CE LI SE ASCUNDE TINERILOR si INVATATURI DESPRE TAINA CASATORIEI. Doua recomandari editoriale din spatiul ortodox rus despre solutiile la bolile noii generatii si la tragediile familiilor de astazi

6-11-2013 Sublinieri

Atunci cand mass-media este un motor al viciului si al bolii

„Ia totul de la viata!” si „Carpe diem!” sunt sloganuri­le cu care respira poporul nostru, prin reclamele de peste tot. “Crestem generatia Coca-Cola!”remarca foarte dur, dar adevarat, contemporanii nostri care mai gandesc si se exprima. Ei privesc in viitor si, asemenea poetului Mihail Lermontov, se sperie:

Ma uit cu intristare la mica generatie,

Caci viitorul ei e fie gol, fie intunecat…

Oamenii si-au pierdut aproape complet constiinta propriei nationalitati si idealurile morale. Degenerarea spirituala a Rusiei este cauza principala a degradarii ei de­mografice, sociale si economice. Si acest proces, din paca­te, continua.

Sa luam, spre exemplu, propaganda modului nesanatos de viata, realizata de cele mai multe mijloace de informa­re in masa. Ceea ce era considerat a fi viciu, acum se con­sidera a fi virtute. Perversiunile sunt considerate a fi normative. Au aparut notiuni care ascund adevarul, cum ar fi acelea de „angajate in sexul comercial”, „stripperi”, „baieti la apel”. Ceea ce provoca scarba timp de secole, astazi este considerat a fi de bun gust si chiar extrem de manierat.

Noi stim ce beneficii sau avantaje se ascund in spate­le sloganurilor sau reclamelor de genul:

„Avort. Rapid. Ieftin. Sigur”!

Dar despre consecintele pe care avortul le are asupra sanatatii persoanei implicate nu se spune ni­mic. Si de ce si-ar bate cineva capul, daca aceasta ar pu­tea sa „traumatizeze clientul”? Cu cat pacientul stie mai putin, cu atat doarme mai linistit si isi deschide mai usor portofelul!

Agentiile specializate invata fetele in ce locuri si cum pot cunoaste barbatii bogati si ce trebuie sa faca pentru a-i vraji in vederea casatoriei si a asigurarii unui viitor fa­ra griji.

Televiziunea si presa induc tot timpul ideea ca de pro­blemele familiale sunt vinovati altii, nu noi insine. De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relati­ei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin „metoda incercarii si a eliminarii erorilor”. Si astfel continuam pana cand lucrurile vor intra, ca de la sine, in­tr-un fagas normal. A rabda si a astepta intoarcerea celui cazut nu inseamna acum decat a pierde vremea in zadar.

Daca nu reusesti sa te intelegi cu partenerul (asa sunt numiti acum amantii!) nu-i bai! Paraseste-l si fa rost de al­tul (ca de un catel)! Daca vrei sa repari fisurile din viata familiala, te ajuta imediat vrajitoarele si parapsihologii de toate felurile. Iata o reclama obisnuita:

„Vrajesc sotul. Ga­rantat 100%. Daca nu reusesc, primiti banii inapoi”

Vindecatorii din garsoniere sau chiar cei din vilele ma­rete se apuca de orice problema si promit ca o rezolva: de la platfus pana la strabism. Cu cat mai groaznic este diag­nosticul, cu atat este mai usor sa faci bani pe seama fraie­rilor! Si nu conteaza atat de mult ce incearca ei sa vindece, ci ceea ce reusesc sa „rezolve”, iar apoi cu ce vom reusi sa le rasplatim, in afara de banii deja dati ?

Firmele sunt interesate sa-si vanda marfa cu orice pret fi, de aceea, nu se zgarcesc in a face promisiuni mincinoa­se si diverse trucuri comerciale. Spre exemplu, lauda filtrul tigaretelor ca si cum prin el nu ar mai trece nici un fel de produs chimic. Ţigarile sunt oferite sub forma unei ispite demne de om si careia nu are nici un rost sa-i rezisti. A nu fuma inseamna sa-ti pierzi demnitatea si chiar sa pierzi o sansa „unica in viata”.

Dar sa nu uitam de reclamele insistente ale bauturilor alcoolice sau ale produselor tip fast-food.

Pe aceasta tema exista mai multe bancuri. Iata unul din ele:

De un batran care sta pe un bustean se apropie o tanara:

– Cum ati reusit sa traiti atatia ani?

– Pai, zilnic, fumez cate un pachet de tigari, beau o na­veta de bere si un litru de votca, mananc chipsuri si nu fac niciodata sport.

– Extraordinar! Si cati ani aveti?

– Douazeci si cinci.”

Dupa cum se exprima si un cunoscut comediant, „fra­tele nostru este prostit”. In vizorul afaceristilor rau inten­tionati ajung in primul rand tinerii. Este si de inteles: fata „se grabeste sa traiasca, dar si sa simta ceea ce traieste”. Experienta personala nu este inca suficienta, perspectivele sunt largi si se pare ca „toata lumea e a mea”. Se mai spune ca la 20 de ani copiii cred ca parintii lor nu inteleg nimic din viata; la 25 de ani li se pare ca parintii s-au inteleptit un pic, iar la 30 de ani merg la parinti dupa sfaturi. Aceas­ta gluma este adevarata, poate doar sa aiba, in unele ca­zuri, o eroare de cinci sau zece ani.

Intr-adevar, intelepciunea vine odata cu varsta. Se in­tampla insa ca varsta sa vina singura. Totusi, mai devreme sau mai tarziu, iluziile se disipa, iar faptele negandite lasa adesea urme adanci in suflet si duc la disperare. De aceea, viata trebuie privita cu seriozitate.

„Pesimistul este un op­timist care a devenit realist.”

Trebuie sa fii realist si sa in­telegi ce anume ascund mijloacele de informare in masa de oamenii contemporani. Atunci vor exista mai putine sanse de a cadea in capcana si mai multe de „a-ti asterne” ceva mai bun.

(din: Konstantin V. Zorin, Ce li se ascunde tinerilor. Ispitele şi bolile acestui veac, Editura Sophia, 2013)

zorin-konstantin-v-ce-li-se-ascunde-tinerilor-ispitele-i-bolile-acestui-veac-10630

***

CUVANT INAINTE la cartea “Invataturi despre Taina Casatoriei”

Oamenii fug de singuratate atunci cand intra in panica. Se tem de izolare, nu suporta sa fie singuri si, in sfarsit, acest lucru nu da bine in fa­ta societatii. Fetele care au ajuns la varsta critica se pare ca sunt gata sa se casatoreasca cu primul care le iese in cale, chiar daca este narcoman, alco­olic ori un tanar cu intarzieri ale dezvoltarii intelectuale, doar pentru a se reabilita in ochii celor­lalti si a nu ramane singure. Ce se intampla insa mai departe? Dupa ce intemeiaza in pripa o fa­milie, o astfel de fata descopera alaturi de ea, cu groaza, o persoana straina de sufletul sau, careia in nici un caz nu se grabeste sa-i fie pe plac si cu care nu se straduieste sa fie in comuniune. Dimpotriva, ea incepe sa il exploateze, sa il comande, sa isi impuna cu asprime gusturile proprii. Ince­pe un razboi inversunat, care se termina fie prin fuga uneia dintre parti, fie prin inrobirea sufleteasca a unuia dintre ei.

„Problema familiei a capatat un caracter tragic in vremurile de astazi. Pentru ca nu sunt prega­titi din punct de vedere psihologic pentru pova­ra casatoriei si nu-si cunosc mai intai unul altuia caracterul, incep casatoria cu dorinta de a-l subjuga pe celalalt. Familiile se naruie, precum se faramiteaza casele din nisip. Oamenii incep casatoria cu pretentiile si ambitiile proprii, cu care nu doresc nicidecum sa se lupte, ci, dimpotriva, le implinesc pe seama celuilalt

– constata parin­tele Rafail ca fiind un fenomen foarte raspandit. Multe se plang, in scrisorile pe care le adre­seaza parintelui, despre imposibilitatea de a-si gasi jumatatea, alesul inimii – iar vremea trece si zboara fara indurare!

[…]

Pe ce trebuie sa intemeieze familia adevarata acea casatorie care are ca scop mantuirea suflete­lor sotilor? La aceasta intrebare, parintele Rafail raspunde astfel:

Casatoria cea mai trainica este intemeiata nu pe dragoste ca emotie ametitoare (desi, fara romantism, iubirea este imposibila), ci pe o unitate de opinii, interese, stiluri si concep­tii de viata. Cu mult mai profunda este acea iubi­re care se castiga prin stradaniile depuse de ambele parti, in procesul vietii de familie, avand la baza respectul reciproc. Casatoria nu rezolva de la sine problemele fericirii. In sot trebuie sa cau­tati, mai inainte de toate, un prieten.”

Insa nu sunt pentru toti atat de atragatoare ca­satoria si viata in lume. Unii crestini, foarte pu­tini, aleg un drum deosebit – viata monahala.

„Manastirea – scrie parintele Rafail – este condi­tie pentru legatura interioara cu Dumnezeu, insa pentru aceasta este nevoie de o chemare deose­bita. Aveti aceasta chemare? Asta o hotarati doar voi insiva. Daca aveti aceasta chemare, atunci ma­nastirea este o pregustare a Raiului; daca nu aveti chemare, atunci manastirea poate sa vi se para un lagar pentru detinuti si va veti pune intrebarea: de ce ma aflu aici? Daca nu simtiti nevoia pentru viata de manastire, daca rugaciunea nu va aduce sentimentul acelei bucurii adanci, pe care lumea nu o poate da, atunci trebuie sa cautati un sot ca tovaras de viata, fara sa tineti cont de infatisarea sa fizica sau de statutul in societate.”

Vorbind despre cresterea copiilor, parintele Rafail ii roaga pe parinti

sa fie astfel, cum vor sa ii vada pe copiii lor. In educatie, cel mai bine ac­tioneaza exemplul. Cand copilul vede ca parin­tele credincios se poarta intr-un mod fals si fatarnic, atunci ii apar indoieli chiar si in credinta”.

Problemele abordate in aceasta carte ne vizea­za pe fiecare dintre noi. De aceea, speram ca scri­sorile, fiecare din ele continand o boala reala, un strigat al sufletului, dar si raspunsurile intelepte, pline de iubire, ale parintelui Rafail, nu vor lasa indiferenti cititorii nostri si ii vor intari in su­portarea necazurilor. Fie ca aceasta carte sa devi­na mangaiere si pavaza pentru aceia care au ales drumul vietii de familie sau doar se pregatesc sa paseasca pe acest drum!

Editorul rus

(din: Arhim. Rafail Karelin, Învățături despre Taina Căsătoriei, Editura Sophia, 2013)

rafail-karelin-arhim-invataturi-despre-taina-casatoriei-10755


Categorii

Arhimandritul Rafail Karelin, Carti, Crestinul in lume, Curvia, Konstantin V. Zorin, Pentru tineri, Viata de familie, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “CE LI SE ASCUNDE TINERILOR si INVATATURI DESPRE TAINA CASATORIEI. Doua recomandari editoriale din spatiul ortodox rus despre solutiile la bolile noii generatii si la tragediile familiilor de astazi

  1. “De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relati­ei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin <>.”

    Va rog sa ma iertati ca indraznesc un comentariu asupra traducerii. Nu sunt sigura, dar cred ca se refera la “trial and error”, care se poate traduce prin invatare in mod empiric, invatare prin aproximari/incercari/eliminari succesive.

    In acest context anume, ma tem ca traducerea este cam delicata pentru prapastia morala si duhovniceasca la care se refera. As spune ca e vorba de cautarea fericirii “pe probate”, adica sarind dintr-o “relatie” intr-alta pana cand s-o nimeri cea perfecta (?!). Am dat nu mai stiu unde peste o interpretare a acestei mentalitati sustinand ca este efectul consumismului in asa-numita viata amoroasa. Se probeaza “relatiile” cum se probeaza hainele, de exemplu. Cu diferenta ca “probatul” asta ne intineaza.

    Mi se pare ca aceasta capcana a pretinsei cunoasteri empirice, “pe probate”, e tare raspandita pe toate planurile in vremurile noastre. Mai mult, e cultivata ca principiu absolut pentru cei mici sau cei tineri, cand li se spune ca asa isi afla identitatea. Adica o sa afli tu cine esti afland ce-ti face placere. Placerea ca masura a adevarului. Placerea ca busola in decizii. “Incearca si vezi!” Pai, de vazut – daca mai ajung sa vad urmarile fiecarei abdicari de la discernamant – se poate sa vad prea tarziu. De la lucrurile mici pana la cele mari. De la alimentatia impotriva firii pana la invitatiile mieroase de a incerca tot felul de spiritualitati alternative ori experiente paranormale. “Nu stii pana nu incerci.” Ai crede ca lucrurile astea se intampla intr-o lume unde OTRAVA, la modul concret, nu a existat niciodata. Macar atata rezerva sa am, dupa intelepciunea lumii asteia, daca nu mai recunosc indemnul serpesc.
    Vai de mine, ca mai si vorbesc.
    Sa ne rugam unii pentru altii. Doamne, ajuta!

  2. Iertati-ma, vad ca la afisare disparu exact sintagma in jurul careia m-am invartit atata. Iaca invat empiric sa nu folosesc parantezele unghiulare duble, fiindca dispare textul cu un rand de paranteze unghiulare cu tot. Html-ul, bata-ma vina.

    Citatul:
    De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relati­ei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin “metoda incercarii si a eliminarii erorilor”.

  3. Pingback: Arhim. Rafail Karelin: SINGURATATEA SI FAMILIA. Cum sa ma casatoresc, cu cine? Unde sa caut si cum sa aleg sotul sau sotia potrivita, dupa ce criterii? -
  4. Iata un sfant care vindeca boli trupesti si boli sufletesti: Sfantul Nectarie,praznuit pe 9 noiembrie
    http://www.youtube.com/watch?v=zBltI7xb0uQ

  5. Pingback: “Biserica din casa”: DRAGOSTEA DINTRE SOTI, RUGACIUNEA IMPREUNA si VIATA DUHOVNICEASCA TIN FAMILIA UNITA SI COPIII ACOPERITI DE HAR | Cuvântul Ortodox
  6. “Mihail Lermontov, se sperie:
    Ma uit cu intristare la mica generatie,
    Caci viitorul ei e fie gol, fie intunecat”

    În scurta lui viață a fost un dușman declarat al ipocriziei, al asupririi și nedreptății, întreaga lui operă fiind un aspru și necruțător rechizitoriu la adresa celor care, la adăpostul puterii, erau deasupra legii. Biciuind cu versul lui de fier și pară viciile societății contemporane și nedreptățile acesteia, propovăduind iubire și adevăr, Lermontov este exilat în Caucaz, din ordinul țarului.
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Mihail_Lermontov

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate