CUVANT VIU SI LAMURITOR DESPRE SENSUL, FOLOSUL SI MASURA POSTULUI de Ieromonahul Ioan Buliga

12-02-2010 Sublinieri

Despre post

Sfânta şi dumnezeiasca Scriptură spune: Când posteşti unge capul tău şi faţa ta o spală şi nu fiţi ca făţarnicii care îşi întunecă feţele (Matei 6, 16-17).

Sfântul Maxim Mărturisitorul spune că a unge capul înseamnă a adăpa mintea cu dumnezeieştile cuvinte şi astfel să ne strălucească faţa având în noi cunoştinţa dumnezeiască, pentru că faţa arată ce este în inimă. Postul nu este nicicum un prilej de întristare, ci este un prilej de a ne apropia mai mult de Dumnezeu, iar apropierea de Dumnezeu nu poate decât să ne aducă bucurie duhovnicească.

Pocăinţa înseamnă întoarcerea la Dumnezeu, întoarcere care ni se întâmplă atunci când ajungem la o stare de umilinţă. Osteneala întru cunoştinţă aduce umilinţă, postul ne face mai sensibili, mai aproape de gingăşie, mai aproape de acea stare când omul vieţuia împreună cu Dumnezeu. Atunci oamenii mâncau doar din roadele pământului şi nicidecum carne. Sfinţii Părinţi ne spun că ceea ce a făcut Dumnezeu cu Noe după potop, când a zis: tot ce mişcă şi ce trăieşte să vă fie spre mâncare (Facerea 9, 3), nu a fost o binecuvântare, ci a fost un pogorământ. Dumnezeu ştia că oamenii tot vor mânca carne, chiar dacă nu le-ar fi dat voie. Asta s-a şi întâmplat cu oamenii înainte de potop, deşi Dumnezeu le spusese: iată, vă dau toată iarba ce face sămânţă de pe toată faţa pământului şi tot pomul ce are rod în el. Acestea vor fi hrana voastră (Facerea 1, 29). Cu toate acestea, oamenii au mâncat carne şi chiar au început să se mănânce între ei, au mâncat chiar carne de om, în vremea când au apărut uriaşii pe pământ. De aceea, să nu fim ca porcii, îngreunându-ne cu tot ceea ce ne vine la gură, ci să fim ca nişte înţelepţi care aleg cele care îi apropie de bunătate. Vedem că oaia mănâncă iarbă şi iată cât este de blândă, încât şi Mântuitorul S-a asemănat cu mielul. Sfinţii Părinţi ne spun că: „mâncarea multă este ca o oaste zgomotoasă”, nu ne lasă să dormim, nu ne lasă să ne rugăm şi nici să fim liniştiţi.

Însă lucrul cel mai important la care trebuie să luăm aminte este acela că Dumnezeu nu vrea de la noi un post sterp, căci nu contează cât am postit, ci contează ce am folosit. Marele folos al postului este de a ajunge la o stare mai liniştită, în care să-L cunoaştem pe Dumnezeu. Astfel, pentru ca postul să nu fie sterp, o atenţie deosebită se dă în perioada aceasta cuvântului lui Dumnezeu din Sfânta Scriptură, Psaltire şi Sfinţii Părinţi. La cei care se înfrânează de la bucate grele se observă o mai multă atenţie a minţii şi, iată, începem să înţelegem: aici trebuie să ajungem şi vom vedea în noi o schimbare. În locul cortului dărâmat, a părţii omului rău pe care am dărâmat-o prin oprirea de la bucate, punem piatra de temelie a cuvântului lui Dumnezeu, pentru ca să înflorească în acel loc bunătatea şi dragostea.

În Pateric, la avva Ioan Colov, se spune:

„De va voi împăratul să ia vreo cetate, întâi opreşte apa şi hrana, iar vrăjmaşii (patimile), pierind de foame, se supun lui. Aşa şi patimile trupului: dacă cu post şi cu foamete va petrece omul, slăbesc în lupta cu sufletul lui”.

Aşa să dărâmăm omul cel vechi din noi şi să ne înnoim în lumina dumnezeieştilor învăţături. Mare este tristeţea unui post sterp, este o răutate făţarnică.

Spunea un părinte că a văzut pe unii care făceau nevoinţe supraomeneşti, mâncau rădăcini, dar cât de trist era faptul că erau lipsiţi de roade duhovniceşti! Ei făceau un efort al trupului fără să aibă o lucrarea a harului. Şi astăzi se mai aud din cei care citesc câte o Psaltire fără să se oprească sau nu ştiu cât timp nu mănâncă, dar cei care au gustat din bucuria cuvântului lui Dumnezeu ştiu că, atunci când te cercetează harul lui Dumnezeu cu lacrimi, nu termini de citit nici măcar o catismă din Psaltire, acolo este finalul. Cei cu un tipic de rugăciune „beton” se dau pe faţă că sunt doar tipicari; ei zic că-şi fac datoria, dar, după cum spune Sfântul Ioan Scărarul, sunt ca două pietre de moară care se învârtesc în loc şi nu înaintează niciodată. Îmbătrânesc fără să cunoască starea de fericire, aceea a dragostei în care, ca un fiu în casa tatălui, nu faci nimic pentru o răsplată anume sau că trebuie făcut, ci faci din plăcere, bucurându-te de roade ca de unele de care nu Tatăl are nevoie, ci sufletul tău. Atunci bucuria ne inundă, osteneala ne dă satisfacţii şi, deşi timpurile sunt grele, iar râvna duhovnicească s-a răcit, mai punem şi noi în sac cât putem şi credem că Dumnezeu este puternic să ne dea har oricât de grele ar fi timpurile pe pământ. Se ştie că întăririle în front se trimit acolo unde este lipsa mai grea, aşa şi harul ne va cerceta atunci când vom fi mai strâmtoraţi, de nu ne vom împuţina cu inima.

La 20 de ani, când nu ştiam mai nimic despre Dumnezeu, la începutul Postului Mare un călugăr mi-a spus că acum, în Postul Mare, se fac mai multe metanii. Auzind aceasta, m-am arătat indignat: de ce atunci când mănânc bine să fac metanii puţine, iar acum când nu mănânc să fac metanii mai multe? De atunci însă au trecut ani buni în care am învăţat din propria experienţă că mâncarea multă aduce o îngreunare a trupului, moleşeală, somn şi lenevie, iar postul îţi face trupul ca o pană, ajungând la o uşurime în care sutele de metanii nu doar că o să ţi se pară o nimica toată, ci chiar simţi nevoia să le faci. Atunci când îţi este foame şi încă ai putere, metaniile sunt recomandate pentru a distrage atenţia minţii de la stomac. Atunci când trupul face un efort, sângele inundă, este dirijat spre partea trupului cu care se face efortul. Un efort este şi lucrarea stomacului, astfel că, atunci când lucrează, este un centru spre care se trimite sângele. Sângele, dacă este trimis spre alte părţi alte trupului care sunt solicitate în acel moment, nu va mai putea alimenta stomacul. Acesta, fiind lipsit de ceea ce-l făcea să fie zburdalnic, va sta astfel cuminte, nemaiputând să lucreze. Fiecare ştie că, dacă-ţi găseşti de lucru, uiţi de foame, iar lucrul poate să fie un anumit efort, dar mai ales lucrarea minţii. Dacă ne gândim că şi mintea pentru a funcţiona are nevoie să fie alimentată corespunzător de către vasele de sânge, am deschis o ecuaţie care nu este greu de rezolvat. Concluzia este că, dacă avem lucrarea minţii, stomacul va fi doar un rob căruia îi vom da atunci când vom crede de cuviinţă. Dacă vom fi meditativi, faţa noastră se va inunda de bucurie, sângele va fi dirijat spre cap. Îţi ungi capul, îţi străluceşte faţa, nu precum cei ce-şi găsesc bucuria în bucate, care îşi ung stomacul şi îşi măresc pântecele. Pe primii îi conduce capul, pe ceilalţi îi conduce stomacul.

Marele război însă este cel al obişnuinţei, pentru cei ce nu sunt obişnuiţi a trăi fără mâncăruri de dulce sau pentru cei ce nu sunt obişnuiţi cu ajunarea. Schimbarea orei de masă şi împuţinarea hranei este un război, iar primele zile sunt cele mai grele, organismul cerând de mâncare la orele la care era învăţat. Este un război care te tulbură de la rugăciune, cererea aceasta este ca atunci când cineva îţi bate la uşă în timpul rugăciunii şi te sâcâie. „Dă-mi, dă-mi” – spune. Aşa şi stomacul, când e învăţat să primească şi nu primeşte, spune „dă-mi, dă-mi”, dar după un anumit timp de „prigoană” şi răbdare se va obişnui cu noile condiţii. De aceea, sfinţii în pustie, fie că era vineri, fie că era joi, aveau un post constant şi, în afară de sâmbătă şi duminică, ajunau până la aceeaşi oră. A ţine un post constant este mai uşor decât a mânca o zi de dulce şi a doua zi a ajuna şi a duce sufletul la o mare linişte, ferindu-l de un război inutil, ideea fiind de fapt că postim greu din cauză că nu suntem obişnuiţi. Mâncărurile de dulce măresc pofta, ceea ce face să ne fie mai greu şi la rugăciune şi în toate, de aceea, chiar când nu este post, atunci când trupul are putere şi este zburdalnic, se recomandă a se mânca mai mult de post ca un tratament pentru suflet şi pentru trup, şi care ne duce mai aproape de umilinţă.

Nu vom tăia însă cu totul sau peste măsură alimentaţia stomacului, ci îi vom da ca unui rob care ne ajută, căutând o cale de mijloc şi evitând o înfrânare peste măsură care ne poate duce la nelucrare şi boală. Ideea este însă de a împuţina ovăzul pentru ca să nu mai fie aşa de nărăvaş calul (trupul). Sfântul Ioan Casian spune: „Postul omului în toată viaţa lui ar trebui să fie o viaţă echilibrată, pentru că primirea hranei cu măsură şi socoteală dă trupului sănătate şi nu îi ia sfinţenia”.

Postul trebuie reglat în funcţie de activităţile noastre. Sfinţii Părinţi ne spun să mâncăm atât cât să nu ne pierdem rugăciunea, şi aş îndrăzni să adaug: să postim atât cât să nu ne pierdem rugăciunea, adică să nu ţinem un tipic forţat al postului atunci când ajungem la o stare de nelucrare, ci să ne întărim atât cât avem nevoie pentru a fi ageri la minte, căci dacă mintea ne este întunecată postul nu ne foloseşte la nimic.

Mulţi dezleagă postul înţelegând greşit cuvântul din Evanghelie care spune că: nu ceea ce intră în gură spurcă pe om, ci cele ce ies din om, acelea sunt care îl spurcă (Marcu 7, 15). Ei nu înţeleg însă că mai înainte de mâncare este pofta, astfel că omul încuviinţând pofta se spurcă. Pofta, ştie fiecare, iese dinlăuntrul nostru, astfel încât, atunci când ne-am învoit cu gândul, deja am căzut. Ajungând aici, trebuie să spunem că neînfrânarea Evei a fost cauzată nu doar de pofta gustului, ci, după cum bine ştim din Sfânta Scriptură, a fost cauzată şi de plăcerea ochilor şi de dorirea înălţării (cf. Facerea 3, 6). Postul nu trebuie să fie doar unul al bucatelor, ci şi al ochilor şi al dorinţelor. Pentru ce a apărut despărţirea dintre Dumnezeu şi om? Pentru poftele imaginate. Poftiţi şi nu aveţi, spune Apostolul (cf. Iacov 4, 2). Atâta timp cât vom avea în noi pofte lumeşti, este între noi şi Dumnezeu această despărţire, pentru că harul nu lucrează în războiul poftelor.

Cum spuneam, postul fără a face lucrarea lui Dumnezeu, adică fără a face ceea ce cere Dumnezeu de la noi, este sterp. Spun părinţii că, atunci când posteşte cineva dar nu face dreptatea lui Dumnezeu, postul acesta este urâciune înaintea Lui, iar Proorocul Isaia spune:

Nu ştiţi voi postul care îmi place? Rupeţi lanţurile nedreptăţii, dă drumul celor asupriţi, împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteşte în casă pe cel sărman şi nu te ascunde de cel de un neam cu tine. Atunci lumina ta va răsări ca zorile şi tămăduirea ta se va grăbi (Isaia 58, 6-8).

Postul este pentru tămăduirea trupului şi a sufletului, pentru că bolile sunt cauzate şi de o alimentaţie fără discernământ, şi de o viaţă fără rânduială. O viaţă înţeleaptă, cu o alimentaţie simplă, neexcesivă, o viaţă în mulţumire, adică în linişte faţă de orice s-ar întâmpla în jurul nostru, având încredere că toate sunt în mâna lui Dumnezeu, ne duce la o vigoare a sufletului, la o sănătate sfântă în care iradiem de credinţă, nădejde şi dragoste”.

(Ierom. Ioan Buliga, Desertaciunile lumii. Editie completa. Volumele I-II-III-IV, Ed. Man. Jacul Romanesc).

LEGATURI:


Categorii

Cum sa tinem post?, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Mari duhovnici, preoti si invatatori, Razboiul nevazut, Triodul si Postul cel Mare

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

53 Commentarii la “CUVANT VIU SI LAMURITOR DESPRE SENSUL, FOLOSUL SI MASURA POSTULUI de Ieromonahul Ioan Buliga

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Parca pentru mine vorbeste intotdeauna Ierom. Ioan Buliga! Intotdeauna “vede” cum e mai important pentru mine sa-mi vad greselile si pacatele, iar de abia apoi sa incerc sa “vad” si problemele altora (asta doar daca am terminat cu ale mele). Sa fiu atent, pentru mine, la piedicile intâlnite sau puse de altii in cale si sa lupt mereu sa le depasesc.

    E “scris” in noi sa vrem sa ascultam de Cineva sau alt-cineva. Ne pare rau ca nu avem un conducator bun, drept si iubitor care sa ne duca la liman, dar am uitat ca avem un Conducator care e mereu lânga noi si ne ia in brate când nu mai putem.
    Ordinea pe care mi-o arata Parintele Buliga e: “bârna ta si apoi paiul celuilalt”! Din pacate e mult mai usor sa scot paiul de la altii, sa judec si sa critic miopismul altora, fara sa realizez ca eu de fapt sunt cu ochii inchisi!

    Spune o vorba: “cu cât stii mai mult cu atât iti dai seama ca stii mai putine”. Am incercat sa “desenez” vorba asta sa o inteleg mai bine. Cunoasterea e la inceput un punct, iar apoi devine o minge mica care cu timpul creste. Cu cât acumulezi informatii – cu atât mingea se umfla. Necunoasterea e tot ceea ce e in afara mingii. Si intr-adevar, cu cât mingea se umfla – suprafata dintre cunoastere si necunoastere e tot mai mare. Qed: “cu cât stii mai mult iti dai seama ca stii foarte putine”.
    Poate din cauza asta se retrag in pustie cei care “vad” din ce in ce mai mult, poate de asta au ramas in lume doar oameni cu cunoasterea foarte limitata si care au impresia ca le stiu pe toate!

    E drept ca e din ce in ce mai greu! Dar suntem preveniti de asta! Si suntem preveniti ca “bate-voi pastorul”! Dar trebuie sa fim intelepti si sa avem rabdare in vremurile astea! Si in plus sa incercam sa facem roade vrednice si sa ne straduim mereu sa avem ochii deschisi!

    Va doresc tuturor sa aveti un post folositor si SA NE AJUTE DUMNEZEU!

  2. POSTUL,zice SFANTUL IOAN GURA DE AUR,POTOLESTE TRUPUL,INFRANEAZA POFTELE CELE NESATURATE,CURATESTE SI INARIPEAZA POFTELE CELE NESATURATE,CURATESTE SI INARIPEAZA SUFLETUL,IL INALTA.
    Sfantul si Marele Post,care se mai numeste si POSTUL PATRUZECIMII,Paresimile,
    POSTUL PASTILOR,in care intram,este randuit pentru curatirea sufletului prin ajunare,rugaciune,milostenie,spovedanie si impartasirea cu Sfintele Taine.El
    inchipuieste postul cel de patruzeci de zile al Mantuitorului.
    Umplandu-ne inimile cu untdelemnul faptelor bune,asemenea unor candele,sa biruim
    ispitele cu postul curat,tinut cum se cuvine,iar in noaptea Invierii,sa auzim cu
    bucurie chemarea preotului: “VENITI DE LUATI LUMINA!”
    SA NE DARUIASCA DUMNEZEU UN POST USOR,TINUT IN LINISTE CU BUCURIE SFANTA SI
    INALTATOARE!

  3. pana la urma ce e cu dezlegarea la peste in saptamana branzei?

  4. Cu cat suntem mai putin constienti de neputinta si nevrednicia noastra, cu atat vom vedea mai abitir greselile si caderile semenului nostru si le vom indreptati pe ale noastre.
    Asta cred ca se intampla deoarece avem undeva adanc in noi nostalgia dupa slava firii noastre create dupa chipul lui Dumnezeu.
    Si cum nu putem sa ne inaltam la masura asta, ii micsoram pe cei din jurul nostru ca sa ne inducem un simulacru de ” maretie”. Halal slava! Curat ” desarta”!
    Sa ne ajute Dumnezeu ca macar in postul acesta sa ne ferim de ispita osandirii ca tare lasa un gust amar!

  5. Biserica, prin desvarsita ei intelepciune, a randuit in timpul anului aproximativ 180 de zile de post. Mai multe, sau mai putine de atat in functie de marimea postului Sfintilor Apostoli Petru si Pavel. Anul acesta, cu Pastele cazand devreme, vom avea o luna de post, in luna iunie, deci in total aproximativ 195 de zile de post, pe toata durata anului.

    O spun din experienta proprie. Tinand cu strictete toate aceste zile de post de peste an, postul devine cea mai mare bucurie, iar imbinat cu toate slujbele Bisericii inalta sufletul, ii aduc pace si bucurie.

    Iar din toate, Postul Mare al Pastelui exceleaza in toate acestea. In fiecare an Il astept cu cea mai mare bucurie. Ce slujbe si cantari minunate sunt in acest Post!

  6. …intreb si eu la fel ca mihaip: Ce e cu dezlegarea la peste in saptamana branzei ?!?!?!?!?!??????????…a fost dezlegare la peste doar miercuri si vineri sau toata saptamana???????????????????

  7. Conferinţa Teologică Internaţională: „Mărturisirea Credinţei: între Dragoste şi toleranţă”

    http://toaca.md/?&page=archive&article_id=409

  8. Doamne Iisuse dă-mi puterea
    Să pot posti cu’adevărat
    Să-mi sting trăirea egoistă
    Şi poftele ce nasc păcat.

    Să mă opresc de la bucate
    Spre-ami însuşi darul iertării,
    Ca-n har, prin milă şi iubire
    Să simt în duh preţul răbdării.

    Să-mi îmblânzesc trupul prin foame
    Şi-n focul ei s’arunc afară,
    Patima cărnii ce-mi aduce
    Păcat ,ruşine şi ocară.

    Să simt în trup povara crucii
    Măcar prin lipsa de bucate,
    Să nu mă’nşel gândind eretic
    Că pot posti doar de păcate.

    Să tacă simţurile cărnii
    Şi tot ce-mi strică prin trupesc,
    Spre-a mi hrăni duhul cu focul
    Şi jarul cel duhovnicesc.

    Să pot să simt deplin Iisuse
    Cum prin absenţa desfătării
    Sporeşte-n suflet rugăciunea
    Şi avantajele răbdării.

    Să izgonesc încă din faşă
    Orice pornire spre păcat
    -Din plăsmuirile gândirii-
    Spre-a creşte’n în duh cu’adevărat.

    Să-mi aduc pacea înlăuntru.
    Să mă menţin viu în lumină,
    Să pot să simt cum mă susţine
    Iisuse, mila Ta divină.

    Să pot spori –cu’nţelpciune-
    Povara postului şi-n har
    -prin ascultarea de duhovnic-
    Să mă hrăneşti de la altar.

    Că fără post Doamne Iisuse
    Cum pot să dobândesc răbdare,
    Cum pot să î-mi iubesc vrăjmşii
    Şi tuturor să dau iertare ?

    Cum să’nţeleg ce-i suferinţa
    Ortodoxeşte asumată,
    Cum pot să am milă de semeni
    De nu postesc viu, niciodată ?

    Cum pot schimba în simţăminte
    Cuvântul Tău dumnezeiesc,
    De nu mi-l dovedesc lăuntric
    -Ca-n post măcar-, să mă smeresc ?

    Cum pot să mustru oare public
    Să strig că s-a greşit cărarea,
    Când însumi nu-mi cunosc lăuntru
    Şi până unde-mi duc răbdarea ?

    Cum le descriu ortodoxia
    În tainele de adâncime
    Fără dovada lor trăită,
    Când rele ce vorbesc în mine ?

    -C-ortodoxia nu se’nvată
    Ca teoria pederost.
    Ea se trăeşte în iubire,
    Prin har, prin milă şi prin post.-

    Şi cum voi mai trăi lăuntric
    Divinitatea învierii
    De nu am stins prin nevoinţe
    Iisuse drag focul plăcerii ?

  9. @ Mihai P., Petru:

    Aici am gasit un raspuns: http://groups.yahoo.com/group/easternorthodoxforum/message/24448

    Am intrebat si noi niste parinti prin mail, dar inca n-am primit niciun raspuns. De aceea si noi am intarziat. Se pare ca e o chestiune destul de controversata. Dupa parerea noastra nu ar trebui sa ne tulburam, indiferent cum am tinut fiecare, cu sau fara peste, aceasta saptamana. Logic ar fi ca atunci cand este o dezlegare mai “grea” (cum e cea la lactate), care se da mai rar, sa fie implicit si dezlegare la ceva mai usor, care se acorda mai frecvent (inclusiv in Postul Mare, de Bunavestire si Florii), adica cea la peste. Si in calendarul bisericesc asa e scris. Dar dupa canoane s-ar parea ca nu e asa. Insa nici nu trebuie sa ajungem la o preocupare exagerata pentru cele mai mici detalii de tipic si sa ne si suparam din astfel de cauze (?!?!?!?!?!??????????…) fiindca atunci cred ca am gresi mai mult. In situatii neclare, fiecare sa faca dupa credinta lui, fara sa se indoiasca si sa se tulbure.

  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuvant de trezire si de imbarbatare al Sfantului Teofan Zavoratul la DUMINICA IZGONIRII LUI ADAM DIN RAI SI LA INCEPUTUL POSTULUI MARE
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » LA PORTILE POSTULUI MARE – o alta scrisoare foarte folositoare a Batranului Selafiil din Tomsk, ucenicul Sfantului Ierarh Luca al Crimeei
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » IMPORTANT! APEL LA CITIREA PSALTIRII IMPREUNA IN PERIOADA POSTULUI MARE
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » DUMINICA IERTARII/ A IZGONIRII LUI ADAM DIN RAI. INTRAREA IN SFANTUL SI MARELE POST: “Sa ne folosim de aceasta vreme a Postului, fiindca nu stim de ni se va mai da o vreme ca aceasta…”
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » Omilie a Sfantului Luca al Crimeei la Duminica lasatului sec de branza: DESPRE SLAVA DESARTA SI FATARNICIA CARE NE POT DERAIA CALEA POSTULUI
  15. Pingback: Război întru Cuvânt » Accente cruciale ale sfantului arhimandrit Sofronie Saharov pentru lupta duhovniceasca a Postului Mare in aceste vremuri prea incarcate de tensiuni
  16. Pingback: Război întru Cuvânt » Sa postim cu marime de suflet! CUV. PAISIE AGHIORITUL DESPRE NEVOIA DE POST, INFRANARE, ASCEZA
  17. Pingback: CE SI CUM PUTEM MANCA SANATOS IN POST... SI NU NUMAI? (video)
  18. Pingback: POSTUL NASTERII DOMNULUI. Sa citim Psaltirea impreuna si in acest Post al Craciunului (2011)!
  19. Pingback: PARINTELE NICHIFOR HORIA (Sfintii Trei Ierarhi) DESPRE POST SI MARTURISIREA CREDINTEI: "Biserica Ortodoxa nu face aggiornamento la moda timpului"
  20. Pingback: POSTUL MARE. Care este sensul sau duhovnicesc si CUM SE DUCE LUPTA CU ISPITELE IN ASTEPTAREA INVIERII? Arhimandritul Sofronie – cuvantari duhovnicesti (I) -
  21. Pingback: DUMINICA IERTARII. INCEPUTUL POSTULUI MARE. Parintele Coman despre sensul si riscurile postului si iertarii: “SA INVESTIM IN DUMNEZEU!” -
  22. Pingback: DUMINICA IERTARII. Predici de mare adancime ale Parintelui Sofronie (II). CUM SA TRECEM POSTUL MARE in mijlocul tensiunilor apocaliptice ale vremii noastre? -
  23. Pingback: A sosit Postul Mare: INCEPEM CALATORIA SPRE… ACASA!/ Vecernia iertarii si ocazia de a muri duhului lumesc/ COPIII POSTESC? CUM? - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  24. Pingback: IPS TEOFAN – GANDURI LA INCEPUT DE POST: Plansul dupa raiul pierdut, dorul dupa Inviere… -
  25. Pingback: Parintele Mihail Stancu – predica la Duminica izgonirii lui Adam din Rai (2012). INTRAREA IN POSTUL MARE. “Sa mangaiem inima celui scarbit, sa ne rugam mai mult unii pentru altii” - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  26. Pingback: INTERVIU CU PARINTELE MIHAIL STANCIU DESPRE POSTUL PASTILOR. Cum se tine postul placut lui Dumnezeu? -
  27. Pingback: K. V. Zorin: Postul sufletului si al trupului. LEACUL LACOMIEI SI AL BOLILOR. NEVOIA DE DREAPTA SOCOTEALA IN POSTIRE -
  28. Pingback: POSTUL DUHOVNICESC. Sfantul Luca al Crimeii despre lupta cu patimile si deprinderea copiilor cu postul -
  29. Pingback: POSTUL MAICII DOMNULUI. Cum sa postim cu folos si cu discernamant? De ce avem nevoie si de paza limbii? -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate