Recensamant ilegal? INS NU AR AVEA VOIE sa ceara o parte din INFORMATIILE DIN CHESTIONARE

27-10-2011 3 minute Sublinieri

INS nu a cerut voie să strângă o bună parte dintre datele din formular.

Iată și răspunsul la întrebarea “de ce este închisă Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal exact în perioada recensământului, cu o zi decalaj”. Asta pare să fi fost singura soluție de “compromis” pentru ca instituția să nu oprească recensământul cu totul, la sesizările cetățenilor.

Conform Legii 677/2001, fiecare operator care lucrează cu date personale trebuie să își notifice activitatea ANSPDCP printr-un formular în care bifează fiecare tip de informație colectată.

Notificarea INS a fost depusă în 12 ianuarie 2007, la scurt timp după înființarea ANSPDCP, și are numărul de înregistrare 15.

Poate fi găsită pe site-ul instituției sau, în caz că și site-ul își întrerupe operațiunile cu publicul, aici!

Ei bine, doar o parte dintre activități sunt bifate. (…)

Iată, însă, ce nu nu are voie INS să ceară:

– semnătura
– locul de muncă
– situația familială
– date privind bunurile deținute
– convingerile religioase*
– date privind starea de sănătate*

(*date considerate “cu caracter special”)

INS nu a bifat nici o categorie de destinatari și nici garanțiile care însoțesc dezvăluirea datelor către terți. De asemenea, INS nu a specificat că va distruge datele sau că le va transfera.

Legea mai cere și ca fiecare dintre persoanele împuternicite de INS pentru a colecta date să fie înregistrată la ANSPDCP. În caz contrar, nu au voie să întrebe nimic. (…)

Integral la SURSA.

Controversele din societatea romaneasca cu privire la intrebarile si limitele informatiilor cerute prin recensamantul care se desfasoara in prezent la nivel national reprezinta un subiect de maxim interes. Avocata Cristina Uzuna (foto) ne-a trimis la redactie o analiza juridica pe tema recensamantului pe care o publicam in continuare. Luati aminte! Fata de suprematia legii in contextul afirmatiilor purtatorului de cuvant al Institutului National de Statistica cu privire la optiunea facultativa a declararii codului numeric personal, lucrurile nu stau deloc asa daca ne uitam mai bine atat in legislatia noastra cat si in regulile stabilite la nivel comunitar. Iata si de ce.

La nivel comunitar, Directiva Consiliului 95/46/EC a Parlamentului European si a Consiliului European din 24 octombrie 1995 cu privire la protectia persoanelor referitoare la procesarea datelor personale si la libera circulatie a acestor date este documentul care stabileste principiile si obligatiile ce trebuie respectate de catre institutiile europene atunci cand prelucreaza date cu caracter personal. Activitatea de recenzare la nivel comunitar este reglementata de Regulamentul (CE) nr. 763/2008 coroborat cu Regulamentul (CE) nr. 1201/2009 al Parlamentului European si al Consiliului privind Recensamantul Populatiei si al Locuintelor, publicat in JOL 329 din 15.12.2009, regulament ce stabileste specificatiile tehnice pentru tematicile de recensamant si pentru defalcarea lor.

Astfel, sunt stabilite tematicile obligatorii (pentru recenzarea populatiei) dupa cum urmeaza:

nederivate: locul domiciliului habitual, sexul, varsta, starea civila legala, tara/locul nasterii, tara cetateniei, locul domiciliului anterior si data sosirii la domiciliul actual sau domiciliul cu un an inainte de recensamant si legaturile de rudenie dintre membrii familiei.

– derivate: populatia totala, localitatea, statutul gospodariei, situatia familiala, tipul nucleului familial, marimea nucleului familial, tipul gospodariei private si marimea gospodariei private.

La nivel national,prelucrarea datelor cu caracter personal este reglementata de dispozitiile imperative ale Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date. Activitatea de recenzare desfasurata in aceasta perioada trebuie realizata cu respectarea obligatiilor ce decurg din lege cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. In acest sens, comisiile judetene de recensamant colecteaza, centralizeaza si prelucreaza datele din chestionarele de recensamant (inclusiv datele cu caracter personal) la nivelul Directiilor Judetene de Statistica urmand ca – ulterior – acestea sa fie centralizate la nivelul Comisiei centrale de recensamant constituita la nivelul Institutului National de Statistica.

Tinand cont ca Institutul National de Statistica are depusa cerere de notificare din 12/01/2007 la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, si avand in vedere ca Directiile Judetene de Statistica, din organigrama I.N.S., sunt entitati cu personalitate juridica, intrucat recenzorii, mandatati de Directiile Judetene de Statistica, actioneaza in calitate de imputerniciti ai acestor entitati,

Dar si pentru ca informatiile solicitate in chestionarele privind recensamantul populatiei si locuintelor din Romania in anul 2011 exced cel putin limitelor stabilite prin prezumata autorizare a I.N.S. cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, in temeiul dispozitiilor art. 22 din Legea nr. 677/2001, Directiile Judetene de Statistica ar fi trebuit sa solicite in prealabil autorizarea si sa notifice A.N.S.P.D.C.P. anterior inceperii recensamantului. Aceasta notificare si implicit autorizare ca operator date caracter personal este realizata de toate celelalte servicii publice deconcetrate cum sunt directiile judetene de sanatate publica, inspectoratele teritoriale de munca, agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, institutiile prefectului etc, date ce pot fi consultate in registrul on-line al A.N.S.P.D.C.P. la adresa http://www.dataprotection.ro/notificare/cautari.do.

Iata ce puteti solicita in sesizarea catre Avocatul Poporului!

Tinand cont de toate aceste aspecte, e cat se poate de clar ca nu se justifica introducerea CNP si a numelui/prenumelui in chestionare, realizandu-se astfel o corelare indubitabila si o identificare nepermisa. In alte state europene, vezi cazul Ungariei si Cehiei (fisiere anexate) nu se solicita CNP complet – in cazul Cehei, iar in cazul Ungariei nu se solicita numele si prenumele, aceasta doar ca exemplificare in a demonstra ca nu se administreaza date care sa coroboreze CNP cu numele si prenumele persoanei recenzate.

De asemenea, nu se justifica si sunt nelegale informatiile solicitate privind: locul de munca, situatia familiala, date privind bunurile detinute, date cu caracter personal care denota convingerile religioase ale persoanelor vizate ori date cu caracter personal care denota apartenenta la o organizatie religioasa.

Drept urmare, Recensamantul poate fi considerat anulabil.

Asa fiind, se poate solicita sesizareaAvocatului Poporului,care sa vizeze urmatoarele fapte:

– lipsa autorizarii ca operator date cu caracter personal de catre Directiile Judetene de Statistica,

– excederea competentelor oferite de prezumata autorizare pentru I.N.S., prin solicitarea de informatii/date ce nu trebuiau incluse in chestionare.

*** in situatia in care se va constatata ca nu exista autorizare pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, declansarea procedurilor legale impotriva recenzorilor si a celor implicati in recenzare

Solicitarea catre I.N.S. si separat Directiile Judetene de Statsitica – in temeiul Legii nr. 544/2004 privind liberul acces la informatii publicede a prezenta public, cu celeritate, copii dupa autorizarile obtinute de la A.N.S.P.D.C.P. ca operator date cu caracter personal.

Solicitarea adresata Inspectoratelor Teritoriale de Munca a unor situatii ce sa reflecte daca au fost sau nu incheiate angajamente de confidentialitate de catre recenzori, recenzori sefi si alti terti implicati in Recensamantul 2011, potrivit art. 20 lit.d si art. 26 din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii, republicata.

Analizarea concordantei datelor solicitate obligatoriu de catre autoritatea nationala in materie statistica I.N.S. si cele din tematicile stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 763/2008, si, in contextul prevalentei dreptului comunitar in fata dreptului national, sesizarea forurilor comunitare pentru declansarea procedurii de infringement.

Constituirea unei comisii de ancheta parlamentare care sa analizeze modalitatea de pregatire a recensamantului prin raportare la recensamantul de proba, coroborat cu cheltuielile efectuate si neclaritatile si balbaielile actorilor din acest proces.

Mediatic, daca I.N.S. a calculat numarul necesar de recenzori cu repartizarea normata a activitatii, prin neinregistrarea CNP la un numar de aproximativ 30% din populatia deja recenzata apar urmatoareleintrebari:

Cum se cuantifica, in timp, resurse umane si financiar, efortul suplimentar pentru revenirea anuntata public pentru completarea cimpului CNP?Juridic, pentru persoanele pentru care recenzarea s-a finalizat fara mentionarea CNP, formularele pot fi considerate incheiate, ele fiind semnate in fapt de recenzor, orice modificare fiind de fapt o noua activitate. Si atunci, care e urmarea?


Categorii

1. DIVERSE, Articolele saptamanii, Era Big Brother, Recensamant 2011

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

15 Commentarii la “Recensamant ilegal? INS NU AR AVEA VOIE sa ceara o parte din INFORMATIILE DIN CHESTIONARE

  1. De acord cu Lucian Davidescu: acest recensamant este ilegal si trebuie oprit!
    Intrebare: de catre cine?

  2. @Fabiana: chiar si de catre dumneavoastra!

    http://www.luju.ro/avocati/cazul-avocatului/radiografia-unui-recensamant-anulabil-orice-cetatean-poate-sesiza-avocatul-poporului-cititi-considerentele-in-cehia-si-ungaria-nu-se-cere-cnp-ul-la-recensamant-document

    Avocata Cristina Uzuna (foto) ne-a trimis la redactie o analiza juridica pe tema recensamantului pe care o publicam in continuare. Luati aminte! Fata de suprematia legii in contextul afirmatiilor purtatorului de cuvant al Institutului National de Statistica cu privire la optiunea facultativa a declararii codului numeric personal, lucrurile nu stau deloc asa daca ne uitam mai bine atat in legislatia noastra cat si in regulile stabilite la nivel comunitar. Iata si de ce.

  3. Ce o mai insemna si autorecenzarea… mai degraba auto-cenzurarea 🙂

  4. Mie la acest site: Luju.ro: Radiografia unui recensamant ANULABIL. Orice cetatean poate sesiza Avocatul Poporului! Cititi considerentele! In Cehia si Ungaria nu se cere CNP-ul la recensamant (document) imi da 404 Pagina nu poate fi gasita

  5. Gândul a făcut RECENSĂMÂNTUL MOAŞTELOR:
    N-o să ghiceşti niciodată câte moaşte sunt în România!

    Câte moaşte sunt în România? “Numai Dumnezeu ştie câte sunt răspândite în România şi în lume”, ne spune un preot.

    România a devenit ţara tuturor moaştelor.
    UN RECENSAMANT AL MOASTELOR NU A FOST INCA FACUT IN ROMANIA. De aceea, încercarea gândul de a afla câte oseminte sfinte sunt venerate anual în bisericile autohtone s-a lovit de limite aproximative. 700, 1.000, 10.000, 13.000? În funcţie de sursele consultate, cifrele diferă.

    Într-UN INVENTAR FACUT DE GANDUL în urma consultării unor site-uri “creştin ortodoxe”, în România ar fi nu mai puţin de 700 de moaşte localizate în peste 250 de biserici şi mănăstiri.
    —————————————————————————–
    Daca Dumnezeu ne mai rabda si nu ne da o palma precum japonezilor, probabil urmeaza rencensamantul Sfintilor 🙁

  6. N-o sa va vina sa credeti dar realitatea intrece orice inchipuire…in plin proces de recensamant – si nu orice fel de recensamant dar unul extrem de controversat, chiar ilegal in opinia unor avocati – directorul institutiei care se ocupa de acesta, domnul Voineagu are tupeul si nesimtirea sa accepte o convorbire in direct desi este, in mod extrem de clar si vizibil, “afumat” serios (in stare de ebrietate, legally speaking)…

    http://www.jurnalul.ro/stiri/observator/seful-recensamantului-afumat-la-un-simpozion-s-a-dezlantuit-fara-consoane-la-tv-video-594959.html

    Vergil Voineagu, presedintele Institutului National de Statistica (INS), a facut cateva precizari importante privind obligativitatea prezentarii CNP-ului catre recenzori, cu ocazia recensamantului populatiei, la RTV, in cadrul emisiunii lui Catalin Striblea, intr-o interventie telefonica.
    Spre amuzamentul unora si oripilarea altora, seful INS a parut putin “afumat”, neputand articula corect cuvintele si avand o exprimare greoaie, lucru atipic domniei sale. El a precizat ca nu e la o onomastica, ci se afla la o dezbatere…”chiar stiintifica.

    O dezbatere probabil tot atat de stiintifica precum este si recensamantul…cred ca dezbateau asupra modului in care sa “anonimizeze” datele, intr-o baie de alcool.

  7. Inca doua despre recensamant:

    (I) la Cluj exista suspiciuni ca primarul a avut acces la datele cetatenilor recenzati. Deci cam pana aci fu valabila confidentialitatea datelor…

    http://www.citynews.ro/cluj/chestiunea-zilei-15/are-acces-primarul-la-datele-culese-de-recenzori-205859/

    Romanii sunt asigurati ca toate datele adunate de recenzori se bucura “de confidentialitate absoluta, ele neputand fi folosite in nici un fel de circumstante altfel decat in scopuri statistice” . De altfel, si pe formularul care se completeaza de recenzor scrie clar: Toate informatiile din acest formular sunt confidentiale si vor fi utilizate numai in scopuri statistice”. Cu toate acestea primarul Sorin Apostu pare sa aiba acces la informatiile culese de recenzori.

    Acesta a facut anumite declaratii in conferinta de presa de ieri care i-au facut pe cititorii citynews.ro sa se indoiasca de caracterul confidential al informatiilor pe care le-au furnizat recenzorilor. Astfel, primarul a dezvaluit informatii cu privire la modul de locuire a clujenilor, dar si in ceea ce priveste lipsa unor acte.

    si (II) disperarea e mare in ceea ce priveste Bucurestiul unde procentul de recenzati probabil ca e mult sub asteptarile diriguitorilor. Asa ca s-a trecut la o metoda semi-online de autorecenzare (semi-online, pur si simplu “genial“).

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-10549596-ins-bucurestenii-pot-raspunde-recensamant-printr-sistem-semi-online.htm

    Ma intreb, iarasi, cum se asigura confidentialitatea datelor in acest caz unde

    cetatenii au 3 optiuni: fie trimit formularele prin posta (destinatarul fiind Primaria de sector), fie le scaneaza si le trimit pe email, fie le trimit prin fax, la Primaria de sector

    ?!

    Prin Posta, cine primeste si manipuleaza plicurile? Prin email, cine are acces la casuta de email? Este asigurata o comunicare securizata pentru livrarea prin email a documentelor scanate? De fax nici nu mai zic…

    Deci, da. Curat murdar, coane Fanica!

  8. …de unde se vede ca prea putin le pasa lor de confidentialitatea datelor si totul e numai vorbarie goala.

    Vad acolo o serie de adrese de email la care sa fie trimise formularele. Intre acestea:

    primaria4@gmail.com
    drsmb.sector5@gmail.com
    recensamantpm6@yahoo.com

    Daca le-ar fi pasat de confidentialitate si ar fi avut pus la punct un proces de asigurare a confidentialitatii datelor atunci ar fi stiut ca NU pot lucra cu adrese de email care sunt operate de companii din Statele Unite iar datele sunt stocate pe servere aflate cine stie pe unde…date confidentiale, date de natura personala, ale unor cetateni romani.

    Iar odata trimise datele acestea raman stocate pe serverele Gmail sau Yahoo pe o perioada mult mai lunga de timp – chiar daca mailurile sunt sterse ulterior – pentru ca Google si Yahoo, fiind companii US, se supun legilor US in ceea ce priveste retinerea si pastrarea datelor precum si accesul la acestea…

    Incompetenta? Nope, nepasare totala in ceea ce priveste drepturile cetateanului roman.

  9. Pingback: SEFUL INS, VOINEAGU - BEAT MORT LA TV CAND TREBUIA SA EXPLICE DESPRE CNP; bucurestenii, invitati sa se... recenzeze singuri, "semi-online". RECENSAMANTUL 2011 - UN FIASCO DE RASU-PLANSU!
  10. Off topic:

    Am urmarit de curind reactia mass-mediei apropo de discursul regelui (mi s-a atras atentia de niste prieteni apropo de valurile facute de acest eveniment).

    Suspiciunile mele au crescut considerabil apropo de modul in care brusc si dintr-o data o anumita parte a mediei (gen antena 3) il descopera pe Regele Mihai. Ceva mi se pare foarte,foarte foarte in neregula. Nu regele insusi. Ci modul in care el este prezentat. Dupa 20 de ani se vorbeste despre el si este prezentat ca o persoana harismatica, ca un salvator in contrast izbitor cu toti politicienii din ultimii 20 de ani, etc,etc. Omul are 90 de ani. in mod clar el personal nu mai poate sa fie o optiune veridica pentru ca este pre in virsta dar este ca si cum…nu stiu….este ca si cum se testeaza reactia publicului si gradul lui de oboseala si dezgust fata de actualii “conducatori” dar si cam ce nmodel si-ar dori….si stau si ma intreb daca nu cumva ni se pregateste, asa, in avans fata de restul lumii o mica schimbare….si sa se deschida calea unui “harismatic’, care nu va fi regele in mod clar ci altcineva……….

    Parerea mea despre rege am spus-o deja dar comentariul asta nu are nimic de-a face cu opinia mea mediocra fata de abilitatile de conducator ale regelui Mihai.Ceea ce vreau sa subliniez eu aici este evenimentul si modul in care este prezentat el.

  11. Pingback: Scopul RECENSAMANTULUI si al culegerii CNP-ului: BAZA DE DATE UNICA SI PERSONALIZAREA INFORMATIILOR
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare