Astazi – conferinta importanta la Iasi a Mitropolitului Hieroteos Vlachos despre Parintele Ioannis Romanidis

14-10-2011 4 minute Sublinieri


Vineri, 14 octombrie 2011, ziua prăznuirii Sfintei Cuvioase Parascheva, Înaltpreasfințitul Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos şi Sfântul Vlasie, va susține, începând cu orele 19.00, conferința cu titlul: Teologia ca trăire din perspectiva învăţăturii Părintelui Ioannis Romanidis. Locul: Aula Magna „Mihai Eminescu” a Universității „Al. I. Cuza”.

Cine este IPS Hierotheos Vlachos?

Cititi AICI

***

Aşa cum ne-a obişnuit, Sfânta Paraschiva ne aduce daruri în fiecare an în luna octombrie. Anul acesta a rânduit Dumnezeu ca Iaşul să primească pentru închinare moaştele Sfântului Policarp al Smyrnei, însoţite de Întâistătătorul Mitropoliei de Nafpaktos, Mitropolitul Hierotheos Vlachos. Mitropolitul Hierotheos este deja bine cunoscut credincioşilor şi teologilor ortodocşi români prin cele 15 cărţi traduse în româneşte. Opera Înaltpreasfinţiei Sale e mult mai vastă. O listă la nivelul anului 2011 a volumelor publicate doar în limba greacă cuprinde 62 de titluri, în afară de traducerile acestora în engleză, franceză, rusă, arabă, chineză, maghiară, sârbă, bulgară, etc.

Cea mai cunoscută dintre cărţile sale, Psihoterapia ortodoxă, reeditată periodic, a provocat şcolile noastre de teologie, mulţi profesori recomandând-o în literatura obligatorie, alţii blamând-o. Acest volum, unul din primele de pe lista imensă de care pomeneam mai înainte, conţine în sine un proiect şi un program asumat de isihastul Mitropolit, până la capăt. Foarte multe din celelalte cărţi ale sale dezvoltă idei sau paragrafe, anumite aspecte insuficient explicate în Psihoterapia ortodoxă.Aici, întreaga teologie ortodoxă este înfăţişată ca o a adevărată ştiinţă experimentală a Sfinţilor Părinţi, destinată curăţirii omului, pentru Împărăţia lui Dumnezeu, o psihoterapie.

Teologia ortodoxă a secolelor XIX şi XX, foarte mult influenţată de modelele epistemologice ale teologiei scolastice occidentale, parcă uitase de propriile sale surse şi metode pe care Părinţii le teoretizau foarte puţin, dar le trăiau din plin. De aceea, strigăte profetice ca cel al Părintelui Gheorghe Florovsky, care chema Biserica în anii 30 ai veacului trecut la o întoarcere la modul de gândire al Sfinţilor Părinţi, pentru a ieşi din ceea ce el numeşte pseudomorfoză[1]a teologiei ortodoxe, adevărată captivitate babilonică a Bisericii, nu a rămas în timp fără urmări.

Opera în ansamblu, a Mitropolitului Hierotheos, poate fi socotită cu siguranţă, un rod peste timp al acestei chemări, unul din eforturile majore din teologia ortodoxă actuală de a regândi propria sa identitate, după modelul viu al Tradiţiei patristice, ocultat parcă prea multă vreme şi neasumat tocmai de cei cărora ar fi trebuit să le fie mod de viaţă.

Invitat să vorbească zilele acestea la Iaşi în conferinţă publică, Mitropolitul Hierotheos a ales un subiect oarecum surprinzător: Teologia ca trăire în opera Părintelui Ioannis Romanides.Pentru mulţi, cu siguranţă acest nume nu spune mare lucru, pentru că, în mod surprinzător, până în 2011 nu s-a tradus în română niciun text de-al său[2]. Însă dacă cercetăm atent sursele de inspiraţie ale operei Părintelui Hierotheos (pentru că o operă ca a sa nu apare de nicăieri, ci e rodul în primul rând al unei filiaţii duhovniceşti), întâlnim câteva influenţe decisive: Filocalia şi tradiţia Părinţilor neptici, pe care o socoteşte adevărata Tradiţie a Bisericii, tradiţia athonită, Părinţii duhovniceşti contemporani, cu o menţiune specială asupra Părintelui Sofronie de la Essex[3], iar dintre profesorii de teologie contemporani, cel mai citat e Părintele Romanides. Iată ce scria în Psihoterapia ortodoxă:

Aş dori să-mi exprim deosebita recunoştinţă faţă de părintele profesor Ioannis Romanides pentru reliefarea rolului absolut necesar al Bisericii în studiile sale. Nutresc convingerea că părintele Romanides este un foarte bun cunoscător al scrierilor Sfinţilor Părinţi neptici (în special al celor cuprinşi în Filocalie) şi că sesizează adevăratul înţeles al creştinismului. Cred că în aceasta constă marea sa contribuţie, deoarece în perioada actuală când creştinismul este interpretat fie drept filosofie sau teologie de tip intelectualist, fie drept cultură şi tradiţie populară cu obiceiuri şi ritualuri specifice, el îl înfăţişează ca pe o disciplină terapeutică riguroasă, şi îl recomandă ca pe o metodologie terapeutică destinată tratării şi vindecării bolilor sufletului omenesc”[4].

Părintele Ioannis Romanides (1927-2001) a fost profesor de dogmatică la Seminarul Holy Cross din Boston (1958-1965) şi la Facultatea de Teologie din Thessalonic (1970-1984). A fost din multe puncte de vedere o persoană incomodă, adevărat profet pentru unii[5], contestat şi discutabil pentru alţii, însă timpul va discerne cu siguranţă contribuţia reală şi schimbarea de direcţie pe acesta a dat-o teologiei ortodoxe. Pentru el teologia are eminamente un caracter practic, empiric şi nu e cugetare abstractă, iar creştinismul e viaţa lui Hristos, împărtăşită oamenilor. Din această perspectivă, creştinismul (sinonim cu ortodoxia), nu este religie şi nici nu poate fi catalogat drept religie căci altfel s-ar falsifica. Această viziune, care ar părea unora drept reducţionistă, e conformă cu eclesiologia patristică pentru care Biserica nu e o instituţie omenească ci e trupul extins al lui Hristos şi comuniunea celor îndumnezeiţi.

Mitropolitul Hierotheos nu s-a oprit însă doar la folosirea rezultatelor şi tezelor Părintelui Romanides în propriile cărţi. Foarte recent, a publicat o Dogmatică empirică a Bisericii Ortodoxe Catolice [=sobornicesti, n.n.], scrisă după predania părintelui Ioannis Romanides, în care explicitează pe larg (vol. I, 2010, 376 p., vol. II, 2011, 520 p.) toate capitolele dogmaticii, pe linia învăţătorului său, o încercare de regândire vie a teologiei îndumnezeitoare a Bisericii, singura capabilă să dea un răspuns viu plictisitului om contemporan.

Aşteptăm cu bucurie întâlnirea de vineri 14 octombrie din Aula Universităţii Al. Cuza, dar cu mai mult interes, aşteptăm publicarea în româneşte a monumentalei Dogmatici, care cu siguranţă va zgudui multe din prejudecăţile noastre de astăzi.

[1]A se vedea Georges Florovsky, Les voies de theologie russe, traduction et notes de Jean-Louis Palierne, Editions L’Age d’Homme, Laussane, 2001, p. 77-78.

[2]Anul acesta au aparut două volume, Teologia patristică, trad. şi studiu introductiv de pr. Gabriel Mândrilă, Ed. Metafraze, 2011, cu un excelent studiu introductiv şi Dogmatica patristică ortodoxă. O expunere concisă, trad. Dragoş Dâscă, Ed. Ecclesiast, Sibiu, 2010.

[3]Despre Părintele Sofronie, Mitropolitul Hierotheos a scris o carte specială, apărută în româneşte în 2011, într-o nefericită traducere, după spusa autorului.

[4]Psihoterapia ortodoxă, 1998, p. 35+36.

[5]Doi discipoli, Pr. G. Metalinos şi A. J. Sopko îl numesc ca atare chiar în titlurile a două monografii ce îi sunt dedicate.  Mai multe date despre Părintele Romanides  se pot citi în excelentul studiu de prezentare în limba română al pr. Gabriel Mândrilă din volumul Teologia patristică, p. 5-39.

Cititi si:

***


Categorii

anunturi, IPS Hierotheos Vlachos, Pagini Ortodoxe

Etichete (taguri)

, ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

23 Commentarii la “Astazi – conferinta importanta la Iasi a Mitropolitului Hieroteos Vlachos despre Parintele Ioannis Romanidis

  1. Ce mult ma bucur ca si la noi a ajuns psihoterapia ortodoxa a IPS Hierotheos. Ca preot, recomand cu drag cele doua carti legate de psihoterapie. Ce-i drept, modul de vedere al IPS-ului este intr-devar provocator pt. multi dintre noi, deoarece la fac. de teologie nu am avut ocazia sa vorbim despre ortodoxie ca stiinta terapeutica. Tocmai de aceea, dupa ce primesti hirotonirea “de la oameni” intampini probleme mari pt. ca nu ao ai si pe cea duhovniceasca-imparateasca cu adevarat.
    Foarte multi preoti, astazi, ar gasi aceasta carte o provocare “cumplita”, pt. ca ar trebui sa-si reorganizeze intregul sistem de viata-traire in Hristos. Faptul ca se ramane doar pe latura practica a faptelor bune, fara sa se inteleaga faptul ca drumul crestinului nu se opreste aici, ci urca spre iluminare si apoi indumnezeire, duce la ceea ce spunea insisi Mitropolitul -AUTARHIE SI DEZAMAGIRE. Tocmai de aceea avem nevoie de astfel de scrieri, pt. ca ..pur si simplu… trebuie sa stim is noi unde trebuie s ajungem si mai ales..cum..

    Cartile IPS-ului, pt. mine ca preot, sunt o adevarata revelatie…iar daca “teologii” nostri academici dau din nas, atunci tind sa cred ca suntem cu adevarat departe de adevar…
    Insa, problema cea mai mare consta in faptul ca venim la preotie fara trecerea prin cele 3 trepte.
    Diaconul trebuia ales din cei curatiti de pacate ; preotul din cei iluminati- cu descoperirea ratiunilor din fapturi si scripturi ; iar episcopul- indumnezeire..
    Sa fim sinceri….treptele preotiei in forma asta le vezi….daca le mai vezi, de fapt..
    cu respect..

  2. @ MihaiP:

    Stim, dar credeam ca tot IPS sa este si in acea poza.

  3. Doamne ajută,
    Ştiţi ceva de linkul videoconferintei? Acolo nu apare nimic, scrie ca “The meeting is no longer available”. De asemenea, la radio-Doxologia, desi ar fi trebuit sa se trasmita, nu se transmite.
    Multumesc.

  4. @ Ioli:

    Da, o multime de gafe tehnice si informationale, in lant, din pacate. Pana la urma, audio e pe Siteul Doxologia, undeva in dreapta, nu la Radio Doxologia. Iar video (dar fara sunet 🙂 ) – aici: http://1032948.livebroadcast.talkfusionlive.com/golive/m/G8JFUkaoClBAEZDC

  5. Doamne ajuta! Credeți să fie posibil să publicați înregistrarea audio a conferinței după finalizarea ei? Am tot asteptat pe Radio Doxologia, pana am citit mesajul dvs si acum ascultam, abia acum. Mulțumim.

  6. Ok, multumesc mult!
    Intr-adevar, pe doxologia in loc sa apas pe butonul Asculta trebuia sa apas pe butonul de play micut de mai jos.
    Linkul http://1032948.livebroadcast.talkfusionlive.com/golive/m/G8JFUkaoClBAEZDC imi da “The meeting has ended”. Dar bine ca am reusit sa prind audio.
    Doamne ajuta!

  7. @ mihailp:

    Moi nadajduim, dar… nu depinde de noi. Daca apare pe undeva, o dam, desigur.

  8. @ Ioli:

    Da, acum nu mai e deloc video. S-au laudat cei de acolo si asa am ajuns si noi, fara voia noastra, sa dam sperante desarte oamenilor…

  9. Slava Domnului si pentru audio!

  10. Ştiu că vin cam întârziat dar cum a fost conferinţa?

  11. @Sorin:

    Cat am prins, ultima parte din prezentarea principala si intrebarile, densa teologic, asa cum e si Vladica Hierotheos. S-au facut si niste precizari importante, legate de diferenta esentiala intre metoda isihasmului ortodox si cea scolastica, ce a dus la erezia apusului din care s-a dezvoltat protestantismul, ce a coborat crestinismul la nivel de morala.

    Au mai fost precizari importante despre minte si inima, despre impartasanie (vladica a precizat ca nu se poate face o regula general-valabila din deasa impartasanie) si a criticat faptul ca in facultati (din apus, din cate am inteles) s-ar prezenta teologia pr. Meyendorf despre controversa Sf. Grigorie Palama – Varlaam fara a se prezenta faptul ca pr. Ioannis Romanidis a demonstrat falsitatea sustinerilor acestuia.

    Daca pot raspunde si altii, care poate au ascultat conferinta integral…

  12. Intru-cat au fost doua evenimente in acelasi timp (conefrinta IPS Hieroteos si concertul Byzantion) am ales ca solutie sa transmitem simultan doua stream-uri audio. Cel cu Conferinta a fost promovat cit mai in fata pe portal. Tehnic ne era imposibil sa transmitem pe streamul principal care se face de la Catedrala Mitropolitana conferinta si am lasat in mod logic transmisia concertului care se desfasura la acea locatie. Conferinta fiind in aula Mihai Eminescu a Universitatii Alexandru Ioan Cuza am apelat la bunavointa tehnicienilor de acolo pentru un stream de internet pina la sediul nostru de unde am putut face retransmisie. Intru-cit deocamdata costurile cu echipamentele sunt destul de mari nu putem sa ne asumam un streaming video satisfacator.
    La linkul http://1032948.livebroadcast.talkfusionlive.com/golive/m/G8JFUkaoClBAEZDC a fost o transmisie a unei persoane private.
    Vom incerca cit de curind sa postam inregistrarea atit audio cit si video a conferintei.
    Pentru orice sugestii va rugam sa ne scrieti.

    Va multumim.

  13. @Bogdan Zamfirescu:

    Va multumim pentru precizari.

    Streamul privat nu a functionat, la el ne refeream mai sus.

    Asteptam atunci inregistrarile audio si video.

  14. Pingback: IPS HIEROTHEOS VLACHOS LA IASI - predica si interviu de Cuvioasa Parascheva (VIDEO): SFINTELE MOASTE SUNT DOVADA CEA MAI MARE CA DUMNEZEU ESTE VIU
  15. salutare si Doamne ajuta,
    nu stiu ce sa fac,apelez la voi din nou,fiindca n-am mai commentat de mult pe razbointrucuvnt.ro,
    sunt intr-o controversa cu tenta mai mult subiectiva,adica multa intristare,cu care m-am obisnuit,
    avem cativa preoti care slujesc la noi foarte apropiati de anturaj care o tot tin ca catolicii sunt crestini cu botez valabil si ca convertirea lor se face doar prin mirungere,chipurile ca ar fi in Numele Sfintei Treimi…stiti vechea nehotarare care starneste confuzie legat de rataciea papistasa,de unde mahnirea noastra a celor care suntem oarecum izolati ca sa avem alte preocupari,nu de imensele consecinte ale incuviintarii ingreunatoarei rataciri vaticanice,adica civilizatia occidentala demonocratica,cu toate avatarurile ei materiale,de care ,iata ne folosim regeste de-o vreme(si mi-e sa nu ne iasa “pe nas” intr-o buna zi,de-atata rasfatare…)
    Nu e intamplator ca Parintele Ioannis Romanidis este printre cei cu atitudine antipapistasa,gazduit si de voi cu critica acordului de la Balamand s.a.,IPS Hieroteos cred ca-l are la mare evlavie ca fiind neinselat teolog…
    ca gand va vine?sa mai mergem la slujbele acelor preoti “de pe strada noastra?”poate aveti ceva experienta sa apreciati o astfel de situatie care imi da de gandit…simt ca nu am folos si sunt tulburat la slujbele lor adesea eu insistand sa merg fiindca n-am identificat clar afurisenie la ei,desi parerile sunt impartite,ba sa ne ferim ba sa continuam,fiindca Harul lucreaza,Doamne pazeste daca n-ar lucra,si am fi partasi la o ipocrizie trista…

  16. @mihai:

    Desigur ca este o greseala afirmatia legata de botez, insa asta nu impieteaza asupra harului preotesc. Asadar, participarea la liturghie trebuie sa fie neindoita, cu constiinta ca Hristos este in mijlocul nostru. Daca ne tulbura gandurile, atunci putem incerca sa lamurim, omeneste, problema cu respectivii preoti furnizandu-le materiale – chiar din teologii citati – sau mergand la alta biserica, daca este cazul.

  17. Pingback: CONFERINTA DE LA IASI A IPS HIEROTHEOS VLACHOS despre viata si teologia parintelui Ioannis Romanidis (VIDEO SI TEXT) - prima parte
  18. Pingback: MITROPOLITUL IEROTEI VLACHOS: PARTEA A DOUA (INTREBARI SI RASPUNSURI) A CONFERINTEI DE LA IASI. (audio si text). Despre impartasania deasa, rugaciunea inimii, psihoterapia ortodoxa si pr. Ioannis Romanidis
  19. Pingback: IPS Hierotheos Vlachos - coplesit de dragostea, ravna si evlavia ortodocsilor din Romania. Impresii tulburatoare din pelerinajul cu moastele Sf. Policarp
  20. Pingback: VIDEO si AUDIO: Cuvantul IPS Hierotheos Vlachos de la LIBRARIA SOPHIA: La Staretul Sofronie gasim raspunsuri pentru cautarile si deznadejdile omului de azi. Am gasit un om care a trait in vremea noastra in duhul Sfintilor Parinti -
  21. Pingback: Conferinta de la Bucuresti (Facultatea de Drept) a MITROPOLITULUI IEROTHEOS: “Dumnezeu nu-Si impartaseste darurile celor care ‘dorm’, celor care nu lucreaza… SA NU DEZNADAJDUITI NICIODATA!” (video, audio, text) -
  22. Pingback: CUVINTE CATRE TINERI ale Mitropolitului IEROTHEOS (Vlachos) DE NAFPAKTOS: “Astăzi, în afara dependențelor trupești, există multe dependențe psihologice și ideologice”. DESPRE RELATIILE TRUPESTI INAINTEA CUNUNIEI: “Orice fruct tăi
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare