AZI E “IGNATUL”. SE TAIE PORCUL?!

20-12-2010 1 minut Sublinieri

Sfantul Ignatie Teoforul este sarbatorit pe 20 decembrie. Se crede ca a fost pruncul luat in brate de Hristos si dat ca exemplu de smerenie ucenicilor Sai (Matei 18, 2-4). Numele “Teoforul” vine de la marturia sa din epistole, unde scrie ca “Il poarta pe Hristos in inima”.

Potrivit traditiei, Ignatie a fost episcop de Antiohia, al treilea in succesiune la scaunul episcopal, primul fiind Sf. Ap. Petru, iar al doilea Evodiu, conform marturiilor lui Eusebiu, Origen si Ieronim. Pentru ca nu a lepadat credinta in Hristos, a fost aruncat in arena si sfasiat de lei, in jurul anului 110, in timpul domniei imparatului Traian (98-117). Particele din moastele sale se afla in Catedrala episcopala din Galati, la Schitul Darvari din Capitala si la Manastirea Tismana.

Din nefericire, ceea ce se retine din aceasta zi este doar taierea porcilor. Nu stiu care este originea acestui obicei. Potrivit unor cercetatori, acest ritual al injunghierii porcului nu era facut pentru indestularea familiei cu hrana, caci el amintea de jertfele aduse in antichitate zeitatilor care se nasteau si mureau in perioadele de innoire a timpului calendaristic. De aceea, in ziua de Ignat, fiecarui membru al familiei i se facea o cruce cu sangele porcului si se spunea ca e bine sa vezi sange in aceasta zi.

Tinand seama ca astazi oamenii nu se mai insemneaza cu sangele porcului, din acesta zi nu mai ramane decat indestularea pantecelui. Cert este ca Biserica nu poate recomanda si incuraja taierea porcilor in vreme de post. Pentru crestini, Craciunul nu e doar prezenta unor carnati, sarmale, sunca, caltabosi, cozonaci, …pe masa. Pentru acestia, important e ca Fiul lui Dumnezeu sa Se nasca in ei. Dar omului din zilele noastre ii este mai usor sa taie porcul, sa-si condimenteze carnatii si sa-i manance fara retineri. De altfel, isi spune ca e destul de dificil sa explice cum Fiul lui Dumnezeu, nascut din vesnicie din Tatal, Se naste din Fecioara Maria. Asa ca alegerea sa sta in ceea ce ii cere mai putin efort. […]

 

Adrian Cocosila

Cititi si:


Categorii

Opinii, analize, Pagini Ortodoxe

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Rânduială de rugăciune în Postul Paștilor

Comentarii

17 Commentarii la “AZI E “IGNATUL”. SE TAIE PORCUL?!

  1. Desi traditia aceasta a degenerat in ultima jumatate de secol, la fel ca multe altele, totusi, anumite studii de specialitate (cum ar fi cele ale doamnei Sabina Ispas) arata faptul ca aceasta traditie are radacini crestine.

    Atat obiceiul in sine cat si perioada infaptuirii lui (inainte de Craciun) si-ar avea simbolistica in Noul Testament, ca o preinchipuire a dezlegarii ce urmeaza a fi adusa de Cel ce urmeaza sa se nasca:

    11. Şi a văzut cerul deschis şi coborându-se ceva ca o faţă mare de pânză, legată în patru colţuri, lăsându-se pe pământ.
    12. În ea erau toate dobitoacele cu patru picioare şi târâtoarele pământului şi păsările cerului.
    13. Şi glas a fost către el: Sculându-te, Petre, junghie şi mănâncă.
    14. Iar Petru a zis: Nicidecum, Doamne, căci niciodată n-am mâncat nimic spurcat şi necurat.
    15. Şi iarăşi, a doua oară, a fost glas către el: Cele ce Dumnezeu a curăţit, tu să nu le numeşti spurcate.

    – Faptele Apostolilor, capitolul 10

    Sigur, lucrurile probabil sunt ceva mai complexe de atat, caci si sufletul vechi romanesc era de o complexitate cutremuratoare, dar pe scurt, aceasta ar fi explicatia.

    Sau cel putin o explicatie care, in opinia mea, este cat se poate de plauzibila, data fiind puternica ancorare a TUTUROR traditiilor vechi romanesti in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie.

    Acum, legat de perioada de junghiere … practic mi se pare imposibil sa faci acest lucru dupa Craciun. Degeaba il mai faci. Si nu cred ca o asemenea asteptare ar fi semn de evlavie.

    Noua ne este usor acum sa judecam, caci ne ducem la magazin, cumparam carnea si o tinem in congelator pt. cand ne convine. Dar in trecut, daca vroiai sa ai niste preparate din carne pe masa de Craciun, trebuia sa te apuci de gatit cam acum, adica cam cu 5 zile inainte. Altfel, ce mai aveai de dulce pe masa ? Numai oua, baranza si carne afumata ?

    Sigur, daca injughii porcul la un moment-dat asta nu inseamna ca trebuie sa te si apuci sa mananci ATUNCI din el si cu atat mai putin sa organizezi nu stiu ce pomeni cu aceasta ocazie in care sa-i mai tragi dupa tine si pe altii. Treaba asta intr-adevar nu cred ca facea parte din traditia veche romaneasca.

  2. Opinie @Lucian

    Citatul prezentat nu este o recomdare culinara. El are legatura mai curand cu ideea unui MESIANISM ETNIC, atat de prezenta in spatiul iudaic (si astazi in cel evreiesc) si preluat vad si in cel romanesc…in fapt o inlocuire a lui Hristos cu un idol de tip `neam ales`, `gradina Maicii Domnului` si alte formulari atat de actuale. Hristos il invata pe Sfantul Apostol Petru care este adanca libertate daruita prin Inviere. O libertate a vindecarii sambata, a mancarii cu mainile nespalate, a mancarii painilor puse inainte…o libertate autentica, dincolo de orice sablon, fie el al ADN-ului.

    Despre porci, sigur ca traditiile romanesti sunt numai de inspiratie divina..doar stim bine pilda gadarenilor.

    Sunt perfect de acord cu aspectele practice ale congelarii/prepararii carnii de porc.

  3. Nu stiu cati dintre voi au citit despre sarbatoarea “Saturnalia” la romani , porcul taiat in traditia romaneasca este o reminescenta pagana de la ei .”Pomana porcului” se facea si in acea sarbatoare care tinea de la 15 decembrie pana la 10 ianuarie in acest interval cei care munceau(munca era interzisa in aceasta perioada) erau nevoiti sa sacrifice un porc ca sa fie iertati de ceilalti din comunitate.Aceasta reminescenta nu este nici pe de parte crestina…oricat de mult ar vrea unii sa creada…Subscriu la ce spune articolul…nu cred ca e normal sa tai porci in post.Ce post mai e ala cand tu ai carnea pe masa,afumata,carnati ,etc si te gandesti la ea…ce rost mai are sa ne ispitim si noi ,nu o face vrajmasul destul?Daca veti merge la tara(si nu numai) veti vedea ca din pacate, omul este prea tare ancorat in traditia laica si prea putin in cea crestina.El stie ca trebuie sa taie porcul de Ignat dar uita sa se duca la biserica pe 25 si daca o face sigur nu mai vine si pe 26,27 asa ca ar fi mai bine sa invete ca mai trebuie si altceva in viata asta decat “umblat in trup”.Pt cel cu congelatul si pastrarea carnii…sa stii ca exista nenumarate cai pt pastrarea carnii fara congelare si iti dau doar cateva pe care bunicile si mama mea le-au folosit:prajirea carnii si punerea ei in borcane cu tot cu grasime- se intareste si se mentine chiar si 2 luni,afumarea ei…apropo pe vremuri oamenii aveau afumatoarea in hornul din pod si afumarea dura cate o saptamana de unde rezulta ca nu mancau carnea de Craciun si nici nu taiau porcul de Ignat, saramura ,carnea uscata si pastrata in beci.Nu vreau sa par absurd nu sunt impotriva tehnologiei este f bine ca avem frigidere dar se putea respecta Nasterea Domnului fara sa-ti stea gandul la porc…acum de ce nu se mai poate?

  4. Eu va spun cum fac de ani buni, de cand pregatesc porcul inainte de Craciun. Am reteta pentru carnati si mezeluri, stiu gramajele condimentelor, nu trebuie sa gust nimic. Si va garantez ca imi ies in fiecare an exceptionale.
    Iar cele care le pun pentru afumat le sarez, dupa care le las cateva zile sa se usuce putin, pana trece Craciunul si dupa aceea le pun la afumat.
    Dar niciodata nu am legat taierea porcului de “Ignat”, la noi nu este acest obicei. Noi pregatim porcul cand putem inainte de Craciun, ca atunci toate sa fie gata, ca dupa aceea ce rost are sa te mai apuci sa-l pregatesti, ce pui pe masa de Craciun ? Dar nici nu intrerupem postul ca sa gustam.
    Stiu ca unora nu le vine sa creada, dar acesta este adevarul. Incercati si veti vedea ca reusiti. Dar trebuie sa stiti retetele sau sa aveti macelar.
    Acum este pregatit deja, l-am pregatit saptamana trecuta. Mai raman 4 zile si dezlegam postul. Nu l-am incalcat. Aceasta este cred cea mai buma solutie.

  5. @Lucian
    Cunosc din povestile mai multor persoane trecute de 50 de ani (nu toate provenind din aceeasi zona) ca in copilaria lor parintii taiau porcul dupa Craciun. Nu stiu ce mancau la masa de Craciun, dar ma gandesc ca nici carnea de pasare nu e de refuzat dupa un post de 40 de zile. Poate ca asocierea dintre carnati si alte preparate si sarbatoarea Nasterii Domnului nu a fost la fel de puternica intotdeauna si se putea astepta trecerea postului.

    Pe de alta parte imi amintesc ca din Amintiri din copilarie (Ion Creanga) reiese ca porcul se taia inainte de Craciun. Deci obiceiurile nu erau la fel peste tot.

    De cativa ani si noi procedam exact cum a descris Pr Alexandru – se taie porcul inainte de Craciun (mult mai devreme de Ignat) si nu se gusta nimic. De fapt cu sau fara taiat de porc problema gustatului o au toate femeile cand trebuie sa pregateasca masa de Pasti si de Craciun si chiar se pot prepara fara sa fie gustat nimic chiar si cele mai complicate mancaruri.

  6. Mi-au picat in mana cateva carti cu titluri f “sugestive”.
    Una dintre ele, “OBICEIURI ROMANESTI”, trateaza si problema postului Nasterii Domnului:
    “In cultul Ortodox (…)In postul Nasterii Domnului in manastiri nu se consuma nici macar untdelemn sau vin. Acest fapt este gresit in Ortodoxie ca vin ce reprezinta vita de vie ce este viata si sangele Mantuitorului se poate consuma in fiecare zi. De asemeni untdelemnul este facut din foloarea soarelui sau porumb ce nu sunt din animale ci sunt plante si acestea sunt impuse de biserica dar nu sunt neadmise de Dumnezeu ca nu sunt din carne ci din plante.”
    Intreaga carte este plina de descantece, de usturoi si grau incoltit stropite cu Aheazma Mare, de batjocorire a Sfintelor Taine – botez, cununie, spovedanie – nu lipsesc denigrarile la adresa preotilor si a episcopilor.
    Se incepe fiecare ritual cu rugaciunea Tatal nostru dar nu asa cum ne-a spus-o Domnul Iisus, ci asa cum “este dictata de Ingerul de Lumina,Credinta si coroana – Conducatorul cetelor de Ingeri din semintia neamului 25 din Rai si Imparatia Cerurilor si Pamant”.
    La inceputul fiecarei carti cititorul este atentionat ca intreaga lucrare este scrisa sub directa indrumare a acestui inger de catre autoare.
    As fi ras, daca nu ar fi fost de plans.
    Imi vine sa cred ca fericit e porcul care-si viseaza taierea…Asa ii piere pofta de mancare si nici carne nu mai pune pe el…Ca omul care viseaza nebunii ca acestea, ii vine pofta sa le scrie si mai gaseste si edituri, si sponsori…

    Am vazut si la dvs un comentariu in care persoana respectiva spune ca si-a scris dorinta/rugamintea pe o hartie si i-a dat foc 🙁

  7. Ioana, exista multe carti pe piata cu autori cunoscuti sau anonimi care sustin ca subiectul cartii le este “dictat” de sus prin tot felul de fiinte “celeste”. Autoarea cartii pomenite de tine e o batranica care dupa ce a primit ajutorul lui Dumnezeu in vindecarea unei boli de care suferea (dupa ce a vizitat mormantul Mantuitorului) – am citit intr-un ziar un interviu – si-a dat toti banii pt biserica, insa cel rau i-a exploatat mandria (a aparut si la tv, si era vizibila aceasta patima a mandriei), aparandu-i sub forma unui inger de lumina care s-a autointitulat astfel, si pt ca i-a gadilat orgoliul, spunandu-i ca pt jertfa ei Dumnezeu a trimis pe acest inger spre indrumare, a cazut in aceasta inselare. Si e trist ca multi se lasa pacaliti si cred tot ce sustine aceasta persoana, inclusiv rugaciunea Tatal nostru modificata, ca cea care se face in biserica nu ar fi in regula… Se cade in aceste inselari pt ca lumea nu prea citeste carti de invatatura ale Parintilor. E suficient ca cineva sa le spuna ceva mai deosebit, sau sa mai si faca vreo asa-zisa “minune” ca oamenii sa ii acorde credibilitate maxima… -vezi si cazul unor videcatori/mentori din India sau Brazilia foarte cunoscuti la care oamenii nu doar ca merg sa le ceara ajutorul, dar se si inchina lor dar si la altarele paganesti de acolo, precum li se cere acolo), si culmea, merg la ei si romani de-ai nostri ortodocsi…

  8. Pai atunci postului duhovicesc si trupesc se cam termina jalnic, si nu cred ca consta in faptul ca am taiat porc sau nu, ci in imbuibare ca o revansa pe care ne-o luam singuri in ziua de Craciun ca am tinut post 40 de zile… de aceea sf. parinti ne recomanda masura la toate.
    @Lucian,
    pasajul din sf scriptura nu trebuie luat ad-literam si nici scos din context; sf. parintii il comenteaza ca evreii (inclusiv sf ap Petru in disputa lui cu Cornelius – vezi pasajele de dinainte) ii considerau pe cei ce nu erau de acelasi neam cu ei (deci nu din neam ales evreiesc) nevrednici de Impratie, iar Dumnezeu il smereste pe sf Petru trimitandu-i acea vedenie, ca un simbol al celorlalte neamuri care se curata si sfintesc de sangele mielului si vrednici si ei de Imaparatie…”Cele ce Dumnezeu a curăţit (adica neamurile pagane), tu să nu le numeşti spurcate”. Nu are nimic de a face cu stomacul 🙂
    Tuturor cititorilor acesui site si admin. iertari daca am suparat pe cineva cu ceva in anul acesta… Un craciun cu pace sfanta si An Nou cu bucurii duhovnicesti!

  9. @ ellaina

    Bineinteles ca citatul respectiv are de-a face SI cu stomacul 🙂 si mai ales cu legea alimentara pe care evreii erau obligati sa o tina si pe care Sfantul Apostol Petru probabil ca nu o putea tine in casa lui Corneliu, care nu era evreu.

    Mai lamuritor, pentru intelegerea contextului, este versetul anterior celor citate de mine, care spune asa:

    10. Şi i s-a făcut foame şi voia să mănânce, dar, pe când ei îi pregăteau să mănânce, a căzut în extaz.

    Desigur, talcuirea intregii vedenii este legata in primul rand de curatia sau necuratia neamurilor. NU am afirmat in postarea anterioara contrariul. Se pare ca s-a interpretat termenul de “dezlegare” adusa de Cel ce urmeaza sa se nasca prin “dezlegare alimentara”, desi eu nu am afirmat ca despre asta ar fi vorba in originile traditiei.

    Multi s-au grabit sa judece ceva ce nu cunosc. Nu stiu cati au citit sau au incercat macar sa citeasca studiile Sabinei Ispas pt. a vedea cat de intemeiate, stiintific si teologic, sunt (sau nu).

    Mi se pare destul de bizar sa consideri plauzibil ca o traditie sa derive dintr-o sarbatoare romana (cu care nu are absolut nimic in comun, decat implicarea unui porc si, eventual, o perioada de manifestare aproximativa) in loc de a considera cel putin la fel de plauzibil ca ea sa aiba origini crestine.

    Cu atat mai mult cu cat exista si opinii ale unor specialisti seriosi, crestini ortodocsi, in acest sens (nu a unor folcloristi atei care vor sa ne paganizeze cu forcepsul trecutul si stramosii).

    Eu nu spun ca aceste opinii legate de ignat sunt corecte sau nu, la nivel absolut, pentru ca nu am suficiente date in acest sens. Sunt insa niste elmenete care ar trebui macar luate in seama si, poate, aprofundate de cei care sunt interesati de domeniu.

    In niciun caz nu cred ca este ceva ce trebuie luat in bataie de joc sau ridiculizat !

    Dar in fine, la noi datul cu parerea in necunostiinta de cauza este sport national …

  10. Pingback: SFANTUL IGNATIE TEOFORUL. Predica Parintelui Sofian. "Sa nu cautati sa vorbiti de Iisus Hristos, dar sa doriti lumea. Mai bine este SA TACI SI SA FII, decat SA VORBESTI SI SA NU FII!"
  11. Cum va explicati ca, prin traditie, porcul crescut in fiecare an de o familie este taiat: nu de ziua sotului, nu de ziua sotiei, nu de ziua copiilor, ci de nasterea Domnului?
    Nu este aceasta tocmai o cinstire a lui Hristos si a Craciunului, mai presus de alte zile din an?

    Evident ca cei care spun sa nu se taie porci in post, cumpara de la magazin porci taiati tot in post.

  12. @ Laurentiu:

    Porcul si ziua de nastere a Domnului au, intr-adevar, o mare legatura duhovniceasca, si sacrificarea ritualica probabil ca este o noua forma de doxologie ortodoxa 🙂

  13. Si cine nu taie porc de Craciun nu cinsteste nasterea Domnului, care va sa zica?
    Daca stiam ca asa stau lucrurile, cresteam si eu barem un porcusor de Guineea 🙂

  14. Pana acum cativa ani, parintii mei care locuiesc la tara, taiau porcul intre Craciun si Anul Nou. Asta era traditia familiei. In post nu-l taiau fiindca era post, iar in ziua de Craciun nu-l taiau deoarece considerau ca e pacat sa-l tai sarbatoarea. Nu toti oamenii din sat faceau asa. Unii il taiau si in ziua e Craciun. Anul asta insa l-au taiat mai devreme. Adica in post… Probabil s-au mai “modernizat” si ei… 🙁

  15. am toata stima pentru felul in care scrie dl. Cocosila dar cred ca acum , cu acest articol exagereaza cam in genul mass-media care face din tantar , armasar si prezinta exceptii ca si cum ar fi regula . Ceea ce vreau sa spun este ca majoritatea romanilor de la tara care taie porcul in post , nu mananca ” de dulce ” pana in ziua de Craciun , tin post cel putin aceasta ultima saptamana din Postul Nasterii Domnului . Ceea ce se prezinta la tv , cu pomana porcului s.a.m.d. , repet , eu , unul le consider exceptii ce se vrea sa devina normalitate .
    Sambata trecuta am taiat porcul , l-am parlit , l-am transat , am facut carnatii , am pregatit tobele , am prajit carnea care era de prajit si toate celelalte SI NU MI-A FOST POFTA ABSOLUT DELOC , NICI MIE SI NICI CELORLALTI DIN FAMILIE . Asa cum am petrecut si restul postului si ne-am infranat , asa am facut si acum , asa cum am mers la cumparaturi in piata sau la supermarket si trecand prin fata galantarelor pline cu produse de carne ” ne-a plouat in gura ” cateodata dar fara sa cedam , asa am facut si acum . Nu cred ca pofta este un pacat ( sau nu unul capital , de moarte ) ci neinfranarea ei .
    In alta ordine de idei , as vrea sa vad , atat dintre cei ce au comentat cat si pe cei ce sunt de acord cu dl. Cocosila in aceata privinta , ce anume mananca in ziua de Craciun ? Mananca in continuare produse de post ? Daca nu , atunci cand au gatit aceste produse , nu cumva in zilele de post din ultima saptamana ? Sau doar taiatul porcului in post este pacat si cumpararea lui din macelarie nu mai este ? Sau doar taiatul in ziua de Ignat ? Sau doar pomana porcului ? Sau doar asocierea facuta intre Sfantul Ignatie si taierea porcilor ? Din articolul d-lui Cocosila nu reusesc sa fac delimitarea si nici nu stiu daca imi doresc asta , pentru ca FIECARE VA DA SOCOTEALA PENTRU ALE SALE . Cert este ca exista tendinta de a se ajunge la un zelotism nemotivat , bazat pe chestiuni de suprafata .

    Credinciosii de rit vechi , taie porcul dupa Craciunul pe stil nou , in apropierea Craciunului lor . Ati vrea sa vedeti ca fac si cei de pe stilul nou acelasi lucru , ati vrea sa ” se migreze calendaristic ” cu taierea porcului ?

    ” TOATE SA LE INCERCATI , TINETI CE ESTE BUN . ”

    Dreapta masura si socotinta sa ne ghideze in tot ceea ce facem . Doamne , ajuta-ne !

  16. Pingback: ODINIOARA SI ASTAZI… “Singurul duh care domneste astazi este acela al unei vitrine impodobite, dar false, artificiale” -
  17. Pingback: SFANTUL IGNATIE TEOFORUL, exemplu de martiriu -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare