Demostene Andronescu despre FENOMENUL PITESTI si despre Colonelul Craciun, TORTIONARUL DE LA AIUD

7-12-2012 Sublinieri

63 de ani de la inceputul experimentului satanic infricosator al REEDUCARII DE LA PITESTI

Vezi si:

***

Fenomenul Pitesti

Despre ceea ce s-a intamplat in intregul univers concentrationar din Romania s-a scris relativ putin, si s-a publi­cat si mai putin, in raport cu dimensiunea apocaliptica a su­ferintelor indurate de oameni in aceste adevarate bolgii ale ororii. Dar si ceea ce s-a publicat, atat cat s-a publicat, a apa­rut in editii confidentiale si, adesea, in conditii mai mult de­cat modeste, din initiativa si pe cheltuiala unora dintre vic­time, fiind mai totdeauna ignorate cu oarecare ostentatie, atat de clasa politica, cat si de opinia publica in general. Nici chiar istoricii, carora le-ar incumba sarcina de a cerceta si de a explica pentru posteritate ce s-a intamplat in gulagul ro­manesc, nu se inghesuie sa faca acest lucru, nici chiar acum, cand nu mai pot invoca imposibilitatea accesului la arhive. Astfel stand lucrurile, este oarecum normal ca majoritatea romanilor sa nu stie ce a fost si ce inseamna fenomenul Pi­testi, de exemplu. Ca romanul de rand, coplesit de griji si victima a acestei interminabile “tranzitii”, nu stie mai nimic despre acest “fenomen” este oarecum explicabil. Cu totul in­explicabil este insa faptul ca pana si intelectualitatea, care este – sau ar trebui sa fie – “constiinta cetatii”, manifesta o vinovata indiferenta fata de aceasta problema, chiar si dupa ce i s-a atras atentia, inca de timpuriu, de catre o voce auto­rizata, asupra importantei studierii si elucidarii problemelor pe care le genereaza acest diabolic “experiment”. Este vorba de Virgil Ierunca, caruia in 1990 i-a aparut la Editura Humanitas cartea intitulata Fenomenul Pitesti (care, din cate stiu eu, este singura scriere in domeniu ce s-a bucurat de atentia unui public mai larg).

Iata ce spune exilatul roman de la Paris despre acest “experiment”:

“Toata lumea cunoaste astazi Arhipelagul Gulag. Toata lumea mai stie ca, sub denumirea posibila de Arhipelag M.A.I., el s-a intins si asupra Romaniei. Ceea ce nu a ajuns insa – si inca – la cunostinta tuturor este ca in Arhipelagul romanesc a existat o insula a ororii absolute, cum alta n-a mai fost in intreaga geografie penitenciara co­munista: inchisoarea de la Pitesti. Acolo a inceput, la 6 de­cembrie 1949, o experienta de o sumbra originalitate denumita reeducare si tinzand la distrugerea psihica a individului“.

Si, in incheiere, face urmatoarele precizari:

Feno­menul Pitesti ni se pare a depasi in oroare, din fericire nu si in durata, reeducarea de tip chinezesc. Paralela intre aceste doua experiente de distrugere a psihismului se impune de la sine, oricare ar fi explicatiile acestui straniu paralelism pe care le vor gasi istoricii de maine. Astazi ne revine noua, contemporanii acestei degradari, ai acestui proiect demonic […], sarcina de a culege pentru memoria de maine elemen­tele ce definesc fenomenul Pitesti”.

Avem, cu alte cuvinte, datoria morala de a smulge uitarii destinul acestei nefericite generatii de intelectuali (amintesc ca tinerii asupra carora s-a facut experimentul de la Pitesti au fost in marea lor majori­tate studenti) si de a elucida, atat pentru contemporanii mi­opi (sau doar neinformati), cat si pentru posteritate (mai ales pentru posteritate), multiplele probleme legate de acest cum­plit “fenomen”.

Are dreptul la aceasta “aducere aminte” un Pop Cornel, de exemplu, a carui figura o voi evoca pe scurt, pentru edi­ficare, in cele ce urmeaza. Desigur, acelasi drept il au toti cei care au trecut prin Pitesti, dar l-am ales pe el pentru ca este o figura emblematica din acest punct de vedere.

Pop Cornel, fost eminent student al Facultatii de Medi­cina din Cluj, care, atat prin pregatirea sa profesionala si umanista, cat si prin inalta sa tinuta morala, promitea sa de­vina un fel de lider de generatie, a nimerit si el, ca majoritatea colegilor sai, in “iadul” de la Pitesti. Ţurcanu, care-i cunostea biografia, s-a ocupat personal de el si in sase saptamani de tortura continua a reusit sa faca din acest om in­tegru si echilibrat un “neom”, un robot care executa orbeste tot ceea ce ii cerea “dresorul” sau. Pentru a ilustra ce facuse tortura din acest om, reproduc urmatoarea scena evocata chiar de unul dintre “pitesteni”. Pentru a-l tine sub tensiune si a-i spori dezumanizarea, Ţurcanu, ori de cate ori avea de facut cate o “operatie” mai dificila, il lua pe el “mana a do­ua”. Intr-una din zile, pe cand “trudeau” impreuna sa aduca la ascultare un “pacient” care se incapatana sa reziste, Pop Cornel se opri deodata din “lucru” si se adresa “dresorului” sau: “Domnule Ţurcanu, am gandit rau despre dumneavoas­tra. Scoateti raul din mine!“. Si zicand acestea, isi dete jos pantalonii si se intinse alaturi de victima. Nu se stie ce gand natang o fi trecut prin mintea tulbure a nefericitului om, dar Ţurcanu a interpretat acest gest in felul lui, considerand ca Pop Cornel a recurs la acest tertip pentru a oferi victimei un moment de respiro si, in consecinta, i-a ordonat sa treaca in “pozitie”, ceea ce insemna reluarea intregului ciclu al educarii. S-ar putea ca Ţurcanu sa nu fi gresit in aprecierea lui, pentru ca Pop Cornel a mai facut si cu alte ocazii dovada ca, pe undeva, prin strafundurile ravasite a sufletuluj lui mai pastra o farama din omul care fusese altadata.

Ion Munteanu, coleg cu el de facultate si de suferinta, relateaza ca intalnindu-l odata, dupa cadere, in loc de orice alta discutie acesta i-a recitat cu ochii in lacrimi balada lui Stefan Augustin Doinas Mistretul cu colti de argint, “o trista spovedanie – remarca Ion Munteanu -, alegoria poeziei acoperind-o pe cea a propriei sale vieti“. Intr-adevar, Pop Cornel se aseamana printului din balada, fiind sfasiat, ca si acesta, de propriul sau ideal. Si inca o dovada ca el percepea starea in care se gasea o constituie faptul ca, in ultimul cuvant pe care l-a rostit la procesul in care a fost judecat impreuna cu Turcanu, a cerut sa fie condamnat la moarte. Si a fost condamnat la moarte si executat. “Numai ca – remarca cineva – aceasta condamnare pentru el nu a fost o pedeapsa, a fost o elibera­re“. Si o ispasire asumata, as adauga eu.

Am amintit deja mai sus ca, pe langa datoria de a smul­ge uitarii “destinul acestei generatii crucificate“, mai avem si obligatia de a elucida, pentru contemporani si pentru pos­teritate, unele probleme legate de acest diabolic “experi­ment”, cum ar fi: identificarea initiatorilor acestui proiect, identificarea celor care au dat dispozitii sa fie pus in aplicare si care l-au “monitorizat” si, nu in ultimul rand, stabilirea cauzelor pentru care doar Romania a avut parte de un ase­menea “experiment” (despre care, pentru a nu cadea in “pa­catul” evreilor, care sustin unicitatea holocaustului, nu voi spune ca a fost unic, ci doar ca, pe o scara a ororilor savarsi­te in cumplitul secol XX, el se situeaza pe una dintre cele mai de sus trepte).

Toate aceste probleme trebuie lamurite, pentru a nu mai da prilejul – nici celor de rea-credinta, nici celor neinformati – sa interpreteze in fel si chip aceasta cumplita tragedie, asa cum face d-l H.-R. Patapievici, de exemplu, care considera, nici mai mult, nici mai putin, “fenomenul Pitesti” drept “ex­presie a specificului national romanesc“! Intr-un eseu pu­blicat in nr. 1 al revistei 22, din ianuarie 1994, dumnealui spunea textual: “Abia cand privim spatiul mioritic ca anti­camera a fenomenului Pitesti, gravitatea chestiunii specificului national romanesc este cu adevarat pusa“!

Aceasta asertiune a autorului Politicelor a scandalizat, pe buna dreptate, pe multi, desi s-ar putea ca d-l Patapievici sa se fi referit doar la “resemnarea” ciobanului mioritic, iar nu la crima propiu-zisa. S-ar putea, deci, ca dumnealui sa considere fatalismul ca “specific national al poporului ro­man“. Dar aceasta interpretare nu poate fi acceptata, deoa­rece victimele de la Pitesti nu s-au lasat hacuite din fatalism, in cazul lor nu exista alternativa, liberul arbitru fiindu-le anulat. Si apoi, toti cei care isi dau cu parerea despre feno­menul Pitesti, deci si d-l Patapievici, ar trebui sa remarce si reversul medaliei, adica dimensiunea eroica a celor intam­plate acolo. Caci “Pitestiul” n-a fost numai oroare si abjec­tie, ci a avut si o imensa dimensiune eroica. Amploarea supliciilor si a ororii atesta amploarea rezistentei care trebuia infranta. Daca toti cei care au fost supusi reeducarii ar fi acceptat-o fara a se opune, fenomenul nu ar mai fi avut loc si d-l Patapievici ar fi trebuit sa caute in alta parte “specificul national al poporului roman“…

Sa trecem acum in revista problemele legate de acest experiment despre care am spus ca trebuie elucidate. Este vorba de identificarea celor care au initiat si au conceput acest proiect (prima problema), a celor care l-au pus in aplicare si au supravegheat indeplinirea lui (a doua problema), precum si cauzele pentru care doar detinutii din Romanii avut parte de un asemenea tratament (a treia problema).

Pantiusa Bodnarenko

Supozitia ca reeducarea apartine, ca initiativa si conceptie, unei mentalitati straine se sprijina pe date indubitabile. Este deja un truism faptul ca ea a fost gandita la Moscova si minutios pusa la punct in birourile Ministerului de Interne si ale Comitetului Central, sub directa indrumare a consilierilor sovietici, de catre comunistii care erau in posturi de conducere, in marea lor majoritate alogeni. Generalul Pintilie (Pantiusa) era rus, iar Ana Pauker si triada demonica din preajma ei (Nicolschi, Dulbergher, Zeller), precum si Teohari Georgescu, Sepeanu, Koller, Tiberiu Lazar, ca sa enumar doar cativa dintre cei implicati, erau evrei.

Desigur, au fost si destui romani, cozi de topor, care au participat la aceasta criminala actiune. Ma refer la cei cativa directori de inchisoare (Alexandru Dumitrescu, Goiciu, Gheorghiu etc.) la unii dintre ofiterii politici si dintre gardieni, precum si la grupul primilor tortionari cu ajutorul carora a demarat reeducarea. Unii dintre acestia din urma, care au facut, de fapt, partea urata a trebii, au fost judecati si executati, pentru a nu mai putea depune marturie, iar altii au fost inclusi si judecati in lotul “tapilor ispasitori”. Printre creierele care au clocit “actiunea”, eu nu stiu insa sa fi fost vreun roman. Nu vreau prin aceasta sa minimalizez vinovatia romanilor care au fost complici la aceste orori, pentru ca ei sunt aproape tot atat de vinovati ca si cei care le-au pus la cale. Vreau doar reliefez faptul ca reeducarea de la Pitesti nu apartine — nici ca initiativa, nici in conceptie – romanilor, ci are cu totul alte origini. Eu nu cred ca a fost doar o simpla coincidenta faptul ca, o data cu debarcarea Anei Pauker si a grupului de “deviationisti”, in vara anului 1952, a incetat si reeducarea. Se vorbea chiar, printre cei avizati, ca Gheorghiu-Dej ar fi vrut sa o faca raspunzatoare, printre altele, si de ororile de la Pitesti. Dar pana la urma a renuntat la aceasta acuza, de teama implicatiilor internationale, se pare. Sa nu uitam ca la vremea aceea mai traia inca Stalin. In orice caz, ar fi intere­sant de scormonit, in legatura cu aceasta problema, prin arhivele fostului Comitet Central. Dar aceasta este treaba is­toricilor.

(Puncte cardinale, aprilie 2007, p. 6)

***

“Spovedania” colonelului Craciun

In imunda publicatie Romania Mare (anul IX, nr. 391, 6 ianuarie 1998) a aparut un interviu luat colonelului Craciun, fostul comandant al penitenciarului din Aiud (cand a avut loc acolo vestita “reeducare”), de catre un alt personaj cu iz securistic, generalul de divizie (r) Neagu Cosma. Prin acest interviu, intitulatAdevarul despre temnitele staliniste“, se urmareste evident nu numai reabilitarea colonelului Craciun, ci si a Securitatii ca institutie, ba chiar a comunismului in general. Sa fie doar o simpla coincidenta faptul ca aceasta stangace incercare de reabilitare a comunismului romanesc si a celor care l-au slujit cu abnegatie s-a declansat tocmai acum, intr-un moment cand si in Occident fortele de stanga au inceput o campanie asemanatoare de justificare a crimelor comise in inspaimantatorul Gulag comunist? Pro­vocata de aparitia in noiembrie trecut [1997] a volumului documentar Le livre noir du communisme, aceasta campanie a stangii europene nu putea sa nu constituie prilej de contraatac si pentru “impricinatii” de la noi. Si iata ca a fost ales colonelul Craciun, unul dintre “clasicii” in viata a represiunilor comuniste, caruia i-ar fi fost mai de folos sa se spove­deasca unui duhovnic decat celor de la Romania Mare.

Colonelul Craciun si-a castigat faima de “pontif al oro­rii” in perioada cat a fost comandant al penitenciarului din Aiud, desi se remarcase si in lupta impotriva rezistentei anti­comuniste din munti, ca sef al Securitatii Regiunii Brasov. Tocmai calitatile de care daduse dovada in aceasta functie il recomandasera drept omul potrivit pentru aducerea la inde­plinire a misiunii de la Aiud. Vrand sa-i “spele imaginea”, generalul Neagu Cosma, pornind de la caragialesca aserti­une ca “in toate epocile, indiferent de regimul politic, au existat fapte bune si fapte rele“, se intreaba retoric in preambului interviului:

Este atat de grav sau de rusinos sa se spuna ca in sistemul de detentie, in perioada regimului co­munist, ca si in regimurile trecute de altfel, au existat si oa­meni care i-au tratat pe cei aflati in recluziune ca pe niste oameni, acordandu-le, in conditiile de detentie, consideratia corespunzatoare?!”

Vor fi existat, d-le general (desi eu, in lunga mea perioada de detentie, nu am intilnit nici unul, cel putni printre cadrele de conducere), dar nici intr-un caz colonelul Craciun nu se numara printre acestia. Ba dimpotriva, el excela prin marlanie si totala lipsa de consideratie fata de om in general si fata de conditia de om a detinulului in particular. Sa va dau un exemplu. In vara anului 1964, prin iunie sau iulie, cand actiunea de “reeducare” se apropia de sfarsit si se intrase in criza de timp, pentru a se putea raporta, probabil, ca la aceasta sinistra actiune au luat parte cat mai multi detinuti, incepusera sa fie adusi la filmele care se proiectau, din cand in cand, pe un ecran improvizat in curtea fabricii, si detinuti care refuzasera “reeducarea” si care erau izolati in Zarca. La unul dintre aceste filme, ceva mai mai deocheat, a fost adus, fara voia lui, si parintele calugar Ioan, fostul duhovnic al Manastirii Vladimiresti. Bietul preot, pe care nu-l interesea filmul statea cu capul plecat si cu ochii inchisi, murmurandu-si probabil rugaciunile. Colonelul Craciun, care umbla printre detinuti pentru a le studia reactiile, l-a observat si, apropiindu-se de el, l-a apostrofat grosolan:

Ce-i, ma popo, tu nu te uiti la film? Ţie nu-ti plac muie­rile?“.

Parintele a ingaimat sfios un raspuns, dupa care Craciun i-a replicat:

Roaga-te, popo, roaga-te! Dar sa stii ca nu Dumnezeul la care te rogi iti va da drumul de aici, ci tot eu, dar numai daca iti bagi mintile in cap“…

Pentru a intelege mai bine cat de “uman” era colonelul Craciun, voi repeta o caracterizare pe care i-am facut-o cu alta ocazie:

“Desi nu era chiar o bestie, o bruta sadica ase­meni altor comandanti de inchisoare, precum Goiciu sau Maromet, era totusi extrem de dur, neinduplecat si insensibil la suferintele pe care, cu buna stiinta, le provoca celor peste ale caror destine ajunsese stapan. El nu-si permitea rautati gratuite, nu actiona la nivelul instinctelor, precun cei mai sus pomeniti, ci savarsea raul deliberat, cu discernamant, pa­truns fiind de importanta misiunii pe care o avea de inde­plinit. De aceea, este cu atat mai vinovat“.

Si mai avea colonelul Craciun o “calitate”. Suferind ca orice semidoct de un accentuat complex de inferioritate, avea o placere perversa sa-i umileasca pe cei pe care ii simtea superiori (social, moral sau intelectual).

In preambulul interviului, generalul Cosma pune la in­doiala faptul ca la Aiud ar fi fost vorba de o actiune de “spa­lare a creierului”.

Dupa revolutie – spune el – s-a vorbit si s-a scris mult in legatura cu asa-numita actiune de spalare a creierului petrecuta in penitenciarul de la Aiud, dar argu­mente viguroase au lipsit“.

N-or fi fost ele argumentele “vi­guroase”, domnule general, dar convingatoare sunt, caci constituie marturiile celor care au trait din plin aceasta tra­gedie. Desigur marturiile victimelor au gradul lor de subiec­tivitate, dar cu atat mai subiective sunt marturiile colonelului Craciun care, de fapt, nici nu sunt marturii, ci justificari. In acest interviu, el se apara, creandu-si alibiuri, atat pentru opinia publica, cat si pentru propria-i constiinta. Daca vreti argumente “viguroase”, de ce nu apelati la alte surse? La do­cumente, de exemplu, caci sunt destule si suficient de edifi­catoare. De ce nu cercetati rapoartele pe care administratia penitenciarului le trimitea periodic Ministerului de Interne, sau sutele de rapoarte prin care detinutii erau pedepsiti la izolare si reducerea ratiei alimentare, rapoarte aprobate de colonelul Craciun sau de subalternii sai? Sau de ce nu cititi declaratiile aberante facute de unii detinuti in timpul “reedu­carii” si conservate cu grija de colonelul Craciun, “pentru a fi transmise posteritatii”, dupa cum, cu malitiozitate, el in­susi zicea? De altfel, unele dintre aceste declaratii au si fost exploatate publicistic de un “istoric savant” in saptamanalul Timpul, in mai multe numere din 1995. Cum va explicati dumnevoastra ca un om care a fost robul unui ideal, pentru care a luptat si suferit ani grei de prigoana si temnita, a putut sa faca dintr-o data o astfel de declaratie?! Sa va dau doar o mostra, nu stiu cui ii apartine; am luat-o din revista mai sus amintita. S-ar putea sa fie a preotului Dumitrescu-Borsa sau a lui Tache Savin, dar nu sunt sigur. Iata ce spune “reedu­catul” respectiv, referindu-se la campaniile electorale ale le­gionarilor:

Adunarea de la Resita, cu tot zgomotul care s-a facut in jurul ei, nu a avut nici un efect politic. A avut insa efecte de alta natura; de pe urma relatiilor prea apropiate cu vitejii echipieri, fetele au contractat diferite boli venerice ca­re s-au raspandit in randurile tineretului cu o viteza si cu o eficacitate cu mult mai mari decat fraziologia legionara despre necesitatea salvarii neamului. De aceasta amintire nu a scapat nici chiar sotia lui Jovin, seful organizatiei legionare din Resita, in casa caruia fusese gazduit un tanar comandant legionar care i-a rasplatit in felul acesta ospitalitatea… Pe drum, ca sa fie in spiritul coechipierilor sai, in popasurile pe care le-a facut pe la diferiti preoti, mosieri sau bogatasi, Codreanu insusi mai gresea paturile si nimerea langa o femeie tanara, care avea grija sa-si imbete barbatul, in timpul ospa­tului, ca sa-i tina de urat“.

Ce ziceti de o asa aberatie? Nu va intreb daca o credeti sau nu, caci, probabil, v-ati simti jignit; dar va intreb: cum putea nu om care cu un an sau doi in urma, era dispus sa moara pentru crezul sau, sa faca o ase­menea declaratie? Nu cumva este vorba, in acest caz, de un Creier spalat? Cum va explicati apoi ca un om ca Victor Biris, care timp de 20 de ani (fusese intemnitat inca din 1941) nu a facut nici cel mai mic compromis politic, moral sau de alta natura, a putut sa faca declaratiile pe care le-a facut, pentru ca apoi, la numai cateva zile de la eliberare, sa se sinucida? Nici acest caz nu constituie un argument “viguros” ca in Aiud s-au spalat creiere? Si exemple de acest fel abunda. Trebuie numai sa le cautati, tovarase general, iar apoi, dupa ce le veti fi cunoscut, sa-l intrebati pe colonelul Craciun ce metode a intrebuintat pentru a obtine asemenea declaratii. Caci litania pe care o indruga el acum suna a jus­tificare. O cunosc bine, caci a debitat-o si cu alte ocazii.

In urma cu citiva ani, prin 1993, vrand sa aflu unele amanunte in legatura cu “reeducarea”, i-am facut o vizita la locuinta sa din cartierul Militari, ocazie cu care, timp de vreo trei ore, nu a facut altceva decat sa-mi indruge aceeasi su­breda “aparare”. De asemenea, aceleasi lucruri le-a repetat cu aroganta, si intr-o emisiune televizata, cu ocazia prezentarii unui episod din “Memorialul Durerii“. Singura deose­bire intre versiunea de atunci si cea de acum este in legatura cu paternitatea initiativei actiunii de “reeducare”. Atat in discutia cu mine, cat si in emisiunea de la televizor, el sustinea, nu stiu din ce motive, ca initiativa acestei actiuni ii apartine. Acum recunoaste ca ea a fost clocita in birourile Ministerului de Interne si ale Comitetului Central si ca el a fost trimis la Aiud sa o aduca la indeplinire.

La noul meu loc de munca – spunea el – in interviu, au mai fost in vizita si alti sefi, ca Pintilie-Pantiusa si generalul Negrea, indemnandu-ma sa-mi fac munca de reeducare cu legionarii, pen­tru ca «de asta am fost trimis aici»”.

Recunoaste, de ase­menea, ca generalul Pintilie-Pantiusa i-a facut si unele reco­mandari cu privire la felul cum sa procedeze

“La Aiud sunt banditi – pretinde ca i-ar fi spus acesta – si trebuie batut cur la ei… trebuie bagam frica in ei cu duritate si la nevoie bataie, noi trebuie facem la ei reeducare, fara sa stie c-o facem…”.

Si daca el nu a aplicat intru totul instructiunile generalului Bodnarenko Pantelei, alias Pintilie Pantiusa, si nu a recurs, decat cu foarte rare exceptii, la bataie, nu a facut-o din considerente umanitare, ci din cu totul alte motive. In primul rand, nu a facut-o din teama. O marturiseste el insusi in interviu. Avea prea proaspat in amintire ceea ce patisera tovarasii sai de breasla de la Pitesti, Gherla si de la Canal. Nu voia sa fie si el tap ispasitor, daca evenimentele ar fi evoluat nefavorabil. Apoi, era destul de inteligent ca sa inteleaga ca se poate achita de misiunea primita si prin alte metode, pentru care avea acoperirea regulamentelor pe care nu el le intocmise. Si a procedat in consecinta. La Pitesti oamenilor li s-au ucis sufletele, intr-un timp record, prin aplicarea torturii fizice si psihice neintrerupte; celor de la Aiud li s-a facut acelasi lucru, dar cu incetisorul, intrebuintandu-se metoda dresorului: “biciul si zaharul“.

Indata ce s-a instalat in noua sa functie, colonelul Cra­ciun s-a pus pe treaba. Primul lucru pe care l-a facut a fost reorganizarea detinutilor pe celule. Daca pana atunci, repar­tizarea in celule se facea, oarecum la intamplare, dupa cum se nimerea, de data aceasta formatiile de patru, cinci sau sa­se oameni, care urmau sa convietuiasca in aceeasi celula au fost cu grija alcatuite dupa anumite criterii pe care noi, deti­nutii, nu le-am putut intelege decat mult mai tarziu.

Din acest moment pentru “locatarii” Aiudului incepe o lunga perioada extrem de critica. Timp de aproape doi ani ei nu au fost nevoiti sa traiasca in aceeasi formatie, pentru ca timp de aproape doi ani in temnita Aiudului nu s-a mai facut nici o miscare. Si acest lucru a avut urmari nefaste asupra starii lor de spirit, stiut fiind ca mentinerea a doi sau mai multi oameni, timp indelungat, intre patru pereti, face convietuirea aproape imposibila. De altfel, acest lucru se si urmarea: de­gradarea relatiilor dintre oameni si slabirea rezistentei lor morale si psihice. S-au consumat atunci, in spatele usilor fe­recate, adevarate drame. Oameni echilibrati, ce pana atunci fusesera prieteni sau macar se respectau reciproc, au ajuns sa nu se mai poata suferi, sa se urasca chiar. Fiecare agresa pe fiecare cu ticurile sale, cu automatismele sale, cu obsesiile sale, si fiecare era agresat de ticurile, de automatismele si obsesiile celorlalti. Iti trebuia o mare capacitate de intelegere si o si mai mare capacitate de autocontrol pentru a-ti putea struni sentimentele ce o luau razna.

O data cu aceste masuri a fost instituit si un regim extrem de sever. Vigilenta celor care ne supravegheau a sporit considerabil si cea mai mica abatere (sau presupusa abatere) de la un regulament aberant era aspru pedepsita. Detinutul trebuia sa perceapa dureros tre­cerea timpului. Fiecare clipa trebuia sa-i fie muscatura – si muscatura ii era. S-a pedepsit mult in aceasta perioada si s-a pedepsit pentru orice. Toate aceste mizerii urmareau slabirea rezistentei fizice si sufletesti a detinutului, pentru ca atunci cand i se va propune “o alternativa”, sa o accepte.

Toate aceste realitati contrasteaza flagrant cu afirma­tiile pe care le face acum colonelul Craciun. Caci iata ce de­clara el, vroind, chipurile, sa restaureze “adevarul”:

Trata­mentul a fost pentru toti omenesc si de apropiere, fara bat­jocura si ura, ceea ce probabil a si contribuit la rezultatele bune pe care le-am avut; n-au existat revolte sau evadari, s-au produs foarte putine acte de indisciplina, iar pedepsele au fost reduse aproape de zero“.

Citind o astfel de declaratie, tu, care stii bine cum stau, de fapt, lucrurile, caci ai simtit pe propria-ti piele “tratamentul uman” care ti s-a aplicat, cum poti sa nu te revolti?

Desigur, colonelul Craciun are dreptul sa se apere. Si se apara in felul lui, asa cum, de altfel, se apara toti marii “pa­catosi” ai epocii de trista amintire, compunandu-si “o editie revazuta, corectata si infrumusetata a propriului trecut“…

Dumnezeu sa-l ierte.

(Puncte cardinale, februarie-martie 1998, p. 16)

(din: Demostene Andronescu, „De veghe la cumpana vremilor, Editura Christiana, Bucuresti, 2011)

Legaturi:

De acelasi autor:


Categorii

Biserica rastignita, Demostene Andronescu, Portile Iadului, Reeducarea ieri, azi si maine

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

46 Commentarii la “Demostene Andronescu despre FENOMENUL PITESTI si despre Colonelul Craciun, TORTIONARUL DE LA AIUD

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. “Cu totul in­explicabil este insa faptul ca pana si intelectualitatea, care este – sau ar trebui sa fie – “constiinta cetatii”, manifesta o vinovata indiferenta fata de aceasta problema, chiar si dupa ce i s-a atras atentia, inca de timpuriu, de catre o voce auto­rizata, asupra importantei studierii si elucidarii problemelor pe care le genereaza acest diabolic “experiment”.-
    Daca acestia vor tacea, pietrele vor striga. Apropo de aceasta tacere, saptamana trecuta, la predica de dupa Sfanta Liturghie parintele ne-a spus despre uimirea pe care a avut-o cand l-a auzit pe interpretul melodiei “Eu vara nu dorm” spunand ca Romania are nevoie de oameni ca Petre Tutea si Valeriu Gafencu, in vreme ce aceia care ar trebui sa le dea cinstea care li se cuvine tac (se referea la canonizarea lui Valeriu Gafencu).

  2. @ cititor:

    Ne-am mira sa fi spus Connect-r asa ceva, sincer… Poate sa fi fost alt rapper devenit credincios practicant, cedry2k. (Marius Stelian), care a mai comentat si pe aici.

  3. Pe acest canal (https://www.youtube.com/user/HaarpCord) auzisem sigur versuri cu Veleriu Gafencu, dar nu mai stiu care cantec.

  4. @ Stefan (com. nepublicat):

    Scuze, dar nu sustinem respectivele teorii care strica Traditia si evlavia oamenilor, nu dorim sa promovam asa ceva si, in general, nu giram pe criticistii fauritori de scandaluri si de reforme hipercorecte in Biserica; avem incredere in Sfantul Duh, nu in “inteligenta” ortodocsilor “neo”.

  5. okie dokie !

  6. pe de alta parte e bine de stiut (si de corectat!) situatiile smintitoare- vezi Sfinte Moaste de la Sfantul Apostol Ioan (in Dobrogea), nu?
    iar cu privire la cele semnalate mai sus in link-uri eu aveam impresia doar ca trebuie identificat un alt sfant si alcatuite alte slujbe iar nu ca trebuie distrusa Traditia sau ispitita evlavia.Pentru mine personal nu are nici o importanta daca de fapt e vorba de alt sfant, doar ca mi se pare corect sa ii pot citi paraclisul si acatistul cuvenit!

  7. curios sau nu ,oare mai traieste vreun TORTIONAR sau sunt toti “marturisiti”

  8. si cu asta gata (nu stiu de unde sa pun un smiley); sigur NU e acelasi lucru, dar si pe la catolici a fost o ancheta care a demonstrat ca Medjugorje e inselare dar, pentru ca pietismul (ca nu ii pot spune evlavie) popular avea reprezentare foarte importanta a ramas in circuitul pelerinajelor aprobate (si la care nu ratam la nivel de BOR a ne trimite un reprezentant anual!)
    In fine, stiti ceva despre cei de la site-ul respectiv?
    Eu in afara de faptul ca subtil ridica niste osanale (repet neostentative) spre Deal, nu prea m-am prins…

  9. @ Stefan:

    La catolici, din pacate, totul e inselare, nemaifiind Duhul. Nu incape comparatie. Nu credem ca Duhul lasa sa se dezvolte o traditie intr-atat de falsa.

    Stim cate ceva, dar nu e cazul sa-i discutam pe cei de acolo ca persoane… Insa mai trebuia sa fi prins si preluarea cu entuziasm a unor atacuri infecte la adresa noastra a altor asa-zisi preoti… asta printre alte (zelotisme, obsesia traficului prin ORICE mijloace s.a.)

  10. admin,
    pai da, cred ca va mirati. Dupa cum vedeti, si parintele a spus ca a fost uimit. Nu cred ca s-a inselat. A zis ca este de etnie roma, ca a fost invitat la tv la o emisiune despre romani si Romania (in ziua de 1 Decembrie). A spus ca citeste Biblia, si ca a facut referire Petre Tutea si Valeriu Gafencu. Parintele chiar a facut o scurta pauza ca sa-si aduca aminte exact cuvintele aceluia. Deci, in mod sigur este vorba de cel care canta “Eu vara nu dorm”, dar caruia eu nici nu-i stiu numele.

    Doamne, ajuta!

  11. “Ne-am mira sa fi spus Connect-r asa ceva, sincer… Poate sa fi fost alt rapper devenit credincios practicant, cedry2k. (Marius Stelian), care a mai comentat si pe aici.”
    http://stirileprotv.ro/special/povestile-romanilor-care-gandesc-liber-sambata-de-1-decembrie-in-editiile-speciale-stirile-protv.html
    Sincer, nu va mirati :))

  12. Nu fiindca este de etnie roma ne miram, ci fiindca ce vazusem si ce auzisem pana acum de la el nu cadra cu ideile astea mai deloc. Poate l-o fi convins tocmai Stelian, cine stie. Dumnezeu lucreaza. Numai ca acum trebuie sa se vada asta si in ceea ce face. Doamne, ajuta!

  13. http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/12/06/s-o-s-copii-bolnavi-cancer-familii-sarace-povesti-sfasietoare-putem-ajuta/

    Domnul Ion mai are o jenă, îi mai este “oarecum” şi dintr-un alt motiv. “Sunt mai negru la faţă”. Mai contează dacă sunt sau nu ţigan? “Şi dacă aş fi, care e problema?”, se înfurie omul.

    La cele 100 de kilograme, domnul Ion nu are complexe: “Mie nu mi-e ruşine pe chestia asta. Si oamenii chiar dacă spun că noi nu facem ură de rasă, dar totuşi există chestia aia, rasismul ăla la noi există. Cine? Ţigan, dă-l în (…). Sunt şi ţigani între ţigani, sunt ţigani care au ajuns mari oameni. Sunt şi ţigani nenorociţi care nu le place munca. Eu nu iau nici social, cu toate că am fost rugat. Şi am zis: da ce fac cu socialul? Să-mi dai un milion şi să stau acolo degeaba ca nenorociţii? Dă-mi, frate, de muncă! Nu am nevoie de socialul vostru. Pot munci! Am văzut la televizor din ăştia care şi-au făcut certificate din alea. Munca este grea, mai ales munca de jos. Dar se câştigă bănuţul ăla când transpiri, ştii să-l preţuieşti.”

    Ce sfaturi mai bune îi puteţi da dumneavoastră micuţei Renata? Citiţi cu atenţie cum din sărăcia lui, din foamea lor, printre culesul de bureţi şi fier vechi, acest om a găsit cea mai mare bogăţie pe care i-o poate da un tată copilului: “Aşa am învăţat-o şi pe ea. Băi, fată, prin munca ta, ceea ce faci tu, munca ta din mână, cutia ta, viorica ta, nu ţi-o ia nimeni, nimeni niciodată. Cu aia te duci, aia te reprezintă. Eu aşa am învăţat-o: să nu-ţi fie ruşine niciodată, dacă unul îţi spune în mijlocul străzii: băi, scoate vioara şi cântă! Hai că scot şi cânt. Şi noaptea din somn dacă te trezeşte cânţi.”

  14. @admin, acest Toma Necredinciosul:

    e vorba cu siguranta de Connect-r, l-am vazut si eu la un moment dat la o emisiune atingand subiecte de acest gen – atunci astepta o intalnire cu Dan Puric.

    Sunt multi tineri care au pornit pe calea aceasta de redescoperire a neamului si a adevaratilor eroi, eroi ce dau intotdeauna marturie de Hristosul lor. Daca intelectualii care stiu, tac…atunci Dumnezeu ridica pietrele sa vorbeasca. Si, spre rusinarea ‘telectualilor cu inima de piatra, pietrele cu inima de om se vor slefui usor-usor.

    Gulagul romanesc nu poate si nu va ramane ingropat – nu cu atatia sfinti si martiri aflati acum in Biserica triumfatoare, rugandu-se pentru aceasta generatie si pentru cele urmatoare; generatii ale caror incercari si lupte nu-si au echivalent in istorie decat, poate, in tocmai cele petrecute in temnitele comuniste.

    Nu va mirati dara de aceste intamplari, mirati-va de lucrarea lui Dumnezeu mai degraba, care si din pietrii poate ridica oameni noi, care si din morti ii poate invia pe cei care mai au o inima.

    Iar lui Connect-r, lui cedry2k si celor ca ei, dati-le timp, nu va grabiti sa cereti prea mult si dintr-o data. Drumul e lung si cernerea e dura. Asa ca rugati-va pentru ei ca si cum ar fi fratii si feciorii domniilor voastre.
    Pentru ca asta si sunt, pana la urma.

  15. “R: Care este ultima carte pe care ai citit-o?
    Connect-r:”Cine suntem” a lui Dan Puric, pe care îl consider cel mai inteligent om şi mai apropiat de divinitate pe care l-am citit. Mi-aş dori un preşedinte ca Dan Puric! În rest, citesc şi alte cărţi mai ales în timpul deplasărilor din turnee.”

  16. Nu stiu de ce va mirati ca nu exista mai multe publicatii despre ororile inchisorilor comuniste, din moment ce Romania, de 22 de ani, este “condusa” de urmasii Securitatii comuniste ?
    “Golanii” de la manifestatia din 1990 din Piata Universitatii au cerut sa fie respectat Punctul 8 din Proclamatia de la Timisoara, dar au fost persiflati !

    Cat despre intelectualitatea romana, aceasta a fost intotdeauna de partea puterii, ca deh, sinecurile sunt date de putere. Cei care nu au facut-o au fost marginalizati. Iar cei care nu au acceptat sa fie marginalizati au plecat din tara : Virgil Ierunca, Monica Lovinescu, Paul Goma, constiinte adevarate ale neamului romanesc !

    Uitati-va ce i se intampla astazi Luciei Hossu Longhin …si este de ajuns ca sa intelegem ca tortionarii, cu metode mai putin agresive fizic astazi, nu au depus armele in Romania !

    Lupta continua !

  17. Cred ca astazi exista o deviere in a intelege ce inseamna a fi intelectual. Aceasta s-ar putea vedea si gandindu-ne la faptul ca la Pitesti a fost reeducata tocmai aceasta clasa care reprezenta “crema” tarii. Astazi insa, intelectual este numit cel care stie cat mai mult. In aceste conditii, intr-o era in care informatia detine suprematia, spectrul intelectualilor a crescut simtitor, in detrimentul rarefierii moralei sanatoase si a adevaratei cunoasteri. In concluzie si marturisirea adevaratelor valori devine mai de graba ignorata sau banalizata.

    Faptul ca nu stiu care vedeta a vorbit de Petre Tutea si de Valeriu Gafencu asta nu o ridica neaparat la rangul de marturisire, si inca cu putere de convertire pentru unii, deoarece cuvintele lor nu pot sa aibe puterea ce izvoreste din faptele si viata lor. Ne miram si atat. Ba inca se mai pot aduce aicea si alte exemple: o manea care are versurile “Evanghelia, Evanghelia are putere” si un alt cantec al unui rapper cu indemnul “zi-ne Parinte Cleopa/ explica-ne noua pericopa“. Poate ca vor mai fi si altele, dar pe mine toate acestea nu ma bucura deloc, deoarece scoase din contextul lor ortodox ajung, in realitate, sa fie pervertite. Deci sub masca marturisirii, in realitate se batjocoresc.

    Faptul de a recupera memoria si de a cinsti pe cei care au suferit in temnitele comuniste nu este, in fine, un serviciu pe care il vom face lor. Ei oricum s-au sfintit prin suferinte de neimaginat, fie ca noi ne vom raporta la ei cum se cuvine, fie ca nu. In realitate, daca vom incerca sa ii cunoastem si sa ni-i apropiem prin rugaciuni, ne vom ajuta pe noi in acest Pitesti generalizat ale caror dureri, ca ale facerii, sunt inca de-abia la inceput. Vazand cum ei au rezistat vom incerca si noi sa razbatem in reeducarea cu zaharelul in care suntem prinsi, si care ni se serveste din plin, fara a prinde chiar de veste.

  18. Sunt si eu intru tot de acord cu ideile sorei Corina,in plus nu cred ca Dumnezeu este impresionat cu dinastea,cine poate atinge macar o coarda a placerii Lui,cand El este inconjurat de miile de cete ingeresti “muzicieni”ce il slaveste neancetat in cele mai desavarsite acorduri,haine albe stralucitoare,aure,mare sfintenie,adevarata doxologie!
    Sa fie oare intr o stare de har atunci cand canta si sa nu mi dau seama?

  19. @Corina:

    ar putea fi vorba mai degraba de puterea exemplului decat de puterea cuvantului unui Connect-r. fapt valabil pentru oricare dintre noi, de altfel. sariti prea repede la lucruri mari, convertiri s.a.m.d. … pai stim noi de cati ani, cate lucruri, intamplari si persoane este nevoie pentru revenirea cuiva la viata? insa fiecare picatura are rostul ei, un cuvant intrat la inima poate rodi peste ani si ani…

    altfel, exemplele de manele pe care le aduceti, nu cadreaza cu episodul povestit aici unde este vorba despre opiniile unui cantaret (vedeta sau nu, cu ceva trecere in randul tinerei generatii). nu despre versurile sale.

  20. Eu nu inteleg un lucru: tiganii isi spun chiar ei tigani fara sa le fie jena sau rusine, atunci de ce trebuie ortodocsii sa le zica romi?

  21. @ Alin-7

    Iti apreciez simtul umorului, cu atat mai mult cu cat este chiar o caracteristica a neamului nostru si, din pacate, pe cale de disparitie pentru ultimile generatii. (In treacat fie vorba, nu ne-ai spus daca ti s-a imbunatatit kitul de apocalipsa cu “doo pereche de ceorapi”…) Totusi, in privinta puterii exemplului suntem, dupa cate se pare, putin in dezacord, pentru ca s-a ajuns ca in ziua de astazi sa ne mire, sau sa socheze chiar, ceea ce este normal, dar spus de cineva care ne-a obisnuit cu anormalul. Tot aici putem sa incadram si exemplele urmatoare: nu stiu care personalitate politica a ajuns sa se inchine la mormantul lui Stefan cel Mare la Putna, nu stiu care candidata la parlamentare isi face publicitate langa icoana Maicii Domnului, altii fac milostenie cu un pachet de zahar si o sticla de ulei in pragul alegerilor, cutare cantareata si-a pus roche lunga, prezentatori TV s-au imbracat in costum popular, dar nu ezita sa mai scape cate un cuvant cum ca se simt stramtorati pe la anumite subsuori, etc. Si vedem cum ca… cu o floare nu se face primavara.

    Cu toate ca am adus aceste exemple nu vreau sa judec pe nimeni, nici pe cantaretul cu pricina, numai ca nu imi foloseste la nimic sa cred acuma ca oamenii se vor schimba in bine gratie unor astfel de manifestari. Daca totusi se va intampla, asta Dumnezeu va sti, dar pe langa acest firav de bine care mai apare, ni se toarna incomparabil de mult balast.

    A vorbi numai de cineva sau de o valuare care se inscrie in vesnicie nu poate folosi decat pentru cei care isi mai aud glasul constiintei, simtindu-se astfel chemati sa se indrepte mai mult spre ceea ce tine de adevar. Pentru ceilalti insa se va inscrie intr-o zona de gri, unde raul se amesteca cu binele. Astfel puterea exemplului prinde acolo unde este teren pentru asta, si in rest se intampla ca in parabola semanatorului.

  22. @ timisorean1

    Pentru ca asa se prevede in legislatia europeana…

  23. Toata cestiunea acestui curent de adevaraciuni ortodox-nationaliste din zona hip-hop este sa nu ramana o… moda, o chestie care e ”cool”, care ne face sa ne ”simtem” mai interesanti. 🙂 Nu zicem ca asa este, Doamne feri, nu sariti inca cu pietrele pe fariseii de noi, dragi vamesi iute iubitorii de fii risipitori, dara nici nu se poate exclude eventualitatea, avand in vedere ca astfel de mode s-au intamplatara si la case mai mari…

  24. @ timisorean1:

    Nu “trebuie”. Atata doar ca unii totusi se simt jigniti si atunci e preferabil sa nu se inteleaga conotatia peiorativa. Atata tot. Nu ne intereseaza nici ce zice “Europa” si suntem impotriva corectitudinii politice, de care ne-ai mai acuzat, de altfel..

  25. Daca tot este slavit in ceruri Domnul Savaot de cetele ingeresti, de ce ne mai ostenim noi oamenii sa cantam in biserici? Si de ce atatia Sfinti or fi primit de la Maica Domnului harul de a scie cantari spre slava lui Dumnezeu?
    Mi-am amintit vorba unei prietene: “tacerea nu a scris-o nimeni niciodata”.
    Imi pare foarte, foarte rau ca am spus ceva din predica parintelui – asa s-a ajuns sa-mi fie judecat si duhovnicul (de cine nu-l cunoaste) nu numai cantaretul cu pricina.

  26. @ cititor

    Nu te intrista ca ai adus in discutie acest subiect. Personal nu cred ca este vorba ca duhovnicul tau sa fie judecat aicea, ci mai de graba fiecare si-a spus punctul de vedere fara sa acuze persoana.

    In ceea ce priveste cantarea si aici este valabil faptul ca Domnul se uita mai de graba la ce are omul in inima decat la perfectiunea interpretarii ei. Si mai apoi toata creatia trebuie sa aduca doxologie lui Dumnezeu, si ingerii si oamenii si nu numai.

    Intr-adevar Sfintii Parinti spun ca tacerea este de aur, dar daca toata lumea ar tacea, nu ne-am asemana oare cu necuvantatoarele? Asadar mai vorbim, ne mai dam in vileag ce avem fiecare in vistieria inimii, fara sa ramanem cu vre-o anume parere despre noi, vedem unde trebuie sa ne indreptam, ne cerem iertare, ne exprimam ajutorul fata de fratele, si mergem inainte cu ajutorul lui Dumnezeu.

  27. Draga cititor,
    Nu fiti mahnit(a)pentru Parintele dvs,sfintia sa a avut gandul cel curat(invat.Cuv.Paisie)si a vazut in acest cantec(de care eu habar nu am avut)mesajul cel bun,dar mintea mea intunecata de pacate,vede si se impiedica de lumescul(businessul) care domina si biruieste cele sfinte,precum si diferenta de unda (de lungime)intre Sfantul Ioan Damaschin(de pilda)si aceasta formatie.SA ma iertati daca am gresit ceva!

  28. Adriana, Corina
    In afirmatia facuta de “cititor” si in clipul postat de mine spre confirmare , era vorba desre artistul Connect-r care intr-un interviu acordat Protv-ului declara ca :
    “Eu cred ca daca ne intoarcem putin fata catre Dumnezeu, o sa reusim sa readucem Romania asa cum a pornit ea cu valorile ei. Poate vom mai avea un Mihai, Mircea, Petre Tutea, Valeriu Gafencu. Cine stie?”
    Deci si-a exprimat doar o opinie, nimic mai mult. Nu este vorba despre religiozitatea lui Connect-r, nu era vorba nici despre Cedri2k si nu era vorba nici macar despre nationalism ci doar de OPINIA UNUI ARTIST. Ce treaba o avea asta cu rrom-tigan, nu inteleg, se pare ca unii au o obsesie cu aceasta chestiune. Ca sa-i facem pe plac lui timisorean, da, Connect-r este tigan. Sa speram ca acum s-a linistit si s-a luminat la chip. Ca un artist tigan a facut o asemenea afirmatie pe un post national de televiziune , acesta poate fi un merit de care probabil ca artistul nici macar nu este constient. Omul poate gandeste ca a spus un lucru normal si cat se poate de banal, exact asa cum comentatoarea Corina si Adriana ne recomandau sa nu facem taraboi din lucrurile normale. Daca ar sti Connect-r ce s-a discutat aici, probabil ca data viitoare si-ar tine gura. Sau depinde, poate va deveni constient ca a avut curajul inconstient sa spuna un lucru mare.Da, Dumnezeu lucreaza si primul lucru pe care eu sper sa-l schimbe si sa-l smulga din radacini din tara aceasta sa fie mandria si ipocrizia cu tot cu suratele lor.

  29. bla, bla, bla (no offense!)
    Prea despicat firul de par in patru! Ne rugam din tot sufletul pentru intoarcerea lor precum fiul risipitor si mantuirea lor! Insa despre a da exemplu versurile cantecelor si asa mai departe…permiteti-mi sa am rezerve!
    Intoarcere inseamna intoarcere si trezire inseamna trezire! Ori intr-o parte ori in cealalta! Ma repet avem oricata rabdare e nevoie cu ei (ca si cu noi). Dar nu ajungem sa dam exemplu de mesaj crestin rime de genul Cleopa – pericopa, cum arata si Corina!
    Altfel ajungem ca in proiectul Death to the World (http://www.deathtotheworld.com/index.html) aflat cumva sub obladuirea Cuviosului Seraphim Rose si unde daca o sa va uitati putin pe forum (http://deathtotheworld.boardhost.com/) o sa vedeti la index/discutii generale si o rubrica “Finally, at long last…. Orthodox Christian Metal” si
    cu link-uri catre piese cu mesaje cat se poate de crestine , sunt convins,( 🙂 happy) dar cu piese, “ortodoxe” , care pot suna si asa:
    http://www.youtube.com/embed/TukG7pe__fc?rel=0
    http://www.youtube.com/embed/huIupt6dGZ8?rel=0
    Asta da marturisire “hotarata”!!!!!!!!!

  30. @ Stefan

    Eu nu numai ca am rezerve fata de linkurile pe care le propui spre ascultare, ci le consider total nepotrivite pentru un site ortodox. Bineinteles ca as fi putut si eu sa aduc linkuri ce trimiteau direct la cantecele din care am adus doar cateva versuri, insa nu propun oamenilor tot felul de scursuri care vatama sufletele, in special a celor care sunt mai sensibili si usor de influentat.

    Spor, in continuare, la rugaciune!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate