Interviu cu Parintele Iulian de la Prodromu: “NU S-A FACUT NIMIC. SINODUL NU E VALABIL DACA NU S-A FACUT DUPA CANOANELE SFINTILOR PARINTI”

21-07-2008 Sublinieri

“Oare n-au ştiut canoanele Bisericii?”

Interviu cu Părintele Iulian de la Mănăstirea Prodromu din Sf. Munte Athos

(interviu revizuit si adaugit de catre parintele Iulian, fata de versiunea initiala, publicata pe site sambata si aparuta azi in Revista ATITUDINI)

parintele_iulian.jpg

“Când a zis proorocul Ilie: ‘n-a mai rămas nimeni, singur eu sunt‘, glasul lui Dumnezeu i-o spus: ‘încă mai sunt şapte mii care nu şi-au plecat genunchii lui Baal’. Au mai fost şi alţi ierarhi, dar n-au mai zis nimic, eu aşa cred. Au mai fost şi alţii pe lângă părintele Anania, dar n-au mai zis nici câr, nici mâr. Că aşa s-au condus lucrurile ca să nu mai poată să zică nimeni nimic”.

– Prea Cuvioase Părinte Iulian, suntem acum la câteva zile după încheierea Sfântului Sinod. Aţi luat cunoştinţă de comunicatul de presă prin care se anunţa că cei doi ierarhi, mitropolitul Nicolae Corneanu şi episcopul Sofronie Drincec, şi-au cerut iertare, iar Sfântul Sinod a luat act de pocăinţa lor şi i-a iertat. Cum vedeţi acest lucru?

– Părintele Iulian: Eu spun aşa, o pildă populară: cel care şi-a pus nişte mere la păstrare, când au început să se strice, acela le scoate şi le aruncă, că le strică şi pe celelalte dacă le-ar mai ţine. Aşa văd eu şi lucrurile astea. Înţelegi? Tot ce se strică trebuie dat afară.

– Dar aici se pune problema că cei doi ierarhi şi-ar fi cerut iertare, şi nu se doreşte moartea păcătosului, ci întoarcerea şi îndreptarea lui.

Da, îi bine şi asta, că s-a cerut iertare. Dar ca să nu mai facă ce-au făcut, nu? Dar totuşi, mă gândesc, atunci când au făcut ce-au făcut, n-au ştiut canoanele? Că-s ierarhi, teologi. N-au ştiut canoanele atunci când au făcut pasul ăsta? Aşa mă întreb eu: oare n-au ştiut canoanele Bisericii? Uite ce spune canonul 45 Apostolic: „Episcopul sau prezbiterul sau diaconul, dacă numai s-a rugat împreună cu ereticii, să se afurisească, iar dacă le-a permis acestora să săvârşească ceva ca clerici, să se caterisească“. Oare un om oarecare a hotărât asta? Nu. Duhul lui Dumnezeu a vorbit prin gura Sfinţilor Părinţi. Şi toţi sfinţii, din vremea Apostolilor şi până astăzi, au spus la fel. Dacă acesta nu era cuvântul lui Dumnezeu Însuşi, ci cuvânt omenesc, ar fi fost de mult schimbat la unul dintre multele Sfinte Sinoade ale Bisericii. Dar nu: el a fost întărit; întărit şi ţinut cu multă scumpătate până la noi, pentru că acest canon este ca un paznic al Ortodoxiei, un zid de apărare al Bisericii. Acolo unde sunt surpate aceste ziduri ale canoanelor care opresc rugăciunea comună cu ereticii, acolo nu mai este Biserica. Iar dacă Dumnezeu aşa ne învaţă, noi oamenii ce să spunem mai mult?!

– Vedeţi, acum chiar duhovnicii se raportează din ce în ce mai des la iconomie (pogorământ). Este vorba şi aici de o iconomie?

– O iconomie… un duhovnic poate s-o facă. Canoanele Sfântului Vasile cel Mare spun că pentru crimă, pentru avorturi, 20 de ani n-ai voie să te împărtăşeşti. Ei, acuma duhovnicul trebuie să facă iconomie cu omul, dar totuşi i se dă un canon. Mai mic, dar i se dă unul. Aşadar, la cei doi ierarhi, trebuie dat canon; poate unul mai mic decât cel pe care-l cer canoanele, dar totuşi ei trebuie să facă un canon. Adică iconomia însemnă o micşorare a canonului, potrivit cu starea celui ce se pocăieşte, dar nu a-l şterge cu totul.

– Şi consideraţi că ei nu au primit un canon?

N-au primit, dar trebuia dat. Şi trebuie dat măcar de acum înainte, dacă se poate, dar asta nu se mai poate. S-a decis la Sinod, nu? Dacă s-a decis… Eu aşa am înţeles şi aşa înţeleg: toţi duhovnicii, chiar de-ar face iconomie, dar tot dau un mic canon, că trebuie să se facă canonul.

– Practic, nu trebuie tratate cazurile acestea cu mai multă severitate, având în vedere că ei au o poziţie înaltă în Biserică şi trebuie să fie exemple pentru turma pe care o păstoresc?

– Trebuie să fie exemple, da. Ce zice turma? Turma s-a revoltat, că au făcut ce au făcut contra canoanelor, înţelegi? Şi atuncea au făcut sminteală. Pentru sminteala asta lucrurile sunt cu mult mai grave… Îi poţi ierta, dar trebuie să facă un canon; mai mic, să se facă o iconomie, dar să-l facă. Eu aşa am înţeles, şi aşa dau eu canoanele, ca duhovnic, după Sfinţii Părinţi.

– Şi, atuncea am putea să tragem concluzia că judecata nu s-a făcut în acord cu sfintele canoane?

– Da, aşa e. Aşa este. În astfel de situaţii, Canoanele 45 şi 46 Apostolice hotărăsc caterisirea şi afurisirea, adică cele mai grele pedepse pe care le dă Biserica unor clerici sau mireni. De aici şi până a nu li se da nici un fel de canon este o distanţă foarte mare. De parcă nici nu ar fi fost judecaţi. E ca un doctor care vede bolnavul şi, deşi boala e foarte grea de poate să-l omoare, nu-i dă nici un medicament. Dacă numai i-a descoperit boala, oare înseamnă că l-a şi vindecat? Asta este judecata Bisericii: tratarea spre însănătoşire a omului îmbolnăvit printr-un păcat sau altul. Pe urmă, cum mai poate duhovnicul să ceară împlinirea canonului pentru păcate mai mici, când pentru cele mai mari, adică pentru stricarea credinţei, înşişi ierarhii refuză să dea tratamentul cuvenit?

– După terminarea lucrărilor Sfântului Sinod a fost luat un interviu cu mitropolitul Nicolae Corneanu, iar din atitudinea sa nu a reieşit pocăinţa, nu a reieşit o părere de rău. De aceea mulţi se îndoiesc că există un sincer regret pentru fapta comisă.

– Ei, tocmai asta-i! Cel care vine la mărturisire, la duhovnic, vine şi cere iertare. Când el spune că n-a greşit, nici nu-l dezleagă duhovnicul. N-are voie să-l dezlege, ci îl amână: „Du-te o săptămână, ne mai rugăm, şi să vii după o săptămână”. Iar dacă se întoarce şi spune: „părinte, am greşit, nu mai fac păcatul, daţi-mi canon pentru asta!”, atunci i se dă canonul, cu iconomie, un mic canon, şi după asta el ştie că de-acum merge pe calea bună. Dacă n-a făcut asta, nu s-a pocăit, înseamnă că el poate să mai facă păcatul, şi atunci duhovnicul nu-l poate dezlega pe omul acesta la mărturisire, că el nici nu-şi cere iertare.

– Acum, dacă ar fi să analizăm situaţia în conformitate cu sfintele canoane, devine îndoielnică lucrarea Sfântului Duh prin cei doi ierarhi…

– Bineînţeles, căci zice Sfântul Vasile cel Mare în canonul întâi că harul lui Dumnezeu se îndepărtează de cel care părăseşte cugetarea ortodoxă. Dacă ne rugăm cu schismaticii şi cu ereticii, Dumnezeu îşi retrage harul Său de la noi; şi de aceea au fost rânduite prin Duhul Sfânt în Biserică canoanele care caterisesc şi afurisesc pe cei care fac aceste rugăciuni, ca să se vădească tuturor şi să cunoască şi ei înşişi că în ei nu mai este lucrător harul. Şi învederându-se asta, ei să se pocăiască şi să se vindece pentru a primi din nou harul învierii în Hristos. Nu trebuie să ne amăgim: cu cât ne învoim mai mult cu cugetarea eretică, cu cât ne însoţim mai mult cu ereticii în rugăciune, cu atât mai mult se îndepărtează Harul de la noi. Pentru că Hristos este Adevărul, şi dacă nu stăm în Adevăr, nu putem rămâne în Hristos.

– Sunt unii eretici care se amăgesc de peste o mie de ani privind lucrarea Sfântului Duh.

– Da, da, da.

– Care este părerea Cuvioşiei voastre despre acest aspect? Ce să creadă dreptcredincioşii din eparhia respectivă?

– Credincioşii, dacă ştiu canoanele Sfinţilor Părinţi, sau dacă nu le ştiu trebuie să întrebe de la alţii, de la părinţi sporiţi, se cade să-i urmeze pe cei care le ţin. Să ne ţinem de canoanele Sfinţilor Părinţi, adică să nu neglijăm cele ale credinţei, aşa ca şi cum n-a fost nimic. Pentru că de credinţa noastră depinde mântuirea noastră. Aşa ne învaţă Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan când zice: „Păziţi-vă pe voi ca să nu pierdeţi ceea ce a-ţi lucrat, ci să primiţi plată deplină. Oricine se abate şi nu rămâne în învăţătura lui Hristos, nu are pe Dumnezeu” (II Ioan 1, 9). Vedeţi? Oricâtă osteneală ar face omul şi fapte bune, dacă nu are dreapta credinţă pe toate le pierde. Aşa zice Apostolul iubirii celei dumnezeieşti.

– Părinte, am auzit că sunt unii credincioşi din Timişoara care vor să meargă la Biserica Sârbă. Ei, practic, nu mai au încredere în lucrarea Tainelor în Biserica Ortodoxă Română din Banat. Ce să creadă? Ce să facă?

– Ei, la lucrul ăsta s-or mai găsi şi alţi ierarhi români, să întrebe şi de alţii.

– Nu a mai rămas decât unul singur, pentru că votul în Sfântul Sinod a fost 47 la 1 şi singurul care a fost împotriva acestei soluţii a fost Înalt Prea Sfinţitul Bartolomeu Anania.

– Când a zis proorocul Ilie: „n-a mai rămas nimeni, singur eu sunt”, glasul lui Dumnezeu i-o spus: „încă mai sunt şapte mii care nu şi-au plecat genunchii lui Baal”. Au mai fost şi alţi ierarhi, dar n-au mai zis nimic, eu aşa cred. Au mai fost şi alţii pe lângă părintele Anania, dar n-au mai zis nici câr, nici mâr. Că aşa s-au condus lucrurile ca să nu mai poată să zică nimeni nimic.

– Dar vedeţi că, în acord cu Sfânta Scriptură şi sfintele canoane, cei care se alătură ereticilor sunt consideraţi la fel cu aceştia.

Bineînţeles că aşa-i. Aşa este. Dar poate că cei mai mulţi episcopi nu au vrut să voteze aşa cum a ieşit, iar asta s-a întâmplat poate împotriva gândului şi voinţei lor. Nu ştiu, ne gândim şi noi aşa. Poate că nu au avut curajul şi tăria să-şi spună părerea.

– În opinia Cuvioşiei voastre, alăturarea pentru această soluţie, necanonică, aşa cum aţi afirmat mai devreme, poate fi considerată o cădere de la credinţă din partea ierarhilor care nu au avut curajul să mărturisească, să-L mărturisească pe Hristos, să mărturisească Adevărul?

– Da, bineînţeles. Care n-o mărturisit adevărul… Aşa-i. Aşa-i! E o teamă, e o frică, o frică unde nu-i frică, după cum zice psalmistul. Şi trebuie spus deschis: „Aşa-s canoanele Sfinţilor Părinţi, aşa zicem şi noi”, că atunci, dacă eu nu cred în canoanele Sfinţilor Părinţi, atunci nu mai ţin de Biserică, nu mai sunt teolog. Acolo, în sinod, nu sunt toţi teologi?

Părinte, cum să înţelegem hotărârea Sinodului, dacă ei au luat act de o pocăinţă care nu s-a făcut, după cum rezultă din declaraţia făcută de mitropolitul Corneanu?

– Asta-i! Deci nu s-a făcut!? Dacă cei doi ierarhi nu au făcut o pocăinţă curată, sinceră, atunci nu-i valabil sinodul. Nu-i valid.

– Şi în aceste condiţii cum poate fi catalogat gestul ierarhilor? Poate fi desconsiderat acest sinod?

– Desconsiderat… Da.

– Aflând că am ajuns în Sfântul Munte, un prieten m-a sunat foarte îngrijorat şi m-a rugat să mă interesez ce este de făcut pentru că, practic, îşi vede ameninţată mântuirea şi m-a întrebat, atât din partea lui, cât şi din partea mănăstirilor din România, ce ar putea să facă monahii care sunt fie în parohiile din Timişoara, fie din Bihor, fie în eparhiile altor ierarhi care au consimţit la această înşelăciune. Ce să facă?

– Pentru a ieşi de aicea, bineînţeles că trebuie să urmăm canoanele Sfinţilor Părinţi, calea celor şapte Sinoade Ecumenice, aşa cum s-a discutat acolo. Pentru că acolo a vorbit Duhul Sfânt. „Părutu-s-a Duhului Sfânt şi nouă“, aşa ziceau Părinţii la Sfintele Sinoade şi aşa trebuie să se zică şi să fie şi astăzi. De ce să schimbăm credinţa şi să nu urmăm Cuvântului lui Dumnezeu care a vorbit prin gura Sfinţilor Părinţi?!

– Şi chiar dacă sunt, să spunem, o mănăstire izolată, pot să nu mai facă ascultare şi să meargă după canoanele respective?

– Da.

– Au acest drept? Au voie?

– Au, după canoanele Sfinţilor Părinţi, după îndreptarul Sfinţilor Părinţi. Au. Canonul 15 de la Sinodul I-II de la Constantinopol spune că atunci poate preotul să nu-l mai pomenească pe ierarh când acela are o cugetare ereticească pe care o mărturiseşte în auzul tuturor.

– Şi dacă ar vrea să aparţină de un alt Patriarh? Să zicem că sunt în Banat, acolo. Ar putea să aparţină de Patriarhia Sârbă?

– Nu. Nu… Apoi în Banat… Da’ vasăzică, cum am spus, în România nimeni dintre ierarhi nu mai urmează Sfintelor Canoane?

– A rămas Înaltul Anania, care a rămas vertical, într-adevăr, dar a fost singurul care s-a opus în Sinod acestei soluţii.-

– Or mai fi şi alţii, cum am spus, dar n-au mărturisit-o. Le-o fost frică.

– Atunci ar trebui să lase frica la o parte şi să se alăture mitropolitului Anania?

– Asta-i. Asta-i! Să se alăture şi să se mărturisească de-acum înainte măcar. Şi lumea trebuie să se ia după cei care ţin canoanele Sfinţilor Părinţi. Şi, poate cu timpul se vor alătura lor chiar şi alţii dintre ierarhi care sunt deja de partea adevărului. Atunci, în sinod, poate n-au spus nimic, dar acuma pot să se alăture celor care ţin adevărul. Nu le convine ce s-a făcut, şi sinodul trebuie anulat. Sau mai bine zis sinodul n-a fost, nu s-a făcut de fapt, nu ştiu cum să spun, căci, dacă nu s-a făcut după regulile Sfinţilor Părinţi, e socotit sinod tâlhăresc, după cum li se spunea înainte sinoadelor care nu erau după Sfinţii Părinţi.

– Mulţi probabil sunt derutaţi şi caută o cale de scăpare. Aşa cum spuneam, este în joc mântuirea, o problemă de viaţă şi de moarte. Vedeţi, există şi pericolul să plece credincioşii la stilişti.

– Nu zic apropierea de stilişti, or mai fi şi alte schisme care… Dar nu trebuie să se gândească aşa, căci nu-s toţi căzuţi, mai sunt preoţi care ţin canoanele, le-au ţinut; n-au fost la sinod, dar ţin canoanele Sfinţilor Părinţi. Să se ia după dânşii! Ce, mănăstirile şi preoţii nu ţin canoanele? Ba ţin toţi canoanele. Ei, şi dacă le ţin, să întrebe de dânşii, să se ţie după canoanele Sfinţilor Părinţi.

– Ce-ar trebui să facă o mănăstire ca să arate fără echivoc faptul că nu este de acord sau că respinge acest Sinod, părerea acestui Sinod?

– Aceasta a fost înainte de a fi sinodul, că au trimis memoriile acelea unde spuneau: „nu suntem de acord cu ce-au făcut ei şi să fie pedepsiţi“. Totu-i să fie pedepsiţi, că dacă nu s-a făcut asta, problema rămâne încă nerezolvată: sinodul nu-i valabil dacă nu s-a făcut după canoanele Sfinţilor Părinţi. Eu aşa zic.

– Şi credeţi că se poate solicita întrunirea din nou a Sinodului?

– Se poate, da, şi trebuie. Trebuie să facă recurs la Sinod, lucrul ăsta. Prin sfatul celor care încă mai sunt din ierarhi, să se facă alt sinod, să se reglementeze lucrurile. Acuma încă-s tulburi lucrurile, nu s-o făcut nimic. Pot să spun că nu s-a făcut nimic la sinodul ăsta. Aşa-i. Şi nu e numai părerea mea, ci şi a altora. Că aici în Sfântul Munte, dacă-i întrebaţi, şi monahii români şi cei greci tot aşa spun şi ei. Eu aşa gândesc.

– Şi acum ce sfat daţi atât credincioşilor, cât şi preoţilor de mir, monahilor? Ce să facă?

– Să ţie calea Sfinţilor Părinţi, calea sfinţilor, cele şapte Sinoade Ecumenice, şi acolo găsesc tot ce trebuieşte. Sunt preoţi care ştiu toate canoanele, să-i întrebe de dânşii şi să se ţie după canoanele Sfinţilor Părinţi.

– Dar este totuşi nevoie de o ierarhie.

– Cum am spus, iar mai repet, cum a ţinut Mitropolitul Bartolomeu, aşa or mai fi şi alţi episcopi, şi să ne luăm după ei şi se pot aduna iarăşi să se facă alt sinod.

– Deci, practic, cea mai bună soluţie ar fi întrunirea altui sinod care ar putea să ţină Biserica întreagă?

– Da, asta-i. Altfel nu se poate.

– Altfel este pericol să se facă dezbinare în Biserică?

– Este pericol, că lumea-i revoltată, şi preoţii, şi călugării de prin mănăstiri. S-au făcut atâtea şi nu s-a făcut nimic. Acuma toţi trebuie să strige ca să se facă alt sinod. Toţi să strige.

– Deci asta este lupta care trebuie dusă acum.

– Asta trebuie dusă.

– Pentru convocarea unui nou sinod.

Unui nou sinod, asta. Asta trebuie s-o facă toţi. Asta-i părerea mea şi asta cred că-i părerea tuturor. Ce nu s-a făcut trebuie să se facă de acum înainte. Asta e. Ce s-o făcut acuma, toţi aşa spun, că nu s-a făcut nimic. Ei au crezut că o să ajungă să fie pedepsiţi, aşa cum prescriu canoanele să fie pedepsiţi ierarhii. Dacă nu s-a făcut asta, înseamnă că nu s-a făcut nimic până acuma.

– Este posibilă o presiune din partea celorlalte Biserici Ortodoxe?

– Este, da. O să vedem! O să vedem noi acuma! “Ce faceţi voi acolo? Suntem una: Ortodoxia!” Suntem una. Se adună şi se sfătuiesc să nu se facă aşa, asta. Şi trebuie să se ajute unul pe altul şi să-l facă atent: „Ce-ai făcut aici? N-ai făcut bine! Trebuie aşa, trebuie aşa, trebuie aşa.” Toate Bisericile spun aşa, şi grecii, şi ruşii, şi toţi aşa spun lucrul ăsta. Şi Chinotita Sfântului Munte care a făcut scrisoarea către Sfântul Sinod, şi ei s-au aşteptat la altceva. Şi spunea cineva că de-acuma, drept pedeapsă, nu se mai primeşte nici un ierarh român aici în Sfântul Munte.

– Am auzit că un episcop român intenţionează să vină în Sfântul Munte.

– Nu se mai poate! Nu ştiu, nu ştiu, acuma să vedem, dar eu aşa am auzit…

– Doar este nevoie şi pentru ierarhi de un diamonitirion (permis de intrare) pentru venirea în Sfântul Munte.

– Da, şi nu ştiu dacă se va mai primi cineva, ca pedeapsă, ca ripostă la ce s-a făcut. Că toţi sunt indignaţi pentru ce s-a făcut acuma. Au crezut că o să se petreacă lucrurile după canoane, că or să fie pedepsiţi, iar ei nici iertare nu şi-au cerut. Adică, nu ştiu ce s-a făcut pe acolo, un fel de nimic. Nu s-a făcut nimic.

– Aşa cum au fost influenţe din apus cu mişcarea ecumenistă, ar putea să fie şi o influenţă bună pentru păstrarea Ortodoxiei.

– Bineînţeles. Şi-au tras focul la oala lor… Să ne tragem şi noi la a noastră. Noi trebuie să ţinem dreptarul Sfinţilor Părinţi! Asta să ţinem.

– Prea puţin comentat a fost un gest al Episcopului Sofronie care a dat o parohie ortodoxă unui greco-catolic.

– Ei, Biserica trebuia să ia măsuri la lucrul ăsta.

– Prea puţin s-a discutat. Şi eu personal nu ştiu dacă a fost analizată şi situaţia aceasta acum în Sinod, în afară de problema cu Agheasma de la Bobotează.

– Da, da. Trebuia să se ia măsuri atunci, prompt, să se ia măsuri. Nu ştiu, nu ştiu de unde vine neglijarea asta a Sfintelor Canoane pe care trebuie să le ţinem.

– Care consideraţi că sunt cauzele, cum de s-a ajuns aici?

– Ei, eu zic că şi pentru păcatele noastre s-au întâmplat lucrurile acestea care nu trebuiau să fie. Să punem în faţa lui Dumnezeu, să punem şi asta. Ne rugăm lui Dumnezeu să ne ierte şi nouă, că toţi suntem păcătoşi în faţa lui Dumnezeu. Dar, cum au spus Sfinţii Părinţi, ce-au făcut ei să facem şi noi… Ce au făcut ei… Asta-i! Mai mult nu pot să spun eu. Or spune alţii mai mult, care-s cu mai multă teologie, cu şcoală. Eu cât am putut am spus şi eu, după mine, aşa. Alţii or să spună altfel, dar zic că toţi care vor vorbi despre lucrurile acestea trebuie să meargă pe linia Sfinţilor Părinţi, toţi. Alt drum nu este decât ăsta.

– Da, este clar că sunt monahi, sunt preoţi de mir care vor să meargă pe această linie, dar au nevoie şi ei la rândul lor de o ierarhie. Să nădăjduim că ea va rămâne în Biserică…

– Să nădăjduim că după toate acestea ne vom strânge din nou, chiar ierarhii care… Să ne mai strângem şi să vedem lucrurile aşa cum trebuie să le vedem. Ce-a fost n-a fost, nu a fost nimic, nu ştiu. Acuma o să vedem şi de la alţii, o să auzim şi de la alţii lucrul ăsta. Vedem cum pe timpul iconoclasmului au fost atâţia care au murit pentru icoane, au murit pentru Hristos, au murit şi-s mucenici acuma. Oricât ar fi, oricât de puţini, s-au dat la o parte şi au mărturisit, deşi împăraţii şi atâţia alţii, mai bine de o sută de ani au susţinut iconoclasmul. Au fost din cei care au ţinut la dreapta credinţă şi au murit în dreapta credinţă. Aşa trebuie să fim şi noi acuma! Aşa trebuie să fim.

– Prea Cuvioase Părinte, vă mulţumim foarte mult, să vă dea Dumnezeu multă sănătate, lungime de zile şi să vă lumineze pentru a ne putea îndruma.

– Să dea Dumnezeu la toţi şi să ne rugăm pentru pacea Bisericii, bunăstarea ei şi să ţinem canoanele Sfinţilor Părinţi. Cum s-au luptat Sfântul Atanasie, Sfântul Chiril al Alexandriei! Cât s-au luptat să puie Ortodoxia, să puie pe temeliile ei! Cât s-au luptat, cu atâtea eresuri şi cu atâtea chinuri, şi noi de-acuma să-i dăm drumul aşa?! Nu! Să ţinem. Să ţinem. Cât putem, să ţinem toţi!“.

cruce-xiropotamou.jpg

***

  • Astazi este praznuit si Sfantul Prooroc Iezechiel, din si despre ale carui profetii va invitam sa cititi din arhiva noastra:

2107_iezechiel.jpg


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Marturisirea Bisericii, Nicolae Corneanu, Parintele Iulian (Prodromu), Parinti athoniti contemporani

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

36 Commentarii la “Interviu cu Parintele Iulian de la Prodromu: “NU S-A FACUT NIMIC. SINODUL NU E VALABIL DACA NU S-A FACUT DUPA CANOANELE SFINTILOR PARINTI”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Sa-ti dea Dumnezeu sanatate si fratiei tale, frate admin pentru ca ai postat acest interviu pe siteul acesta!

    Mi-am mai luminat si racorit inima si mintea cele pline de nedumeriri si mahniri si ganduri…!

    Totusi, cu toata lipmpezimea pe care Parintele Ahtonit a aratat-o si emanat-o din vorbele lui, a ramas “neclarificata” chestiunea delicata urmatoare, si anume “care sunt totusi acei preoti” si ierarhi de care nu numai crednciosii ortodocsi din Banat si Crisana trebuie sa faca ascultare, ci si cei din toata tara…!

    O sa recitesc acest interviu, pana inteleg “mai mult” din ceea ce trebuie sa fac in viitor!

    Doamne ajuta!

  2. Asa este. S-a facut un pic de lumina cu acest interviu.
    Sa va tina Domnul in har peste har pe voi, pe parintele Iulian si pe toti care duc lupta cea buna! Si, bineinteles pe IPS Bartolomeu…si ierarhii buni care i se pot alatura acestuia….

    Am intalnit foarte multi oameni care nu au acces la internet si care desi sunt buni crestini nu stiu mare lucru despre pericolul in care este Biserica noastra pentru simplul fapt ca nu sunt informati, asta in cel mai bun caz, caci multi pot fi dezinformati sau indemnati la un somn linistit si caldut de catre preotii si duhovnicii lor…
    As zice sa facem public acest interviu fiecare pe unde poate, adica sa-l listam si sa-l raspandim pe la cei care nu sunt informati…
    Sunt foarte multi care nu intra pe internet…

  3. ‘Nu s-a facut nimic’! Toti suntem de acord cu asta. Ramane de vazut:

    1.Sinodul trebuie anulat sau ‘hotararea’ luata de Sinod?

    2.Daca trebuie anulat (Sinodul)prin ceea ce au sustinut,inseamna de la sine o ‘autoanulare’, autodesfiintare prin insasi lepadarea de adevarul de credinta si asa-zisul pogoramant?; daca DA! Inseamna sa nu mai luam seama DELOC la ierarhii nostrii, nu?

    3.Sa ne alipim de IPS Bartolomeu Anania – ca singurul care nu s-a spalat pe maini? Si sa ‘cautam’ pe cei asemenea lui in hotarare?

    4.Daca se reuseste (si vor!) a se reuni din nou pe aceeasi problema si revin asupra ‘hotararii’ de dinainte dar de data asta potrivit canoanelor si scrierilor Sf.Parinti revenim si facem ascultare ca de niste ierarhi care n-au mintit Adevarului si au facut dreptate, altminteri: NU!

  4. Sa ne rugam bunului Dumnezeu pentru sanatatea parintelui Iulian ,si pentru toti Parintii care-l marturisesc pe Hristos ,carora nu le este teama ca-si pierd functiile si nu pleaca capul in fata nimanui .Ortodoxia trece prin momente deosebit de grele si lucrul acesta il intuiesc si il traiesc cu “nelinistea cea buna” toti cei care sunt madulare vii ale Bisericii. Are dreptate Daniela,sunt foarte multi crestini care nu intuiesc ca prin impartasania mitropolitului Nicolae si fapta episcopului Sofronie viata Bisericii este primejduita mai aspru decat ateismul comunist,acum insasi mantuirea noastra este in pericol .Canoanele Bisericii si intreaga traditie ortodoxa considera ca foarte mare pacatul impartasirii cu ereticii sau cu schismaticii, similar uciderii sau adulterului(dupa stiinta mea )In momentul in care s-a impartasit cu greco-catolicii si a spus ca-l considera pe papa drept cap al Bisericii, si-a afirmat alegerea.Vazand insa hotararea sinodului ,imi creeaza impresia ca sinodalii au tratat canoanele ca niste simple conventii omenesti ……nu era loc de pogoramant !.E trist daca se va confirma ca preotii romani nu vor mai fi primiti in Sfantul Munte….astea am semanat asta culegem!Numai Dumnezeu poate indrepta tulburarea si sminteala din viata Bisericii noastre !

  5. Legat de intrebarea domnului Vela Gheorghe am si eu una, “tehnica” sa zicem: daca la Sfanta Liturghie se spune doar “Inca ne rugam pentru Patriarhul Romaniei” fara a i se specifica numele, asta se cheama ca e pomenit sau nu? Intreb fiindca am auzit ca e un loc in Bucuresti unde asa se procedeaza.

  6. Nu stim. Totusi nu exista doi patriarhi ai Romaniei (in viata).

  7. Slava lui Dumnezeu pt aceasta tehnica– iata, se poate folosi si spre mintuire, nu doar spre pierzanie. Sa acopere Dumnezeu pe cel care a luat interviul cu sanatate si pace de neclintit. Slava lui Dumnezeu pentru monahii nostri, din Sf Munte si de pretutindeni, care tin Singur Ortodoxia! Si sa nu ne tulburam de nimic. Sa tinem fiecare dreapta credinta, si sa nu ne tulburam de nimic, cum scrie la un tropar al Invierii, ca vazind nelegiuirea uciderii lui Dumnezeu, Biserica a stat intru a sa rinduiala si a strigat Aliluia! –Da, iata timpul smintelilor care trebuiau sa vina si au si venit. Sa ne tinem de sfinta credinta cea in Duh si in Adevar, si de Parintii nostri, preoti sfintiti ortodocsi, caci din acestia sint, si in Bucuresti si in tara. Si sa nu ne tulburam de nimic. Amin.

  8. Doresc sa pun si eu o intrebare la care sa primesc un raspuns:In urma unei marturisiri catre parintele duhovnic despre acest site,despre problemele foarte serioase si grave care se iau in discutie in legatura cu ecumenismul si cu apostazia celor doi ierarhi,deoarece tin sa marturisesc faptul ca pentru mine a fost foarte dureros gestul celor doi ierarhi,intrucat una am invatat la facultate si alta se face,mi-a raspuns ca”orice-ar fi, “unirea” se va face deoarece asta se cere la Sf. Liturghie si nimeni nu se poate opune.Ce trebuie sa se intample aceea se va intampla si ca o sa-mi schimb parerea odata cu terminarea facultatii,asta fiind doar o parere de moment.Ma intreb:oare toti cei care au terminat facultatea de teologie gandesc asa? Oare sunt ei constienti ca trebuie sa fie si marturisitori ai dreptei credinte?Ar trebui sa lupt sa-mi conving duhovnicul sau ce ar trebui sa fac?

  9. La conferinta din 3 iunie , d-nul Danion ne spunea ca “ teologul “ Cristian Badilita s-a impartasit la catolici si a primit si binecuvantarea duhovnicului sau pentru aceasta . Nu stiu daca Badilita mintea sau chiar acea fata bisericeasca s-a ratacit cu totul , insa in general se intampla ca iti cauti duhovnicul pana dai de cel care iti place ce-ti spune . Si astfel se adevereste zicala : “ cum e turcu ‘ … si pistolu ‘ “

    Cum bine zicea Dan Puric , se lucreaza ca in cancer , cu celule proprii . Astfel , apar tot felul de “ teologi “ , care au impresia ca intelepciunea s-a nascut odata cu ei sau ca este supusa unui proces de evolutie , astfel incat musai desteptii de acum sunt mai destepti decat desteptii dinaintea lor . Acestia nu realizeaza ca sunt , poate inconstient , indoctrinati pana in strafundul mentalului de una din ciumele pe care iluminatii le-au varsat pe acest pamant : EVOLUTIA . Prin urmare se trezesc cugetand ca sfintii parinti sunt depasiti , ca in era globalizarii trebuie sa facem si din dogma strabuna un mare ghiveci ecumenist . Astfel apar manifestari precum cea a lui Corneanu . Sau a lui Badilita care are ceva de zis impotriva lui Staniloae . Cititi va rog articolul sau “ Dumitru Staniloae cu cartile pe masa „ :

    http://www.ziua.ro/display.php?id=228261&data=2007-10-20

  10. Dar Staniloae a spus o vorba mare ( intre multe altele ) :

    “ Ecumenismul este produsul masoneriei “

    Iar vorba asta nu place politicului corect , caci este adevarata . Iar globalizarea nu este nici ea un efect al vreunui proces evolutiv firesc , ci produsul acelorasi malefici iluminati , una din ultimile etape pentru instaurarea guvernului mondial .

    “ Traim vremuri apocaliptice “ ( nota 1 ) spunea marele duhovnic arhimandrit Ioanichie Balan . Nimic nu este intamplator iar marele dusman al PAPUSARILOR Noii Ordini Mondiale a fost si este ORTODOXIA . Firesc , din moment ce doctrina acestor iluminati este de STANGA ( nota 2 ) iar varfurile masoneriei practica cultul paladin , al inchinarii la diavol . ( nota 3 ) De aceea comunismul , creat in occident de cei pe care marele duhovnic arhimandrit Ioanichie Balan ii numea nebotezati , a fost implementat in Rusia , formand un urias macabru laborator .

    Prezent la ceremonia de deschidere a celei de-a treia Adunări Ecumenice Europene de la Sibiu (4-9 septembrie 2007), prima găzduită de un stat majoritar ortodox, José Manuel Durăo Barroso, preşedintele Comisiei Europene, a transmis un mesaj edificator :

    „Toate formele de exprimare a dimensiunii culturale şi spirituale a omului trebuie să poată să coexiste în Europa. Toate imnurile de bucurie, fie ele sacre sau profane, trebuie să poată să răsune. (…) Religia este o dimensiune din ce în ce mai importantă a multor societăţi şi o sursă importantă de valori pentru indivizi. Ea poate juca un rol capital promovînd aprecierea altor culturi, religii şi moduri de viaţă pentru a contribui la stabilirea armoniei dintre ele.(…) Dialogul cu diferitele Biserici, comunităţi confesionale şi de convingeri, precum şi apărarea intransigentă a libertăţii de religie (ca şi a libertăţii de a nu avea o religie) înseamnă recunoaşterea acestei diversităţi şi a acestui pluralism care constituie sufletul ideii noastre de Europa. (…) Europa este profund ataşată umanismului şi democraţiei pe care le-a „inventat”. Respectul diversităţii, deschiderea către celălalt şi toleranţa sînt la fel de adînc ancorate în cultura europeană „

    In traducere , sa facem un mare ghiveci in care eventual crestinismul sa tolereze pacatul sodomiei sau si mai bine sa nici nu-l mai considere pacat . Sa se creeze o uniformizare imbecilizatoare in care binele sa stea cu raul la masa dar sa nu aiba voie sa-i spuna raului ca-i rau . Sa facem o mare hora a alternativelor la care religiosii , ateii , sodomitii si satanistii sa joace precum le canta Big Brother . Asta ar fi ideea , virusarea ortodoxiei iar iubitorii de Dumnezeu sa fie etichetati extremisti , primul pas spre prigoana ce va urma .

    Dar ce este UE ? Cititi va rog si articolul

    http://saccsiv.weblog.ro/2008-01-23/268830/PAPUSARII-Uniunea-Europeana.html

  11. Nu ne miram de declaratiile lui Jose Manuel Barroso , participant Bilderberg Group , unul din laboratoarele Noii Ordini Mondiale . Despre ce inseamna aceste periodice intalniri Bilderberg , istoricul formarii acestui grup , conducatorii lui si principalele personaje participante puteti citi in articolul

    http://saccsiv.weblog.ro/2008-04-14/343493/Bilderberg-lista-participanti.html

  12. ( nota 2 )

    La 1 mai 1776, sub conducerea familiei Rothschild ( intraducere , SCUTUL ROSU ) , cu sprijinul altor familii de evrei germani bogati – Wessely, Moses, Mendelsson – si a unor bancheri (Itzig, Friedlander) -, Weishaupt fondeaza in secret societatea “Vechii cautatori de lumina din Bavaria”, care va deveni mai cunoscuta sub denumirea “Ordinul Iluminatilor”. Weishaupt a sustinut ca numele provenea din vechi scrieri si insemna “cei care detin Lumina”.

    H. P. Blavatsky , ( 1831 – 1891 ) , legaturi apropiate cu Scottish Rite , spunea in „ The Secret Doctrine „ , vol. 1 , pag 319 – 320 ce considera ei a fi acea lumina :

    „ In antichitate si realitate , lucifer sau luciferus , este numele unei entitati angelice ce stapaneste absolut peste lumina adevarului si peste lumina zilei . „

    „ lucifer este lumina divina si terestra , „ spirit sfant „ si „ satan „ in acelasi timp „

    Doctrina Noii Ordini Mondiale poate fi sintetizata in :

    Abolirea religiilor

    Abolirea patriotismului

    Abolirea familiei traditonale

    Abolirea propietatii

    Cititi va rog mai multe in articolul

    http://saccsiv.weblog.ro/2008-01-17/263573/PAPUSARII-inceputuri.html

  13. ( nota 3 )

    Albert Pike , gradul 33 ritul scotian , a formulat dogma divinităţii lui Lucifer în “Morals and Dogma” : “Lucifer, Zeul Luminii, lupta împotriva lui Adonai, Zeul Bibliei; da, Lucifer e Dumnezeu”.

    Cititi va rog mai multe in articolul :

    http://saccsiv.weblog.ro/2008-04-22/350117/Religie-%2C-masonerie.html

  14. @ Gica:

    Mai degraba schimba-ti duhovnicul, pentru ca de convins, nu-l vei putea tu convinge.

  15. Si totusi…cum ramane cu pomenirea Patriarhului?
    Intru in Biserica si este pomenit la slujbe; duminica asta, de nu s-au incurcat si preotii si diaconii si corul abia lega 2 cantari; ce sa fac? sa caut, sa intreb unde sunt/este pomenit?!

  16. @ Magda:

    Pai de unde ai gasit sau ai inteles tu asta, Magda? Nu, ci pomeneste-l si du-te unde este pomenit, fara grija. Pana la un alt sinod, nu se pune problema asta, deci sa nu cadem in extreme, sa nu exageram. Pentru Banat si Oradea e altceva si e mai delicat. E drept ca raspunsul parintelui Iulian nu este foarte clar pe unele aspecte, dar in niciun caz nu indreptateste ne-pomenirea Patriarhului.

  17. @ Cosmin:

    Foarte bun articol. Multumim!

  18. Pingback: Pr. Iulian despre decizia Sinodului privind cazul Corneanu « Cuviosul Seraphim Rose
  19. Cred ca este foarte trist ce se intampla….Si mai cred ca, desi suntem pacatosi, ne putem intari in credinta unii pe altii. Pentru ca, desi (uneori) suntem departe unii de alti, ne regasim UNUL intru Hristos Dumnezeu, prin dreapta credinta.
    Suferim pentru ca am ramas foarte, foarte putini cei care (desi pacatosi) dorim sa fim in Biserica, si nu avem nici comunicare, nici comuniune (de idei morale si spirituale) cu majoritatea fratilor ortodocsi prin botez(macar), cu atat mai putin cu ceilalti, in societatea de azi.
    Dar trebuie sa NADAJDUIM ca, oricat de greu ne-ar fi, Domnul Hristos nu ne va lasa !
    EL INSUSI a avut momente in care S-a simtit Singur sau…Parasit, dar le-a trecut cu curaj, cu INDRAZNEALA ! Si ne-a spus :
    Sfânta Evanghelie după Ioan
    “Cap. 16
    33…În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea.”

    Domnul sa ne miluiasca !

  20. Rugati-va fratilor! Nu-i judecati pe duhovnicii vostri, pe preotii
    vostri si pe mai marii Bisericii.
    Are cine sa-i judece!
    D’asta va era? Ati ramas fara de pacate???

  21. @elena constantin

    Daca nu-i judecam noi are Cin’sa-i judece, insa vom fi judecati laolalta cu ei prin tacere motivand asa-zisul respect pt.pro-ecumenisti! Doar generatia ‘PRO’ se poarta, nu? Avem ce invata de la tembelizor si din alte surse ‘demne’ de incredere!
    Daca esti in acelasi duh cu ei, ia-te dupa ei! Eu prefer sa intru in judecati si sa fiu trosnita – la propriu sau la figurat!

  22. Am tot ezitat pana acum – dar timpul nu tine cu nimeni , asa ca , nestiind unde sa-i zic si eu Magdei :”La multi ani!” – o fac aici , cerandu-mi iertare de la fratii Administratori…si-i mai doresc Magdei sa tina mereu aprinsa faclia Ortodoxiei noastre si sa fie mereu asa : spontana , curajoasa , sclipitoare , bataioasa , “troznita”[ gata la jertfa ],
    si mirul adevarului nostru de credinta de 2 000 de ani o va intari intotdeauna…si , la fel ca Maria Magdalena – sa fie prima care , in Dimineata Invierii – sa binevesteasca , bucurandu-se :”HRISTOS A INVIAT”

  23. http://www.youtube.com/watch?v=k7cz1z_JLoM

    Iertata sa-mi fie inertia, dar eu inca nu imi revin din uimire: pentru ce a mai fost necesa “condamnarea oricăror slujbe mixte etc”…cand toate acestea sunt deja precizate in Pidalion? http://www.scribd.com/doc/1042636/PIDALION-Toate-Sfintele-Canoane-a-Sfinilor-Apostoli-a-Sfintelor-Sinoade-Ecumenice
    Mai mult decat atat:
    „Iar de s-ar prinde cineva că a chenotomisit [a izvodit din nou] vreun Canon din cele zise, ori că se apucă să răstoarne, vinovat va fi după Canonul cel de acel fel; precum acela hotărăşte, să primească certare şi prin acela în care greşeşte, să se vindece” (Canonul al 2 lea al Sinodului VI) (pag. 11)

    “Adăogând Sinodul, că nu este iertat nimănui, pe toate Canoanele cele mai înainte arătate, ori a le strica, ori a nu le primi, ori altele în locul acestora minciuno-suprascrise a primi. Iar de s-ar arătat cineva că se apucă a strica, sau a surpa vreun Canon din acestea, acela să ia certarea ce o cuprinde acele Canon, pe care strică, sau îl surpă. Adică de cuprinde şi hotărăşte Canonul aforisire sau caterisire, sau anátema, acestea să le ia şi cel ce îl strică, sau îl surpă pe Canon; ca să tocmească greşeala sa, din însuşi Canonul acela, întru care a greşit” (pag 175)

    P. S. Idem Agnes!

  24. continuare:

    Duhovnici Romani despre Ecumenism
    http://www.youtube.com/watch?v=iqGAfWRUmN8

  25. Intelectuali umanisti si…progresisti, vorbitori de limba romana dar neromani, ce au o viata perfect paralela cu Viata, Creatia si Duhul Ei, cum ar fi Patapievici…etc si… Cristian Badilita (care are nerusinarea si tupeul sa atinga cu cuvinte (ca de idei nu poate fi vorba!)personalitati duhovnicesti precum Parintele Staniloaie), ar trebui atent scanate, listate (cu linkuri de contact), astfel incat sa poate primi replica romanilor in tip real pentru ineptiile pe care le debiteaza.

    iertati…

  26. Totusi toti crestinii se vor uni pana la urma,dar nu asa ca acum,politic,din ratiuni materiale,omenesti sau dracesti.
    Ci dupa scrierile unor Sfinti Parinti,si parca a Sfantului Lavrentie al Cernigovului,datorita cruzimii lui Antihrist,din cauza salbaticiei,suferintelor si prigoanelor,toti crestinii se vor smeri si uni in Ortodoxie.Va fi o singura turma si un singur Pastor.
    Adica dupa scririle Parintelui Cleopa,sunt trei cete(tipuri)de diavoli care ii stapanesc pe oameni:1)duhurile baloase ale placerilor care aproape ca au consistenta materiala,2)duhurile maniei si varsarilor de sange,ca niste caini razbunatori si 3)duhuri subtiri ,aproape nemateriale,care intra ca un virus in mintea omului jucandu-se cu aceasta,raspunzatori de erezie

    De aceasta ultima categorie au fost si sunt stapaniti catolicii si ereticii.Sunt duhuri foarte fine,subtile care nu ies decat printr-o mare smerenie.Pentru ca ingerii cazuti sunt din toate cetele,si din Heruvimi si din Serafimi,etc.
    La o mare smerenie se poate ajunge fie printr-o mare nevointa de bunavoie sau cel mai adesea printr-o mare suferinta,de nevoie,prin mare prigoana,necaz.

    Dar asa cum stii cand calculatorul vecinului e plin de virusi si exista pericolul sa prinda si al tau daca intri in legatura cu el,asa si acum trebuie sa indepartam erezia din sanul Bisericii pana nu face alte victime.

    Erezia trebuie izolata,iar omul care este bolnav de ea trebuie pus in carantina si vindecat.Ce frumos si concis au prevazut acestea Sfintii nostri Parinti prin Canoanele lor date la Sfintele Sinoade.Canoane pe care noi astazi le credem depasite.Cum sa fie depasite?Ce?Oare omenirea,nu trateaza orice boala contagioasa la fel acum ca si atunci,printr-o carantina,printr-o izolare?
    Sa ne rugam si pentru ierarhii nostri cei prinsi de erezie ca sa ajute Bunul Dumnezeu sa ne mantuim cu totii!Sa ne rugam pentru ei,dar sa ne ferim de boala lor,pana nu se vor fi vindecat cu totul!

    Doamne,ajuta-ne pe toti ,caci tare mai suntem pacatosi si tare mai suntem vanati de cel viclean,atunci cand din cauza pacatelor noastre iti intorci fata Ta de la noi si ne lasi in parasire.Ajuta-ne Doamne!Ajuta-ne!Ajuta-i Sfintei noaste Maici,Bisericii noastre Ortodoxe!In vecii vecilor.Amin

  27. Buna seara,
    mie nu-mi pare atat de neclar raspunsul Parintelui Iulian. Intrebarea despre “daca trebuie sa ne lipim Inaltlui Barolomeu Anania” este cea la care nu a vrut sa dea un raspuns. In rest a raspuns foarte clar. Romania nu are doi Patriarhi. Cand ne rugam in Biserica pentru Patriarh, ne rugam ca Dumnezeu sa-l calauzeasca, sa-l lumineze sa-si indeplineasca complexa slujba. Si asta e de cel mai mult bun simt sa facem. Mai ales daca nu ne place ceva la Sfintia Sa trebuie sa ne rugam pentru el. Ideile de migrare spre biserica sarba sau stilista mi se par chiar mai periculoase. Parintele Iulian a raspuns cu mult tact si iconomie intrebarilor. Razboiul acesta nevazut nu se poate purta cu naivitate, este mult mai complex decat a fost vreo data si in consecinta si apararea noastra este mult mai complexa. Parca imi suna de mare actualitate in minte “sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte!”, lucru de care imi aduc aminte la fiecare clatinare. Toate Cele Bune sa dea Domnul.:)

  28. Pingback: Război întru Cuvânt » CORNEANU SFIDEAZA PANA LA CAPAT SI SPUNE RASPICAT: “GESTUL RAMANE. NU MA POCAIESC!”
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate