Aux armes, citoyens! 14 iulie, ziua Frantei si a caderii Bastiliei, o comemorare a PRIMULUI EXPERIMENT TOTALITAR AL MODERNITATII ILUMINISTE

15-07-2011 3 minute Sublinieri

Karamazov.ro (Ninel Ganea): Ce sarbatorim la 14 Iulie?

Cand eram elev am invatat la scoala despre maretia si gloria Revolutiei Franceze. Evenimentul ne-a fost prezentat in stilul binecunoscut al oricarei istorii progresiste. Spiritul libertatii marsaluia prin lume construind civilizatia. La nivelul cauzelor, aveam sa aflu ca abuzurile, tirania, taxele si, mai presus de toate, extravagantele Vechiului Regim (“Sa manance cozonac, daca nu au paine”) devenisera insuportabile pentru o populatie care nu mai avea ce pune pe masa. Oamenii au luat cu asalt Bastilia, s-au strigat cuvinte inaltatoare, s-au infiintat societati democratice, s-a proclamat republica si, intr-un final, s-a pus capat feudalismului. Regele si regina au fost executati, iar poporul a capatat drepturi si reprezentare democratica. Pe alocuri mai erau amintite si anumite derapaje violente, insa nimic extraordinar.

La nivel de ideologie, Rousseau, Voltaire si Diderot pregatisera terenul pentru marea revolutie, iar Napoleon avea sa duca mai departe opera filozofilor pentru a raspandi in Europa si apoi in intreaga lume triada  “Libertate, Egalitate, Fraternitate”. Modernitatea putea incepe…

Din intamplare, apoi, am descoperit si alte istorii mai putin cunoscute despre faimosul eveniment.

De pilda, distrugerea Bastiliei a insemnat practic, dincolo de simbolistica locului, masacrarea gardienilor, toti nevinovati, dupa ce in prealabil li se garantase libertatea, cu conditia sa se predea. Ceea ce au si facut, doar ca in epoca revolutiei promisiunile sunt facute doar pentru a fi incalcate. Dupa ce au ispravit cu paznicii, multimea i-a eliberat si pe cei sapte detinuti minori. In rest inchisoarea era goala.

Apoi, Revolutia a adus pe scena istoriei mijloace de exterminare complet noi. “Noyades” sau “casatoriile sub apa” constau in inecarea unui preot legat de o calugarita in estuarul Loire. Dupa unele surse, peste 6000 de “dusmani ai revolutiei” au pierit astfel. Influenta lui Voltaire se poate simti si aici:

“La nôtre religion est sans contredit la plus ridicule, la plus absurde, et la plus sanguinaire qui ait jamais infecté le monde”.

O alta inventie macabra a republicanilor, “mitraillades”, a debutat in Lyon. Oameni condamnati sau pur si simplu suspecti erau pusi in fata unei gropi comune sapate dinainte, iar apoi trei tunuri isi faceau treaba. Cine scapa era casapit ulterior cu sabia. De altfel, Lyonul a fost la un pas sa fie ras de pe fata pamantului deoarece avea inclinatii regaliste. Toate casele urmau sa fie puse la pamant, iar numele orasului trebuia sa fie sters din toate documentele oficiale si, bineinteles,  din istorie, judecatoarea suprema. Ceea ce mai ramanea din asezare avea sa poarte numele de Ville Affranchie, iar in centru urma sa se ridice un monument cu urmatoarea inscriptie:

“Lyon s-a ridicat impotriva Libertatii, Lyon nu mai exista”

In fine, “Fusillades”, adica plutonul de executie, nu mai pare astazi o inventie  extraordinara deoarece a fost adoptat de toata lumea buna. In schimb pe atunci reprezenta o noutate. Despre ghilotina am invatat si la scoala, desi nu ni s-a spus nimic despre caracterul impersonal presupus de aceasta inventie. Aproximativ 250.000 de oameni au fost ucisi de zelul revolutionar, potrivit unor estimari, care nu iau in calcul de pilda revolta unor regiuni intregi ca Vendee, ceea ce ar ridica numarul victimelor la aproape 800.000.

Demolarea Vechiului Regim a insemnat, printre altele,  si democratizarea armatei. Toti oamenii aveau sa fie inrolati cu forta si indoctrinati in spiritul tribalist. Ceea ce reprezenta o noutate considerabila in istoria lumii, cat timp aproape toate celelalte armate erau compuse numai din profesionisti. Adica mercenari. Diferenta imediata fata de armatele monarhiei consta in faptul ca vietile oamenilor nu mai contau aproape deloc, deoarece statul putea furniza gratis si din plin carne de tun. Tot atunci a aparut si ideea de razboi total, generalii francezi incalcand deliberat conventiile de civilizatie a razboiului. Franta visa la o natiune de ostasi, iar in viziunile sale martiale Robespierre ar fi vrut sa-i imbrace pe toti barbatii intr-o singura uniforma, iar pe femei in alta.

Egalitatea in conceptia revolutionarilor insemna si abolirea tuturor dialectelor locale. Cum alsacienii nu vorbeau franceza, printre solutiile avansate pentru a remedia aceasta problema se numarau confiscarea tuturor copiilor si ghilotinarea parintilor.

Democratizarea afecta toate aspectele vietii, inclusiv arhitectura. Turlele bisericilor trebuiau demolate deoarece erau mai inalte decat restul cladirilor din orase.

Desi revolutionarii isi faceau un titlu de glorie din toleranta religioasa, in realitate asta a insemnat o prigoana a catolicilor, confiscarea proprietatilor Bisericii, salarizarea preotilor care trebuiau sa jure credinta statului francez si renuntarea la numele crestinesti. In noul univers laic oamenii trebuiau sa adopte nume  republicane (Brutus, Grachus) sau nume de plante (Varza, Morcov, etc).

In politica monetara revolutionarii au introdus asignatele, adica celebrii bani de hartie, si au descoperit miracolul tiparirii necontenite, adica hiperinflatia. Apoi, ca in lectiile clasice ale lui von Mises, au decretat preturi fixe ceea ce a dus la un colaps economic imediat si la noi tulburari. In administatia interna a fost introdusa politia care avea rolul explicit de a strivi opozitia fata de revolutie si de a controla cat mai atent oamenii.

Printre atatea grozavii, schimbarea calendarului si introducerea saptamanii de 10 zile par niste nazbatii adolescentine. Totusi ele completeaza tabloul milenarist si senzatia de reconstructie din temelii a lumii.

Practic, toate nenoricirile lumii moderne pot fi gasite, intr-o forma sau alta, in revolutia franceza si in urmarile ei imediate. In concluzie, ce sarbatorim la 14 Iulie?


Legaturi:

Drept exemplificare, regimul revolutionar francez care a decapitat regalitatea la propriu, in varianta sa cea mai radicala in care programul iluministilor si-a aratat adevarata fata, anume TEROAREA, a inlocuit calendarul obisnuit tinut de Franta cu unul total nou, in care lunile erau re-denumite. Schimbarile nu s-au oprit aici… Au fost instituite inclusiv sarbatori, ritualuri ale noii lumi revolutionare care le inlocuiau pe cele catolice, centrul acestor sarbatori fiind La Fete de La Raison (Sarbatoarea Ratiunii).

Aceasta a fost inlocuita ulterior de un Cult al Fiintei Supreme, la initiativa deistului Robespierre, care proclama existenta unei “religii naturale” ce implica recunoasterea unei entitati “supreme” si a imortalitatii sufletului. Cultul acestei religii naturale se manifesta prin organizarea unei serii de sarbatori “civice”, menite promovarii “valorilor” Secolului Luminilor, cum ar fi “Prietenia”, “Fraternitatea”, “Genul Uman”, “Copilaria”, “Tineretea” si “Fericirea”. Robespierre chiar era convins ca e nevoie de realizarea unei astfel de unitati mistice in jurul Cultului sau pentru ca “pacea si fericirea” sa fie instaurate. (Sa fie oare vorba de un cult masonic?). Semnificativa idolatrizare si ritualizare a Ratiunii si a “valorilor luminilor”!

Sarbatorirea Fiintei Supreme

Marturiile vremii arata inclusiv cum a fost “sarbatorita” Ratiunea: bandele de sans-culots (un fel de lumpenproletariat al epocii, masa de manevra a revolutionarilor iluministi) au devastat bisericile catolice, au distrus crucifixele si tablourile “sfintilor” catolici pentru a face loc, in biserica, celebrarii cultului Ratiunii, cu altar nou, statui ale filosofilor care erau luati drept mentori ai revolutiei. O tanara intruchipa Zeita Ratiunii.

Inscriptia: pe 20 brumar (in loc de 10 noiembrie), anul 2 al Republicii Franceze una si indivizibila, Sarbatoarea Ratiunii a fost celebrata in catedrala Notre Dame


Categorii

Articolele saptamanii, Ninel Ganea, Sarbatori, comemorari, sfinti

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “Aux armes, citoyens! 14 iulie, ziua Frantei si a caderii Bastiliei, o comemorare a PRIMULUI EXPERIMENT TOTALITAR AL MODERNITATII ILUMINISTE

  1. simplista prezentarea, datele sunt extrem de discutabile iar contextul istoric este complet trecut cu vederea.

    una dintre Bisericile din Lyon (mai precis Croix Rousse) are un mic istoric in care aminteste de transformarea provizorie in Templul Zeitei Ratiunii.

    ar fi fost de dorit o prezentare mai elaborata, cu atat mai mult ca este evenimentul cutremurator in istoria moderna a lumii euro-atlantice

  2. @c2:

    Daca puteti elabora una mai extinsa, o vom publica de indata.

    Noua insine ne este peste mana sa facem un astfel de material, ne-avand deloc timpul de o astfel de investigatie istorica amanuntita, astfel incat am preluat ce am gasit drept interesant, cu cateva lucruri care nu stiu daca, totusi, sunt chiar atat de banale si de tip cultura generala. Macelul revolutionarilor de la Lyon, macelul din Vendeea, estimarile de victime, sarbatorile ratiunii si schimbarea calendarului sunt cateva lucruri care nu se citesc in istoriile standard sau se prezinta ca niste evenimente reactionare fata de marsul progresist al revolutiei.

  3. http://basarabialiterara.com.md/?p=5723

    “Cartea neagra a rev. franceze” era vedetă anul trecut pe această vreme. A reuşit cineva dintre cititorii ric să o parcurgă? Impresii? Văd că nu o pot achiziţiona de pe librarie.net sau alte astfel de situri, deşi e prezentată ca fiind o lucrare serioasă.

  4. @Utzu:

    E o carte buna, serioasa, cu nume consacrate printre semnatari, ca Pierre Chaunu sau S. Courtois. Nu am apucat sa o cercetam in amanuntime, de unde luxul acesta al ragazului lecturilor istorice, insa cu siguranta este o sursa bibliografica de tinut cont pentru cine e interesat de fenomen.

    Pe marginea revolutiei franceze, pentru amatorii de explorari mai detaliate, sunt utile scrierile dedicate fenomenului de Mona Ozouf, Dictionar critic al revolutiei franceze editat cu Francois Furet, el insusi un autor prolific pe marginea subiectului, Hannah Arendt, On revolution – niciuna din lucrari nefiind insa traduse. In romana ar fi de notat si Iesirea din Teroare, Bronislaw Backzo. Evident, sunt cateva repere din fuga, generale.

  5. Vă mulţumesc pentru răspuns. Într-adevăr, răgazul pentru lecturi istorice este LUX în toată puterea cuvântului. Doamne, ajută!

  6. Era normal ca revolutionarii francezi sa se ridice si impotriva “religiei”, tinad cont ca “biserica” romano-catolica, in evul mediu, a produs cruciadele si inchizitia, ca sa nu mai vorbim de “iertarea pacatelor” pe bani si de contributia la colonizare…
    Cel mai bine este sa incercam sa punem in contextul epocii cele intamplate.

  7. Pingback: VENDEE 1793. Documentar (Video+subtitrare romana) despre Revolutia Franceza. CALAII SADICI AI LUMII TRADITIONALE. Rezistenta taraneasca in fata noii ordini totalitare - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune în Postul Nașterii Domnului

Carti

Documentare