FACEBOOK deschide ”SEZONUL VANATORII” de adolescenti. Compania extinde optiunile de EXPRIMARE a adolescentilor pe reteaua sociala pentru a-i prinde in CAPCANA MANIPULATORILOR COMERCIALI si nu numai…

28-10-2013 3 minute Sublinieri

afp-photo-jones.si

In argumentarea oferirii posibilitatii utilizatorilor cu varste cuprinse intre 13 si 17 ani de a-si face publice postarile pentru toata lumea si de a fi urmariti de catre oricine, in stil Twitter, reteaua sociala a explicat ca adolescentii sunt “printre cei mai priceputi indivizi utilizatori de social media”.

Facebook a prezentat acest fapt miercuri ca pe un dar oferit utilizatorilor sai tineri, notand in anuntul sau ca “indiferent daca este vorba despre angajament civic, activism, sau parerea despre un film, acestia doresc sa se faca auziti”. Reteaua a ilustrat potentialul acestui entuziasm proaspat dezlantuit intr-un triptic de actualizari de status. Unul dintre adolescentii “priceputi” se lauda cu strangerea sumei de 10 000 $ in scopuri caritabile, altul isi anunta determinarea de a-i ajuta pe cei flamanzi, iar cel de-al treilea cerea sugestii de film pentru weekend. Cine nu si-ar dori sa imparta acestea cu lumea intreaga?

Insa ce uita cea mai mare retea sociala din lume sa mentioneze este cadoul ascuns: mai multe tinte pentru marketeri. Tinte cu bani de ars – fie ai lor, fie ai parintilor – si fara maturizarea necesara pentru a le permite filtrarea cantecului de sirena “cumpara-ma sau mori” al reclamelor.

“Aceasta actualizare nu schimba cu nimic modul de afisare al reclamelor pe Facebook, nici pentru adolescenti, nici pentru altii”, a declarat un reprezentant al retelei. “In momentul de fata, povestile sponsorizate sunt afisate doar prietenilor, indifirent de audienta postarii.”

Totusi, ce sa faca un “adolescent priceput in social media”? Mai mult, ce inseamna de fapt aceasta? Cand NBC News a cerut Facebook sa clarifice la ce se refera, mai exact, cand anunta priceperea in social media a adolescentilor, un purtator de cuvant al companiei a atras atentia asupra unui studiu recent al Pew Internet & American Life Project:

”Adolescentii impartasesc mai multe informatii personale pe site-urile de social media decat in trecut, dar in acelasi timp urmeaza o varietate de pasi tehnici sau non-tehnici pentru a proteja confidentialitatea acestor informatii. In ciuda acestor actiuni de protejare a intimitatii, adolescentii nu exprima un nivel prea ridicat de ingrijorare cu privire la accesarea datelor personale de catre terte parti facebook-envy-230113precum firmele sau agentii de publicitate; doar 9% dintre acestia se declare “foarte” ingrijorati.”

Clientilor care platesc ai Facebook – cumparatorii de spatiu publicitar – probabil ca le plac aceste cote.

“‘Priceputeste un termen comercial incredibil de enervant”, a declarat pentru NBC Susan Linn, cofondator si director al Campaniei pentru o Copilarie Lipsita de Publicitate (Campaign for a Commercial-Free Childhood). “Agentii publicitari folosesc ‘priceput’ tot timpul. Copiii sunt familiarizati cu o multime variata de reclame si o multime de branduri diferite si stiu cum sa foloseasca tehnologia, aceasta este foarte clar”, a mai zis Linn, care este si profesor de psihiatrie al Scolii Medicale Harvard. Totusi, a adaugat aceasta, “judecata lor nu este una adulta si sunt susceptibili manipularii”.

Manipulare din partea agentilor de publicitate, de exemplu. Linn a subliniat ca

“scopul publicitatii este acela de a crea o dorinta de cumparare din partea publicului tinta, de a-i convinge ca lucrurile pe care le cumpara ii vor face fericiti. Acesta este mesajul primit de copii, si este un mesaj fals.”

Observand prezentarea catre adolescenti de catre Facebook a noii oportunitati ca pe o libertate si nu ca pe un mijloc de a oferi mai multa informatie agentilor publicitari, Linn a afirmat:

“Cred ca justificarea Facebook pentru aceasta miscare este necinstita”.

Intr-adevar, fie ca te lauzi umil despre suma stransa in scopuri caritabile, fie ca ceri sugestii de vizionare a unui film, toate acestea nu sunt decat aur pentru companiile de publicitate. Aplicatiile terte si agentii publicitari pot ocoli unele dintre masurile de protejare a continutului privat – mai ales daca unul dintre prieteni ofera permisiuni acestora si apoi impartaseste continut cu alti prieteni – insa interdictia de pana acum aplicata adolescentilor insemna ca o multime de informatii despre copii era in afara limitelor. Acum, orice ar alege un adolescent sa posteze public pe cea mai mare retea de socializare din lume, vorbim despre “sezon deschis”.

Toate postarile publice pot fi compilate, combinate si examinate incrucisat cu informatii impartasite de tine cu prietenii tai, pentru a crea un profil inspaimantator de precis despre tine si despre ce ai putea cumpara.

Ni se reaminteste ca aceasta retea gratuita imensa nu numai ca este operata de catre o companie listata la Bursa care-si obtine majoritatea profitului din publicitate, ci si ca, dupa cum afirma senatorul Al Franken mai demult, “suntem produsul lor”.

In 2012, Franken observa ca pe masura ce devenim tot mai dependenti de aceste servicii “gratuite”, care-si obtin majoritatea profitului via profiluri personale, permitand tertilor sa produca reclame ce folosesc informatiile personale extensive stocate acolo, “imboldul acestor companii de a-ti proteja viata privata va fi tot mai mic”.

Dincolo de cautarea de venituri, aceasta s-ar putea sa fi fost si o miscare competitiva pentru Facebook. Nici nu trebuie privit mai departe de raportul Facebook din luna martie, in care reteaua sociala recunostea pierderea tractiunii in ce priveste valoroasa piata a tinerilor.

“Consideram ca o parte dintre utilizatorii nostri, in special cei tineri, sunt constienti de existenta si chiar folosesc alte produse si servicii similare sau substitutive Facebook.”

Si dupa cum afirma in declaratia de libertate catre adolescenti,

“desi doar o mica parte dintre adolescenti ar putea alege sa posteze public, aceasta actualizare le permite sa-si impartaseasca parerile la un nivel mult mai larg, la fel ca pe alte servicii de social media”.

Facebook CEO Zuckerberg addresses the audience during a media event at Facebook headquarters in Menlo ParkInsa prin acordarea de vizibilitate publica sporita adolescentilor, compania nu face nimic altceva pentru a adresa hartuirea cibernetica sau pradarea sexuala in afara de a redirectiona parintii si copiii catre Centrul pentru Siguranta Familiei (Family Safety Center).

Si cum ramane cu cei mai mici dintre posibilii utilizatori de Facebook? In momentul de fata, Actul de Protejare a Intimitatii Online a Copiilor (Children’s Online Privacy Protection Act) interzice oricarei retele sociale primirea de noi utilizatori cu varsta mai mica de 13 ani. Insa in 2011, fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg a declarat in fata audientei din cadrul unui summit pentru inovatie si educatie ca, “Filozofia mea este aceea ca pentru educatie trebuie sa incepi de la o varsta foarte, foarte frageda”.

Acesta a sugerat ca unul dintre modurile de a atinge acest scop ar putea fi ridicarea unor restrictii si permiterea accesului copiilor sub 12 ani pe Facebook.

Si asa incepe…

traducere pentru razbointrucuvant de B.D.


Categorii

Comercializarea copilariei, Facebook, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor, Traduceri

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “FACEBOOK deschide ”SEZONUL VANATORII” de adolescenti. Compania extinde optiunile de EXPRIMARE a adolescentilor pe reteaua sociala pentru a-i prinde in CAPCANA MANIPULATORILOR COMERCIALI si nu numai…

  1. eu nu prea inteleg pericolul de facebook, ca e o retea ce ,,promoveaza” oarecum spionajul sunt de acord, dar, draga redactie, puteti explica in termeni mai populari romanesti practic despre ce e vorba?

  2. @Cornelia:

    Facebook incurajeaza prezenta adolescentilor si chiar a copiilor pe reteaua sa sociala, cu postari vizibile, publice, si, eventual, cat mai dese, ca sa faca din aceste postari profile pe care, ulterior, le pot vinde companiilor ce vor asalta acest ”public tinta” cu reclamele cele mai ”potrivite”. De asemenea, aceasta prezenta pe facebook e si destul de riscanta, deoarece sunt destui/destule retele de pedofili, dupa cum s-a si atentionat pana acum, care isi cauta victimele aici.

  3. http://www.pesurse.ro/2013/10/29/propunerea-legislativ-se-vrea-eliminarea-vacanelor.html

    Parca FB pare mai putin periculos decat ceea ce intentioneaza mai departe…

    Incet, incet, ba cu familia homosexuala, nu e voie sa zici mama, nu e voie sa zici tata, ba cu ”scoala trebuie sa scoata tampiti”, ba cu ”indobitociti copiii inca de la gradinita cu religia voastra”, in curand ii vor creste in lagare… sa fie siguri ca iese … omul nou.

  4. Pingback: VIATA PE INTERNET SAU “ZOMBIFICAREA” OMULUI/ Smartphonurile strica viata de familie? (Opinii si studii despre internet) - Recomandari
  5. Pingback: Cum afecteaza consumul de INTERNET si TELEVIZOR sanatatea psihica: CINCI SINDROAME - Recomandari
  6. Pingback: EFECTUL SMARTPHONE-URILOR ASUPRA COPIILOR: dependenta de JOCURILE VIDEO si “contaminarea” cu PORNOGRAFIE. Numarul crescut de tumori cerebrale la copii – CAUZAT DE FOLOSIREA TELEFOANELOR MOBILE? - Recomandari
  7. Pingback: FACEBOOK SI POST-DEMOCRATIA. Reteaua de internet a fost acuzata ca CENZUREAZA DELIBERAT POSTĂRILE CONSERVATOARE. Cum manufactureaza Facebook NOUL CONSENS SOCIAL prin expunerea privilegiata a MINORITATILOR AGRESIVE | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare