Scopul RECENSAMANTULUI si al culegerii CNP-ului: BAZA DE DATE UNICA SI PERSONALIZAREA INFORMATIILOR

30-10-2011 5 minute Sublinieri

O buna parte a presei pare a se fi transformat peste noapte intr-o hoarda de mineri dezlantuiti care casapesc orice picior de statistician gasesc in cale. Minerii de care vorbesc eu aici nu au tarnacoape, doar niste maciuci sanatoase facute din vorbe taioase – cu care pocnesc zilnic peste ochi Institutul National de Statistica. Mai scoate Voineagu doua vorbe, pac niste breaking news-uri si cawl-uri peste ochi. Mai vine cineva cu o precizare, poc sunt intervievati isterici care isi dau foc in direct, in studio, cu privire la nedreptatea incredibila si cruda soarta de a-ti arata buletinul cand vine un amarat cu recensamantul. Ca si cum nu era suficient, mai vine si premierul cu capacul – amenintari cu destituirea la adresa aceluiasi nefericit.

E timpul sa amintesc niste probleme reale, pe care insa majoritatea romanilor nu le cunosc. In primul rand, de ani buni, in vesela patrie numita Romania, mortii consuma,  de exemplu, medicamente compensate  din banii dumneavoastra. Rapoarte peste rapoarte ale Casei de Sanatate au semnalat astfel de fraude in urma unor controale.  Altfel spus,in realitate, sistemul de sanatate este fraudat sistematic prin introducerea de CNP-uri de pacienti morti. Coniventa doctorilor, a farmacistilor si a distribuitorilor de medicamente nu poate fi oprita in timp real de Casa de Sanatate, pentru ca aceasta nu are o evidenta in timp real cu starea populatiei .Aceasta evidenta si daca ar exista nu este usor manipulabila porning de la CNP. E bine sa ne amintim ca doar Ministerul de Interne prin Departamentul numit Evidenta populatiei are situatia la zi, iar informatia merge cu intarziere intre institutii, pentru ca nu exista o singura evidenta nationala ce poate fi accesata la comun.

In al doilea rand, exista in Romania de patru ori mai multi pensionari invalizi (892.000) decat in 1990 – in judetele “fanion” este de notorietate ca poti sa iti “rezolvi” o pensie cu 2-3.000 de euro plasati unui medic.  Doar ca a-ti “rezolva” o pensie de invaliditate are legatura, in gandirea dragalasei noastre birocratii cu Ministerul Muncii, care nu are un protocol mereu bine stabilit cu Ministerul de Interne, care se ocupa de evidenta populatiei. Si intrucat nici Ministerul Muncii nu are o legatura in timp real nici cu Ministerul de Interne si nici cu Ministerul Finantelor, pensionarul nostru invalid poate aparea la Fisc sa isi plateasca impozitul pe gipanul pe care il conduce cu mult aplomb, precum si pe viloaie, ambele proprietate personala, fara ca cineva sa dea de cap acestei nepotriviri. Ce e mai grav, dupa ce plateste impozitul la Fisc, cu sistemul actual poate sa se reintoarca la Ministerul Muncii sa primeasca si alte feluri de ajutoare sociale, dupa care poate merge la primarie sa primeasca si ajutor de incalzire.

Singura formula prin care acest talmes-balmes poate fi pus cap la cap trece prin folosirea unor baze de date pe baza de CNP, altfel este imposibil. De aceea cand presedintele INS baguia la televizor ca “spuneti-mi dumnavoastra daca stiti o alta cale, ca eu nu o cunosc”. Omul incerca, cat de cat politicos, sa ii faca pe sturlubaticii care il atacau sa inteleaga situatia reala in care este pus. Evident, insa, nu veti gasi un oficial al satului roman care sa recunoasca grozaviile pomenite mai sus – ba chiar sa incerce sa calculeze milioanele de euro care se scurg anual din sistem prin simplul fapt ca statul nu are habar nici macar cati cetateni locuiesc in Romaina (se pare ca doar 18 milioane din esantionul prelucrat pana acum), daramite sa ajunga la performanta in care sa lege diversele servicii oferite cetatenilor intr-o baza de date comuna.

In al treilea rand, misiunea primordiala a unui recensamant este a ajuta dimensionarea politicilor statului si a o baza pe numarul efectiv al oamenilor. Spre exemplu, scaderea numarului populatiei presupune poate pierderea statului de oras pentru o asezare, poate presupune decizia de inchidere a unui spital care a scazut sub numarul de locuitori necesari pentru a fi deserviti. Intr-un exemplu la capatul opus, acelasi recensamant ar putea releva cati locuitori cu varste intre 0 si 2 ani se gasesc in anumite cartiere din Bucuresti, pentru a putea dimensiona corect ca numar si ca asezare crese, gradinite, sau poate chiar spitale de pediatrie. Recensamantul ar putea, de asemenea, releva situatia unor cetateni care nu exista in statisticile statului, mai ales in zona rurala saraca, pentru ca nu au buletin.

Ca atare, oamenii obisnuiti nu au de ce sa se teama dand CNP-ul celui care ii va bate la usa sa ii faca recenzia. Cei care se tem ca le va fi descoperita munca la negru, suprafata subdeclarata a unei proprietati, eventuale venituri neinregistata sau proprietati nejustificabile, e timpul sa le dam o veste buna. Statul, cand a conceput birocratic recensamantul nu s-a gandit sa tinteasca aceste informatii pentru a le putea verifica la Fisc. Legislatia permite si o reala dificultate in a transfera date detaliate unei alte institutii. Cu alte cuvinte, chiar daca informatia ca exista un numar de x persoane care declara urmatoarele lucruri in orasul y se va putea tranfera, nu se merge pana la nivelul de amanunt in care sa se atraga atentia autoritatilor ca Georgel este pensionar si primeste ajutoare dar locuieste intr-o viloaie si conduce un gipan. Nu s-a gandit nimeni sa faca pasul urmator logic, legarea CNP-ului si de Registrul Comertului, pentru a putea evita situatiile care se intampla mai nou in care firmele in faliment sunt “cumparate” de cetateni moldoveni de prin periferia unor orase mai mici, scapandu-se urma faptasilor care ii tepuiesc pe cei care le imprumuta bani, in firme.

Avand in vedere problemele noastre, un simplu recensamant nu este suficient, insa poate totusi servi ca referinta pentru tot ceea ce inseamna institutie de stat in Romania (exemplele de mai sus sunt incomplete). Situatia s-ar rezolva cu adevarat daca s-ar introduce o baza de date comuna pentru diversele institutii, dublata de criteria stricte pentru accesare si pentru a preveni scurgerea datelor in prelucrarea acestora. Solutia, oricum ar fi, nu sta in casapirea Presedintelui Institutului National de Statistica, chiar daca omul nu e blagoslovit de Dumnezeu cu darul vorbirii. Poate sta cel mult in gasirea unor explicatii calme, complete si detaliate dinspre guvern inspre oameni, sper eu cu oameni mai priceputi decat purtatorul de cuvant al INS-ului care si-a dat demisa. Daa nu reusim, ne ramane mereu varianta cunoscuta a tipetelor la televizor, a smulgerii parului din cap in piata publica si a baltirii in necunoastere.

NOTA NOASTRA:

In mijlocul unui scandal din ce in ce mai agravat de aparitiile inedite spre grotesti ale sefilor INS, un oarecare orasan s-a apucat sa scrie un articolas intru apararea INS, a recensamantului si a necesitatii culegerii CNP-ului. Articolasul poate o fi fost scris cu scopul de a scoate din incurcatura sefii INS-ului, insa, de fapt, nu face decat sa confirme, pe fata, faptul ca recensamantul 2011 nu are nici in clin nici in maneca cu statistica si cu… recensamantul obisnuit al populatiei! Mai mult, starea precara a punctuatiei si rateul terminologic din TITLU (referendum in loc de recensamant!) arata ca autorul se apropie periculos de mult de starea euforica in care seful INS a aparut la TV!

Practic, se evoca o problema-pretext pentru a justifica operatiunea de culegere personalizata a datelor despre populatie. Problema respectiva ar fi frauda ce se poate face pe diverse paliere ale cheltuielilor sociale (asigurari de sanatate, ajutoare, somaj etc.) pentru ca exista erori in sistem si, zice-se, mai ales pentru ca nu exista o baza de date usor accesibila oricarei institutii pentru verificari incrucisate.

Sa zicem, prin reducere la absurd, ca asta ar fi principala problema a institutiilor romanesti (si nu faptul ca acordul cu FMI ne obliga sa restrangem asigurarile sociale si de sanatate sau sa le dam obligatoriu privatilor). Solutia care se propune nu contine eliminarea fraudei si nici a erorii de sistem. Ea consta in crearea unei unice baze fondata pe CNP care poate fi rapid verificata de orice institutie a statului. Insa acest “argument” contine in el propriul contra-argument: existenta unei unice baze de date pe baza de CNP ridica uriasa problema a controlului populatiei si a abuzului acestor date. Faptul ca finantele nu stiu de sanatatea noastra si invers nu e un lucru rau, dimpotriva, e un lucru bun si asa trebuie sa ramana, ca sa avem o minima garantie ca nu traim intr-un stat politienesc.

Dar cel mai important lucru de retinut este ca… problema discutata aici nu are nicio legatura cu recensamantul. Ni se tot repeta ca nu trebuie sa ne fie teama de recensamantul 2011 pentru ca e vorba de pura statistica si pentru ca datele vor fi anonimizate. Or, a aduce in fata tocmai identificarea fraudatorilor ca ratiune a recensamantului inseamna a contrazice flagrant aceasta propaganda de 2 lei si a devoala scopul adevarat al acestuia: obtinerea de date personalizate, individualizate, manipulabile si verificabile oricand de oricine din institutiile statului. Situatie cat se poate de periculoasa pentru noi toti.

Apoi, revenind la problema fraudei, nu se cuvine, la nivel de logica de bun simt, sa pui o populatie intreaga sa plateasca pentru niste fraudatori. Adica, situatia ar fi cam asa: pentru ca statul nu e in stare sa prinda niste minoritari sau niste fraudatori, desi e in stare sa identifice fraudele (?!) pedepseste intreaga populatie prin abolirea confidentialitatii datelor personale. Buna treaba!

In ceea ce priveste evocarea recensamantului pentru fundamentarea politicilor publice, deja suna a bataie de joc sau a luare de prosti. Caci trebuie sa fii de-a dreptul … sa crezi asa ceva. Adica, statul nostru, care nu e in stare sa construiasca gradinite mai multe nici cand in mod vizibil si arhi-cunoscut de toata lumea exista o MARE problema cu locurile la gradinite, va construi, vezi bine, pentru ca va avea datele din recensamant! Dar pana acum ce l-a tinut?

Spre final, autorul induce ideea ca doar cei care au oarece activitati “la negru” ar avea motive sa se teama sa dea CNP-ul. Adica, vezi Doamne, doar cei care sunt infractori nu isi dau CNP-ul, cei care au ceva de ascuns! Vrei sa iti pastrezi datele confidentiale, vrei viata privata, vrei intimitate? Esti bandit, banditule! Ce ai tu, de fapt, de ascuns? Cam asta e logica ”argumentului” respectiv, care, inca odata, demonstreaza fara tagada ca scopul recensamantului nu este nicidecum obtinerea unei vederi statistice despre populatie, ci obtinerea de informatii personale depre TOATA populatia Romaniei. Si e musai ca cei care nu sunt de acord cu ideea sa fie blamati si blamabili.

Iar concluzia nu face decat sa traga linie definitiv: un simplu recensamant nu e de ajuns, ni se spune clar – se face pentru a obtine un control politienesc al populatiei si pentru a obtine acea baza de date ”minunata” si unica pentru toate institutiile.

Lucu care, inca odata, nu are nicio legatura cu statistica, desi, chipurile, articolul e scris intocmai pentru a apara pe incompetentii de la INS.


Categorii

Era Big Brother, Opinii, analize, Recensamant 2011

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la “Scopul RECENSAMANTULUI si al culegerii CNP-ului: BAZA DE DATE UNICA SI PERSONALIZAREA INFORMATIILOR

  1. Articolasul poate o fi fost scris cu scopul de a scoate din incurcatura sefii INS-ului, insa, de fapt, nu face decat sa confirme, pe fata, faptul ca recensamantul 2011 nu are nici in clin nici in maneca cu statistica si cu… recensamantul obisnuit al populatiei! Mai mult, starea precara a punctuatiei si rateul terminologic din TITLU (referendum in loc de recensamant!) arata ca autorul se apropie periculos de mult de starea euforica in care seful INS a aparut la TV!

    Ei, sunteti voi rai, ei de fapt ne vor binele, vor sa elimine fraudele din sistem, nu v-ati prins? CNP-ul, baza de date unica, sunt doar amanunte nesemnificative, scopul este binele economiei si al cetateanului, de ce nu intelegeti? 🙂
    Precis aveti ceva de ascuns. Ia, hai, repede: CNP-ul la control si… ciocul mic, ca ei sunt la putere!

  2. Chiar ca articol scris la prosteala. Cine-si poate imagina ca un cetatean ce dispune de gipane si-ar dori si o pensie de invalid???! Chiar ca-i buna! Mai degraba ar trebui sa li se taie doctorilor apetitul la spaga pentru astfel de pensii.
    Pentru a legitimiza controlul politienesc nu se putea folosi decat de argumente scoase din burta si aiuristice. Dar asta cu scop bun, vezi, Doamne. Ca sa ni se poata planifica o viata fericita, cu gradinite, scoli, tot ce ne trebuie… medicamente, mancare, informatii potrivite pentru fiecare in parte. Nu cumva sa se infrupte cineva prea mult sau sa iasa din linie.

  3. Pingback: Recensamantul European 2011: bataia de joc a luat sfarsit. BOGDAN MANOLEA: BAZA DE DATE COMUNE e un pas spre STATUL DICTATORIAL
  4. Iuliu Illyes, primar Satu Mare: Nu dau nicio amenda pentru nedeclararea CNP-ului! Cum sa amendeze o autoritate a Statului un cetatean care a fost debusolat de o alta autoritate?

    http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-10592126-iuliu-illyes-primar-satu-mare-nu-dau-nicio-amenda-cum-amendeze-autoritate-statului-cetatean-care-fost-debusolat-alta-autoritate-statului-anormal-ilogic.htm

    Legea care prevede ca Primariile locale sa amendeze cetatenii care nu si-au declarat la recensamant CNP-ul a reusit sa irite o parte a reprezentantilor autoritatilor locale, acestia refuzand pur si simplu sa aplice amenzile. Primarul municipiului Satu Mare – Iuliu Illyes- spune ca nu a aplicat si nici nu va aplica vreo amenda. “Cum sa amendeze o autoritate a Statului un cetatean care a fost debusolat de o alta autoritate a Statului? Nu e normal, nu e logic!”, a declarat Illyes pentru HotNews.ro. Niciun primar nu va aplica amenzi, va asigur!, a mai precizat Illyes.

    Primarul satmarean admite ca exista si o componenta electorala in decizia lui, dar problema de fond nu are legatura cu alegerile, adauga Illes. “Daca cei de la INS au reusit sa “rezolve” recensamantul asa cum au facut-o, sa vina ei sa dea amenzile. Se stia de ani de zile ca urmeaza sa se faca acest recensamant. Asa de bine l-au pregatit ca la noi, formularele au venit in noaptea dinaintea demararii recensamantului. Puteau sea le tipareasca cu 7 luni de zile inainte, dar nu s-a intamplat asta. Am lucrat atunci toata noaptea, am tinut oamenii in Primarie ca sa putem sa ne facem treaba asa cum scrie la carte. Si acum vin tot ei sa ma trimita sa dau amenzi?”, mai spune Illyes. Potrivit primarului, recensamantul este un esec total “al unei parti a administratiei”. “Asa ca sa nu vina acum INS-ul sa ma puna sa dau amenzi pentru ca nu sunt deloc dispus la un asemenea parteneriat. In primul rand, nu e normal sa amendezi cetateanul cand el a fost debusolat chiar prin declaratiile venite de la INS”, mai spune primarul din Satu Mare.

    In plus, eventualele amenzi necesita o logistica stufoasa, iar eficienta aplicarii acestora ramane scazuta. “Imi trebuie o armata de oameni ca sa aplic sute sau poate mii de amenzi. Ca sa nu mai spun ca omul trebuie sa ma primeasca acasa, am nevoie de doi martori pentru procesul verbal de amenda…sa stiti ca nu e usor sa aplici o amenda in Romania. Pe urma, chiar daca dau amenzi, cati credeti ca le vor plati? O sa ajung sa ma incarc la buget cu venituri de incasat pe care n-o sa le mai vad niciodata”, mai spune Illyes, care nu ascunde faptul ca amenzile date intr-un an electoral nu aduc voturi. “Nu mai spun ca este si an electoral- nu vreau sa ocolesc acest lucru iar lumea sa creada ca ma feresc. Dar dincolo de aspectul electoral, ramane insa intrebarea de bun simt: de ce sa amendeze o autoritate a Statului un cetatean care a fost debusolat de o alta autoritate a Statului? Nu e normal, nu e logic”, conchide primarul din Satu Mare.

  5. Pingback: Rezultatele recensamantului 2011, criza demografica a Romaniei si CORUL BOCITOARELOR IPOCRITE - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare