CE LI SE ASCUNDE TINERILOR si INVATATURI DESPRE TAINA CASATORIEI. Doua recomandari editoriale din spatiul ortodox rus despre solutiile la bolile noii generatii si la tragediile familiilor de astazi
Atunci cand mass-media este un motor al viciului si al bolii
„Ia totul de la viata!” si „Carpe diem!” sunt sloganurile cu care respira poporul nostru, prin reclamele de peste tot. “Crestem generatia Coca-Cola!” – remarca foarte dur, dar adevarat, contemporanii nostri care mai gandesc si se exprima. Ei privesc in viitor si, asemenea poetului Mihail Lermontov, se sperie:
Ma uit cu intristare la mica generatie,
Caci viitorul ei e fie gol, fie intunecat…
Oamenii si-au pierdut aproape complet constiinta propriei nationalitati si idealurile morale. Degenerarea spirituala a Rusiei este cauza principala a degradarii ei demografice, sociale si economice. Si acest proces, din pacate, continua.
Sa luam, spre exemplu, propaganda modului nesanatos de viata, realizata de cele mai multe mijloace de informare in masa. Ceea ce era considerat a fi viciu, acum se considera a fi virtute. Perversiunile sunt considerate a fi normative. Au aparut notiuni care ascund adevarul, cum ar fi acelea de „angajate in sexul comercial”, „stripperi”, „baieti la apel”. Ceea ce provoca scarba timp de secole, astazi este considerat a fi de bun gust si chiar extrem de manierat.
Noi stim ce beneficii sau avantaje se ascund in spatele sloganurilor sau reclamelor de genul:
„Avort. Rapid. Ieftin. Sigur”!
Dar despre consecintele pe care avortul le are asupra sanatatii persoanei implicate nu se spune nimic. Si de ce si-ar bate cineva capul, daca aceasta ar putea sa „traumatizeze clientul”? Cu cat pacientul stie mai putin, cu atat doarme mai linistit si isi deschide mai usor portofelul!
Agentiile specializate invata fetele in ce locuri si cum pot cunoaste barbatii bogati si ce trebuie sa faca pentru a-i vraji in vederea casatoriei si a asigurarii unui viitor fara griji.
Televiziunea si presa induc tot timpul ideea ca de problemele familiale sunt vinovati altii, nu noi insine. De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relatiei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin „metoda incercarii si a eliminarii erorilor”. Si astfel continuam pana cand lucrurile vor intra, ca de la sine, intr-un fagas normal. A rabda si a astepta intoarcerea celui cazut nu inseamna acum decat a pierde vremea in zadar.
Daca nu reusesti sa te intelegi cu partenerul (asa sunt numiti acum amantii!) nu-i bai! Paraseste-l si fa rost de altul (ca de un catel)! Daca vrei sa repari fisurile din viata familiala, te ajuta imediat vrajitoarele si parapsihologii de toate felurile. Iata o reclama obisnuita:
„Vrajesc sotul. Garantat 100%. Daca nu reusesc, primiti banii inapoi”
Vindecatorii din garsoniere sau chiar cei din vilele marete se apuca de orice problema si promit ca o rezolva: de la platfus pana la strabism. Cu cat mai groaznic este diagnosticul, cu atat este mai usor sa faci bani pe seama fraierilor! Si nu conteaza atat de mult ce incearca ei sa vindece, ci ceea ce reusesc sa „rezolve”, iar apoi cu ce vom reusi sa le rasplatim, in afara de banii deja dati ?
Firmele sunt interesate sa-si vanda marfa cu orice pret fi, de aceea, nu se zgarcesc in a face promisiuni mincinoase si diverse trucuri comerciale. Spre exemplu, lauda filtrul tigaretelor ca si cum prin el nu ar mai trece nici un fel de produs chimic. Ţigarile sunt oferite sub forma unei ispite demne de om si careia nu are nici un rost sa-i rezisti. A nu fuma inseamna sa-ti pierzi demnitatea si chiar sa pierzi o sansa „unica in viata”.
Dar sa nu uitam de reclamele insistente ale bauturilor alcoolice sau ale produselor tip fast-food.
Pe aceasta tema exista mai multe bancuri. Iata unul din ele:
„De un batran care sta pe un bustean se apropie o tanara:
– Cum ati reusit sa traiti atatia ani?
– Pai, zilnic, fumez cate un pachet de tigari, beau o naveta de bere si un litru de votca, mananc chipsuri si nu fac niciodata sport.
– Extraordinar! Si cati ani aveti?
– Douazeci si cinci.”
Dupa cum se exprima si un cunoscut comediant, „fratele nostru este prostit”. In vizorul afaceristilor rau intentionati ajung in primul rand tinerii. Este si de inteles: fata „se grabeste sa traiasca, dar si sa simta ceea ce traieste”. Experienta personala nu este inca suficienta, perspectivele sunt largi si se pare ca „toata lumea e a mea”. Se mai spune ca la 20 de ani copiii cred ca parintii lor nu inteleg nimic din viata; la 25 de ani li se pare ca parintii s-au inteleptit un pic, iar la 30 de ani merg la parinti dupa sfaturi. Aceasta gluma este adevarata, poate doar sa aiba, in unele cazuri, o eroare de cinci sau zece ani.
Intr-adevar, intelepciunea vine odata cu varsta. Se intampla insa ca varsta sa vina singura. Totusi, mai devreme sau mai tarziu, iluziile se disipa, iar faptele negandite lasa adesea urme adanci in suflet si duc la disperare. De aceea, viata trebuie privita cu seriozitate.
„Pesimistul este un optimist care a devenit realist.”
Trebuie sa fii realist si sa intelegi ce anume ascund mijloacele de informare in masa de oamenii contemporani. Atunci vor exista mai putine sanse de a cadea in capcana si mai multe de „a-ti asterne” ceva mai bun.
***
CUVANT INAINTE la cartea “Invataturi despre Taina Casatoriei”
Oamenii fug de singuratate atunci cand intra in panica. Se tem de izolare, nu suporta sa fie singuri si, in sfarsit, acest lucru nu da bine in fata societatii. Fetele care au ajuns la varsta critica se pare ca sunt gata sa se casatoreasca cu primul care le iese in cale, chiar daca este narcoman, alcoolic ori un tanar cu intarzieri ale dezvoltarii intelectuale, doar pentru a se reabilita in ochii celorlalti si a nu ramane singure. Ce se intampla insa mai departe? Dupa ce intemeiaza in pripa o familie, o astfel de fata descopera alaturi de ea, cu groaza, o persoana straina de sufletul sau, careia in nici un caz nu se grabeste sa-i fie pe plac si cu care nu se straduieste sa fie in comuniune. Dimpotriva, ea incepe sa il exploateze, sa il comande, sa isi impuna cu asprime gusturile proprii. Incepe un razboi inversunat, care se termina fie prin fuga uneia dintre parti, fie prin inrobirea sufleteasca a unuia dintre ei.
„Problema familiei a capatat un caracter tragic in vremurile de astazi. Pentru ca nu sunt pregatiti din punct de vedere psihologic pentru povara casatoriei si nu-si cunosc mai intai unul altuia caracterul, incep casatoria cu dorinta de a-l subjuga pe celalalt. Familiile se naruie, precum se faramiteaza casele din nisip. Oamenii incep casatoria cu pretentiile si ambitiile proprii, cu care nu doresc nicidecum sa se lupte, ci, dimpotriva, le implinesc pe seama celuilalt“
– constata parintele Rafail ca fiind un fenomen foarte raspandit. Multe se plang, in scrisorile pe care le adreseaza parintelui, despre imposibilitatea de a-si gasi jumatatea, alesul inimii – iar vremea trece si zboara fara indurare!
[…]
Pe ce trebuie sa intemeieze familia adevarata acea casatorie care are ca scop mantuirea sufletelor sotilor? La aceasta intrebare, parintele Rafail raspunde astfel:
„Casatoria cea mai trainica este intemeiata nu pe dragoste ca emotie ametitoare (desi, fara romantism, iubirea este imposibila), ci pe o unitate de opinii, interese, stiluri si conceptii de viata. Cu mult mai profunda este acea iubire care se castiga prin stradaniile depuse de ambele parti, in procesul vietii de familie, avand la baza respectul reciproc. Casatoria nu rezolva de la sine problemele fericirii. In sot trebuie sa cautati, mai inainte de toate, un prieten.”
Insa nu sunt pentru toti atat de atragatoare casatoria si viata in lume. Unii crestini, foarte putini, aleg un drum deosebit – viata monahala.
„Manastirea – scrie parintele Rafail – este conditie pentru legatura interioara cu Dumnezeu, insa pentru aceasta este nevoie de o chemare deosebita. Aveti aceasta chemare? Asta o hotarati doar voi insiva. Daca aveti aceasta chemare, atunci manastirea este o pregustare a Raiului; daca nu aveti chemare, atunci manastirea poate sa vi se para un lagar pentru detinuti si va veti pune intrebarea: de ce ma aflu aici? Daca nu simtiti nevoia pentru viata de manastire, daca rugaciunea nu va aduce sentimentul acelei bucurii adanci, pe care lumea nu o poate da, atunci trebuie sa cautati un sot ca tovaras de viata, fara sa tineti cont de infatisarea sa fizica sau de statutul in societate.”
Vorbind despre cresterea copiilor, parintele Rafail ii roaga pe parinti
„sa fie astfel, cum vor sa ii vada pe copiii lor. In educatie, cel mai bine actioneaza exemplul. Cand copilul vede ca parintele credincios se poarta intr-un mod fals si fatarnic, atunci ii apar indoieli chiar si in credinta”.
Problemele abordate in aceasta carte ne vizeaza pe fiecare dintre noi. De aceea, speram ca scrisorile, fiecare din ele continand o boala reala, un strigat al sufletului, dar si raspunsurile intelepte, pline de iubire, ale parintelui Rafail, nu vor lasa indiferenti cititorii nostri si ii vor intari in suportarea necazurilor. Fie ca aceasta carte sa devina mangaiere si pavaza pentru aceia care au ales drumul vietii de familie sau doar se pregatesc sa paseasca pe acest drum!
Editorul rus
(din: Arhim. Rafail Karelin, Învățături despre Taina Căsătoriei, Editura Sophia, 2013)
“De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relatiei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin <>.”
Va rog sa ma iertati ca indraznesc un comentariu asupra traducerii. Nu sunt sigura, dar cred ca se refera la “trial and error”, care se poate traduce prin invatare in mod empiric, invatare prin aproximari/incercari/eliminari succesive.
In acest context anume, ma tem ca traducerea este cam delicata pentru prapastia morala si duhovniceasca la care se refera. As spune ca e vorba de cautarea fericirii “pe probate”, adica sarind dintr-o “relatie” intr-alta pana cand s-o nimeri cea perfecta (?!). Am dat nu mai stiu unde peste o interpretare a acestei mentalitati sustinand ca este efectul consumismului in asa-numita viata amoroasa. Se probeaza “relatiile” cum se probeaza hainele, de exemplu. Cu diferenta ca “probatul” asta ne intineaza.
Mi se pare ca aceasta capcana a pretinsei cunoasteri empirice, “pe probate”, e tare raspandita pe toate planurile in vremurile noastre. Mai mult, e cultivata ca principiu absolut pentru cei mici sau cei tineri, cand li se spune ca asa isi afla identitatea. Adica o sa afli tu cine esti afland ce-ti face placere. Placerea ca masura a adevarului. Placerea ca busola in decizii. “Incearca si vezi!” Pai, de vazut – daca mai ajung sa vad urmarile fiecarei abdicari de la discernamant – se poate sa vad prea tarziu. De la lucrurile mici pana la cele mari. De la alimentatia impotriva firii pana la invitatiile mieroase de a incerca tot felul de spiritualitati alternative ori experiente paranormale. “Nu stii pana nu incerci.” Ai crede ca lucrurile astea se intampla intr-o lume unde OTRAVA, la modul concret, nu a existat niciodata. Macar atata rezerva sa am, dupa intelepciunea lumii asteia, daca nu mai recunosc indemnul serpesc.
Vai de mine, ca mai si vorbesc.
Sa ne rugam unii pentru altii. Doamne, ajuta!
Iertati-ma, vad ca la afisare disparu exact sintagma in jurul careia m-am invartit atata. Iaca invat empiric sa nu folosesc parantezele unghiulare duble, fiindca dispare textul cu un rand de paranteze unghiulare cu tot. Html-ul, bata-ma vina.
Citatul:
De aici si modul de a rezolva problemele intime: ruperea relatiei stricate, distrugerea unei alte familii si cautarea fericirii prin “metoda incercarii si a eliminarii erorilor”.
Iata un sfant care vindeca boli trupesti si boli sufletesti: Sfantul Nectarie,praznuit pe 9 noiembrie
http://www.youtube.com/watch?v=zBltI7xb0uQ
http://www.familiaortodoxa.ro/2019/03/19/de-as-fi-stiut-eu-ce-inseamna-casatoria/
“Mihail Lermontov, se sperie:
Ma uit cu intristare la mica generatie,
Caci viitorul ei e fie gol, fie intunecat”
În scurta lui viață a fost un dușman declarat al ipocriziei, al asupririi și nedreptății, întreaga lui operă fiind un aspru și necruțător rechizitoriu la adresa celor care, la adăpostul puterii, erau deasupra legii. Biciuind cu versul lui de fier și pară viciile societății contemporane și nedreptățile acesteia, propovăduind iubire și adevăr, Lermontov este exilat în Caucaz, din ordinul țarului.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Mihail_Lermontov