MANDRIA, IMAGINATIA si raul ascuns sub masca binelui

26-09-2008 Sublinieri

caderea-ingerilor.JPG

“Vrajmasul (diavolul n.n.) a cazut din mandrie. Mandria e obarsia pacatului; toate aspectele pe care le poate imbraca raul sunt unite in ea: parerea de sine, slava desarta, dorinta de putere, raceala, cruzimea, indiferenta fata de suferintele aproapelui; tendinta mintii spre reverie, supralicitarea imaginatiei, expresia demonica a ochilor, infatisarea demonica a chipului; spaima, deznadejdea, ura; invidia, complexul de inferioritate, nelinistea launtrica, frica de moarte sau, dimpotriva, dorinta de a ne pune capat zilelor si, in cele din urma, – lucru nu rar – dementa completa. Acestea sunt semnele distinctive ale spiritualitatii demonice. Dar, cata vreme nu se manifesta cu claritate, pentru multi oameni ele trec adeseori neobservate.

Nu este necesar ca toate simptomele enumerate mai sus sa fie reunite pentru a putea recunoaste pe cel ce s-a lasat “sedus” de ganduri patimase, de “vedenii” sau “descoperiri” de origine demonica. La unii domina megalomania, ambitia, dorinta de putere; la altii domina o neliniste ascunsa, spaima, deznadejdea; la unii, melancolia, gelozia, ura; la altii, dorinta poftelor trupesti. Dar la toti intalnim in mod inevitabil o imaginatie debordanta ce se poate ascunde sub masca inselatoare a unei false smerenii”.

*

“Orice rău săvârşit de creaturile libere duce cu ne­cesitate la o viaţă de parazit pe „trupul” binelui; el trebuie să-şi găsească o justificare, sa se infatiseze ascuns sub aparenţele binelui, si adeseori sub aparenţele Binelui suprem. Răul se înfăţişeaza întotdeauna si în mod inevitabil amestecat cu un element dintr-o căutare formal pozitiva, şi prin aceasta latura îl seduce pe om.

Raul incearca sa-i prezinte omului aspectul sau pozitiv drept un scop atat de important, incat pentru atingerea lui toate mijloacele sunt permise. In existenta sa pamanteasca, omul nu poate atinge Binele absolut; in toate intreprinderile omenesti exista un anume grad de nedesavarsire. Prezenta nedesavarsirii in binele omenesc, pe de o parte, si inevitabila prezenta a unui pretext bun in rau, pe de alta parte, fac extrem de anevoioasa deosebirea dintre bine si rau“.

*

“Pricina luptei nu sta in ratiunea ca atare, ci in trufia mintii noastre, care ridica mintea impotriva lui Dumnezeu. Mandria amplifica imaginatia, smerenia o face sa inceteze. Mandria se ingamfa creandu-si lumea proprie, smerenia primeste viata care vine de la Dumnezeu“.

(Arhimandritul Sofronie, Viata si invatatura staretului Siluan Athonitul, Editura Deisis, Sibiu, 1999) – primul fragment preluat de aici.

sophrony1.jpg


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Ce este pacatul?, Despre inselare, Mandria, trufia, Parintele Sofronie Saharov, Psihologie si psihoterapie duhovniceasca, Razboiul nevazut, Sfantul Siluan Athonitul

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

78 Commentarii la “MANDRIA, IMAGINATIA si raul ascuns sub masca binelui

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Este anevoie a descrie si a vorbi despre ceea ce ne stapaneste ,ca si cand am vorbi despre niste lucruri deja cunoscute si depasite.Avem prea putina smerenie ,pentru a simti cat de mult suntem stapaniti de mandrie.Eu as zice sa nu ne prea incumetam a ne infatisa starile cele jalnice in care , de fapt ne aflam cu totii .Totusi , va rog sa-mi permiteti a -i indreptati pe cei care au ravna in a tine posturi si a se osteni in felurite moduri , ca doar pentru Domnul o fac si El va alege si va aprecia osteneala lor . Ca o fac dupa porunca duhovnicului ,sau doar dupa capul lor , nu avem cum sti acest lucru. Ori devenim acum critici a ceea ce noi nu avem ravna si nu putem face , sau si mai rau, descosideram ostenelile ,uneori peste puteri , ale Sfintilor Parinti ? Mai bine sa-L lasam pe Dumnezeu sa judece daca e bine primit sau nu ceea ce fac altii -si de ce- iar noi sa ne vedem de nenevointele nostre si de neindraznirea de a face cate o mai mica , sau mai mare nevointa ,pentru pacatele noastre ,sau ale celor din jurul nostru .E bine a face osteneala ,desigur ,cu binecuvantare , daca suntem mai slabi in credinta ,iar altii mai tari ,cu ajutorul lui Dumnezeu se vor descurca si vor afla prin propriile experiente cum este mai bine , daca sunt sinceri in fata lui Dumnezeu.Numai El stie daca sluga lui va sta ,sau va cadea.Eu admir pe cei care nu se lenevesc ,chiar de ar avea si mandrie ( cine nu are?), iar pe cei ce se lenevesc (ca mine ) nu am de ce sa-i pretuiesc , chiar de s-ar si smeri prin vorbe de neputinta , caci cu ajutorul lui Dumnezeu , se biruie firea omeneasca .Apoi mai trebuie sa tinem cont de faptul ca nu suntem cu totii la fel , unul are darul postului ,altul face metanii, altul citeste si povatuieste , altul miluieste ,altul se roaga mult s.a.m.d.Nu e bine sa dispretuim pe nimeni, nici macar pe vrajmasi.Putem descoperi multe calitati pe care noi nu le avem , chiar la vrajmasi si daca am realiza ca fara “vrajmasi ” nu ne-am putea mantui , ca dintr-o lipsa de proba a credintei noastre , atunci nici macar nu i-am mai numi vrajmasi.Sa ne iubim unii pe altii , ca intr-un gand sa marturisim : pe Tatal ,pe Fiul si pe Duhul Sfant “. Amin.

  2. @ Simona:

    Nu avem nimic impotriva si e nobila cu adevarat dorinta ta de a-i indreptati si chiar admira pe cei sarguitori cu ravna cea buna. Atata doar vrem sa spunem: criteriul nu trebuie sa ne fie multimea faptelor, cantitatea, “harnicia” in sine, pe o directie sau alta (da, toti avem/au calitati, toti suntem/sunt buni poate la cate ceva macar, etc.), ci in ce masura lucrarea lor este (si persista a fi) in Duhul cel bun sau intr-un duh strain si daca aduce sau nu roadele bune ale Duhului Sfant. Acesta este cel care valideaza si mantuieste, nu faptele noastre, nu puterea cea mare a vointei noastre. Ba chiar un sfant contemporan spunea – si inca in mod categoric – ceva care s-ar putea sa te sminteasca:

    Mai de folos îi este omului să aibă voinţa slabă, decât una tare. Ca să-şi vadă neputinţa şi slăbănogeala. Altminteri, se trufeşte cu puterea sa şi, plin de sine, se leapădă de Dumnezeu.
    Marea iscusinţă a vieţii duhovniceşti e să lucreze omul cu puterea lui Dumnezeu, nu cu puterile sale. Marea înţelepciune este să-L ai pe Domnul sălăşluit în tine.
    De vrei să faci un lucru cât de mic, cheamă-L pe Dumnezeu în ajutor. Fă-le pe toate ca în faţa Lui, şi fără El nimica să nu faci. Că spune Domnul: „Cel care nu adună cu Mine risipeşte” (Lc 11, 23).

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/07/27/povatuiri-de-mare-folos-ale-parintelui-serghie-despre-mandrie-cainta-ispite-si-alte-subiecte-duhovnicesti/

    Vezi si:
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/09/25/ambitia-neroditoare-si-pescuirea-minunata-2/

  3. Ca sa fim si mai expliciti, trebuie sa incercam sa ASCULTAM si sa PRIMIM ceea ce vrea sa ne invete Cuviosul Sofronie si sa avem mare bagare de seama la raul deghizat in bine, la duhul viclean care ia aparenta de fapta buna, virtuoasa. E un exercitiu esential, indispensabil pentru a nu esua in razboiul duhovnicesc, pentru a nu cadea in inselare. Sau, mai realist, pentru a nu ramane in inselare, fiindca mereu cadem cu totii. De aceea este de o importanta covarsitoare dreapta socoteala, de aceea este fundamental ca binele sa fie ingradit cu sfatuire si binecuvantare, si sa nu cutezam macar cu gandul sa ne comparam cu sfintii care isi luau osteneli peste fire, ca si cum noi am putea face ca ei.

    Si zicem toate acestea ca sa invatam (si sa transmitem mai departe invatatura care nu e a noastra) NOI ce citim, nu ca sa judecam pe cineva. Dar sa avem grija ca nu cumva sa indreptatim si anumite greseli de principiu, din dorinta de a pune gandul bun intr-un mod gresit, fara discernamant. Gandul bun trebuie pus in sensul intelegerii slabiciunii fratelui meu, nu in sensul de a spune si raului bine… Pentru ca, si daca vreau sa ma mint, acel lucru pe care il justific il fac, de fapt, o pricina de ispita pt mine. Si de aici poate urma caderea. E mult mai sigur sa nu ne ambitionam sa ne facem voia noastra… Parintii acestia MARI chiar au stiut ce spun si de ce insista sa ne convinga sa-i ascultam:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/12/08/parintele-cleopa-despre-dreapta-masura-sfatuire-smerenie-si-despre-ispitele-celor-care-nazuiesc-spre-daruri-mari/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/05/07/articolele-duhovnicesti-ale-saptamanii-despre-caderea-prin-virtuti-si-fuga-vicleana-de-vindecare-de-ce-avem-nevoie-de-duhovnici-si-de-binecuvantar

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/09/29/29-septembrie-centenarul-nasterii-parintelui-arsenie-boca-roadele-iubirii-de-sine-si-ale-ravnei-fara-sfatuire-si-fara-ascultare-cum-iti-poti-taia-mintea-in-scripturi-si-pana-unde-se-poate-ajun/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/04/16/cum-incepe-inselarea-sau-in-ce-fel-oricare-dintre-noi-il-poate-vinde-pe-hristos/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/12/09/moravuri-ecleziale-egoismul-dreptmaritor-si-ravna-din-mandrie/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/08/23/fanatism-sau-relativism-extremele-pierzarii-ravna-care-ne-insala-versus-calea-cea-stramta-si-de-toti-prigonita/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/08/17/ieroschim-stefan-nutescu-schitul-lacu-despre-dreapta-socotinta-extremele-nu-sunt-de-la-dumnezeu-ni-se-cere-sa-urmam-calea-de-mijloc/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/05/14/parintele-staret-melchisedec-man-putna-in-familia-ortodoxa-mai-avem-nevoie-de-discernamant-in-ziua-de-astazi/

  4. Pingback: SFANTUL MACARIE DE LA OPTINA - SFATURI DUHOVNICESTI PENTRU MIRENI: Sa nu umblam dupa mangaieri si desfatari harice, trebuie sa ne socotim slugi netrebnice!
  5. Pingback: DIN COMOARA CUVINTELOR CUVIOSULUI SOFRONIE DE LA ESSEX: “Noi si spunem, si vrem sa auzim multe cuvin­te, dar nu facem nimic pentru a le implini”, “Trufia, erezia si inselarile nu se vindeca usor, trebuie multa pocainta” -
  6. Pingback: Fericitul Arhimandrit SOFRONIE DE LA ESSEX – OMUL PUTERII DISCRETE A DUHULUI si purtator in inima sa al suferintelor fiecarui om -
  7. Pingback: STARETUL MELCHISEDEC DE LA LUPSA – CONFERINTA DE LA BUCURESTI (audio si text): Se poate obisnui omul cu Duhul Sfant? Chemarea la adanc si agonia lumii -
  8. Pingback: Arhimandritul Lazar: “LUMEA INCLINA CATRE UN CRESTINISM FALS, ISTERIC”. Cand inselarea si fanatismul devin normalitate in viata bisericeasca… -
  9. Pingback: Cuviosul Sofronie de la Essex despre pericolul increderii prea mari in propria intuitie si in propria ratiune -
  10. Pingback: CUVIOSUL SOFRONIE SAHAROV – intimul Duhului si puterea sfanta a cuvantului. Plus: PARINTELE SOFRONIE SI BISERICA RUSA -
  11. Pingback: SFANTUL SILUAN ATHONITUL – cantari si cuvinte duhovnicesti. “Atunci cand Domnul ne da intristare pentru cineva inseamna ca vrea sa miluiasca acel om”; “ROAGA-TE SIMPLU, CA UN COPIL, SI DOMNUL VA ASCULTA RUGACIUNEA TA” -
  12. Pingback: JEAN-CLAUDE LARCHET – interviu despre tipuri de boli si terapeutica ortodoxa, catolicism si “globalizare religioasa”, Har si asceza, Traditie si actualitate -
  13. Pingback: ARHIMANDRITUL SOFRONIE despre cum sa petrecem cu mintea la Dumnezeu si cum sa ne razboim cu gandurile rele: “Curata locul si va veni Duhul Sfant” -
  14. Pingback: Gheronda Iosif Vatopedinul: UNDE DUCE ADEVARATA POCAINTA? DE CE AVEM NEAPARAT NEVOIE DE SPOVEDANIE SI DE PLANS? -
  15. Pingback: Cum sa parcurgem cu vrednicie SAPTAMANA LUMINATA? Cum sa ne IMPARTASIM si cum sa evitam INSELAREA LA RUGACIUNE? Sa cautam sau nu starile de BUCURIE? -
  16. Pingback: Parintele Rafail Noica: OMUL, INTRE MINCIUNA PACATULUI si IMPLINIREA IN DRAGOSTEA CRUCII -
  17. Pingback: CUVIOSUL IOAN DE LA VALAAM (I): “Nu trebuie sa tanjim dupa stari inalte… Sarcina noastra este sa facem tot ce ne sta in putinta si sa ne oste­nim spre lucrare – restul tine de har” -
  18. Pingback: Ajutor pentru DOBANDIREA SMERENIEI ADEVARATE si a DISCERNAMANTULUI de la Cuviosul Paisie Aghioritul. “Daca te smeresti inaintea omului care dispretuieste smerenia, cerandu-i sfat sau spunandu-i neputintele tale, il faci mai mandru si mai nerusinat&#
  19. Pingback: Noi marturii despre Sfintii Siluan si Sofronie. DARUL CUVANTULUI TAMADUITOR SI TAINA “REPETITIEI” DUHOVNICESTI -
  20. Pingback: MARTURII DESPRE SFANTUL PARINTE SOFRONIE – 20 de ani de la nasterea in Cer a unui adevarat “staret” purtator de Duh al secolului XX -
  21. Pingback: RUGACIUNE CATRE SFANTUL SILUAN ATHONITUL. Paraclisul Cuviosului Siluan. Troparele (text, audio, video) -
  22. Pingback: PARINTELE ARSENIE BOCA despre ROADELE IUBIRII DE SINE si ale RAVNEI FARA SFATUIRE SI FARA ASCULTARE. Cum iti poti “taia mintea” in Scripturi si pana unde se poate ajunge? Cum sa recunosti inselarea? -
  23. Pingback: CE VALOARE AU SINCERITATEA SI ADEVARUL FARA DISCERNAMANT? Cuviosul Paisie ne invata cum sa facem binele, cum sa-i indreptam pe altii si cum sa marturisim? -
  24. Pingback: OTRAVA MANDRIEI si roadele acesteia. CUM SA O RECUNOASTEM? -
  25. Pingback: Predica Episcopului Asterie al Amasiei la DUMINICA VAMESULUI SI FARISEULUI: Rugaciunea si virtutea fara smerenie – osteneli in zadar: “Adeseori e mai greu sa pastrezi faptele bune ce le-ai savarsit decat sa le savarsesti” -
  26. Pingback: CADERILE “DE-A DREAPTA”. Noi invataturi si pilde de pateric romanesc culese de IPS Antonie Plamadeala. CONDITIILE FAPTELOR CU ADEVARAT MANTUITOARE -
  27. Pingback: Sfantul Siluan despre NECREDINTA, MANDRIE, IUBIRE SI PACEA INIMII. “Omului pacatos Domnul ii pare neinduplecat, pentru ca nu este har in sufletul lui” -
  28. Pingback: IPS Ierotheos Vlachos despre CUVIOSUL SOFRONIE SAHAROV (†11 iulie 1993), cel care ITI TRANSMITEA VIATA SI DUH DE POCAINTA prin simpla sa prezenta si prin binecuvantare: “Era un om care efectiv L-a vazut pe Dumnezeu. A fost un urmas al Sfintilor Pa
  29. Pingback: SFANTUL SILUAN ATHONITUL da marturie vie despre IUBIREA MILOSTIVA a lui Dumnezeu pentru CEI PACATOSI -
  30. Pingback: CUVIOSUL SILUAN ATHONITUL ne arata, prin pilde vii, METODELE DUHOVNICESTI DE A REZISTA TURBATELOR ATACURI DEMONICE, care sunt roadele amare sau tragice ale INCAPATANARII NEASCULTATOARE si pana unde poate merge IUBIREA DE APROAPE si RUGACIUNEA PENTRU CEI M
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate