FUGA IN EGIPT – INCEPUTUL VRAJMASIEI FATA DE IISUS

28-12-2008 Sublinieri

fuga-in-egipt.jpg

FUGA IN EGIPT

de Maica Teodosia (Zorica Latcu)

E drumul prin pustiu. In lungul zarii,
Abia mijeste ziua. De departe,
Nisipu-n unde moi, ca apa marii,
Imbraca sihastriile desarte.


Un magarus cu ochii blanzi te poarta.
Te-ai increzut in pasul lui cuminte.
Cum creste-n zari mereu campia moarta,
Tu-ti pleci spre san privirea ta fierbinte.


Caci ai la san copilul si te doare,

Sa pleci cu el in aspra pribegie:

Peste capsorul Lui, mangaietoare,

Rasfrant-ai valul tau, cu gingasie.


De ce ti-s, Maica, genele muiate?

Petreci in minte alte prigoniri?

Il vezi pe El cu palme sfasiate,

Cu trupul jertfa sfintei Lui iubiri?


In mijlocul nisipurilor, poate,

Singuratatea Lui e mult mai blanda.

Odata fi-va parasit de toate,

Si-un vanzator ascuns va sta la panda.


Mai este timp? Un inger se pogoara

Deasupra-ti, ca un sol de mangaiere.

Franturi de raze te-nvalesc, Fecioara,

Si-alaturi merge Iosif in tacere.

foto1_fuga_in_egipt.jpg

Hristos a fost întâmpinat cu răutate şi ispite chiar de la început

de Sfantul Ioan Gura de Aur

(prima parte a transcrierii, preluata de la “Ortodoxia tinerilor”)

johnchrysostom2.jpg

“Hristos chiar de la început a fost întâmpinat de vrăjmăşie şi ispite. Iată că s-a întîmplat aceasta chiar de pe când era în faşă! Abia Se născuse şi tiranul se înfurie; vine apoi fuga şi strămutarea în Egipt; iar Mama, fără să fi făcut vreun rău, fuge în ţară barbară.

Toate, ca şi tu auzindu-le, să nu te tulburi, cînd, învrednicit cu o slujire duhovnicească, vezi că suferi necazuri cumplite şi înduri multe primej­dii, atunci să nu zici: „Ce înseamnă asta? Ar fi trebuit să fiu încununat şi lăudat, să fiu slăvit şi strălucit, pentru că am împlinit porunca Stăpânu­lui!” Nu, ci ai curaj, ştiind bine că urmarea firească a îndeletnicirilor duhovniceşti este a întîlni la tot pasul numai încercări.

Iată, încercări au venit nu numai peste Mamă şi peste Prunc, ci şi peste barbarii aceia. Ei au plecat pe ascuns ca nişte fugari, iar Mama, care nu trecuse niciodată pragul casei, primeşte poruncă să îndure greutăţile unei călătorii atît de lungi, pentru această naştere minunată şi pentru duhovniceştile ei dureri de naştere.

Dar iată încă un lucru minunat! Palestina prigoneşte pe Prunc, iar Egiptul îl primeşte şi scapă pe Cel prigonit. Amîndouă ţările au fost tipuri nu numai pentru fiii patriarhului Iacov, ci şi pentru însuşi Stăpânul. Că multe din cele ce aveau să se întâmple mai târziu cu Domnul au fost vestite mai dinainte de Scriptură, cum a fost cu asina şi cu mînzul ei. Îngerul, dar, s-a arătat, dar n-a vorbit cu Maria, ci cu Iosif.

– Şi ce-i spune?

„Sculîndu-te, ia Pruncul şi pe Mama Lui”.

Acum nu mai spune: „Pe femeia ta”, ci „pe Mama Lui”.

După ce naşterea s-a săvîrşit, după ce bănuiala a dispărut, iar bărbatul s-a încredinţat, îngerul îi vorbeşte deschis; nu-L mai numeşte pe Prunc copilul lui, nici pe Fecioară femeia lui, ci: „Ia Pruncul şi pe Mama Lui şi fugi în Egipt”. Îi spune şi pricina fugii: „Că Irod vrea să caute sufletul Pruncului” .

Iosif auzind nu s-a revoltat, nici n-a spus ingerului: “Nu mai inteleg nimic! Nu spuneai mai inainte ca va mantui pe poporul Sau, iar acum ca nu Se poate mantui nici pe El, ci trebuie sa fugim, sa plecam in strainatati, sa ne mutam departe de tara noastra? Una ai fagaduit si alta se intampla!” Dar Iosif n-a grait asa. Era barbat credincios; nu l-a intrebat nici de timpul intoarcerii. Ingerul ii spusese atat doar, ca are sa se intoarca: “Stai acolo pana ce-ti voi spune!” Nici asta nu-l supara, ci asculta, se supune, rabdand cu bucurie toate incercarile. Si iubitorul de oameni Dumnezeu a presarat si bucurii printre aceste necazuri. Asa face si cu toti sfintii. Nu le da numai primejdii, nici numai liniste necurmata, ci urzeste viata dreptilor si cu unele si cu altele.

Asa a facut si cu Iosif. Si iata cum! Iosif a vazut pe Fecioara insarcinata; asta l-a tulburat, l-a nelinistit cumplit; o banuie pe Fecioara de desfrau; dar indata apare ingerul, ii risipeste banuiala, ii curma teama; iar cand vede pe Prunc nascut se bucura nespus de mult; acestei bucurii ii urmeaza din nou o mica primejdie: tulburarea Ierusalimului, furia imparatului, care cauta pe Cel nascut; dar acestui necaz ii urmeaza iarasi o alta bucurie: steaua si inchinarea magilor. Dupa aceasta bucurie, insa, frica si primejdie: Irod cauta sufletul Pruncului“. Pruncul trebuie sa fuga si sa se duca in alta tara ca orice om; deocamdata nu trebuie sa faca minuni; daca ar fi facut minuni din pruncie, n-ar mai fi fost socotit om. Pentru acelasi motiv nici templul trupului Sau n-a fost plasmuit neconditionat de nimic, ci au loc zamislirea, purtarea in pantece noua luni, durerile nasterii, nasterea, hranirea cu lapte, tacere in tot timpul copilariei, asteptarea varstei cuvenite barbatilor, pentru ca prin toate sa fie primita taina intruparii.

(…) Cand ingerul le-a spus: “Fugi in Egipt“, nu le-a fagaduit ca-i va intovarasi, nici la ducere, nici la intoarcere. A lasat sa se inteleaga ca au un mare tovaras de drum, Pruncul nascut. Pruncul, la aratarea Sa, a schimbat deodata toate lucrurile: vrajmasii slujesc tainei intruparii; magii si barbarii isi parasesc falsa lor credinta stramoseasca si vin sa I se inchine; imparatul August slujeste nasterii din Betleem, prin porunca inscrierii; Egiptul scapa de moarte pe Pruncul fugar si vrajmasit si are prilejul sa si-L faca prieten, pentru ca atunci cand va auzi pe apostoli predicandu-L pe Hristos, sa se laude ca a fost cea dintai tara care L-a primit pe cand era Prunc. Prerogativa aceasta o avea numai Palestina; dar Egiptul a ajuns mai inflacarat decat Palestina”.

(in: Sfantul Ioan Gura de AurOmilii la Matei, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1994)

Cititi si:

img02.jpg


Categorii

1. SPECIAL, Fuga in Egipt (Duminica dupa Nasterea Domnului), Poezii, Sfantul Ioan Gura de Aur, Talcuiri ale textelor scripturistice, Zorica Latcu

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

19 Commentarii la “FUGA IN EGIPT – INCEPUTUL VRAJMASIEI FATA DE IISUS

  1. O mica nelamurire: “Pentru acelasi motiv nici templul trupului Sau n-a fost plasmuit neconditionat de nimic, ci au loc zamislirea, purtarea in pantece noua luni, durerile nasterii….”.

    durerile nasterii ??? cum asa ?

    Referitor la durerile nasterii citisem la alti Sfinti Parinti ca acestea nu au avut loc. Iar dupa spusele Sf. Maxim Marturisitorul(vezi:Nasterea, Viata si Adormirea Maicii Domnului-SF. MAXIM MARTURISITORUL, Epifanie Monahul, Simeon Metafrastul), Pruncul s-ar fi aflat in momentul nasterii in bratele Maicii Domnului, deci o nastere suprafireasca dar totusi dupa legile firii,adica dupa implinirea celor noua luni.

    Si ceva lamuritor pe tema asta:

    INVATACELUL: Dar nasterea Fecioarei Maria n-a fost dupa legile firii ? Ea n-a nascut eu dureri si la 9 luni. ca orice femeie ?

    PREOTUL: Nasterea Pururea-fecioarei Maria a fost dupa legile firii, dar, in acelasi timp, mai presus de natura nasterii obisnuite, caci ea nici dureri nu a avut, nici cheile fecioriei sale nu s-au stricat, caci Hristos, Fiul lui Dumnezeu, cum spun imnografii Se naste fara de tata din femeie si fara de mama din Tatal. Pentru ca S-a nascut fara de tata, dar potrivit legilor firii, S-a nascut la timpul sorocit nasterii – adica atunci cand a implinit 9 luni, dar mai presus de legea nasterii nascandu-Se fara sa pricinuiasca dureri. Celui caruia nu i-a precedat placerea, nu i-a urmat nici durerea, potrivit cuvintelor proorocului care zice: “Inainte de a simti dureri a nascut” si iarasi: “inainte de a veni vremea durerilor, ea a nascut un fiu” (Isaia, 66, 7)

    Sursa: http://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/despre-credinta-ortodoxa/despre-preacinstirea-sfintei-fecioare-maria-79904.html

    Si de la Parintele Cleopa:

    Maica Domnului n-a avut dureri la nastere, caci numai ea a nascut fara dureri. Pentru ca acolo unde n-a fost inainte dulceata de nunta, nici durere n-a fost mai pe urma. Ea a nascut de la Duhul Sfant, fara durere, dar a avut dureri la rastignirea Mantuitorului. Atunci a trecut sabie prin inima ei si de trei ori a lesinat, vazand pe Fiul ei insangerat, batjocorit si batut, stiind mai ales cine este El, Care a venit sa mantuiasca lumea si cu rana Lui sa vindece rana neamului omenesc.

    sursa:http://www.crestinortodox.ro/predici/predici-sarbatori/predica-soborul-maicii-domnului-71661.html

    Probabil a fost o greseala de traducere sau din partea editurii care a publicat cartea originala, sunt sigur ca Sf Ioan Gura de Aur nu ar fi afirmat niciodata ca Maica Domnului ar fi avut dureri la nastere, e de-a dreptul penibil pentru ca numai sectarii afirma asa ceva.

  2. Ma scuzati am gresit sursa este vorba despre “Viata Maicii Domnului- Sf. Maxim Marturisitorul”.

    Iata ce zice Sf. Maxim referitor la nastere: “… Fiul cel minunat n-a facut cunoscuta maicii cunostinta nasterii, si intr-o clipa, fara sa o stie, El s-a aflat in afara pantecelui ei, si a sezut pe tronul bratelor sale, pentru ca asa cum zamislirea fusese facuta fara samanta si fara stiinta, tot asa si nasterea sa fie fara stricaciune si cunostinta. ( a se vedea inceputul paginii 35 al cartii)”.

    sursa: http://www.scribd.com/doc/57773480/Sf-Maxim-Marturisitorul-Viata-Maicii-Domnului

  3. @ Victor:

    Aveti dreptate, e corect. Nu stim cum se explica, dar noi am preluat intocmai.

  4. Doamne ajuta.

    Un articol putin pe langa subiect: http://www.msnbc.msn.com/id/45819377

  5. Pingback: FUGA IN EGIPT. Despre fuga de Dumnezeu si ostilitatea lumii, despre puterea lui Dumnezeu si puterea lumeasca cu PARINTELE COMAN
  6. Pingback: HRISTOS SI IROZII DE IERI SI DE AZI. Pastorala de Craciun a PS Sebastian, Episcopul Slatinei: ULTIMA PERSECUTIE A CRESTINISMULUI -
  7. Pingback: “Fecioara astazi…” – PREDICI AUDIO foarte folositoare de la MANASTIREA PUTNA la SOBORUL MAICII DOMNULUI: De ce e nevoie de suferinta? Vulnerabilitatea iubirii adevarate. “Uitam sa traim, am uitat ca suntem vesnici” -
  8. Pingback: Predica audio impresionanta la DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI a Parintelui Damaschin de la Sihastria Putnei (FUGA IN EGIPT). MESAJ CRUCIAL PENTRU PARINTI: “Ia pruncul si fugi, scapa-l de lumea pacatului, de Irozii de azi!” -
  9. Pingback: Evanghelia Zilei a Doua de Craciun – FUGA IN EGIPT A MAICII DOMNULUI, CU PRUNCUL IISUS. Predica Sfantului Nicolae Velimirovici -
  10. Pingback: Duminica dupa Nasterea Domnului: FUGA IN EGIPT, DREPTUL IOSIF, PRUNCII UCISI DE IROD. “Crucea lui Iisus incepe deodata cu nasterea Sa”. Predica Parintelui Cleopa despre DEOSEBIREA VISELOR SI A MINUNILOR MINCINOASE -
  11. Pingback: PRIGOANA BISERICII SI A SLUJITORILOR EI. CALOMNIA, ARMA SATANICA PREDILECTA – Predica Parintelui Damaschin Luchian de la Sihastria Putnei la praznicul Sfantului Arhidiacon Stefan, 2011 – (audio + text) -
  12. Cu multa dragoste si respect, citesc despre minunile Dumnezeesti, petrecute de la nasterea Mantuitorului Hristos. Nimic din cele scrise de oameni ai bisericii si de Sfintii timpului nu pun la indoiala. Sfanta ortodoxie este cea dreapta si curata, pe care o respect cu desavarsire. Cu deosebit respect pentru toti cei ce-L slavesc pe Dumnezeu si Fiul sau IISUS HRISTOS.

  13. Pingback: PRUNCUL PRIBEAG. “Am sărbătorit Crăciunul! Dar unde este Iisus acum?” / Cine ne-a furat sarbatorile? - Recomandari
  14. Pingback: Predica audio la DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI a Arhim. Nichifor Horia: Cum lucreaza Dumnezeu in lume si cui Se descopera? CUM SA NE RUGAM, INCREDINTANDU-NE DOMNULUI, INCA DE DIMINEATA? Cum ni se deschid ochii? -
  15. Pingback: HRISTOS SA SE NASCA DIN NOU SI IN VIETILE NOASTRE! (Poezii duhovnicesti si cantari psaltice la Nasterea lui Dumnezeu ca Om adevarat) | Cuvântul Ortodox
  16. Pingback: TIE, MAICUTA DULCE A INIMILOR NOASTRE… “Tu esti lumina cea sfanta, Precista blagoslovita… Tu esti izvor de viata, Adăpi bine cu dulceata” | Cuvântul Ortodox
  17. Pingback: PRIGOANA BISERICII SI A SLUJITORILOR EI. CALOMNIA, ARMA SATANICA PREDILECTA – Predica Parintelui Damaschin Luchian de la Sihastria Putnei la praznicul Sfantului Arhidiacon Stefan, 2011 – (audio + text) | Cuvântul Ortodox
  18. Pingback: SOBORUL MAICII DOMNULUI, ALINATOAREA DURERILOR, MANGAIETOAREA SI HRANITOAREA NOASTRA. Cuvinte duhovnicesti calde si duioase ale Parintelui Episcop Macarie Dragoi – 2015: “Maica Domnului ne ține la inima sa maternă, încălzindu-ne, și pe no
  19. Pingback: DUMINICA DUPA NASTEREA DOMNULUI: “De unde samanta potrivniciei, de unde gandul acesta de adversitate fata de Dumnezeu?” | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate