ELECTROPUTERE NU VA MAI PRODUCE LOCOMOTIVE. Din ciclul dez-industrializarea Romaniei

2-04-2012 4 minute Sublinieri


Conducerea companiei afirmă că are tehnologie prea veche şi că politica statului nu încurajează fabricarea locomotivelor. Electroputere va rămâne concentrată pe echipamentele electrice de mare putere. Electroputere Craiova, compania care cu începere din 1941 a fabricat câteva mii de locomotive cu puteri de până la 6.800 CP va renunţa la fabricarea acestora, dar şi a echipamentului de transport urban.

Acţionarii companiei deţinută în majoritate de firma Al-Arrab Contracting Company Limited (86% din acţiuni) urmează să aprobe în următoarea şedinţă AGA, planificată pentru data de 23 aprilie “desfiinţarea diviziei Vehicule Feroviare şi Urbane”, potrivit anunţului publicat chiar pe situl de internet Electroputere.

Decizia de închidere a diviziei se justifică prin mai multe elemente, a declarat pentru România Liberă, Adrian Gabriel Dumitriu, director general Electroputere. CFR Călători şi CFR Marfă, companiile de stat care ar putea cumpăra locomotive Electroputere, nu au bugete de investiţii. Chiar dacă acestea ar avea bani pentru modernizarea parcului lor de locomotive , relaţii comerciale cu acestea sunt dificile. “Chiar nu avem nevoie de astfel de clienţi. Când i-am avut ne-au dat banii şi după un an şi jumătate”, spune directorul. Electroputere are contracte de reparaţii locomotive cu Grup Feroviar Român, operator feroviar privat. Dumitriu este nemulţumit că statul nu cere firmelor străine care primesc contracte din bani publici să folosească, parţial, produse şi servicii româneşti.

Bombardier folosea doar munca ieftină de la Eletroputere

Electroputere a avut o relaţie nefericită cu Bombardier, firma ce a livrat câteva zeci de garnituri de metrou Capitalei. “A fost vorba doar de lohn, în care ei foloseau forţa de muncă ieftină. Nu au cumpărat nimic de la noi. Puteam să le dăm motoarele electrice, pe care de altfel le exportăm în SUA, Canada, Germania, Italia sau Franţa”, spune Dumitriu.  Un alt motiv este că tehnologia deţinută este veche, din anii ’60-’70, când au fost cumpărate licenţele. Nici măcar unii dintre cei de la care au fost cumpărate licenţele nu le mai produc, spre exemplu ABB. “Transportul de marfă feroviar a scăzut la nivel european şi există un excedent de locomotive, în plus sunt producători consacraţi cărora este greu să le faci concurenţă“, afirmă directorul.

In viitor compania se va axa pe ceea ce reprezintă punctul ei forte, anume fabricarea şi producerea transformatoarelor şi motoarelor electrice. 70% din această producţie merge la export. După închiderea industriei neferoase din România, Electroputere cumpără cuprul din Turcia Serbia şi Italia. “Am căutat furnizori în România dar nu am mai găsit”, spune el.

Greşelile statului

Intr-o postare pe situl de internet contributors.ro Răzvan Orăşanu, fost şef al Agenţiei de Valorificare a Activelor Statului, implicat în trecut în privatizarea Electroputere, face o radiografie a acestui proces, dar punctează şi câteva greşeli făcute de stat în administrarea acestei companii.

O primă greşeală a fost faptul că Electroputere nici măcar nu era primită la licitaţiile CFR pe motiv că are datorii la bugetul de stat. “Permiţând calificarea, datoriile la buget s-ar fi stins mai rapid şi s-ar fi putut achiziţiona locomotive ieftine”, crede fostul şef al AVAS. In al doilea rând programul de refacere a transformatoarelor de mare putere “este ţinut la dospit (…) într-o ţară ce nu a terminat nici măcar electrificarea“. Primăria Craiova, condusă de Antonie Solomon, a băgat în executare silită fabrica pentru datorii istorice, “uitând că dacă ar fi intrat în faliment ar mai fi cules praful de pe tobă”, afirmă Orăşanu. Fiscul a hăituit şi el arabii, iar Metrorex a preferat pentru achiziţia unor noi garnituri de metrou, în locul canadienilor de la Bombardier care măcar le asamblau la Craiova, o firmă spaniolă, respectiv CAF, pe motiv că ar fi mai ieftin. Nu în ultimul rând, Ministerul Transporturilor nu a avut după 1990 nicio politică coerentă de modernizare a parcului său de locomotive.

Din nefericire, nu este o gluma de 1 Aprilie.  Un document, convocatorul la adunarea generala a actionarilor Electoputere S.A., vorbeste negru pe alb , de “aprobarea desfiintarii diviziei Vehicule Feroviare si Urbane”, dupa o istorie de decenii.  Tradus pe romaneste, prevederea punctului 9 din document inseamna  ca Romania, prin Electoputere, va pierde capacitatea de a construi nu doar locomotivele pe care le stie toata lumea, ci si metroul de tip nou, care era asamblat tot de compania romaneasca, desi era produs sub licenta canadiana.

In caz ca nu va amintiti, ultimele 16 metrouri comandate de Metrorex vor fi preluate de la firma CAF (Spania), si nu de la Electoputere, motiv pentru care banda de asamblare si capacitatea Romaniei de a le produce sunt astfel inchise. Metroul va rula trei modele diferite de trenuri, o premiera nu doar europeana, ci chiar mondiala. Ramane de vazut daca firma spaniola va coopera cu vreo companie romaneasca. Motivul pentru care aceasta informatie este in domeniul public doar in aceasta forma este solicitarea imperativa a CNVM-ului de prezentare publica a convocatoarelor AGA, pentru societatile care sunt cotate pe bursa. Decizia finala se va lua la adunarea actionarilor, pe 24 Aprilie, insa actionarul majoritar detine peste 80% din actiuni si hotararea va fi probabil confirmata.

Pentru cei care au rabdare pentru o foarte scurta istorie, dupa o inflorire in perioada comunista, compania a fost trecuta inca din 1999 pe o celebra lista de 7 companii care ar fi trebuit lichidate, in opinia Bancii Mondiale. Cativa incapatanati din AVAS au continuat sa creada in sansa Electoputere si in general in sansa unei parti a industriei romanesti. Patru tentative de privatizare nereusite au avut loc inainte de 2005. A cincea tentativa, si ea esuata datorita unor prevederi restrictive ale legii privatizarii, s-a petrecut in 2006, in timpul mandatului meu de presedinte al AVAS. Inainte de a pleca din institutie in 2006, am dat dispozitie pentru refacerea documentatiei, iar a sasea tentativa de privatizare s-a produs sub presedentia lui Teodor Atanasiu, succesoru meu la AVAS. Privatizarea a ajuns pe biroul meu si al altor 8 colegi, de data aceasta in Consiliul de Indrumare si Supraveghere al AVAS. Doua sedinte nu au condus la niciun rezultat, in timp ce Electoputere era la doua saptamani de faliment. Pentru a  treia sedinta, am propus si s-a aprobat un convocator scris.  Am mers personal cu dosarul de privatizare in brate, la fiecare membru al Consiliului, convingand intr-un final suficienti sa semneze pentru ca privatizarea sa se poata produce. Mi-a explicat cineva ca nu voi reusi sa obtin semnaturile. Era noiembrie 2007 si Electoputere s-a privatizat, semnaturile au fost obtinute. Alaturi de Laminorul Braila, este singura companie mare care a scapat nelichidata de pe lista Bancii Mondiale.

Opozitia la privatizare a fost semnificativa. “Si sa vina arabii sa preia Electoputere si sa faca mall?” m-a intrebat un coleg. “Mai bine in lichidare, caci AVAS-ul va recupera mai mult”, spunea altul. “Eu nu semnez asa ceva” spunea juristul comitetului. Privatizarea Laminorul Braila trecuse de acelasi Consiliu de 9 oameni cu “scorul” de 5-4 , deci aveam deja experienta unei privatizari facuta la limita. Totusi, avand in vedere ca optiunea era falimentul ce ar fi trebuit declarat, conform legii, imediat de catre AVAS, optiunea unei companii din Arabia Saudita nu mai parea atat de neagra, chiar daca Fathi Taher este astazi presedintele Consiliului de Administratie. Ce s-a intamplat pana in prezent? Electoputere si-a achitat cele 60.000.000 euro datorii, la data privatizarii, a investit in retehnologizare inca pe atat, daca s-au tinut de contractual de privatizare semnat – iar AVAS-ul a confirmat pana in prezent acest lucru. Doar in ultimele luni, a castigat comenzi de transformatoare in Coreea, Grecia si Algeria – traditia industriala continua, desi e criza in economie. “Arabii” au facut si spatiu de mall, intr-o zona de spatiu excedentara, insa s-au dovedit industriasi mai priceputi decat ii credita cineva (inclusiv subsemnatul) la inceputul acestui proces.

Ce a facut statul roman?

Unu – nu a permis calificarea Electoputere la licitatiile CFR, pe motiv de datorii la buget, fara sa realizeze ca, permitand calificarea, datoriile la buget s-ar fi stins mai rapid si ar fi putut achizitiona locomotive mai ieftine. Ne dam cu stangul in dreptul din punct de vedere legislativ, cu talent.

Doi – tot statul tine programul de refacere a transformatoarelor electrice de mare putere la dospit, in maruntaiele Ministerului Economiei si Comertului – intr-o tara in care nu am terminat nici macar electrificarea, visul de aur al lui Ceausescu, in anul de gratie 2012.

Trei – vajnica primarie Craiova, condusa de celebrul Antonie Solomon bagase firma in executare silita, pentru niste datorii istorice, uitand ca daca aceasta companie ar fi intrat in faliment ar mai fi cules praful de pe toba.

Patru – Fiscul a haituit si el, cum a putut, “arabii”.

Cinci – metroul bucurestean a preferat o firma spaniola uneia canadiene care macar asambla garniturile in Romania. Explicatia Metrorex ca “e mai ieftin cu 20 de milioane de euro solutia spaniola” nu cred ca a luat in considerare si costul pierderii definitive a unei capacitate de productie in Romania, costul somajului pentru niste sute de oameni plus costul dezindustrializarii pentru Craiova. Nici Ministerul Transporturilor nu s-a gandit vreo secunda la implicatii. Motivul final al inchiderii sectiei de locomotive este ca un program serios de investitii in calea ferata nu a mai fost facut de 21 de ani, desi sistemul palpaie cu locomotivele produse in anii ’70, iar majoritatea trebuiau casate inca de acum 10 ani.

Nu ma astept insa la discutii serioase despre dezindustrializare,  acum cand  traseistii din politica si puscariabilii mai mici sau mai mari ce dau de furca instantelor reprezinta subiecte mult mai suculente.

As vrea sa stiu care este parerea cititorilor si tin sa ii multumesc pe aceasta cale, public forumistului care m-a acuzat de toate relele pamantului, saptamana trecuta, pe acest subiect. De ce? Provocandu-ma sa scotocesc informatii despre starea actuala a companiei, mi-a permis sa documentez articolul de fata.


Categorii

1. DIVERSE, Razboiul impotriva Romaniei

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

3 Commentarii la “ELECTROPUTERE NU VA MAI PRODUCE LOCOMOTIVE. Din ciclul dez-industrializarea Romaniei

  1. Din cate stiu eu electroputere nu mai fabrica locomotive din 1990.
    Ce a iesit de la electroputere din 90′ si pana acum, au fost doar reparatii si modernizari de locomotive vechi si garnituri de metrou asamblate doar.

    Se vor pastra sectiile de transformatoare si masini rotative.

    Locomotive se fabrica din nou in Romania din 2006 de catre firma Softronic, o companie nascuta pe o parte din cenusa electroputere.
    http://www.softronic.ro/vehicule_fer.php?id=21#distantor

    Vagoane, garnituri de metrou si tramvaie se fabrica la Astra Arad unde chiar a iesit de pe portile uzinei cel mai modern si mai frumos si mai ieftin tramvai cu podea coborata din sud-est-ul Europei.
    http://www.vestic.ro/articol_20000/%28foto-video%29-aradeni-%E2%80%9Eeu-sunt-imperio-primul-tramvai-modern-realizat-la-astra-arad-in-colaborare-cu-siemens%E2%80%9D.html

  2. Ce fel de oameni ne-au condus destinele tarii, de dupa rinvolutie? Escroci? Cretini? Nebuni? Dementi? Mai avem un pic si ne trezim in plin ev mediu sau mediocru.

  3. Ce mai produce Romania?? CO2?

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare