FMI CA HOARDA TATARA IN ROMANIA. Scumpirea caldurii, vanzarea HIDROELECTRICA, COALIZAREA STATULUI CU BANCILE, schimbarea strategiei de DISTRUGERE A SISTEMULUI SANITAR PUBLIC [si video]
Inregistrare din emisiunea SUBIECTIV CU RAZVAN DUMITRESCU (Antena3) din data de 29 01 2013 – “Romanii nu scapa de FMI”
Cu Ilie Sarbu, Ilie Serbanescu, Adrian Ursu, Cristina Pocora/ FMI este agentul de vanzari ce pune la mezat companiile PROFITABILE ale statului roman pentru companiile straine.
Ilie Serbanescu: jocul cu scrisoarea de intentie este de fatada, pentru a putea oferi pretext FMI-ului sa pretinda ca guvernul vrea masurile din Acord, nu ca le-ar impune FMI-ului. “Cine poate sa creada balivernele astea?”
Adrian Ursu: privatizarile nu se fac ca sa “salvezi tara“; privatizarile se fac pentru ca stau la coada “niste baieti” ce sunt din gruparea ta, adica a celui care da “solutia” privatizarii (FMI-ul).
Ilie Serbanescu: Cei de la FMI sunt agenti de vanzari (brokeri) ale unui capital strain pe care-l reprezinta aici si merg tintit. Nu-i intereseaza rentabilitatea la stat; de aceea ei tintesc sa privatizeze intreprinderile care merg (care sunt profitabile)! Implicarea FMI in aceste probleme este abuziva, dincolo de statutul sau. Este corect sa respecti anumite tinte de deficit, dar nu se ocupa FMI-ul cu privatizari si face acest lucru pentru ca au devenit agenti de vanzari si reprezentanti ai intereselor capitalului strain.
- Jurnalul:
Preţurile releglementate pentru energia termică livrată în 2013 vor creşte pentru centralele de cogenerare care utilizează gaze naturale şi se vor reduce la cele care funcţionează pe bază de cărbune, a anunţat ieri Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE).
În mod surprinzător, această nouă scumpire vine ca urmare a faptului că Fondul Monetar Internaţional (FMI) a impus în luna septembrie 2012 o scumpire cu 5% a preţului la gazele naturale livrate populaţiei. Or, populaţia şi centralele care folosesc gaze naturale folosesc un coş comun, separat de industrie, unde scumpirea a fost de 10%. Astfel, centralele electro-termice (CET) din marile oraşe au acumulat costuri suplimentare pe care trebuie să le recupereze pentru a nu fi arătate cu degetul drept “găuri negre”.
De la Ana la Caiafa
Culmea este că majorarea preţului la gaze este un lung lanţ al slăbiciunilor: Erik de Vrijer, şeful misiunii FMI în România, a justificat necesitatea scumpirii cu faptul că furnizorii de gaze au de recuperat bani de la stat deoarece ANRE nu a aplicat formula de calcul. Problema e că la vizita anterioară, cea din aprilie 2012, această epopee a gazelor nu apărea în precedenta scrisoare de intenţie, în vreme ce o ordonanţă de urgenţă menţiona că pretul gazelor pentru populaţie e îngheţat până la 1 aprilie 2013.
Autorităţile, la rândul lor, promiteau în toamnă că scumpirea nu va duce la majorări de preţ pentru căldură. Preţul gigacaloriei în Bucureşti nu va creşte ca urmare a majorării preţului la gazele naturale cu 5% din septembrie, declara acum câteva luni Rodin Traicu, secretar de stat în ministerul Economiei. “În privinţa preţului la gigacalorie, acesta nu va fi afectat”, a afirmat oficialul. Traicu spunea că în vara anului trecut Elcen a produs mai multă energie decât realiza de obicei, ca urmare a secetei, astfel că a realizat venituri mai mari din vânzarea unei energii mai scumpe. Or, acum se întâmplă fix invers.
Urmează noi scumpiri
Mai mult, scumpirea s-a făcut fără a fi inclusă în calendarul de liberalizare pentru preţul gazelor, ceea ce va duce la noi majorări pe viitor. Şi asta pentru că liberalizarea preţului la gaze va începe în vara acestui an pentru populaţie, cu 8% de la 1 iulie şi cu alţi 2% de la 1 octombrie. Majorările vor continua în 2014, când procentul de majorare anuală va fi de 10% pentru consumatorii casnici. În 2015, şi 2016, 2017 şi 2018 tarifele reglementate la gaze naturale vor fi majorate anual cu câte 12 procente. Ceea ce va duce la noi scumpiri pentru căldura şi apa caldă din oraşele cu centrale pe gaze.
Pentru acest an creşterile de preţ sunt programate pentru Electrocentrale Bucureşti – cel mai mare producător de energie termică din ţară; CET Bacău, CET Brăila şi Electro Energy Sud Giurgiu. În schimb, scăderile ca urmare a folosirii cărbunelui se vor înregistra în unităţi precum Termica Suceava, CET Arad, CET Deva, CET Craiova, Termo Calor Piteşti, Termica Târgovişte şi ENET Focşani.
“Consumatorul vulnerabil”, definit în aprilie
Guvernul a adoptat zilele trecute “taxa pe monopolul natural”, prin care producătorii de gaze vor plăti de la 1 februarie 60% din veniturile suplimentare obţinute ca urmare a liberalizării pieţei. Aceasta se va percepe doar în 2013 şi 2014, în vreme ce liberalizarea se termină în cazul populaţiei abia în 2018. Taxa ar aduce la buget 257,52 milioane lei în 2013 şi 295,7 milioane lei în 2014, însă banii se vor duce într-un fond din care să se ofere ulterior ajutoare sociale pentru cei afectaţi de liberalizare. Problema e că majorarea vizează doar folosirea gazelor, în vreme ce scumpirea energiei termice nu este acoperită. Mariana Câmpeanu, ministrul Muncii, a promis FMI că va defini “consumatorul vulnerabil” în luna aprilie, pentru a vedea cine beneficiază de noile ajutoare sociale. Discuţiile privind această lege trenează din vara anului trecut, din cauză că FMI vrea ca un procent cât mai mic din populaţie să primească ajutoare. Acest lucru ar afecta, însă, pătura săracă a populaţiei.
Potrivit unui document guvernamental ajuns în presă, doar 1,15 -1,4 milioane de clienţi din cei 8,36 milioane de consumatori casnici sunt vulnerabili. Astfel, doar 14-17% din total vor urma să primească ajutoare, în timp ce 6,9 şi 7,2 milioane de consumatori ar urma să suporte direct liberalizarea.
Sectorul sanitar din România are nevoie de doi paşi în ceea ce priveşte reforma: să se reducă risipa şi să se aloce mai multe resurse, a declarat, într-o conferinţă de presă, şeful Misiunii Fondului Monetar Internaţional, Erik de Vrijer.
“Noi am fost de acord cu ministrul şi cu autorităţile că sectorul sanitar are nevoie de doi paşi. În primul rând, trebuie să se reducă deficienţele şi risipa şi să se folosească mai bine resursele existente, de exemplu prin centralizarea sistemului de achiziţii publice la spitale. Deci, dacă se cumpără tifoane, bandaje, pentru toate spitalele de stat este clar că întotdeauna costul va fi mai mic decât dacă s-ar cumpăra la fiecare spital în parte. Sunt multe măsuri care pot fi implementate şi care ar permite să se meargă înainte cu banii existenţi în sectorul sanitar, pentru ca acest sector să fie unul sustenabil din punct de vedere financiar şi pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor oferite. Pentru a-l pregăti pentru viitor este nevoie de mai mult de atât”, a spus Vrijer.
Şeful Misiunii FMI a sontinuta prin a spune că, la momentul în care sectorul funcţionează mai bine, trebuie alocate mai multe resurse.
“S-a încercat să se facă o lege de reformă cuprinzătoare şi ştiţi cum se întâmplă, pe măsură ce lucrezi la o asemenea lege tot adaugi şi ajunsese proiectul de lege la 800 de pagini. Este dificil de gestionat o asemenea lege. Ministerul, în acord cu Guvernul, şi noi am fost de acord, a spus nu. Deci se va face o strategie în sectorul sanitar şi, pas cu pas, vom face îmbunătăţirile pe măsură ce lucrurile avansează, din mers. Noi credem că aceasta este o abordare realistă a acestei probleme. În loc să ai o lege foarte mare care nu poate fi implementată pentru că există controverse, că aplicarea ar fi prea dificilă, este mai bine să existe o viziune clară a ceea ce trebuie făcut în acest sector şi apoi să se treacă la implementarea sa. Am fost impresionaţi de planurile pe care le are domnul ministru pe viitor, de aceste intenţii pe care le are”, a explicat şeful misiunii FMI, citat de Agerpres.
Potrivit lui Vrijer, în loc să se facă o diferenţă între spitalele private şi publice, s-a discutat cu ministrul de resort că ar fi bine să se înceapă definirea pachetului de bază de servicii şi medicamente care să fie decontate de Casa de Sănătate “şi acest pachet de bază se va încadra în posibilităţile financiare ale sistemului de asigurări”.
“Dacă este nevoie de furnizori privaţi de servicii de sănătate, şi în mod clar este nevoie, nu cred că este o idee bună să începem să facem discriminări între public şi privat”, a mai spus Vrijer.
Nota noastra: Practic, FMI a schimbat strategia pastrand acelasi scop in privinta sanatatii: nu mai impune distrugerea sistemului public printr-o actiune brusca si structurala (presupusa de Legea sanatatii, abandonata acum!), ci, vorba lui e Vrijer, “pas cu pas”… Altfel, raman toate cum s-a stabilit: trebuie coplata, trebuie limitarea serviciilor medicale, trebuie bani publici directionati catre privati, trebuie ca romanii sa nu aiba acces la spitale, mai pe sleau, sa plateasca pana se usuca.
- Incomemagazine: Statul se aliază cu băncile în lupta cu clienţii păgubiţi de clauzele abuzive din contractele de credit
Guvernul s-a angajat în faţa FMI să nu pună în aplicare legea care îi protejează pe români de costurile ascunse ale instituţiilor de credit, anunta Antena 3. Este vorba de un articol din Codul de Procedură Civilă care intră în vigoare săptămâna aceasta prin care se modifica Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte.
Conform noilor prevederi, daca o instanta de judecata decide ca o clauza dintr-un anumit contract de credit este abuziva, atunci respectiva clauza va trebui eliminata din toate contractele de acel gen. Contractele de credit conţin multe clauze considerate abuzive de către clienţi. Una dintre acestea se referă la dobânzile ascunse, care duc la creşterea semnificativă a ratelor în timp.
Chiar dacă sunt clienţi care au decis să dea banca în judecată, instuţiile financiare pot fi cu greu trase la răspundere. Anomaliile se regăsesc în toate contractele de credit semnate de peste 5 milioane de români. Noul Cod de Procedură Civilă ar proteja suplimentar clienţii de abuzurile băncilor.
După eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele, băncile ar fi obligate să le returneze clienţilor păgubiţi sume de ordinul a 600 de milioane de euro, anual. Pentru a scăpa cu bugetele intacte, bancherii au convins Guvernul să intervină în favoarea lor. Mai exact, Executivul s-a angajat în scris în faţa FMI-ului să amâne aplicarea prevederii din Codul de Procedură Civilă care îi apară pe români de costurile ascunse ale instituţiilor de credit.
Deputaţii au decis ca noul Cod de Procedură Civilă să intre în vigoare la 1 februarie.
„În primul rând, noi credem că o protecție adecvata a consumatorilor în cazul tranzacțiilor financiare este foarte importantă. In multe țări, supravegherea sectorului financiar și a băncilor este în grija unei autoritati, iar supravegherea modului de functionare a piețelor financiare si protecția consumatorilor este in grija altei institutii. Deci, ca principiu, credem că este foarte important acest lucru. Cu toate acestea, la fel de important este si modul în care legile sunt aplicate. Nu trebuie afectate instituțiile financiare și băncile, deoarece riscurile potențiale sunt prea mari. De aceea, am convenit cu guvernul și banca centrală, care urmareste aceste probleme foarte atent, că va fi făcut un fel de studiu de impact și de examinare a procedurilor, pentru a se asigura ca punerea în aplicare a Codului civil se va face într-un mod care să protejeze consumatorii și sa minimalizeze riscurile ca băncile sa refuze să acorde împrumuturi pentru consumatori, pentru că este prea periculos. Nu trebuie să arunci copilul cu tot cu apa de copaie, asta e ideea”, a spus de Vrijer in cadrul unei conferinte de presa.
Acesta a dat de inteles ca aplicarea legii ar putea fi amanata pana la finalizarea studiului de impact.
„Noi înțelegem că această lege intră în vigoare condiționată de alte legi, poate de la 1 februarie, poate mai târziu, iar în cazul în care intră în vigoare noi credem că ar fi bine să se aștepte cu aplicarea legii până cand studiul de impact si evaluarea vor fi finalizate, pentru a se evita producerea unor pagube mari sectorului financiar, fără motive întemeiate. “ Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a trimis la sfarsitul anului trecut o scrisoare Bancii Nationale a Romaniei (BNR) si Ministerului Justitiei, cerandu-le ajutorul in acest caz, intrucat legea ar produce bancilor pierderi de 600 de milioane de lei anual.
O stire care ma contrariaza :
Hidroelectrica va organiza in perioada urmatoare licitatii internationale in vederea vanzarii celor 163 de microhidrocentrale pe care le detine, a declarat pentru HotNews Remus Borza, administratorul judiciar al Hidroelectrica. Acesta crede ca din vanzarea microhidrocentralelor se pot obtine circa 200 de milioane de euro.
De ce vindem active ale singurei companii de stat profitabile?!
Potrivit tuturor studiilor si analizelor, in urmatorii 10-20 de ani, economiile nationale vor putea supravietui pe baza unor afaceri solide in domeniul energiei. Romania era chiar oferita drept exemplu.
Inca o data : vindem tot? Tocam 200 mil Euro anul asta si apoi raminem fara surse de cash la buget?
Mai are si altcineva impresia, in afara de mine, ca acest Remus Borza face niste jocuri sulfuroase in calitate de administrator la Hidroelectrica?
Astept o explicatie solid argumentata de la Ministerul Economiei sau Guvern, sa o postez.
- Ilie Serbanescu/ Jurnalul: Funcţională: dar nu ca economie de piaţă, ci doar ca piaţă fără economie!
Un hâtru – nu spui cine, persoană însemnată, dar becher, vorba lui Caragiale! – mi-a transmis ideea acestui titlu. Ca o mutare în plic. Restul îmi revenea mie să fac! Articolul urma de la sine, căci titlul spunea totul! Problema mea era doar cum aş fi putut măcar să egalez titlul! Acesta era un joc de cuvinte între atributul de „economie funcţională de piaţă“ – pe care în mod demagogic Uniunea Europeană pretindea că va trebui să fie dobândit de către România pentru a i se deschide acesteia porţile aderării – şi ceea ce lesne se constată că a ajuns România pentru Uniunea Europeană după şase ani de apartenenţă: o piaţă funcţională din care lipseşte însă tocmai economia!
Un singur merit îmi arog pentru faptul că am fost destinatarul mesajului amintit: am fost cel care, la vremea negocierii aderării, am spus public cum stă treaba cu atribuirea calificativului- şperaclu de „economie de piaţă funcţională“. Să reamintim că, de îndată ce România, presată cu uşa, a acceptat să vândă Petrom şi distribuţiile de energie, a primit peste noapte calificativul râvnit deşi evident nu se întâmplase vreo minune pe tărâm concret economic. Pentru a ilustra cum stă de fapt treaba, am folosit atunci într-un titlu de articol formula „Vreţi aderarea, daţi economia!“, formulă care a căpătat o anumită notorietate, mai ales cu trecerea timpului în confruntarea cu realităţile care deveneau mereu mai evidente.
Această formulă a prefaţat foarte exact istoria economiei româneşti în Uniunea Europeană. O istorie care a sfârşit înainte de a începe. Totul era de fapt strict previzibil, având în vedere cum marii decidenţi ai Uniunii Europene consideraseră că trebuie să se prezinte la intrare România: anume, deposedată de orice le-ar fi putut face vreo concurenţă, respectiv fără controlul asupra exploatării petrolului şi unei jumătăţi din cea a resurselor de gaze, fără controlul asupra întregii distribuţii de gaze, precum şi în majoritate asupra distribuţiei de electricitate, fără controlul sistemului bancar şi sistemului de asigurări. Fără toate acestea – adică fără o prezenţă proprie în punctele nodale şi sectoarele profitabile din economie –, România, cu o industrie deja demolată şi o agricultură deja pusă la pământ, devenea dintr-o dată un fel de legumă, ce era aruncată în luptă cu leii din Uniunea Eropeană.
În asemenea condiţii, România nu avea în mod obiectiv cum profita de pe urma a ceea ce era considerat cel mai mare avantaj al aderării la Uniunea Eropeană – respectiv accesul direct şi fără obstacole la o piaţă de peste jumătate de miliard consumatori! De pieţele extinse profită campionii! România nu mai avea nici un campion. Fusese pusă să-i cedeze marilor echipe din Vest. Mai rău, România nu mai avea de fapt nici măcar jucători! Şi chiar dacă renunţi la câştig, cum dracu’ să joci dacă nu mai ai nici măcar jucători?! Nu trebuie să mire că România a ajuns ceea ce a ajuns: o periferie de tip bananier pentru centrul vest-european. O anexă căreia, răpindu-i-se economia, a rămas funcţională, dar numai ca piaţă!
Legaturi:
- Premierul Ponta anunta “victorios” un nou jug spoliator al FMI, plin de REFORME STRUCTURALE, concedieri, privatizari la CFR MARFA si ELECTRICA, plus introducerea COPLATII LA INTERNAREA IN SPITAL (video)
- Alexandru Athanasiu: ROMANII AU FOST COBAII FMI, PENTRU INTERESELE FINANTEI MONDIALE! (video)
- FMI in Romania. Care e miza noii misiuni? ILIE SERBANESCU: “ESTE VIZITA IN COLONIE A AGENTILOR DE VANZARI VESTICI. Ponta, ca si Boc, lustruieste pantofii FMI!”
- Cu Wesley Clark si FMI de-a dreapta si de-a stanga, vazandu-se in caruta cu sacii uriasi ai voturilor poporului, PONTA NE AMENINTA ACUM CU REFORME NEPOPULARE SI DUREROASE IN 2013! “Vom supara oameni!”
- Ilie Serbanescu: PRIM-MINISTRUL ADEVARAT AL ROMANIEI RAMANE F.M.I.
- NOILE AMAGIRI ALE FMI, colonialismul abject al ambasadorului Gitenstein si imparteala prazii Romania. NI SE PREGATESTE A TREIA INDATORARE? (video)
- GUVERNUL PONTA PROMITE FMI-ului: reducerea serviciilor medicale, cresterea contributiilor si INTRODUCEREA COPLATII IN 2013
- PROIECTUL PRIVATIZARII SANATATII: “daunator la maximum pentru sistemul sanitar”. Guvernul a cerut stapanului, FMI, SA AMANE COPLATA
- COPLATA MINISTRULUI CEPOI sau Legea genocidului celor saraci merge mai departe din ce in ce mai halucinant si sub guvernul USL!
- LIMBAJUL ORWELLIAN AL NOII ORDINI MONDIALE: jefuirea se numeste “austeritate”, dominarea colonialista “reforme structurale”
Oare pricepem noi cei care citim cele spuse de Ilie Şerbănescu încă de câţiva ani încoace? Se pare că nu. Dar cu cât ne deşteptăm mai târziu (Deşteaptă-te române!-nu-i aşa?), cu atât sunt consecinţele mai dureroase pentru noi.
Știți pe undeva prin lume o țară unde capitalismul înseamnă că resursele țării respective se împart în mod frățesc cetățenilor țării respective?
Domnilor! Capitalismul nu-i altceva decît un sclavagism fardat și perfid.
Drogul pe care corporațiile și organizațiile străine l-au vîrît în scăfîrliile guvernanților României, face ca guvernanții să le facă cadou resursele României. Nouă, guvernanții ne face cadou: taxe, TVA și pînă la urmă și pe zacuscă, murături și compoturile din cămară. Nu?
Presedintele Traian Basescu a semnat, joi, un decret de decorare a mai multor personalitati din Austria, printre care actualul presedinte al Consiliului de Administratie al OMV, Gerhard Roiss, dar si fostul presedinte CA al OMV Wolfgang Ruttenstorfer.
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14125417-traian-basescu-decorat-mai-multe-personalitati-din-austria-printre-care-presedintele-omv.htm
http://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/fenechiu-face-jocul-operatorilor-privati-88944
http://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/fenechiu-taie-salariile-ceferistilor-prin-reducerea-programului-de-lucru-88925
http://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/fenechiu-numeste-la-cfr-directori-garantati-de-pdl-88450
http://www.ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/bilteanu-si-borza-masoni-declarati-au-batut-palma-pentru-noul-sediu-al-hidroelectrica-88814
Va aţi seama fond monetar internaţional, ca de este babilonia.
Off… de la revoluție încoace, cei ce s-au cățărat la conducere și jură că or să depună „toate eforturile pentru propășirea materială și spirituală a poporului român” nu sunt români, sunt jefuitori înnăscuți care pe cei ce nu sunt de un neam cu ei îi îmbolnăvesc și pe cei mai buni chiar îi ucid (politic, mediatic, medical, educațional), înrobindu-i după vorba lui Lenin: „oamenii muncii trebuie să fie suficient de sănătoși cât să muncească și suficient de bolnavi (slăbănogiți, amețiți, dezbinați) cât să nu se răzvrătească”.
E ciudat că administrația Bisericii tace complice la înrobirea poporului, mulțumindu-se doar cu activismul și festivismul lăudăros, dar închizând ochii la genocidul mediatic și educațional (mai ales, dar nu exclusiv,) al copiilor otrăviți prin toate păcatele, ereziile și iluziile…
http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/vrei-sa-ti-platesti-factura-la-ghiseu-de-astazi-se-plateste-comision-bcr-cere-pana-la-8-lei-pentru-platile-in-numerar-10537878
Se apropie vremea cand vor scoate banii din circulatie, Doamne miluieste-ne!!!
1 http://www.zf.ro/burse-fonduri-mutuale/cel-mai-mare-actionar-al-fondului-proprietatea-lanseaza-un-avertisment-serios-pentru-investitori-printarea-de-bani-va-duce-la-prabusirea-sistemului-10536232
2 http://www.zf.ro/business-international/solutia-fed-la-anemia-economiei-americane-tiparirea-de-bani-va-continua-10534563
3 http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/razboi-valutar-japonia-schimba-regulile-jocului-177495.html
http://www.mediafax.ro/economic/bcr-va-taxa-persoanele-care-isi-platesc-facturile-la-ghisee-10538294
Ilie Serbanescu este invitat si ascultat din ce in ce mai putin iar atunci cand este invitat a ajuns sa cam fie ironizat de cei din studiouri, inclusiv de moderatorii de toate orientarile, pe sistemul “haideti domnule Serbanescu, iarasi cu d-astea apocaliptice, n-o fi dracu’ asa de negru”.
Razvan Dumitrescu vad ca se tine inca pe niste pozitii ok. Bravo lui (pt. moment).
DA, apropo de Ilie Serbanescu. Cred ca el este un etalon foarte bun apropo de ceea ce ar trebui sa ne asteptam pe viitor de la societea romaneasca. Serbanescu este singurul invitat de mass-media de tip mainstream cu audienta mare care in mod CONSTANT identifica lucid si corect cauzele reale a ceea ce se intimpla la noi. El este singurul invitat REGULAT (la antena 3 cel putin). Pentru ca asa, invitati efemeri care apar o data si apoi nu-i mai vezi niciodata sau foarte rar, indiferent cit de extraordinare ar fi opiniile lor, ele nu vor fi remarcate de masele largi, nu vor avea nici un impact decit foarte restrins.
Ori, ceea ce mi se pare foarte deprimant la noi este ca in afara de Ilie Serbanescu nu mai exista o astfel de voce care sa intruneasca aceste conditii necesare pentru a avea un oarecare efect: Constantza in idei, regularitate in apartii, aparitii in emisiuni cu audienta larga si recunoscute ca mainstream.
Nu asa stau lucrurile in alte state unde exista voci constante si recunscute d epublic care identifica corect cauzele externe ale problemelor lor. In Grecia, in Marea Britanie, in Polonia, in Cehia ca sa nu mai vorbesc de Ungaria, exista un segment mediatic de opinie dar si academic care este foarte critic la adresa institutiilor gen UE si FMI. Noi, iarasi, facem nota discordanta cu un discurs de lemn, neo-liberal care nu se mai schimba indiferent cit de evident este dezastrul produs de aceste politici.
Ori tocmai aceasta vulnerabilitate(dar si altele) a permis Comisiei Europene sa dea drumul la ultimul raport MCV, in care, cu obraznicie declara non grata o parte a presei(cum s-a observat si acest site). Este vorba doar de antene si ziarul Jurnalul National si cam atit.
Tocmai pentru ca sint putine astfel de voci critice cu audienta larga si percepute ca mainstream, tocmai pentru ca ele sint izolate, tocmai pentru ca exista foarte multa frica, lasitate si tradare printre ceilalti (membrii media) i-a creat Comisiei terenul favorabil sa-si arate muschii. Pentru ca la noi se poate.
D-asta, pentru mine, paradoxal, cazul izolat al lui Serbanescu este mai deprimant chiar decit ceea ce se intimpla cu romanii din Covasna si Harghita. Pentru ca el arata ca nu sintem capabili sa dam nici macar niste lideri de opinie cu atit mai mult niste conducatori sau organizatii apte. Cazul asta si cazul romanilor din Spania care nu au fost capabili sa reactioneze cind li se cerea atit de putin (sa voteze) si li se oferise deja destul de mult (comparat cu celelalte minoritati)imi demonstreaza mie, cel putin, ca nu mai sintem capabili sa dam ceea ce intr-un limbaj cam sforaitor s-ar numi leadership. Fintina asta pare sa fi secat aproape complet la noi. De ce totusi? Numai Dumnezeu stie exact. Probabil pentru ca leadership-ul presupune responsabilitate, unitate, si o oarecare disciplina printre cei care accepta acest leadership.
@ petra
“Ori tocmai aceasta vulnerabilitate(dar si altele) a permis Comisiei Europene sa dea drumul la ultimul raport MCV”
Sotul meu este francez, si ma intreba la un moment dat : “Cum s-a putut ca in Romania oamenii sa se lase asa calcati in picioare de comunistii bolsevici ?”
Sigur ca am reactionat foarte dur si i-am spus ca habar nu are ce a insemnat armata rosie calare pe Romania, dupa semnarea tratatului de la Yalta…
Chiar asa credeam, ca Romania a fost o victima…Din pacate, vazand cum au evoluat lucrurilen dupa ’89, si faptul ca si astazi mafia securista subjuga tara, fara ca oamenii/cetatenii sa reactioneze in mod clar, ma face sa cred ca buba poporului roman nu e de la comunisti, ci e una mult mai profunda si care tine de…demnitate.
Dar un popor care are ca proverbe : “capul plecat, sabia nu-l taie”,”gura bate curul” sau “fa-te frate cu dracul, pana treci puntea”, cred ca are dificultati in a-si regasi coloana vertebrala.
Stiu ca comentariul meu e dur, si nu am pretentia sa fie publicat. Insa este sincer si ma doare…Paradoxal, dar asa este.
@ Hrisanti
Nu as spune ca ai dreptate cu totul. Romanii din zilele noastre sunt, intr-adevar, jalnici. Dar totusi, trebuie sa tinem cont si de faptul ca in prima partea a perioadei comuniste, Romania a avut cea mai indelungata si inversunata miscare de rezistenta armata dintre toate tarile ocupate si subjugate de sovietici.
De asemenea, ce sa mai vorbim despre martirii efectivi ai sistemului, care au fost de ordinul sutelor de mii, daca este sa-i numaram pe toti cei din inchisori, din rezistentele armate plus multi altii care au suferit persecutii si moarte nestiuti de nimeni, doar pentru ca au vrut sa-si pastreze demnitatea. Un numar mai mare decat toate celelalte tari ocupate luate la un loc.
Desigur, putini dintre noi putem spune ca suntem fiii sau fiicele acelor martiri, atat dupa sange cat si dupa fapte. Majoritatea dintre noi suntem fiii unor oameni josnici, a unor “resturi” umane care s-au ridicat la propriu pe cadavrele celor care au fost demni, oameni fara coloana vertebrala si care au intr-adevar un mod de a gandi asa cum spui tu si poate chiar mai rau. Ei a modelat, de altfel, Romania, in tara hidoasa pe care o putem vedea cu totii in zilele noastre.
Totusi, cred ca mai exista inca speranta pentru copiii sau nepotii nostrii care, daca vor primi o educatie cat de cat corecta; deci nu extraordinara, dar cat de cat mai buna decat cea pe care am primit-o noi, se vor putea ridica si vor putea ridica si tara impreuna cu ei (asta daca Dumnezeu va mai ingadui sa existe o tara de ridicat pana atunci …)
@petra,
Pentru ca noi, romanii, avem o frica aproape atavica de vecinul nostru de la Est, avand in vedere ce s-a intamplat dupa al doilea razboi mondial, cand rusii faceau legea, jefuind aceasta tara si implementand teroarea comunista. De aceea singura solutie pt a ne proteja de acest vecin a fost considerat a fi aderarea la Nato si UE. Daca s-ar contesta institutia UE, automat multi s-ar duce cu gandul catre un parteneriat cu rusii, ca unica varianta (vezi propaganda basesciana, conform careia cine contesta hotararile Comisiei Europene neaparat este cu rusii), se apasa pe acest buton, al spaimei noastre fata de rusi pt a respinge orice opozitie fata de ce ni se transimte de catre CE (condusa acum de popularii majoritari, din familia careia pdl-ul face parte). Manipularea care se face de catre propaganda basista este urmatarea: ‘Comisia Europeana = UE = lumea occidentala’, si este destul de eficienta, caci sunt destui care sa inghita ‘pastila’ asta. De fapt pe aceasta ideee basistii pedaleaza foarte tare, e singurul lor ‘argument’ cu care vor sa pacaleasca populatia (avand in vedere urmatoarele alegeri europarlamentare).
In Cehia si Polonia, presa, in majoritatea ei, nu este vanduta puterii (ceva mai multa democratie, mai putine abuzuri din partea celor de la putere) si nu exista asemenea manipulari cu care populatia sa fie bombardata zilnic prin presa si internet, nici abuz al unor institutii de forta aservite unei puteri conducatoare (presedintele in cazul nostru). Deci acolo mass-media nu este atat de intoxicata ca la noi, ei inca realizeaza ca Uniunea Europeana, prin parlament si comisie, poate face greseli/abuzuri, si a critica politicile UE nu inseamna a te intoarce spre Est, spre comunism. (De fapt multi si-au dat deja seama ca UE este un nou model de conducere care seamana tot mai mult cu fosta Uniune Sovietica, doar ca ei se gasesc la Vest si nu la Est, dar pe fond, nesemnficativ).
@ Lucian
Stiu ce spui si ai dreptate, dar eu am vorbit despre ceea ce s-a intamplat dupa ’89 si de evolutia pana astazi a Romaniei.
Daca inainte de ’89 se putea explica supunerea prin cizma bolsevica pusa pe grumazul celor mai viteji, astazi nu mai poate exista aceasta scuza…
Securitatea a supravietuit pentru ca a fost lasata chiar de romani, prin frica si lipsa de solidaritate.
Sunt momente in care popoarele trebuie sa dea dovada de curaj si implicare directa in evolutia tarii lor.
La noi, la romani, mai greu…