Conducatorul coptilor din Egipt, Shenouda al III-lea, a murit

18-03-2012 33 secunde Sublinieri

copti-shenouda

Liderul Bisericii Ortodoxe Copte, patriarhul Shenouda III, a decedat la vârsta de 89 de ani, a anunţat sâmbătă televiziunea publică egipteană, citată de AFP.

Cauza decesului nu a fost precizată pentru moment, dar liderul celei mai importante biserici creştine din Orient suferea de probleme de sănătate de mai mulţi ani.

Televiziunea de stat a afirmat că acesta avea 89 de ani, dar Shenouda III este născut în august 1923.

El a fost nevoit să îşi amâne predica, săptămâna trecută, din cauza problemelor de sănătate.

Ales Primatul Bisericii Ortodoxe Copte în 1971, şi al 117-lea succesor al apostolului şi părintelui fondator al acestei biserici, Sf. Marcu, el a condus cu mână de fier comunitatea sa, confruntată cu islamizarea societăţii egiptene.

Copţii reprezintă între 6 şi 10 la sută din cei aproximativ 80 de milioane de egipteni. Biserica Coptă numără zece milioane de credincioşi.


Categorii

1. DIVERSE, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri...

Etichete (taguri)

, ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

9 Commentarii la “Conducatorul coptilor din Egipt, Shenouda al III-lea, a murit

  1. De ce tot li se spun ortodocsi?ca nu sunt.si in bucuresti exista o comunitate de copti care isi spun biserica ortodoxa copta.ori dc spui ortodoxa copta este ca si cum ai spune biserica ortodoxa monofizita,ceea ce este o contrazicere in termeni.bisericile calcedoniene si-au luat numele de ortodoxe tocmai pentru a se delimita de erezie,si pentru a fi recunoscute ca fiind singurele continuatore a adevarului de credinta.

  2. @Andy: Nu avem noi drept de proprietate asupra termenilor. Cum “ortodoxa” inseamna de dreapta credinta, iar coptii cred despre ei ca sunt de dreapta credinta, atunci si ei isi spun ortodocsi. Americanii fac deosebirea astfel: noi suntem pentru ei “greek orthodox church”. Privit din afara este mult mai clar asa. Evident, noi nu le recunoastem ortodoxia, dar nici coptii noua. Altfel am fi in comuniune.
    Dar ce sa mai spunem atunci despre evreii care se numesc ortodocsi sau chiar ultra-ortodocsi… cum ar trebui sa le cerem sa spuna, “ce bine ne simtim noi in credinta noastra gresita si respingem credinta voastra cea dreapta”?
    Putem nega dreptatea credintei lor, dar nu sinceritatea cu care staruie in ea… poate ar trebui pe aceea sa o respectam.

  3. Titus L,
    Sunt întru totul de acord cu opinia dvs.
    Creştinii copţi îşi demonstrează sinceritatea în credinţă prin faptul că rămân consecvenţi, deşi sunt persecutaţi pentru convingerile lor religioase. Fiind creştini într-un mediu islamic, se confruntă, de multe ori, cu situaţii critice. 🙁

    Doamne ajută!

  4. Dumnezeu să-l ierte! Am avut o dată privilegiul să-l ascult cuvântând şi pot spune că a fost un om integru şi tare în credinţă. Apreciat de credincioşii săi şi ascultat, aşa cum mulţi înainte-stătători ortodocşi şi-ar dori. Nu intru în discuţii dogmatice (copţii sunt parcă cei mai apropiaţi de ortodocşi din acest pdv.), dar consider că omul tb judecat după condiţiile în care a trăit, iar copţii în general şi păr. Shenouda III în special au trăit într-o mare presiune islamică, de neînchipuit la noi. Am cunoscut un copt o dată şi am văzut pe viu cum stau ei şi cum trăiesc. Şi cum îşi respectă patriarhul! Pe de altă parte, păr Daniel (patriarhul) povestea, că odată a fost tare surprins, când a văzut, că nişte copţi de rang mai înalt au fost invitaţi la Patriarhie (pe atunci nu era patriarh) şi nu au dormit în paturi, în chiliile date lor, ci pe jos, ca acasă la ei. Oare câţi episcopi de-ai noştri fac astfel?
    Spre lămurire (sau confuzie?), vesticii ne numesc Eastern Orthodox iar pe copţi Oriental Orthodox, deci nu copţii sau noi ne-am dat aceste denumiri.

  5. @cristian:

    Nu, nu e vorba doar de denumiri occidentale, ci de o intreaga istorie a relatiilor ecumeniste dintre Biserica si monofiziti, inceputa dupa al doilea razboi mondial. Totusi si ei au pretins acest nume.

    In ceea ce priveste “apropierea” de ortodocsi, afirmatia e inexacta. Ei resping si in ziua de astazi, cu toate “dialogurile”, Calcedonul si toate Sinoadele dupa Calcedon. Asa, formal, catolicii ar fi mai aproape, caci ei pretind ca respecta cele 7 sinoade, ca si noi, ortodocsii. De aceea, nu conteaza prea mult aparentele, nici ceea ce pretind aceste eterodoxii, ci daca primesc sau nu predania Bisericii si daca sunt sau nu in ea.

    In acest sens, cu tot respectul pe care il poate avea cineva fata de Shenouda, nu consideram ca e potrivit sa fie numit parintele Shenouda. Poate fi o personalitate, putem avea tot respectul fata de acesti oameni care isi iau credinta lor atat de in serios si o traiesc in conditii atat de primejdioase, dar… sa nu amplificam confuziile.

  6. Pt admin: de acord cu comentariul. Chestia cu părintele mi-a scăpat, căci nu-mi place să-i numesc preafericiţi, excelenţe, holyness şi alte alea. Dar este într-adevăr o greşeală pt noi.
    Adevărat şi cu sinoadele, deşi după comportament, nu i-aş vedea mai apropiaţi pe romano- catolici… Dar este numai o părere personală. Papa copt îşi zice papă, papa ortodox (grec) al Africii asemenea, dar papa de la Roma chiar trăieşte ca un papă! Din acest pdv., maaare diferenţă între Shenouda III şi Ioan Paul II sau Benedict XVI!

  7. Si eu am cuvinte de apreciere fata de copti in sensul ca reusesc sa isi pastreza credinta in conditii foarte vitrege. Am cunoscut cativa copti si mi-au spus ca dansii la scoala au ore de religie doar despre islam. Ei nu au duminica liber ci vinerea, in consecinta nu se pot duce duminica dimineata la Liturghie, asa ca se face Liturghia seara, ca sa poata veni si oamenii care merg dimineata la servici. Pentru ca sa afle copiii mai multe despre credinta crestina, si-au facut un program ca tinerii sa le predea celor mai mici si tot asa, o scoala ‘duminicala’ care se face de fapt vinerea. Traind si in societatea musulmana in care nu se admitea pornografie la tv sau filme cu scene ‘fierbinti’, au fost feriti si de acest microb. Mi s-a parut si mie ca sunt mai apropiati de noi in felul in care postesc (fara carne, la fel ca noi, toate posturile sunt la fel de lungi ca si la ortodocsi), in felul slujbelor (nu am asistat niciodata la o slujba la Biserica Copta dar i-am intrebat pe amicii mei copti), au utrenie, vecernie, miezonoptica samd. Nu recunosc filioque, infailibilitatea papala si le denunta. Amicii acestia ai mei erau foarte credinciosi si l-au ajutat pe un baiat roman atunci cand acesta a avut un accident mai mult decat l-au ajutat fratii ortodocsi romani (adica l-au adapostit la ei, l-au dus la spital, i-au facut de mancare; sa le dea Dumnezeu sanatate!). Intr-adevar, amicii mei copti cred ca sunt ortdocsi pentru ca spun ca a fost o neintelegere la Sinodul de la Calcedon, pt ca ei nu sunt monofiziti, si ca de fapt coptii exprimasera acelasi lucru ca si ortodocsii, folosind alte cuvinte; cand i-am intrebat de ce nu declara asta si patriarhul lor (pope Shenouda, cum il numesc ei), mi-au spus ca daca ar declara, ar insemna ca s-a facut o greseala atunci in trecut din partea coptilor si atunci Biserica lor nu ar mai fi apostolica. Dansii aduc dovada ca nu se poate ca sa fi fost in asa o mare inselare cum i-au acuzat ortodocsii atunci, pentru ca daca ar fi fost, nu si-ar fi pastrat credinta si slujbele, manastirile, in conditii atat de vitrege si un timp atat de indelungat. Mi s-au parut oameni buni si cred ca se poate discuta cu dansii. Se simt stigmatizati de ortodcsi, mi-au facut si mie apropouri de cateva ori intrebandu-ma daca eu cred ca ei sunt niste eretici, eu nu am spus nimic pentru ca nu voiam sa var cutitul in rana si nici nu eram pregatita la o discutie teologala despre diferentele dintre ortodocsi si copti (amandoi fratii acestia copti erau pregatiti teologic mult mai bine decat mine). M-au intrebat de ce ii cred pe ei eretici cand aveam impreuna prieteni ortodocsi romani, greci care se duceau la discoteca si dansau si beau si la biserica nu prea ajungeau pe cand in mod evident ei, ‘ereticii’, se preocupau mai mult de cele sfinte decat ortodocsii mei care erau crescuti, se pare, in societati total secularizate. Sa dea Dumnezeu sa se lamureasca neclaritatile, poate va veni un alt conducator pentru crestinii copti care sa lamureasca si ce cred dansii despre Sinodul de la Calcedon. Deocamdata, imi pare ca si romanii si coptii sunt in acelasi mare pacat al ‘controlului populatiei’, in sensul ca, asemeni romanilor, coptii nu au foarte multi copii (pentru ca vor ‘calitate, nu cantitate’). Cu o astfel de conceptie, avandu-i in tara pe musulmanii ‘necivilizati’ care primesc toti copiii dati de Dumnezeu, dintr-o tara care era majoritar crestina cu secole in urma au ajuns sa fie acum doar 10% crestini in Egipt. Ma intreb, oare asa cum gandesc romanii acum, ferindu-se de copii ca de foc, nu vor ajunge peste vreo suta de ani sa fie minoritari in Romania? Mie chiar imi pare ca este un razboi dus impotriva crestinilor, pentru ca nu inteleg de ce tocmai in tarile sau in populatiile crestine s-a indus ideea aceasta cum ca numai cei iresponsabili lasa toti copii trimisi de Dumnezeu. Cu o asemenea conceptie adanc inradacinata in mintea crestinilor, ce nevoie mai este de bombardamente, lasa-i sa isi omoare pruncii singuri si asa stii si ca si-au vandut sufletul. Atentie, in Egipt cel putin nu se poate face avort legal, deci iata ca avem ceva de invatat de la musulmanii acestia….dragostea de copii si respectul fata de dreptul la viata al fiecarui prunc.

  8. @Lena:

    Da, pai aici e si problema – faptul ca ei considera, chipurile, ca sunt ortodocsi dar nu primesc Calcedonul. Iar argumentul cu rezistenta de-a timpul secolelor este caraghios – pai si islamismul rezista de secole, asta il face mai adevarat? Si budismul, si atatea alte religii vechi…

  9. Pingback: Marturia Parintelui Athanasios Henein, conducatorului COPTILOR din Atena care s-a convertit la ORTODOXIE cu ajutorul IPS SErafim de Pireu - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare