”SFANTA FAMILIE” si ”IESLEA”, reprezentari ERETICE SI IDOLESTI, straine de Biserica Ortodoxa (articolul saptamanii)

16-12-2011 2 minute Sublinieri

În spaţiul Bisericii Ortodoxe, adevărurile de credinţă nu sunt exprimate numai teoretic, ci ele se manifestă în tot ceea ce denumim viaţă bisericească. Credinţa este mărturisită prin icoană, prin cântare liturgică şi chiar prin gesturi. Erezia sau credinţa falsă poate fi şi ea exprimată prin pictură sau alte feluri de reprezentări mai subtile şi greu de sesizat. Părintele David Pestroiu ne-a vorbit despre o astfel de manifestare, despre afişarea în această perioadă, premergătoare Crăciunului, a aşa-numitei “Sfinte familii”.

”Sfânta Familie” este un concept care a pătruns în ultimii ani şi în spaţiul românesc şi el desemnează familia din Betleem: Iosif, Maria şi Iisus prunc. Reprezentarea “Sfintei familii” a fost folosită de secole în spaţiul catolic, care a accentuat caracterul văzut şi instituţional al Bisericii Catolice. “Sfânta familie” a fost imaginată ca o primă Biserică şi primă instituţie creştină. Prin interpretarea forţată a Bibliei, imaginea evanghelică a Fecioarei Maria, logodită cu bătrânul Iosif, a fost transformată într-o familie modernă. Acest lucru a fost accentuat şi prin folosirea strict comercială şi decorativă a acestui concept. Nu ne mai este străin nici nouă că în mall-uri, în reclame comerciale, în parcuri, sunt expuse diferite reprezentări ale “Sfintei familii”, mai ales când sărbătorile Crăciunului se apropie.

“Şi ei au fost într-un fel ca noi”

Pentru majoritatea oamenilor această imagine nu este neobişnuită, ci ea hrăneşte ideea că “şi ei au fost într-un fel ca noi”. Adevărul este tocmai invers. Realităţile dumnezeieşti, sfinţii, Împărăţia cerurilor sunt diferite şi de neasemuit cu lumea noastră şi cu ceea ce noi înţelegem şi facem. Se cuvine să spunem că Fecioara Maria, Dreptul Iosif au fost persoane cu totul speciale, care au depăşit realităţile omeneşti şi au trăit

dumnezeieşte, de aceea asemuirea lor cu o familie, în sensul strict al cuvântului, este blasfemiatoare. Părintele David Pestroiu, lector la Catedra de teologie sistematică a Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, ne-a explicat că această reprezentare seculară este străină de adevărul Evangheliei şi de modul în care Biserica Ortodoxă a văzut evenimentul Naşterii Mântuitorului, asemuit de părinţi cu o nouă creaţie a lumii.“Susţinerea ideii de “Sfânta familie” şi insistenţa valorificării acestui concept într-un sens strict comercial reprezintă afronturi aduse spiritualităţii ortodoxe, care a preţuit dintotdeauna discreţia, ca exprimare practică a apofatismului ei doctrinar. Naşterea lui Hristos reprezintă miracolul coborârii lui Dumnezeu în creaţie, ca rod al “umbririi” Duhului Sfânt asupra Fecioarei ocrotite prin mijlocul legal al logodnei de către Bătrânul Iosif, asemeni unui tutore”.

Imagine folosită de secte şi culte neoprotestante

Această atitudine şi interpretarea eronată a imaginilor biblice au condus în spaţiul occidental la învăţături greşite, proliferate şi pe la noi de unele culte şi secte de factură neoprotestantă. “Greşita reprezentare a lui Iosif în chipul unui tânăr afectuos, în cadrul spiritualităţii occidentale, a condus la înţelegerea relaţiei dintre acesta şi Sfânta Maria în sensul familial al cuvântului, alimentând detractările la adresa Pururea-Fecioriei Maicii Domnului. S-a mers până într-acolo încât s-a vorbit şi de o nuntă între cei doi, inexistentă în Evanghelii, precum şi la afirmaţia existenţei unor fraţi trupeşti ai lui Hristos, rezultând de aici. Fraţii – menţionaţi în Scripturi – erau de fapt verişori de gradul al doilea cu Domnul, mama lor – Maria lui Cleopa, fiind verişoară cu Maica Domnului, a subliniat părintele David Pestroiu.

Spectacolul contribuie la strălucirea idolească a acestui veac trecător

În spaţiul bisericesc, icoana care prezintă evenimente biblice nu este concentrată pe formă şi pe aspectul văzut, ci trimite prin transfigurarea chipurilor şi a elementelor şi prin folosirea fundalului galben sau auriu la lumea lui Dumnezeu, la lucrurile dumnezeieşti. Icoana exprimă cel mai bine tensiunea între lumea aceasta în care trăim şi Împărăţia lui Dumnezeu, de aceea nu poate fi imaginat un alt mod de reprezentare vizuală a lumii lui Dumnezeu în afară de icoană.

“O altă formă de import comercial al unor simboluri religioase occidentale se observă în ceea ce priveşte “Ieslea”: o scenă biblică alcătuită din personaje sculptate, bogat decorată şi beneficiind, uneori, de elemente moderne de scenografie: lumini, sunete, mecanisme care mişcă obiectele şi fiinţele, încercând să anime peisajul. Evident, şi aceasta se dovedeşte a fi o reprezentare total străină Ortodoxiei, căci Ortodoxia nu pune accent pe formă, ci pe conţinut. Icoana ortodoxă a Naşterii transmite mesajul pogorârii lui Dumnezeu la noi, învăluită în misterul absolut al deşertării Sale de slavă, pe când scena “Ieslei” încearcă să redea tocmai acea măreţie la care Hristos a renunţat în mod voluntar. Nu întâmplător, cadrul somptuos al prezentării aranjamentelor scenografice de tip “Iesle” e ales cu grijă: în spaţii publice, sedii de companii, mall-uri, spaţii comerciale.

Aceste lucruri au aportul lor, bine definit, la strălucirea idolească a acestui veac trecător, dar nu au nimic în comun cu “chipul Robului” din peştera săracă din Betleem”, ne-a mai spus părintele David Pestroiu.

Legaturi:


Categorii

Articolele saptamanii, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Papa (Papism), Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

16 Commentarii la “”SFANTA FAMILIE” si ”IESLEA”, reprezentari ERETICE SI IDOLESTI, straine de Biserica Ortodoxa (articolul saptamanii)

  1. Din pacate tot mai multi ortodocsi isi pun in casa, aici in Ardeal, ”ieslea”. Iar parcurile sunt ”ornate” cu asa ceva, fara ca vreun preot sa protesteze.
    Lipsa unei educatii adecvate cu privire la diferentele dintre Ortodoxie si ereziile existente ii duce pe marea majoritate la concluzia ca ”este bine si asa”.
    In nici o biserica nu aud in mod sistematic cuvint de invatatura al preotului cu privire la diferentele dogmatice si, mai ales, la greselile catolicilor si protestantilor.

  2. Felicitari si pt aceasta postare!
    Bine faceti ca atrageti atentia asupra acestori rataciri pe care unii ortodocsi,din ignoranta sau din refuzul de a-si folosi catusi de putin discernamantul duhovnicesc,le accepta cu usurinta.

  3. nu numai in Ardeal prinde scena cu ieslea ci si in zone unde ortodoxia detine o majoritate absoluta , prin ” grija ” celor plecati afara la munca dar si prin indulgenta preotilor ortodocsi , pentru ca am vazut , cu surprindere , un asemenea aranjament plasat sub bradul impodobit dintr-o biserica . Se face confuzie intre TRADITII si TRADITIA BISERICII .

  4. Fraţii – menţionaţi în Scripturi – erau de fapt verişori de gradul al doilea cu Domnul, mama lor – Maria lui Cleopa, fiind verişoară cu Maica Domnului“,

    E multa confuzie in privinta asta si ar fi buna putina lamurire. Din ce am citit aici eu i-as numi fratii (vitregi).

    “Au nu este Acesta teslarul, fiul Mariei şi fratele lui Iacov şi al lui Iosi şi al lui Iuda şi al lui Simon? Şi nu sunt, oare, surorile Lui aici la noi? Şi se sminteau întru El.” Marcu 6-3

    http://www.vietile-sfintilor.ro/vieti/octombrie/10-23-sf_ap_iacob.html
    http://www.vietile-sfintilor.ro/vieti/iunie/06-19-sf_apostol_iuda.html

    Iar despre Maria lui Cleopa gasiti la Pomenirea Sfîntului Mucenic Simeon, Episcopul Ierusalimului, ruda Domnului, unul din cei şaptezeci de apostoli.

    http://www.vietile-sfintilor.ro/vieti/aprilie/04-27-sf_simeon_ep_ierusalimului.html

    “Iar ceea ce se zice de Maria lui Cleopa, cum că ar fi fost fiică lui Cleopa, aceasta nu este în Evanghelie; pentru că se scrie la Sfîntul Evanghelist Ioan în cap. 19, stih 25: “Şi stătea lîngă Crucea lui Iisus, mama lui şi sora mamei lui, Maria a lui Cleopa”. Aici nu zice Sfîntul Evanghelist Ioan, Maria fiica lui Cleopa, ci numai Maria lui Cleopa, iar nu fiica lui Iosif, pe care ca pe o soră o avea Preacurata Fecioară Maria, Maica lui Iisus. Căci după ce S-a logodit cu Iosif, S-a dus din Biserica Domnului în casa lui şi locuia cu Maria, fiica lui, fiind încă fecioară, ca soră cu soră, avînd locuinţă împreună. Deci, să se ştie, că aici Maria lui Cleopa, nu este fiica lui, ci femeia, care a născut pe acest Simeon rudenia Domnului, vărul de frate după trup, din pricina lui Iosif cel părut tată al lui Hristos, fratele lui Cleopa, tatăl lui Simeon.”

  5. Mai periculoasa si mai blasfemiatoare chiar decat ieslea este asa-zisa “icoana” a “sfintei familii” care il reprezinta pe Iosif tinand-o afectuos pe dupa umeri pe Maica Domnului dar si de mana (ceea ce in imaginea de mai sus nu se observa) intr-un fel care sugereaza apropiere trupeasca intre ei. Fiind pictate in stil bizantin sunt adesea acceptate de ortodocsi care si le pun in casa pentru ca nu-si mai dau seama de blasfemia si erezia pe care le exprima.

  6. Catolici sau alti, Dumnezeu stie, il fac pe Sf. Iosif, barbat tinar; ei nu stiu ca era batrin si de aceea i s-a incredintat fecioara Maria, s-o pazeasca.

  7. Intr-o postare anterioara tot pe acest site parintele Amfilohie Branza ne atentiona si el in legatura cu aceste reprezentari pt cine a urmarit interviul pana la capat.

  8. Univeristate–langa Intercontinental (Bucuresti), sa fie mai bine de 15 ani, de Craciun, ‘iesle’ penibila. Alaturi si o tablita la fel de amuzanta: ‘Nasterea Domnului oferita de Chrisine Valmy’ ..no comments

  9. – Lavra Pesterilor din Kiev (Ucraina), sa fie vreo sapte ani de atunci, in MIJLOCUL VERII, “iesle”. Era foarte “trainica”, asezata acolo parca pentru totdeauna. Mi-a placut atat de mult incat am fotografiat-o 🙁
    – Am primit in dar de la o monahie o icoana ruseasca cu Nasterea Domnului care se aseamana foarte mult cu imaginea de mai sus a “ieslei”.
    Se vede treaba ca nu numai din occident vine pacaleala, ci chiar si de la rasarit.
    Multumesc pentru lamuriri. Daca “sfanta familie” nu m-a pacalit, cu “ieslea” eu o cam dadusem in bara.

  10. Devenisem “fan” al emisiunii “Sfatul inteleptului” de pe Radio Romania Actualitati.Pana aseara cand invitat a fost un superior al ordinului augustinilor din Bucuresti.Cristian Curte,care calca pe urmele colegului Radu Comanescu a discutat cu “fratele” invitat despre Craciunul de supermarket in contrast cu Craciunul din Biserica.Care Biserica?!?
    O emisiune de supermarket…

  11. @cristi_g:

    Totusi nu exista nicio comparatie intre Cristian Curte si Radu Comanescu, mason declarat, si nu putem echivala emisiunile celor doi doar pentru o greseala. Sigur, insa, ca nu e deloc o idee buna sa faci emisiune despre Craciun cu un cleric catolic ca si cum am fi totuna…

  12. in ardeal sunt multe influiente catolice la fel si in ucraina unde au aparut mai devreme grecocatolicii,in comuna Bixad in Oas de exemplu de praznicul Nasterii Domnului in mijlocul Bisericii se instaleaqza o astfel de iesle de proportii ,intro comuna eminamente otodoxa

  13. ….mmmm….am si eu o iconita alaturi de multe altele in micul meu Altar ,ca cea de-a doua postata la acest articol…si..cu toate ca nu sunt o simpatizanta papistasa si nici fana ecumenism,pot sa spun ca-mi place destul de mult ! ; folosesc acest prilej…sa-mi exprim o… framantare mai veche… : n-as putea spune ca icoana imi sugereaza neaparat o “familie”…ce ar corespunde unei familii obisnuite din viata laica… ; este adevarat ca prezenta lui Iosif ar putea induce gandul..indoiala in ceea ce priveste “rolul” lui Iosif….; pentru mine, nu exista nici un dubiu…pericol… ! ,pentru ca sunt si raman credincioasa Adevarului Crestin-Ortodox,Bibic… ! Si totusi…si totusi…am sa zic…riscand diferite interpretari nefavorabile,chiar grave…( sunt aproape convinsa…) : si totusi…am senzatia ca lui Iosif i s-a dat prea putina importanta…aproape ca trece neobservat…Dar ! totusi…in opinia mea…Iosif a avut un rol foarte Mare…! In primul rand…faptul ca a crezut ! a inteles ! si a acceptat un “compromis”…ceea ce aproape ca era de neacceptat,nepermis in acea zona si in acea perioada ! Apoi…a ajutat-o pe Maria~Preasfanta Nascatoare sa fuga de prigoana…ocrotind-o…Apoi…A FOST PREZENT LA NASTEREA LUMINII LUMII ! si,e de presupus ca a ajutat in perioada post-natala,desigur cu puterea si binecuvantare Sfanta….!…Si totusi…ramane consemnat doar cu rol,valoare, mai mult istorica…
    Iertati-ma ,va rog…dar acest fapt ma framanta de multa vreme…

  14. @mihaela:

    Totusi Dreptul Iosif este cinstit si prezent in cantarile si rugaciunile Bisericii, mai ales in aceasta perioada a Nasterii Domnului, dupa cum este si firesc. Nu credem ca Biserica il cinsteste prea putin, din acest punct de vedere.

    In ceea ce priveste icoana, aici, totusi, nu sunt prea multe de spus: reprezentarea este gresita si nu este o forma potrivita de cinstire, nici fata de Maica Domnului, nici fata de Dreptul Iosif, apropo de problema cinstirii acestuia. 🙂

  15. Pingback: DUMINICA ORTODOXIEI, BIRUINTA ICOANELOR. Jean-Claude Larchet ne explica ce este icoana si care este rolul ei: ICONARUL SI ARTISTUL -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare