PARINTELE PUSTNIC PROCLU: “Sa adormim cu mintea la rugaciune!”

15-07-2008 Sublinieri

Ultima parte dintr-un interviu cu Parintele pustnic Proclu Nicau din Muntii Neamtului – 13 iulie 2008 (aici -prima parte):

“(…) Adica cum sa spun, asa a ajuns Biserica noastra: ai nostri fac ras de ai nostri!

Si in loc…, uite, sunt la inchisoare maicile alea [de la Tanacu] si in loc sa ii scoata din inchisoare… Si o zis asa, o spus cineva, o trimis raspuns: rusine din partea Bisericii daca Biserica nu apara fiii ei, ca nici nu a fost vinovat… Ca ei, ateii nu cred ca exista diavolul! Dar… o sa fie impreuna, o sa ii doara sufletul mai tarziu… treaba lor.

Amu este asa: cultul liber – care vrea sa se duca in Rai se duce, ii ajuta Duhul Sfant, care vrea sa se duca la Iad este primit. Fiecare unde… Treaba lor. Ca Bunul Dumnezeu nu vrea sa robeasca voia omului. Chiar daca face rau ceva, nu-i oprit, dar “cafeaua” si-o ia, candva.

Si ca sa spun asa, suntem pe un timp foarte scurt pe pamant, anii durerilor s-o` inceput; cat timp si cand nu o mai fi oameni sfinti, Dumnezeu nu mai tine pamantul. Si toti diavolii din iad o sa iasa pe fata pamantului. Si o inceput chiar din anii nostrii a se baga in oameni. Ca inainte (…) se auzea ca in cutare loc este un om chinuit de diavoli si erau speriati oamenii, cum se intampla una ca asta; si-amu` sunt sumedenie, si daca nu bagi de seama, te scoate si vinovat si te si capaceste… Diavolul – prin oameni.

Si-amu le-am invatat, le-am spus asa: ca daca se rascoala un om asupra mea, ca sa pot birui, trebuie sa spun asa la cel care ma apasa: diavolul s-o bagat in el si cata sa ma darame, si atuncea prin rugaciune, prin smerenie, Duhul Sfant ma ajuta sa scap de aiste duhuri. Iar daca diavolul se baga in om si se razboieste asupra mea si eu zic nu, nu diavolul, ci omul s-a rasculat asupra mea, atunci gata, ma biruie, ca Duhul Sfant ma lasa in parasire. Si cand greseste cineva si spune “uite ce-o facut cutare, uite ce greseala o facut cutare“, atunci, ca sa nu cad in judecata, eu trebuie sa pui in minte ca diavolul s-o bagat in ei si o picat in erezia ceea. Iar daca am gresit eu, nu mai dau vina pe diavol, ci spun asa: eu am gresit. Cum am spus: ca daca eu spun ca nu diavolul, ci omul s-o rasculat, nu diavolul, atunci ma poate insela diavolul, iar daca zic: nu omul, ci diavolul prin om, si daca imi spune cineva ca are o greseala, eu trebuie sa ii spun asa sufletului meu: sa stie ca diavolul l-o indemnat si daca dau vina pe diavol, scap de pacat. Iar daca zic ca nu diavolul, ci omul e vinovat, atunci pic ca am gresit si l-am judecat.

Si-amu` ca sa pot spori, trebuie sa ma rog asa, c-amu` stiu de la un pustnic care se ruga asa: “Doamne, iarta-i Doamne pe cei care ma judeca si pe cei pe care i-am judecat!”

Dumnezeu sa va ajute, dar atata spun…Ii nenorocire… Si a pastra fiecare credinta dreapta! Si daca un preot a slujit cu catolicii, Duhul Sfant il lasa in parasire.

Si atunci credinciosii de acolo, daca el nu s-a cait sincer, a mimat doar ca s-a cait, ca a regretat, de fapt s-a prefacut (nu a fost sincer), ce fac de exemplu, cei din Banat, din Oradea, din Timisoara? Ei mai au comuniune cu episcopul, adica daca el nu mai are Duhul Sfant, mai asculta de el, il mai pomenesc la rugaciune?

– Nu mai are valoare, e gata! Numa` atata, daca se caieste si spune la lume ca am gresit si-mi pare rau…

– Public, nu asa ca zic altii ca a scris acolo…

... Nu, [e] nimica, asa la ureche, nu [e] nimica! Trebuie sa spuie asa in vazduhul lumii, adica la aratare!

Si a pune in minte ca toti sunt mai buni si eu sunt cel mai pacatos, iar daca eu mai uit in jos la toti si eu socot ca-s mai bun, pot pica cap, adica nu capul, cu mintea, mintea e capul, sufletul…

Si episcopii care sunt in comuniune cu ei, ca daca acum toti sunt in comuniune cu altii, in cazul asta ce se intampla cu Biserica, daca ei nu-i considera eretici, daca i-au iertat, deci daca sunt in comuniune cu ei si aceia s-au prefacut?

– Daca au cainta, Duhul Sfant o sa-i ajute, daca au cainta… si daca mai pun si pe altii sa se roage pentru ei, parintii si Prea Sfintitii. Si a ne ruga si a avea cainta, Bunul Dumnezeu o sa-i ajute. Dar daca e prefacere, e vai si amar, vai si amar… Si pan la urma, daca e prefacere, sa stii, asta se intampla, se desparte Biserica. Chiar daca ar fi o Biserica mai mica, da` adevarul unul sa fie, care a pastra adevarul, unul sa fie, unul. Acolo sta adevarul, in unul.

Si un cuvant pentru familii, pentru cei cu copii…; daca sunt vremurile astea si anii durerilor au inceput si va fi din ce in ce mai greu, ce sa faca, cum sa faca cu copii, cu sotiile, ca pentru cei singuri sau pentru calugari oarecum e mai usor, ca sunt doar ei, dar pentru cei cu familii, cu copii?

– Uite ceva, va faceti datoria si ii invatati si ii povatuiti si daca nu vor sa va asculte, atuncea a plange pacatele mele; adica imi fac datoria…

– Dar daca va veni vremea de incercare, de prigoana, cu copiii, ca astea-i incercarea cea mai grea pentru un mirean casatorit?

– Uite ceva, ca sa spun, judecatile lui Dumnezeu sunt nepatrunse de mintea noastra. Pe timpuri ai vazut ca a imbarbatat pe copii si o varsat sangele copiilor pentru adevarata Biserica.

Dar ne va intari harul lui Dumnezeu mai mult atunci, cum vom avea puterea asta atunci?

– Atunci trebuie sa cautam a nu adormi cu mintea in alta parte, a adormi cu mintea adunata, sa adormim din rugaciune, nu din imprastiere si Duhul Sfant o sa ne ajute. Dar cu cat ne sculam oleaca noaptea la rugaciune, Duhul Sfant ne va aprinde inima de dorul lui Dumnezeu si ca sa putem reusi trebuie sa-l imitam pe Sfantul Arhidiacon Stefan. Ai vazut, cand era improscat de pietre putea zice asa: “toate pietrele sa va vie in capu vostru” dar n-o zis asa. O zis: “iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac.” Si atuncea daca cugetam asa, Duhul Sfant va randui asa cum stie Bunul Dumnezeu.

Dar cei care sunt casatoriti sa mai faca copii? Sau sa se infraneze pentru vremurile astea, ca daca vin vremuri asa de grele… Spune un parinte, Selafiil – a murit, un parinte din Basarabia – ca nu mai e vremea de insuratoare, e vremea de pocainta.

– Care pot sa traiasca o viata ca si calugarii, ii bun, dar… a nu-l forta pe om.

Dar un copil aduce mai multe griji, adica mai multa aplecare spre lume, mai multa imprastiere…

– Adica la treaba asta a nu-i prea forta nici asa, nici asa. Si ramane in constiinta lui… Adica depinde cum se marturiseste, daca el cata sa adoarma din rugaciune, nu din imprastiere, ajunge asa sa nu mai faca copii. Dar daca il are si-l omoara, e gata, s-a nenorocit. Cam asa o sa fie timpurile de pe urma: ‘sa ai femeie ca si cum n-ai avea‘. Mai mult de atata nu pot…”.

p-proclu-rtv-04.jpg


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Crestinul in lume, Marturisirea Bisericii, Parintele Proclu, Portile Iadului, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

54 Commentarii la “PARINTELE PUSTNIC PROCLU: “Sa adormim cu mintea la rugaciune!”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. 1.Deci rugaciune, rugaciune si iar rugaciune adormind cu numele lui Dumnezeu pe buze!
    2.Traire mai mult duhovniceasca decat lumeasca; impartasire (de cele lumesti) dar la asa masura fara a se intrista duhul tau ca atunci cand nu le-ai (mai) avea sa-ti fie totuna!

  2. Nu imi place insistenta de a intreba calugarii daca sa se mai insoare oamenii pentru ca au venit zilele de pe urma!
    Niciun calugar nu am auzit sa raspunda transant, sa dea un principiu, si mi se pare foarte inteleapta aceasta atitudine.
    Este la puterea si constiinta si masura omului daca alege o cale sau alta. Si, in functie de alegere, sta si raspunderea. Zilele din urma nu sunt de azi – de ieri si, poate, vor mai fi si dupa noi!
    Vad ca parintele Proclu a fost intrebat daca cei insurati sa mai nasca prunci! Intrebarea asta e pusa … din slabiciune (ca sa nu zic din lasitate, sa imi fie iertat)!
    Ce pot sa spuna parintii nostri mai mult decat Sf. Apostol si decat Sf Ioan Gura de Aur? Sau decat Sf. Constantin Brancoveanu?

  3. Da, asa e cand ai copii, devii ceva mai slab si mai las, ce sa-i faci…(Si cand n-ai, ii judeci mai usor pe cei care au). Dar iti este iertat 🙂

  4. @axxa
    Cred ca intrebarile au fost puse strategic si au venit astfel in ajutorul si celor care, mai slabi din fire si/sau in credinta, robiti grijilor lumesti si-a obligatiilor ce le revin (nu-ti iei barbat doar sa te uiti la el si nici copiii nu-i poti lasa asa…la voia intamplarii)sa poata alege ceea ce au de facut in viitor. Adica, prin cuvintele parintelui am inteles exact ceea ce ai spus si tu “Este la puterea si constiinta si masura omului daca alege o cale sau alta. Si, in functie de alegere, sta si raspunderea.”;

    apoi vine completand atat pentru cei mai tari in credinta si dispusi pentru nevointa si de ce nu? ca paradox (frica pazeste bostanaria )pentru cei ce nu cred ca vor sta bine decat pana o vreme dandu-le solutia: de a nu avea motive ‘vrednice’ de cadere (sot/sotie + copii) de-aici afirmatia “Care pot sa traiasca o viata ca si calugarii, ii bun, dar… a nu-l forta pe om” si asta pentru ca, “Spune un parinte, Selafiil – a murit, un parinte din Basarabia – ca nu mai e vremea de insuratoare, e vremea de pocainta.” si “Cam asa o sa fie timpurile de pe urma: ‘sa ai femeie ca si cum n-ai avea” adica, sa-ti fie (acolo unde se poate si exista intelegere si accept deplin) pogoramant pentru o viata mai degraba duhovniceasca.

  5. axxa,
    cred ca intrebarea daca sa mai nasca prunci (adica daca sa-i conceapa sau sa se infraneze) este in mintea fiecaruia din cei casatoriti si constienti. Pentru ca stim ca suntem slabi, si ca un copil ne face si mai vulnerabili pentru cativa ani.
    Raspunsul la intrebare este insa tare greu de dat.

  6. Dragi frati si surori intru HRISTOS,
    Ma bucur mult ca am apucat sa citesc acest fragment din interviul luat Parintelui Proclu Nicau si astept cu speranta unei mai ample lamuriri a intrebarilor pe care mi le pun in acest moment cealalta parte.Intrebarile/framantarile pe care mi le pun acum si care s-au nascut in minte din dragoste pentru draga noastra Ortodoxie am sa le expun in continuare mai jos in speranta ca poate cineva mai imbunatatit duhovniceste decat mine pacatosul ma va lumina si ma va mai linisti intr-o anumita masura.Va rog sa ma iertati daca prin intrebarile mele va voi lansa intr-o mai ampla problematica poate nelinistitoare si mentionez chiar ca NU VREAU,NU IMI DORESC SA AM DREPTATE IN “TEORIA” CE VA URMA SI CA AS FI EXTREM DE BUCUROS DACA IMI VA FI DEMOLATA.De asemenea precizez ca nu sunt judecati si nu incerc sa judec pe nimeni ci doar sunt ingrijorari care daca ar avea in ele un dram de adevar atunci cred ca aceste ingrijorari ar putea fi apocaliptice.Cu iertare voi incepe:
    1)ma intreb daca in momentul in care un ierarh s-a “imapratsit” cu ereticii(deci cu cei neortodocsi) acesta s-a rupt de la Trupul Tainic al Bisericii?apoi de este asa atunci oare asta insemna ca Harul s-a ridicat?
    2)daca exact din acel moment al vanzarii lui HRISTOS DUMNEZEU Harul nu mai este atunci inseamna oare ca toate Sfintele Taine savarsite printre care Sfanta Liturghie,spovedania,botezul,casatoria nu mai loc prin el?iimplicatiile sunt imense(poate chiar catastrofale din punct de veder al sufletelor) pentru ca cei botezati nu sunt de fapt botezati,cei casatoriti nu sunt de fapt casatoriti ci curvesc iar Sfnata Jertfa de fapt nu are loc(ceea ce este proorocit pentru vremurile de pe urma si ma infricosez la cat de vicleana a putut fi lucrarea satanei si ma intreb oare daca nu cumva noi suntem acei “caldicei2 care vom fi scuipati din gura DOMNULUI (?) )
    3)de este asa atunci dupa cum am mai citit pe acest site s-ar parea ca sunt multi ierarhi care au facut aceasta in cercuri restranse si atunci…implicatiile sunt mult,mult mai mari.Nu ma ingrijoreaza cazul Preasfintitului Nicolae Corneanu in singularitatea sa,ci ma ingrijoreaza ceilalti de care nu stim.De Preasfintitul Nicolae Corneanu stiu sa ma feresc de acum,nu ma duc la dansul sa ma spovedesc,nu am duc la dansul cand slujeste si altele dar de cei de care nu stim cum ne ferim?Ne ducem la preoti care de fapt nu savarsesc nimic,ne ducem la preoti care de fapt nu au avut hirotonisire cu adevarat,etc.Aceasta mi se pare apocaliptic.
    4)daca membrii ai SFANTULUI SINOD au facut aceasta ma intreb cat la suta din SFANTUL SINOD mai are valoare si cat nu?(tin sa punctez aici cu un exemplu edificator pentru o mai buna intelegre a sensului intrebarii:ca si trupul care are cangrena partea cu cangrena de fapt e moarta cealalta e vie).Deci voturile celor care s-au impartasit cu ereticii au oare valoare?Oare nu si Dansii ar trebui caterisiti?Daca da, atunci ce au votat dansii?Cine sunt Dansii in Trupul Bisericii?Daca n-are valoare votul Dansilor atunci…Cred ca ideea centrala a acestei “ultime” probleme a razbatut spre a nu mai continua.
    Inca o data va rog sa ma iertati pentru toate aceste framantari dar mai mult decat atat daca se pune problema redefinirii dogmelor(ma gandesc aici la un fapt anume atunci cand Elena Ceausescu a impus Sfantului Sinod sa ridice legatura de blestem de la Sfnata Manastire Frasinei facuta de Sfantul Calinic si ce a facut Sfantul Sinod nu a avut nici o valoare cu atat mai mult cand vien vorba Dogme nu am nici o indoiala ca nu va avea nici o valoare)atunci cum mai pot eu sa ii zic unei budiste( cu care am avut anumite discutii si i-am explicat Tainele Sfintei Treimi,etc (pe cat am putut eu acolo ca un pacatos ce sunt)explicandu-i cum catolicii de fapt sunt eretici la fel cum unui musulman i-am explicat ca singurii crestini sunt ortodocsii)despre cei eretici bazandu-ma pe invatatura Ortodoxa cand poate ea/el imi va zice ca sunt un sectant sau nebun pentru ca ierarhii Bisericii Ortodoxe Romane zic altceva in legatura cu ecumenismul si/sau Dogmele?!Intrebarea e retorica pentru ca si daca in acest moment simt ca “mi se ia pamantul de sub picioare” tot asta voi face cu ajutorul si intarirea de la DUMNEZEU.Ar fi mai multe de adaugat aici dat fiind faptul ca am fost martor la batjocorirea Ortodoxiei facuta de diavol subtil prin intermediul artei si viziune moderne( e vorba aici e de o expozitie de ipostaze ale DOMNULUI reflectate in anumite culturi iar uan dintre ele il infatisa ca un om de culoare cu cercei si bete in nas si urechi stand pe vine si aproape facand vodoo pe fundalul vulturului,leului si taurului si cu aura specifica stilului ortodox in jurul capului avnd scris chiar si IC XC-greu de redat aceasta pitografie cat si ce am simtit…).Acesta este ecumenismul care se pregateste prin intermediul “unificarii” viziunilor si culturii.
    Rog pe cei ce vor citi sa ma ierte pentru aceasta problematica de este gresita si/sau de le aduce tulburare si apreciez mutl de tot eventualele parei si argumente intru demolarea a ceea ce tind sa cred dupa toate aceste evenimente.Repet eu nu vreau sa cred ac e vre-un pic de adevar in ce am expus mai sus,nu vreau sa am dreptate si as fi foarte fericit sa nu fie asa(ma refer la punctele 1),2),3),4)).De asemenea cred ca ar fi extrem de benefic pentru noi sa aflam parerea a cat mai multi “batrani” pe care noi neamul romanesc crestin ortodox ii avem.
    Multe multumiri.
    DOAMNE MILUIESTE.

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » “SUNTEM NISTE BARBATI CA TOATE FEMEILE” sau “VAI - urile” parintelui pustnic Proclu
  8. @ Vasile Stănciulescu
    Dacă domnia voastră s-a smintit, nu de acum era smintită.
    Cine crede în Sfintele Taine, nu se îndoieşte nicicum de ele.
    Nu vă trebuie motiv să vă justificaţi neîncrederea, oricare ar fi el.
    Ori credeţi, ori nu.
    Dumnezeu vă respectă atât de mult libertatea de credinţă încăt vă lasă să
    credeţi ce alegeţi, fără să vă împiedice.

    Trebuie însă să aveţi o identitate religioasă, nu să disperaţi că nu puteţi
    fi clona nimănui. Nu se justifică criza de **nu mai am model**.

    Dar dacă ştiţi bine ce credeţi şi vreţi să faceţi diversiune, să discreditaţi
    cu premeditare şi umbra de credinţă a celor ce se lasă web-manipulaţi
    şi să dărâmaţi încrederea cititorilor în Sfintele Taine şi în clerul bisericii,
    mă tem că veţi păţi ca Aviron din Vechiul Testament.
    Să nu repetăm greşelile altora.
    Sfintele Taine vor exista până la a doua venire. La fel şi clerul bisericii.
    Iar intre cel lovit şi cel ce loveşte, Dumnezeu îl apără pe cel lovit.

  9. @vasile stanciulescu:

    la problemele pe care le pui, cel putin in parte, cred ca gasesti raspunsuri si in aceste cuvinte ale P. Proclu. Daca parintele arata ca episcopii acestia doi -Nicolae si Sofronie- sunt lipsiti de har, in absenta unei pocainte reale, inseamna ca Sinodul trebuie sa se reuneasca din nou, in lumina noilor date ale problemei, si sa reia in discutie aceasta problema. Biserica este pusa in primejdie prin acest compromis, insa nu pana la ajunge sa credem ca nu mai avem, in acest moment, har sau Taine. De asemenea, sunt de asteptat si reactiile Muntelui Athos si ale bisericilor surori. A fost o greseala, dar nu e un motiv sa ne despartim de Biserica acum. Dar totul e pe muchie, asa cum simt si cum ne-a sugerat si parintele Proclu.

  10. Indiferent de reactia parintilor de la Sfantul Munte, cei 2 eretici nu vor pati nimic avand in vedere increngatura de pile si relatii care i-a scapat si acum de o decizie canonica a Sfantului Sinod.

  11. Corect Gabriel.S! Asa ma gandesc si eu oricat as suci problema pe toate fetele.

  12. Ramane de vazut ce inseamna exact “lipsa harului”.
    Intr-o carte cu povestiri de la Sf Munte Athos, este descris cazul unui episcop care a trecut la islamism, primind in schimb privilegii din partea sultanului. Dupa un timp, citiva credinciosi au degropat pe cineva care murise legat de acel episcop si surpriza, nu putrezise. Toti preotii si ierarhii care au incercat sa-l dezlege, pt a putrezi au esuat in demersul lor. In cele din urma, a fost chemat ierarhul apostat.
    Acesta a facut rugaciunile de dezlegare, iar trupul mortului s-a transformat in tarana imediat.
    In fata acestei minuni ierarhul s-a pocait, drept pedeapsa fiind martirizat de turci.

  13. articolul din ziua. foarte bun.
    dar…ce comentarii, ce abjectii…

    Parintele Proclu, sa ii asculte Dumnezeu rugaciunile…ca e tare linistitor. Cine nu a fost la dansul, pentru un cuvant, sa se duca! Iti aduce numa bucurie!

  14. Daca exista cainta, spune P. Proclu, atunci harul nu ne va lasa in parasire…

    Dar exista, dupa cum vedem, bataie de joc la adresa pocaintei, prin prefacatorie.

    Asa este despre Parintele Proclu. Da, sa fie cercetat. Dar atentie: lunea, miercurea si vinerea nu primeste!

  15. Foarte bun mesajul lui Romeo, ….reflecta invatatura noastra in ce priveste legatura dintre har si pacatele clericilor.

    Parintele Proclu vorbeste de pocainta din inima si de intoarcerea pacatosului la cele ale Domnului……., totusi cei doi nu s-au pocait deloc, au iesit chiar in presa cu niste mesaje care sunt o insulta la adresa noastra si mai ales la adresa Sfantului Sinod care nu i-a dat afara din Biserica asa cum se cuvenea.

    Preasfintitul Ciprian, spunea la predica la hramul Bisericii Domnita Balasa ca harul nu a plecat de la ei, dar ca nu va mai sluji niciodata, nici nu va binecuvanta preot sau diacon sa slujeasca alaturi de cei doi episcopi “europenizati” ca sa nu spunem indraciti.

    In ce priveste mersul la parintele Proclu, este de mare folos, eu am simtit asta de fiecare data cand am fost, totusi trebuie sa incercam sa pastram o masura cumpatat a timpului pe care il petrecem acolo astfel incat sa nu facem rau binefacatorului nostru prin care lucreaza Bunul Dumnezeu.

  16. Am inteles ca lucrarea preotului profesor Liviu Stan, “Mirenii in Biserica”,aparuta in 1938 la Sibiu, nu a mai fost reeditata.

    Are cineva cartea scanata (in format PDF)? Sau stiti daca poate fi gasita pe Internet?

  17. Cred ca reactiile de la Muntele Athos nu vor intarzia , cei de-acolo fiind tari ca stanca pe care si-au cladit existenta pamanteasca …dar mi se pare destul de curios faptul ca patriarhul Ierusalimului inca tace [?!],
    ca bisericile surori din Orient n-au nimic de zis ?! …nici de la Constantinopol nu se aude nimic …Biserica rusa a amutit ?!…cele bulgara si sarba tac si ele … chiar asa o fi ??? daca s-o fi primit
    vreun comunicat si nu mai stie nimeni in afara patriarhului Daniel si
    2-3 dintre apropiatii sai ?! ar fi posibil ???

  18. Detaliile nu le mai stiu exact:
    ierathul trecut la islamism a ramas uimit de faptul ca mortul nu putrezise (din cauza faptului ca a fost “legat”); in acel moment a constientizat ce putere, ce har a primit de la Dumnezeu, a inteles ce inseamna ortodoxia; probabil ca in acel moment si-a venit in sine si a inceput parerea de rau.
    putrezirea mortului in urma rugaciunilor de dezlegare a venit dupa pocainta.
    Totusi sunt multe aspcte de lamurit.

  19. @Agnes
    de ce nu ? Nu se vad ,,stirile” Patriarhiei sau Trinitasului cat sunt de cenzurate, triate?

  20. Poate reactiile celorlalte biserici intarzie, tocmai pentru a fi bine cantarite, sa nu fie pe urma acuzatii ca cineva ar vrea sa vanda tara rusilor sau altele de genul asta.

    E clar ca si parte din cler si monahi vor voi sa se dezica de apostati, cel mai important este sa se faca dupa voia lui Dumnezeu, gandit cat mai bine pentru cat mai multi si in adevar.

    Sa ne rugam si noi zilnic pentru Biserica ortodoxa si pentru toti crestinii ortodocsi din lume, pe unde mai suntem imprastiati, sa nu ne lase Dumnezeu si Maica Domnului, sa ne intareasca si uneasca sa rezistam la grelele incercari ce vor veni asupra noastra. Asta este probabil doar prima sperietura menita sa ne trezeasca si intareasca.

    Si eu am intrebari in minte daca sa ma spovedesc si impartasesc la preotul din Vancouver la care merg, cand episcopul nostru probabil i-a sustinut pe cei doi apostati, iar preotul nu stiu sa fi zis nimic despre ei, de bine sau de rau. Nu vreau sa smintesc pe nimeni.

  21. @ nika &admin

    Sa ma iertati va rog…Nu este vorba de nici o diversiune si cred cu tarie in existenta Sfintelor Taine constientizand pe deplin faptul ca lumea nu poate exista fara ele,”sfarsitul” lor implicand iminent instantaneu a doua Venire a DOMNULUI.
    “Intrebarile” pe care mi le-am pus sunt legate de parte a clerului ci nu de TOTALITATE.Dupa cum am scris apelativul folosit pentru Nicolae Corneanu este imbinat cu Preasfintitul aceasta pentru ca nadajduiesc inca in pocainta dansului.Nu am uitat de asemenea ca “cei din urma vor fi cei dintai”.Intradevar parte din intrebari isi gasesc partial raspuns in interviul Parintelui Proclu(dupa cum am si mentionat la inceputul “textului” anterior).
    Exista insa exemple de-a lungul timpului cand ierarhi au apostat urmand ca apoi sa se “trezeasca” si sa mearga in fata Sfintilor Parinti punandu-si cenusa in cap si imbracandu-se in sac ca in cele din urma sa se duca in fata ereticilor si sa marturiseasca ajungand martiri.Stiu asta foarte bine si daca va fi nevoie ma voi “updata” indicand sursa exacta unde am citit si pagina(din cate imi amintesc cred ca e pe undeva prin Sfintele Proloage la cuvant de invatatura).
    Insa nu se poate contesta faptul ca este o oarece sminteala in popor in acest moment.Ortodox roman sunt si Ortodox roman sper sa raman pana la moarte cu Mila si Darul DOMNULUI.
    Ii multumesc mult lui Romeo.Intr-adevar Mari si Minunate sunt Lucrarile DOMNULUI si tare mult m-as bucura sa fie o oarece similaritate relativ la ce se intampla acum.
    Un singur lucru mai am de adaugat pentru fratia,Sfintia sau/si domnia voastra nika si va rog sa ma iertati:nu stiu cat de tare constientizati aceasta insa sa stiti ca marturisirea nu e usoara deloc iar de lovit nu lovesc si nu am lovit in nimeni(in textul anterior de fapt cel pe care l-am punctat este vrajmasul in lucrarile lui…).Nu as mai fi scris acest comentariu daca nu ar fi trebuit sa ma “apar” zicand clar ca:NU CONTEST EXISTENTA SFINTELOR TAINE IN BISERICA ORTODOXA ROMANA,NU CONTEST LIPSA HARULUI,NU VREAU SI NU LOVESC IN NIMENI IAR MODEL AM IN SFINTII CARE SUNT DE FAPT EVANGHELIILE VII PE CARE LE VENEREZ.Problema pe care o puneam e legata de acei preoti si ierarhi care s-au “impartasit” cu ereticii ci nu de BISERICA ORTODOXA ROMANA IN TOTALITATEA EI.
    “Un bun crestin este si un bun patriot”-Sfantul Ierarh Calinic
    Inca o data va rog sa ma iertati pe mine pacatosul.
    DOAMNE MILUIESTE.

  22. despre pr proclu mai tarziu

  23. O atitudine cu adevart inteleapta din partea Sinodului ar fi sa nu ia nici un fel de atitudine. O decizie, de orice natura, nu ar produce decat tulburare, de moment ce taberele sunt impartite. Iar tulburarea merge mana in mana cu necuratul.

  24. daca erau cu cenzura puteau sa opreasca si primele comunicate

  25. Pingback: Cat de aproape e scindarea BOR? « Blog-ul lui Mircea Dabacan - Jurnalist independent
  26. Evident ca Agentia si posturile Patriarhiei nu au suflat o vorbulita despre memoriile Laicatului si ale Chinotitei, desi erau niste evenimente extrem de importante si pana si presa laica pomenea de ele. Nu stiu sa fi dat nici comunicatul Patriarhiei Ruse cand a cerut explicatii BOR.

    Deci oricum nu dinspre zona asta o sa aflam, bineinteles, dar inca nu exista o reactie oficiala de nicaieri. La noi le-au trebuit aproape 2 luni sa se intruneasca intr-un Sinod, asa ca putem intelege ca nici pentru alte biserici, fiecare cu problemele ei, nu constituim o prioritate tocmai noi. Iar decizia de la Bucuresti este suficient de… cu dus si intors, ca sa fie foarte dificil sa spui ceva transant.

    Dar nu cred ca trebuie sa stam cu sufletul la gura in asteptarea asta. Lucrurile se vor limpezi in timp, acum confuzia si descumpanirea sunt mari si la noi, s-a creat o incurcatura tipic romaneasca prin acest compromis si cu capra si cu varza. Ceea ce avem de facut acum in primul rand este ce spune parintele Proclu: rugaciune intetita catre Maica Domnului, trezire si noaptea pentru rugaciune. Adica jertfa, sudoare, durere, plans… Dumnezeu nu ne paraseste decat daca noi Il parasim. Si cand va fi ceva si concret de facut, de sprijinit, sa sprijinim, sa marturisim, sa fim prezenti! Asta daca ne pasa de mantuirea noastra si de soarta Bisericii. Daca nu, vom ramane doar cu comentatul, cu chibitatul pro- sau contra.

    PS: Ca si cei care au scris, au preluat cu placere si au “aplaudat” pamfletul impotriva noastra, “Ortodoxia bloggerilor” sunt tot bloggeri – unii calugari, preoti – care isi traiesc si marturisesc ortodoxia mai mult pe internet, preocupati acum mai mult sa puna piedici si sa faca “baza” de ai lor. Daca erau la rugaciune si voiau sa dea pilda, nu se porneau cu batjocura impotriva fratilor. Dar, cum zice tot parintele Proclu: “ai nostri iau in ras pe ai nostri”. Aista-i treaba, mai baiete, mai…:-)

  27. DOAMNE AJUTA !

    Problema e alta, fratilor :-PROBLEMA E CA, NICI EU, NU MAI AM CREDINTA.
    Am citit aproape toate comentariile si am gasit numai “vai, vai, vai ce ne facem ; ca nu mai avem sinod, ca nu mai avem biserica ,etc,etc ” la fel ca in povestea cu drobul de sare ( care se afla pe soba, toata lumea se vaita, ce sa faca, daca va cadea drobul de sare pe capul copilului care dormea langa soba ).
    Problema, de fapt, este :- eu mai am credinta ?
    Asta conteaza, fratilor !………fiecare alege si raspunde in fata Lui Dumnezeu pentru alegerea facuta.
    Au fost atentionati ( sinodul ) de atatea persoane si Biserici…………….mai mult de atat………….
    Nu spun ca este bine ce se intampla, dar ne preocupam prea mult de probleme care nu tin de noi, nu le putem rezolva noi. Adica, problema e mult prea mare ca sa o pot rezolva eu, e cosmica, ce pot face eu ? un vierme .
    Exista in pateric o povestioara in care un parinte intreaba un alt parinte despre unul care a gresit, iar raspunsul a fost : ” -daca Dumnezeu nu-l arde, eu de ce sa-l judec ?” .
    Iar noi judecam, fratilor, judecam, si inca judecam episcopi, cand noi nu avem voie sa judecam nici macar preoti; adica Dumnezeu, cand i-a pus episcopi, nu stia ce o sa se intample ? ce o sa faca, fiecare ? si totusi, i-a pus.
    Ma iertati, dar cred ca diavolul ne face sa ne indepartam si sa nu ne mai preocupam de adevarata problema………MANTUIREA MEA

  28. @ Vas:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/07/16/scrisoare-catre-membrii-bisericii-ortodoxe-romane-16-iulie-2008/

    Frate, te opreste cineva sa-ti intaresti credinta si sa te preocupi de mantuirea ta? Acesta este folosit azi ca un argument de inchis gura celorlalti, dar, parfrazandu-l pe Cuviosul Paisie, nu am intalnit pe niciunul din cei care vorbesc acum cu glas mare de “grija pentru mantuirea mea” care sa se ingrijeasca cu adevarat de aceasta si nu doar sa dea cu acest “argument” in cap celorlalti.

    Mai mult decat spui tu, spun ca daca nu ne ingrijim ACUM, dar la modul serios de mantuirea noastra, de dobandirea Duhului Sfant, de pocainta, de plans, de zdrobirea inimii, cu certitudine nu vom rezista la incercarile care aproape au si venit asupra noastra. Si nici nu vom ajuta cu nimic Biserica! Doar ca nu ajunge rugaciunea si plansul, uneori e nevoie si de prezenta activa, de ceva concret. Iar cand nu este cazul, e nevoie sa nu ne punem macar de-a curmezisul…

    Spune-mi sincer: te obliga cineva sa citesti comentariile care-ti displac? Daca Dumnezeu nu-i arde pe fratii tai care se exprima liber, pe ei de ce-i judeci, ai dezlegare la mancat carnea lor si la aparat episcopii cei doi cazuti in erezie si vanzatori ai Bisericii?

    Despre raspunderea mirenilor in Biserica sta scris (si) in scrisoarea de mai sus, dar si in scrierile Parintilor.

    Despre judecata episcopilor, iara si iara aceleasi clisee fara obiect, la care s-au dat raspunsurile, pentru cei care au urechi de auzit:
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/06/10/unica-osandire-ingaduita/

    Dar daca nici glasul Batranilor purtatori de Duh nu-l mai primim… Macar de am fi sinceri si am recunoaste ca pe noi nu ne intereseaza adevarul, ci ne intereseaza sa ramanem in pacea conformista cu minciuna, orice s-ar intampla, pentru ca a merge “cu valul” este intotdeauna mai securizant.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate