MOLDOVA MARE? Sinodul Bisericii Ucrainene il introduce pe SFANTUL STEFAN CEL MARE in calendar/ Arhiepiscopia Iasilor despre asa-zisa “BANCA” a BISERICII/ Parintii Iustin si Pantelimon de la Oasa – IN VIZORUL PS SOFRONIE?

20-09-2014 8 minute Sublinieri

15887_1_sf.stefan

  • Doxologia:

Hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina s-a întâlnit în ziua de 16 septembrie 2014, sub președinția Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Ucraina, Mitropolitul Onufrie al Kievului și al Întregii Ucraine, și a hotărât și introducerea Sfântului Voievod Ștefan al III-lea (cel Mare) în Calendarul Bisericii Ortodoxe din Ucraina, cu dată de prăznuire 2/15 iulie.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina s-a întâlnit în ziua de 16 septembrie 2014, sub președinția Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Ucraina, Mitropolitul Onufrie al Kievului și al Întregii Ucraine.

Înainte de deschiderea lucrărilor, membrii Sfântului Sinod au participat la Sfânta Liturghie, săvârșită de Preafericitul Onufrie în reședința sa.

Hotărâri:

1. Alegerea Preafericitului Onufrie în treapta de Mitropolit al Kievului și al Întregii Ucraine îl scoate din calitatea de Preşedinte al Consistoriului Bisericesc.

Ca urmare a acestei constatări, Sfântul Sinod a hotărât alegerea Mitropolitului Fiodor (Teodor) de Kameneţ-Podolsk ca Preşedinte al Consistoriului Bisericesc. De asemenea, Mitropolitul Fiodor (Teodor) de Kameneţ-Podolsk a fost numit și membru permanent în cadrul Sinodului Bisericii Ortodoxe din Ucraina.

2. Alegerea Preafericitului Onufrie în treapta de Mitropolit al Kievului și al Întregii Ucraine a lăsat vacant scaunul de Mitropolit de Cernăuți și Bucovina.

Sfântul Sinod a hotărât alegerea Arhiepiscopului Meletie de Hotin ca chiriarh al Episcopiei Cernăuților și Bucovinei (fără să se menţioneze ridicarea lui în rangul de mitropolit).

3. Alegerea Arhiepiscopului Meletie de Hotin în treapta de Episcop de Cernăuți și Bucovina a lăsat liber scaunul de Episcop de Hotin și funcția de Vicar al Eparhiei Cernăuţilor și Bucovinei.

Sfântul Sinod a hotărât alegerea Arhimandritului Evsevie (Eusebie) Dudtsi în treapta de Episcop de Hotin şi vicar al Eparhiei Cernăuţilor. Sfințirea ca episcop va avea loc la Kiev.

4. Alegerea Arhimandritului Evsevie (Eusebie) Dudtsi în treapta de Episcop de Hotin şi vicar al Eparhiei Cernăuţilor a lăsat Mănăstirea “Sfântul Ioan Teologul” – Khreshchatyk din Episcopia Cernăuților și Bucovinei fără îndrumător (stareț).

Sfântul Sinod a hotărât alegerea Arhimandritului Serafim (Dudku) ca stareț al Mănăstirii “Sfântul Ioan Teologul” – Khreshchatyk.

5. Sfântul Sinod a aprobat propunerea IPS Mitropolit Antonie de Boryspil și Brovarskiy de a se acorda Bursa Sinodală „Mitropolitul Vladimir” (Sabodan) pentru cei mai buni studenți ai Academiei Teologice din Kiev și a Seminarului Teologic.

6. Sfântul Sinod a hotărât introducerea Sfântului Voievod Ștefan al III-lea (cel Mare) în calendarul Bisericii Ortodoxe din Ucraina, cu dată de prăznuire 2/15 iulie. De asemenea, membrii Sfântului Sinod au dispus traducerea slujbei sfântului pentru a se săvârși în toate bisericile.

7. Sfântul Sinod a hotărât canonizarea Sfântului Ilarion (Yushenova), Episcop de Poltava și Pereiaslav (1904). De asemenea, s-a aprobat icoana de canonizare, troparul și condacul Sfântului Ilarion. Ziua de prăznuire a Sfântului Ilarion va fi ziua canonizării lui.

8.  Sfântul Sinod a hotărât canonizarea Sfântului Bartolomeu Bondarenko (1931). De asemenea, s-a aprobat icoana de canonizare, troparul și condacul Sfântului Bartolomeu Bondarenko. Sfântul Bartolomeu va fi prăznuit pe 4/17 aprilie (ziua adormirii) și pe 7/20 aprilie (ziua descoperirii sfintelor moaște).

Nota noastra:

Sigur ca dam Slava lui Dumnezeu daca Sfantul Stefan cel Mare va fi praznuit si de alte popoare ortodoxe. Totodata, nu putem sa nu observam unele lucruri. Introducerea Sfantului Stefan cel Mare in calendarul Bisericii Ortodoxe Ucrainene, cea canonica, ce tine de Patriarhia Moscovei, este tardiva si nu are un substrat substantial: nu am auzit de un val de evlavie in tara vecina, de o constientizare la nivelul poporului – nu doar cel romanesc – a importantei lui Stefan cel Mare ca Voievod si Sfant. De asemenea, nu au existat contacte stranse intre Biserica Ucraineana si cea Romana, vizite, pelerinaje sau alte evenimente care sa duca la constientizarea importantei unui Sfant local si, astfel, la preluarea sa organica in calendarului altei biserici locale.

Vine cam de nicaieri aceasta decizie, in plus, vine intr-un moment in care ai zice ca Sinodul BOU are cu totul si cu totul alte urgente decat impamantenirea unor Sfinti straini. Mai mult decat atat, vine intr-un moment in care in Republica Moldova se agita spectrul “Moldovei Mari” si curentul “moldovenist”, de origine kaghebista si inspiratie moscovita, se afla in plina prelucrare.

Asadar, tare ne e teama ca asistam, de fapt, la o decizie mai degraba politica, instrumentala, cam in acelasi sens cu cea a prezumtivei canonizari a Sfantului Valeriu Gafencu de catre Mitropolia Chisinaului si a Intregii Moldove ce tine de Patriarhia Moscovei.

***

O instituţie non-bancară şi non-profit, în sprijinul angajaţilor Arhiepiscopiei Iaşilor

În conformitate cu Statutul pentru Organizarea şi Funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române şi cu Regulamentul pentru Organizarea şi Funcţionarea Caselor de Ajutor Reciproc ale Clerului şi Salariaţilor Bisericeşti din Eparhiile Bisericii Ortodoxe Române, în Arhiepiscopia Iaşilor s-a înfiinţat o Casă de Ajutor Reciproc a Clericilor şi Mirenilor I.F.N. Iaşi, cu scopul de a putea oferi angajaţilor de la unităţile de cult din această eparhie un mijloc simplu şi ieftin de a împrumuta anumite sume de bani. Această informaţie a fost difuzată presei încă din data de 14 februarie 2011, ea regăsindu-se în comunicatul emis la finalul lucrărilor Adunării eparhiale a Arhiepiscopiei Iaşilor din acel an, precum şi într-un comunicat special pe această temă din 7 martie 2011. Actualmente, s-au înscris şi sunt membri cotizanţi ai acestui CAR un număr de 814 persoane (nu 14, cum s-a vehiculat prin presă), care pot primi, în condiţiile legale şi statutare, credite în cuantum de până la 15.000 RON.

Casa de Ajutor Reciproc a Clericilor şi Mirenilor I.F.N. Iaşi este o asociaţie non-profit, cu statut juridic propriu, fiind o instituţie financiară non-bancară, creată în sprijinul acelor persoane care funcţionează ca angajaţi în una dintre unităţile de cult de pe aria Eparhiei Iaşilor, inclusiv a celor care activează în cadrul şcolilor teologice, precum şi a rudelor de până la gradul I. Această asociaţie are un buget propriu de venituri şi cheltuieli şi nu constituie, cum greşit s-a înţeles, o „afacere“ a Arhiepiscopiei Iaşilor.

Astfel de iniţiative se regăsesc şi în alte eparhii din Biserica Ortodoxă Română, iar la nivelul Eparhiei Iaşilor ea constituie, de fapt, reluarea unei formule similare de întrajutorare financiară pentru clerici şi mireni care a funcţionat de-a lungul vremii. Mai ales pe fondul crizei economice, o Casă de Ajutor Reciproc (CAR) este şi un mijloc de a veni în sprijinul celor cu salarii mici şi care se confruntă cu dificultăţi materiale, situaţie în care se află şi angajaţi ai Arhiepiscopiei Iaşilor, cum e cazul, mai ales, al preoţilor şi personalului neclerical din zonele rurale mai sărace.

Suma suplimentară, calculată procentual (acea aşa-zisă „dobândă“), care însoţeşte returnarea eşalonată a oricărui împrumut, are ca destinaţie exclusivă acoperirea cheltuielilor cu funcţionarea acestei asociaţii. Dacă după acoperirea acestor cheltuieli mai rămâne o sumă necheltuită, rezultată din activitatea Casei de Ajutor Reciproc a Clericilor şi Mirenilor I.F.N. Iaşi, ea este împărţită, în conformitate cu prevederile legale, tuturor membrilor cotizanţi, proporţional cu valoarea fondului social al fiecăruia, şi nu constituie, nici într-un caz, un venit suplimentar pentru Arhiepiscopia Iaşilor.

Aşadar, Biserica, în speţă Arhiepiscopia Iaşilor, nici nu a înfiinţat o „bancă“, nici nu are vreun câştig financiar de pe urma acestui CAR înfiinţat de unii clerici şi mireni. Regretăm, pe această cale, mediatizarea unor informaţii eronate despre această iniţiativă a Arhiepiscopiei Iaşilor şi nădăjduim că se vor face cuvenitele rectificări, informând corect publicul asupra acestui subiect. (Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iaşilor)

Casa de Cultură a Sindicatelor a găzduit joia trecută prima conferinţă pe teme religioase interzisă în Oradea după căderea comunismului. Şi nu de autorităţile laice, ci chiar de Biserică!

Organizată de un grup de organizaţii de tineret, conferinţa despre “Bucuria vieţii” susţinută de preoţii Iustin Miron şi Pantelimen Şuşnea a fost interzisă de episcop. Motivul? Organizatorii i-au cerut binecuvântarea prea târziu. Astfel, evenimentul s-a ţinut clandestin, ca-n epoca de aur a ateismului. Şi, tot ca atunci, protagoniştii riscă să fie pedepsiţi…

“O s-o ţinem…”

Iustin Miron2Joi seară, cu câteva minute înainte de ora 18, cei peste 800 de orădeni adunaţi în sală şi pe holuri nu ştiau dacă se mai ţine conferinţa. Părintele Iustin Miron (foto), stareţul Mănăstirii Oaşa din judeţul Alba, întâmpina publicul la intrare. Rând pe rând, prin faţa lui trec tineri zâmbind, femei făcând cruci, intelectuali de provincie şi bătrâni încruntaţi de griji, atenţi la lunecuşul treptelor. Preoţi în “civil” se strecoară în sală cu faţa în pământ, ştiind că, dacă sunt recunoscuţi, vor avea de suferit. Majoritatea celor veniţi se închină şi cer binecuvântare. Părintele le pune mâna pe creştet, zâmbind. Mulţi îl îmbrăţişează. Se rostesc amabilităţi şi se fac invitaţii. “Părintele e foarte iubit la noi. Ai fi surprins câţi bihoreni am întâlnit la Oaşa”, vorbesc doi bărbaţi. Călugărul se face că nu aude.

Înalt şi bine legat, cu ochii lucind sub fruntea arsă de soare, aduce mai curând a salvamontist decât a salvator de suflete. “Vă mulţumim de invitaţie, dar trebuie să plecăm. Vineri avem o conferinţă la Timişoara. Apoi ne întoarcem acasă”, refuză părintele o nouă invitaţie. Muntele de om are o voce caldă, de dascăl de ţară. Apasă uşor cuvântul care se cere ascultat, dar fără a cânta mieros silabele după obiceiul popesc. Aşa cum singur spune, ţăranul din el e încă viu. “O s-o ţinem. Asta este. Nu mai putem schimba nimic”, îi răspunde unui călugăr venit să-i spună ceva.

Scandal între episcopii

04 Sofronie DrincecConferinţa s-a ţinut împotriva voinţei episcopului ortodox Sofronie Drincec (foto). Preasfinţitul a refuzat să-şi dea binecuvântarea pentru eveniment, deranjat că a fost anunţat în ultima clipă. Deşi Oradea fusese împânzită cu afişe încă de anul trecut, iar conferinţa a fost mediatizată în toate publicaţiile locale, conducerea Episcopiei s-a simţit afectată abia când aceasta a fost anunţată şi în ziarul “Lumina”, oficiosul Patriarhiei. “Exarhul (n.r. – şeful mănăstirilor) din Bihor l-a sunat pe exarhul de la Alba, consilierul cultural pe consilierul cultural, şi tot aşa. S-au făcut presiuni mari să nu se mai ţină conferinţa”, şopteşte o faţă bisericească.

Ierarhii bihoreni s-au arătat revoltaţi că preoţi din Alba le încălcă teritoriul şi conferenţiază la Oradea fără binecuvântarea chiriarhului locului, Sofronie, aşa cum e cutuma Bisericii ortodoxe. Scandalul a fost atât de mare încât călugării au fost la un pas de a fi opriţi de conducerea Arhiepiscopiei de Alba să mai ţină până şi conferinţa programată pentru a doua zi la Timişoara. “Alarmată de bihoreni, Arhiepiscopia a vrut să-i cheme pe preoţi acasă. A fost nevoie de intervenţia episcopului din Timişoara ca să mai poată merge şi acolo”, povesteşte un bărbat.

“Greşeala noastră”

04 Monica CsekeMonica Cseke (foto), preşedinta Ligii Studenţilor din Oradea, principalul organizator al evenimentului, îşi asumă toată vina pentru neînţelegeri. “A fost greşeala noastră. Suntem o organizaţie laică şi nu ne-am gândit să cerem aprobarea Episcopiei”. Organizatorii au încercat să primească binecuvântarea episcopului miercuri, după izbucnirea scandalului, dar zadarnic. “Consilierii de la Episcopie au fost foarte amabili, au încercat să ne ajute, dar nu s-a mai putut face nimic”, zice Monica.

Conferinţa a stat sub semnul întrebării până în momentul când invitaţii s-au aşezat în prezidiu.Dacă ştiam cu o săptămână înainte că nu suntem bine primiţi, nu veneam. Am aflat însă abia aseară că organizatorii nu au primit binecuvântare din partea episcopului locului, când era deja prea târziu pentru a anula întâlnirea, a explicat mâhnit părintele Iustin Miron.

“Nu vom mai veni”

Stareţul mănăstirii Oaşa se aşteaptă, acum, ca hotărârea sa de a ţine totuşi conferinţa să fie interpretată ca o sfidare, iar episcopul Sofronie să ceară Arhiepiscopiei de Alba Iulia sau chiar Patriarhiei pedepsirea sa. Îmi pare foarte rău că s-a ajuns aici. Nu ştiu ce va fi cu noi. Ce ştiu este că nu vom mai veni la Oradea. Noi n-am vrut să supărăm pe nimeni. Dacă ne vor ataca, ne vom apăra. Dacă vom fi găsiţi vinovaţi, vom ispăşi. Nu puteam dezamăgi atâta popor…, zice monahul.

Cunoscătorii spun că părinţii de la Oaşa sunt victimele propriului succes. “Lucrează foarte mult cu tinerii, îi îndrumă şi îi încurajează. Astă-vară, 20 de călugări, câţi sunt la Oaşa, ţineau cu casă şi masă 250 de tineri din toată ţara, mulţi dintre ei bihoreni”, povesteşte un orădean. Astfel, substratul conflictului se dovedeşte a fi cât se poate de meschin. Dacă Episcopia nu-i poate opri pe orădeni să meargă la Oaşa, îi poate opri pe călugări să vină la Oradea. “Se tem că vor pierde credincioşi şi bani pentru bisericile de aici”, zice bărbatul.

Bucură-te de necazuri

Scandalul iscat a făcut însă reclamă conferinţei. Publicul a urmărit cu sufletul la gură dezbaterea în care Iustin Miron şi Pantelimon Şuşnea au vorbit despre înstrăinare, tristeţe, inadaptare şi bucuria vieţii indiferent de necazuri.

“Îmi asum necazurile pentru că şi Dumnezeu s-a bucurat de jertfa pe care şi-a asumat-o El pentru mine”, a spus părintele Şuşnea. La rându-i, stareţul Iustin Miron a delimitat clar bucuria de plăcere. “Bucuria presupune un suflet plin şi vine dinăuntru. La plăcere e exact invers! Bucuria vine din suflet, plăcerea din simţuri. Bucuria e creaţie, plăcerea e distracţie”, a explicat călugărul.

Stareţul a insistat asupra faptului că bucuria este a celor harnici. “Bucuria vine în urma împlinirii, or împlinirea nu vine decât dintr-o lucrare. Noi umblăm după bucurie, dar până la urmă importantă este lucrarea”, a subliniat stareţul. Şi, după cum se putea citi pe feţele celor prezenţi, lucrarea sa a fost una bună. Dar, ca orice faptă bună, s-ar putea să nu rămână nepedepsită…


FENOMENUL OAŞA
Academia munţilor

Obştea mănăstirii Oaşa, strânsă în jurul stareţului Iustin Miron, numără 20 de călugări, toţi tineri şi cu studii superioare. Părintele Iustin a absolvit Electrotehnica la Timişoara, fapt care explică poziţia sa împotriva satanizării microcipurilor din paşapoarte. Părintele Pantelimon a urmat Artele Frumoase, de pe urma cărora a rămas cu talentul iconografiei şi aplecare spre fotografie, părintele Serafim este medic, Moise este scriitor, Sava a urmat Conservatorul ş.a.m.d. Fapt încă atipic ortodoxiei, călugării de aici au deprins lucrul cu tinerii. Vară şi iarnă, la mănăstire se adună studenţi şi elevi care se roagă şi muncesc alături de călugări, învaţă cântece, fac drumeţii, iar după-amiaza participă la conferinţe pe diferite teme.


VOCEA PĂRINTELUI IUSTIN
Despre bucurie

Înstrăinare –“E tot mai multă singurătate, deşi oamenii comunică tot mai mult. De ce? Pentru că sunt tot mai trişti. Un om bucuros nu este singur niciodată”.

Libertate –“Când ai posibilitatea de a alege, nu eşti liber încă. Eşti liber când alegi binele, pentru că numai binele îţi aduce bucurie”.

Muncă –“Munca ne consumă, ne uzează, pentru că nu mai avem bucurii în ea. Va trebui să redescoperim bucuria ţăranului. El se bucură de recoltă, nu de banii pe care îi va face”

Evoluţionism – “Ateii spun că toate au crescut, perfecte cum sunt, fără nicio intervenţie. Or, dacă las neorânduială în grădină, în veci n-o să crească porumbul pe patru rânduri”.

oradeapantelimon2staretpantelimon1

*


Categorii

Basarabia, Ierarhi rusi, Manastirea Oaşa, Opinii, analize, PS Sofronie Drincec, Razboiul impotriva Romaniei, Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “MOLDOVA MARE? Sinodul Bisericii Ucrainene il introduce pe SFANTUL STEFAN CEL MARE in calendar/ Arhiepiscopia Iasilor despre asa-zisa “BANCA” a BISERICII/ Parintii Iustin si Pantelimon de la Oasa – IN VIZORUL PS SOFRONIE?

  1. Una din tinele razboiului “altfel” din zilele noastre este tocmai IPS Vladimir Cantarean, care a facut recent subiectul unor dezvaluiri de presa: http://www.jurnal.md/ro/news/mitropolitul-in-bustul-gol-pe-plaja-1176786/

    Fara sa fi popularizat pana acum asa ceva, ne intrebam care-i sensul unor asemenea dezvaluiri. Nu-ti trebuie un mare efort de analiza sa-ti dai seama ca serviciile din Moldova aveau demult la dispozitie astfel de probe compromitatoare. Faptul ca au fost scoase acum la “inaintare” pare a fi o lovitura “preventiva” si mai degraba de avertizare decat de demolare, pentru a decredibiliza (nu ca ar fi fost foarte credibil oricum) pozitia IPS Vladimir in perioada foarte fierbinte care se anunta, cea a alegerilor din Basarabia si a contra-reactiei rusesti. Unele surse afirma, de asemenea, ca IPS Vladimir ar fi ceva membru al serviciilor rusesti. Greu de verificat, insa destul de veridic. Oricum, aceasta campanie se explica prin contextul infruntarii geopolitice si nu prin pozitiile recente mai contondente (totusi, destul de discrete) ale Mitropoliei Chisinaului pe temele homosexualitatii. In orice caz, jurnalistul Pavel Paduraru de la Timpul observa ca un asemenea razboi impotriva IPS Vladimir poate avea si efecte negative: cum ar fi ca Mitropolia Chisinaului sa intre pe mana rusofilului declarat PS Markel, de pilda? Si o ultima remarca: stranie atitudine au unele bloguri “antisistem” care mai ca ii spala imaginea lui IPS Vladimir Cantarean si nu alta dand aceste dezvaluiri. Stranie pentru ca, pe de o parte, mint prin omisiune si nu releva intregul context si, pe de alta parte, este izbitor contrastul intre atitudinea pe care o au fata de ierarhii si clericii (fie ei parinti batrani, fie ei stareti de manastiri) romani si atitudinea fata de prezumtivi agenti moscoviti. Pentru mult mai mici “pacate”, pentru afirmatii scoase din context sau pentru motive inventate, respectivele bloguri sterg pe jos, efectiv, cu invective si cu sudalme, cu clericii romani. Ceea ce nu-i impiedica pe respectivii sa pozeze, in speta Vladimir Cantarean, in floricele cu naturelul simtitor care menajeaza “duhovniceste” agenti KGB. Caci dubla masura e la ea acasa, iar corb la corb nu scoate ochii.

  2. Poate nu sunt eu familiarizat cu practica bisericeasca oficiala, dar stiu ca un sfant canonizat intr-o Biserica locala este praznuit in toate Bisericile.

  3. @exegeticus:

    Da, insa includerea in calendarul national al unei biserici autocefale a unui sfant al altei biserici-surori inseamna si o “popularizare” a sfantului respectiv acolo, o praznuire concreta, nu doar respectarea unui principiu general.

  4. admin
    Ca sa inteleg si eu : este bine ca Biserica ortodoxa din Ucraina il introduce pe sf.Stefan cel MAre in calendar ? sau este tot o chestiune ruseasca dar cu bataie lunga ? parerea mea este ca ar fi ok.
    In legatura cu ceea ce spuneti voi, increngaturile KGB in Rep. Moldova si jocurile murdare pe care le face Rusia acolo, urata treaba.
    Nu mai este de mult o noutate ca blogurile ”antisistem romanesc” spala pe jos cu tot clerul roman cautandu-i nod in papura aproape zilnic si in orice. Despre clerul rusesc, numai de bine :)) este atit de multa sfintenie pe acolo, iata de ce ei nu au subiecte legate de clerul rusesc. Dar asta ar fi nimic in comparatie cu gravele supozitii (scornite de mintea unor bolnavi psihic) la adresa bisericii ortodoxe romane. Pe voi spre exemplu, la ce va duce gandul citind o mizerie de ‘articol’ ce are ca titlu asa ceva : MAI ARE BOR SUCCESIUNE APOSTOLICA ?
    Stiu ca nu face placere pomenirea unor bloguri mizerabile ”antisistem” si nu ati vrea sa punctati nimic de acolo. Dar aici nu mai este vorba despre ce ne place sau ce am prefera, aici este deja prea mult si chestiunea ar trebui transata cu barbatie.

  5. Sigur treaba e de fapt urata si cu bataie lunga; nu avem de ce ne bucura

  6. @Spartacus

    Cu parere de rau Spartacus ,articolul la care faci referire arata ca BOR mai are succesiune.

  7. Eu ma Bucur ca manastirea Oasa a hotarat sa Tina conferinta. In rest, daca se va Incepe cu “folosirea” sfintilor pe plan politic, nu stiu cum ar fi ceva bun. Pare straniu ca in aceste conditii din Ucraina, acum era momentul pentru acest pas. Evlavie sau se urmareste cu totul altceva?

  8. De asemenea, sa tragem nadejde ca Bunul Dumnezeu ii va proteja pe parintii Iustin si Pantelimon.

  9. @Madeleine
    Deci pina la urma treaba este urata si nu avem a ne bucura. Dar daca Rusia recunostea acest fapt, aveam a ne bucura ? Si daca totusi nu avem a ne bucura, va rog sa dezvoltati ideea. De ce nu este bine , cine si ce urmareste ? urmareste Ucraina sa creeze Moldova Mare trecand peste Rusia ? s-au pus cumva amindoua de acord sa face ceva urat ? sau Rusia a recomandat Ucrainei sa adopte sfinti romani in calendarul propriu iar Ucraina s-a conformat ? atunci de ce mai sunt in razboi ?
    @ fara ecumenism
    Deci articolul respectiv arata ca BOR mai are succesiune !!!! Doamne, cat de mult ma bucur sa aud asta de la autorul articolului si de la ‘fratii’ lui ! ma speriasem si eram gata sa ies afara !
    Lasand gluma la o parte, daca scriem cu titlu mare ca CERCUL ESTE ROTUND , e posibil ca oamenii sa pufneasca in ras. Dar daca scriem ca ‘MAI ESTE CERCUL ROTUND ?’, ei atunci se schimba problema, mai ales pentru cei care abia au vazut cum arata un cerc,dar neavand confirmarea daca el este rotund sau patrat :)). Un astfel de subiect nici macar nu trebuia in articole si mai ales sub semnul intrebarii. Daca citesti atent articolul respectiv, ai sa vezi ca autorul ne confirma printre lacrimi ca BOR INCA MAI ARE SUCCESIUNE APOSTOLICA, dar nu pentru ca el ar fi ferm convins ci pentru ca unul sau doi parinti i-au intarit aceasta certitudine. Si nu in ultimul rand, se pune problema BOR daca ar mai avea sau nu succesiune. Deci nu biserica Rusiei sau a Serbiei, ori a Greciei, a Ciprului sau a Siriei ori din Ierusalim. Ei nu draga domnule, dintre toate acestea, cea mai suspecta ar fi Biserica ortodoxa romana :)). Inca unii cred ca poporul acesta nu gandeste. Eu zic ca tocmai asta ii scoate din sarite , mai ales pe bolsevici : incapatinarea acestui popor de a gandi limpede si curat. Asa cum spunea si Eminescu, totdeauna cand naimitii incearca a se compara cu acest popor, se vad pe ei insisi neputinciosi !

  10. Pingback: “România, te iubesc” in FAMILIA DUHOVNICEASCA de la MĂNĂSTIREA OAŞA – “MANASTIREA TINERILOR” (video – I). Locul “ceresc” al (re)gasirii sensului, pacii si valorilor traditionale pentru mii de tineri. PAR
  11. Pingback: Stareţul IUSTIN de la MĂNĂSTIREA OAŞA despre VALORILE ROMÂNEŞTI, defectele poporului, demonizarea societăţii şi distrugerea tinerilor, “pâinea şi circul DNA” si spectacolul satisfacţiei răului: “DACĂ FACEM ABSTRACŢIE DE TR
  12. Pingback: Stareţul IUSTIN de la MĂNĂSTIREA OAŞA despre VALORILE ROMÂNEŞTI, defectele poporului, demonizarea societăţii, distrugerea tinerilor, “pâinea şi circul DNA” şi spectacolul satisfacţiei răului: “DACĂ FACEM ABSTRACŢIE DE TREC
  13. Pingback: CUM FACE RUSIA ”CURTE” ROMANIEI. Film documentar elogios al Mitropolitului ILARION ALFEYEV despre ”ORTODOXIA IN ROMANIA”, pigmentat cu teze neosovietice despre ”LIMBA MOLDOVENEASCA” | Cuvântul Ortodox
  14. Pingback: Eveniment grav: PUTIN A DARUIT PRESEDINTELUI PRO-RUS IGOR DODON HARTA MOLDOVEI MARI. Presedintele rus a insistat pentru reluarea planului de FEDERALIZARE a MOLDOVEI | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare