Alta “investitie de proportii” in gigantul informatic eRomania: Reteaua de tip intranet a STS pentru administratia centrala si locala

18-06-2011 1 minut Sublinieri

    Inca o investitie de proportii a statului roman in domeniul IT&C: o platforma comuna de comunicatii, administrata de STS si pusa gratuit la dispozitia institutiilor publice. Costurile proiectului nu sunt cunoscute, dar stim ca aceasta retea securizata a administratiei centrale si locale ar urma sa foloseasca resurse deja existente din Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), Teletrans si Telecomunicatii CFR.

    Potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta , infrastructura este destinata schimbului securizat de date si informatii la nivel national dintre autoritatile administratiei publice centrale si locale, intr-o retea privata virtuala a administratiei. Intreaga retea va fi administrata de STS si va oferi gratuit servicii catre institutiile statului. Va afecta acest lucru concurenta? Daca nu se va crea o companie comerciala, asa cum au fost planurile la inceput, si serviciile vor fi gratuite, nu vor fi probleme concurentiale, crede Dan Georgescu, fost sef al autoritatii de reglementare in comunicatii.

    Beneficiarii infrastructurii comune sunt autoritatile publice si institutiile statului precum si companiile nationale, regiile autonome si societatile comerciale aflate sub autoritatea, coordonarea sau subordonarea  acestora, pentru schimbul de date intre acestea si autoritatile publice si institutiile statului, se precizeaza in nota de fundamentare a acestui proiect de Ordonanta de Urgenta supus dezbaterii publice pe 10 iunie.

    Serviciile de comunicatii electronice asigurate de Infrastructura comuna nu au caracter comercial si sunt asigurate gratuit beneficiarilor. Printre tipurile de servicii oferite prin aceasta infrastructura se numara:

    • retele private de comunicatii de date de colaborare;
    • interconectari de retele private de date ale beneficiarilor;
    • Servicii de transport retele;
    • Servicii de tip Network Operations Center (NOC);
    • Servicii de interconectare a centrelor de date;
    • Servicii suport. (…)

    Opt milioane de euro pentru ICCES in perioada 2011-2013

    Care vor fi costurile statului in realizarea acestei infrastructuri? Singurele informatii apar in Programul National de Reforma 2011-2013 adoptat in luna aprilie din acest an de catre Guvern, unde se spune ca ICCES va avea intial o alocare financiara de cinci milioane de euro, apoi una in valoare de trei milioane de euro in functie de obiective. Prin crearea acestei infrastructuri se urmareste imbunatatirea managementului sistemelor informatice ale statului, iar primii pasi au fost facuti in luna martie 2011 prin infiintarea unui consiliu de coordonare interministerial, se mai arata in acest document.

    Statul are si un alt proiect cu fonduri europene pentru o infrastructura de comunicatii in zonele defavorizate din Romania

    Acest proiect de Ordonanta de Urgenta nu este singurul demers al autoritatilor pentru dezvoltarea unei infrastructuri proprii de comunicatii. Saptamana trecuta, ministrul Comunicatiilor, Valerian Vreme a prezentat la Bruxelles un proiect prin care se incearca deblocarea unor fonduri UE de 86 de milioane de euro pentru internet broadband in zonele defavozizate. Oficialii MCSI au precizat pentru HotNews.ro ca proiectul prezentat la Bruxelles este documentul aflat in prezent in consultare publica. Conform acestui proiect, statul ar vrea sa-si construiasca cu aceste fonduri destinate pentru internet in zonele defavorizate, o infrastructura de comunicatii, la care ulterior operatorii de comunicatii sa se lege pentru a oferi servicii de internet catre populatie.

    Banii sunt in prezent blocati de Comisia Europeana, care asteapta din 2007 un proiect din partea Romaniei. Infrastructura va acoperi cel putin 90% din 3648 de localitati din tara unde ar locui acum circa un milion de persoane fara posibilitatea accesului la internet, dar serviciile ar urma sa fie oferite numai daca operatorii se conecteaza la acesta platforma pentru a duce internetul catre utilizatorii finali. (…)


    Categorii

    1. DIVERSE, Era Big Brother, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Internet, New Media, Noile Tehnologii

    Etichete (taguri)


    Articolul urmator/anterior

    Comentarii

    9 Commentarii la “Alta “investitie de proportii” in gigantul informatic eRomania: Reteaua de tip intranet a STS pentru administratia centrala si locala

    1. Mai fratilor, eu sunt programator si ma ingroziti cum o tineti lunga cu prostia asta. informatizarea este foarte buna, poate printre putinele bune din tara asta. Nu asta e problema. Stiu ca va ingrozeste ideea ca poti fi anulat social dintr-o blocare a “contului” (codului) din centrul de comanda si ca tot acest sistem va fi folosit in cele din urma impotriva noastra, a crestinilor antisistem (sistem antihristic), in vremurile de pe urma, daca n-or fi venit.
      Dar, intelegeti si voi ca problema e la noi, la lipsa de credinta pentru care Dumnezeu va ingadui prigoana de pe urma (lumea va fi goala din punct de vedere duhovnicesc).
      Va preocupati prea mult de discursul antiinformatizare si pierdeti esentialul.
      Ca si aia cu energia nucleara: nu faceti, nu faceti, nu cercetati, ca sarim in aer. Pai sarim daca ingaduie Dumnezeu. In rest, mergeti bine, dar ati devenit obositori cu aiureala asta si obtineti efectul contrar. Doamne ajuta!

    2. @ Toderut:

      Te contrazici flagrant doar ca sa iti aperi breasla. Nu pierdem deloc esentialul, daca urmaresti tot restul siteului si accentele noastre duhovnicesti. Pentru care, culmea, am fost taxati de adevaratii obsedati anti-sistem drept “intrusi pro-cip”! Daca iti poti imagina…

    3. @ Toderut, si eu sunt programator. Ca si tine de altfel sunt pasionat de ceea ce fac si imi place. Dar in aces caz nu sunt deacord cu tine. Cei de la razboi intru cuvant nu au negat faptul ca informatizarea ajuta din anumite puncte de vedere. In caz contrar am putea spune ca ei sunt impotriva dezvoltarii si a progresului. Ceea ce nu cred ca este adevarat. Sunt anumite probleme grave asupra carora ei incearca sa atraga atentia. Voi enunta doua dintre ele, carora personal le dau mai multa importanta desi s-ar putea sa ma insel:

      1. Progresul (tehnologic, financiar, etc) nu mai este insotit din nefericire de mult timp si de un “progres” duhovnicesc, spiritual, ceea ce il determina pe omul contemporan sa devina un sclav al materialului. Dupa cum poti lesne observa, tehnologia in ziua de azi a ajuns un idol in toata firea pentru o majoritate covarsitoare de oameni. In acelasi timp, aceasta dezradacinare a omului de harul lui Dumnezeu il pun in ceeasi situatie ca si pe eroul din “Ucenicul Vrajitor”. Stim bine de ce rautati si “accidente” este capabil omul mai ales daca are la indemana si mijloacele necesare.

      2. Sa implementezi o astfel de solutie in Romania actuala, sa ma iertati de expresie, este o “tampenie” monumentala. Romania e aproape cu ambele picioare in groapa, iar guvernul gaseste timpul necesar si este dispus sa investeasca bani si efort intr-o astfel de solutie informatica cand totul se prabuseste in jur. Sistemul de sanatate este distrus, la fel si invatamanul, acestea doua sunt arhisuficiente pentru a arunca cel putin o urma de indoiala asupra acestei decizii. Din punct de vedere tehnic stim bine cat de performante si sigure sunt aceste sisteme, mai ales in “Romanita” noastra. Nu cu foarte mult timp in urma a si aparut un scandal legat de casa nationala a asigurarilor de sanatate, unde sistemul informatic colosal (si scump in mod evident) a dat “chics”. Profesional am cunostiinte (persoane) care au fost implicate in astfel de proiecte guvernamentale si care mi-au descris modul “profesional” in care aceste aplicatii au fost si sunt dezvoltate, asta fara sa mai punem in discutie coruptia si modul abuziv in care sunt obtinute aceste proiecte guvernamentale de firmele private (lucru bine cunoscut celor din breasla). Probabil ca domul Vreme pe langa altele are nevoie urgenta de niste banuti in buzunar.

      P.S: Nu ti se pare deloc ciudat fatul ca UE este dispusa sa ofere fonduri nerambursabile romaniei pentru astfel de proiecte, dar cand vine vorba de lucruri cu adevar importante, taie si spanzura?

    4. Un factor important care ma determina ca citesc razboi intru cuvant este atitudinea realista si echilibrata adoptata aici. Pentru mine acest site nu reprezinta in nici un caz un “place holder” al luptei anti-sistem si a altor obsesii de genul acesta. Personal am observat clar ca accentul s-a pus pe viata duhovniceasca saraca sau inexistenta ca si cauza a dezastrelor ce ne inconjoara. Si din moment ce s-a “descoperit boala” s-a prescris si “leacul”.

    5. Pai si eu citesc si apreciez foarte mult Razboi intru cuvant si am si zis-o. E o munca teribila aceea pe care o fac ei, cu o responsabilitate enorma, cu analize profunde, din mai multe directii. Dar tocmai pentru ca-i iubesc, zic si eu ce cred. O baza de date care poate functiona in paralel cu una “pe hartie” nu vad cum n-ar ajuta.
      Ca sa poti optimiza un proces trebuie sa-l transpui in termeni matematici si apoi poti aplica algoritmi de optimizare. Hai sa fim seriosi ca brambureala si haos ca la noi mai greu gasesti. Nu ai o evidenta, nu ai o prognoza.
      Pe partea cu datele personale, e temerea ca se pot savarsi abuzuri. Abuzuri “optimizate”. Apoi, din cateva date despre tine, din BAZA, ti se poate face un dosar de compromitere (cu 9 adevaruri si o minciuna) de nu te mai crede nici sotia ca ai dreptate. Hai sa fim sinceri, nu informatizarea este rea. ce ar fi sa mergem sa cautam prin hartoage prafuite un material, cand il poti lua de pe goagal cu cautare prin document si toate cele. Ca net-ul e folosit 95% spre paguba sufleteasca – retele de tot felul, pornografie, jocuri in retele, cronofagie etc. e problema omului. Ma opresc aici ca o tinem lunga si s-a mai discutat pe tema asta. In concluzie, informatizarea e buna, dubioasa ziceti voi, e ravna cu care se face si originalitatea modelului romanesc. Pai, vedeti, uite ca suntem si noi originali!

    6. @toderut:

      Informatizarea si, in general, tot ce tine de priceperea fina a omului de a inventa si folosi noile tehnologii seamana, oarecum, cu cercetarile care se fac in domeniul nuclear. In sine, procesul fisiunii nu este decat ceva strict fizico-chimic. Ba mai si este folosit la o gramada de aplicatii pozitive, din care energia electrica e doar una din ele. Insa prin aceasta tehnica de mare finete si putere se face raul mult mai mult decat se face binele. Pentru ca… asa-i omul. In mod similar, noile tehnologii contin asa de multe “oportunitati” de a controla, centraliza, manipula oamenii incat punerea lor in slujba unor scopuri rele intervine aproape in mod determinist.

      Stirea de fata, insa, pentru ca nu e in legatura directa cu aspecte ce tin de date personale si de monitorizare (desi ideea este ca vor infrastructura super-performanta si oare cat o vor ca sa ajute cetateanul si cat o vor ca sa isi paseze informatii si date personale despre x si y in minim de timp?), am dat-o mai degraba pentru ca face parte din seria ‘noi bani de sanatate nu avem, dar de investitii “de proportii” in informatizarea guvernarii electronice avem’. Ceea ce este mai mult decat ciudat, nefiresc si chiar suspect.

    7. Este suspect în măsura în care noi considerăm prioritară sănătatea, iar ei consideră prioritar sistemul IT. Sunt perfect de acord cu toderut. Fără a fi naivi, această informatizare poate aduce beneficii enorme administraţiilor publice. Eu sunt unul dintre cei cărora munca le-a fost uşurată SEMNIFICATIV (cred că mi-a redus timpul de lucru cu 80%), ca urmare a unui astfel de program, care are toate premisele comiterii de abuzuri. Ce este esenţial este omul din spatele tastaturii.
      În această privinţă, am avut o revelaţie foarte dureroasă luna trecută, când am reluat legislaţia postdecembristă funciară şi a privatizărilor. Mă obişnuisem să cred că legile au fost în aşa fel făcute să conducă spre implozia statului şi a economiei. Ori nu e aşa. Scuzaţi-mi expresia, dar existau absolut toate premizele să facem din rahat bici. Dacă s-ar fi vrut, ar fi existat foarte multe instrumente prin care această ţară să fie sus. Incusiv la nivel de iniţiative locale sau CHIAR INDIVIDUALE, se puteau face multe. A lipsit însă buna credinţă şi frica de Dumnezeu. Nu a fost “doar iliescu de vină”. După acest episod, înţeleg cu totul altfel pilda talanţilor.
      Revenind însă, acest sistem IT nu este un rău în sine. Dar s-ar putea să devină datorită duhului în care este construit. Drept urmare, nu sistemul în sine trebuie combătut şi nici nu are rost această fobie faţă de tot ce înseamnă tehnologie CU POTENŢIAL DE CONTROL, care altfel pot aduce beneficii însemnate, ci trebuie combătute păcatele celor ce îl promovează, precum şi priorităţile lor de guvernare.
      O persoană bine intenţionată care să dorească o îmbunătăţire a adm.publice s-ar putea să ajungă la aceeaşi concluzie a necesităţii unui astfel de sistem. E o părere strict personală şi nu mă refer la acele sisteme menite anume să urmărească fiecare mişcare a cetăţeanului ŞI CARE SUNT IMPLEMENTATE DEJA!!! Iertaţi-mă. Doamne, ajută!

    8. Din perspectivă eshatologică însă, ele au însemnătatea unor borne de itinerar.

    9. http://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-12834861-crin-antonescu-promulgat-legea-respingere-ordonantei-urgenta-privind-crearea-infrastructurii-comune-comunicatii-electronice-statului.htm

      Presedintele interimar Crin Antonescu a promulgat la data de 16 iulie Legea de respingere a Ordonantei de Urgenta privind crearea Infrastructurii comune de comunicatii electronice a statului (ICCES), conform unui anunt publicat joi in Monitorul Oficial. Infrastructura ar fi fost destinata schimbului gratuit de date si documente in format electronic in interiorul si intre autoritatile si institutiile publice dar si intre regiile autonome si companiile nationale sau controlate de stat. Raportul de respingere a fost initiat de Comisia IT&C din Camera Deputatilor, iar Relu Fenechiu, presedintele acestei comisii a dat de inteles intr-o declaratie pentru HotNews.ro ca motivul ar fi fost faptul ca infrastructura urma sa fie coordonata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS).

      “Este nevoie de asa ceva insa nu cred ca aceasta infrastructura ar trebui coordonata de STS (Serviciul de Telecomunicatii Speciale) ci, ori de MCSI (Ministerul Comunicatiilor), ori mai bine chiar de un operator privat ales ca si manager privat prin licitatie”, a declarat pe 28 iunie pentru HotNews.ro Relu Fenechiu, presedintele Comisiei IT&C din Camera Deputatilor.

      Deputatii au aprobat la data de 26 iunie 2012 proiectul de lege de respingere a Ordonantei de Urgenta privind crearea Infrastructurii comune de comunicatii electronice a statului (ICCES), destinata schimbului gratuit de date si documente in format electronic in interiorul si intre autoritatile si institutiile publice dar si intre regiile autonome si companiile nationale sau controlate de stat. Ordonanta fusese publicata in Monitorul Oficial (MO) pe 30 decembrie 2011 si a produs efecte pana astazi, 19 iulie, cand aceasta lege de respingere a fost promulgata de presedintele Crin Antonescu.

      In Ordonanta de Urgenta care a fost publicata in Monitorul Oficial (MO) pe 30 decembrie 2011, se mentiona ca STS este integratorul tehnic al acestei infrastructuri si ca partea de coordonare apartine unui Consiliu de Coordonare Interministerial:

      “Art. 5.
      (1) Activitatile privind constituirea, functionarea si dezvoltarea infrastructurii comune sunt coordonate de catre Consiliul de coordonare interministerial constituit in acest scop si care indeplineste atributiile prevazute prin Hotararea Guvernului nr. 319/2011 privind infiintarea Consiliului de coordonare interministerial pentru coordonarea infrastructurii comune de comunicatii electronice a statului roman si a centrelor de servicii informatice”.

      Consiliul de Coordonare Interministerial era format din cate un reprezentant din cadrul urmatoarelor autoritati:

      a) ministrul comunicatiilor si societatii informationale presedinte;
      b) directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale vicepresedinte;
      c) secretarul general al Ministerului Administratiei si Internelor – vicepresedinte;
      d) secretar de stat in Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri – membru;
      e) secretar de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii – membru;
      f) secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice – membru;
      g) secretar de stat in Ministerul Justitiei – membru;
      h) consilier al primului-ministru – membru;
      i) adjunct al directorului Serviciului Roman de Informatii – membru.

      Care a fost explicatia data de Relu Fenechiu in aceasta privinta?

      “Era o struto-camila care nu cred ca ar fi functionat si dincolo de toate romanii au totusi o retinere in momentul in care un Serviciu Special coordoneaza o astfel de infrastructura. STS poate sa se ocupe la cerere de securizarea acestui sistem. Atat. Asta este motivul pentru care cred ca in forma in care a fost facuta (n.a OUG) nu ar trebui sa fie lege. Veti vedea ca aceasta propunere va fi reluata sub o alta forma si cred ca acest serviciu va fi creat”, a mai precizat Relu Fenechiu, fara a detalia cand ar putea fi mai exact reluata aceasta initiativa.

      Conform Ordonantei de Urgenta care a intrat in vigoare la sfarsitul anului trecut, noua infrastructura ar fi urmat sa foloseasca resurse de la Societatea Nationala de Radiocomunicatii (SNR), Teletrans, Transelectrica si Telecomunicatii CFR, iar integratorul tehnic era Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS). La momentul respectiv, Guvernul se pregatea sa aprobe prin hotarare infiintarea retelei “Intranetul statului”.

      Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.117/2011 privind constituirea “Infrastructurii comune de comunicatii electronice a statului” a fost adoptat de Senat la data de 2 aprilie 2012, dar in cadrul audierilor de la Comisiile de specialitate din Camera Deputatilor (Camera decizionala) s-a transformat in proiect de respingere.

    Formular comentarii

    * Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

    Rânduială de rugăciune

    Carti

    Documentare