“Baietii destepti” din IT: cum s-a defectat serverul pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare

7-03-2012 3 minute Sublinieri

s-a defectat serverul pe care rula softul pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare

​Luni dimineata – prima zi de inscriere a copiilor in clasa pregatitoare si in clasa I la scolile de circumscriptie – pana la ora 11:00 parintii nu au putut sa isi inscrie copiii din cauza defectiunii la serverul pe care sunt stocate datele. Ministerul Educatiei si oficialii Siveco au motivat ca serverul s-ar fi blocat in urma unor caderi repetate de curent electric in noaptea trecuta. In replica, oficialii Enel Distributie Muntenia spun ca nu ar fi inregistrat caderi de tensiune sau intreruperi ale alimentarii cu energie electrica ale abonatilor in zonele respective. Vezi ce explicatii da despre caderile de curent si Dinu Gheorghe directorul general al ARNIEC, agentia unde se afla serverul defectat.

UPDATE: Reprezentantii Ministerului Educatiei au declarat pentru HotNews.ro ca in cursul zilei de luni nu au mai fost probleme cu serverul, iar la scolile unde au existat probleme cu inscrierea acestea au fost cauzate de conexiunile la internet.

Ministrul Educatiei, Catalin Baba, si-a cerut scuze luni pentru “problemele si deranjul” pe care ministerul le-a produs parintilor care nu au putut sa-si inscrie copiii in clasa pregatitoare si in clasa I timp de aproape doua ore, dupa ce un server s-a defectat in urma unor caderi repetate de curent electric.

Anterior, Florin Ilia, vicepresedinte Siveco Romania, declarase pentru HotNews.ro faptul ca desi serverul in cauza dispunea de UPS, mecanismul pentru evitarea problemelor in caz de intrerupere a curentului, acesta nu a facut fata unor caderi repetate de curent electric.

  • Cu softul nu este nici o problema, functioneaza a fost testat toata saptamana trecuta, s-au introdus mii de fise. Din pacate in noaptea trecuta au existat mai multe caderi de curent care au afectat mai multe calculatoare din Bucuresti, inclusiv unul din serverele pe care este instalata aplicatia. Serverul respectiv are UPS, adica mecanism pentru evitarea problemelor in caz de intrerupere a curentului dar au fost mai multe caderi repetate. Mecanismul a protejat la prima si a doua intrerupere dar nu a reusit sa faca fata la intreruperi multiple“, a precizat pentru HotNews.ro Florin Ilia, vicepresedinte Siveco Romania.

Acesta a mai mentionat ca “serverul este al Ministerului Educatiei si se afla la ARNIEC (Agentia pentru administrarea retelei nationale informatice a educatiei si cercetarii)“. Sediul Ministerului Educatiei este pe strada Gen. Berthelot 28-30 Sector 1, iar sediul ARNIEC este pe strada Mendeleev 21-25.

In replica, oficialii ENEL Distributie Muntenia sustin ca nu ar fi inregistrat astfel de caderi de tensiune sau intreruperi ale alimentarii cu energie electrica in zonele mentionate.

  • Compania Enel Distributie Muntenia nu a inregistrat caderi de tensiune sau intreruperi ale alimentarii cu energie electrica a abonatilor de pe strada General Berthelot sau Mendeleev in cursul noptii de duminica spre luni, 4/5 martie 2012. De asemenea, nu au fost inregistrate sesizari in call-centerul tehnic din partea abonatilor din aceasta zona sau din partea Ministerului Educatiei, nici in cursul noptii de 4/5 martie, nici in cursul diminetii de 5 martie 2012 referitor la lipsa tensiunii sau a unor caderi de tensiune“, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Enel Distributie Muntenia.

HotNews.ro l-a contactat pe Dinu Gheorghe, directorul general al ARNIEC, pentru a afla daca au existat sau nu astfel de caderi de tensiune. Acesta sustine ca serverul se afla in cadrul Universitatii Politehnica Bucuresti si ca are si un grafic care indica aceste caderi.

  • Aplicatia pentru inregistrare rula pe trei servere virtuale: doua web servere si un server de baze de date, dar erau masini virtuale. Toata saptamana trecuta si mai ales in dimineata asta au existat multiple variatii urmate de doua intreruperi cu alimentarea de energie electrica: una pe la 5:10 iar alta pe la 7:10. Lucrul acesta poate fi demonstrat pentru ca avem grafice care urmaresc alimentarea cu energie electrica. Dupa caderea de la ora 7:00, UPS-urile nu au mai facut fata si s-a inregistrat un switch off. Revenind imediat serverele au pornit toate, mai putin cel de baze de date, mai exact un serviciu al lui, lucru stabilit de catre specialistii de la Siveco pentru ca noi nu ne-am ocupat de aplicatii“, a declarat pentru HotNews.ro Dinu Gheorghe, directorul general al ARNIEC.

Acesta a mai explicat ca “serverele virtuale erau instalate pe o masina hardware – un server mare. Masina hardware nu a avut nici o problema – a cazut datorita caderii de tensine, s-a restartat, a pornit fara nici o problema. Masina se afla intr-unul din nodurile retelei care se afla in Universitatea Politehnica Bucuresti“.

Cum explica acesta declaratiile celor de la ENEL?

  • Nodul de retea despre care vorbim e in zona Politehnica, Cotroceni, Militari si in zona asta de doua saptamani sunt caderi repetate de tensiune. Saptamana trecuta ni s-au ars cateva servere din cauza caderilor repetate de tensiune – noroc ca erau in garantie“, a mentionat Dinu Gheorghe.

Contactati din nou de catre HotNews.ro, oficialii Enel Distributie Munteniaau declarat ca “nici pe Splaiul Independentei nr. 313 nu am avut sesizari inregistrate in call center in cursul noptii”.

UPDATE Reprezentantii Enel Distributie Muntenia au revenit cu un nou set de explicatii in care afirma ca:

  • Enel Distributie Muntenia nu a inregistrat, in cursul noptii de duminica spre luni, 4/5 martie 2012, sau in cursul diminetii de luni 5 martie caderi de tensiune sau intreruperi ale alimentarii cu energie electrica a zonei Politehnica. De asemenea, nu au fost inregistrate sesizari in call-centerul tehnic din partea abonatilor din aceasta zona sau din partea Ministerului Educatiei, nici in cursul noptii de 4/5 martie, nici in cursul diminetii de 5 martie 2012 referitor la lipsa tensiunii sau a unor caderi de tensiune. Pot aparea variatii de tensiune sau caderi de tensiune si datorita unor defecte in instalatiile proprii ale consumatorilor“.

Ministrul Educatiei, Catalin Baba a mai declarat luni in urma acestui incident ca la nivelul ministerului a fost declansata o ancheta pentru a se stabili daca a fost vorba de “neglijenta” sau de “nerespectarea procedurilor de lucru”.

Nota noastra:

O adevarata comedie a erorilor, din pacate pe banii nostri. Se paseaza responsabilitatea de la unul la altul precum un cartof fierbinte. Pana la urma, se arunca vina pe “Dorel”: ENEL e de vina, zic ei, i-a lasat fara curent. Numai ca, pentru orice om serios din IT care stie ce e acela un server si un UPS, minciuna e evidenta. Insa comedia continua: nimeni nu pare sa stie pe unde este ratacit de fapt serverul “buclucas“, ba e in sediul ARNIEC, ba printr-o camara din Universitatea Politehnica, ba, e chiar “virtual”.

Istoria se repeta iar si iar si, desigur, tot la fel apar si numele “baietilor destepti” din IT, abonati dintotdeauna ai contractelor cu statul, indiferent de guvern si de cine este la putere. Astazi, SIVECO.

Urmatorul comentariu de la articolul de pe Hotnews este cat se poate de relevant:

La fel ca si colegul de forum, sunt administrator principal pentru toate serverele Carrefour (tinem toate magazinele din vestul europei, in jur de 6000 de supermarkete). Serviciul e obligatoriu complet, 24/7/365. NU exista caderi. In cazul unor erori hardware – serverele intra in starea de contingenta – sunt duplicate automat. Hearbeat-ul nu se pierde nici macar o miime de secunda.

Poate pica (extrem de rar) teava de intranet/internet de mare viteza. Totul e pe optic, providerul de Telefonica/Movistar dar se intampla o data la cativa ani si isi revine cvasi instantaneu. Si, repet, IASP-urile isi fac treaba pe loc, nodurile serverlor trec toate datele de pe un “geaman” pe celalalt.

Masinile sunt HP SuperDome (Unix, AIX, HPUX), respectiv IBM iSeries (AS/400) si zSeries (OS400, zOS) – in jur de 50 in fiecare data-center + plus vreo 120 in diversele centre zonale din Spania, Franta, UK, Austria si Italia.

Astia de la Siveco ori sunt ultimii agarici si amatori – deci Ministerul nu ar fi trebuit sa-i aleaga ca sustinatori de servicii critice din start (afacerile cu statul, doar in Romania sunt paguboase pentru cetatean), ori sunt mincinosi – ceea ce spune multe.

Problema cu serverul pentru clasa pregatitoare tine insa de organizare si de spolierea banului public in timp, cica, de criza si de “austeritate”. In alte domenii, lucrurile sunt si mai grave, pentru ca spolierii banului public i se adauga incalcarea drepturilor la viata privata, cum e cazul cu SIUI (CNAS).


Categorii

1. DIVERSE, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Internet, New Media, Noile Tehnologii

Etichete (taguri)

, , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

4 Commentarii la ““Baietii destepti” din IT: cum s-a defectat serverul pentru inscrierea copiilor in clasa pregatitoare

  1. Mai nou trebuie sa iti inscrii copii la scoala online? Ce mai si e asta?!?

  2. va rog sa ma iertati ca nu prea imi e clar si ajutati-ma sa inteleg:
    ok, s-a defectat (ce s-o fi defectat si unde?!?), dar cu ce a afectat asta inscrierea, care au fost efectele?

  3. @FlorinM:

    Daca lecturati mai atent articolul citat veti gasi acest pasaj:

    Ministrul Educatiei, Catalin Baba, si-a cerut scuze luni pentru “problemele si deranjul” pe care ministerul le-a produs parintilor care nu au putut sa-si inscrie copiii in clasa pregatitoare si in clasa I timp de aproape doua ore, dupa ce un server s-a defectat[…]

    Deci au mers parintii sa rezolve problema si s-au trezit pierduti in spatiu si timp pentru ore bune. Dar sigur erau niste lenesi notorii si chiar daca, prin absurd, ar fi trebuit sa ajunga la munca, oricum nu ar fi pus osul la treaba. Da’ le arata lor MRU ce inseamna eficienta corporatista. Vor deveni niste unelte la fel de eficiente ca si serverele astea ale “baietilor destepti“.

    Sigur, ce inseamna cateva ore totusi. Nu pare mult.
    Nu pare mult daca nu te gandesti ca doua ore se pierd aci, inca vreo cateva pe la primarie, altele pe la diverse institutii, una-doua prin trafic…etc…
    Nu pare mult daca nu te gandesti la milioanele, zecile si chiar sutele de milioane de euro investite in asemenea sisteme informatizate care ar trebui sa faca exact opusul a ce se intampla: in loc de timp perdut, sa castige timp, in loc sa incurce, sa descurce, in loc sa genereze aglomeratie, sa fluidizeze procesul…

    Si asa mai departe.

  4. @FlorinM:

    E vorba despre aceeasi mult-laudata informatizare a serviciilor administrative. Cu toate neajunsurile la pachet: digitalizarea informatiilor personale, ubicuitatea sistemelor informatice si, in plus, la noi, inclusiv tunurile financiare de rigoare.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare