TROIKA ISI BATE JOC DE ROMANIA – PREVENTIV. De ce a inclus Comisia Europeana tara noastra in procedura de “DEZECHILIBRU MACROECONOMIC”?

2-03-2015 4 minute Sublinieri

boss_humiliate

Să incluzi o ţară în procedura de dezechilibru macroeconomic pe motivul încheierii acordului cu creditorii internaţionali mi se pare o bătaie de joc. Să arunci pe listă o ţară care te împrumută azi cu credibilitate folosindu-te de nerespectarea unui singur criteriu din cele unsprezece stabilite în Mecanismul de Alertă a Dezechilibrelor Macroeconomice mi se pare o discriminare cruntă.

Înţeleg că ştirea de ieri este că Pierre Moscovici, comisarul european responsabil pentru afaceri economice si monetare, impozitare si vami a explicat deciziile luate de Comisia Europeana miercuri, 25 februarie, intre care includerea Romaniei in procedura de dezechilibru macroeconomic unul din motive fiind decizia de a renunta in acest an la programul de asistenta financiara externa. Romania este inclusa in categoria “dezechilibre macroeconomice care necesita monitorizare si actiuni la nivel de politici”.

O greşeală stupidă – intenţionata sau nu – un eventual risc de perceptie privind posibila reintrare a României într-o perioadă dominată de instabilitate / incertitudine la nivel economic, politic şi social. Reacţiile din presă sunt nule, răspunsul argumentat al Ministerului de Afaceri Externe se lasă aşteptat.

La o asemenea “iniţiativă” trebuia răspuns rapid, argumentat şi foarte dur. România nu are ce să caute pe lista celor 16 ţări cu dezechilibre macroeconomice. E o bătaie de joc la adresa românilor. Mediacritatea susţine fără să prelucreze ştirea folosind-o în beneficiul unei demagogii politicianiste ajunse parcă la extrem. Dar nu mă miră nimic, totul este atât de predictibil şi de consistent. Ca tactica ulterioara atacului la intituţiile strategice ale statului român BNR, DNA, SRI, puteam intui această stratagemă dar nu credeam că momentul implementării va fi atat de rapid..

România este prinsă precum şirul din mijloc amintit în teorema cleştelui. Cunoasteti, un şir aflat în mijlocul relaţiei de incluziune cu alte două şiruri care converg către o limită a va tinde către aceeasi limită a. Este prins la mijloc.

Analog, este clar că în perioada imediat următoare se vor înteţi eforturile ca ţara noastră să conveargă către aceeaşi limită spre care merg Ungaria, Bulgaria, Serbia şi este obligată să meargă şi Ucraina. Nu mă aşteptam însă ca atât de rapid lovituri să vină şi de la UE, lovitura nefiind argumentata raţional de niciun fel.

Sa vedem totusi de ce România nu are ce căuta în randul ţărilor invocate ieri in concluziile exprimate de Comisia Europeană prin vocea comisarului Pierre Moscovici.

Ce spune CE in decizia de ieri – Romania is experiencing macroeconomic imbalances, which require policy action and monitoring. In the three consecutive EU-IMF programmes, external and internal imbalances have been significantly reduced. However, risks from the relatively large negative net international investment position and a weak medium-term export capacity deserve attention. Moreover financial sector stability has been preserved so far, but external and internal vulnerabilities of the banking sector remain.

Din stirea de ieri – prezentata la inceputul postarii – înţelegem că România trebuie să aibă tot timpul acord de asistenţă financiară, ca altfel nu poate exista. Din citatul de mai sus înţelegem altceva, că România a fost inclusă în Procedura de Dezechilibru Macroeconomic pentru că nu îndeplineşte criteriul privind poziţia investiţională internaţională netă. Într-adevăr este singurul criteriu pe care România nu-l îndeplineşte din toată matricea de criterii pe care o regăsiţi in imgainea de mai jos. Se observă lesne din tabel că România stă de departe cel mai bine faţă de celelalte ţări UE, chiar şi faţă de Germania (casutele umbrite arată existenţa unui dezechilibru macroeconomic).

Sursa: Mecanism de alerta al Macroeconomic Imbalances Procedure 2015 

Chiar dacă acest indicator este dificil de îndeplinit de către ţările emergente / în tranziţie (chiar Comisia Europeană exprimă acest lucru în raportul privind România COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Country Report Romania 2015 Including an In-Depth Review on the prevention and correction of macroeconomic imbalances {COM(2015) 85 final}, 26.02.2015A negative net international investment position is not unusual for a catching-up economy. Peer countries face similar or, for the most part, even more negative net international investment positions), vom observa in continuare ca Romania isi corecteaza acest dezechilibru irelevant si de amplitudine redusa.

Două argumente suplimentare indică incorectitudinea abordării CE faţă de ţară noastră. Primul, România tinde către îndeplinirea şi acestui ultim obiectiv – se vede din graficul de mai jos pe care îl regăsiţi în documentul CE de aici (şi chiar Polonia, care stă mai prost ca noi nu este introdusă în listă?!).

Al doilea argument, teoria macroeconomică indică foarte clar – în cazul în care deficitele de cont curent sunt din ce în ce mai mici situaţia pozitiei investiţionale internaţionale nete nu mai reprezintă un risc pentru România. Şi într-adevăr România vine de al un deficit de cont curent de 12,3% din PIB in 2008 la 0,8% din PIB in 2013 şi la un record minim istoric de 0,5% din PIB in 2014.

Cufundaţi fiind în showul DNA cu jeg politic românesc din ultimul deceniu, nu am observat un anunţ important al Comisiei Europene în ce priveşte România. Comisia Europeană a decis inițierea procedurii de dezechilibru macroeconomic în cazul României. (aici e anunţul şi majoritatea documentelor, arugumentelor oficiale; iar aici anunţul lui Moscovici).

Din documentele Comisiei Europene despre ultimul semestru şi evoluţia membrilor europeni găsim mostre de spoială tehnocrată peste politici dure neoliberale. Un exemplu: România apare cu un progres în reducerea taxelor pentru cei cu venituri mici (de unde au scos-o?), dar apare la capitolul “no progress” cu reforma energetică (adică se cere  liberalizare mai rapidă, privatizări, ştim ce înseamnă).

România a fost băgată în program de corecţie pentru că:

Romania is experiencing macroeconomic imbalances, which require policy action and monitoring. In the three consecutive EU-IMF programmes, external and internal imbalances have been significantly reduced. However, risks from the relatively large negative net international investment position and a weak medium-term export capacity

deserve attention. Moreover financial sector stability has been preserved so far, but external and internal vulnerabilities of the banking sector remain.

Aşadar problema e un semnal anemic de independenţă faţă de Troică (să fim totuşi serioşi, Ponta a continuat servilismul Boc, fără să încerce decît minimale retuşuri). Şi mai e pomenită vulnerabilitatea sistemului bancar care nu se mai simtee destul de protejat probabil doar pentru că se discută o anemică lege despre faliment personal.

O analiză mai tehnică şi o revoltă normală a publicat Cristian Socol aici. Socol remarcă esenţa raportului şi anume că CE ne anunţă vulnerabili pentru că renunţăm la programele de supraveghere ale Troicii. Cu alte cuvinte se transmite oficial că guvernarea României nu poate fi decît direct Troica.

Din stirea de ieri – prezentata la inceputul postarii – înţelegem că România trebuie să aibă tot timpul acord de asistenţă financiară, ca altfel nu poate exista. Din citatul de mai sus înţelegem altceva, că România a fost inclusă în Procedura de Dezechilibru Macroeconomic pentru că nu îndeplineşte criteriul privind poziţia investiţională internaţională netă. Într-adevăr este singurul criteriu pe care România nu-l îndeplineşte din toată matricea de criterii pe care o regăsiţi in imgainea de mai jos. sursa

Socol vorbeşte de o “teorie a cleştelui”, Romînia fiind trasă într-o zonă vulnerabilă mai degrabă de vecinătăţi decît de lipsa de performanţă. Eu aş zice că e mai mult de atît, e şi o politică a ultraservilismului pe care noi am pus-o în locul unei politici de măcar negociere aşa cum a făcut Polonia, de exemplu. Yesmenii nu pot face nici un fel de politică, România nu are voce în relaţia cu Comisia. Asta vine şi din politica internă, şi din felul în care competiţia electorală a fost de fapt secondată de politica încuviinţării din exterior. Eu sînt pentru internaţionalism şi europenism doar în variantă reformată. Dacă alternativa la naţionalism retrograd e un europenism încuiat tip Troică atunci ne aflăm între două scenarii dezastruoase.

Să nu uităm aşa, de sanchi, că Franţa a mai primit puţină ceartă şi doi ani clemenţă:

BRUSSELS (AP) — France will avoid punishment for missing its budget deficit targets after the European Union gave it two more years to come into line.

European Commission Vice-President Valdis Dombrovskis said Wednesday that France now has a 2017 deadline to get its budget deficit equal to or below 3 percent of annual gross domestic product.

France already received a two-year extension in 2013 to comply with guidelines intended to make sure no euro country could run up high deficits. It could face fines if it fails to do so.

Ce înseamnă procedura privind dezechilibrele macroeconomice (PDM) găsiţi aici. Nu vreau să reiasă din vreun rînd de aici că încurajez mîndrii şi îmbufnări naţionale păguboase. Au grijă tot europopularii să facă şi asta. Ce vreau să spun e că trecem de la dominaţie prin MCV, prin diverse praguri de atins, la o dominaţie şi mai directă din partea Troicăi. Practic avem toate motivele să credem că ce face Comisia e o politică preventivă faţă de orice posibilă reacţie politică / socială de la periferia Europei.

Cum ar trebui să arate o competiţie politică în România dacă mai tot parcursul economic e confiscat IDEOLOGIC, dacă prin diverse metode este indicată exclusiv o cale de austeritate care poate adînci dezastrul. Deficitul de democraţie tot creşte, văd, cu cît au început să aibă şi ceva opoziţie aleasă democratic.


Categorii

Acordul cu FMI, Articolele saptamanii, Razboiul impotriva Romaniei, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

3 Commentarii la “TROIKA ISI BATE JOC DE ROMANIA – PREVENTIV. De ce a inclus Comisia Europeana tara noastra in procedura de “DEZECHILIBRU MACROECONOMIC”?

  1. Comisia Europeană prin vocea comisarului Pierre Moscovici zice:

    “the relatively large negative net international investment position and a weak medium-term export capacity”

    Tradus pe intelesul ttutror:

    a weak medium-term export capacity = prea putin(weak) le-am vindut strainilor din resursele Romanie, chiar daca au fost cu preturi de jaf pentru romani

    negative net international investment position = desi prin privatizari romanii au fost furati, acum CE vrea sa ia totul(resurse materiale si umane) nimic sa nu ramana in proprietatea romanilor!!!

  2. Multumim din irima Partidului(FSN,PDSR,PDL,PSD,PNL,PRM, PSM) ca intr-o zi de sarbatoare , ne-a croit drum nou de sclavi!!!
    Fagaduim solemn sa-i votam iar si mereu; in nestire; pentru propasirea lor personala si dezastrul tot mai adanc al scumpei noastre patrii, republica senilitatii romane !
    […]

  3. Cit de jos poate oare sa mearga josnicia mizeriilor politice ce ni se impun?(si a mizerabililor ce ne conduc)
    Oare sa nu fie in tara aceasta nici un declic?
    Isi bat joc de poporul acesta de buna cuviinta si de bunul simt.
    Cred ca meritam ceea ce ni se intimpla!
    Asa sa ne ajute DUMNEZEU !

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare