Fericitul Valeriu in dialog cu prietenul sau, Ioan, despre pace, actualitatea crestinismului si criza lumii

19-02-2009 Sublinieri

sfvaleriu_81160.jpg

Despre pace

– Valeriu, ce este pacea?

– Pacea este o taina si nu se afla decat in Hristos, prin Hristos si pentru Hristos.

– Pacea e in suflete ori in lume, in istorie ori in vesnicie?

– Fiind in Hristos, ea e in toate si prin toate.

Poate exista o falsa pace launtrica?

– Patimile duc la o stare de impatimire care devine permanenta, dar nu e pace; greselile duc si ele la o ratacire ce se crede atotstiutoare, dar vine o clipa a adevarului si o astfel de stare dovedeste o falsa pace; duhul rau poate sa-l indraceasca pe om pana la orbire, dar asta nu e pace, ci robie; eul, orgoliul, tendinta de dominare tind sa ne insele printr-o pace personala, lipsita de Dumnezeu, dar omul va afla neaparat ca e creatura si nu poate afla pacea decat la Dumnezeu.

– Poate exista pace launtrica fara razboiul nevazut?

Cine nu lupta si nu invinge patimile si ignoranta, acela nu cunoaste pacea.

– Ce este de fapt razboiul nevazut?

Intoarce-te in tine insuti si vei vedea!

– Poate exista pace launtrica fara pacea cu oamenii?

– Atata vreme cat esti vinovat fata de oameni, cu voie si fara voie, cu stiinta si fara stiinta, prin omisiune ori prin actiune, nu poti fi impacat nici cu Dumnezeu si nici cu tine insuti.

– Ce este pacea launtrica in Hristos?

– Este trairea in Duhul Adevarului, imparatia Duhului Sfant in om. Ea necesita discernerea duhurilor si capacitatea de statornicire in Adevar.

– Mi se pare greu de delimitat binele de rau.

De aceea e omul om, om liber, om-imparat, ca sa deosebeasca duhurile. Daca n-avem discernamant, nu suntem vrednici de a fi oameni. Oamenii trebuie sa fie sfinti.

– Pacea e in Lege, ori in Har?

In Har!

– Pacea, atat in inimile oamenilor, cat si in lume, pare cu totul instabila!

Pacea oamenilor depinde de masura in care ei se gasesc in Duhul Adevarului, este deci inainte de toate o problema spirituala, chiar daca ea se manifesta pe plan politic, social, economic, cultural, educativ ori moral. Toate problemele oamenilor sunt probleme de constiinta, iar constiinta nu-si afla pacea decat in domeniul religiosului. Religiosul este fundamental in istorie.

– Valeriu, pacea este determinata de constiinta ori de putere?

Este o greseala a accepta pacea puterii fara adevar. Nu se poate accepta pacea robiei! Nu se poate accepta pacea raului! Satana iti ofera puterea lui daca i te inchini, dar toata puterea, in cer si pe pamant, I-a fost adata lui Hristos, deci crestinii nu pot primi pacea ispititoare a lui satan.

(…)

– Ce-i lipseste lumii crestine de azi: credinta, adevarul ori puterea?

In primul rand e o criza de credinta; pe fondul ei lumea se situeaza in afara de adevar si din aceasta cauza Dumnezeu a luat puterea din mainile crestinilor.

– Cum sa interpretam puterea satanica a secolului nostru?

– Dincolo de explicatiile istorice, sunt altele de structura si in ultima instanta sunt cele spirituale. Structurile lumii acesteia sunt materialist-ateiste, fortele nascute din Est tind sa sfarame paneta.Oamenii sunt atat de posedati de putere, de materie si de placere, incat se traieste halucinant. Dezastrul este iminent, fie pe cale pasnica, fie pe cale militara, din cauza duhului rau care stapaneste modul de viata al lumii moderne. Lumea are nevoie de suferinta pentru a se putea reorienta spiritual. Dumnezeu are caile Sale de interventie in istorie. Noi nu participam la acest dezastru, ci suntem trecuti pe sub tavalugul lui nimicitor, caci noi marturisim oamenilor Adevarul. Dar oamenii de azi nu-l pot primi, caci din nou sunt fii ai satanei.

(…)

intoarcerea-la-hristos-coperta.jpg

Despre actualitate

– Valeriu, adesea vorbesti despre actualitatea crestinismului. Cum o vezi?

– Hristos este prezent de-a pururi si pretutindeni in istorie, in mod mistic, tainic si prin constiinta si lucrarea credinciosilor.

– Care ar fi mijloacele de actualizare a credintei?

– Sunt mijloace spirituale, cum ar fi viata launtrica, stradaniile duhovnicesti, morala, virtutea, lupta cu pacatul, innoirea launtrica, atmosfera duhovniceasca, la care se adauga invatatura, cuvantul, creatia, studiul, stiinta, artele, munca si altele. Sunt insa si mijloace de ordin organizatoric, care decurg din primele.

– Mai sunt sfinti in lumea noastra?

Acest secol a dat noian de sfinti si de martiri, numai ca nu-i cunoastem. Hristos este prezent si activ in lumea de azi prin sfinti, martiri, marturisitori si eroi. Dar lumea crestina de azi nu e solidara cu sfintii ei, caci nu le putem urma exemplul. Daca sfintii de acum ar fi fost la inceputurile crestinismului, toata suflarea crestina ar fi trait cu ei, prin ei, catre ei. Noi nu suntem crestini si de aceea nu ne cunoastem sfintii.

– Ce intelegi prin sfant si sfintenie?

Sfant poate fi tot omul. Avem sfinti rugatori din pustie, avem sfinti marturisitori din arenele romane, avem sfinti din catacombe si temnite, avem sfinti imparati si eroi, atleti ai lui Hristos, avem sfinti ai milosteniei, avem sfinti clerici si laici, si din popor si din elite. Toti oamenii, in toate domeniile de viata, sunt chemati la sfintenie, adica la o viata traita in lumina Duhului Sfant. Si o precizare: sfintitii nu sunt neaparat si sfinti, ci numai investiti cu iconomia harului dumnezeiesc. Lumea are nevoie si de sfinti, si de sfintiti.

– Crezi ca exista ipocrizii ascunse in crestinism?

– Din pacate, omeneste privind lucrurile, adesea crestinii si-au explicat propriile neputinte si lasitati prin tot felul de filosofii ori principii. Nu e admisibil sa spui: “Eu ma rog, tu poti sa mori de foame”, sau “Eu contemplu pe Dumnezeu, lumea poate sa ramana in mizerie”. Credinta fara fapte e moarta.

– Atunci cum trebuie sa intrelegem cuvintele: “Dati Cezarului cele ce sunt ale Cezarului si lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu”?

– Atata vreme cat “Cezarul” e pagan si necrestin, crestinismul convietuieste cu el pasnic, respectandu-i domeniul, dar pastrand intacta autenticitatea credintei. De pilda, in Imperiul Roman nu s-a facut nici un compromis de credinta in fata Cezarului asupritor, chiar daca asta a dus la rastigniri in arene cu fiare salbatice. Deci acei oameni care fac in istorie compromisuri cu paturile politice, ascunzandu-se adesea sub amintita invatatura a Domnului, parasesc de fapt si pe Dumnezeu, si pe oameni. Trebuie pastrata identitatea crestinismului si afirmata cu intelepciune.

– Va izbuti lumea sa inteleaga si sa primeasca crestinismul autentic?

– Cu greu, dar va izbuti, caci aceasta este o impreuna-lucrare a lui Dumnezeu cu oamenii.

intoarcerea-la-hristos-coperta.jpg

Despre criza

– Valeriu, care este fondul crizei de azi?

– Ateismul.

– Ce vezi in lumea de azi?

– Vad un haos interior, o descompunere care merge spre nihilism, caci oamenii sunt obsedati de nimicul materiei, de fictiunea formelor, de epuizarea senzuala, de istoricismul fara transcendenta, de ceremonialitatea fara Dumnezeu, de consumatorismul fara spiritualitate, de falsitatea ce se ascunde sub autozeificarea omului. Dezastrul se desfasoara pe toate liniile de forta ale vietii omenesti. E necesara multa suferinta pentru reorientarea spirituala a lumii si pentru schimbarea modului ei de viata.

(…)

– Care ar fi modalitatile de iesire din criza?

Intoarcerea la Hristos[1]. Este necesara o elita crestina care sa nu paraseasca poporul, ci sa lupte cu indrazneala contra tuturor formelor de impilare si inrobire a lui.Poporul nu poate fi aparat numai prin rugaciuni si pomeni, adica prin formalism sec, ci si prin lupta, indrazneala si putere.Lumea asta e in stapanirea lui Hristos si crestinii nu au voie sa o paraseasca. Nu exista nici o acuzatie mai grava decat sa se spuna ca Biserica a parasit poporul, caci atunci L-a parasit pe Hristos, oricate dogme ar fi stabilit si respectat ea.

(…)

– Cum se poate iesi din criza materialista?

Prin Hristos, numai ca El nu e primit in lumea de azi; nimeni nu e dispus azi sa-si modifice viziunea si modul de viata, cu toate ca se merge spre dezastru. Evenimentele sunt in curs si nu mai pot fi oprite nici de crestini. Totusi avem datoria sa strigam oamenilor: Opriti-va din dezmat, renuntati la tiranie, puneti ordine in voi insiva, puneti limite nesatiului vostru, intoarceti-va la natura, renuntati la orgolii, distrugeti armele atomice; daca sunteti rationali, renuntati la rationalism, daca sunteti realisti, vedeti realitatea spirituala; daca aveti cunoastere, ancorati-va in transcendent! Dati sufletului vostru sfintenie de sus, caci numai asa va veti mantui. Pocaiti-va! Chemati pe Dumnezeu sa puna ordine in voi si in lumea voastra, pe pamantul vostru si in cerul vostru!” Toate acestea sa nu fie insa numai indemnuri abstracte si moralizatoare. Crestinii sunt chemati sa fie treji. Lumea are nevoie de Hristos, de credinta si de autentic crestinism.

____________________________________________________________________________________

[1] Despre intoarcerea la Hristos ca necesitate absoluta in vremurile noastre vorbeste in termeni asemanatori si Cuviosul Paisie Aghioritul, un mare ascet contemporan: “Dumnezeu ingaduie sa se faca acum o zguduitura puternica. Vin ani grei. Vom avea incercari mari. S-o luam in serios, sa traim duhovniceste. Imprejurarile ne silesc si ne vor sili sa traim duhovniceste. Si e bine sa facem asta cu bucurie si de bunavoie, iar nu din mahnire, de nevoie. Multi sfinti ar fi dorit sa traiasca in vremea noastra, ca sa se nevoiasca“(Cuv. Paisie Aghioritul, Cu durere si dragoste pentru omul contemporan, Schitul Lacu, 2000, p 31).

(din: Ioan Ianolide, “Intoarcerea la Hristos”, Editura Christiana, Bucuresti, 2006)

untitled-truecolor-03.jpg

Una din ultimele fotografii ale lui Valeriu (1947, la Galda de Jos, cu mama sa)

Legaturi:

***


Categorii

Biserica rastignita, Ioan Ianolide, Marturisirea Bisericii, Marturisitorii si Sfintii inchisorilor, Portile Iadului, Razboiul nevazut, Sfantul Valeriu Gafencu, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

31 Commentarii la “Fericitul Valeriu in dialog cu prietenul sau, Ioan, despre pace, actualitatea crestinismului si criza lumii

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 2 >>

  1. Pingback: 18 februarie – ziua sfantului inchisorilor. MARTURII DESPRE “BANDITUL MISTIC”, VALERIU GAFENCU DE LA SURORILE SALE, VALENTINA SI NORA/ Marturii inedite despre convertirea unui militian tortionar, Ioan Chertitie, sub inraurirea sfinteniei
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate