Documentul de la Ravenna – usa deschisa catolicilor in Biserica Ortodoxa?

16-11-2007 9 minute Sublinieri
  • The following is the original English text of the ‘Ravenna Document’ which was discussed and unanimously approved by the members of the Joint International Commission for the Theological Dialogue between the Roman Catholic Church and the Orthodox Church during the tenth plenary session of the Commission held in Ravenna from 8-14 October 2007. Thus, the document represents the outcome of the work of a Commission and should not be understood as an official declaration of the Church’s teaching. The Pontifical Council for Promoting Christian Unity has provided translations of the text in Italian, French and German:

Documentul de la Ravenna – textul original!

pape_zizioulas.jpg

Bisericile catolică şi ortodoxă ar fi ajuns la un prim acord asupra definirii rolului papei, într-un document comun publicat ieri, acesta fiind un mic pas pe drumul spre reconcilierea celor două ramuri ale creştinismului, care se anunţă „lung”, potrivit Vaticanului. „La Repubblica” a inflamat însă povestea, informând că pentru ortodocşi „Papa este cel dintâi dintre Patriarhi, Roma este primul tron, Biserica de la Roma conduce întru iubire”. Potrivit cotidianului italian, totul este scris negru pe alb într-un document comun al Bisericii Catolice şi al Bisericilor Ortodoxe, semnat în octombrie la Ravenna între o delegaţie catolică condusă de cardinalul Kasper şi o delegaţie pan-ortodoxă condusă de mitropolitul Zizioulas din cadrul Patriahatului Ecumenic de la Constantinopol.

În realitate, pentru prima dată de la schisma din 1054, ortodocşii şi catolicii s-au angajat să discute despre rolul arhiepiscopului Romei, adică al papei, a cărui „supremaţie” asupra celorlalţi episcopi şi patriarhi este oficial recunoscută în document. Documentul a fost publicat simultan ieri la Vatican, Istanbul, Atena şi în Cipru. Potrivit agenţiei Apcom, textul îl recunoaşte pe Papă drept „protos” (primul) între patriarhi, subliniind că „există interpretări diferite în ceea ce priveşte modalitatea în care această putere este exercitată”. Cardinalul german Walter Kasper, preşedintele consiliului pontifical pentru Unitatea creştinilor, care a reprezentat delegaţia catolică la întâlnirea de la Ravenna, a declarat că nu s-au stabilit prerogativele episcopului Romei (Papa). „Am pus doar bazele unei viitoare discuţii.

Acest document este un prim pas, este important, oferă speranţă, dar nu i se poate exagera importanţa”. Potrivit lui Kasper, „drumul care conduce spre deplina unitate cu ortodocşii este încă lung”. Importanţa documentului este însă redusă şi de faptul că Patriarhia Moscovei, care reprezintă jumătate din ortodocşii lumii, nu l-a semnat. Delegaţia rusă s-a retras de la reuniunea de la Ravenna din cauza unei polemici cu Patriarhia Constantinopolului. Totuşi, Patriarhia Moscovei a publicat documentul pe site-ul său de Internet, cu menţiunea că textul „conţine afirmaţii care au fost criticate de delegaţia rusă”. „Biserica Ortodoxă rusă este foarte, foarte importantă. Nu vrem un dialog cu ortodocşii fără ruşi”, a declarat ieri cardinalul Kasper. (A.M.M.)

kasper.jpg

Comisia de dialog teologic dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă deschide calea întoarcerii la Biserica de dinainte de Marea Schismă

Calea reunificării între creştinii din Vestul şi Estul Europei pare deschisă, după ce ieri, în capitala Italiei, a fost făcut public primul document semnat de “ambele părţi” în care este recunoscut formal primatul papal. De la Marea Schismă din 1054, locul acordat episcopului Romei a constituit unul dintre subiectele de discordie dintre cele două biserici, care a făcut să curgă multă cerneală, dar şi mult sânge.

Textul, intitulat “Le conseguenze ecclesiologiche e canoniche della natura sacramentale della Chiesa: comunione ecclesiale, conciliarita e sinodalita nella Chiesa”, reprezintă rodul eforturilor depuse de comisia de dialog teologic dintre Bisericile Catolică şi Ortodoxă, care s-a reunit în oraşul italian Ravenna, la începutul lunii octombrie.

Din comisie au făcut parte o delegaţie condusă de cardinalul Walter Kasper şi una panortodoxă condusă de mitropolitul Jovan Ziziulas de la Patriarhatul ecumenic din Constantinopol. Semnatarii textului recunosc că Biserica Romei “ocupă primul loc în ordinea canonică” şi că episcopul Romei este “primul dintre patriarhi” (în Biserica primară, existau cinci: al Romei, al Constantinopolului, al Alexandriei, al Antiohiei şi al Ierusalimului).

Documentul, alcătuit din 46 de paragrafe, reprezintă “o mică revoluţie”, după cum consideră cotidianul francez “Le Figaro”, pentru că ar fixa drumul ce trebuie urmat pentru reunificarea dintre catolici şi ortodocşi.

Negocierea detaliilor presupune timp

Chiar dacă întâietatea istorică a papei este recunoscută, rămâne de stabilit cu exactitate care sunt prerogativele concrete ale acestuia, sunt de părere teologii din cele două tabere. Ambele biserici au căzut de acord asupra faptului că fiecare episcop este capul bisericii locale şi că, la nivel regional, trebuie recunoscut un “primus inter pares” (“primul între egali”).

Papa Benedict al XVI-lea încearcă să urmeze exemplul predecesorului său Ioan Paul al II-lea

Dar, la nivel universal, lucrurile stau cu totul altfel. Documentul afirmă că, în pratică, acest prerogativ nu revine automat papei şi că, oricum, acesta nu ar putea “guverna” singur: “Primul nu poate face nimic fără consensul tuturor”.

Cu alte cuvinte, susţine cotidianul italian “La Repubblica”, lumea ortodoxă subliniază că episcopul Romei nu are cum să fie un “suveran totalitar”, care decide totul singur. De altfel, chiar Benedict al XVI-lea a afirmat în repetate rânduri că Suveranul Pontif nu se poate comporta ca un “monarh absolut”.

O mare absenţă – Biserica Rusă

Situaţia în rândurile Bisericii Ortodoxe se dovedeşte destul de complicată, subliniază şi site-ul catolic “Chretienite Info”. La reuniunea din octombrie de la Ravenna, delegaţia Patriarhatului Moscovei a părăsit lucrările comune din cauza unui dezacord cu Patriarhatul Constantinopolului. Acesta a invitat la Ravenna o delegaţie a Bisericii Apostolice Estoniene, pe care Moscova nu o recunoaşte.

De asemenea, delegaţia rusă a deplâns faptul că la lucrări nu au fost invitaţi şi reprezentanţi ai Bisericii Ruse dinafara graniţelor, în special din SUA şi Japonia. De altfel, Moscova a ironizat Patriarhatul ecumenic al Constantinopolului, despre care a spus că “îşi asumă un rol papal în ortodoxie”.

Cotidianul “La Repubblica” susţine că, acum, rolul hotărâtor îi revine lui Benedict al XVI-lea. Acesta a convocat, la 23 noiembrie, o reuniune internaţională a cardinalilor, care are ca temă principală tocmai ecumenismul. Iar noul document catolico-ortodox va constitui punctul de plecare al dialogului.

Ambasadorul la Vatican, Marius Lazurca: „Suntem departe de o soluţie acceptabilă pentru BOR”

Ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun, Marius Lazurca, a declarat pentru „Adevărul” că documentul elaborat după întâlnirea de la Ravenna nu a fost încă dat integral publicităţii. Serviciul de presă al Sfântului Scaun, precizează domnia sa, îl consemnează, „comentând cu optimism procesul de unificare a celor două biserici”. Lazurca a comentat documentul din punct de vedere politico-diplomatic, el precizând că nu face interpretări din punct de vedere teologic, chestiunile teologice fiind de competenţa „clericilor importanţi ai Bisericilor Ortodoxă şi Catolică”.

El a declarat că documentul, rezultat în urma dialogului ecumenic din octombrie de la Ravenna, este departe de a rezolva un diferend istoric între cele două Biserici – chestiunea statutului Scaunului Romei şi a primatului Pontifului Roman: „Suntem departe de o soluţie acceptabilă pentru BOR, iar documentul nu reprezintă un pas decisiv într-o dispută de secole”. Întrebat dacă textul reprezintă un pas în direcţia unificării celor două biserici, Lazurca a răspuns: „Fără îndoială că da, dar mai sunt etape până la acest final fericit.

Dialogul teologic nu trebuie perceput ca o negociere, ci ca un drum parcurs de credincioşi în căutarea adevărului. Ceea ce este de aşteptat este ca şi Dumnezeu să lucreze în acest proces, nu numai oamenii”. (Oana Iuraşcu)

lazurcacupapa.jpg

Primatul papal se va discuta între 2007 şi 2011

Ideea principală a întâlnirii ecumenice de la Ravenna, primatul papal, este cuprinsă în viitoarele etape ale dialogului ecumenic al celor două Biserici, Ortodoxă şi Catolică. Această chestiune se va tranşa între 2007-2009 şi 2009-2011, după cum ne-a declarat şeful delegaţiei ortodoxe române, episcopul vicar al Sălajului, Prea Sfinţitul Petroniu.

“Toate aceste aspecte constituie un preambul asupra Primatului Papal, care va fi luat în discuţie în următoarele etape: 2007-2009, şi 2009-2011, “, a concluzionat P.S. Petroniu Sălăjanul.

Episcopul ortodox a menţionat articolul 41 din declaraţia finală, care precizează că ambele părţi – atât cea ortodoxă, cât şi cea catolică – au fost de acord că “ordinea canonică a fost recunoscută de către toţi în epoca Bisericii nedespărţite – 1054”. Ei sunt de acord cu Roma, care a ocupat cel dintâi loc în această ordine, iar episcopul Romei a avut, în consecinţă, rolul de protos (întâiul) între Patriarhi. Mai departe, în acelaşi paragraf, se mai arată că atât ortodocşii, cât şi catolicii nu sunt de acord asupra interpretării evidenţelor istorice din vremurile noastre, privind prerogativele Episcopului de Roma, ca şi protos.

300px-petroniuflorea.jpg

Documentul a fost semnat şi de Patriarhia Română

Arhiereul vicar al Episcopiei Oradiei, P.S. Petroniu Sălăjanul, ne-a declarat că documentul a fost semnat şi de către Biserica Ortodoxă Română.

“Acest document trebuie mai întâi recunoscut de către toate bisericile ortodoxe prezente la această întâlnire. Nu noi, cei prezenţi acolo, am avut căderea să hotărâm unirea celor două biserici”, a declarat ierarhul bihorean.

P.S. Petroniu a mai completat şi că Biserica Rusă a părăsit “tratativele” în semn de protest faţă de prezenţa în sală a Bisericii Estoniene.

“Reprezentanţii Bisericii Ruse nu-i recunosc pe cei din Estonia şi de aceea au părăsit sala de conferinţe, şi nu pentru că nu au împărtăşit ideea acestui dialog”, a adăugat episcopul vicar al Sălajului.

Vocea Bisericii Romano-Catolice, Părintele Francisc Doboş, a recunoscut importanţa întâlnirii de la Ravenna şi consideră că drumul deschis înainte de 1989 va fi continuat.

“Este foarte importantă pentru ambele biserici creştine întâlnirea care a avut loc în octombrie şi suntem siguri că aceasta va duce la netezirea drumului început în anii ‘80”, a declarat părintele Doboş, purtătorul de cuvânt al romano-catolicilor din România.

Câteva diferenţe confesionale dintre catolici şi ortodocşi

-Filioque (sau „et Filio”) – teologii catolici susţin că Duhul Sfânt purcede de la Dumnezeu Tatăl şi de la Dumnezeu Fiul. Ortodocşii aduc drept contraargument învăţătura Sfântului Evanghelist Ioan care spune că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl şi este trimis în lume prin Fiul. Lumea creştină, în ansamblu, mărturiseşte un singur Dumnezeu în trei ipostaze: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.

-Supremaţia papală – papa este considerat de catolici liderul suprem al Bisericii Creştine, urmaşul Sfântului Apostol Petru şi, în consecinţă, superior tuturor patriarhilor. Ortodoxia pune accentul pe sobornicitate, respectiv pe luarea deciziilor referitoare la Biserică în cadrul Sfintelor Sinoade.

-Infailibilitatea papală – potrivit catolicilor, papa nu poate greşi ca om, în materie de credinţă. Această învăţătură este respinsă de Biserica Ortodoxă, care urmează cu stricteţe regulile stabilite la cele şapte Sinoade ecumenice din vechime (Niceea, Constantinopol, Efes, Calcedon, Constantinopol, Constantinopol, Niceea). înv

-Purgatoriul – catolicii învaţă că între Paradis şi Infern ar fi un loc unde se purifică sufletele oamenilor nedemni să ajungă în Împărăţia Lui Dumnezeu, dar nici într-atât de păcătoşi pentru a fi pedepsiţi veşnic. Otodocşii susţin că purgatoriul este o inovaţie dogmatică, neavând temei în Sfânta Scriptură şi, implicit, în învăţătura Mântuitorului Hristos.

-Imaculata concepţie – catolicii afirmă că Maica Domnului, Fecioara Maria, ar fi născută mai presus de fire, de la Duhul Sfânt, asemenea Mântuitorului. Ortodocşii învaţă că Maica Domnului este născută în chip firesc, din Sfinţii Părinţi Ioachim şi Ana, ca rod al rugăciunii lor către Dumnezeu pentru a li se dărui un copil.

-Celibatul preoţilor – preoţii catolici nu se căsătoresc, deşi Sinoadele ecumenice din vechime au hotărât ca preoţii de mir să aibă familie.

-Indulgenţele papale – o practică mai veche a Bisericii Catolice, potrivit căreia, în schimbul dezlegării de păcate, credincioşii plăteau o sumă de bani. Ortodoxia insistă asupra iertării păcatelor săvârşite de oameni exclusiv prin taina Sfintei Spovedanii (Mărturisirii) şi fără nicio condiţie financiară.

 

Bisericile din Romania, Grecia, Cipru si Istanbul au semnat, impreuna cu Vaticanul, un document prin care sunt de acord sa discute primatul Sfantului Parinte

Bisericile catolica si ortodoxa au ajuns la un prim acord asupra definirii rolului Papei, intr-un document comun publicat joi, acesta fiind un mic pas pe drumul spre reconcilierea celor doua ramuri ale crestinismului, care se anunta “lung”, transmite Mediafax. Initial stirea aparuta pe agentiile de presa din Romania afirma ca bisericile ortodoxe au recunoscut primatul Papei, unul dintre cele mai delicate subiecte de pe agenda dialogului ecumenic. In orice caz, chiar inceperea discutiilor privind primatul episcopului Romei – respectiv al Papei – fata de ceilalti inalti ierarhi constituie un prim pas tocmai inspre recunoasterea acestui primat. Documentul amintit a fost semnat in cursul intalnirii de la Ravena din 8-14 octombrie, insa in Romania timp de o luna de zile nu s-a discutat despre acest aspect in spatiul public.

Inceperea discutiilor Pentru prima data de la schisma din 1054, ortodocsii si catolicii s-au angajat sa discute despre rolul arhiepiscopului Romei, adica al papei, a carui “suprematie” asupra celorlalti episcopi si patriarhi este oficial recunoscuta in document. Documentul a fost publicat simultan la Vatican, Istanbul, Atena si in Cipru si este fructul unei intalniri la nivel inalt care a avut loc la Ravena, in perioada 8 – 14 octombrie. Importanta documentului este insa redusa de faptul ca Patriarhia Moscovei, care reprezinta jumatate din ortodocsii lumii, nu l-a semnat. Cardinalul Walter Kasper, presedintele Consiliului pentru Promovarea Unitatii Crestine, a declarat pentru Radio Vatican ca in documentul semnat cu reprezentantii bisericilor ortodoxe s-a cazut de acord “sa se discute despre nivelul universal al bisericii si bineinteles ca la nivel universal avem sinodalitate, dar si o autoritate – adica un primat care bineinteles ca in conformitate cu ierarhia vechii biserici este episcopul Romei”.

Romania, reprezentata de arhiereul Petronius Parintele Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat intr-o declaratie acordata ZIUA ca nu este vorba de recunoasterea primatului papal. “Nu are suport in realitate informatia respectiva. Este vorba de intalnirea de la Ravena a Comisiei pentru dialog a bisericilor ortodoxe si bisericii romano-catolice. Este un text care teologic are ca tema autoritate si conciliaritate. Nu este vorba acolo de recunoasterea Papei ca si primul intre patriarhi”, ne-a declarat parintele Stoica. Biserica Ortodoxa Romana a fost reprezentata la aceasta intalnire de PS Petronius, arhiereu vicar la Oradea. “Exista acolo intr-adevar o mentiune, ca pentru progresul dialogului teologic trebuie puse in discutie aceste prerogative ale Papei, si anume infailibilitatea si primatul papal”, ne-a mai declarat parintele Stoica.

Biserica Rusa respinge intelegerea Biserica Ortodoxa Rusa a refuzat sa semneze documentul de la Ravenna, reprezentantii ei retragandu-se de la discutii. Patriarhul Alexei al II-lea al Moscovei si al intregii Rusii nu este foarte inclinat in a recunoaste primatul patriarhului de Constantinopol, Bartolomeu I, si, in acelasi timp, nu este de acord cu activitatea Vaticanului si a diocezelor catolice din fosta URSS.

Documentul de la Ravenna Actul semnat la Ravenna cuprinde 46 de paragrafe, o adevarata foaie de parcurs, “road map”, care indica traseul, sau itinerariul temelor ce trebuie abordate si analizate foarte amanuntit in asa fel incat sa se poata declara depasite divizarile din trecut. Documentul descrie trei concepte fundamentale: comuniune ecleziala, conciliaritate, autoritate. Ambele parti recunosc faptul ca episcopul este conducatorul Bisericii locale si ca nimeni nu i se poate substitui. Ambele parti au pareri concordante cu privire la faptul ca “Biserica unica si sfanta” se realizeaza concomitent in fiecare Biserica locala, care slujeste euharistia, si in comuniunea tuturor bisericilor. Exista acord si cu privire la structurile Bisericii universale. La nivel local, autoritatea este reprezentata de episcop. La nivel regional, un grup de mai multe Biserici recunosc in interiorul lor un rol “primordial” sau “primatul” uneia dintre acestea (de la “protos”, in greaca). Mai articulata este chestiunea nivelului global: expertii vor avea mult de muncit, fiindca documentul afirma ca pe plan universal “cei ce sunt primii in diferitele regiuni, impreuna cu toti episcopii, coopereaza in ceea ce priveste ansamblul Bisericii”. Iar in acest context se subliniaza ca “primii trebuie sa recunoasca cine este primul dintre ei”.

Pagina realizata de George DAMIAN

hilarion_alfeyev_bish_vienna.gif

 

Moscow, November 16, Interfax – The Russian Orthodox Church’s representative of the under the European Institutions, bishop Hilarion of Vienna and Austria considers the final document of the 10th meeting of the Joint Orthodox-Catholic Commission in Ravenna should be examined in details by the Synod Theologian Commission.

“The document has got a whole series of doubted conclusions and assertions that are not beard by historical truth,” – Bishop Hilarion stated in the interview to Interfax.

By his words, the Ravenna’s document “is to be thoroughly examined by a group of the canon law specialists, ecclesiologists and church historians” under the Theologian Commission of the Russian Orthodox Church. Then an official assessment of the Commission must be approved by the Holy Synod of the Russian Church.

The document was not signed by the representatives of the Moscow Patriarchate as they abandoned one of the first Commission’s sessions in Ravenna in October this year. They disagreed about a participation of the so-called “Estonian Apostolic Church” established by the Constantinople Patriarchate on the Russian Church’s canonical territory in 1996. After that bishop Hilarion stated that the Orthodox-Catholic dialogue may not be considered legitimate without the Moscow Patriarchate’s opinion.

In his interview to Interfax he called the Ravenna’s assertions doubted, they describe the Catholicity of the Church and Church power on a “universal” level that is on the Ecumenical Church’s level. By his words the document’s authors commence describing not the modern Roman-Catholic and Orthodox Churches, “yet probably some theoretical Church established on the Church’s principles of the Ecumenical Councils period.”

The representative of the Moscow Patriarchate has not agreed with the clause 39 of the document where it is asserted that in 1054 after the Schism between the Eastern and Western Churches both the Churches continued assembling councils in the critical situations, and bishops of the Local Churches associated with the Rome See, although it was understood otherwise, and associated with the Constantinople See attended those councils.”

“In 2006 in Belgrade I already disputed these assertions and called them contradicted to the ecclesiology self-interpretation of the Local Orthodox Churches.” “We are orthodox Christians and consider ourselves of such kind just as we communicate with the Constantinople See, aren’t we?” Bishop Hilarion stated.

He thinks, the 45th clause’s assertion of the Ravenna document “to examine more thoroughly” a role of the Rome bishop in the communication with all Churches s should be a start point in the next stage of the dialogue’s Commission where a primacy in the Ecumenical Church is to be discussed.

“Apparently we will find ourselves in a trap. That is to say: The Roman Catholics would strive to express an ecclesiological model of the Ecumenical Church so that a role of “the first bishop” would be described most closely to that the Rome Pope has got in the modern Roman Catholic Church,” – he considers.

In his turn the Constantinople Patriarchate, bishop Hilarion says, “would strive to arrange so that the “the first” hierarch will obtain the rights that he does not have now, but apparently he would have them.


Categorii

Presa

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

1 Commentariu la “Documentul de la Ravenna – usa deschisa catolicilor in Biserica Ortodoxa?

  1. Comunicatul oficial al PS Petroniu pe siteul Patriarhiei Romane lamureste lucrurile: http://www.patriarhia.ro/

    CÂND EPISCOPUL ROMEI ERA ORTODOX,
    ATUNCI ERA PRIMUL ÎNTRE PATRIARHI

    COMUNICAT

    Întrucât presa a prezentat în mod denaturat şi tendenţios documentul comun privitor la primat în Biserică, precizăm următoarele:

    Comisia Mixtă Internaţională pentru Dialog Teologic între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano‑Catolică, care şi-a început activitatea în anul 1980, are scopul de a analiza aspecte ale învăţăturii de credinţă aflate în divergenţă între cele două Biserici, în vederea „restaurării comuniunii depline dintre cele două Biserici, bazată pe unitatea de credinţă, potrivit experienţei şi tradiţiei comune a Bisericii primare”. În măsura în care această Comisie ar găsi soluţiile necesare concilierii, ea nu are mandatul de a se pronunţa asupra posibilei uniri a celor două Biserici, decizia revenind, în ceea ce priveşte partea Ortodoxă, Sinodului Panortodox.
    Membrii Comisiei de dialog, întruniţi la Belgrad (septembrie 2006) şi Ravenna (octombrie 2007) au dezbătut rolul episcopului şi al sinoadelor în viaţa Bisericii, la nivel local, regional şi universal, documentul comun adoptat precizând următoarele: „Ambele părţi (n.n. cea ortodoxă şi cea romano catolică) sunt de acord că în vremea Bisericii nedespărţite (până în 1054), această ordine canonică (taxis) (n.n. Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia şi Ierusalim) era recunoscută de toţi. (n.n. Cele două părţi) mai sunt de acord că Roma, care potrivit expresiei Sfântului Ignatie al Antiohiei este Biserica care „prezidează în iubire” (Ep. Către Romani, prolog), ocupa primul loc în această ordine canonică (taxis) şi, prin urmare, episcopul Romei era primul (protos) între patriarhi. (n.n. Cele două Biserici) nu sunt de acord însă în ceea ce priveşte interpretarea dovezilor istorice din prezent cu privire la prerogativele episcopului Romei drept protos, o chestiune care era deja înţeleasă în moduri diferite în primul mileniu” (paragraf 41 din Documentul întrunirii de la Ravenna).
    Delegaţii Bisericilor Ortodoxe şi cei ai Bisericii Romano Catolice nu au luat în discuţie şi nu au căzut de acord asupra faptului că episcopul Romei ar fi, în acest moment, primul între patriarhii lumii. Acest lucru ar fi imposibil, de vreme ce actualul episcop al Romei a şi eliminat, la începutul anului 2006, dintre titlurile sale pe cel de patriarh al Occidentului.
    Primatul papal va fi luat în discuţie de această comisie în următoarele două etape: 2007-2009 „Primatul în primul mileniu creştin”; 2009-2011 „Primatul în cel de-al doilea mileniu creştin”.

    † Petroniu Sălăjanul
    Arhiereu Vicar al Episcopiei Oradiei,
    Delegat al Bisericii Ortodoxe Române la dialogul teologic internaţional
    între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică

    A se vedea si:
    http://www.rostonline.org/blog/claudiu/2007/11/alarma-falsa-se-unesc-ortodocsii-si.html

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare