AGHIAZMA DE LA ROBINET? Slujbe de sfintire a apelor de Boboteaza ce frizeaza sacrilegiul in Timisoara si Piatra-Neamt

8-01-2011 3 minute Sublinieri

Ne-a fost semnalata de catre cititori o anume practica de sfintire a apelor de Boboteaza, deci de savarsire a ierurgiei pentru Aghiazma Mare, ce ridica numeroase si serioase probleme de ordin canonic. Este vorba de sfintirea apelor din statiile de filtrare, tratare si pompare a apei din cel putin doua orase ale Romaniei. Cu alte cuvinte, asa cum o arata si stirile de mai jos, la robinet, in orasele Timisoara si Piatra Neamt, ar curge… Aghiazma Mare! In aceste orase deja se vorbeste despre o “traditie”, in Timisoara sfintirea apelor de la statii fiind practicata de 10 ani iar in Piatra Neamt de 15.

Am consultat numerosi preoti cu privire la aceasta problema si toti au fost de aceeasi parere: acest gen de practica frizeaza sacrilegiul si denota o grava lipsa de discernamant.

Sfintirea apelor nu se face la pauşal si nu este admis ca Aghiazma Mare sa fie apa ce trece prin canalele unui oras intreg, folosita pe post de apa menajera, nu doar bauta de oricine si oricum, ci chiar profanata, practic, prin utilizarea sa la toaleta si in nevoile curente din gospodarie, la baie, etc.

Se poate face ceva pentru a se stopa, macar in anii viitori, acest obicei care suna mai degraba ca un grav pacat de necinstire a celor sfinte sau chiar impotriva Duhului Sfant?

***

Preotul Zaharia Pereş, din cadrul Mitropoliei Banatului Timişoara, a sfinţit apa din Bega, la Staţia de tratare a apei Bega din Timişoara, joi, 6 ianuarie, de la ora 13, cu prilejul sărbătorii creştine a Bobotezei.

„Pentru angajaţii Aquatim şi pentru timişoreni în general, celebrarea slujbei de Bobotează la principala staţie de tratare a oraşului a devenit o practică obişnuită, an de an, având semnificaţia spirituală de purificare a apei, de curăţire şi de protecţie”, a spus Ilie Vlaicu, directorul Aquatim.

De astazi curge apa sfintita la robinetele timisorenilor! Preotul paroh al parohiei din cartierul Plopi Zaharia Peres a sfintit astazi apa din Bega la Uzina de Apa din cartierul Crisan. Ritualul crestin al sfintirii apei in ziua de Boboteaza a fost respectat si de Aquatim, compania care aduce zilnic apa in casele timisorenilor.De zece ani tot facem aceasta sfintire si respectam aceasta traditie si in acest an. De apa sfintita vor avea parte toti cei 90% din populatia Timisoarei”, a declarat directorul Aquatim Ilie Vlaicu. Dupe ce a sfintit apa din Bega, preotul s-a dus si prin birourile angajatilor si i-a binecuvantat. Preotul Zaharia Peres a sfintit zona de captare a apei din raul Bega, cat si restul fluxului tehnologic: decantoare, statii filtrare, rezervoare, statii pompare.

Curge apa sfintita la robinet, in Timisoara

Vrei nu vrei, bea Grigore agheasma! Zicatoarea se potriveste manusa oricarui timisorean, intrucat Bega a fost sfintita astazi! Asadar, apa care curge acum la robinetii din casele timisorenilor s-a transformat in agheasma.

Ca in fiecare an de Boboteaza, la Uzina de Apa din Plopi s-a tinut o slujba speciala, iar preotul a sfintit apele, pentru ca locuitorii orasului sa fie feriti de necazuri.

Aquatim a facut o adevarata traditie din acest moment. Angajatii Statiei de tratare a apei nr. 1 din Timisoara au primit si ei binecuvantarea preotului.

In ziua de Boboteaza, in comunitati de pretutindeni au loc astfel de slujbe de sfintire a apei.

sursa> http://www.agenda.ro/news/news/14771/curge-apa-sfintita-la-robinet-in-timisoara.html

Nota> sunt doua intrebarile care imi vin in gand in timp ce postez aceasta stire> prima este ridicata de catre un comentator ‘Anonim’ care se intreaba retoric, si eu cu el: “nu stiu cit de crestineasca este folosirea apei sfintite la toaleta…

În fiecare an de Bobotează, un preot blagosloveşte conductele prin care va curge apa potabilă înainte de a fi livrată cetăţenilor din Piatra Neamţ. Societatea Judeţeană Apa Serv, cea care furnizează apă potabilă la robinetele tuturor pietrenilor a continuat şi în acest an tradiţia care a debutat acum 15 ani. În ziua de Bobotează, un preot a sfinţit apa din cazanele de la Uzina de apă de la Bâtca Doamnei. Evenimentul a avut loc în jurul amiezii şi a strâns atât angajaţii societăţii, cât şi pe cei ai administraţiei locale. Au fost prezenţi reprezentanţi ai Primăriei, Prefecturii, delegaţi ai Apelor Române, conducerea Protecţiei Mediului şi a Gărzii de Mediu, dar şi numeroşi pietreni curioşi să se convingă de calitatea apei pe care o vor plăti încă un an.

Metoda rar întâlnită în ţară a devenit un eveniment care nu lipseşte în niciun an de pe lista celor organizate la acumularea de la Bâtca Doamnei. „Pentru că ne dorim ca apa pe care o furnizăm să fie una de calitate, limpede şi pură, am dorit să menţinem tradiţia începută de societatea noastră în anul 1995 şi să asigurăm astfel pietrenii de proprietăţile apei pe care o primesc în casele lor. Se ştie că apa sfinţită la Bobotează este una aparte, că nu se strică niciodată, iar noi ca şi creştini credem în puterea slujbei efectuate de preoţii noştri”, a declarat Bianca Ivaşcă, responasbil relaţii publice a societăţii judeţene Apa Serv. De la sfinţirea apelor care vor curge de azi la robinetele din oraş nu au lipsit nici edilii oraşului.„Mă bucur că reuşim să păstrăm aceste tradiţii odată cu trecerea timpului. Sper ca anul acesta, pietrenii să constate o apă calitativă, net superioară celei de până acum, având în vedere şi investiţiile realizate în acest an la schimbarea reţelei de conducte subterane din oraş”, a declarat Neculai Ivanov, consilier judeţean.

Nu au stat deoparte nici curioşii de rând, veniţi să vadă cu ochii lor cum a fost sfinţită apa oraşului. Toţi cei prezenţi cred că slujba de la Uzina de apă din Piatra Neamţ este un lucru ingenios şi de bun augur.

Eu mă bucur că se mai respectă aceste tradiţii din bătrâni şi sunt convinsă că apa pe care o vom bea de acum va fi una mai bună”, a spus Miruna Dascălu, o pietreancă venită să asiste la slujba de la acumularea Bâtca Doamnei. Un alt pietrean care a fost prezent la eveniment a plecat cu inima împăcată că de acum nu-i va mai curge la robinet apă cu rugină, ca până acum. „Sper că dacă au schimbat şi conductele, au mai făcut şi slujbă cu preoţi, să nu mai avem surprize neplăcute. Vecina mea a făcut o alergie de la apă in luna noiembrie, când încă mai primeam apă murdară în case“, şi-a amintit Ioan Domnici, un pensionar curios.

Va recomandam si:


Categorii

Presa, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

41 Commentarii la “AGHIAZMA DE LA ROBINET? Slujbe de sfintire a apelor de Boboteaza ce frizeaza sacrilegiul in Timisoara si Piatra-Neamt

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Doamne,Doamne………………
    Nu ne lasa pe mina nebunilor,Doamne; trimite ajutorul Tau pentru cei credinciosi,Doamne;

  2. Pingback: Aghiazma Mare la robinet in Timisoara!!! « Theologhia
  3. despre Aghiasma. Extrase din Liturgica speciala de Preot Prof. Dr. Ene Braniste


    Aghiasma mica se savrseste in biserica si prin case, iar uneori chiar la rauri si fantani (izvoare), in gradini, tarine sau in orice loc curat si cuviincios, la cererea si trebuinta credinciosilor.

    Aghiasma mare se savrseste la Boboteaza, in amintirea botezarii Domnului de catre Ioan in Iordan.Se spune Aghiasma mare, pentru ca apa de la Boboteaza are o putere deosebita, fiind sfintita printr-o dubla epicleza, iar sfintirea are loc in insasi ziua in care Domnul nostru Iisus Hristos a sfinti apele, prin botezul Sau in apa Iordanului.
    In ziua ajunului Bobotezi, sfintirea apei se face de obicei chiar in biserica (in pronaos), dimineata, dupa Utrenie, cu mai putina solemnitate, fiindca , dupa unii, ea aminteste atunci de botezul cu care boteza Sfantul Ioan Botezatorul in pustiul Iordanului; in ziua Bobotezei, ea se face dupa Liturghie, in biserica sau in fata bisericii, si aminteste de insusi botezul Mantuitorului in apele Iordanului; de aceia se face in chip mai solemn, prin iesirea afara din biserica.

    De aici vedem ca nu se pomeneste ca slujba pentru Aghiasma Mare sa fie facuta oriunde.

    Aghiasma mare se pastreaza nestricata vreme indelungata, ramanand tot asa de proaspata, de curata si de buna la gust, ca si atunci cand a fost scoasa din izvor, fapt pe care il remarca, din vechime, Sfintii Parinti si scriitori bisericesti. O parte din ea se pastreaza in biserica, intr-un vas anume (numit si aghiasmatar), si e folosita de preot la o multime de slujbe (ierurgii).In casele credinciosilor, aghiasma se pastreaza la loc de cinste, in vase (sticle) curate, in care se pune de obicei un fir de busuioc.

    Este evidenta grija deosebita pe care trebuie sa o aibe un crestin fata de Aghiasma Mare, aceasta apa in care printr-o dubla epicleza putem beneficia de darurile Duhului Sfant.

    Faptul ca in anumite orase aghiasmatarele se confunda cu rezervoarele de apa din cadrul societatilor de distribuite a apei pentru intrega populatie, presupune si o lipsa de grija si de discernamant, pe langa banalizarea puterii acestei ape sfintitoare. De aici si toate consecintele care ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru orice crestin de buna credinta.
    Ar fi important sa avem o clarificare asupra subiectului mai ales din partea persoanelor avizate…

  4. La Multi Ani intru Domnul!

    Orasul meu de bastina este Piatra-Neamt. Pina acum n-am auzit pe nimeni dintre rudele si prietenii mei de-acasa cum ca le-ar curge Agiasma Mare de la robinet si de la toaleta! TOTI se duc, dupa puteri, la Sf. Biserica sa-si aduca apa sfintita. Ca s-o fi facut o slujba de binecuvintare a apei in urma restaurarii retelei de canalizare, nu vad nimic rau in asta. Insa de aici si pina la a-i face pe credinciosi sa creada ca le curge Aghiasma de la robinet…. Dumnezeu sa ne apere de asemenea sminteli!

  5. Mă îndoiesc că în astfel de cazuri, apa se transformă în aghiasmă…

  6. @Daciana:

    Tot ar mai fi cum ar mai fi sa fie o “simpla” slujba de binecuvantare, desi in relatare se spune cu totul altceva si se mai si invoca o “traditie” lunga de 15 ani. Speram sa se lamureasca, in cele din urma, faptele.

  7. Eu n-aş săvârşi slujba pe apa care vine la robinet, asta-i sigur.
    Nu e folosită doar pt băut şi nu doar de către ortodocşi sau măcar credincioşi.
    Nu se poate sfinţi orice, cum zicea P. Paisie Aghioritul, într-o altă situaţie. Urina, spre exemplu, nu se poate sfinţi. Cam la fel şi cu apa care urmează să se scurgă cu siguranţă în direcţii nepotrivite.
    Mai sunt şi tradiţii care sunt învăţături ale oamenilor, cum era cu cei care se jurau pe aurul din templu. O fi agheasma sfântă, dar nu sfinţeşte ca la comandă.

  8. Mai este şi o prezentare care se apropie de credinţă eronată. E un fel de batjocură cu zicala asta, că ar curge agheasmă la robinet.
    Eu cred că e o combinaţie care să fie fericită. Pt că Mântuitorul a fost botezat în Iordan de către Ioan, este tipicul de a se face agheasma la o apă curgătoare, care să preînchipuie râul Iordan. Dar agheasma în sine trebuie să fie pusă în vase, să fie curată, nu aruncată pe apa sâmbetei.
    Dar nu cred că trebuie să ne punem problema dacă este sau nu agheasmă, dacă Dumenzeu sfinţeşte sau nu apa. Am intra într-o gândire binară. Slujba e slujbă, dar săvârşitorul nu face ceva corect, deci nu e spre binele lui. “Beneficiarii” nu au parte de vină sau păcat, ceva de genu’ ăsta.

  9. Botezul privit ca MAGIE…cum se reduc si nenumarate alte gesturi ale Bisericii (bine ca astfel `apa e mai pura si mai buna de baut`..poate da si ceva stiinta)

    Hristos lipseste cu desavarsire si atunci fata de Cine sa ai respect, cuviinta, sa nu mai vorbim de slavire ? Iar despre Duhul Sfant `nici n`am stiut ca exista Duh Sfant`..in cel mai bun caz, caci exista si Simon cumparatorul.

  10. Cred ca se mediatizeaza intentionat in presa astfel de cazuri.

    In ziau de Boboteaza toate firea apelor se sfinteste, dar nu-i tot una cu aghiazma mare pe care preotul o insemneaza cu semnul sfintei cruci, prin afundarea mainii in apa, nu odata, ci de trei ori, apoi inca de trei ori.

    In imaginile publicate se observa cum preotii stopesc cu aghiazma bazinele cu apa, dar asta nu inseamna ca acea apa s-a transformat in aghiazma mare.

    Pr. Vasile

  11. @ Daciana, pr. “Vasile”:

    Zaharia Peres a sfintit astazi apa din Bega la Uzina de Apa din cartierul Crisan.

    un preot a sfinţit apa din cazanele de la Uzina de apă de la Bâtca Doamnei.

    … ceea ce arata si pozele respective (de la Timisoara si Piatra Neamt – mai clar): se stropeste APA din bazine, deci nu doar instalatiile. Iar daca era altfel, preotii, evident, ar fi trebuit din start sa prezinte altminteri problema (la Timisoara, fiindca, sa zicem ca acolo nu e extrem de evident din fotografii si putem da vina pe presa) si sa nu lase oamenii sa creada (ASA CUM DECLARA) ca vor avea apa sfintita la robinet de acum sau fie si numai ca apa aceea va fi mai “curata”, va avea proprietati nu stiu de care, poate magice, minunate, tamaduitoare, de ce nu… Este in cel mai bun caz o bataie de joc a sfinteniei si o farsa sinistra, plus o incurajare a mentalitatii magice, a superstitiilor si o bagatelizare a apei sfintite.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/wp-content/uploads/2011/01/piatra-300×184.jpg

  12. Metoda rar întâlnită în ţară a devenit un eveniment care nu lipseşte în niciun an de pe lista celor organizate la acumularea de la Bâtca Doamnei. Pentru că ne dorim ca apa pe care o furnizăm să fie una de calitate, limpede şi pură, am dorit să menţinem tradiţia începută de societatea noastră în anul 1995 şi să asigurăm astfel pietrenii de proprietăţile apei pe care o primesc în casele lor. Se ştie că apa sfinţită la Bobotează este una aparte, că nu se strică niciodată, iar noi ca şi creştini credem în puterea slujbei efectuate de preoţii noştri”, a declarat Bianca Ivaşcă, responasbil relaţii publice a societăţii judeţene Apa Serv. De la sfinţirea apelor care vor curge de azi la robinetele din oraş nu au lipsit nici edilii oraşului.Mă bucur că reuşim să păstrăm aceste tradiţii odată cu trecerea timpului. Sper ca anul acesta, pietrenii să constate o apă calitativă, net superioară celei de până acum, având în vedere şi investiţiile realizate în acest an la schimbarea reţelei de conducte subterane din oraş”, a declarat Neculai Ivanov, consilier judeţean

  13. In ce ne priveste, nutrim nadejdea ca IPS Teofan va pune capat acestui obicei generator (CEL PUTIN) de grave confuzii si sminteli, insa in privinta celuilalt eparh, IPS Corneanu… evident ca nu prea putem avea aceeasi incredere. Cineva ne-a aratat ca respectivul preot (Zaharia Peres) a fost mediatizat inclusiv in presa franceza cu isprava sa, stiindu-se ca are ceva legaturi cu Mitropolia romaneasca din Franta:

    http://fr.news.yahoo.com/76/20110106/twl-en-roumanie-l-eau-bnite-jaillit-du-r-1a8f422.html

    «Pour moi qui me déplace avec difficulté, c’est extraordinaire d’avoir de l’eau bénite au robinet», a déclaré Mariana Mocanu, 53 ans, qui souffre d’un handicap moteur. «Du coup, j’ai rempli plusieurs bouteilles pour pouvoir en boire quelques gorgées pendant toute l’année», a-t-elle ajouté.

    Mai e nevoie de traducere? Deci asta li s-a spus oamenilor si, bietii de ei, asta cred. Ca daca tot nu se pot deplasa ei sa-si ia aghiazma de la Biserica, acum e mai usor, ca vine direct la canal si isi pot umple cateva sticle intregi ca sa aiba de baut tot anul… Cine le explica acestor oameni ce inseamna de fapt Aghiazma Mare, cand si cum anume se poate lua? Mi-e greu sa cred ca nu este si o afacere la mijloc pentru respectivii preoti care au interesul sa promoveze asa ceva…

  14. Ce mai urmeaza? Cununii, Masluri si Spovedanii online sau prin telefonul mobil?

  15. admin2,hmm,ce intrebari “retorice”…:( Oare pe cine ar mai soca?

  16. Cred că este deosebit de important a înțelege că nu este agheasmă, tocmai pentru a cunoaște ce avem de făcut, mai ales în cazul creștinilor din zonele prezentate.

    Vă dați seama că în cazul unor creștini mai creduli dar bine-intenționați, din orașele amintite, s-ar crea o adevărată problemă în folosința apei în gospodărie. În al doilea rând trebuie făcut cunoscut tuturor că astfel de practici nu numai că nu sfințesc nimic dar devin o parodie și o batjocorire a celor sfinte.

    Oricât de preot ortodox ar fi cel care face aceasta, Duhul Sfânt nu coboară căci Dumnezeu nu se lasă batjocorit.

    Poate sunt doar fumigene în presă deși în zona aceea ideea cu agheasma la robinet este reală pentru mulți.

  17. pentru convorbiri internationale apasati tasta 1, pentru convorbiri in retea apasati tasta 2, pentru Spovedanie apasati tasta 3

  18. Calitatea apei poate fi crescuta prin tratare,corespunzatoare(filtrare, ionizare,aerare,etc).In aceste locatii se pot face sfestanii, preotii pot sfatui lucratorii de acolo sa traiasca in duh crestinesc, sa isi insoteasca munca cu rugaciunea. Dar sa sfintesti apa care ajunge in canalizare e deja, de neinteles.
    Cata ignoranta si din partea oamenilor, sa creada ca ar curge Aghiazma la robinet.

  19. Mai stie cineva astazi de `Spovedania colectiva de la Vladimiresti, de Impartasania zilnica-facuta din sticlutze-fiole, oriunde si nu prin preot` ?
    (Arsenie Papacioc: Iata Duhovnicul ! vol III)

    Bazaconii d`astea se intampla, suntem un popor talentat si inventiv, plin de umor.

  20. La Iordan cum se face sfintirea pe 5 Ianuarie in Ajunul Bobotezei?(ca preotul in Biserica sau doar o binecuvantare ca si la apa marii?)

  21. @umilinta:

    Umilintei ii sade bine cu rabdarea si gandul bun. 😉

    Iordanul nu este statie de filtrare si pompare a apei si, din cate stim, acolo se binecuvinteaza apele, conform unei traditii vechi.

  22. Citesc de mult timp site-ul acesta si apreciez pozitia dumneavoastra in problemele bisericii si ale societatii din ziua de astazi. In legatura cu aghiazma de la robinet din Piatra-Neamt va dau cateva amanunte lamuritoare:
    Am o cunostinta care este inginer la Societatea Judeţeană Apa Serv. Piatra-Neamt si l-am sunat dupa ce am citit stirea dumneavoastra sa-l intreb cum a facut preotul respectiv slujba de sfintire a Aghiazmei Mari. Mi-a spus ca de ani de zile preotul sfinteste apa intr-un vas nu prea mare din care la sfarsit sfinteste peste tot (bazine,birouri etc) si din care care iau toti cei prezenti si duc acasa. E logic ca sfintind bazinul cu cativa stropi de aghiazma, apa din acesta nu se transforma in aghiazma.
    […]
    Cu stima,
    pr. Ioan

  23. Confirm si eu ca in presa franceza aceasta stire a trecut, prezentata si pe un ton mai mult decat ironic in anumite articole. De exemplu in cotidianlul Le Figaro ea apare astfel:
    http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2011/01/06/97001-20110106FILWWW00619-roumanie-de-l-eau-benite-au-robinet.php
    Des dizaines de milliers d’orthodoxes roumains se sont bousculés aujourd’hui pour se procurer de l’eau bénite distribuée par les églises à l’occasion de l’Epiphanie, mais à Timisoara (ouest) le liquide supposé guérisseur était livré directement au robinet.

    Totusi faptul ca Preotul Zaharia Peres a facut o astfel de slujba la Uzina de Apa Aquatim din Timisoara nu cred ca are vre-o legatura cu Mitropolia Ortodoxa Roamana pentru Europa Occidentala si Meridionala, ci trebuie sa isi asume aceasta responsabilitate primind binecuvantarea din partea Mitropoliei din care face parte.

    Pe de alta parte se pune intrebarea care este ROSTUL de a face o astfel de slujba la uzina care distribuie apa oamenilor? Nu ajunge apa care este sfintita de Boboteaza la biserica? De ce trebuie sa se faca o astfel de binecuvantare pentru rezervoarele de apa ale intregii populatii a orasului? De aici nu vad decat un singur raspuns, care a fost si dat in presa: aceasta are semnificaţia spirituală de purificare a apei, de curăţire şi de protecţie. Deci mandria celor de la societatea respectiva ca au apa cea mai buna (THE BEST!) fiind purificata atat chimic, dar si …spiritual. Adica e “purificata” din toate punctele de vedere. Asta ar insemna intr-un fel, si coborarea slujbei de Agiasma Mare la nivel tehnologic…

  24. @Pr. Ioan:

    Va multumim pentru interventie si noile informatii. Cel mai potrivit ar fi ca cei direct implicati – sefii Apa Serv si, mai ales, preotul respectiv, sa explice direct, clar si lamuritor ce anume au savarsit de Boboteaza la statie. Pentru ca stirea nu a ajuns intamplator la ziar, cu declaratii luate de la locuitori si de la responsabili firmei. Stim cum functioneaza presa in astfel de situatii – nu alearga ea, mai ales dupa subiecte de acest gen (doar daca este sa scrie de rau, insa articolul este pozitiv), ci este chemata pentru a face cunoscut un eveniment – de multe ori fiind vorba despre publicitate mascata, de fapt. Asadar, cineva este responsabil – ori pentru o ierurgie care nu este deloc in regula, ori ppentru o farsa mediatica grotesca. Simplele afirmatii ale unui inginer oarecare, si acelea transmise indirect, prin terti, nu pot reprezenta o lamurire pentru nimeni. Poate transmiteti celor implicati acestea…
    Am indepartat un anume fragment – din convorbirile pe care le-am avut cu diversi parinti (destui fiind cu experienta) am intrebat si despre aceasta practica, tolerata tacit in unele parti, insa, din ceea ce ni s-a spus, si ea incorecta…
    Ne iertati.
    Va multumim.

  25. Din faptul ca un reporter (nu pot sa stiu daca intentionat sau nu) spune ceva gresit la TELEVIZOR (devenit singura sursa de informatie pentru majoritatea oamenilor) se face o tragedie. Asa cum preotul de Boboteaza vine in casele credinciosilor si stropeste cu AGHIAZMA MARE, asa s-a facut si acolo, in acele statii de apa potabila. Cel mai clar explica Pr.Vasile.
    Nu mai intrati in panica pentru orice ineptie spusa la televizor.

  26. @Ion:

    1. nu stiam ca a aparut si la tv. Asadar, chiar i s-a dat o amploare mediatica majora evenimentului… Sa nu ne spuneti ca au pus jurnalistii de la ei chestia cu “traditie” de 15 ani… Iar sursa citata de noi, Adevarul (editia locala) citeaza niste oameni cu nume si prenume. A se vedea comentariul anterior.

    „Pentru că ne dorim ca apa pe care o furnizăm să fie una de calitate, limpede şi pură, am dorit să menţinem tradiţia începută de societatea noastră în anul 1995 şi să asigurăm astfel pietrenii de proprietăţile apei pe care o primesc în casele lor. Se ştie că apa sfinţită la Bobotează este una aparte, că nu se strică niciodată, iar noi ca şi creştini credem în puterea slujbei efectuate de preoţii noştri”, a declarat Bianca Ivaşcă, responasbil relaţii publice a societăţii judeţene Apa Serv. De la sfinţirea apelor care vor curge de azi la robinetele din oraş nu au lipsit nici edilii oraşului.„Mă bucur că reuşim să păstrăm aceste tradiţii odată cu trecerea timpului. Sper ca anul acesta, pietrenii să constate o apă calitativă, net superioară celei de până acum, având în vedere şi investiţiile realizate în acest an la schimbarea reţelei de conducte subterane din oraş”, a declarat Neculai Ivanov, consilier judeţean.

    2. nu s-a panicat nimeni… Din doua una: ori se face o ierurgie necanonica, lucru ce trebuie sa nu se mai intample, ori cineva a avut interesul sa faca putina reclama in jurul unei anumite firme. Folosind Biserica…

  27. Dragilor, cred scapati din vedere ceva f. important. Slujba propriu -zisa nu se face efectiv asupra bazinului de apa a orasului respectiv. Preotul sfinteste mai intai apa intr-un vas sau vase mai mai mari, asa cum s-a vazut. Eu nu cred ca preotul a rostit formula de sfintire a apei asupra bazinului. Asta ar fi cu adevarat o blasfemie. Preotul din imagine cred ca face cel mai normal lucru ,stropind cu aghiazma respectiva statie de alimentare cu apa, iar daca stropii de aghiazma au cazut in apa din bazin, aceasta nu devine apa sfintita pe care sa o poti lua de la robinet. Aghiazma mare este doar acea apa in care preotul introduce mana ptr. a se cobora harul Duhului Sfant. Si eu am stropit cu aghiazma apele Bistritei si atunci ce puteti spune ca Bistrita este Aghiazma mare?

  28. si pr. Serafim de la Cebza a sfintit apele Timisului printr-o slujba pe malul raului dupa slujba propriuzisa de sfintire a Aghiasmei Mari savarsita in biserica manastirii. acum, daca n-a venit nici un ziarist din targ sa traga concluzia ca ratele din Foeni se balacesc in aghiazma, consider ca nici maicile de la Cebza nu-i cazul sa descinda la Analog TV ca sa dezminta nestiuta stire.

  29. @Radu Delacruce:

    Parinte, nu este deloc asa clar. Si primii care au spus ca e vorba de sfintirea apelor din statie sunt oficialii firmei, unii chiar responsabili cu comunicarea. Daca este insa asa cum presupuneti (e firesc sa presupuneti asa, pentru ca asa ar fi acceptabil, cat de cat, insa aici e vorba despre o situatie iesita din comun, lucru pus in evidenta chiar de cei intervievati!) atunci primul care ar trebui sa vina sa explice despre ce este vorba este parintele respectiv.

    @Karenin:

    Adica vrei sa spui ca le-a binecuvantat. Ma rog, aici e altceva. E greu de inteles cum totul se reduce la presa…

    Pentru noi este mult mai degraba vorba de STRATEGII DE IMAGINE ale unor firme, strategii in urma carora Biserica devine agent publicitar, presa fiind doar intermediarul.

  30. Parerea mea este ca presa a gasit iar un subiect prin care sa denigreze Biserica si slujirea preoteasca.

    Ceea ce au facut preotii este foarte folositor, pentru sfintirea si alungarea duhurilor rele. Este asemenea sfintirii izvoarelor si a fantanilor in care a cazut ceva spurcat. A se vedea randuiala din Molitfelnic.

    Randuiala precizeaza ca dupa curatirea fantanei (in cazul de fata bazine si rezervoare, instalatii) preotul stropeste in chipul crucii de trei ori, cu aghiazma mare, dupa care rosteste doua rugaciuni.

    Pr. Vasile

  31. Eu cred ca daca e doar o binecuvantare a apelor care le bem, si din care facem mancare si nu este nimic rau in asta. Si a te spala cu apa nu e nimic rau! Sper si cred ca acei preoti nu trasformau toata apa in aghiazma, ci doar sfinteau instalatiile si binecuvantau apele! Sa nu uitam ca si fantinile se sfintesc, gradinile, aghiazma stropeste si curtea , terenurile, turmele. Noi facem semnul crucii la fiecare pahar de apa inainte sa-l bem, pe mancare (asa ar trebui) si asta ne da puteri.
    Din unele surse stiu ca masonii spurca cu descantece toate instalatiile din orase si apele inainte de imbuteliere asta ca oamenii sa se spurce, sa piarda din harul Duhului Sfant. De aceea sfatul meu este ca oamenii sa faca mereu cruce sa se roage inainte sa manance sau sa gateasca(pilda ne dau manastirile cand fiecare cartof este curatat cu binecuvantare), si sa se sfinteasca lunar fiecare casa, gospodarie, si instalatiile de apa din fiecare oras. Sa nu uitam ca toate apele sunt de la Dumnezeu, si nici toata Dunarea nu devine aghiazma Mare, desi stim ca de Boboteaza se sfinteste firea apelor. Eu zic in aceste 8 zile sa bem pe nemancate agheazma mare din belsug si sa ne rugam, ca prin aceasta apa sfintita sa se reinnoiasca in noi darul Duhului Sfant de la Botez. Amin

  32. Marturia pr. Ioan este importanta dar nu si suficienta pentru a inlatura confuzia care se creeaza in randul oamenilor, si care au acces la stirile mediatizate in presa. Chiar si bun crestin sa fie cineva nu inseamna ca stie ca este esential in slujba de Aghiasma mare ca preotul, cand rosteste cuvintele de invocare a Sfantului Duh pentru sfintirea apei sa binecuvanteze de fiecare data apa cu mana, afundand-o crucis, pe rand, in fiecare din vasele cu apa.

    Totusi, desi este logic ca sfintind bazinul cu cativa stropi de aghiazma, apa din acesta nu se transforma in aghiazma , cum se va intelege ca va fi apa din bazin dupa stropirea cu Aghiasma, tinand cont ca atat apa Aghiasmei cat si apa din bazin au aceiasi fire?

    Oare aceasta practica imi va permite si mie ca punand cate o picatura de Aghiasma Mare in apa care o iau de la robinet sa o transform in apa sfintita si purificata, pe care pot sa o consum oricand, si in orice timp de-a lungul anului?

    Mai se tine cont de libertatea omului de a se sfinti, sau vrea-nu vrea este deja servit acasa cu apa binecuvantata de un preot ortodox? Mai conteaza ca omul sa mearga la biserica pentru a obtine aceasta apa, sau sa cheme preotul acasa pentru sfintirea locului si a lucrurilor de tot folosul de trebuinta?

    Si daca cei din conducerea Uzinelor de Apa, buni ortodocsi vor sa li se sfinteasca locul de munca, oare de ce se face atata publicitate asupra acestui fapt?

    Iata doar cateva intrebari, care poate ne vor ajuta sa intelegem daca este bine sau nu, sa se faca aceasta slujba si in alte locuri, neobisnuite pana acum…

  33. @Pr. Vasile:

    pai articolele respective, de anul acesta, din care am citat, nu sunt deloc denigratoare. Sunt pozitive chiar, e pe masura omului modern.

    Tocmai dvs sa nu vedeti diferenta intre sfintirea apelor ce se facea intr-un sat traditional si sfintirea apelor intr-un oras cu retea de canalizare, ape menajere etc.? Chiar nu vedem nicio legatura intre cazul din Moliftelnic si evenimentul creat si prezentat de firmele de apa sau de preotii respectivi.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/01/06/botezul-domnului-boboteaza-sf-ioan-maximovici-despre-smerenia-care-a-deschis-cerurile-si-a-sfaramat-capul-balaurului-plus-ce-inseamna-aghiazma-mare-si-cum-se-ia/comment-page-1/#comment-43737

  34. @Iulian:

    Sa nu incurajam acum isteriile cu masonii care spurca apa. Dumnezeu nu Se lasa batjocorit si nici pe ai sai nu ii lasa, acolo unde se fac astfel de manevre pe ascuns. Oricum, nu din asa ceva pierde omul harul Duhului Sfant! Nu spune Apostolul ca Imparatia Cerurilor nu este in mancare si in bautura?

  35. Discutand schimbam informatii, si mai alfam cate ceva nou, si poate folositor. Eu merg pe principiul maximalismului moral si nu pe al minimalismului moral.

    Daca ne pastram cumpatul vom putea intelege cum stau lucrurile dpdv liturgic.

    1. Aghiazma se face in vase separate pe care preotul o insemneaza cu semnul sfintei cruci de sase ori, adica de doua ori cate trei. Numai aceasta este aghiazma, pe care o insemneaza cu semnul sfintei cruci si pentru care se roaga. Nu conteaza ce spune presa.

    2. Cu aghiazma facuta in primul rand se stropeste lacasul de cult, credinciosi si curtea bsericii. In ajunul Bobotezei se stropesc cu aghiazma mare toate casele credinciosilor, curtea si fantanile.

    3. Este folositor si bine sa se stropeasca cu aghiazma mare, la Boboteaza, acolo unde se poate, captarile de apa potabila sau statiile de distribuire a apei potabile.

    Aceasta stropire (numita si sfintire) are rolul curatitor, asa cum are si atunci cand sunt stropite casele, gospodariile, fantanile si ogoarele.

    Hai sa nu-i lasam pe ziaristi sa faca cateheza liturgica.

    M-as bucura sa pot lamuri aceasta problema, ca se pare sminteste pe multi din lipsa unei intelegeri duhovnicesti a semnificatiei acestor ierurgii.

    Ca sa ma fac inteles, stropirea cu aghiazam nu consacra lucrurile sfintite, nu le scoate din uzul comun, ele nu primesc un har care sa fie apoi transmis, cu este in cazul aghezmei mici sau mari. Stropirea cu aghiazma curateste (nu de praf sau alte impuritati, ci de actiunile malefice si spurcate ale oamenilor si dracilor).

    Iertare pentru lungimea cuvantului.

    Pr. Vasile

  36. @Pr. Vasile:

    Nu aceste lucruri erau in dubiu, cred ca se putea intelege lesne aceasta pana acum. Si de unde pana unde ati inteles ca ar face presa, aici, ”cateheze”? E absurd sa tot aducem in fata presa… Cine citeste articolele isi poate da lesne seama ca autorii au scris ce li s-a spus si declarat.

    In dubiu este practicarea unei ierurgii special la statiile de pompare, chiar daca se face doar cu ”stropire”, si, de asemenea, in dubiu este si actiunea/evenimentul in sine, care in mod clar nu e creat de presa ci de firmele cu pricina.

    Dupa noi, avem de-a face cu un caz de instrumentalizare a ierurgiilor pentru scopuri publicitare. Nu spunem ca ar fi rau in sine ca firmele sa cheme preotii pentru diverse ierurgii, insa nu din motive de imagine si nu asa…

  37. Pingback: Razboi întru Cuvânt » SFADA PE SEAMA SFINTILOR INCHISORILOR/ Nu ajungeau taxele guvernului: Patriarhul Romaniei pune si el taxe pe nunti si botezuri. IN TIMP CE PATRIARHUL ILIA AL GEORGIEI BOTEAZA PERSONAL MII DE COPII, GRATUIT/ PS Sofronie si-a l
  38. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Patru preoti ortodocsi din eparhia IPS Laurentiu Streza au participat la batjocura ecumenista a “BISERICII DE GHEATA” de la Balea-Lac
  39. Pingback: AGHEASMA LA ROBINET sau sacrilegiu in forma repetata la TIMISOARA - Razboi întru Cuvânt
  40. Imi pare rau ca si acest site ortodox se inflameaza de petardele pe care le lanseaza presa locala din Timisoara si face, fara sa vrea – sunt sigur, jocul dusmanilor firavei ortodoxii din Banat.

    Pentru cei ce nu stiu, in Timisoara se duce de aproape 2 ani de zile o lupta crunta din partea unor preoti “ortodocsi” certati cu buna randuiala a Bisericii noastre si care, din ambitii personale, nesocotesc cele sfinte si lovesc in preotii care voiesc pastrarea dreptei credinte si mai ales in PS Paisie Lugojanu, episcop-vicar la Timisoara, care, in situatii extrem de dificile (cu IPS Corneanu in spate, cu delasarea banatenilor spre cele sfinte, s.a.) incearca sa raspandeasca Ortodoxia.

    Acest articol din presa loveste indirect in PS Paisie si in Biserica. Acesti oameni nu isi dau seama ce fac, nu isi dau seama ca pun umarul la daramarea Bisericii din aceasta parte de tara, doar ca sa isi atinga si ei scopurile marsave. Exista si un blog, sinistru, (http://paisielugojanu.blogspot.com/) care scoate in fata cele mai abjecte aspecte din fiinta unor oameni, unii preoti, si da apa la moara dusmanilor Bisericii (dintre care unii sunt dovediti ca masoni, atei, samd; vezi doar cazul Liei Lucia Epure – cei din Timisoara stiu despre ce vorbesc).

    Veti vedea ca stirea cu sfintirea apelor la Aquatim este si ea pusa acolo sin indreptata, se putea altfel?, spore PS Paisie.

    Poate ar fi bine sa analizati mai bine problemele inainte de a le posta.

    Dar mai ales ar fi bine sa ne rugam pentru PS Paisie in aceste vremuri de incercare. Nu e intamplator ca sunt loviti pastori ai Bisericii care au facut foarte mult pentru a pastra si raspandi Ortodoxia (se poate vedea si cazul staretului Efrem de la Vatoped).

    Mai multa rugaciune!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare