NAUFRAGIU SALVATOR IN DIALOGUL ECUMENIST DIN CIPRU

23-10-2009 4 minute Sublinieri

ruinele fostei resedinte a primului episcop de Pafos izgonit de catolici in timpul latinocratiei

NAUFRAGIU SALVATOR

De acum renumitul Dialog dintre ortodocşi şi romano-catolici în Cipru s-a încheiat printr-un naufragiu.

Nu a existat un acord între cele două părţi şi din acest motiv nu se va emite un text comun. Este doar a doua oară în cadrul Dialogului Comisiei Mixte când nu se emite un text comun. Prima dată s-a întâmplat la Baltimore, în Statele Unite ale Americii, în 2000, când dialogul a naufragiat din cauza chestiunii uniaţiei.

Slăvim şi mulţumim Preasfintei Treimi – Dumnezeul nostru, care a pus o barieră la derapajul concesiilor din partea ortodoxă a grupului conducător ecumenist care gestionează şi direcţionează dialogul; o barieră pe care au impus-o protestele corecte ale corpului eclezial în ultima perioadă.

(traducere din greacă: ierom. Fotie; sursa:

http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com/)

***

cypafos17

COMUNICATUL FINAL AL COMISIEI MIXTE

A XI-a Întrunire a Comisiei Mixte Internaţionale pentru Dialog Teologic între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică a avut loc în Pafos – Cipru, un oraş cu o istorie bogată, care a primit trei Apostoli: Pavel, Varnava şi Marcu. Reuniunea a avut loc între 16-23 octombrie 2009, fiind găzduită generos şi fratern de către Biserica Ortodoxă a Ciprului.

Au fost prezenţi douăzeci de membri catolici. Nu este permis să participe mai mulţi. Toate Bisericile Ortodoxe, cu excepţia Patriarhiei din Bulgaria, au fost reprezentate şi anume: Patriarhia Ecumenică, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei, Patriarhia Ierusalimului, Patriarhia Moscovei, Patriarhia Serbiei, Patriarhia României, Patriarhia Georgiei, Biserica Ortodoxă a Ciprului, Biserica Ortodoxă a Greciei, Biserica Ortodoxă a Poloniei, Biserica Ortodoxă a Albaniei şi Biserica Ortodoxă a Cehiei şi Slovaciei.

Lucrările Comisiei s-au desfăşurat sub conducerea celor doi co-preşedinţi, cypaf17Cardinalul Walter Kasper şi Mitropolitul Ioannis de Pergam, alături de doi co-secretari, Mitropolitul Ghenadios de Sassima (Patriarhia Ecumenică) şi Monseniorul Eleuterio F. Fortino (Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unităţii Creştine).

La sesiunea de deschidere ce a avut loc sâmbătă, 17 octombrie, Comisia a fost salutată foarte călduros de către gazdă, Mitropolitul Gheorghios de Pafos, care a subliniat importanţa găzduirii reuniunii în acest oraş apostolic, celebru de-a lungul istoriei nu doar în insulă, ci în toată lumea creştină.

Sâmbătă, 17 octombrie, membri catolici au săvârşit messa (liturghia catolică –n. tr.) în Biserica Romano-Catolică a Sfintei Cruci din Nikosia, prezidată de către Cardinalul Walter Kasper, în prezenţa membrilor ortodocşilarionas kai pafoui. În predica sa, şi-a exprimat recunoştinţa faţă de delegaţia catolică a Bisericii Ciprului şi, în special, faţă de Mitropolitul Gheorghios de Pafos, pentru ospitalitatea manifestată şi a subliniat că spiritul modestiei şi al iubirii ar trebui să domine activitatea Comisiei noastre Comune, subliniind cuvintele Domnului: „Şi oricine dintre voi vrea să fie cel dintâi, să fie slujitorul tuturor” (Marcu 10:44).

Duminică, 18 octombrie, membri ortodocşi au celebrat Sfânta Liturghie în Biserica „Maica Domnului – Faneromeni” din Nikosia, prezidată de Preafericitul Părinte Hrisostomos, Arhiepiscopul Ciprului, în prezenţa membrilor catolici. Adresându-se celor prezenţi, Arhiepiscopul Hrisostomos a declarat:rugăciuni în comun în timpul Liturghiei în Cipru

„Împreună cu toate celelalte Biserici Ortodoxe, subliniem insistenţa noastră fermă asupra principiilor de bază deja consfinţite a conştiinţei ecleziale din primul mileniu de viaţă istorică a Bisericii. Sinoadele Ecumenice şi marii Părinţi din primul mileniu reprezintă garanţia interpretării teologice autentice a tainei dumnezeieştii iconomii în Hristos, dar şi (garanţia) trăirii ei autentice de către credincioşi în taina Bisericii în care se extinde sub îndrumarea Sfântului Duh, prezenţa continuă şi activă a lui Hristos în lume, pâna la sfârşitul veacului”.

Ulterior, co-preşedinţii – cardinalul Walter Kasper şi Mitropolitul Ioannis de Pergam – împreună cu Mitropolitul Ghenadios de Sassima, Cardinalul Leonardo Sandri, Mitropolitul Vasilios de Constantia-Famagusta şi Arhiepiscopul Roland Minnerath,cypaf179 au fost primiţi la Palatul Prezidenţial de către Preşedintele Ciprului, Excelenţa Sa Dimitris Christofias, care şi-a exprimat dorinţa ca într-o lume încă divizată, precum Cipru de altfel, acest dialog important să continue, precum şi bunele sale speranţe pentru realizarea de progrese pe viitor în direcţia comuniunii dintre cele două Biserici.

Membrii Comisiei au vizitat Muzeul Bizantin şi au luat prânzul oficial la Arhiepiscopie, oferit de către Preafericirea Sa, Arhiepiscopul Hrisostomos.Primatul Ciprului Hrisostomos şi cardinalul Walter Kasper

În cursul după-amiezii, membrii au efectuat o vizită la Metocul Mănăstirii Kykkos, unde au fost primiţi călduros de către Egumen – Mitropolitul Nikiforos de Kykkos şi Tylliria şi de către Mitropolitul Isaia de Tamassos şi Orini. Mai târziu, spre seară, Mitropolitul Vasilios de Constantia-Famagusta a oferit o cină oficială în Mitropolia sa la Paralimni.walter casper În cursul săptămânii, membrii au vizitat şi Mănăstirea Cuviosului Neofit şi siturile arheologice ale Sfântului Apostol Pavel din Pafos.

În prima zi a întrunirii, aşa cum se obişnuieşte, membri romano-catolici şi cei ortodocşi s-au întâlnit separat pentru a-şi desfăşura activitatea. Şedinţa ortodoxă a discutat printre altele despre reacţiile negative faţă de Dialog ale unor cercuri ortodoxe, considerându-le cu totul neîntemeiate şi inacceptabile, furnizând informaţii false şi înşelătoare. [Halal dialog, in care opiniile teologice ale unor mari profesori, ale Sfintei Chinotite a Muntelui Athos si a unor mari parinti sunt desconsiderate cu atata aroganta tocmai de partea ortodoxa – n.n.]. Toţi membrii ortodocşi ai Comisiei au reafirmat că Dialogul continuă cu decizia tuturor Bisericilor Ortodoxe [am aratat deja in materialele anterioare ca evocarea deciziilor tuturor Bisericilor Ortodoxe este tocmai o “informatie falsa si inselatoare”, ca sa citam din fraza anterioara a comunicatului – n.n.] şi se desfăşoară cu fidelitate faţă de Adevărul şi Tradiţia Bisericii. Şedinţa catolică a considerat proiectul drept bună temelie în opera noastră, confirmând intenţia de a continua Dialogul cu încredere reciprocă şi în ascultare faţă de voia Domnului.

După cum s-a decis la ultima sesiune plenară de la Ravenna, 2007, Comisia a studiat tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea Bisericii din primul mileniu”, pe baza unui proiect pregătit de către Comitetul de Coordonare Comună, care s-a reunit la Elounta, în Creta, Grecia, anul trecut. În cadrul acestei întruniri, Comisia a analizat şi a modificat proiectul de text al Comisiei Mixte şi a decis să-şi finalizeze activitatea anul viitor, prin convocarea unei întruniri ulterioare a Comisiei Mixte. Nu s-a emis nici un text final, iar orice text ar circula nu este valabil. [Opinia noastra este ca s-a avansat considerabil in stabilirea textului final, dar au evitat, probabil, sa il semneze in Cipru, datorita imprejurarilor “tensionate”. Se spera la adormirea credinciosilor si, oricum, la Viena e mai greu sa se gaseasca monahi ortodocsi si mireni care sa isi puna politia in cap. In plus, semnarea unui acord decisiv ar fi mult favorizata de inrautatirea situatiei sociale, economice si politice, lucru foarte probabil avand in vedere evolutiile tot mai rele pe toate planurile… In orice caz, este simbolica alegerea Comisiei Mixte: la Viena a avut loc anii trecuti o expozitie infiorator de blasfemiatoare fata de Hristos, intr-o cladire a Arhiepiscopiei Catolice si cu ‘binecuvantarea’ cardinalului Schönborn! – n.n.]

S-a decis că a XII-a adunare plenară va fi găzduită de către Cardinalul Christoph Schönborn la Viena, în Austria, în perioada 20-27 septembrie 2010.

A XI-a sesiune plenară s-a terminat cu vecernia ortodoxă la Catedrala Sfinţii Teodori (Tiron şi Stratilat) din Pafos, urmată de o recepţie oferită de către Mitropolitul Gheorghios.

Întrunirea Comisiei Mixte a fost marcată de un spirit de prietenie şi colaborare bazată pe încredere. Membrii Comisiei au apreciat în mod deosebit generoasa ospitalitate a Bisericii Ciprului şi au cerut stăruitor continuarea dialogului la cererea credincioşilor. [ce minciuna sfruntata si ce obraznicie de  necrezut in a sustine cele exact contrare realitatii, pentru a dobandi prin impostura –  macar la nivel imagologic – o legitimitate pe care nu o pot avea, dar la care, fireste, jinduiesc…, n.n.!]

Pafos, Cipru, 22 octombrie 2009

(traducere din engleză: Magdalena Mircioiu şi ierom. Fotie; sursa: romfea.gr)

psifidoto

***


Categorii

Comunicate, Ecumenism, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Rânduială de rugăciune în Postul Paștilor

Comentarii

9 Commentarii la “NAUFRAGIU SALVATOR IN DIALOGUL ECUMENIST DIN CIPRU

  1. Sa-i multumim Maicii Domnului, sa-I multumim Mantuitorului nostru Iisus Hristos ca ne-a dat si bucuria aceasta. Sa multumim lui Dumnezeu pentru toate, pentru credinta noastra, pentru Biserica noastra, pentru toate darurile Bisericii pe care le avem, sa mergem inainte cu bucurie ca suntem in Biserica in care Maica Domnului are locul ei, asemanator cu locul cel din rai.
    pentru Sfanta Biserica avem o rugaciune care suna astfel : ” STINGE NAVALA PAGANILOR , PORNIRILE ERETICILOR DEGRAB LE SFARMA , LE DEZRADACINEAZA SI INTRU NIMIC LE INTOARCE , CU PUTEREA SFANTULUI TAU DUH “.

  2. Dumnezeu să răsplătească dragostea şi râvna pentru Adevăr a fraţilor ortodocşi ciprioţi, care s-au făcut “măturătură lumii” pentrua mărturisi ortodox pe Hristos şi a trezi conştiinţe!
    Se vor întâlni pe lumea de dincolo cu fiecare palmă pe care au primit-o de la miliţieni.
    Sunt convins că Dumnezeu are oamenii lui şi la Viena…
    Să ne rugăm Lui şi să-i mulţumim pentru toate binecuvântările.

  3. 1. @ Costel si cine se mai bucura: sa ne bucuram cu frica.

    2. Care a apucat vremurile odiosului stie ce inseamna lacatul pus la usa bisericii. Nu ca nu s-ar intampla ca in zilele de azi sa vrei sa te inchini si sa te intampine o poarta sau o usa bine ferecata…
    Dar ce ziceti de rusi ca incep Sfintele slujbe la 5 dimineata, de au timp toti doritorii sa se spovedeasca si sa participe la Sfanta Liturghie iar apoi sa plece fiecare pe la job-urile lor? Si ce stalinism/bolsevism a fost acolo… Ce bine ar fi ca in aerul proaspat (atat cat e in Bucuresti si prin alte orase) al unei dimineti obisnuite din mijlocul saptamanii sa inceapa Sfanta Liturghie la 6 dimineata, la patriarhie sau la Radu-Voda sau Darvari si pe unde mai sunt manastiri in oras (si de ce nu, si la bisericutele de mir, din cartiere). Eheee. Sunt convins ca s-a pus problema… Dar noi abia ne tragem sufletul 2 ore Duminica (daca..), cu gandul la ce-o mai urma saptamana care vine, ce sa mai vorbesc de diminetile devreme??
    Si uite asa slabim. Si o sa mai slabim. Sfanta Liturghie tinuta doar Duminica si de Sfintele sarbatori nu mai este de actualitate pe teritoriul Romaniei (nu stiu daca a fost vreodata!). Nevoia e prea mare. Ar trebui depus un memoriu in acest sens la Patriarhie, poate o fi nevoie de aprobari pt asa ceva.
    Pare putin off-topic dar ma refer la diferenta de reactie dintre noi si fratii greci: e “cam” mare; avand in vedere caracterele noastre slabite si constiintele noastre vlaguite, oricat de tare am lupta pe toate fronturile (“tare” se supune relativizarii), e nevoie urgenta de Sfanta Liturghie, IN FIECARE ZI (macar de ar fi inca o zi in afara de Duminica pt parohii), LA TIMPUL POTRIVIT, nu cand sunt bisericile goale sau cu credinciosi pensionari sau someri sau mai stiu eu cine, la orele 10-11 ci dimineata pe la 5, inainte de a merge la locurile noastre de munca. Numai ca problemele administrative aferente unei asemenea lucrari par de netrecut, nu-i asa? Doar par, nu sunt de speriat.
    E bine ca exista reactii ortodoxe autentice pe internet SI, asa cum ele au ca destinatari majoritatea oameni in putere, activi, cu (si, din ce in ce mai multi, fara) loc de munca, tot ei sunt cei care nu pot avea parte de Liturghie in timpul saptamanii. Ar fi tare buna sincronizarea luptei ortodoxe de pe toate fronturile, numai sa existe dorinta si vointa!

    Am scris acestea in NEcunostinta de drept administrativ bisericesc, nu stiu care ar fi oprelistile de la asa ceva, dar daca altii pot, putem si noi.

    Rugati-va si pentru Emil.

  4. Sa dam slava lui Dumnezeu, Nascatoarei de Dumnezeu si tuturor sfintilor pentru ca acest pas al raului in Ortodoxie a fost aminat, deocamdata.
    Nu exista speranta ca a fost aminat datorita faptului ca reprezentantii ortodocsi au aparat ortodoxia. NU!
    Condamnarea ortodocsilor traditionalisti de catre reprezentantii ortodocsi la bairamul ecumenist nu lasa nici o indoiala ca ortodoxia nu a fost aparata.
    Ce s-a intimplat atunci? Eu vad trei posibilitati:
    Fie au vrut de la bun inceput ca documentul uniatiei sa se semneze pe pamint catolic, ca o declaratie a puterii romane (asa cum s-a semnat si prima uniatie), fie s-au ”prins” ca inca nu au legitimitatea de a pretinde ca reprezinta toata ortodoxia (nu ma indoiesc ca vor forta ”cu dragoste” sufocanta intrarea Bulgariei in dialogul ecumenist), avind inca nevoie de timp ca sa mai inchida anumite guri incomode, fie catolicii nu au oferit destule recompense (palarii de cardinal, finantare, etc.) lacomilor ierarhi ortodocsi (ma refer la ecumenisti), care au marfa de calitate de vinzare: poporul ortodox, care inca mai crede real si sincer in Dumnezeu, chiar daca are rindurile rarite de ”libertatea” post comunista.
    In occident au golit bisericile, acum vor sa vina la noi.
    Asta e. Daca inca nu ne-am prins ca de noi depinde ca aceste lucruri sa nu se intimple, atunci ne meritam soarta. Razboiul informational pe care l-au purtat in ultimii douazeci de ani a avut ca scop tocmai formarea perceptiei ca ei sunt o putere in fata careia nu poti sa faci nimic.
    FALS!!! Ei sunt o minoritate care poate fi inlaturata de poporul suveran in citeva ore. Asta daca Maria Sa, Poporul Suveran, catadiseste sa-si apere drepturile.
    Prin lege, fratilor, ca sa nu fiu interpretat ca subminez puterea de stat. A mai fost un Miron care a patit-o.

  5. @ Emil
    Tot off topic, dar pe topic totusi. Am vazut postarea ta, dupa.
    Nu exista piedici administrative pentru a se face zilnic asa ceva. Unii preoti chiar savirsesc zilnic Sf. Liturghie.
    Ce arma mai buna impotriva diavolului decit Sf. Liturghie exista. Daca ne-am ruga la Dumnezeu, cu lacrimi in ochi, ca si ninivitenii, altfel ar sta lucrurile, pe toate planurile, in tara asta.
    Dar nu se va voi chiar de catre ”slujitorii altarelor”, care multi, innebuniti fiind de lipsa cronica de bani, se ocupa cum sa-i faca, off parohie. Cunosc multi preoti care au afaceri sau loc de munca pe linga slujba preoteasca.
    Exista un interes mai inalt de a indeparta poporul de Sfintele Slujbe ale Mamei Biserici.
    De asta au fost subfinantati preotii (desi Statul are datoria de a-i salariza conform pregatirii – Cuza confiscind averile Bisericii, si, mai ales importantei sociale imense pe care o are munca lor). Pauperizind aceasta clasa sociala a indepartat pe candidatii de valoare la acesta slujire, iar cei ce ramin sunt ocupati cu ”piinea cea de toate zilele” (nu notabile exceptii).
    Tot de asta a fost saracit si corpul social, pentru ca acesta sa se animalizeze de atitea lipsuri si sa priveasca ca pe un dusman pe preotul lui de parohie care ii cere bani pentru ca parohia nu este a lui, ci a comunitatii.
    Tot de asta s-a protejat ineficient si salariatul roman pentru ca sa fie nevoit sa accepte tot ce ii dicteaza patronii, sa stea la serviciu zi-lumina, sa fie plin de griji si de datorii astfel incit sa nu mai aiba timp sa se ingrijeasca de cele sfinte.
    De ce credeti ca s-au inmultit demersurile ecumeniste tocmai acum pe timp de criza? Poporul este anesteziat de griji, astfel ca nu are timp si, mai ales, chef sa-si apere puritatea credintei. A fost epuizat din timp de altele pentru a nu mai avea energie pentru cele importante.
    De ce credeti ca se umbla la bogatia natiei? Pentru ca saracul accepta orice pentru o coaja de piine. Un om decent remunerat nu accepta sa fie umilit, are demnitate. Are vreme sa se gindeasca la constiinta de sine. Are vreme chiar sa vorbeasca cu Dumnezeu.
    Criza mondiala merge mina in mina cu ecumenismul spre scopul final a unirii a tot si a toate sub Antihrist. Pafos a pregatit ceea ce va urma.

  6. DIFICULTĂŢI ÎN DIALOGUL TEOLOGIC

    NU S-A SEMNAT UN TEXT COMUN

    Levkosia, Aristeidi Viketou

    O nouă întâlnire – cea de-a XII – a la rând, a Comisiei Mixte de Dialog Teologic (CMDT) între ortodocşi şi romano-catolici va avea loc în septembrie 2010 la Viena. Dezbaterile din cadrul celei de-a XI – a întruniri a Comisiei Mixte de Dialog Teologic între ortodocşi şi romano-catolici, care s-au desfăşurat de sâmbăta trecută în Pafos şi s-au încheiat în după-amiaza zilei de joi, au fost caracterizate drept dureroase?.

    In final, CMDT nu a epuizat în cadrul întrunirii din Pafos examinarea temei „Rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor”; şi de aceea Comisia nu prevede încheierea unui text comun, cum s-a întâmplat în 2007 la Ravenna. Acest lucru înseamnă că tema respectivă va rămâne deschisă pentru următoarea întrunire a CMDT.

    La întâlnirea de la Viena din luna septembrie a anului viitor va continua şi se aşteaptă să se finalizeze şi dezbaterea temei referitoare la rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor în primul mileniu. Scopul este ca CMDT să încheie un text comun deasupra acestei teme dificile – aşa cum este caracterizată.

    Dezbaterile se desfăşoară având la bază un proiect de text în 13 pagini, din 32 de paragrafe referitoare la rolul episcopului Romei în primul mileniu. Este vorba despre o temă dificilă atât pentru ortodocşi, cât şi pentru romano-catolici.

    „Dificultăţile sunt multe, de acea şi dezbaterile s-au mişcat într-un ritm lent”, a declarat un membru al Comisiei şi a adăugat că au fost acoperite doar jumătate din cele 32 de paragrafe ale proiectului. Precum a explicat acelaşi membru, dificultăţile se datorează diferitelor interpretări, pe care le dau cele două părţi, dar şi „diferitelor abordări ale anumitor aspecte de către reprezentanţii Bisericilor Locale Autocefale”.

    CMDT examinează tema „Rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor” în patru puncte:

    1. Biserica Romei ca „prima între Bisericile locale în Răsărit şi Apus”
    2. Episcopul Romei ca succesor al Apostolului Petru
    3. Rolul episcopului Romei în perioadele de criză ale societăţii bisericeşti
    4. Influenţa factorilor neteologici

    O sursă autorizată a subliniat că imposibilitatea finalizarii dezbaterii „demontează susţinerile că reprezentanţii ortodocşi fac reduceri şi concesii”.

    Mitropolitul Ghennadios de Sasima, cosecretar al Comisiei din partea ortodocşilor, a declarat că s-a lucrat intensiv asupra proiectului, dar nu a fost finalizată examinarea sa.

    Conform Mitropolitului de Sasima reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe Autocefale Locale îşi exprimă regretul pentru reacţiile negative la dialog şi pentru incidentele semnalate în Pafos.

    De asemenea, s-a reafirmat că „dialogul continuă cu fidelitate întemeiată pe adevărul şi tradiţia Bisericii Ortodoxe”.

    Episcopul Dimitrios de Karkavia, membru al Reprezentanţei romano-catolice, a declarat că au avut loc discuţii constructive. „Dialogul impune multă atenţie şi înţelepciune”, a semnalat. Arhiepiscopul Ilarion din Patriarhia Moscovei a respins categoric acuzaţia că reprezentanţii Bisericilor Ortodoxe trădează Ortodoxia. „În această clipă, în cadrul dialogului nu vorbim despre unirea dintre ortodocşi şi romano-catolici, ci despre diferenţele dintre noi”, a explicat Arhiepiscopul Ilarion.

    Notă la fotografii: Ortodocşii şi romano-catolicii au vizitat după-amiază situl unde a fost reşedinţa primului episcop de Pafos, care a fost izgonit în timpul latinocraţiei de către romano-catolici, precum şi stâlpul de care – conform tradiţiei – a fost legat şi biciuit Apostolul Pavel.

    (traducere din greacă: ierom. Fotie; sursa: amen.gr)

  7. Referitor la postarea din sursa amen.gr
    Raspuns ortodox (din punctul meu de vedere, pentru ca nu sunt infailibil) la punctele de analiza a temei: „Rolul episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor”
    1. Biserica Romei ca „prima între Bisericile locale în Răsărit şi Apus”
    Raspuns: nu e prima, nu e deloc si asta pina nu renunta la erezii; iar dupa renuntare este una dintre celelalte; sinodalitate reala, nu papokratie.
    2. Episcopul Romei ca succesor al Apostolului Petru
    Raspuns: Petru nu a fost mai sus de ceilalti; succesiunea este de la Hristos, iar succesiunea este egala intre ierarhi (nu s-au primit kilograme mai multe la Roma); toti care-L marturisim neeretic pe Hristos suntem succesori ai marturisirii de credinta a lui Petru; in prezent Ortodoxia ii succede lui Petru, nu catolicismul.
    3. Rolul episcopului Romei în perioadele de criză ale societăţii bisericeşti
    Raspuns: in trecut (inainte de adoptarea ereziilor catolice) a fost si benefic (nu intodeauna), dar in prezent este cel mai mare dusman al Bisericii lui Hristos = Ortodoxia; si, apoi, ce relevanta are trecutul cind prezentul este antihristic.
    4. Influenţa factorilor neteologici
    Raspuns: Teologia marturisitoare Ortodoxa (restul nu este teologie)apartine doar membrilor gradelor preotimii? Oare sfinti sunt numai dintre preoti si monahi? Ereticii trebuie trimisi la locul lor, afara din Biserica, iar dreptii marturisitori trebuie sa nu mai fie persecutati.

  8. Bravo d.le Miron Stelian Daniel! DOAMNE Ajuta+

  9. Pingback: Razboi întru Cuvânt » IOANNIS TATSIS: Despre dialogul cu catolicii de la Viena
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare