Ieromonahul Metodie de la Optina raspunde despre LUCRAREA DIABOLICA A SCHISMEI IN BISERICA si despre ideile stilistului VLADIMIR MOSS si ale sustinatorului si editorului sau român, Danion Vasile

31-08-2010 10 minute Sublinieri

“CRED CU TARIE CA TOATA ACEASTA MISCARE ESTE DECLANSATA DE CATRE FORTELE ASCUNSE ANTI-CRESTINE, CARE SUNT AVIDE DE A SUBMINA BISERICA. DUSMANUL VINE SI DIN DREAPTA!”

***

Dragi fraţi de la războintrucuvânt,

Cu binecuvântare, vă trimit şi a doua si a treia parte a răspunsurilor primite de la parintele Metodie de la Optina la scrisorile trimise de mine recent.

[Reamintim ca parintele ieromonah Metodie Kapustin are 42 de ani, este in manastirea Optina din 1998, este inginer electronist (a absolvit facultatea de Stiinte Fizice din Moscova), iar actualmente este directorului Departamentului de Publicatii al manastirii Optina si editorul biografiilor marilor Stareti ai  Optinei].


1. Am cerut cuvânt de folos legat de suferinţele noastre lăuntrice şi cum să ne raportăm la frământările Bisericii, în special în condiţiile în care există voci şi grupări cu mentalitate stilistă care, sub pretextul apărării Adevărului, “ne împing” afară din Biserică cu discursuri în duh pătimaş şi răzvrătit. De asemenea, am întrebat ce părere are de “bisericile stiliste” şi lupta ce se duce astăzi împotriva Bisericii Oficiale de către unii creştini, chiar din sânul Bisericii.

Răspunsul părintelui a fost:

“Dragă Violeta,

Am citit scrisoarea ta precedentă şi ce işi pot spune este că nu există creştin care să se simtă confortabil pe parcursul întregii vieti. Noi trebuie să tindem să fim ca Domnul nostru, iar El a suferit foarte mult. Suferinţa este un fel de “nepotrivire” a sufletelor noastre veşnice cu această lume vremelnică şi, de aceea, fiecare suflet este hărăzit spre a simţi durere aici, in această lume. Dar Casa Noastra nu este aici…

Aşa că una dintre cele mai valoroase virtuţi, în zilele noastre, este pur şi simplu răbdarea. Uneori nu poţi scăpa de ispite şi suferinţe, orice ai face. În acest caz trebuie doar “să strângem din dinţi” şi să îndurăm. Şi – lucru care este de importanţă vitală – , îndurarea această să ne fie cu recunostinţă faţă de Dumnezeu.Iar cu timpul – şi cu răbdare – suferinţele vor dispărea, lăsându-ne o preţioasă experienta şi dându-ne maturitate. Apoi ne mai odihnim putin si…vine următoarea ispită.

Sf. Siluan Atonitul spunea: “Ţine mintea în iad şi nu deznădăjdui!”. Toate suferinţele sunt ca cea mai palidă umbră a viitoarelor chinuri ale iadului, un fel de avertizare (aducere-aminte) ca noi să nu ne culcăm pe o ureche. De aceea, ar trebui să Îi fim recunoscători Domnului. El ne aduce aminte de iad, deoarece El ne iubeşte cu adevărat şi Îi pasă de ce fel de veşnicie ne va dărui după moarte: raiul sau iadul. Aşa că uneori El ne supune unor “proceduri chirugicale”… Acestea dor, desigur, dar El ştie foarte bine cum să efectueze aceste operaţii şi nu ne dă mai mult decât putem îndura noi. Sunt convins că părintele tău ţi-a spus acestea de multe ori.

(…) Văd că procesul “zelotist” are loc nu numai în România, dar peste tot în lumea ortodoxă. Aici în Rusia, în Grecia, în America, etc…sunt grupuri mici de oameni care îşi creează propriile lor „biserici adevărate”, dar în acelaşi timp urându-se între ei şi considerându-i pe ceilalţi ca fiind eretici.

Cunosc câteva “biserici” schismatice care au un singur scop in viaţă: să distrugă imaginea Bisericii Oficiale, să vorbească şi să vădească păcatele episcopilor, etc. Hristos ne învaţă să fim ca El şi să ne luptăm cu diavolul şi cu păcatele proprii. Dar uitându-ne la aceşti “zeloţi”, se poate vedea cu uşurinţă că, în loc să se lupte cu propriile patimi / păcate, ei au alt inamic (de exemplu Biserica Oficială) şi se luptă cu el, pierzându-şi treptat tot duhul creştin. Este exact ceea ce diavolul vrea de la ei!

De fapt, noul calendar este creaţie a Papei de la Roma, este ca un fel de “crimă canonică”. Unii dintre ierarhii noştri fac, de asemenea, păcate mari. Dar Biserica nu s-a sprijinit niciodată pe puterea unor oameni, ea se bazează numai pe puterea lui Dumnezeu. Iar o schismă este o crimă mai mare decât toate acestea la un loc.

De aceea noi, aici in Rusia, suntem în comuniune liturgică cu ţările care ţin noul calendar, din iconomie. De asemenea în Sfântul Munte Atos, majoritatea părinţilor de acolo ţin vechiul calendar, dar sunt in comuniune cu grecii care ţin noul calendar, deşi şi acolo sunt mănăstiri zelotiste, dar foarte puţine. Si, surpriză: ei cred că toţi zeloţii noştri sunt eretici…

Deci văd limpede că este o lucrare aşa de diabolică – să iei un lucru bun (stilul vechi) şi să îl transformi într-o unealtă pentru crima cea mai oribilă. Am de asemenea informaţii că în spatele acestor acţiuni stau serviciile secrete şi masoneria. Deci unii oameni (…) servesc scopului lor ca nişte marionete, ajutându-i să lupte împotriva Bisericii lui Hristos, iar acest lucru este cu adevărat îngrozitor. Cu cât işi vor da seama mai devreme de acest lucru, cu atât mai bine.

Ei bine, lumea moderna este în stare de război şi sunt oameni care sunt răniţi sau care sunt ucişi în război. Aceasta este, de asemenea o parte a crucii noastre.

Bun. Iti doresc toate cele bune cu şcoala, examenele şi cu viaţa ta pur şi simplu. Te rog să îl asculţi pe părintele tău şi să te rogi pentru el. Acesta este cel mai important lucru”.

2. Intrebare: Am avut o discutie cu teologul Danion Vasile, iar acesta a afirmat faptul că Sf. Nectarie al Optinei (care a trecut la Domnul în 1928) s-ar fi separat de Patriarhia Moscovei după faimoasa Declaratie a Mitropolitului Serghie. Colaboratorul lui Danion, scriitorul stilist Vladimir Moss, membru al factiunii schismatice ROCA, este de aceeasi părere. În acelaşi timp, nu ştiu cât de multă încredere putem avea în afirmaţiile lui Vladimir Moss, ştiind că acesta are o poziţie contrară Patriarhiei Moscovei, dar şi împotriva Patriarhiei de Constantinopol provenită tocmai din apartenența sa la gruparea schismatică cu pricina. (A se vedea articolele în limba engleză http://www.orthodoxchristianbooks.com/articles/281/ten-reasons-why-ecumenical-patriarchate-is-not-orthodox/“10 motive pentru care Patriarhia de Constantinopol nu este ortodoxă”). În acelaşi timp, am mai citit în ceea ce a publicat părintele Serafim Rose un text din care ar rezulta că Sf. Nectarie, într-adevăr, ar fi dezagreat Declaraţia Mitropolitului Serghie de la acea vreme.

O altă situaţie a fost atunci când la putere a venit Mitropolitul Serghie: între acesta din urmă şi stareţul Nectarie nu exista nicio comunicare.

Chiar înaintea declaraţiei Mitropolitului Serghie, în aceeaşi vară a lui 1927, profesorii Komarovich şi Anichkov lau vizitat pe stareţ. În timpul conversaţiei, stareţul l-a numit pe Mitropolitul Serghie ca fiind renovaţionist. Atunci când aceştia au obiectat, spunând ca Serghie s-a pocăit, stareţul a replicat:

– Da, s-a pocăit, dar otrava este în el, încă.

Iar conform Arhiepiscopului Lazarus de Tambov, stareţul a spus: “Serghianismul este mai rău decât renovaţionismul…Este mai rău, deoarece renovaţioniştii s-au pocăit, dar aceştia nu se vor pocăi, vor deveni împietriţi la inimă.

Stareţul Nectarie a trimis câţiva ucenici la acele biserici care s-au separat de Mitropolitul Serghie, atât în Moscova, cât şi în Petrograd. Iar când era pe patul de moarte, acesta a dispus ca trupul lui sa nu fie trimis la Kozelsk pentru a fi înmormântat, deoarece fraţii din Kozelsk îl recunosc pe Mitropolitul Serghie.

Kozelsk a luat-o pe o cale greşită, a spus.

Care este parerea sfinţiei voastre – pe baza documentelor detinute de mănăstirea Optina, despre poziţia Sfântului Nectarie al Optinei despre serghianism?

Răspunsul părintelui a fost:

“Draga Violeta,

Pe seama textului, am avut o lunga discuţie cu părintele Platon (Royhkov), asistentul meu pe partea ştiinţifică, el fiind un expert în istoria Optinei. Problema despre care întrebi în scrisoarea ta este destul de complexa şi contradictorie. Noi, in Biserica Ortodoxă Rusă, am dobândit doar de curând oportunitatea unică de a cerceta arhivele NKVD (serviciile secrete bolşevice, strămoşul KGB-ului şi a FSB-ului), iar acum avem multe documente, cu adevărat independente, care descriu care a fost situaţia reală în Rusia acelor vremuri. Trebuie să spun că acele documente au răsturnat complet multe dintre lucrurile pe care le-am considerat ca fiind adevărate înainte. Asta în timp ce oameni ca Vladimir Moss opereaza doar cu zvonuri vechi şi “legende”, printre care se strecoară tone de “gunoi” apocrif.

Daca Biserica Rusa nu ar fi avut până acum Har, cum este posibil să fi apărut mii de noi mucenici (martiriul nu este posibil fără Duhul Sfânt), cum ar fi putut Rusia câştiga al 2-lea Război Mondial? Este atât de evident că Dumnezeu a fost cu Rusia in tot acest timp. Ceea ce a făcut Mitropolitul Serghie nu a fost aprobat de către mulţi oameni ai Bisericii si părinţi, dar acela a fost păcatul lui personal şi nu mai mult de atât. Chiar şi răposatul Patriarh Alexei al II-lea a afirmat in mod oficial ca mitropolitul Serghie a facut multe greseli, dar este dificil de spus ce a fost bine sau nu pentru vremurile acelea îngrozitoare. Deci este o mare greşeală să credem că toţi din Patriarhia Moscovei l-au agreat pe Mitropolitul Serghie şi i-au susţinut ideile.

Cele mai bune scrieri în chestiuni legate de Mitropolitul Serghie apartin Sfântului Mucenic Episcop Veniamin Voskresenski, acesta având o o abordare foarte echilibrată şi chibzuită a acestei probleme. Episcopul Veniamin însuşi nu îl pomenea pe Mitropolitul Serghie, dar totuşi a recunoscut validitatea episcopilor hirotoniţi ulterior. Nepomenirea Mitropolitului Serghie a fost într-un fel de natură etică, nu a fost schisma, pentru că succesorul legitim al pururea pomenitului Patriarh Tihon, şi anume Mitropolitul Petru, era încă viu, în închisoare. De jure, acesta din urmă era Primatul Bisericii Ruse, dar de facto Mitropolitul Serghie era acela şi a avut putere legală în Biserică.

Îţi ataşez în format pdf un document ce conţine viaţa şi scrisorile Episcopului Veniamin. Este în limba rusă, dar poate gaseşti pe cineva să îl traducă în limba română (de fapt, numai paginile 1-26 sunt de tradus).Cei mai renumiţi experţi în istorie bisericească din Rusia, precum egumenul Damaschin (Orlovski), considera acest document ca fiind de importanţă vitala pentru înţelegerea corectă a problemei “serghianismului”. Intenţionăm să trimitem acest document şi ROCOR-ului, pentru a fi tradus în limba engleză, pentru că şi ei au multă nevoie de acesta. Îţi dau câteva citate din acesta:

1) Singurul motiv legitim pentru despărţirea de Sfânta Biserică rezidă în erezia episcopului, care trebuie hotarât de Sfintele Sinoade. Astfel, pentru a ne separa de Mitropolitul Serghie, ar trebui ca în primul rând să admitem că această Declaraţie este o erezie. Dar cine îi va fi judecător? Orice persoana care doar crede că acesta este cazul? Nu, acest lucru este greşit. Este oare orice gospodină expert în drept canonic sau teolog? Biserica este aceea care trebuie să pronunţe un verdict în această chestiune. Dar acest verdict nu a fost dat, până acum. Dimpotriva chiar, avem o multitudine de opinii contradictorii în acest moment.

2) Eu consider această Declaraţie ca fiind o pată, care a umbrit reputaţia Bisericii noastre şi i-a afectat cinstea.

3) Sfânta Biserică are reguli canonice, care prevăd următoarele: Primatul Bisericii poate fi judecat doar de către Tribunalul Bisericesc.Dacă nu a avut loc aceasta, atunci ar trebui să aşteptăm cuminte, cu nădejde în viitoarea judecată. Aceasta va avea loc cumva….Mitropolitul Agatanghel, pe patul morţii, nu a îndrăznit să fie judecător (cum ar fi însemnat să devina dar ar fi luat decizia de a face schisma) fără verdictul Bisericii.

– Nu îndrăznesc să fac acest lucru şi îmi este frică să o fac. Mă supun Mitropolitului Serghie, deşi aceasta nu înseamnă că sunt de acord cu Declaraţia lui. Nu sunt de acord, sunt împotriva ei, o condamn. Nu mă împac cu ea şi nu sunt de acord cu Mitropolitul Serghie, îl declar vinovat. Dar pur şi simplu mă supun lui, vreau să fiu ascultător faţă de Biserică şi regulile ei: nu exista judecată fără Tribunal. Îmi este teamă să devin judecător fără verdictul Bisercii Cine va găsi o cale mai bună – să lăsăm Biserica să decidă.

Acum să mă întorc la întrebarea ta. Mişcarea “ne-pomenitorilor” în cadrul ucenicilor stareţului Nectarie al Optinei a fost condusă în special de către părintele Serghie Mechev, care era o persoană destul de exaltată. Te rog să îţi aduci aminte că în vremurile acelea numai câţiva oameni în întreaga Biserică Rusă care aveau o idee clară despre ceea ce se întâmplă şi despre cum să reacţioneze la ceea ce se întâmplă. Deci nu este de mirare că până şi preoţi şi episcopi erau uimiţi şi induşi în eroare.

Când părintele Serghie a venit să îl viziteze pe stareţul Nectarie, el nu avusese niciodată vreo comunicare cu vreun frate din obştea Optinei, după cum era de aşteptat, iar acest lucru e valabil şi pentru ucenicii săi. Majoritatea fraţilor din obştea Optinei au luat mai degrabă calea smereniei şi au făcut ascultare faţă de autorităţile bisericeşti, înţelegând în mod limpede că nimeni nu este fără de păcat şi că “orice stăpânire este de la Dumnezeu”.

Avem un important martor în ceea ce îl priveşte pe stareţul Nectarie, şi anume monahia Ambrozia (Oberucheva), o persoana cinstită şi la locul ei; am citit protocoalele interogatoriilor care i-au fost făcute de către NKVD. Şi ea îşi aminteşte o întâmplare importantă: ea a avut o prietenă, călugăriţă, care i-a povestit că a venit odată la părintele Serghie Mechev, pentru a se spovedi. Şi în faţa Sfintei Cruci şi a Bibliei, ea l-a întrebat:

– Părinte, vă rog să îmi spuneţi dacă este adevarat că părintele Nectarie nu îl pomeneşte pe Mitropolitul Serghie, această chestiune este de importanta vitala pentru mine.

Parintele Serghie a rămas tăcut un moment, părând încurcat, iar in final a răspuns:

– NU A SPUS NICIODATA ASTA ÎN MOD DIRECT, dar era atât de evident…

Acum poţi vedea că, cel mai probabil, acele poveşti ale lui Vladimir Moss au fost împrumutate de la cineva din anturajul apropiat al părintelui Serghie. Dar aşa le plăcea lor să creadă, l-au numit pe stareţul Nectarie liderul lor, dar adevărul este că stareţul (Nectarie) însuşi întotdeauna a evitat să tragă concluzii directe şi finale în chestiuni atât de complexe. Cu siguranţă că lui nu i-a plăcut ceea ce a făcut Mitropolitul Serghie, dar i-a primit ATÂT pe cei din grupul Serghie, CÂT ŞI pe fraţii din Optina. El i-a rugat pe fii săi duhovniceşti să se roage pentru autorităţi, chiar şi pentru prigonitori. Ca să îţi dau un exemplu, el spunea că vechii evrei se rugau pentru Nabucodonosor, regele Babilonului, atunci când aceştia erau în robie, iar regele era evident un păgân şi un distrugător al Israelului.

Ulterior, stareţul a fost exilat forţat din Kozelsk de către NKVD, deci nu i-a stat niciodată în putere să se întoarcă la Optina – nici măcar pentru a fi înmormântat acolo. Autorităţile ştiau că până şi mormântul său va deveni un loc de pelerinaj, deci nu i-ar fi permis niciodată acest lucru. Când era pe patul de moarte, fii săi duhovniceşti l-au rugat să le spună în ce loc ar dori să fie îngropat. Aceştia i-au oferit un loc mai de cinste, dar el a refuzat şi a ales altul, mai departe şi mai ascuns. El a spus că primul loc ar fi fost profanat de către bolşevici, lucru care s-a întâmplat curând după moartea sa. Datorită acestui fapt, a fost posibil pentru noi să îi descoperim mormântul la începutul anului 1989 şi să îi readucem sfintele moaşte înapoi la Optina. Deci este şi puţină pronie dumnezeiască în toate acestea.

Iar acum, în ceea ce îl priveşte pe Sf. Nicon al Optinei, acesta era în mod categoric în Biserica Oficiala. Avem informaţii despre acest lucru. În primul rând, acestea sunt cuvintele sale proprii:

„Nu exista vreo erezie sau vreo violare canonică în Declaraţia Mitropolitului Serghie, numai linguşeala politică şi o etică dubioasă. Dar NIMIC CARE SA JUSTIFICE O SCHISMĂ”.

În al doilea rând, chiar în Optina însăşi existau fraţi care nu pomeneau patriarhul (non-comemorationisti). Şi avem acest fapt istoric, conforma căruia unul din aceşti călugări zeloţi (Parfenie) a refuzat să vină la ceremonia de înmormântare a pururi pomenitului părinte Nicon, PENTRU CĂ ACESTA DIN URMA FACEA PARTE DIN BISERICA OFICIALĂ. Acest lucru vorbeşte de la sine.

Uneori, anumite persoane fac referire la cărţi despre istoria Optinei, scrise de către unii emigranţi ruşi. Acestea ar putea fi luate în considerare, dar ideea este că mulţi dintre aceşti emigranţi aveau o părere negativă despre bolşevici şi despre Mitropolitul Serghie, pe care îl considerau “colaborator”. Dar dreptul lor moral de a judeca este îndoielnic, deoarece aceştia au fugit din Rusia, în timp ce mulţi alţi credincioşi au rămas în Rusia, unde şi-au vărsat sângele şi au primit mucenicia. De asemenea, este binecunoscut faptul că NKVD-ul a avut întotdeauna agenţi printre emigranţii din întreaga lume. De exemplu, părintele Serafim Rose, american nativ, oricât de bun teolog, cu lucrare ascetică, era de asemenea sub influenţa emigranţilor şi el nu a avut niciodată şansa de a obţine vreo informaţie independentă, iar opiniile sale despre serghianism au fost într-o anumită măsura distorsionate si bazate pe păreri personale, ceea ce este destul de inacceptabil din punct de vedere istoric. Orice informaţie din rândul emigranţilor ruşi trebuie judecata prin prisma sursei din care provine. Aş vrea să îţi reamintesc, de asemenea, că în cercetarea istorică profesionistă, memoriile particulare sunt considerate întotdeauna ULTIMA SURSĂ DE INFORMARE.

La final, repet încă o dată faptul că această problema rămâne de cercetat mulţi ani de acum înainte, sub mai multe aspect: etic, canonic, istoric, politic, etc. Şi cu siguranţă, oameni ca Moss nu pot fi în mijlocul acestor informaţii. Îndrăznesc să spun că noi, în Optina, suntem. Cred cu multă tărie că toată această mişcare este declanşată de către „forţele ascunse anti-crestine”, care sunt avide de a submina Biserica, iar oameni ca Danion, fără să vrea, le servesc drept marionete. Aşa cum ne învaţă Sfinţii Părinţi, duşmanul nu vine întotdeauna din stânga, dar şi din dreapta”.

Primit de la sora V.P.

Nota noastra:

In limba romana a aparut recent, la editura Egumenita, condusa de Danion Vasile, o carte a stilistului Vladimir Moss, cu titlul Caderea Angliei Ortodoxe.


Legaturi:


Categorii

Cazul Danion Vasile (2010), Opinii, analize, Parintele Metodie de la Optina, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Stilism, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

55 Commentarii la “Ieromonahul Metodie de la Optina raspunde despre LUCRAREA DIABOLICA A SCHISMEI IN BISERICA si despre ideile stilistului VLADIMIR MOSS si ale sustinatorului si editorului sau român, Danion Vasile

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. @ admin + Violeta:

    Multumim pentru lamuririle astea cum nu se poate mai utile! La Multi Ani! (de Anul Nou Bisericesc). Sper totusi ca Danion, care a adus si multe contributii pozitive, sa se intoarca. Doamne ajuta!

  2. in curand se va face public un fragment video cu Danion care, intr-o conferinta publica in Republica Moldova cerea rugaciunile audientei ca urmatorul craciun sa fie ultimul pe stilul nou.

  3. Există o frică de a nu greşi primind vreun act cu cip sau biometric… E bună sau ar trebui să o facem bună această frică. Sf. Serafim de Sarov spune despre frica de Dumnezeu că nu doar ne fereşte de păcate, ci are şi efectul de a ne face să păzim cum se cuvine poruncile lui Dumnezeu:

    “…dacă vrei să faci binele, atunci teme-te de Dumnezeu şi săvârşeşte-l”.

    Pe de altă parte, îmi aduc aminte că Părintele Cleopa a zis, când am fost pe la el, despre actele electronice: “Să vă ţineţi de Biserică! Să nu vă despărţiţi de ea!” Eu nu realizasem, dar există pericolul de a te lepăda de Biserică încercând să nu faci vreo lepădare prin primirea actelor cu dichis. Nu vreau să spun că trebuie să mergem pe urma păstorilor, arhierei sau preoţi, orice ar face ei, dar nici să ieşim din ograda Bisericii din cauză că au intrat în ea lupii. În afara Bisericii e garantată pierzania.

  4. La multi ani tuturor,asta in primul rand!
    In al doilea rand nu stiu ce sa zic despre remarcile din sfarsitul ultimei scrisori privitoare la Cuviosul Serafim Rose…Din cate imi amintesc legaturile personale sau prin terti cu ucenici ai ultimilor parinti de la Optina erau puternice si ziditoare si nu pot crede ca un om asa de echilibrat, profund si in primul rand cercetat de Duhul Sfant ca Parintele Serafim Rose a scris din afara problemei sau din auzite…O fi fost “sub influenta emigrantilor” dar multi dintre ei, ma repet, aveau informatii “de la fata locului” ca ucenici ai ultimilor parinti de la Optina!
    Astfel amintesc: Parintele Adrian Rimarenko sub al carui patrafir si-a dat sufletul Sf.Nectarie de la Optina (ultimul staret) si care i-a fost si fiu duhovnicesc sfantului, care i-a devenit ulterior duhovnic fratelui Gleb (parintele Gherman);episcopul Nectarie Kontevici (care i-a fost nas de calugarie Cuviosului Serafim Rose) impreuna cu fratele sau teologul Ivan Kontevici si sotia sa Elena, toti fii duhovnicesti ai Sf. Nectarie de la Optina si care detineau texte de mare valoare chiar de la Optina;de asemenea Episcopul Nectarie Kontevici cand a ajuns la San Francisco a fost ucenicul de chilie al Arhiepiscopului Tihon (fiu duhovnicesc al Optinei); Elena Kontevici il cunoscuse si pe Batranul Anatolie de la Optina si de asemenea era nepoata scriitorului Serghei Nil care a scris carti despre Optina şi a descoperit vestita „Convorbire dintre Sf. Serafim de Sarov şi A. Motovilov”; Familia Kontevici chiar detinea carti provenite din bibliotecile de la Optina si Valaam; de altfel, intr-o scrisoare, episcopul Nectarie Kontevici scria: „În Platina se sălăşluieşte duhul de la
    Optina”.Amintesc ca initial chilia Cuviosului Serafim Rose, construita chiar de acesta, s-a numit chiar Optina!
    “sub influenţa emigranţilor şi el nu a avut niciodată şansa de a obţine vreo informaţie independentă, iar opiniile sale despre serghianism au fost într-o anumită măsura distorsionate si bazate pe păreri personale, ceea ce este destul de inacceptabil din punct de vedere istoric. Orice informaţie din rândul emigranţilor ruşi trebuie judecata prin prisma sursei din care provine”.Sper ca “sursele” citate de mine mai sus din lucrarea “Viata si lucrarile parintelui Seraphim Rose” de Ieromonahul Damaschin sa dovedeasca opusul citatului!
    Fanatismul limitează înţelegerea unui om,
    dar credinţa adevărată îi dă libertate.
    – Sf. Macarie de la Optina

  5. De ce faceti reclama cartii lui Vladimir Moss?O recomandati a fi lecturata?

  6. @ Un cititor:

    Asta e ceea ce ati inteles dupa lecturarea scrisorii parintelui Metodie? Sau ca avertizam asupara promovarii respectivului autor si la noi in tara?!

  7. Trebuie sa avem privirea si mintea atintita spre Hristos,sa ne intrebam:asa ar fi facut El?Apoi trebuie sa ne lasam cu totul in mana Maicii Domnului caci EA va avea grija sa ne poarte pasii spre mantuire.In aceste zile e greu sa ramai Om darmite bun crestin….Doamne miluieste!

  8. Trist e ca a aparut cu binecuvantare

    Cum si de ce..sa speram ca se limpezeasc apele.

  9. @ Alin:

    Problema e ca PS Galaction da o binecuvantare generala la cartile de la Egumenita, nu cred ca sta nimeni sa le ia la puricat, din pacate. Poate de acum incolo. Mai ales dupa cartile sotilor Moss si dupa interviul de promovare cu Benedict Ciubotaru, (dupa modelul deja lucrat cu Saccsiv de lansare a unui anonim in spatiul public, pentru a-i pregati un rol mai important in viitor!) – “patronul” miscarilor schismatice si al “Popasurilor alternative” din sarmana “Moldova noastra” de Peste Prut…

  10. @Silviu

    Ce ‘contributii bune’ a adus Danion? Nu stiti ca binele amestecat cu raul da un amestec pervertit cu totul in rau?
    Un om care urmareste dezbinarea bisericii este mai rau decat paganii, asa spun parintii bisericii. Iar faptul ca ‘are si el credinta lui’ sau ca pe unele le-a mai brodit n-are absolut nici o valoare in ochii lui Dumnezeu. Si pentru ce toata aceasta tulburare? Doar pentru ca atata a putut el sa inteleaga din niste lucruri mai presus de el si pe care din ambitie vrea sa le impuna intregii biserici.
    Sa va spun eu ce-a facut Danion: a luat harul pe care Dumnezeu il da incepatorilor si l-a exploatat in folosul lui personal. Iar cand Dumnezeu l-a parasit n-a ramas din el decat un narcisist ambitios, plin de iubire de sine si iubire de marire care are indrazneala de nemaiauzit sa judece sfintii romani si sa se puna pe sine mai presus de ei.
    Daca il iubiti cu-adevarat pe Danion, nu-i luati apararea inutil, ci rugati-va sa se pocaiasca, pentru ca vina lui striga la ceruri.

  11. @admin

    Sincere felicitari. Incet incet, site-ul acesta se transforma in ceva echilibrat. Ma bucur ca ati inteles ce zace in capul unor neo-marturisitori obsedati de th conspiratiei si de neo-stilism etc…
    Da-ti inainte.

  12. @ionut: intotdeauna am cautat sa fim echilibrati si nu trecem prin niciun proces de transformare. E adevarat ca am facut si noi unele greseli, unele exagerari, unele stridente, insa am cautat sa ne pastram pe calea de mijloc, care e calea Bisericii. Prin transformari – de fapt, in cazul multora, vădiri – trec cei alaturi de care am crezut ca purtam aceeasi lupta. Acum insa a venit momentul cernerii cumplite (cum spuneam odata, expresia fiindu-ne furata ca si increderea noastra) in care ies la iveala urâciunile de care se ocupa, in realitate, acesti bieti provocatori.

  13. Din pacate si printre vietuitorii de la Optina sunt cativa zelotisti foarte agresivi mai ales fata de romani. Nu inteleg iconomia pe care o fac Bisericile locale ce folosesc calendarul vechi in a avea comunine cu cei de pe nou?! Se pare ca frati nostri rusi au ramas in smerenia lor pravolsavnica cu acelasi duh de superioritate imperialista. Cei care ati fost la Optina si ati simtit fierea cu care sunt adapati pelerinii romani cred ca intelegeti cel mai bine. Nu toti de acolo sunt asa dar pe unii nu ii poti uita. Se pare ca Duhul Sfant salasluieste mai mult in locurile unde se smerenie si dragoste decat un orolgiu conservat. Cu toate ca Rusia are multe resurse duhovnicesti: sfinti, moaste, stareti vazatori dar ne poate molopsi foarte usor de zelotism. Vorba cuiva: nu poti fi ortodox decat daca te nasti grec sau rus!

  14. @ Alexandru:

    De acord, asa e in multe parti din spatiul ruso-ucrainean, nu e cazul insa al Parintelui Metodie precum se vede si…. precum stiu prea bine insisi unii zelotisti de-ai nostri pomeniti aici, care il si cunosc.

  15. Alexandru,
    zelotisti sunt in tot spatiul ortodox, nu doar in Rusia (Optina).
    Atata timp cat clerul si credinciosii din Romania sunt primiti la impreuna slujire si impartasire care este problema?

    Arhiepiscopul Theofan de Poltava, duhovnicul familiei imperiale despre “PARERILE PARTICULARE”:sunt declarate erezii iar cei ce le apara cu indaratnicie sunt dati anatemei bisericesti.
    Invatatura acestui sfintit Ierarh Theofan este “un mare sprijin pentru cei care vor avea de rabdat ispitele ce au sa vina, al caror scop va fi smintirea nu doar de-a stanga ci pana si a celor alesi”.

  16. Iti spun sincer ca primirea la impartasire si impreuna slujire ei o vad ca o iconomie, cum de altfel spune si parintele Metodie in randurile sale ceea ce e f dureros.Intradevar am fost primit la impartasire la Optina dar cu multa tulburare. Eu iubesc Optina si de aceea am ramas cu o durere pe inima pt cei cativa zelotisti de acolo.

  17. @admin

    Promiteam nu demult o demascare a lui Danion. Cred ca ar trebui sa faceti o postare separata. urmeaza sa fac publice o serie de filmulete din care reies clar intentiile clare ale lui Danion. Scopul este ca Awa Iustin sa nu-l mai gireze inconstient ducand astfel credinciosii ortodocsi in confuzie. Omul e stilist si gata.

    http://www.youtube.com/watch?v=-A9-FmKG72Y

    Iata primele dovezi.

    Sa stam bine!

  18. @admin

    iata inca doua filmulete.
    dati drumul la un articol nou ca aici nu mai viziteaza nimeni.

    http://www.youtube.com/watch?v=cTo2JrNyLko

    http://www.youtube.com/watch?v=QBPeNRYQCSY

    Ionut

  19. Deh, daca l-a numit pe Glicherie ” sfant ” e clar ca e stilist. Doar ca nu recunoaste inca public asta ca sa poata sminti pe cat mai multi. Deci e agent stilist, constient sau inconstient.

  20. Doamne, miluieste!
    Cat a mai mintit parintele Cleopa in privinta sfantului calendar…Mai mult decat ecumenistii…

  21. Scuze, daca nu s-a inteles, l-am citat pe teologul Danion, care mult a fost ajutat de Parintele Cleopa. Probabil ca din prea multa recunostinta l-a blagoslovit ucenicul cu apelativul de mincinos…

  22. Pingback: Razboi întru Cuvânt » PRIMA “TAIETURA” STILISTA IN TRUPUL BISERICII DE DUPA INFIINTAREA B.O.S.V. Adevaratele motive ale plecarii in Grecia a parintelui Nichita de la Brancoveni. “Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminteR
  23. Pingback: PRIMA “TAIETURA” STILISTA IN TRUPUL BISERICII DE DUPA INFIINTAREA B.O.S.V. « PELERIN ORTODOX
  24. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE EFREM KATUNAKIOTUL SI INCERCAREA STILISTA. Cum descopera Dumnezeu cuviosilor Sai unde este Biserica si unde lepadarea de har
  25. Editura Egumenita nu este condusa de Danion Vasile!
    De ce aruncati cu noroi intr-o intreaga editura?
    Nu e crestin sa defaimi o activitate atat de frumoasa ca intr-o editura, cu multe carti valoroase ortodoxiei!
    Va rog sa va informati bine inainte de a face afirmatii…

    p.s: nu sunt stilista, daca tot era vorba, auzisem ca si de mine ati afirmat asa ceva, ma intreb de unde stiti?
    Duhul acesta e cu pace? M-ati inlatura si din lista de link-uri…
    Blogul meu este legat doar de conceptia grafica a copertilor, iar textul il iau din nota editorului. Nu este un blog de opinie sau de cautari duhovnicesti…imi pare rau ca ati recurs la acest gest, era mai onorabil sa discutam personal ce era legat de persoana mea…

  26. @Draga aleccssa, nu stim sa te fi facut cineva – si cu atat mai putin noi – stilista. Si nici nu stim cat de crestin este sa participi orbeste la editarea unor carti care fac rau tocmai credintei, chiar daca provin din latura de-a dreapta a celor care contesta Biserica. Apoi, nu am aruncat cu niciun noroi in Egumenita, ne pare rau. Mai degraba cei de acolo ar trebui sa fie responsabili si sa ia aminte la ce fel de materiale publica, pentru ca de fapt ei insisi acopera cu noroiul stilist o editura care este una din cele mai bune de profil! Iarta-ne, dar daca voi sunteti inconstienti, nu va suparati acum ca vacarul pe sat! E elementar sa verifici ce publici si la ce proiect te inhamezi… Cat priveste blogul de la rss, cred ca avem dreptul sa ducem propria noastra linie editoriala si sa decidem noi ce consideram a fi util sau nu de expus acolo. Chiar ne-a parut rau sa iti scoatem blogul, deoarece speram tocmai ca nu sunt toti cei implicati in aceste proiecte pe aceeasi linie filo-stilista. Insa faptul ca ai publicitat acolo fara probleme chiar cartile unor stilisti… ne-a facut sa actionam in consecinta, cu toata parerea de rau. Ne pare insa bine ca te delimitezi atat de ferm de aceasta linie – mai bine mai tarziu decat niciodata. Domnul sa ne mantuiasca pe toti!

  27. Pacea e mai mare ca dreptatea, am citit zilele astea din “Familia Ortodoxa” si mi-am reimprospatat unele conceptii. Da, consider ca aceasta carte are poate o USOARA tenta propagandista calendarului vechi. Am vorbit cu parintele meu duhovnic despre aceste tulburari legate de stilism, ele sunt de natura sa ne departeze unii fata de altii, sa nu ne mai iubim. Curatirea bisericii incepe cu noi insine, sa nu indraznim sa credem ca facem ceva bun, pentru ca suntem nevrednici. Sa cautam sa scoatem noroiul din sufletele noastre…si nu din carti si din edituri.
    Eu nu am cercetat nimic despre Vladimir Moss si nici despre dl Benedict inainte de a face coperta, din cate imi amintesc una avea binecuvantarea episcopului……deci, ce sa mai cred? e si episcopul stilist? Eu am facut coperta pentru ca asta e meseria mea, nu am facut propaganda la ideile prezentate. \Nu este un blog de opinie sau formatoare de idei duhovnicesti…imi pare rau, este un blog de prezentare a lucrarilor mele, am sa mai postez si alte materiale ca sa intaresc aceasta afirmatie.

  28. @aleccssa: Daca scrie in Evanghelie ca pentru orice cuvant desert dam socoteala, cum putem fi atat de indiferenti fata de materialele pe care le editam, fie strict tehnic? Nu merge asa, draga surioara. Ne bucuram mult ca ti-ai mai limpezit ideile si e clar ca nu ai stiut despre ce este vorba, insa nu te supara fara motiv pe cei care nu au nimic cu persoanele implicate, inculsiv cu tine, ci pur si simplu au atras atentia asupra unor autori stilisti, pentru ca oamenii sa stie cu ce fel de text au de-a face.

    Sa cautam sa scoatem noroiul din sufletele noastre…si nu din carti si din edituri.

    Aleccssa, nu exista nici cea mai mica justificare pentru a gira, personal, fie doar si tehnic, textele unor schismatici. Vrei sa spui ca e absolut indiferent sa lucrezi si promovezi carti scrise de yoghini sau eretici? Banuim ca nu… Ei bine, e acelasi gen de rau sa promovezi si texte ale unor schismatici.

  29. Cartea dl Vladimir Moss e cu binecuvantare…Cine da binecuvantare la carti eretice? De ce? Dupa ce sa ne ghidam? Eu nu am studii teologice, poate nu simt aceleasi lucruri ca dvs, insa daca acest gen de rau promovez si texte ale unor schismatici de ce mai au binecuvantare?? banuiesc ca ei au studii teologice si sunt mai in masura sa judece si sa cantareasca. Ma feresc sa judec si am ajuns sa judec. Nu vreau sa ma tulbur si sper ca nu am reusit sa va necajesc cu nimic. Maica Domnului si Domnul nostru Iisus Hristos sa ne ajute si sa ne fereasca de grairea in desert…

  30. @alleccssa: acolo este evident ca Prea Sfintitul nu a avut timp sa faca o verificare atenta, mai ales ca cei care i-or fi dus materialele au avut grija sa nu ii spuna nimic de autor. Nu e cazul sa aruncam intreaga responsabilitate pe umerii sai. Pur si simplu s-a profitat de numele editurii, care inspira incredere… Asadar, aviz celor naivi.

  31. Deci scuze pentru Prea Sfintit sunt, aveti grija de mine sa ma puneti la punct…si sa argumentati cat de mult si cat de naiva sunt ca lucrez cu editura sau cu Danion…incredibil
    Am inteles, mergeti pana in panzele albe…

  32. @alleccssa: deja se merge prea departe cu aceste mirari. Sau nu ai citit bine, nu ai vazut ca principiile acelea de care aminteam erau GENERALE si se aplica tuturor? “Scuze” am gasit si fratiei tale, dupa ce ai scris aici, si da, evident ca e o diferenta intre tine si un episcop care chiar nu are niciun fel de aptitudini sau ganduri schismatice! Gasim incredibile lucrurile perfect normale… Asta inseamna cumva ca avem probleme cu simtul realitatii, altfel chiar e inexplicabil.

    In fine, nu vedem folosul in a continua astfel, cu tot felul de contre la lucruri care nici macar nu au existat (cum au fost cele legate de persoana ta). Iarta-ne daca te-am mahnit, daca poti, ia considerare sfatul nostru fratesc, daca nu, nu vad de ce am mai continua dialogul. Iti dorim toate cele bune si de folos mantuirii! Doamne, ajuta!

  33. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Parintele Mihai Valica: SCRISOARE CATRE CEI IESITI DIN BISERICA
  34. Pingback: Razboi întru Cuvânt » CRUCEA CRESTINULUI VREMURILOR DE PE URMA: intre Leviathanul intereselor si silniciilor euro-masonice si “dumnezeul” furios si tubulent al zelotilor extremisti (Sinteza de stiri, opinii si recomandari pe teme relig
  35. Domnul Danion ar face mai bine sa revina la biserica ortodoxa , sa se spele de pacate , sa se ocupe mai putin de a ponegri pe alti slujitori ai Dommului si pe alti credinciosi, sa nu mai fie obsedat numai de de evrei si sa nu ne mai impuie capul cu materiale reciclate de ani de zile .

  36. @costin:

    Danion este in biserica ortodoxa si in ultima vreme nu a mai atacat pe nimeni, chit ca isi pastreaza stilul cam strident de predicator mustrator al altora, de la vladica la opinca, insa la modul general. De evrei nu avem stiinta sa fi fost ”obsedat”, altii au problema asta.

  37. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Manastirea Putna da “o replica necesara” fata de propaganda stilista mascata din Biserica noastra si fata de raspandirea unor falsuri despre staretul Iachint
  38. Pingback: SFANTUL GRIGORIE PALAMA SI ZELOTISTII VREMII LUI. Blandetea, intelepciunea, nobletea si pacea isihasta in fata calomniilor, razvratirii si intereselor politice
  39. Pingback: Parintele Arsenie Boca despre DUHUL SECTARIST, FANATIC, INGUST SI ANARHIC
  40. Pingback: PARINTELE CLEOPA – cateva invataminte esentiale dintr-o viata plina de minuni
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare