Comunicatul Ierarhiei Bisericii Greciei referitor la dialoguri si la „Marturisirea de credinta de la Volos”

16-10-2009 3 minute Sublinieri

Compromis sinodal in Biserica Greciei, cu avantaj pentru ecumenisti. Mostra de diplomatie ecleziala “bizantina” perfect comparabila cu discursurile… “Biroului de Presa” al Patriarhiei Romane

B449506911C1A1BD6F52F5C021B47BC6

16 octombrie 2009

Ierarhia Bisericii Greciei în şedinţa ei din după-amiaza zilei de 15 octombrie a.c., ca şi în prima parte a şedinţei de astăzi, la propunerea Preafericitului Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Grecia, a dezbătut tema dialogului dintre ortodocşi şi romano-catolici.

La început s-a citit Scrisoarea Patriarhului Ecumenic Kir Bartolomeu referitoare la aşa-numita Mărturisire de Credinţă de la Volos”, care a fost semnată de clerici, monahi şi laici, după care s-au citit de asemenea şi scrisorile Înaltpreasfinţiţilor Mitropoliţi către Sfântul Sinod, în care cereau informaţii referitoare la textul care s-a semnat la Ravenna şi la planul care se va dezbate în zilele următoare în Cipru referitor la primatul papal în timpul primului mileniu. Asupra temelor acestora s-a discutat şi în Permanenţa Sfântului Sinod încă din luna septembrie a anului trecut.

După citirea textelor de mai sus, Preafericitul a chemat pe Înaltpreasfinţiţii Mitropoliţi Meletie de Nicopole şi Prevezis, preşedintele Comisiei Sinodale pentru relaţiile interortodoxe şi intercreştine, Hrisostom de Messinia, reprezentantul Bisericii Greciei la dialogul cu romano-catolicii şi Hrisostomos de Peristerios ca şi cunoscător al temelor, deoarece în trecut s-a ocupat cu ele, pentru a informa Ierarhia atât în ceea ce priveşte demersul dialogului de mai sus, cât şi asupra textului de la Ravenna şi asupra întrunirii Comisiei Mixte Teologice care va avea loc în zilele următoare în Pafos (Cipru).

Prin urmare a existat un dialog foarte deschis la care au luat parte mulţi arhierei, care au vorbit despre aceste teme importante cu simţul responsabilităţii şi al cunoştinţei. În timpul dezbaterii s-au formulat următoarele puncte:

1. S-a recunoscut nevoia unei mai mari informări pe viitor a Sfântului Sinod al Ierarhiei asupra acestor teme importante. S-a declarat că de acum înainte Ierarhia va fi informată de toate fazele dialogurilor, altfel nici un text nu se poate impune Bisericii. De altfel acest lucru îl presupune statutul sinodal al Bisericii.

2. Dialogul trebuie să continue, însă în cadrul ecleziologic şi canonic ortodox, întotdeauna după o înţelegere cu Patriarhia Ecumenică, după cum s-a hotărât în mod panortodox [ce legatura are cadrul ecleziologic si canonic ortodox cu conditia prioritara a “intelegerii cu Patriarhia Ecumenica” si cand, cum si ce anume, de fapt, “s-a hotarat in mod panortodox”? – n.n., Razboi intru Cuvant]

3. Reprezentanţii Bisericii noastre la dialogul respectiv cunosc foarte bine teologia ortodoxă, ecleziologia şi tradiţia bisericească şi îşi oferă cunoştinţele şi puterile lor „pentru unirea tuturor”, „întru adevăr şi în cadrele teologice indispensabile şi ale hotărârilor Conferinţelor Panortodoxe. [o fraza de un echivoc aproape perfect, din care fiecare poate sa inteleaga ce vrea… noi ne intrebam: despre care Conferinte Panortodoxe este vorba? care sunt hotararile care sa fi fixat acolo niste “cadre teologice indispensabile”? Si de cand concluziile sau deciziile acestor conferinte, organizate fara consultarea, informarea si aprobarea Sinoadelor Bisericilor si cu atat mai putin a poporului dreptcredincios se bucura de autoritate ecleziologica in Biserica Ortodoxa?! – n.n., Razboi intru Cuvant ]

4. Textul de la Ravenna şi textul care trebuie să se elaboreze în Cipru se alcătuiesc cu condiţia supunerii şi aprobării lor de către Bisericile Locale Autocefale, prin urmare şi de către Biserica Greciei, după ce s-a deliberat sinodal. Aceasta înseamnă că practic că nu vor exista paşi decisivi în afara hotărârii sinodale a Ierarhiei [oare nu cumva pana acum s-au facut deja o multime de “pasi decisivi” in afara vreunei hotarari sinodale?, n.n., Razboi intru Cuvant ]. Ierarhii sunt păzitorii Predaniei Ortodoxe, după cum au mărturisit la hirotonia lor în treapta de episcop.

5. În legătură cu textul care se va referi la primatul papei Romei în timpul primului mileniu, text care va fi elaborat în Cipru în zilele următoare, s-a dat o îndrumare reprezentanţilor Bisericii noastre să insiste pentru menţionarea în textul final a poziţiei canonice a primatului papei Romei în primul mileniu raportat la Sinoadele Ecumenice şi cu trimitere la canonul 3 al Sinodului al II – lea Ecumenic şi la canonul 28 al Sinodului al IV – lea Ecumenic. [E nevoie de o analiza teologica aprofundata apropo de semnificatia acestor canoane legate de primatul Romei, insa este limpede ca se ignora deliberat faptul ca valabilitatea lor in contextul de astazi este NULA, atata vreme cat scaunul Romei este acum al ereticilor… ; de aici ar fi trebuit inceputa toata discutia si, continuand sa se nesocoteasca aceasta premisa esentiala, dialogul se poarta pe o temelie vicleana, ca si cum “bisericile” ar fi deja unite si nu mai trebuie stabilit decat cine detine primatul si sub ce forma. Este clar ca se da mana libera continuarii “dialogului” pentru unire pe absolut aceleasi principii si baze impuse de catolici pana acum, fara nicio “abatere” de la linia Ravenna-Elounta, adica mergand spre recunoasterea primatului papal de catre ortodocsi si fara nicio problematizare a vreunei alte erezii catolice – a se revedea, de pilda, intrebarile pertinente de aici, ramase fara vreun raspuns n.n., Razboi intru Cuvant].

6. Ierarhia Bisericii Greciei urmăreşte şi va continua să urmărească veghind asupra temei dialogurilor Bisericii Ortodoxe cu eterodocşii, fapt pentru care consideră că un text ca Mărturisirea de Credinţă [de la Volos, n.n.:]” este un excedent [adica ceva “in plus”, “de prisos”, nu este nevoie de ean.n., Razboi intru Cuvant]. Îi roagă dar pe credincioşi să aibă încredere în Păstorii lor şi să se abţină de la acţiuni, care s-ar putea ca pe viitor să creeze probleme. [Acesta este, evident, punctul cel mai grav din tot comunicatul sinodal, care arata desconsiderarea si aruncarea la cos a “Marturisirii de credinta”, dand satisfactie Patriarhului ecumenic si Mitropolitului Zizioulas, prin punerea la punct discreta, dar ferma, a semnatarilor, ale caror demersuri sunt nu doar inutile, ba chiar sunt susceptibile de “a crea probleme” – ce fel de probleme si cui sunt create ele? n.n., Razboi intru Cuvant].

Acestea au fost discutate şi hotărâte unanim de către Ierarhia Bisericii Greciei cu simţ de răspundere înaintea lui Dumnezeu, faţă de Neprihănita noastră Credinţă şi Predanie şi faţă de bine-credinciosul popor, spre slava lui Dumnezeu şi mărirea Bisericii.

Din partea Sfântului Sinod al Ierarhiei.

(traducere din greacă: ierom. Fotie; sursa: http://thriskeftika.blogspot.com)

Vezi si:

ieronumos2503


Categorii

Arhiepiscopul Ieronim al Atenei, Ecumenism, Ierarhi greci, Patriarhul ecumenic Bartolomeu, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “Comunicatul Ierarhiei Bisericii Greciei referitor la dialoguri si la „Marturisirea de credinta de la Volos”

  1. Mândria lumii instruite.

    Mânria lumii instriute,
    Şi-aduce laudă de sine,
    Făcând fărădelegea lege
    Şi stricând legile divine.

    Din patimă face virtute,
    Şi din orgoliu, calitate,
    Din vicii şi neruşinare,
    Creiază personalitate.

    Din instruirile moderne,
    Creiază cultul pentru ,, EU’’
    Mental, trupesc, fără de chipul
    Şi dargostea de Dumnezeu.

    Din rău, tablouri policrome,
    Fin şi’academic nuanţate,
    Din senzual şi neruşine
    Şi din trupesc, trăiri înalte.

    Valoarea cea de altă dată,
    O’ dau la ,,coş’’ ca pe’o ruşine,
    Ca pe o haină putrezită
    Şi care nu mai ,,pică’’ bine.

    Din omul liber prin credinţă
    -Ne’înrobit într-u păcat-,
    Fac nonvaloare valoroasa,
    Cu diplome şi atestat.

    În lumea marilor elite,
    Banul şi actele vorbesc,
    Titlul şi faima dobândite,
    În cel mai pur spirit lumesc.

    Şi chiar biserica abundă,
    De titluri şi de doctorate,
    Dar nu’n trăire şi’n asceză
    Ci tot lumeşte câştigate.

    Astăzi lumescu-i pretutindeni
    Şi în biserici şi-n pustiu,
    În duh, în gest în gând şi-n faptă
    Nedezlipit chiar şi-n sicriu.

    El pune titlu şi pecete
    Şi el decide ce-i valoare,
    În lume’n stat şi în familii
    Şi-n suflete la fiecare.

    Şi în biserică-i azi falnic,
    Fin, lustruit şi adaptat,
    Ecumenist şi academic,
    Acut, modern şi tolerant.

    Totul s’aşează de minune,
    În noua formă de frumos,
    Desăvârşită de ,,unirea’’
    În cinstea ,, noului Hristos’’

    Valori lumeşti fără de seamăn,
    Tehnologie şi ,, dreptate’’
    Libertinaj şi toleranţă,
    ,, Unire în diversitate’’.

    Doar bucurie şi succese,
    Visuri cum n’au fost niciodată
    Maşini şi lux, confort, prestigiu,
    Şi doar o viaţă desfătată.

    Acesta-i visul omenirii
    Care’mplineşte bucuria,
    -Frumosu’ntruchipat de calea –
    Veniri noului mesia .

  2. Cu ce ii are la mana Papa, de se pleaca toti in fata lui ? De ce nu au curajul ierarhii greci sa spuna deschis ca primatul papal este o erezie si o sfidare la adresa lui Hristos ? Catolicii au o ecleziologie papocentrica in care Hristos este pe locul doi. Oare ierarhii sunt orbiti de duhul secularist al acestui veac in asa masura incat nu mai deosebesc binele de rau ?

  3. Aurora,

    Nu stim daca Papa ii are la mana sau masonii, mai degraba. Asaltul lor este dezlantuit si nu se dau in laturi de la nimic. Nu toti se pleaca, suntem siguri ca “unanimitatea” de care se face vorbire este mincinoasa (asa cum si in sinodul nostru era), dar este clar ca ierarhii ortodocsi raman din ce in ce mai putini.

  4. Ingineria juridica de drept canonic pe care au gasit-o pentru a ”invinge” punctul de vedere ortodox este aceea de a institui primatul asa ziselor Conferinte Panortodoxe asupra Sinoadelor Ecumenice ce stau la baza invatarurilor ortodoxe. Adica decizia ierahiei vindute, impotriva principiului Sfintei Traditii. Pe scurt spus: de acum trebuie sa credeti ce decidem noi.
    In locul unei discutii pe argumente teologice s-a ajuns la o tehnicizare rece. Nu sunt un specilist in dogmatica si apologetica, dar eu nu gasesc nici un argument pe aceste linii in acest comunicat.
    Nu pot sa nu ma gindesc la Maxim Marturisitorul. Singur impotriva aproape tuturor. Un model de urmat.
    Cei care au emis si semnat Marturisirea de credinta impotriva ecumenismului au autoritate si legitimitate nu pentru ca ii recunoaste sau nu ierarhia, ci pentru ca au marturisit drept, curat ortodox.
    Orice victorie a ecumenistilor este de fapt o infringere. Se indeparteaza tot mai mult de Hristos.
    Sunt curios care cum a votat. Sper sa nu fiu dezamagit si sa aflu de vreo unanimitate.

  5. – Cu durere si dragoste pt omul contemporan,

    Imi cer iertare pt toata sminteala ce o fac si nadajduiesc in mila Maicii Domnului ca va scoate ceva bun din aceste cuvinte!
    ‘In a doua parte a alocutiunii sale,preafericitu parinte Daniel a schitat consecintele acestui drum crestin al sperantei pt conlucrarea intre bisericile crestine la nivel european,subliniind faptul ca ele sunt chemate sa arate iesirea din criza spirituala a societatii europene,avand curajul formularii unor ”solutii noi pt probleme noi”!
    ,,Va trebui sa ne obisnuim tot mai mult cu pluralismul religios,cu respectul fata de ceilalti,fara sa cadem in relativism doctrinar sau moral…..,,-PF Daniel
    Ips Irineu al Olteniei Ips Streza Ips Iosif Pop,PS Ciprian Campineanul,pr prf dr Valer Bel,pr Zaharia Peres,…etc!’ -extras din ziarul Invierea al mitropoliei Banatului
    Cateva din numele care au participat la Conferinta bisericilor Europene pe data de 15 iulie 2009,unde s-au facut diferite slujbe impreuna!Care va procurati ziarul de pe data de 1 septembrie Marti 2009 puteti verifica ce am scris!Banatul e poluat cu ecumenism iar oamenii vad ca nu au nici treaba,mai ales ca acum arata ca babilonu…africani,sirieni,chinezi,japonezi,germani,americani,unguri,…etc.La facultatea de teologie din Tm in anul 2 se studiaza ecumenismul iar la formare duhovniceasca se vorbeste despre dragostea fata de celelalte religii si despre unirea credintelor si nu se refera la ortodocsi!
    Cam asta e atmosfera pe la noi si va zic ca suntem sub nivelul grecilor,o sa fie bucurie mare daca se gasesc 10 ierarhi romani care sa voteze impotriva ecumenismului!

  6. Va recomand sa cititi cartea Ierom. Agapit Popovici, Ecumenismul incotro. O noua viziune asupra ecumenismului sincretist. A fost retiparita de curand si se gaseste si in format electronic. Consider ca merita citita.

  7. Pingback: Articolul zilei (17.09.2009): Comunicatul Ierarhiei Bisericii Greciei referitor la dialogul dintre ortodocşi şi romano-catolici « Saccsiv’s Weblog
  8. Dragii mei,

    Traim vremuri de curatire adinca a Bisericii Domnului nostru Iisus Hristos ! Cei care sunt inselati de vicleanul diavol si ies singuri in afara Bisericii Ortodoxe, merita, dragii mei, MILA noastra ! Cei care sunt tari in credinta si gata oricind a muri pentru Hristos, pentru Sfinta Sa Biserica Ortodoxa, aceia nu vor fi niciodata inselati de necuratul ! Sa ne rugam Bunului Dumnezeu pentru toate sufletele ! Sa cerem cu sinceritate lui Dumnezeu ca sa ne intareasca in credinta astfel ca sa fim gata de jertfa in orice clipa, pentru El si Biserica Sa !
    Imi vine in minte apelul parintelui nostru iubit Iustin Pirvu, ca sa fim pregatiti pentru jertfa ! Stia parintele ce spune…

    DOAMNE MINTUIESTE TOATE SUFLETELE ! STIU CA TU POTI PENTRU CA TU ESTI DUMNEZEU CARE TOATE LE POATE ! AMIN !

    Mircea…

  9. Da frate Admin!

    Exista un “primat de onoare” pana si intre preotii de acelasi grad, atunci cand ei savarsesc impreuna si mai multi la un loc Sfanta Liturghie. Cel care are acest primat este numit de catre ceilati preoti (ad-hoc si doar pentru liturghia respectiva) “PROTOS”, si el este cel care tine in maini Sfantul Potir si Sfantul Disc la Iesirea cu Sfintele Daruri.

    Exista “un primat de onoare” si in alte domenii de activitate umana, spre exemplu in justitie, in desfasurarea sedintelor de judecata cand magistratii (de acelasi grad al pregatirii si cu aceeasi functie si cu aceleasi distinctii juridice profesionale) judeca cauze de apel sau recurs in complete de mai multi judecatori (sau in “Sectii Unite” cum se intampla la Curtea Suprema) si care “primat” de noare este stabilit si acordat (in consens si ca un lucru de la sine inteles) magistratului celui mai vechi in functie, sau cu meritele cele mai mari in profesie.

    Exista un “primat de onoare” in orice profesie si domeniu intre membrii care compun personalul si echipele din respectivele domenii, dar intotdeuana acest “asa-zis” primat si recunoasterea lui si “stabilirea” lui, este legata sineqvanon de conditia fundamentala ca cel caruia trebuie sa i se dea si recunoasca acest “primat”, trebuie sa fie o persoana care are un “plus” de valoare si omenie si pricepere si integritate morala si maturitate si capabilitate si renume unanim recunoscut de catre oamenii din societate, fata de cei care sunt ca si el si “EGALI” cu el in functia si domeniul respectiv.

    Oarecum asemanator stau lucrurile si in ceea ce priveste “primatul de …onoare” al Episcopului Romei, de care el s-a bucurat in primul mileniu…!

    Pentru faptul ca locul pastoririi sale arhieesti era in capitala imperiului roman si pentru ca in Roma murisera cei mai multi martiri din tot imperiul roman, si pentru frumoasa pastorire a Episcopilor Romei de pana la incetarea persecutiilor, Sfintii Parinti de la Sinoadele Ecumenice au considerat sa atribuie acest “primat” de onoare (SI NUMAI ONORIFIC si atat si nu si jurisdictional…) Episcopului Romei…!

    Dar aceasta recunoastere si atribuire de catre Sfintii Parinti a “primatului de onoare” pentru Episcopii din Scaunului Romei era strans legata de cunoasterea clara si indubitabila de catre Sfintii Parinti a “realitatii” concrete si a faptului ca credinciosii din Patriarhia Romei sunt pastoriti de Papi care traiesc si pastoresc si marturisesc pe Hristos IN ADEVARUL INVATATURII CRESTINE APOSTOLICE PRIMARE, primita de la Apostoli, adica in INVATATURA DOGMATICA si in RANDUIALA Bisericeasca …ORTODOXA!

    Or, astazi, aceasta stare de lucruri a trairii si pastoririi si marturisirii lui Hristos in lume de catre Episcopul Romei si de catre ceilati episcopi catolici NU MAI ESTE VALABILA!

    Azi, Epsicopul Romei si Episcopii catolici nu mai marturisesc si propovaduiesc in lume EXACT ACEEASI INVATURA pe care au avut-o si marturisit-o si propovaduit-o in primul mileniu crestin…si nu mai au NICI ACEASI UNITATE DE RANDUAILA LITURGICA cu ceilati crestini din lume si cu deosebire cu crestinii ortodocsi, asa cum a fost in primul mileniu…!

    Si atunci cum se poate sa i se atribuie din nou un atribut si un merit si o distinctie si o “intaietate” onorifica unui om, fie el si ‘papa’, care nu impartaseste si nu exprima si nu are si nu marturiseste aceleasi convingeri (spre ex…daca ne referim la purgatoriu…) si aceleasi invaturi cu cele pe care le au episcopii ortodocsi din Lumea Ortodoxa…?

    Primatul de onoare (cum am spus mai sus) se cade sa-l aiba un “om” intre alti oameni care au si ei aceasi stare si pregatire si formatie si activitate si doctrina si pozitie si raspundere, intr-un domeniu sau institutie ca si el…, si NU SE CUVINE sa-l detina un om DIFERIT si DEOSEBIT ca gandire si convingeri si viziune, de ceilati peste care, chipurile ar trebui sa aiba acest primat…!

    Asadar, BINE ai surprins cu adnotarea fratiei tale, frate adminsitrator, ideea de main sus ca premisa de la care se pleaca aceste dialoguri teologice ortodoxo-catolice in recunoasterea primatului Papei este una FALSA si anume aceea ca, chipurile Biserica Ortodoxa si cea Catolica ar fi deja unite…!

    Nu! nu sunt unite…! si nici nu impartasesc aceasi doctrina oficiala despre lume, viata si mantuire si nu au nici acelasi rit liturgic si nu il propun si vestesc pe Hristos lumii tot mai descretinate in acelasi mod…si in acelasi “duh”, si cu aceleasi idei si forme si ritualuri, deci nu sunt biserici …”pares” intre ele,…astfel incat Papa sa poata sa fie intre ceilalti epsicopi…”PRIMUS INTER PARES…”!

    Si cinste fratiei tale si pentru celelalte note pertinente dintre paranteze…caci cu ele acest Comunicat al Bisericii Grecesti este mnai usor de digerat si priceput de catre crestinii si cititorii care nu au un bagaj prea mare de cunostinte si date din domeniul doctrinei teologice ortodoxe si al istoriei Bisericii Crestine Universale!

    Doamne ajuta!

  10. In comentariul de dinainte am spus ca “episcopul Romei” este un om “diferit” si “deosebit” ca si gandire si convingeri si viziune asupra lumii si aupra Bisericii fata de ceilalti episcopi ortodocsi, si tocmai pentru ca este deosebit si nu are o gandire “identica” si “similara” cu a celorlati episcopi ortodocsi, el nu poate fi “egal” cu ei in POZITIA pe care ceilalti episcopi ortodocsi o ocupa in Biserica Crestina de Rasarit si cu atat mai mult nu poate fi “primul” intre cei cu care nu este egal…!!

    Sf. Apostol Pavel spune intr-o epistola a sa adresta crestinilor din orasul FILIPI asa: “Faceţi-mi bucuria deplină, CA SA GANDITI LA FEL, având aceeaşi iubire, aceleaşi simţiri, ACEEASI CUGETARE…” (cf. FILIPENI 2,2)! In aceeasi Epistola SF. AP. PAVEL mai adauga : “Dar de acolo unde am ajuns, să urmăm acelaşi dreptar, SA GANDIM LA FEL.” (Filipeni 3,16).
    Cuvintele si INDEMNURILE si SFATURILE acestea, Sf. Ap. Pavel nu le adreseaza numai crestinilor simpli din Filipi, adica mirenilor din acele vremuri, ci si celor care ii pastoreau in acea comunitate eclesiastica locala. Prin extensie de interpretare si talcuire, aceste sfaturi sunt valabile si NORMATIVE pentru crestinii din toate timpurile si prin urmare sunt valabile si pentru PASTORII DE SUFLETE din toate vremurile si toate locurile unde traieste POPORUL LUI IISUS HRISTOS, adica BISERICA Lui!

    Dar, ne intrebam, oare PAPII Bisericii Catolice din al doilea mileniu al Bisericii, au ascultat de aceste sfaturi si indemnuri si recomandari si porunci APOSTOLICE ale Sf. Apostol Pavel ?? Oare i-au facut “bucurie” (in ceruri…) Sf. Ap. Pavel, care a dat aceste INDEMNURI sau l-au mahnit prin cerbicia si incapatanarea lor de dupa schisma din 1054 de a nu asculta de ceilalti ierarhi ortodocsi, si mai ales l-au instristat pe Sf. Pavel DAR SI PE DOMNUL HRISTOS DIN CERURI, prin pacatele grave si strigatoare la cer de a modifica si schimba INVATATURA APOSTOLICA PRIMARA primita ca un tezaur de mare pret de la Sfintii Apostoli si aparata cu sangele martirilor din arenele circurilor romane, prin scoaterea de randuieli liturgice (epicleza si altele importante) si prin adaugarea de dogme noi si randuieli noi cu care sa-si motiveze linia si directia si situatia gresita si neutentica si netraditionala pe care au creat-o in Biserica lui Hristos ??

    Ca sa nu para o fortata si exagerata si neintemeiata afirmatie cea pe care am spus-o mai inainte, in comentariul anterior si anume ca Papii sunt deosebiti si diferiti in gandire, convingeri si viziune de Episcopii Bisericii Crestine Ortodoxe de Rasarit, indraznim sa punctam mai jos cateva consideratii si opinii personale prin care vrem sa aratam care sunt cateva din acele “invataturi” si “convingeri” si idei pe care le impartasesc si le propaga in lume Episcopii Romei si alti episcopi catolici,prin care acestia, adica SE DEOSEBESC fundamental de ceilalti episcopii ortodocsi ai lumii crestine. De asmenea vom arata si cateva din PRACTICILE ritualice catolice (mai vechi si mai noi) introduse in viata liturgica a Bisericii catolice cu directa incuviintare si aprobare a Papilor, dupa 1054, si mai ales incepand cu a doua jumatate a secolului 19, adica dupa Conciliul Vatican I:

    – “FILIOQVE”, erezie, prin care Papa si ceilalti clerici si teologi catolici cred si considera ca Duhul Sfant purcede si de la Fiul si nu doar de la TATAL, interpretand gresit Sfanta Scriptura (Ev. dupa Ioan, cap.15, vers.26, care spune clar ca Duhul Sfant “purcede” DOAR DE LA TATAL si este DOAR TRIMIS in lume de Fiul: “Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine…”);

    – “GRATIA CREATA”,adica HARUL Duhului Sfant (care este propriu FIECAREI PERSOANE A SFINTEI TREIMI si care izvoraste din fiecare Persoana Dumnezeiasca a Sfintei Treimi si nu numai din Dduhul Sfant, ci si din Tatal si din Fiul…), care in opinia si convingerea Papilor si Episcopilor catolcici nu este energie divina NEcreata, cum spunem noi crestinii ortodocsi si cum a aratat cu deosebire Sf. Grigorie Palama in disputele teoligico-dogmatico-polemice din sec.14 pe care le-a avut cu Varlaam si Anchidin din Calabria, ci ar fi… o energie CREATA…
    Dar ca HARUL divin ca si energie dumnezeiasca “izvoraste” INTR-UNA (si nu ca ar fi fost “creat” o data si pentru totdeuana) din Fiinta Dumnezeiasca si din Fiecare Persoana Dumnezeiasca, ne arata (fara prea multa demonstratie teologico-dogmatica) Sfanta Scriptura in cateva locuri scripturistice importante, si anume : “Pentru că Legea prin Moise s-a dat, iar HARUL şi adevărul au venit prin Iisus Hristos.” (Ev. dupa IOAN, cap.1, vers.17)” ; “să ne apropiem, deci, cu încredere de TRONUL HARULUI, ca să luăm milă şi să aflăm har, spre ajutor, la timp potrivit.” (Evrei, cap.4, vers.16) ; “Iar Dumnezeul A TOT HARUL, Care v-a chemat la Slava Sa cea veşnică, întru Hristos Iisus, El însuşi, după ce veţi suferi puţină vreme, vă va duce la desăvârşire, vă va întări, vă va împuternici, vă va face neclintiţi. (1 Petru, cap.5, vers.10) ; “Căci HARUL mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat tuturor oamenilor (TIT, cap.2, vers.11).
    Din toate aceste texte biblice nu rezulta in nici un fel ca Harul este creat si a ramas “static” si inert si ar fi fost “depozitat” in vreo “banca” harica la care are acces doar PAPA si ierarhia catolica si din care papa si alti episcopi catolici iau cat vor si dau cui vor…chiar si unora care ar vrea sa-l cumpere cu bani (ma refer la INDULGENTE);

    – PRIMATUL PAPAL, care in opinia Papei si a teologilor si clericilor romano-catolici nu este doar “onorific” ci ar fi si…JURISDICTIONAL, in virtutea caruia PAPA are puterea sacerdotala si pontificala SUPREMA in Toata Crestinatatea de a conduce tot poporul crestinilor din toata lumea si pe toti pastorii de suflete, fie ei si PATRIARHI, putandu-i propune, confirma, depune, schimba, sanctiona sau rasplati dupa cum crede de cuviinta. Prin acest “crez” (convingere launtrica gresita si eretica…) sunt nesocotite Cuvintele Domnului Hristos si ale Sfitei Scripturi care spun : “Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă (MARCU 10,44)” ; “Căci voi, fraţilor, aţi fost chemaţi la libertate; numai să nu folosiţi libertatea ca prilej de a sluji trupului, ci slujiţi unul altuia prin iubire(GALATENI, 5,13).” ; “Faceţi-mi bucuria deplină, ca să gândiţi la fel, având aceeaşi iubire, aceleaşi simţiri, aceeaşi cugetare. (FILIPENI 2,2)” ; ” În iubire frăţească, unii pe alţii iubiţi-vă; în cinste, unii altora (SI NU NUMAI TOTI…UNUIA SINGUR…!! – n.n.) daţi-vă întâietate. (ROMANI 12,10)” ; “Nimănui cu nimic nu fiţi datori, decât cu iubirea unuia faţă de altul; că cel care iubeşte pe aproapele a împlinit legea.” (ROMANI 13,8) ;

    – Liturghie FARA EPICLEZA!, adica in Liturghia catolica obisnuita PAPII ROMEI au scos si inlaturat din ritul catolic RUGACIUNILE DE INVOCARE ALE DUHULUI SFANT prin care Painea si Vinul de pe Altar sunt Prefacute in Trupul si Sangele Domnului. Prin Scoaterea Sfintei Epicleze din cultul catolic s-a nesocotit si abandonat practica primara si de veacuri a Bisericii crestine universale si cu deosebire a Rasaritului Ortodox, incalcandu-se toate randuielile liturgice si canononice lasate si edictate de Sfintii Parinti la Sinoadele Ecumenice;

    – Sfanta Impartasanie data mirenilor FARA POTIR (fara lingurita ca la ortodocsi, ci sub forma unui “biscuite”, adica fara VIN, care este in fapt Scump Sangele Domnului dupa Prefacerea de la Epicleza…)!

    – “Ostia” catolica nu este luata din prescura DOSPITA ci este NEdospita dupa modelul azimelor evreesti;

    – Slujbele privitoare la EXORCISME au fost inlocuite in Evul Mediu in intregime…,

    – Au fost introduse DOGME NOI, cum ar fi: INFAIBILITATEA PAPALA, IMACULATA CONCEPTIE a Maicii Domnului…,

    – A fost regandita si reconceputa si revizuita in mare parte conceptia despre forma, interiorul, imbodobirea Locaselor de Cult catolice, construindu-se locasuri de cult intr-o maniera deosebit de moderna, fara icoane, fara vitralii pictate, si impodobindu-se intr-un mod sters, fad, lipsit de farmec si expresivitate spirituala, semanand mai mult cu sali de conferinte decat cu o biserica cat de cat crestina…,

    – Ceea ce este cel mai grav este faptul ca a au fost INTRODUSE in randuiala liturgica si in invatatura Bisericii Ctaolice PRACTICI RITUALICE si IDEI si CONCEPTII PAGANE NECRESTINE (preluate din religii deosebit de diverse, de la aborigenii din Australia pana la pagani din Africa si din Asia) fiind inserate si intercalate in durata liturghiei catolice.;

    – De asemenea in Viata de obste a multor comunitati catolice au fost PRELUATE si INSUSITE practici si tehnici si metode de meditatie, contemplare, relaxare, concentrare si rugaciune apartinand religiilor orientale precum budismului, zenului, yoga, shinto…etc,

    – Au fost invitati sa participe si mai mult decat atat, sa “concelebreze si impreuna oficieze” litughii catolice: shamani, calugari budisti, capetenii spirituale din India, si din triburile de amerindieni din America de Nord…,

    Si atunci nu putem sa nu ne intrebam CUM OARE GANDESC LA FEL si au ACEEASI CUGETARE si VIZIUNE ASUPRA lumii si vietii si Bisericii si mantuirii Episcopul Romei si ceilati episcopi catolici, cu EPISCOPII ORTODOCSI ??

    Si daca nu au si nu impartasesc episcopii catolici impreuna cu PAPA aceasi GANDIRE si CUGETARE si VIZIUNE si CONCEPTIE intrutotul similara si identica asupra lumii si Bisericii, cu episcopii ortodocsi, cum totusi atat unirea cu Roma, cat si Punerea in discutie a Primatului Papal, este luata in discutie si fortata de catre unii episcopi ortodocsi a fi recunoscuta de Lumea Ortodoxa…prin intermediul acestor conferinte si dialoguri “panortodoxe” si ecumeniste…??

    Poate intr-un comentariu ulterior vom deslusi mai bine aceasta nedumerire…!

    Domnul sa aiba mila de noi toti!

  11. Fratele Vela Gheorghe are dreptate.
    Ortodoxia si catolicismul sunt doua chestiuni total diferite. Nu poti uni doua chestii diferite. Recunoasterea primatului papal este ingineria juridica de drept canonic gasita de papusarii acese lumi, de a trece peste diferentele existente.
    Pregatirea recunoasterii acestui primat a fost impunerea teoriei bisericilor surori, adica a minciunii ca Ortodoxia si catolicismul sunt doua jumatati ale aceluiasi intreg, despartite de orgolii omenesti in trecut.
    Doar sofisme in toata aceasta constructie logica, a ecumenismului.
    Trebuie sa vina ei la Ortodoxie pentru a putea recunoaste vreun primat al episcopului Romei.
    Cu ereticii nu se poate uni decit cel rau.

  12. Da are dreptate fratele Vela.Totusi ma gandesc de ce nimeni din toate Sinoadele facute in ultima vreme nu zic nimic de primatul episcopului Ortodox al Romei.Eu cred,nu stiu,ca exista un episcop ortodox al Italiei cel putin care sa aiba onoarea de a fi primul. Nu stiu intreb si eu. Nu vad de ce trebuie mers la catolici ; poate ca pt ca au putere economica si pot dirija multe?Asa se ramane in sferele inalte ale lumii se devine mai importanti discutand cu cei puternici? Doamne ajuta-ne!

  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Se pregateste in Cipru vanzarea Bisericii catre Papa?
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare