Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism, Dr. Clark Carlton: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?

14-03-2011 Sublinieri

carlton

“Cei care mărturisesc credinţa ortodoxă dar care nu trăiesc o viaţă ortodoxă, vor suferi cea mai grea osândă dintre toţi”.

Epilog. Consideraţii finale

M-am convertit la Ortodoxie fiindcă am văzut în teologia şi viaţa Bisericii Ortodoxe o mărturie pură a adevărului – adevărul propriei mele fiinţe create după chipul lui Dumnezeu[1]. Nu era o chestiune de supunere faţă de o autoritate exterioară, ci de recunoaştere şi de îmbrăţişare a adevărului realităţii în sine.

Fără îndoială, Biserica Romano-Catolică este mai mare şi mai bine organizată decât Biserica Ortodoxă. Fără îndoială, actuala liturghie romană este mai „accesibilă” americanilor moderni decât lungile slujbe cântate ale Bisericii Ortodoxe[2]. Nici nu poate fi negat faptul că Romano-Catolicismul este mai uşor de înţeles din punct de vedere intelectual, fiind aşezat temeinic pe un puternic sistem raţional. Însă, nimic din toate acestea nu fac ca Romano-Catolicismul să fie adevărat. Domnul nostru a spus: „Eu sunt Adevărul”. El nu a spus: „Eu sunt Eficienţa şi Comoditatea”.

Când am renunţat la Protestantism şi am îmbrăţişat Ortodoxia, implicit, am renunţat şi la Romano-Catolicism, fiindcă Romano-Catolicismul şi Protestantismul sunt cu adevărat două feţe ale aceleiaşi monede. Când am abandonat noţiunea eretică de Sola Scriptura, am abandonat, de asemenea, presupoziţia că Creştinismul este o ideologie care poate fi derivată dintr-un text. Când am renunţat la rolul meu de papă infailibil protestant, interpretând Biblia după ideile mele proprii, am renunţat, de asemenea, şi la fantezia că ar mai putea exista şi un alt papă infailibil.

Pentru a formula altfel: nu mă satisfăcea să caut un protestantism reambalat într-o haină sentimentală. Căutam o viziune adevărată a credinţei creştine, şi am aflat această viziune în Ortodoxie. Desigur, ce era nou pentru mine era de fapt cea mai veche expresie a Creştinismului. Ortodoxia a fost religia Bisericii primare – chiar şi la Roma – înainte ca papa să devină un suveran infailibil, înainte ca purgatoriul să fie populat cu milioane de suflete care încearcă să scape de păcate, sperând că unele din „meritele prisositoare” ale Sfinţilor le-ar putea deschide calea.

Dacă vreţi să ştiţi cum era viaţa în Biserica primară, priviţi la Biserica Ortodoxă din zilele noastre. Ea mărturiseşte încă Crezul niceeo-constantinopolitan fără modificări, încă botează prin întreita scufundare[3], păstrează încă drept zile de post Miercurea şi Vinerea[4], respectă cu stricteţe Postul Mare şi cel al Naşterii Domnului[5], şi săvârşeşte încă Sfânta Liturghie într-un chip foarte asemănător cu cel din veacul al VI-lea[6].

Pe scurt, Ortodoxia este ceea ce era Romano-Catolicismul. Însă, dacă tu cauţi o versiune a creştinismului „nouă şi îmbunătăţită”, atunci, fie că rămâi protestant sau romano-catolic, contează prea puţin. Găseşte o biserică sau o parohie care îţi împlineşte nevoile şi se potriveşte stilului tău de viaţă, una în care să te simţi confortabil – o biserică cu o sală de gimnastică ar fi cea mai bună.

Însă, dacă tu cauţi cu adevărat să te întâlneşti cu Dumnezeu cel viu, atunci uită de toate gândurile şi de confortul vieţii. Caută adevărul şi nu te mai preocupa de altceva. Eu îţi pot spune că vei afla adevărul în Biserica Ortodoxă. Aici Îl vei întâlni pe Dumnezeu. Aici vei găsi îndrumarea de care ai nevoie pentru tămăduirea şi mântuirea sufletului tău.


[1] Prezint convertirea mea în detaliu, în cartea The WayWhat every Protestant should know about the Orthodox Church. Regina Orthodox Press, Salisbury, MA 1997 (ed. rom. Calea de la Protestantism la Ortodoxie, Ed. Ecclesiast, Sibiu, 2010)

[2] Aceasta se datorează nu în mică măsură micşorării continue a Mesei romane iniţiată de Conciliul Vatican II.

[3] Copiii romano-catolici sunt norocoşi că-şi udă doar vârful capului. Unde scrie în Evanghelii că Domnul i-a îndemnat pe Ucenicii Săi să „stropească toate neamurile”?

[4] Chiar şi obiceiul faimos de a mânca peşte vinerea (fără a consuma alt tip de carne sau lactate, n. trad.) a fost în mare parte abandonat de romano-catolici, cel puţin în Statele Unite.

[5] Tot mai mult, postirea în Biserica Romană a fost redusă la „a dărui ceva” în timpul Postului Mare.

[6] Aceasta contrastează evident cu messele populare, messele mariachi, messele polka, chiar şi messele cu clovni, care au devenit embleme ale Bisericii Romane moderne de la Vatican II. Într-adevăr, cultul modern romano-catolic seamănă din ce în ce mai mult cu „slujbele pentru nehotarâţi” [seeker services] dedicate în special generaţiei anilor ’60 [baby boomers], la modă acum în randul protestanţilor. (Pentru ca cititorul român să înţeleagă cum se desfăşoară şi care este ’duhul’ acestor messe aniversare catolice, îl invităm să vizioneze micul film postat la adresa http://www.youtube.com/watch?v=MI5fQVzgslk, precum şi altele ce se găsesc pe aceeaşi pagină. n.tr.)

(Capitolul final din cartea lui CLARK CARLTON, Adevarul Ortodoxiei fata de catolicism, Editura Ecclesiast, 2010, traducere de Dragos Dasca)

***

TRAIND O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA

Pentru a fi creştini ortodocşi credincioşi, trebuie să trăim în lumina pe care Dumnzeu ne-a dăruit-o şi să împărtăşim lumii din această lumină.

A fi creştin ortodox este cel mai mare privilegiu din lume. Ni s-a încredinţat cea mai frumoasă comoară: adevărul despre Dumnezeu, despre lume şi despre noi înşine. Avem scrierile Sfinţilor Părinţi şi sfaturile pline de har ale monahilor ca să ne călăuzească. Avem şansa de a sta înaintea lui Dumnezeu, Făcătorul nostru şi de a ne închina Lui în Duh şi adevăr, primind de la El în dar însăşi viaţa Sfintei Treimi.

„Să laude numele Domnului, că numai numele Lui s-a înălţat. Lauda Lui pe pământ şi în cer. Şi va înălţa puterea poporului Lui. Cântare tuturor cuvioşilor Lui, fiilor lui Israel, poporului ce se apropie de El” (Psalmul 148, 13-14).

Însă, odată cu marele privilegiu vine şi o mare responsabilitate, căci „oricui i s-a dat mult, mult i se va cere” (Luca 12, 48). Fiecare va sta înaintea Tronului lui Dumnezeu şi va da socoteală pentru viaţa lui. Vom fi judecaţi în funcţie de lumina pe care am primit-o. Nu putem spune ce se va întâmpla cu cei care nu au auzit vreodată de numele lui Hristos sau care au auzit Evanghelia propovăduită doar parţial sau într-o formă eretică. Însă, ştim că cei care au primit Evanghelia în plinătatea ei vor avea de dat socoteală.

Sfinţii Apostoli ne poruncesc să ţinem neclintiţi credinţa pe care am primit-o şi să trăim în conformitate cu ea:

„Deci, dar, fraţilor, staţi neclintiţi şi ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră” (2 Tesaloniceni 2, 15).

Ce grea osândă îi aşteaptă pe cei care modifică credinţa:

„Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o să fie anatema! (Galateni 1, 8).

Auziţi, de asemenea, cuvintele Mântuitorului:

„Şi cine va sminti pe unul din aceştia mici, care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui dacă şi-ar lega de gât o piatră de moară şi să fie aruncat în mare” (Marcu 9, 42).

Trebuie să păzim credinţa care ne-a fost încredinţată nouă, fără să schimbăm nimic din ea.

Nu este de ajuns, însă, doar să păstrăm credinţa. Cei care mărturisesc credinţa ortodoxă dar care nu trăiesc o viaţă ortodoxă, vor suferi cea mai grea osândă dintre toţi. Ce scuză vom aduce înaintea Domnului nostru, Judecătorul? Nu o să putem pretinde că nu am ştiut adevărul. Nu o să putem pretinde că nu am fost învăţaţi căile dreptăţii. Darul însăşi al Ortodoxiei ne va osândi în acea Zi dacă eşuăm să ducem o viaţă după Evanghelie:

Nu oricine Îmi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu Celui din ceruri. Mulţi Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am proorocit şi nu în numele Tău am scos demoni şi nu în numele Tău minuni multe am făcut? Şi atunci voi mărturisi lor: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtaţi-vă de la Mine cei ce lucraţi fărădelegea. De aceea, oricine aude aceste cuvinte ale Mele şi la îndeplineşte asemăna-se-va bărbatului înţelept care a clădit casa lui pe stâncă. A căzut ploaia, au venit râurile mari, au suflat vânturile şi au bătut în casa aceea, dar ea n-a căzut, fiindcă era întemeiată pe stâncă. Iar oricine aude aceste cuvinte ale Mele şi nu le îndeplineşte, asemăna-se-va bărbatului nechibzuit care şi-a clădit casa pe nisip. Şi a căzut ploaia şi au venit râurile mari şi au suflat vânturile şi au izbit casa aceea, şi a căzut. Şi căderea ei a fost mare” (Matei 7, 21-27).

Lumea seculara

Însă a duce o viaţă ortodoxă este mai uşor în cuvânt decât în faptă. Nu trăim în timpul Imperiului Roman creştin sau în Rusia prerevoluţionară, unde viaţa socială era plămădită în jurul Bisericii. Situaţia noastră seamănă mai degrabă cu cea a creştinilor de dinainte de convertirea lui Constantin, când creştinismul era o religie ilicită şi adesea persecutată.

Deşi societatea noastră încă mai arată vestigii ale unei „culturi creştine”, aceasta este mai degrabă un lucru înşelător. Ideea unei „Americi creştine” este un mit, similar cu portretizările romantice ale Vechiului Sud din filme. Prezenţa frumoaselor conace antebelice nu înlătură deloc faptul că era o societate bazată pe sclavie.

Părinţii fondatori ai Statelor Unite erau, în mare parte, deişti şi masoni. În afara redactării Declaraţiei de Independenţă, Thomas Jefferson a mai scris, de asemenea, propria sa „Biblie”, o versiune ciuntită a Evangheliilor, în care toate relatările despre minuni fuseseră înlăturate. Asemenea poveşti nu-şi aveau locul în concepţia raţionalistă despre lume a lui Jefferson. Acesta a fost arhitectul Democraţiei Americane.

Temelia intelectuală a societăţii americane a fost Iluminismul şi a sa exaltare a raţionalismului în dauna credinţei. Americanii au fost, de regulă, extrem de conservatori din punct de vedere social, iar moralitatea publică a purtat, până recent, semnele distinctive ale creştinismului protestant. Însă era inevitabil ca acest edificiu clădit pe principiile morale creştine să fie îndepărtat de valul raţionalismului, ca un castel de nisip clădit în apropierea mării.

Societatea modernă este adesea ostilă faţă de creştinism, iar în cel mai bun caz, indiferentă. Afirmaţia că omul nu este nimic mai mult decât un animal evoluat este o dogmă a societăţii noastre. Biblia este o carte veche, cu nimic diferită de celelalte cărţi vechi, pline de superstiţii. Creştinismul tradiţional nu este nimic altceva decât o structură de putere dominată de bărbaţi care neagă drepturi egale faţă de femei şi minorităţi.

Nici principiile morale creştine nu se descurcă mai bine. Lăcomia şi avarismul sunt moduri de viaţă, perversiunile sunt considerate normale şi, mai rău decât toate, milioane de copii nenăscuţi sunt ucişi în fiecare an în numele confortului şi al drepturilor femeii.

Cu siguranţă este foarte dificil a trăi o viaţă ortodoxă autentică în lumea modernă, dar nu trebuie să deznădăjduim:

„Iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului” (Matei 28, 20).

Şi iarăşi:

„La oameni aceasta e cu neputinţă, la Dumnezeu însă toate sunt cu putinţă” (Matei 19, 26).

Strategii pentru o viata sfanta

Deşi a trăi o viaţă creştină în această lume este dificil, totuşi nu este imposibil. Iată aici câteva strategii pentru o vieţuire sfântă:

Cel mai important element în a rămâne credincios Evangheliei lui Hristos este angajamentul de a face aceasta. Trebuie să fim deplin hotărăţi să ne luăm Crucea şi să-L urmăm pe Domnul nostru. Fiţi încredinţaţi: diavolul ne va pune la încercare hotărârea.

Dar „să nu încetăm de a face binele, căci vom secera la timpul potrivit, dacă nu ne vom lenevi” (Galateni 6, 9).

Virtutea făgăduinţei noastre, însă, va fi la fel de trainică precum cea a credinţei noastre. Creştinătatea modernă este anemică duhovniceşte fiindcă credinţa omului modern a fost erodată de raţionalism. Dacă vrem să rămânem tari în Hristos trebuie să fim tari în credinţa noastră.

Ortodoxia este cu adevărat o cină mare, dar nu este un bufet. Nu putem alege şi lua puncte de credinţă în care să credem şi altele pe care să le ignorăm. Nu avem voie să evidenţiem versetele din Biblie care ne plac cel mai mult, dar nici să trecem cu vederea acele versete care ne incomodează. Dimpotrivă, trebuie să devenim precum copiii mici şi să primim cu bucurie şi fără rezerve credinţa care ne-a fost predată:

„Şi chemând la Sine un prunc, l-a pus în mijlocul lor, şi a zis: Adevărat zic vouă: De nu vă veţi întoarce şi nu veţi fi precum pruncii, nu veţi intra în împărăţia cerurilor. Deci cine se va smeri pe sine ca pruncul acesta, acela este cel mai mare în împărăţia cerurilor” (Matei 18, 2-4).

Din clipa în care ne-am hotărât din toată inima şi cu toată puterea să trăim o viaţă după Evanghelie, următorul pas important este de a stabili şi a ţine un canon zilnic de rugăciune. Rugăciunea este principala noastră sursă de putere duhovnicească şi prima noastră linie de apărare în faţa atacurilor diavolului. Fără rugăciune nu este cu putinţă a trăi o viaţă creştină; prin rugăciune ne asigurăm ajutorul lui Dumnezeu:

„Nu vă împovăraţi cu nici o grijă. Ci întru toate, prin închinăciune şi prin rugă cu mulţumire, cererile voastre să fie arătate lui Dumnezeu. Şi pacea lui Dumnezeu, care covârşeşte orice minte, să păzească inimile voastre şi cugetele voastre, întru Hristos Iisus (Filipeni 4, 6-7).

Următorul pas în strategia creştină este cel de a avea o relaţie cu un părinte duhovnic. Responsabilitatea este esenţială pentru creşterea duhovnicească. Nu doar că primim iertarea păcatelor prin Taina spovedaniei, dar legătura noastră cu părintele duhovnic izvorăşte curaj şi asigură o direcţie vieţilor noastre.

Pe lângă acestea, trebuie să facem orice efort ca să participăm la dumnezeieştile slujbe ale Bisericii. Participarea la Vecerniile (sau privegherile) de Sâmbătă şi la Utrenia şi Liturghia de Duminică reprezintă minimul cerut. Trebuie să fim dispuşi să sacrificăm activităţile din timpul liber pentru a lua parte la posturile şi sărbătorile Bisericii. Mulţi creştini ortodocşi îşi folosesc timpul liber pentru a participa la slujbele din Săptămâna Mare, în special din Sfânta şi Marea Vineri. Acesta este un adevărat gest de evlavie. Cum vom sta înaintea lui Hristos Care Si-a dat viaţa pentru noi dacă în programul nostru încărcat nu lăsăm un loc rezervat închinării la Hristos şi primirii darurilor harului pe care El ni-l dăruieşte nouă?

O altă strategie folositoare o reprezină pelerinajele frecvente la mănăstiri. În mănăstiri putem experia un ciclu liturgic mai deplin decât cel valabil în parohiile noastre. Mai mult, ne putem folosi de pacea şi singurătatea pe care le oferă pelerinilor, participând, chiar dacă puţină vreme, la ritmul călugăresc al vieţii.

În timp ce pelerinajele şi izolările sunt binefăcătoare pentru suflet, sunt, de asemenea, alte moduri prin care putem aduce mai multă pace în viaţa noastră de zi cu zi. Una din cele mai bune metode este de a reduce timpul acordat televizorului. Multe familii au scos total televizorul din viaţa lor. „Cel care are urechi de auzit, să audă” (Matei 11, 15).

Ochii şi urechile noastre sunt uşile către suflet. Nu este cu putinţă ca să ne păstrăm sufletul şi trupul curat şi în acelaşi timp să ne uităm la programe şi să ascultăm muzică [la moda]. Problema nu este atât pornografia vândută în magazinele pentru adulţi, cât programele TV aparent inofensive care ne umplu timpul nostru liber.

Din seriale TV, comedii, talk-show-uri de după amiază, copiii noştri sunt învăţaţi că sexul premarital şi extramarital este permis. Ei învaţă să imite comportamentul lipsit de evlavie şi feroce al eroilor lor. Din „televiziunea educaţională” ei învaţă că creştinismul este o religie făcută de un om, asemănătoare cu celelalte religii şi că inteligenţa umană va rezolva, într-o bună-zi, toate problemele omului.

Păzirea ferestrelor sufletului nostru nu este necesară doar pentru mântuirea sufletului nostru cât şi pentru mântuirea familiilor noastre.

„Deprinde pe tânăr cu purtarea pe care trebuie s-o aibă; chiar când va îmbătrâni nu se va abate de la ea” (Pilde 22, 6).

Din nefericire, în societatea noastră, părinţii trebuie să aibă grijă şi la ce se petrece în şcoală şi la ce privesc copiii lor la televizor. Mulţi părinţi au decis să-şi educe copiii acasă pentru a fi siguri că primesc o educaţie de calitate şi că deprind cucernicia. Fie că educaţia şcolară este o opţiune sau nu, toţi părinţii trebuie să aibă un rol activ în educaţia copiilor lor, citind manualele lor şi discutând cu ei ceea ce li se predă la şcoală. Astfel, părinţii pot redobândi măcar un control minim în privinţa formării intelectuale a copiilor lor.

Prin aceasta nu sugerăm că trebuie să ne retragem complet din cultura de masă. Într-adevăr, artele sunt esenţiale pentru o cultură bine-formată. Discernământul este cheia. Există o enormă literatură bună, ziditoare şi filme sau programe folositoare dar trebuie să învăţăm să despărţim grâul de neghină.

În toate acestea trebuie să avem doar un scop: mântuirea sufletului nostru şi al celor din familiile noastre. Nu ne rugăm de dragul rugăciunii, nu participăm la slujbe ca să primim un certificat de bună purtare, nu închidem televizorul doar pentru a avea puţină linişte şi pace. Facem aceste lucruri pentru a dobândi o cunună care este nestricăcioasă, pentru a fi după chipul lui Hristos, participând în comuniunea de iubire care este viaţa Sfintei Treimi:

„Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă, şi-au luat plata lor. Tu însă, când posteşti, unge capul tău şi faţa ta o spală, ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie. Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură. Ci adunaţi-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă şi nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi şi inima ta” (Matei 6, 16-21).

Implicare sociala

Ideea unui creştinism de catacombă are o nuanţă romantică. Este uşor să ne zugrăvim drept o minoritate persecutată, întâlnindu-ne în taină şi trăind o viaţă de răzvrătire interioară împotriva unei lumi care s-a vândut pe sine diavolului. Într-adevăr, aceasta este ceea ce se va petrece în timpul domniei lui Antihrist. Cu toate acestea, sfârşitul veacurilor, oricât de aproape ar fi, nu este acum încă.

Până ce va veni vremea în care creştinii să nu mai poată să-şi mărturisească credinţa public, avem datoria de a ne implica în societatea în care trăim şi să dăm mărturie despre lumina care este în noi:

„Voi sunteţi lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă. Nici nu aprind făclie şi o pun sub obroc, ci în sfeşnic, şi luminează tuturor celor din casă. Aşa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, aşa încât să vadă faptele voastre cele bune şi să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 14-16).

Deşi societatea noastră se aseamănă în multe privinţe cu cea din Imperiul roman de dinainte de convertirea lui Constantin, există o diferenţă majoră: avem o voce, o opinie despre cum este condusă ţara şi despre cum este structurată societatea noastră. Creştinii ortodocşi trebuie să-şi facă auzite vocile.

Prima şi cea mai importantă regulă a implicării sociale ortodoxe: nu trebuie să judecăm pe nimeni. Aceasta este o provocare delicată. Când ne confruntăm cu răul pe faţă şi cu tot felul de perversiuni sexuale, este dificil să nu te simţi superior celor care trăiesc în păcat. Cu toate acestea, trebuie să ne amintim că sufletul nostru este plin de pofta cea rea precum oricare altul, şi că vom fi judecaţi cu aceeaşi măsură cu care îi judecăm pe ceilalţi:

„Şi precum n-au încercat să aibă pe Dumnezeu în cunoştinţă, aşa şi Dumnezeu i-a lăsat la mintea lor fără judecată, să facă cele ce nu se cuvine. Plini fiind de toată nedreptatea, de desfrânare, de viclenie, de lăcomie, de răutate; plini de pizmă, de ucidere, de ceartă, de înşelăciune, de purtări rele, bârfitori, grăitori de rău, urâtori de Dumnezeu, ocărâtori, semeţi, trufaşi, lăudăroşi, născocitori de rele, nesupuşi părinţilor, neînţelepţi, călcători de cuvânt, fără dragoste, fără milă; aceştia, deşi au cunoscut dreapta orânduire a lui Dumnezeu, că cei ce fac unele ca acestea sunt vrednici de moarte, nu numai că fac ei acestea, ci le şi încuviinţează celor care le fac. Pentru aceea, oricine ai fi, o, omule, care judeci, eşti fără cuvânt de răspuns, căci, în ceea ce judeci pe altul, pe tine însuţi te osândeşti, căci acelaşi lucruri faci şi tu care judeci. Şi noi ştim că judecata lui Dumnezeu este după adevăr, faţă de cei ce fac unele ca acestea” (Romani 1, 28, 32 – 2, 1, 3).

Având acestea în minte, să luăm în calcul câteva probleme sociale şi modul în care noi, creştinii ortodocşi, le putem aborda: (…)

Sărăcia, foamea şi nedreptatea sunt problemele noastre fiindcă ele afectează pe semenii noştri. Trebuie să participăm la eforturile caritabile ale parohiei şi episcopiei din care facem parte. De asemenea, putem lua parte la eforturile comunităţii locale de colectare de hrană sau îmbrăcăminte. Un alt lucru foarte simplu pe care îl putem face este să cercetăm căminele, azilurile şi să împărtăşim din iubirea noastră celor care au fost uitaţi de lume.

Este important de remarcat, totuşi, că nu există nici o poziţie creştină singulară în ceea ce priveşte rolul exact pe care guvernul ar trebui să-l joace în soluţionarea numeroaselor probleme sociale. Se poate ca creştinii ortodocşi să aibă păreri diferite într-o dezbatere publică pe anumite domenii. Nici Partidul Republican, nici cel Democrat nu pot susţine că reprezintă perspectiva „creştină” într-o anumită chestiune, sau în alta.

Însă, există o problemă socială în privinţa căreia nu poate exista loc de discuţie sau compromis: holocaustul avortului (the abortion holocaust, sintagma autorului). De la început Biserica a condamnat avortul drept crimă. Aici nu există loc de dezbatere.

Niciun creştin ortodox nu trebuie să practice, să ajute sau să încurajeze avortul sub nicio formă. Niciun medic creştin-ortodox nu trebuie să săvârşească sau să asiste un avort. În plus, participarea la organizaţii precum National Organization for Women (Organizaţia Naţională a Femeilor) sau Planned Parenthood (Planificare familială) nu este permisă.

De ce este atât de intransigentă poziţia Bisericii în privinţa avorturilor? Fiindcă noi credem în Sfânta Treime! Credem că Dumnezeu este o fiinţă personală a Cărui fire şi viaţă interioară este iubirea. Credem că suntem creaţi după chipul acestui Dumnezeu – Treime în iubire (God of Triune love), încât fiecare persoană este unică şi irepetabilă, însumând în sine întreaga omenire. Credem, de asemenea, că Dumnezeu a devenit om, unind umanitatea cu Sine, devenind Fratele dar şi Domnul nostru. Aşadar, uciderea unui singur copil prin avort este un act de genocid, şi prin urmare, un deicid: Adevărat zic vouă, întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut (Matei 25, 40).

Pe lângă spijinirea organizaţiilor locale pro-vita şi folosirea votului nostru pentru influenţarea politicii publice, este mai important să creem alternative la avort. Centrele de criză pentru femeile însărcinate şi programele creştine de adopţie au nevoie urgentă de ajutorul nostru.

Mai important decât orice, dacă vrem să oprim holocaustul avortului trebuie să arătăm lumii o cale mai bună de viaţă. Avortul este un păcat grav fiindcă este un refuz faţă de iubire. Cei ce fac sau cer avortul văd copilul ca pe o problemă de rezolvat în loc de a-l vedea ca pe un dar al lui Dumnezeu dat pentru mântuirea noastră. Trebuie să împărtăşim viziunea noastră despre realitate cu lumea din jur.

Ca în cazul oricărui păcat, cea mai mare victimă este cea care îl comite. În cazul avortului, victima cea mai mare este mama. Ucigându-şi copilul ea îşi ucide propriul suflet. Trebuie să ajungem la aceste victime ale avortului şi la cele care încă nu au apucat să devină victime şi să împărtăşim împreună cu ele iubirea necondiţionată a Sfintei Treimi. Doar atunci când începem să experiem viaţa trinitară a Bisericii şi să împărtăşim această viaţă cu lumea din jurul nostru, noi oprim avortul.

Îngăduind ca lumina şi viaţa Preasfintei Treimi să lumineze prin viaţa noastră în lumea din jurul nostru este, de asemenea, un mod de a îndrepta probleme de moralitate publică. Nu mai putem avea pretenţia ca guvernul să fie gardianul principiilor morale publice. Noi trebuie să fim lumina lumii.

Desigur, sunt unele lucruri concrete pe care le putem face pentru a influenţa societatea. Putem refuza să conducem magazine care vând literatură pornografică. Putem refuza să cheltuim banii noştri pe muzică şi filme care încurajează lipsa de evlavie.

Însă, în ultimă instanţă, cum ne trăim vieţile noastre este ceea ce contează. Nu are sens să deplângem rata divorţurilor sau promiscuitatea sexuală când noi înşine nu ne străduim să facem din casele noastre case creştineşti. Lumea zace în întuneric căutând adevărul şi lumina; dacă nu suntem purtători ai adevărului şi ai luminii, lumea va rămâne în întuneric.

A trăi o viaţă ortodoxă în societatea noastră nu este ceva ce se poate realiza pe cont propriu. Însă, slăvitul adevăr al Ortodoxiei este acela că nu suntem singuri. Viaţa către care suntem chemaţi este trăită în Biserică iar Biserica este Trupul lui Hristos, plinătatea Celui care împlineşte toate în toţi”. Viaţa pe care o trăim în Hristos este viaţa în Sfânta Treime.

Fie ca Preasfânta Treime, pentru mijlocirile Preasfintei Stăpânei noastre Născătoarea de Dumnezeu şi ale tuturor Sfinţilor care au bineplăcut Lui din veac, să ne dăruiască harul ca să trăim cu credincioşie viaţa la care am fost chemaţi şi îndrăzneala să împărtăşim această viaţă lumii. (…).

(din: Clark Carlton, Credinta. Sa intelegem Crestinismul Ortodox – Catehism Ortodox, Editura Ecclesiast, 2010)

Legaturi:


Categorii

Avort, Clark Carlton, Crestinul in lume, Marturisirea Bisericii, Minuni si convertiri, Portile Iadului, Viata de familie, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

44 Commentarii la “Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism, Dr. Clark Carlton: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Dupa cum stiti eu traiesc in Franta. La un moment dat, la manastirea unde pastoreste duhovnicul meu a fost hram si au venit si romano-catolici, prieteni cu enoriasii ortodocsi sau interesati de ecumenism, sa vada cum este la noi.
    Dupa Sfanta Liturghie si dupa agapa frateasca oganizata de manastire, am plecat cu totii sa vizitam grota unui sfant care a trait inainte de schisma (1054), aflata in apropiere. Mergand pe drumul de tara, in spatele meu era o familie de catolici si o doamna spune in franceza : “Ai vazut ce prostie, cand parintele le arata Potirul, dupa Impartasanie, ei pleaca capul, in loc sa se bucure ca-L arata pe Hristos si sa-L priveasca”.
    Nu m-am putut abtine, ca nu am inca harisma umilintei cum o au sfintii lui Hristos, si deranjandu-ma ceea ce auzisem ca a spus, m-am intors sprea ea raspunzandu-i : Doamna, daca acum Il intalnim pe Hristos in calea noastra si dvs. aveti curajul sa-L priviti direct in fata si sa-i zambiti de bucurie ca Il vedeti eu va fericesc, caci inseamna ca sunteti fara de pacat, insa noi ortodocsii, stiindu-ne pacatosi nu putem decat sa ne plecam in fata jertfei Lui Hristos si sa ne plangem neputinta, iata de ce plecam capetele cand preotul ne arata Potirul dupa momentul comuniunii.
    S-a asternut o lunga tacere, nu a raspuns nimic, dar nici nu a mai zis altceva si ne-am continuat pelerinajul la grota.
    Am spus aceasta pentru ca trebuie totusi sa-i intelegem pe romano-catolicii de rand si sa ne rugam pentru ei, deoarece nu este vina lor daca sunt in ratacire, ci a invataturii gresite pe care Vaticanul o da, facand oamenii sa-si inchipuie ca este de ajuns credinta, FARA POCAINTA SI SMERENIE, pentru mantuire.
    Credinta este ceva de seama in zilele pe care le traim, dar nu credinta fara fapte ne mantuie, dupa cum spune Sfantul Apostol Pavel, ci purtarea Crucii, alaturi de Hristos.
    Si nu putem accepta si purta Crucea, fara a ne pocai si a ne smeri nu numai in fata lui Dumnezeu, dar si in fata aproapelui.
    Doamne ajuta-ne !

  2. Foarte emotionant pentru mine, intotdeauna, exemplul celor convertiti la Ortodoxie. Acesti neobositi cautatori ai Adevarului care nu se linistesc pana nu-L gasesc si Il marturisesc cu toata fiinta lor, sunt un exemplu atat pentru caldiceii si trandavii, botezati ortodocsi, cat si pentru cei din confesiunile din care provin. Ce sa mai vorbim de ecumenisti! Nu vor avea raspuns. Ramai uimit cum unii trec din intuneric la Lumina, iar altii parasesc Lumina pentru intuneric.
    Imi amnteste de cartea “Convertirea mea la ortodoxie” de P.S. Pavel de Ballester – o alta convertire emotionanta.

  3. D-le Admin: am si eu o mare ispita in suflet si as dori sa va cer cateva lamuriri legate de un subiect putin departat de articolul acesta. Am citit pe blogul unor necredinciosi despre sfintele moaste, in vizunea atee, respectiv se denuntau caracteristile speciale ale acestora. Ei invoca un proces de mumificare naturala prin deshidratare accentuata, de aici rezultand mirosul placut sau inexistent al moastelor( deshidratat, trupul nu mai emana amoniac), greutatea scazuta prin evaporarea apei( 85-90% din greutatea corpului) si probabilitatea de a se petrece acest proces oriunde. Aici, au venit cu marturii din vietile unor oameni normali, mumii din trecutul mai indepartat sau mai apropiat al omenirii, care seamana foarte mult la aspect, culoare etc. Din toate acestea rezulta ca ortodocsii sunt niste dezaxati care se inchina la cadavre. Imi puteti da niste contraargumente pentru a apara ortodoxia de astfel de atacuri murdare, mai ales ca aceasta conceptie rationala este de s intalnita in randul credinciosilor. Va multumsec.

  4. @Teodor

    Pana o sa aibe timp sa-ti raspunda unul dintre fratii admin ,imi permit sa iti ofer un un link unde o sa poti citi o predica foarte folositoare :

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/02/07/pr-mihai-andrei-aldea-de-unde-incepe-si-cum-se-face-lucrarea-de-propovaduire-marturisire-cum-putem-sa-i-iubim-pe-cei-aflati-in-rataciri-si-pacate-grele-cum-poti-sa-cazi-din-adevar-chiar-fara-sa/

    La finalul predicii , in josul paginii gasesti deasemenea link-uri catre alte materiale postate pe acest site care iti pot fi de folos .
    Eu cred ca cel mai indicat ar fi, sa discuti despre problema asta cu parintele duhovnic al fratiei tale .

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/12/01/parintele-rafail-noica-cuvantul-pe-care-l-pazesc-pe-mine-ma-pazeste/

    Post cu folos !

  5. Teodor@

    Desi nu pe mine m-ati intrebat si sunt sigura ca veti primi raspuns de la admin. eu vreau sa va amintesc de exemplul Sf. Dimitrie din Basarabi ale carui moaste sunt la Bucuresti in Catedrala. Moastele sale nu puteau suferi nici un “proces de mumificare naturala prin deshidratare accentuata” deoarece au stat pur si simplu in apa! Conform legilor firii ar fi trebuit sa se descompuna si inca repede. Dar aici e vorba de Puterea lui Dumnezeu!
    Iata ce se scrie despre acest lucru in viata Sfantului: “A murit in pestera, pe lespedea de piatra pe care dormea totdeauna, in mijlocul vitelor, pe malul raului Lom. Dupa moarte, inchizandu-se cu pietre gura pesterii, aceasta s-a schimbat astfel din chilie in mormant.
    Deci, trecand multa vreme, a venit mare apa Lomului de a surpat copacii si pietrele dimprejurul apei. Atunci au cazut in apa si cele doua pietre dinauntrul pesterii, care cuprindea moastele Sfantului si multa vreme au stat acolo. Insa, de multe ori, la locul acela, juca peste apa o flacara de lumina, crezand oamenii ca este o comoara. Si, vrand Dumnezeu sa-l descopere, s-a aratat Sfantui in vis unei copile bolnave de duh necurat, careia i-a zis: “De ma vor scoate parintii tai din apa, eu te voi tamadui.” Si i-a aratat locul. Astfel, l-au gasit intreg si luminat si l-au pus in biserica satului si, din clipa aceea, prin moastele placutului sau Dimitrie, Dumnezeu a lucrat nenumarate semne si minuni”. Fetita, bineinteles, s-a vindecat. Minunat este Dumnezeu intru Sfintii Lui!
    Ateii gasesc tot felul de explicatii si argumente pentru ca nu vor sa creada. Daca nu vor mai avea argumente ne vor acuza de minciuna. Rugati-va sa-i lumineze Dumnezeu cum stie El si rugati-va sa va intareasca credinta! Mergeti la un duhovnic iscusit.

  6. @ Costel:

    I-am raspuns pe e-mail lui Teodor.

  7. @Teodor

    Scuza-ma ca intervin, insa si eu am vazut intamplator un documentat care prezenta metode prin care diferite trupuri de necredinciosi s-au pastrat intregi, unele cu par si unghii si care nu miroseau. Erau in special cazuri de asceti budisti care isi facusera din acest lucru ultimul lor scop inainte de moarte: adica sa urmeze un anumit regim alimentar si anumite practici care, o data survenita moartea, sa le conserve trupul. In orice caz, trupul neputrezit, usor si fara miros nu este in sine un semn al sfinteniei. Dovezile dreptei credinte lucratoare si ale vietii neprihanite sunt principalele motive pentru care un om este considerat sfant si sunt suficiente in sine. Apoi, de este voia Domnului, sfintele moaste dau semne precum izvorarea de mir, minuni care se petrec in preajma lor. Cred ca trebuie privita si aceasta problema in acelasi fel cum ne raportam la evenimentele supranaturale care nu sunt in nici un caz dovezi de lucrare dumnezeiasca: levitatia, vorbirea in limbi, prezicerea etc. Sfintenia este de multe ori neinsotita de semne evidente pentru ochiul profan. Nu stiu daca am atins exact punctele pe care le vroiai tu lamurite.

  8. Va multumesc pentru sfaturile si grija dumneavoastra. Sa va dea Dumnezeu harul Sau din belsug in inimile voastre.

  9. @ Teodor
    Pe langa raspunsurile primite de la admin, te rog adauga si aceasta emisiune. Vei afla lucruri care te vor unge la suflet:
    http://www.ortodoxmedia.com/inregistrare/535/Maica_Siluana_suflet

  10. @ Oana, Daniela, Fabiana, Costel si toti:

    Sunt MAI MULT DECAT BINEVENITE, ba chiar recomandate calduros raspunsurile voastre, fiindca noi suntem de multe ori depasiti de solicitari, si orice interventie folositoare, orice raspuns si completare din partea voastra sunt foarte de dorit.

    Va multumim!

  11. Extraordinar cum acest om a inteles ceea ce multi care se afla in “interior” nu au inteles. A gasit Adevarul pentru ca l-a cautat si nu a deznadajduit. Doamne ajuta!

  12. Parintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa: Moastele sfintilor si puterea lor. (Material preluat de pe site-ul Formula As)

    “Daca exista persoane care cred ca moastele fac bine,
    nu Dumnezeu Insusi, inseamna ca au cazut intr-un exces,
    foarte aproape de idolatrie”

    – Sfintele moaste sunt cinstite cu mare evlavie de romanii credinciosi. De ce? Pentru ca asa au fost invatati sau pentru ca simt ca le sunt de ajutor?
    – Imi aduc aminte ca inainte de a fi arestat, in timpul comunistilor, moastele erau mai putin cautate de credinciosi decat astazi. Moastele sunt corpuri neputrezite ale sfintilor. Aici e o intreaga teorie despre neputrezirea trupurilor. Dumnezeu inzestreaza cu un anumit dar, chiar si dupa moarte, persoanele care au o viata spirituala inalta. Dar nu insist in privinta aceasta. Vreau doar sa spun ca exista o relatie stransa intre sufletul sfantului si moastele pe care le veneram. Este bine sa le cinstim. Neindoios ca aceasta sete de veneratie a moastelor tine si de o anumita relatie care se stabileste intre credinciosul care se roaga sfantului si sfantul respectiv. Sunt convins ca fiecare credincios isi da seama ca nu moastele in sine aduc vindecari, sau consolari, ori scapari de necazuri, ci sfantul, prin harul pe care Dumnezeu i l-a dat, poate sa opereze prin acele particele de moaste. Daca exista persoane care cred ca moastele fac bine, nu Dumnezeu Insusi, inseamna ca au cazut intr-un exces, foarte aproape de idolatrie.
    – Daca sfantul lucreaza prin harul capatat de la Dumnezeu, si nu prin moaste sau prin icoana – numita in popor “facatoare de minuni” -, n-ar fi mai bine sa ne rugam direct sfantului, fara sa mai mergem dinaintea moastelor si icoanelor?
    – Sunt oameni care fac si lucrul asta. In primul rand, conteaza rugaciunea, dar este de folos si contactul cu sfintele moaste sau cu icoanele. Pentru ca omul are nevoie de anumite trepte pentru ridicarea in viata sa spirituala. Relatia cu sfantul se stabileste mai bine asa, in mod personal. Parintele Staniloae se intreba: ”
    Cum se face ca un milion de oameni se roaga unui sfant, iar sfantul le raspunde tuturor?”. Explicatia este ca sfintii primesc de la Dumnezeu darul de a asculta in acelasi timp un milion de rugaciuni, de a face distinctia si de a le da ajutor tuturor. Prezenta moastelor este, insa, pentru cei mai multi, certitudinea ca minunea este posibila. Atata vreme cat vezi trupul neputrezit al unui sfant, inseamna ca acela poate sa te ajute. Am constatat ca, indiferent daca esti credincios sau ateu, nevoia de miracol este la fel de mare. In Occident, vrajitoarele si ghicitoarele sunt la mare cautare. Este o ratacire pentru noi, oamenii, nascocita de diavol, pentru a satisface setea noastra de miracol. Probabil ca si aici, in tara, sunt oameni care merg la moaste, dar si la vrajitoare. Este un amestec neingaduit.
    – Parinte, dar daca oamenii sunt atasati de moastele sfintilor, de ce majoritatea dau buzna sa se inchine dinaintea moastelor doar la hramuri? E mai mare harul sfantului atunci?
    – Nu, dar noi ne legam de anumite date, de aniversari si comemorari. Oamenii cred ca atunci puterea sfantului creste. Si cred ca au dreptate pana la urma, caci nadejdea si credinta oamenilor e mai mare atunci si sfantul raspunde altfel. Cand eram profesor la Seminar, studentii si elevii faceau de garda la sfintele moaste din biserica noastra, pentru a pastra ordinea celor care doreau sa se inchine la ele. Intr-una din zile, un baiat care facea de garda, foarte destept si curat, pe care il consideram cu multa credinta, a venit la mine si mi-a spus: “Parinte, acuma cred”. Asistase la o minune: o femeie paralizata a fost vindecata de Sfantul Dumitru. Deci, minunea este facuta nu numai pentru cel vindecat, ci si pentru cei care sunt de fata. Apoi, rugaciunea comuna, care se face la o astfel de praznuire, este mai ascultata de Dumnezeu decat cea individuala, pentru ca se creeaza o emulatie spirituala in care sufletul este mai adanc implicat. Si sigur ca raspunsul este pe masura credintei noastre. Oamenii se aduna si se incurajeaza in spirit, fara sa stie, pentru credinta, pentru venerarea moastelor. Important este insa ca oamenii sa nu-si faca idol. Sa nu uite ca dincolo de moaste este Sfantul si, mai ales, este Dumnezeu, care ii da putere sfantului si care face ca minunea sa se realizeze. Se stie ca acolo unde credinta se bazeaza exclusiv pe minuni, nu este credinta tare. Dar de multe ori, printr-o minune, se realizeaza convertiri, unele chiar dramatice.
    – Cum realizam ca suntem dinaintea unor moaste?

    Parintele Calciu e foarte bolnav. Are nevoie de rugaciuni

    – Moastele sunt consacrate de Biserica, asta e garantia. Vindecarile sau intoarcerea la credinta sunt consecinte ale acestui fapt, ca moastele sunt consacrate de Biserica.
    – Dar daca ne aflam in fata ramasitelor pamantesti, neputrezite, binemirositoare si chiar facatoare de minuni ale unui om care inca nu a fost canonizat de Biserica?… Cum se intampla cu trupul Parintelui Ilie Lacatusu din Giulesti, care are toate semnele sfintelor moaste, dar Parintele nu e canonizat. Sunt sfinte moaste sau nu?
    – Sunt moaste daca sunt implinite toate canoanele si fac minuni. Insa constatarea Bisericii este importanta si ea vine prudenta, dupa ce se verifica toate semnele. Nu e rau ca se intampla astfel.
    – Parintele Iustin Parvu, staretul Manastirii Petru Voda – Neamt, a atras atentia ca tara este plina de sfinte moaste nerecunoscute de Biserica. Si spune Sfintia Sa ca si din aceasta pricina ne bate Dumnezeu. Parintele Iustin a aratat ca in gropile comune unde au fost depuse trupurile detinutilor politici morti pentru credinta in Cristos, asa cum este cea din Rapa Robilor de la Aiud, sunt sfinte moaste. De altfel, Parintele Iustin a luat de acolo mai multe ramasite pamantesti si le-a depus intr-o racla in biserica manastirii. Cum ne raportam la aceste ramasite pamantesti ale unor oameni martirizati pentru credinta lor?
    – Ierarhii Bisericii Ortodoxe Romane nu au curaj sa declare ca ramasitele pamantesti ale fostilor detinuti politici ucisi pentru Cristos in temnita sunt moaste. De altfel, la Patriarhie au fost depuse mai multe dosare de canonizare, cum e cel al Parintelui Ilie Lacatusu, despre care eu cred cu tarie ca este sfant, sau cel al lui Valeriu Gafencu. Si Sinodul nu s-a pronuntat. In majoritate, fostii detinuti politici au fost legionari, si ierarhii se tem ca gestul lor sa nu fie interpretat politic. Trebuie sa ne raportam cu intelepciune si cu atentie. Daca Dumnezeu vrea, prin sfinti, chiar necunoscuti sau nerecunoscuti de noi, ne poate face bine.
    – Am constatat ca in Bucuresti sunt multe biserici care au moaste de la acelasi sfant. Cum se intampla ca din trupul unui sfant sa ajunga moaste la mai multe biserici?
    – In general, cei care au in grija trupul unui sfant, in momentul in care o biserica solicita o particica, dau. Si se intampla ca preotii, cand afla ca la cutare biserica s-au adus sfinte moaste ale unui anume sfant, sa incerce sa obtina si ei particele. Unele moaste au fost cumparate si depuse in anumite biserici. Dar daca trupul intreg ramane neputrezit, in general este pastrat astfel. Trupul Sfantului Nectarie a fost neputrezit timp de 20 de ani, dupa care carnea a disparut si a ramas numai scheletul. Cei care il aveau in grija au inceput sa dea particele. Putrezirea lui a starnit unele deceptii, sunt persoane care s-au gandit ca Dumnezeu nu a lasat sfintenia in el. Preotii au stabilit insa ca Dumnezeu a lasat asa ca particele din Sfantul Nectarie sa mearga in toata lumea, iar prin puterea divina sa faca minuni.
    – Nu exista pericolul sa se faca un comert cu moaste?
    – Ei, si sfintii sunt supusi unui risc, unor obiceiuri ale noastre… (zambeste). Eu ma gandesc ca poate sfantul s-a rugat la Dumnezeu sa ajunga, chiar si cumparat pe bucatele, in anumite locuri unde oamenii au mai multa nevoie de el.
    – Cineva din afara ortodoxiei ar putea considera un ritual barbar aceasta impartire a trupurilor unor morti, chiar daca sunt sfinti…
    – Daca trupul ramane intr-un singur loc, se restrang posibilitatile pentru ca o mare masa de oameni sa aiba parte de lucruri minunate, de ajutor si mangaiere. Nu toata lumea poate calatori sa se roage la racla cu sfintele moaste ale unui sfant anume, care i-ar putea fi de ajutor.
    – In multe biserici din Bucuresti sunt cinstite, aproape la fel de mult ca sfintele moaste, bucatele din straiele purtate de vreun sfant…

    – Este o greseala. Nu vreau sa spun ca hainele acelea n-au impregnate in ele o anumita putere divina, dar nu sunt ca moastele. Nu cred ca ele pot vindeca. Cel mult, il ajuta pe om sa aiba o legatura mai buna cu sfantul respectiv si cu Dumnezeu.
    – O biserica, adica o cladire, nu o comunitate de credinciosi, este mai buna, mai puternica, mai de folos oamenilor daca adaposteste sfinte moaste?
    – Sfantul lucreaza in sensul acesta: oamenii insisi sunt stimulati sa vina la biserica si sa creada. Dar toate bisericile sunt pline de har, iar Dumnezeu este pretutindeni, nu numai unde sunt moaste. Nu toti sfintii devin moaste. Dumnezeu lucreaza prin diverse haruri pe care le pune in anumiti oameni. Moastele sunt numai un fel de manifestare a divinitatii.
    – Sfintia Voastra va amintiti mari minuni care au impresionat mase de oameni in Romania?
    – Minuni au fost multe, cum e si aceea cu elevul meu, despre care v-am spus, dar nu se face publicitate si este mai bine asa. Sa nu fie un fel de orgoliu al bisericilor care au sfinte moaste si unde se intampla minuni. Daca e publicitatea prea mare si vanzoleala prea multa, nu e bine.
    – Sfintiei Voastre vi s-a intamplat vreo minune?
    – Da. Odata, prin anul 1972 sau 73, am fost cu elevii mei de la Seminar la Biserica Sfantul Gheorghe, unde este depusa mana Sfantului Nicolae. Dupa ce am trecut toti si ne-am inchinat in fata raclei, mana sfantului a inceput sa raspandeasca adiere de buna mireasma. Pana atunci nu mirosea si am socotit asta ca un semn din partea sfantului. Poate ca-mi prevestea ce mi se va intampla sau poate ca era bucuria sfantului ca elevii aceia erau potriviti sa fie buni preoti.
    – La finalul acestui interviu, pentru care va multumesc, sa ajungem la o concluzie: ce trebuie sa stie un crestin ortodox despre cinstirea sfintelor moaste si despre inchinarea la icoane?
    – Toate sunt trepte, doar trepte in urcusul catre Dumnezeu. Crestinul nu trebuie sa se limiteze la rugaciunea dinaintea moastelor ori chiar la rugaciunea catre sfantul invocat. Crestinul sa fie constient ca Dumnezeu Insusi lucreaza prin sfinti si raspunde rugaciunilor facute la icoane sau la moaste. Altminteri, va fi foarte aproape de idolatrie. Pericolul e foarte mare, mai ales pentru oamenii care sunt adanc credinciosi, dar nu au o baza a intelegerii lui Dumnezeu.

  13. “Cei care mărturisesc credinţa ortodoxă dar care nu trăiesc o viaţă ortodoxă, vor suferi cea mai grea osândă dintre toţi”.

    Eu nu inteleg aceasta deloc.

    Nu se poate ca un om care traieste in interiorul sau o mare cadere si o greutate tot mai mare pe zi ce trece in a se ridica sa marturiseasca credinta ortodoxa in nadejdea ca Dumnezeu ii v-a da putere sa se ridice pentru faptul ca a ajutat pe alti cu marturisirea lui ?

    * viata imprastiata pe care o duce sa fie una cu perdea. De aici sa se inteleaga ca el face aceasta in nadejdea ca Dumnezeu ii va lua in considerare marturisirea.

  14. @ Alexandru:

    Sincer, nu stim daca intelegem. Credem ca textul este totusi destul de clar. Nu ajunge simpla marturisire teoretica a credintei si cu atat mai putin nu ne putem amagi crezand ca “marturisim” doar cu gura, daca tradam cu inima si cu viata ceea ce pretindem ca vrem sa transmitem altora. Desigur, avem caderi, slabiciuni, neputinte, patimi, dar ne straduim, ne luptam sa ne indreptam. Accentul trebuie sa cada pe PROPRIA noastra indreptare, nu pe a altora. E o inselare sa credem ca ajutam si ca schimbam pe altii in mod esential, daca pe noi insine nu ne putem ajuta si schimba. Cu noi trebuie sa incepem. Nu altceva spune si Evanghelia, nu altceva spun Sfintii Parinti. Multi se amagesc amarnic azi crezand ca daca fac multa “misiune” exterioara (sau mai degraba doar multa galagie si judecare a altora, de cele mai multe ori) cu asta si-au cam achitat din datorie si au cumva dispensa de la lupta launtrica. Daca facem asta, cel putin sa ne mustram, sa ne judecam cu asprime si…. sa cautam sa ne interiorizam mai mult, sa nu credem ca esenta luptei sta in cele din afara…

    Credem ca aceste articole exprima mai clar ceea ce am incercat aici:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/03/04/suntem-convertiti-cu-adevarat/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/07/05/du-te-sa-ti-fie-dupa-cum-ai-crezut/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/08/15/duminica-tanarului-bogat-cum-fugim-de-hristos/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/02/07/pr-mihai-andrei-aldea-de-unde-incepe-si-cum-se-face-lucrarea-de-propovaduire-marturisire-cum-putem-sa-i-iubim-pe-cei-aflati-in-rataciri-si-pacate-grele-cum-poti-sa-cazi-din-adevar-chiar-fara-sa/
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/01/20/sfantul-maxim-marturisitorul-sau-ce-inseamna-cu-adevarat-sa-marturisesti-credinta/

  15. Pingback: Război întru Cuvânt » Dr. Ioan Gandu: SA LUPTAM LUPTA CEA BUNA (II). “Stiti voi, fratilor, care este arma cea mai puternica a omului pe pamant?…”. De ce o lepadam tocmai pe ea?
  16. Pingback: Adevarata credinta « demascarea
  17. Pingback: MARTURIA UNUI EVREU CONVERTIT LA ORTODOXIE SI DEVENIT PREOT IN AMERICA: Pr. James Bernstein, "Uimit de Hristos. Calatoria mea de la Iudaism la Ortodoxie"
  18. Pingback: Suflete... schimbate la fata (1): Alexandru Tudor. MARTURISIREA DE CREDINTA SI MINUNILE DIN VIATA UNUI ARBITRU ROMAN DE FOTBAL
  19. Pingback: "Adevarul Ortodoxiei fata de Catolicism": MAICA DOMNULUI. Unde ratacesc catolicii in cultul Preacuratei Fecioare? Ce sunt "profetiile" de la Fatima?
  20. Pingback: O CONVERTIRE DE LA BAPTISM LA ORTODOXIE, PRIN BOTEZ, SI INCERCARILE EI - marturia tinerei Emanuela Iancu pentru revista "Familia ortodoxa"
  21. Pingback: Povestea incredibila a unui SUPERSTAR DE FOTBAL AMERICAN, CONVERTIT LA ORTODOXIE SI UCENIC AL PARINTELUI EFREM FILOTHEITUL: Troy Polamalu -
  22. Pingback: MAICA NINA de la Schitul Sf. Nil Sorski din Alaska (SUA), o monahie care crede in CONVERTIREA CONTINUA – interviu in “Familia ortodoxa” -
  23. Pingback: Parintele Efrem de la Vatopedi in Romania. Cuvinte din Sfantul Munte: INTOARCERE LA TRADITIE SI LA PARINTI, LEGATURI STRANSE CU MANASTIRILE! -
  24. Pingback: CUM TREBUIE MARTURISITA CREDINTA (chiar si de catre copii!) SI CE AJUTA LA CONVERTIREA OAMENILOR LA HRISTOS? -
  25. Pingback: PARINTELE ILARION DAN, BANCHERUL CARE L-A CASTIGAT PE HRISTOS (II). “Traim intr-o lume in care mecanismele de pervertire sunt mai sofisticate… Omul contemporan cauta cu disperare, dar nu gaseste decat surogate” -
  26. Pingback: MIRCEA VULCANESCU, FILOSOFUL MARTURISITOR, APARAND PREDANIA ORTODOXA: Restituiri de mare actualitate, scrieri apologetice si polemice INEDITE (I) -
  27. Pingback: PARINTELE IONA DE LA OAŞA (Ioan Patrulescu) – interviu in “Familia ortodoxa”. CUM S-A CONVERTIT LA HRISTOS UN TANAR COMUNIST? Spovedanie, canon, ispasire, legi duhovnicesti… -
  28. Pingback: BIBLIA IMPOTRIVA PROTESTANTISMULUI. Respingerea ereziilor protestante prin versete biblice (fragment) -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate