Sinodul Bisericii Rusiei a decis să ÎNTRERUPĂ COMUNIUNEA cu acei ierarhi greci care au recunoscut autocefalia noii structuri ecleziastice din Ucraina. Totodată, Patriarhia Moscovei încă nu a întrerupt pomenirea Arhiepiscopului Ieronim
Sinodul Bisericii Rusiei a emis un comunicat pe marginea deciziei luată recent de Biserica Greciei de a recunoaște autocefalia noii structuri ecleziale din Ucraina fondată de Patriarhia Ecumenică. În comunicat se arată că partea rusă a informat partea greacă, recent, despre abuzurile petrecute asupra parohiilor și eparhiilor ortodoxe de obediență rusă din Ucraina, dar și că patriarhul Kirill l-a rugat pe arhiepiscopul Ieronim să nu ia decizii grăbite ci să aștepte întrunirea unui sinod pan-ortodox pentru chestiunea ucraineană.
Ierarhii ruși critică raportul Arhiepiscopului Ieronim prezentat în sinodul grec, prin care acesta a îndemnat la recunoașterea „unilaterală” a „comunității non-canonice schismatice” invocând o serie de argumente „greșite” și „false”. Totodată, Sinodul rus atrage atenția că aserțiunile preluate de massmedia despre recunoașterea Bisericii Ortodoxe Autocefale a Ucrainei (BOAU) de către Biserica Greciei nu sunt conforme cu conținutul comunicatului grecesc, și că nu a existat un vot asupra chestiunii recunoașterii autocefaliei. Astfel, ar exista temeri serioase legate de violarea sinodalității deciziei sub acest aspect.
„Dacă schisma ucraineană este cu adevărat recunoscută de Biserica Ortodoxă a Greciei sau de primatul acesteia – sub forma liturghiei comune, pomenirii la liturghie a liderului schismei sau trimiterii de scrisori oficiale – va fi o tristă dovadă a adâncirii diviziunii în familia bisericilor ortodoxe locale. Întreaga responsabilitate pentru această diviziune aparține, în primul rând, patriarhului Bartolomeu și acelor forțe politice externe pentru ale căror interese a fost „legalizată” schisma ucraineană.” Cu toate acestea, se continuă în comunicat, interesele geopolitice „nu vor distruge secolele de prietenie dintre popoarele grec și slav, plătită cu sângele soldaților ruși și întărită de lupta comună pentru libertatea poporului grec frățesc.”
Ierarhii ruși arată, în continuare, că, din prețuire pentru frații din Biserica Greacă Ortodoxă, va fi păstrată comuniunea euharistică cu „cei care s-au opus sau se vor opune recunoașterii schismei ucrainiene”. Totodată, invocând canoanele, în comunicat se precizează că Biserica Rusiei „încetează comuniunea euharistică cu acei episcopi ai Bisericii Greciei care au intrat sau vor intra în comuniune cu reprezentanții comunităților schismatice non-canonice ucrainiene.”
De asemenea, comunicatul sinodului rus precizează că „Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe a Rusiei îl autorizează pe Patriarhul Kirill al Moscovei să înceteze pomenirea numelui Arhiepiscopului Atenei în diptice dacă primatul Bisericii Greciei va începe să-l pomenească pe liderul unuia din grupurile schismatice ucrainiene în timpul slujbelor sau întreprinde alte acțiuni care atestă recunoașterea schismei Bisericii Ucrainei.”
De altfel, Arhiepiscopul Ieronim a slujit la doar două zile de la comunicatul emis de Sinodul Bisericii Rusiei cu patriarhul Bartolomeu, la Tesalonic, pomenind, inevitabil, printre primații ortodocși, și pe Epifanie, mitropolitul noii structuri ecleziastice din Ucraina. Un oficial al Patriarhiei Moscovei a arătat, însă, că o astfel de pomenire a celui considerat de ruși „liderul unuia din grupurile schismatice”, Epifanie, nu înseamnă încă recunoașterea autocefaliei de către primatul grec, de vreme ce este un act ce a aparținut patriarhului Bartolomeu. Arhiepiscopul Ieronim încă nu a pomenit în slujbele sale pe Epifanie, așadar decizia Sinodului (de a întrerupe pomenirea primatului grec) nu intră în vigoare, a arătat acesta.
Ca parte a acelorași eforturi de legitimare a lui Epifanie, liderul noii structuri religioase de la Kiev, acesta a primit, recent, premiul Atenagora pe anul 2019 pentru drepturile omului din partea arhonților Patriarhiei Ecumenice, ceea ce este ironic raportat la abuzurile reclamate de ortodocșii subordonați Patriarhiei Moscovei, dar și de cele reclamate de fostul său șef, „patriarhul” Filaret. De asemenea, chestiunea ucraineană va fi cel mai probabil pusă de Patriarhul Bartolomeu în vizita pe care o va întreprinde, în curând, în Muntele Athos, unde va consluji împreună cu reprezentanții mănăstirilor, ocazie cu care va fi pomenit și Epifanie. În mod interesant, vizita sa va fi prefațată de vizita consulului general al SUA din Tesalonic la Muntele Athos.
De partea cealaltă, a oponenților recunoașterii autocefaliei, Mitropolitul Serafim de Kithire a făcut un apel, la o zi după publicarea comunicatului rus, către Arhiepiscopul Ieronim de a nu-l pomeni pe Epifanie în cadrul liturghiei și, astfel, a antrena ruptura cu Patriarhia Moscovei. Ierarhul grec menționează faptul că, chiar și după Sinodul în care teoretic ar fi fost recunoscută autocefalia, Ieronim nu a pomenit numele lui Epifanie în liturghie. De asemenea, Mitropolitul Serafim de Pireu a publicat pe websiteul eparhiei sale un punct de vedere în care a precizat că Biserica Ortodoxă Ucraineană nu există canonic și că episcopii săi, inclusiv Epifanie, sunt mireni.
Pozitia Patriarhiei Moscovei pare singura corecta. Dar asta tine de dreptul canonic. Daca se continua, la ce s-a intamplat la sinodul panortodox, se va vedea curand probabil si in dogma o ruptura.
Dar, am doua intrebari: ce fac mirenii in Ucraina, la ce biserica merg? Cu ce sentiment se duc acolo, din credinta in Dumnezeu sau din ura fata de rusi (fratii lor, nu doar de credinta, dar si de sange)?
Ce pozitie are Patriarhia Romana? Asteapta sa treaca de la sine? Nu va trece.