Articol remarcabil despre ruperea Mitropoliei Clujului: ORGOLIILE IERARHILOR SI MISIUNEA BISERICII NOASTRE

14-02-2012 9 minute Sublinieri

PF Daniel si Inaltul bartolomeu

COVARSITOAREA MAJORITATE A EPARHIOTILOR DIN EPISCOPIILE “REECHILIBRATE” REFUZA RUPEREA MITROPOLIEI CLUJULUI!

Inca un articol pe alocuri excelent, pe alocuri… diplomat, in apararea Mitropoliei Clujului, scris, – intr-un mod surprinzator avand in vedere optiunile si faptele sale politice controversate – de sociologul Vasile Dancu:

Contributors [Vasile Dancu]: Orgoliile ierarhilor si misiunea Bisericii noastre

Cu evlavie, despre ultima redută

Scriu aceste rânduri cu strângere de inimă, cu grija de a nu blasfemia, cu sinceritate, dar și cu sentimentul că am datoria intelectuală și morală să fac asta. Am scris în mai multe rânduri despre Biserica noastră ca despre ultima redută, cea care trebuie mereu apărată atunci când ne paște rătăcirea de turmă, împrăștierea noastră prin lume, înstrăinarea sau însingurarea sub presiunea unei secularizări tot mai violente și a unei societăți care pune accentul pe false valori și nevoi. 

Mitropoliei Clujului i se face o mare nedreptate, prin încurajarea unor episcopii de a participa la o așa-zisă echilibrare teritorială prin a cere dezlipirea și alipirea lor la Mitropolia Ardealului, cu sediul la Sibiu.

Am simțit că Biserica nostră ortodoxă trebuie apărată și de noi, mirenii, în momentul în care s-a stins Patriarhul Teoctist. A început atunci o perioadă fără precedent de atacuri care veneau parcă de peste tot, dar mai ales de la generația tânără. Dosarele preoţilor deveniseră un ţel naţional, mulţi au vorbit despre preoţi fără nicio dovadă şi fără a face distincţia dintre pădure şi uscăturile ei. M-a şocat modalitatea în care analişti improvizaţi pe la televiziuni vorbeau cu nonşalanţă despre păcatul de a viola taina spovedaniei de către preoţii care cică ar fi informat la Securitate.

Am scris atunci încercând să înțeleg – dincolo de sugestiile lui Max Weber și etica protestantă pe care o pune în legătură de cauzalitate sau sincronicitate (nu prea știm nici azi) cu spiritul capitalismului – câteva lucruri în care cred și azi. Biserica noastră s-a adaptat la sărăcia noastră seculară. Noi ne-am construit Biserica după chipul şi asemănarea noastră şi cu gândul la Dumnezeul pe care l-am putut închipui şi iubi. Nu ne-a cerut dări grele aşa cum au făcut alte biserici şi nici nu ne-a bicuit sau băgat la temniţă dacă nu le puteam plăti. Nu ne-a pus să plătim indulgenţe şi nu ne-a obligat să-i facem lui Dumnezeu palate, în timp ce noi locuiam în case de lemn cu pământ pe jos.

biserica vecheBiserica noastră nu s-a înălţat singuratică spre cer, a rămas aprope de pământul în care îşi vărsa sudoarea şi sângele ţăranul român. A stat cuminte lângă noi, iar preotul ei a fost şi cosaş, și tăietor de lemne sau nuntaş, participând la bucuria celor care se căsătoreau.

Preotul nostru avea doar credinţa în Domnul şi iubirea de oameni, pe când la alte biserici proprietăţile erau (şi sunt) ale clerului. Preoţii altor biserici deveneau baroni sau grofi, preoţii noştri umblau desculţi.

Pur şi simplu, aceasta este Biserica pe noi am construit-o, cu posibilităţile noastre şi cu uşurătatea noastră de a trece prin lume. Biserica noastră ne-a dat hrană pentru suflet, dar nu s-a ocupat de sitsematizarea localităţilor. Biserica noastră nu ne-a ars pe rug şi nici nu ne-a schingiuit prin pivniţe atunci când ne-am rătăcit ori am fost păcătoşi şi nevrednici.

Biserica ortodoxă nu excelează în pedepse pentru că am fost destul de pedepsiţi de vremuri. E adevărat, nu avem o Biserică războinică, nu ne-a trimis copiii în cruciade şi nici nu a luptat pentru cucerirea de noi teritorii. Dumnezeul Bisericii noastre se arată bun şi blând, căci pentru români, în multe secole, vremurile au fost potrivnice, iar traiul amar.Biserică isihastă, ortodoxia nu s-a luat la trântă cu regi şi cu voievozi pentru averi lumeşti, ci a rămas aşteptându-ne să-i batem la poartă, înfricoşaţi căutând o speranţă. Preoţii ei nu erau baroni sau grofi, noi până şi pe Sfânta Fecioară am îmbrăcat-o în ie pe icoanele de sticlă sau pe cele pictate pe scânduri de brad.

Biserica noastră a fost cuminte, mereu ne-a însoţit, nu ne-a condus, a fost pentru noi un prieten sau un frate, nu o institutoare nemţoaică. În Ardeal, timp de sute de ani, Biserica noastră nu a avut dreptul de a se aşeza în oraşe. Românii au construit bisericile la margine de codru sau departe, în munţi, acolo unde au fost aprinse de trimişii altor religii surori.

Redescoperind statura marelui Bartolomeu

Nu am înțeles măreția luptătorului Bartolomeu Anania decât cu puțin înainte de a se stinge, când am realizat că lupta părintelui a fost una mai grea decât orice luptă. Cea mai grea parte a batăliei sale nu a fost cu un regim și cu o ideologie străină de neam, cu un dușman fățis, brutal, fără Dumnezeu. Pușcăriile sau torturile din regimul comunist nu pot face atâta rău cât poate face vicleșugul, trădarea, dorințele de putere și chiar vanitățile mari ale unor oameni mici din regimul care ar fi trebuit să ne redea libertatea, credința și valorile arestate.

Am avut intuiția că este „ultimul samurai”, pentru că am văzut că era singurul luptător care respectă regulile, care nu vrea nimic pentru el și care construiește o năzuință comună. O năzuință care se naște în sufletul și în ființa lui, dar pe care o mitropolitul-bartolomeu-ananiatrasmite zilnic și, încet, devine un vis al unei întregi comunități. Îmi părea un samurai pentru că avea curajul de a nu se teme de nimic, dar fără a dezarma fatalist. Curaj nu însemnă să nu te temi de moarte, ci să ignori moartea pentru un un scop înalt, pentru o victorie care merită orice sacrificiu.

După ce „leul Ardealului” a fost chemat la Domnul, unii au început să se lupte cu umbra lui. S-au apropiat cu spaimă de catafalc, au mârâit pe ici, pe colo, iar despre asta Părintele Iustinian, o adevărată legendă a bisericii transilvane spunea: Toți nechemații și neîncheiații se află în treabă să vorbească, dar care nu au niciun corespondent cu Dumnezeu. Își apără ambițiile individuale, care nu au nicio importanță pentru țară, pentru Dumnezeu, pentru România. Mitropolia Clujului nu-i în pericol, pentru că aici există un popor care iși apără patrimoniul. Nu te poți muta din casă în tindă.

Capitala Ardealului este Clujul

Nu te poți muta din casă în tindă, dar poți fi mutat peste noapte, chiar fără să îți dai seama. La împlinirea unui an de la trecerea în neființă a primului Mitropolit al Clujului au început și mișcările pentru dezmembrarea Mitropoliei.

Puțină lume știe despre dezmembrarea Mitropoliei Clujului, spune un sondaj de opinie publică. Așa cum am fost avertizați cu ocazia funeraliilor părintelui Bartolomeu, destrămarea prin echilibrare teritorială a Mitropoliei Clujului, Albei, Maramuresului și Oradiei a început. Totul cu justificarea că este dorința clerului, a mirenilor și a credincioșilor.

Alipirea la Sibiu a Arhiepiscopieii Albei și a Episcopiei Oradiei nu găsesește nici o justificare serioasă legată de dorințele oamenilor sau o păstorire optimă a enoriașilor. Ancheta de opinie pe care am realizat-o pe un eșantion reprezentativ de credincioși arată că mulți dintre ei se declară destul de puțin cunoscători privind organizarea administrației religioase, darămite să ceară reechilibrări teritoriale păstorilor lor. Procentul celor care se autoevaluează ca fiind informați despre organizarea Bisericii se apropie undeva de 60%, dar și acest procent trebuie luat cu mici rezerve, deoarece este vorba de o autoestimare unde oamenii au tendința de a se pune într-o lumină favorabilă.

Despre mutarea Arhiepiscopiei Albei la Mitropolia Sibiu declară că au auzit doar 51% dintre credicioșii din întreaga mitropolie, iar din cele două județe vizate declară că sunt la curent 56% dintre ortodocșii din Alba și doar 45% dintre credincioșii ortodocși din județul Mureș. Este adevărat că discuțiile legate de proximitatea geografică a Arhiepiscopiei Albei de Sibiu au reușit să creeze și la nivelul Mitropoliei o oarecare acceptare, nu fără strângere de inimă, a trecerii Arhiepiscopiei Albei și Mureșului la Mitropolia Ardealui, discuții care avuseseră loc lângă catafalcul părintelui Bartolomeu.

Dar marea surpriză pentru noi a fost anunțul Episcopiei Oradiei, cum că sunt doritori să treacă peste munți pentru a se uni cu Mitropolia Ardealui. Evident că și aici s-a montat un scenariu cu adunare și voturi, iar explicația a fost și în acest caz dorința ierarhilor, a clerului și a credincioșilor.

Ancheta noastră de a arătat că datele despre această manufacturare a consensului de scindare este și mai puțin cunoscută. Evident că acesta este și un efect al discreției și decenței cu care Mitropolia Clujului a tratat acestă problemă, ca pe una internă, dar și o urmare a lucrării fără mult zgomot din partea Episcopului Oradiei.

67% dintre enoriașii ortodocși ai Mitropoliei Clujului nu au auzit de această hotarâre a Adunării eparhiale a Oradiei și 57% dintre bihoreni sunt total neștiutori despre lucrarea conducătorilor sau mirenilor care au votat trecerea la Sibiu.

Credincioșii se opun. Dacă ar fi un referendum ar vota contra

Ancheta noastră de opinie a relevat un fapt mult mai îngrijorător decât lucrarea facută fără transparență: este vorba inmormantarea IPS Bartolomeudespre dezacordul majorității enoriașilor privind trecerea episcopiilor de care aparțin la o altă mitropolie. Pe ansamblul Mitropoliei Clujului, doar 14% sunt de acord (65% sunt contra și 17% indiferenți), iar dacă analizăm județele afectate de această ”echilibrare” o să vedem că doar 17% ar fi de acord în județele Alba și Mureș și 20% in Bihor. Am observat însă că majoritatea dintre cei puțini care-și declară acordul sunt puțin informați despre organizarea bisericii sau manifestă un comportament religios mai puțin intens.

În fine, 70% dintre credincioșii ortodocși din mitropolia noastră sunt de părere că mutarea ar aduce un impact negativ. Am întrebat dacă ar trebui organizat sau nu un referendum pentru o asemenea decizie și 60% (și chiar 63% în județul Bihor) dintre enoriașii mitropoliei au raspuns afirmativ. Chiar dacă referendumul nu face parte, cel puțin la noi, dintre rânduielile Bisericii Ortodoxe, la un asemenea eveniment ar vota pentru mutarea episcopiilor menționate la Mitropolia Ardealului doar 19% dintre credincioșii din ansamblul mitropoliei, 23% dintre enoriașii din Alba și 29% dintre cei din Mureș. Dar absurditatea acestei așa-zise echilibrări se vede foarte clar mai ales în județul Bihor, episcopie care nu poate fi revendicată pe principiul proximității geografice de Sibiu și unde doar 17% dintre credincioșii de peste 18 ani ar vota pentru.

Tradiție versus legitimitate contemporană. Ar trebuie să mutăm Patriarhia la Curtea de Argeș?

Textul comunicatului Patriarhiei se antepronunță și arată clar că este vorba de o voință strategic definită, nicidecum vreo dorință a maselor de credincioși. Patriarhia Română preţuieşte în acelaşi timp ambele Mitropolii şi îndeamnă ierarhii, preoţii, mirenii şi jurnaliştii din Transilvania să nu agite spiritele în mod alarmist şi nejustificat, acum când societatea românească este destul de tulburată, ci să coopereze practic, în duh de frăţietate şi unitate, la nivel pastoral-misionar, social şi cultural pentru binele comun al credincioşilor ortodocşi români din Transilvania”.

Orice român ortodox din Transilvania respectă tradiția bisericii noastre și Mitropolia Ardealului cu sediul la Sibiu. Tradiția are un loc important în altarul identității noastre. Dar viața socială și istoria nu stau pe loc, au o dinamică; capitalele își au mărirea și decăderea lor, perioadele de înflorire și perioadele mai puțin faste. Biserica se mută după credincioșii ei, pentru că nu este o instituție de ziduri. Trebuie să păstrăm tradiția, așa cum spunea proaspătul Patriarh Daniel, ”nu ca pe o realitate înțepenită, ci ca pe o realitate vie”.

Mi-a plăcut mult când am citit un fragment dintr-un articol scris de Patriarhul Daniel. În aceste timpuri exista, spunea noul Patriarh, “tendința de a reduce Biserica la o simpla instituție sociologică și de a uita dimensiunea ei divină. Or noi trebuie sa arătăm că Biserica este în lume, dar nu e din lume, că ea este și o realitate sociologică, dar în primul rând este o realitate spirituală, dumnezeiască, divino-umană. Prezența Harului Preasfintei Treimi în Biserică este temelia Bisericii… Nu putem reduce Biserica la o simplă instituție de binefacere sau la o simplă instituție de artă, chiar dacă ar fi artă religioasă. Trebuie mereu să ne luptăm ca să nu secularizăm înțelesul nostru privind Biserica… Altfel vom ajunge ca o simplă instituție filantropică fără referință la Hristos”.

Citind acestea nu putem înțelege de ce este nevoie acum să echilibrăm teritorial o realitate spirituală, divino-umană; nu avem cum să înțelegem nici noi, cei care, deși mireni, prețuim și respectăm lucrarea și autoritatea Preafericitului Părinte Patriarh.

Peste tot în lume, în toată istoria, bisericile au urmat capitalele. Tradiția a fost mereu ancorată în actualitate. Forța tradiției rezidă tocmai din faptul că nu ține o realitate pe loc, ci permite o dinamică socială care o revigorează în fiecare moment. Capitala ortodoxiei românești a plecat de la Curtea de Argeș, a trecut prin Târgoviște, a ajuns la București.

Ar trebui acum pe considerente de respect al tradiției să echilibram teritorial și să aducem Patriarhia la Curtea de Argeș?

Despre ”graba” construcției Mitropoliei Clujului, Albei, Maramureșului și Oradiei

Un comunicat al Patriarhiei ne spune spune că este necesară dezmembrarea Mitropoliei noastre pentru că s-a făcut în ”grabă”.Nu înțelegem ce însemnă grabă în concepția unei instituții importante cum este Sfântul Sinod, cel care a hotărât acest lucru. Când s-a înființat Mitropolia, s-a legiferat o stare de fapt. Clujul era deja de multe decenii capitala adevărată a Transilvaniei și hotarârea Sfântului Sinod a confirmat faptul că deja Clujul devenise cel mai puternic centru ecleziastic din Transilvania, un loc al dialogului religios, dar și al înfruntării dintre biserici și culte.

Apoi, statura Părintelui Bartolomeu putea să fie temelia unei asemenea instituțiii importante, oamenii mari au împins dintotdeauna comunitățile să înfăptuiască instituții, uneori coborând la temelia lor trupul lor ca pe o ofrandă. Mulți au spus că este o puternică luptă de orgolii și că îndrăzneala părintelui Bartolomeu nu va ramâne nepedepsită. Nu am crezut acest lucru, deși de la eveniment a lipsit Mitropolitul Ardealului, IPS Laurentiu Streza, iar nici mitropolitul Moldovei, Daniel, nu a fost prezent la eveniment.

Miza unei Mitropolii a Clujului, puternice, depășeste cu mult miza unei dezbateri de orgolii din interiorul Bisericii Ortodoxe.

Preafericitul Daniel – o speranță?

Părintele Daniel era o mare speranță când a venit la cârma bisericii. L-am cunoscut pe Preafericitul Daniel într-o vară pe când eram membru al Guvernului. M-a impresionat puternic prin modernitatea viziunii, prin vigoarea și prin voința de transformare a societății noastre, nu doar a Bisericii. Când a fost ales Patriarh, am avut o licărire de speranță că va reuși să transforme ceea ce atunci numeam ”biserica noastră timidă”. Scriam atunci că este momentul ca Biserica noastră să se aşeze în mijlocul cetăţii, nu doar în Ardeal, peste tot în ţară. Să nu mai stea deoparte cuminte, Biserica rebuie să vină să-şi ceară drepturile neglijate de decenii şi secole. A fost de peste un mileniu alături de oamenii acestor meleaguri şi trebuie să fie şi acum când, vrem, nu vrem, intrăm într-o nouă istorie. Trebuie să ne integrăm în Europa cu Biserica noastră cu tot. Să ducem acolo ce avem mai bun şi să păstrăm ceea ce alţii ar putea să dorească să distrugă. Dar cele mai multe trebuie să se facă acasă. Trebuie să se ocupe de protecţie socială, de spitale, de şcoli, de alinarea suferinţelor sufleteşti.

Am crezut atunci că Patriarhul Daniel este omul pregătit să facă asta. A văzut lumea şi a înţeles ce ne lipseşte. S-a întors acasă şi a înțeles ce lipseşte lumii şi ce lumină putem noi duce celorlalţi. Este primul Patriarh ales atât de biserică, dar şi de mireni; el poate să pună capăt destinului de biserică timidă. Este un moment în care vigoarea unui bărbat încă tânăr poate ajuta la tăierea nodului gordian. Se deschide o nouă lume pentru România, mai bună sau mai rea, nu ştim. Biserica nu are aquis comunitar şi nici plan cincinal de pre-aderare. E numai a noastră, a rămas singura noastră merinde pe drumul cuceririi unei vieţi mai bune. Înverşunarea de a compromite Biserica Ortodoxă ne arată că ea este ultima redută. Iar o naţiune, spunea un filosof, poate fi salvată dacă se întâlnesc zece bărbaţi.

Încă nu mi-am pierdut speranța. Dacă Patriarhul nu va încuraja aceast act de orgoliu și răzbunare târzie, nedemne de ierarhia Bisericii noastre, atunci speranța mea că Biserica noastră a ieșit din timiditate, dar și din războaiele mărunte – semnul instituțiilor nepregătite pentru provocările modernității – va reveni. Sunt sigur că Patriarhul înțelege mai bine decât oricine care sunt misiunile bisericii noastre, și nu doar în Transilvania.

Nu putem să privim nepăsători la o nedreptate care se face Clujului și care slăbește forța spirituală a Transilvaniei. Transilvania, după secole, și-a găsit o capitală românească de forță. O capitală în care românii ardeleni au creat după 90 de ani de la reîntregire o comunitate de mare potență economică, medicală, culturală. Testamentul părintelui Bartolomeu a fost adoptat de comunitatea transilvană, de ierarhi clerici și de mireni, și ar fi culmea să nu fie înțeles de căre înalții ierarhi ai bisericii. Dacă această așa-zisă echilibrare teritorială se va produce împotriva voinței credicioșilor, o reacție a societății la această nedreptate ar slăbi și mai mult legăturile de solidaritate dintre noi.

În duh de frăţietate şi unitate, cum ne îndeamnă comunicatul Pariarhiei, suntem convinși că Sfântul Sinod va respinge unele dintre aceste cereri, fiind astfel consecvent cu o hotărâre curajoasă și dreaptă luată acum vreo 7 ani. Orgoliile unor ierarhi nu pot deturna misiunea bisericii ortodoxe, iar Preaferictul Daniel va trebui să aleagă între orgolii și misiune.

Vasile Sebastian Dâncu
Cluj Napoca, 12 februarie 2012

PF Daniel si IPS Anania

Legaturi:

*


Categorii

"Reforma" in biserica/ aggiornamento, Articolele saptamanii, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., IPS Andrei Andreicut, IPS Bartolomeu Anania, IPS Irineu Pop, IPS Iustinian Chira, IPS Laurentiu Streza, Patriarhul Daniel, PS Sofronie Drincec

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

30 Commentarii la “Articol remarcabil despre ruperea Mitropoliei Clujului: ORGOLIILE IERARHILOR SI MISIUNEA BISERICII NOASTRE

  1. http://www.romanialibera.ro/actualitate/transilvania/credinciosii-impotriva-dezmembrarii-mitropoliei-ortodoxe-a-clujului-253597.html

    Credincioşii ortodocşi din cuprinsul Arhiepiscopiei de Alba Iulia şi Episcopiei de Oradea sunt împotriva dezmembrării Mitropoliei Ortodoxe a Clujului. Aceasta este concluzia unei cercetări realizate de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) Cluj, în perioada 8 – 9 februarie.

    Cercetarea sociologică a vizat un eşantion de 1521 de respondenţi, iar marja de eroare este de 3 la sută, spune preşedintele IRES, sociologul Vasile Dâncu, fost ministru al Informaţiilor Publice în Guvernul condus de Adrian Năstase. El a precizat că respondenţii au fost structuraţi în două grupe. Prima, de 1.021 de persoane, urmăreşte sondarea opiniei publice generale de pe întreg teritoriul Mitropoliei cu sediul la Cluj, iar cea de-a doua, de 500 de persoane, urmăreşte cunoaşterea opiniei publice din judeţele aflate pe teritoriul celor două eparhii. Este vorba de judeţele Mureş şi Alba pentru Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia şi de Bihor pentru Eparhia de Oradea.

  2. Bravo acestui sociolog – clujenii isi apara Mitropolia. IPS Andrei ar trebui sa se foloseasca de aceasta cercetare sociologica la dezbaterile din Sinod. Chiar daca sondajele nu sunt un instrument folosit de Biserica, totusi se poate contracara astfel argumentul ca aceasta ‘echilibrare’ teritoriala este dorita de ierarhi, preoţi si mireni.

  3. V-a scăpat la corectură „trecerea în neființă a primului Mitropolit al Clujului”.

  4. Păreri şi păreri… Oare de ce nu a avut grijă Vasile Dâncu de Biserică şi de poporul român pe vremea când făcea parte din guvernul Năstase? Parcă atunci au înfiinţat şi cons. naţ. antidiscriminare, care a luptat (şi mai luptă, nu vă iluzionaţi) aşa de dârz împotriva BOR! Parcă tot atunci au dat şi Ordonanţa antidiscriminare şi au dat verde aşa-zişilor “evrei” să introducă şoahul şi-n România, cu toate consecinţele pe care le ştim sau nu (50.000 USD pe cap de holocaustizat plătibili de poporul român).
    Apoi altă găselniţă, Clujul capitala Ardealului. Când, pe vremea habsburgilor şi a ungurilor??? Probabil din acest motiv a activat Sf Mitropolit Andrei Şaguna acolo, când a redat românilor ortodocşi demnitatea naţională şi creştină. Ba eu zic, că în sec. XIX, capitala ardelenilor români a fost la Sibiu şi la Braşov!! Oraşe neinundate de greco-catolici şi unguri (cel puţin aici relaţiile dintre naţionalităţi erau normale). La Sibiu şi la Braşov s-a (re)pus temelia BOR în Ardeal, cu statutul Bisericii, cu Telegraful român, cu şcolile şi gimnaziile confesionale româneşti; să nu uităm, că Ioan Meţianu a fost protopop de Braşov şi mitropolit al Transilvaniei, cel în timpul căruia s-a ridicat Catedrala din Sibiu (pe atunci încă nu aveam catedrală ortodoxă la Cluj-Napoca). Şi ar mai fi muuuulte de spus, poate că Dâncu ar face mai bine, decât să manipuleze prin sondaje şi să mimeze dragoste de Biserică şi de Ortodoxie, să se apuce a studia documente din Şcheii Braşovului, ca să înveţe şi el, cum stă treaba cu ortodocşii români din Ardeal. Şi poate ne-ar ajuta şi el, monitorizând maghiarizarea (instituţională, cu paşi mici şi pe ne-ve) a Clujului, pt ca acest oraş să devină cu adevărat capitala Translivaniei (românească, nu ungurească!). Aşa să ne ajute Dumnezeu!
    Altminteri ne trezim din nou, precum a spus şi păr. Arsenie, cu Clujul subordonat Budapestei, ca între anii 1941-1944! Să nu fie!
    În rest, românii din Alba, Mureş şi Hunedoara au fost şi sunt mai degrabă apropiaţi Braşovului şi Sibiului, şi prin mentalitate şi prin activitate. Ceea ce bineînţeles nu este cazul Oradiei!!! Acolo chiar cred că s-ar putea să fie vorba de orgolii. Dar între ierarhii din Sibiu şi Cluj, nu cred să existe astfel de probleme. Mai degrabă este vorba aici de vechea “divide et impera”, la care Dâncu şi ai lui sunt atât de buni.

  5. “La împlinirea unui an de la trecerea în neființă a primului Mitropolit al Clujului au început și mișcările pentru dezmembrarea Mitropoliei.”

    IPS Bartolomeu: Expresia “trecerea in nefiinta” folosita de jurnalisti – o sechela a limbajului comunist

  6. Doamne ajuta ,
    Frumoase cuvinte, dar de ce nu spune nimeni despre miza adevarata: strangerea chetei in alta parte – BANII !

  7. @cristian:

    Ne pare rau, insa jocul divide et impera e practicat de altcineva si alti episcopi in blana de pastori, nu de Vasile Dancu, cel putin nu aici!

    Argumentele lui Dancu sunt perfect valabile si modul in care ati raspuns arata doar ca nu aveti nimic substantial de reprosat. Referitor la situatia istorica, de pilda, argumentul se refera la faptul ca situatiile evolueaza, ca daca e sa o luam strict dupa ”traditie”, atunci ar trebui sa avem mitropolia Tarii Romanesti la Targoviste, nu la Bucuresti. Dar e firesc sa o avem la Bucuresti, ca e cel mai important oras. Asa si CLujul, e cel mai important oras al Ardealului, si cu asta s-a spus totul. Sau credeti dvs ca a doua Roma, Constantinopolul, a ajuns asa pentru ca aveau vechii ierarhi vreo treaba cu orasul in sine? Nu, ci pentru simplul motiv ca devenise capitala de Imperiu, asa cum zice chiar Pidalionul!

    In rest, chiar e regretabil ca nu vedem totusi ca sunt bine scrise unele lucruri – e rar in peisajul mass-mediei romanesti sa vezi biserica aparata la modul generic de cei care o ataca pentru latura financiara sau pentru ca ramane inchisa in ”conservatorism”.

    Apoi, am precizat inca de la inceput ca persoana lui Dancu nu e dintre cele mai credibile, dar, rogu-va, asta nu e un motiv sa aruncam la cos ceea ce spune. E foarte corect, pe fond, si foarte urat ceea ce face astazi o anume clica de arhierei cu mostenirea Inaltului Bartolomeu!

  8. @ admin
    Se tot bate apa in piua cu “mostenirea bartolomiana”!!! De ce nu se aminteste insa de MOSTENIREA SAGUNIANA? Oare nu-si pune nimeni intrebarea aceasta? De ce s-a rupt mostenirea Marelui si Sfantului Andrei?

  9. @Cristian:

    Mostenirea Sfantului Andrei Saguna nu este un oras si nici niste pietre. Este mostenire in duh. Cand a mai avut Ardealului arhiereu de statura lui Andrei Saguna? Noi credem ca e evident ca doar prin Inaltul Bartolomeu a mai avut asa arhiereu. Deci el este realul mostenitor.

  10. Ardealul a mai avut arhierei de marca, amintesc doar pe Nicolae Balan!!! Asa ca, tot la Sibiu!!! Si daca ati studia mai mult, ati observa ca nici cu Antonie Plamadeala nu ti-ar fi rusine! Nu judec, dar ma gandesc ca prea ne agitam cu totii, mai bine ar fi sa ne rugam pentru binele Bisericii!

  11. @Cristian:

    Va impiedica Vasile Dancu sau Radu Preda de la rugaciune, cumva? Va sta in calea icoanei Inaltul Bartolomeu si decizia SFANTULUI SINOD de a infiinta Mitropolia Clujului?!

    Cei mentionati sunt arhierei foarte respectabili, dar oricine are judecata dreapta si stie macar cate putin din viata Inaltului Bartolomeu intelege statura sa duhovniceasca.

  12. Cei ce gandesc Biserica politiceste, adica pt interesele lor (sau poate chiar interese straine, mai ales de duhul ortodox) nu vor Mitropolia de la Cluj. Cei ai lui Hristos si iubitori de Biserica Lui inteleg mai bine miza. Pana la urma, e o marturie ca mai curge un strop de credinta prin vinele credinciosilor romani si o mustrare pt faradelegile strigatoare la cer ale celor din “alta tabara”.
    Pacat ca si IPS Andrei a cam cedat. Vom vedea.
    Pe cand ar fi trebuit sa se gandeasca lucrurile la prezent, la episcopii actuali, la situatia actuala bisericeasca si sociala. Dar chiar sunt luate in calcul acesti indicatori, dar invers.
    Si ceea ce au dat la iveala sondajele o spune, cum remarca bine altcineva pe aici, chiar Patriarhia: Nu faceti valva, ca doar e o miscare voita de toti. Oare de ce se mai face valva, daca e asa de acceptata si dorita de toti? Curat murdar!

  13. In calea rugaciunii nu sta nimic! Imi pare insa rau, ca oameni ca dumneavoasta, care apara ortodoxia, se lasa purtati prea mult de duhul acestui veac: duh de invrajbire, duh de “neiubire” de aproapele!
    Si inca ceva: daca ati avea putina demnitate si spirit profesional, ati putea posta toate comentariile care se adauga la aceste articole de pe site, iar nu doar cele care va convin! Sunt aceeasi persoana, Christian (crestin), si am mai comentat cate ceva, fara a fi primit “binecuvantarea” postarii pe site!
    In fine, poate comentariile mele au fost nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste.
    Cu toate acestea, in virtutea dreptului la replica, ar fi bine sa apara acest comentariu!

  14. @Cristian:

    Am publicat absolut toate comentariile de la acest articol. Comentariile pe care nu le aprobam, in general, nu le aprobam din motive temeinice. Asa ca tineti lectii de demnitate altora sau, de ce nu, propriei dvs persoane.

    Invrajbire este lucrarea celor care la un an de la moartea Inaltului, vor sa ii faca praf Mitropolia.

    Invrajire e lucrarea celor care se agita si ii acuza pe cei care, intr-un mod absolut normal si decent, explica faptul ca o asemenea rupere a Mitropoliei nu este de folos.

    Ar fi mult mai simplu sa spuneti, pur si simplu, ca sustineti Mitropolia Ardealului si “reechilibrarea” si cu asta basta. S-ar consemna inca o opinie. Insa modul in care ii atacati pe cei care nu sustin aceasta varianta arata ca nu aveti odihna duhovniceasca, ca o faceti din tulburare.

  15. Aveti dreptate, ati publicat toate comentariile la acest articol, dar au fost articole la care nu ati facut acest lucru.
    DA! Sustin Mitropolia Ardealului!
    Si cu asta basta!

  16. Ei, iată dovada că Dâncu a reuşit: deja ne “certăm” cu privire la mitropoliile din Ardeal.
    Facem chiar şi clasamente, gen “cel mai bun mitropolit al Ardealului”; desigur că păr. Nicolae Bălan este înaintea păr. Bartolomeu Anania într-un astfel de clasament. Poate că de la Bucureşti se vede altfel, dar aceasta este realitatea duhovnicească. Aceeaşi realitate duhovnicească este şi cu Braşovul şi Sibiul comparativ cu Clujul, aici nu este vorba nici de pietrele voastre, nici de sociologia lui Dâncu; cine a călătorit în ultimii măcar 10 ani în aceste oraşe, ştie (nu turistic sau cu afaceri, de bună seamă!). Cine nu, vorbeşte din teorii. Altminteri cum vă explicaţi voi, că actualul arhiepiscop de Alba, după ce a fost vicar la Cluj atâta timp, doreşte să aparţină de Sibiu? Din prea multă duhovnicie???
    Iarăşi despre realitate: în 2005, ardelenii (ortodocşi) în majoritatea lor NU au fost pentru despărţirea Mitropoliei Ardealului în două. Au ştiut şi bunicii şi părinţii noştri ce înseamnă aceasta, pt că au trăit despărţirea Ardealului, ar fi trebuit s-o ştie şi păr. Anania. Dar pt că era vorba de păr. Anania, au zis, că va îndrepta Dumnezeu şi această faptă spre bine. Ceea ce s-a şi întâmplat. A fost un mitropolit f bun, Dumnezeu să-l odihnească în pace. Acum, păr Andreicuţ NU este de anvergura păr. Anania, deci nu are rost duhovniceşte, ca Mitropolia Clujului să rămână atât de mare şi îndrumată de ÎPS sa. F simplu. Are destule cu cei care rămân sub oblăduirea sa (vezi spre ex numai Sofronie Drincec, fără a mai pune la socoteală curentele pro catolice, pro neo-păgânism, neoprotestante ş.a. asemenea din Cluj-Napoca, mai ales).
    “Va impiedica Vasile Dancu sau Radu Preda de la rugaciune, cumva? Va sta in calea icoanei Inaltul Bartolomeu si decizia SFANTULUI SINOD de a infiinta Mitropolia Clujului?!”
    Pare răutăcios atacul sub centură de mai sus! Nicidecum, este răspunsul, pe care de bună-seamă îl ştiţi şi voi! Dar nu ne plac cei care caută să ne despartă prin Ardeal, fie de la 1700, fie de la 1940, fie de la 2005 sau din 2012. Pt că noi ştim ce înseamnă aceasta nu din cărţi şi poveşti, ci din viaţă; şi mai ştim şi cine este acela care desparte….

  17. Cristian@

    Se vede bine ca sunteti subiectiv, probabil pentru ca sunteti din zona Brasov-Sibiu. Pana la urma si aceasta “aparare” a Mitropoliei Ardealului vine doar dintr-un orgoliu “local” si nu are nimic rational sau duhovnicesc in ea. Emotional va inteleg. Sa incercam, insa, sa ne pastram luciditatea.
    Spuneti:
    “Şi poate ne-ar ajuta şi el, monitorizând maghiarizarea (instituţională, cu paşi mici şi pe ne-ve) a Clujului, pt ca acest oraş să devină cu adevărat capitala Translivaniei (românească, nu ungurească!).”

    De acord! Acesta problema reala(!) se situeaza intr-un alt plan, insa, iar acest argument, pe de alta parte, se bate cap in cap cu cele care sustin destramarea Mitropoliei de la Cluj in favoarea celei de la Sibiu. Vrand-nevrand Clujul este cel mai important oras al Ardealului, in acest moment. Importanta pe care i-o acorda chiar minoritarii despre care vorbiti ar trebui sa puna pe toata lumea pe ganduri. Ei vor sa puna mana pe capitala Ardealului sa o controleze si sa maghiarizeze, cu pasi marunti, populatia. Au incercat sa falsifice pana acum in cateva randuri recensamantul pentru a intorduce limba maghiara ca a doua limba oficiala. Atunci cum de nu intelegeti ca slabirea Mitropoliei de la Cluj va slabi puterea romanilor de aici si din Ardeal, in general? Intarirea puterii romanilor din Cluj si din Ardeal se face si prin aceasta Mitropolie de la Cluj prin care romanii isi pot face vocea auzita in societate, daca e condusa, bineinteles, de ierarhi destoinici si cu dragoste de Dumnezeu, Ortodoxie si neam. Este cea care ce ii uneste pe romani si cea care nu se maghiarizeaza! Este o foarte importanta reduta. Cine urmareste destramarea ei pentru ambitii personale prostesti face jocul celor care urmaresc slabirea fortei romanilor din Ardeal, daca nu cumva e vandut.

  18. @cristian:

    Deci Dancu e de vina pentru ce se intampla, sub asistenta Patriarhului, in Mitropoliile Transilvaniei!

    Nu resentimentele lui IPS Laurentiu Streza, nici haiduciile ereticesti ale lui PS Sofronie, ci un laic care ne atrage atentia ca, la o adica, daca ne mai jucam mult de-a reechilibrarea, poate reusim sa compromitem total miza Ardealului (a se vedea si agitatiile etnice).

    In plus, clasamentele chiar NU le-am facut noi, ci doar am raspuns unui mod nepotrivit de a ataca opiniile de aici.

    Finalmente, ideea cu sondajul este logica, de BUN SIMT: atat Alba Iulia, cat si Oradia, au pretins ca asa vor oamenii. Iar Dancu a venit sa le arate ca poate e deloc asa, daca s-ar gandi sa ii si intrebe.

    Este de neinteles aceasta incapatanare de a fenta logica, normalitatea.

  19. OFFTOPIC: Ce se întâmplă cu Canonul Sfântului Andrei Criteanul care se ţinea în primele 4 zile ale Postului Mare? La mine în calendar nu mai apare. Încetul cu încetul dispar toate? 🙁

  20. @Un crestin-ortodox:

    Mai intai e de verificat daca problema e reala. In vechile calendare era mentionat? Altfel, daca ne gandim ca anul trecut promovau intens pe basilica slujbele Canonului cel Mare, inclusiv cel din prima saptamana, cu poze si cu toate cele, e evident ca nu au vreun interes sa “dispara”.

  21. Un crestin-ortodox, admin,
    nu a fost mentionat nici anul trecut, (am verificat in calendarele Episcopiilor Ramnicului si Slatinei) desi in biserici s-a tinut.
    In calendarele de anul trecut ca si in cel de anul acesta Canonul cel Mare a fost trecut doar in saptamana de la jumatatea postului – anul trecut a fost pe 6 martie, anul acesta pe 28 martie.
    In biserica la care am mers astazi pt Sf. Liturghie deja s-a anuntat ca incepe Canonul Sfantului Andrei se saptamana viitoare.

  22. Eu cât am fost student am participat la această slujbă şi era trecută în calendar. Însă mutându-mă în altă zonă a ţării de câţiva ani,aici niciodată nu a fost trecut în calendar şi deci nu s-a ţinut.
    Anul acesta mi-am luat calendar din Moldova şi am observat cu stupoare că nici acolo nu-i trecut. Credeam că este vorba doar de zona în care m-am mutat.

  23. @Un crestin-ortodox:

    Despre ce zona e vorba? Totusi, cu calendar sau fara, intotdeauna s-a tinut slujba Canonului cel Mare in primele zile ale postului si fara nicio indoiala se va tine in continuare. Traditia slujbei e mult mai veche decat transcrierea ei in calendar, totusi.

  24. off- topic
    Se intampla ceva cu Radio Trinitas!
    Pana acum doua zile, intre 6,30 si 7,30- cand plec la servici- ma amaram cu duhul veseliei si lipsei de griji pe care il transmiteau, chit ca afara nametii erau cat casa si chiar mai mari si tragediile datorate zapezilor abundente se tineau lant.
    De doua zile transmit un cuvant duhovnicesc al Pr Moldovan despre post si rugaciune si dupa ora 7 slujba.
    Ce s-a intamplat?
    Si-au venit in fire? Oricum, imi place si sper sa-i tina!

  25. La noi nu. şi acum e şi mai bine că nu e trecut (pentru popii noştri), tocmai că nici nu ţineau.
    E vorba de Ardeal.

  26. Spre info Un creştin-ortodox: “Popii” din arhiepiscopiile Sibiului şi Albei au ţinut canonul Sf Andrei Criteanul până anul trecut. Vom vedea, dacă va fi ţinut şi anul acesta. De celelalte (arhi)episcopii ardelene nu ştiu, dar nici nu s-a auzit să nu fi ţinut.
    Radio Reîntregirea avea chiar şi o emisiune despre canon, parcă joia înainte de postul Paştelui, aşa ca să ne dăm seama de importanţa acestuia….

  27. Pingback: Patriarhul Daniel si tabara sa si-au desavarsit razbunarea: MITROPOLIA CLUJULUI, SFARTECATA SI IMPARTITA CA O PRADA DE RAZBOI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  28. Pingback: Teologul Radu Preda DEMONTEAZA pretextele ruperii Mitropoliei Clujului. ”TRANSFORMAREA IERARHIEI IN OLIGARHIE?” - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  29. @cristian: Eu În inima Ardealului m-am mutat şi în afara de canonul din a 5-a săptămână eu n-am auzit de 4 ani.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare