Parintele Arsenie Boca – comemorat la Paris, Prislop si Sambata de Sus

16-12-2012 6 minute Sublinieri

Sâmbătă, 8 decembrie, la iniţiativa Departamentului Cultural al Mitropoliei Europei Occidentale şi Meridionale, la Biserica “Saint Sulpice” din Paris a fost organizat un simpozion dedicat ieromonahului Arsenie Boca, la a doua ediţie a conferinţelor “Mari duhovnici”. Manifestările au debutat cu Sfânta Liturghie săvârşită în biserica Parohiei “Sf. Parascheva şi Genoveva”, urmată de o slujbă de pomenire pentru părintele Arsenie Boca. Lucrările simpozionului s-au desfăşurat în cripta bisericii pariziene începând cu un cuvânt al Preasfinţitului Ignatie Mureşanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Spaniei şi Portugaliei, în calitate de delegat al Înalt Preasfinţitului Iosif, Mitropolitul Europei Occidentale şi Meridionale. O mărturie importantă despre părintele Arsenie Boca a fost dată de Preasfinţitul Daniil, Episcop locţiitor al Daciei Felix, ucenic al marelui duhovnic ardelean.

Istoricul Adrian Nicolae Petcu a susţinut o comunicare despre urmărirea părintelui Arsenie Boca în documentele Securităţii şi a vernisat expoziţia cu tema “Părintele Arsenie Boca sub persecuţia comunistă”, organizată cu sprijinul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. A urmat mărturia maicii Maria Suciu de la Mănăstirea Prislop, ucenică a părintelui Arsenie Boca din anul 1956. Fiecare comunicare a fost urmată de întrebări puse de cei care au asistat la manifestări.

• Fundatia Arsenie Boca:

Mănăstirea Prislop, în straie noi la comemorarea Părintelui Arsenie Boca la 23 de ani de la trecerea sa la cele veşnice

Pe 27 noiembrie 2012 am plecat spre Mănăstirea Prislop,acolo unde, în fiecare an la sfârşit blând de noiembrie, la comemorarea Părintelui nostru drag, Arsenie Boca, merg mii de români, din toate colţurile ţării şi chiar din afara ţării, pentru a se ruga si a se închina la mormântul celui care cu atâta iubire îi ajută pe toţi cei care îi cer ajutorul.27 noiembrie 2012 – Pe drumul spre Prislop am oprit în defileul Jiului, la Mănăstirea Lainici. Acolo cu doar câteva zile în urmă fusese zi de mare bucurie duhovnicească, unul dintre cele două hramuri ale mănăstirii, Intrarea în biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie 2012). Ne-am rugat icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului “Grabnic Ascultătoare”, unicat în ţara noastră, adusă aici în 2006 de la Muntele Athos. Apoi ne-am închinat la moaştele Sf. Irodion (Sfânt canonizat aici la data de 1 mai 2011) şi ne-am amintit cu drag şi ne-am rugat pentru odihna veşnică a Părintelui Adrian Făgeţeanu – fost deţinut politic în perioada comunistă – care pe data de 1 octombrie 2011 a fost înmormântat la Mănăstirea Lainici.

Drumul nostru a continuat către biserica de la Densuş, despre care Nicolae Iorga declara că este cea „fără de pereche în toată românimea”, în timp ce părintele Dumitru Stăniloae o considera „minune a geniului românesc”. Aici, la Densuş, sunt primele dovezi ale vieţii monahale româneşti. Scăpată cu adevărat miraculos de toate prigonirile care s-au abătut asupra Transilvaniei de-a lungul timpului, această biserică este dovada tăcută a continuităţii credinţei şi religiei creştine.

În seara zilei de 27 noiembrie 2012 am ajuns la Prislop, acolo unde fiecare dintre noi şi-a aşezat în genunchi inima la mormântul părintelui Arsenie Boca şi i-am spus ca unui duhovnic al sufletului nostru toate grijile şi necazurile noastre, toate temerile, speranţele şi rugăciunile noastre, ştiind că părintele pe toate le va asculta şi va găsi o rezolvare, cea mai bună pentru sufletele noastre, aşa cum ne-a promis înainte de plecarea sa la Domnul.

28 noiembrie 2012 – Pomenirea Părintelui Arsenie Boca la 23 de ani de la trecerea sa la Domnul.

La altarul de vară, construit şi cu ajutorul nostru, s-a săvârşit Sfânta Liturghie de către un sobor de arhierei, preoţi şi diaconi, condus de Înaltpreasfinţitul Părinte Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului alături de care s-au aflat Preasfinţitul Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei, Preasfinţitul Daniil, Episcopul Daciei Felix şi Preafinţitul Paisie, Episcopul Vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei. Presfinţitul Părinte Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei, a mulţumit oaspeţilor şi credincioşilor pentru dragostea cu care prăznuiesc mutarea la cele veşnice a Părintelui Arsenie iar Preafinţitul Paisie Lugojanul a evidenţiat importanţa trăirii unei vieţi creştine în cadrul familiei. Înaltpreasfinţitul Părinte Laurenţiu a evidenţiat rolul pedagogic al învăţăturii Părintelui Arsenie Boca, spunând că: “Părintele Arsenie Boca nu a învăţat ceva nou, nu a inovat ceva ci a prezentat în duhul cel mai autentic învăţătura Filocalică”.

A urmat slujba parastasului şi procesiunea la mormântul părintelui.

Am plecat spre Bucureşti cu inima încărcată de bucurie, am văzut că la Mănăstirea Prislop s-au încheiat lucrările la Altarul de vară. Acest lucru a fost posibil DOAR CU AJUTORUL DUMNEAVOASTRĂ, al celor care aţi răspuns iniţiativei Fundaţiei noastre de a participa la proiectul de la Mănăstirea Prislop.

Vă reamintim care au fost obiectivele acestui proiect: construcţia Altarului de vară – obiectiv gândit cu ani în urmă de Părintele Arsenie Boca (după spusele Maicii Stareţe Pavelida), construcţia pangarului precum şi montarea pavelelor în jurul mănăstirii şi pe aleea de la Biserică până la cimitir. Sperăm ca şi restul lucrărilor să poată fi realizate cu succes !

Strădaniile celor care au lucrat acolo, tot ajutorul pe care l-am primit din partea dumneavoastră, rugăciunile noastre şi ajutorul primit de la Dumnezeu, împreună cu rezultatele minunate ale acestui proiect să fie toate un omagiu adus celui care nu încetează să ne descopere, în fiecare zi, “Cărarea Împărăţiei”, Părintele Arsenie Boca!

Vom continua, cu sprijinul dumneavoastră, implicarea în acest proiect cu credinţa că vom putea împreună să ne bucurăm de aceste realizări la Prislop. Responsabilă de acest proiect este doamna Simona Bănaru: telefon 0730 122 770, e-mail simona.banaru@gmail.com . Pentru mai multe detalii şi pentru orice fel de ajutor pe care ni-l puteţi da, vă rugăm să o contactaţi (Luni-Vineri) până în ora 19.00.

Pe data de 22 octombrie 2012, cu voia Domnului, a Părintelui Arsenie Boca şi cu ajutorul dumneavoastră implicarea noastră în proiectul de la Mănăstirea Prislop, proiect unde Fundaţia noastră a fost coparticipant, era deja o realitate, aşa cum puteţi vedea în fotografiile de mai jos!

Puteţi vedea aici imagini surprinse de aparatul de fotografiat în timpul pelerinajului făcut la Prislop în zilele de 27-28 noiembrie 2012.

Comemorarea Părintelui Arsenie Boca în zilele de 28-30 septembrie 2012, la 102 ani de la naştere

Zilele de 28, 29 şi 30 septembrie 2012 au fost zile de vară, chiar dacă verdele pădurii începuse deja a se schimba şi a înflori în zeci de nuanţe de galben, arămiu şi brumăriu, semn că toamna era pe aproape.

În dimineaţa de 28 septembrie 2012 am plecat în număr mare din Bucureşti, două autocare de pelerini care îşi doreau din tot sufletul să atingă cu privirea şi cu sufletul fiecare colţişor de lume pe unde nu demult Părintele Arsenie Boca a trecut şi a mângâiat cu iubire duhovnicească mii de oameni care îi căutau poveţele şi ajutorul, binecuvântarea sa.

În drumul nostru am trecut pe la Mănăstirea Mărcuş, locul unde actuala stareţă, Maica Serafima Comşa, împreună cu celelalte măicuţe au grijă de 11 fetiţe în cadrul Asociaţiei de binefacere “Sfânta Iustina” care include prima casă familială din Romania înălţată pe lângă o mănăstire de maici ortodoxe, unde sunt adăpostiţi copii nou-născuţi, orfani sau abandonaţi la maternitate de părinţii lor. Fetiţele ne-au încântat cu prospeţimea şi candoarea lor, cu glasurile lor îngereşti, aşa cum Părintele Arsenie Boca profeţise cu ani în urmă: “Vor cânta îngerii din cer aici, căci e sfinţenie mare…!”. Aici puteţi să citiţi mai mult despre copiii de la mănăstire.

Biserica rupestră Şinca Veche ne aştepta tăcută şi cuminte astfel încât fiecare dintre noi, intrând acolo, se lăsa purtat cu sute de ani în urmă, cu zeci de întrebări nerostite parcă spre a nu tulbura taina locului. Mai sus, la Schitul Şinca Nouă, monahii ţineau slujba vecerniei. Ne-am închinat la Sfintele Moaşte ale Sfântului Nectarie şi am plecat în grabă spre Sâmbăta de Sus căci se înserase de mult.

În liniştea serii, după cazarea la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, ne-am îndreptat spre Troiţa ridicată de Fundaţia noastră în 2010 unde Domnul Dan Lucinescu a vorbit cu dragoste despre Părintele Arsenie Boca şi jertfa sa. Apoi Părintele Zian Streza a săvârşit cu dragoste o slujbă de pomenire a Părintelui nostru drag. Acolo, aproape de Altarul de vară unde Părintele predica creştinilor cu ani în urmă, stăteam cu lumânările aprinse şi ne rugam împreună, în jurul Troiţei, simţind că setea noastră cea duhovnicească era potolită, aşa după cum Părintele Ilie Cleopa îi scria Părintelui Arsenie Boca: “Sunteţi un izvor curat din care se adapă oile lui Hristos cele însetate de apă.”

Dimineaţa zilei de 29 septembrie, caldă şi prietenoasă, ne-a fost prielnică celor care am dorit şi am considerat că putem rezista drumului spre chilia Părintelui Arsenie. Drumul, care a durat 4 ore dus şi 4 ore întors, a fost extrem de anevoios pentru unii şi mai uşor pentru alţii, drum de munte  care a fost străbătut cu rugăciune şi cu mult ajutor de la Părintele Arsenie Boca. Ne-au fost alături, în urcuş, Părintele paroh Marius Dobrin din satul Ludişor, precum şi Părintele Codrea, de la Mănăstirea Sâmbăta de Sus. Ajunşi sus, la chilia săpată în stâncă, cei doi părinţi au săvârşit o slujbă de pomenire, mulţumindu-i Părintelui Arsenie Boca şi rugându-ne, împreună, pentru iertarea păcatelor şi ajutorul nostru. Rugăciunea Părintelui Arsenie Boca – din care redau aici doar partea de sfârşit, rostită acolo sus de noi toţi, ne-a dat putere şi încredere după efortul urcuşului pe care fiecare dintre noi îl resimţea: “Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi, că nu ne dăm seama ce nedesăvârşiţi suntem, cât eşti de aproape de sufletele noastre şi cât Te depărtăm prin micimile noastre, ci luminează lumina Ta peste noi ca să vedem lumea prin ochii Tăi, să trăim în veac prin viaţa Ta, lumina şi bucuria noastră, slavă Ţie. Amin.”

Seara, la întoarcere, în Aula Academiei Sâmbăta, cu binecuvântarea şi sprijinul Arhimandritului Ilarion Urs, stareţul Mănăstirii, a avut loc Comemorarea Părintelui Arsenie Boca, au luat cuvântul Domnul Dan Lucinescu şi din partea Mănăstirii Sâmbăta de Sus, Părintele Arsenie şi Părintele Mihail. Vorbitorii ne-au povestit întâlnirea lor cu Părintele, minunile pe care le-a făcut Părintele Arsenie Boca şi la care au fost de faţă sau pe care cunoscuţi sau prieteni de-ai lor au fost binecuvântaţi să le trăiască şi ni l-au readus în faţa ochilor pe Părintele Arsenie Boca aşa cum a fost: deosebit de smerit, frumos, înţelept şi puternic, cu o deosebită iubire de Dumnezeu şi de oameni. Părintele Mihail a dat citire unor scrisori ale Zoricăi Laţcu, cea care după întâlnirea binecuvântată cu Părintele Arsenie Boca avea să devină monahia Teodosia.

A doua zi, în dimineaţa zilei de 30 septembrie, am participat la Sfânta Liturghie în Altarul de vară şi apoi la Parastasul Părintelui. Au venit şi localnici sau oameni cu rădăcini în imediata apropiere, îmbrăcaţi în costume populare falnice, făgărăşeni mândri să poarte costumele populare pe care le păstrează din generaţie în generaţie, care s-au rugat şi au cântat împreună la Sfânta Liturghie, la Altarul de vară, precum şi după aceea, la Troiţa Părintelui. Ei au adus în prezent imaginea oamenilor frumoşi şi curaţi la suflet aşa cum ne-a sfătuit şi ne-a îndemnat mereu Părintele să fim, ca o dovadă vie a faptului că Părintele este cu noi, mereu!

După vizitarea Stăreţiei vechi unde a stat Părintele Arsenie Boca, livada de meri cu iazul în formă de inimă, masa din piatră de munte, amforele şi ceasul – toate realizate de părintele Arsenie Boca, după ce am mulţumit Părintelui Arsenie de la Mănăstire, care ne-a însoţit şi ne-a povestit şi aici, în livadă, despre Părintele, am plecat spre Bucureşti mulţumiţi şi fericiţi că am avut din nou parte de bunătatea, iubirea şi ajutorul Părintelui Arsenie Boca şi a tuturor acelora care l-au cunoscut şi ne-au dat nouă mărturie despre Sfinţia sa.

Deşi se întunecase, în Buşteni am oprit la Mănăstirea Caraiman, acolo unde cei care s-au încumetat au urcat pentru câteva minute spre mănăstire şi s-au rugat şi închinat în timpul vecerniei monahilor.

Pe drumul de întoarcere, deşi târziu şi istoviţi după trei zile pline, am avut parte de cuvintele pline de înţelepciune ale Domnului Dan Lucinescu care ne-a însoţit în pelerinaj, lucru pentru care îi mulţumim şi îi suntem recunoscători.

În ultima seară, unul dintre membrii Fundaţiei noastre, Doamna Elena Kaluczi a compus, cu emoţie şi inspiraţie, o poezie intitulată “Părintele Arsenie Boca”. Am fost plăcut surprinşi cu toţii ascultând-o şi de aceea am postat-o pe site-ul Fundaţiei, o puteţi citi aici.

Aici aveţi fotografii care ilustrează pelerinajul.

Categorii

1. DIVERSE, Pagini Ortodoxe, Parintele Arsenie Boca, Sarbatori, comemorari, sfinti