ANALIZA: Programul guvernului Ponta II: continuarea COLONIZARII ECONOMICE, EXPLOATARILOR MINIERE SI ALE GAZELOR DE SIST, GUVERNARII ELECTRONICE, STATUTUL MINORITATILOR…

20-12-2012 6 minute Sublinieri

A aparut si programul noului guvern: http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2012-12-20-13852506-0-programul-guvernare-usl-2013-2016.pdf

Desi isi propune sa fie nu doar o suma de masuri “sectoriale” ci chiar o strategie, programul propune, in fapt, o continuitate perfecta a politicilor neoliberale de colonizare si subdezvoltare a Romaniei prin comenzile FMI/BM/CE aplicate si pana acum. De altfel, aplicarea cerintelor FMI, inclusiv in ceea ce priveste privatizarea unor companii strategice si liberalizarea energiei, e trecuta chiar la capitolul realizari! (ale guvernului Ponta I – vezi p. 8). Regasim aceeasi conceptie-sablon, care ar fi trebuit sa fie deja rasuflata avand in vedere realitatile economiei mondiale din ultimii ani si contestarile din mediile academice, conform careia privatizarile, investitiile straine neingradite, diminuarea rolului statului din sectoarele-cheie, liberalizarile de tot felul, fondurile europene ar solutiile cresterii economice. Asadar, asa-zisa strategie de dezvoltare a tarii (“Romania puternica” – cica) va mentine, de fapt, statutul de colonie furnizoare de materii prime si forta de munca ieftina si de piata de desfacere pentru corporatiile vestice. Acest lucru este cu atat mai vadit cu cat programul prevede respectarea stahanovista a constrangerilor bugetare rigide impuse prin Pactul Fiscal european (vezi p. 21), desi specialisti ca Iulian Iancu (ce nu s-a gasit loc in guvern) sau Ilie Serbanescu au aratat ca mentinerea unor deficite atat de mici este si nedreapta si este si imposibila fara restrangeri drastice ale cheltuielilor publice – deci fara continuarea masurilor de austeritate…

Continuarea aplicarii politicilor FMI de privatizare si liberalizare, laolalta cu asumarea tintelor de deficit europene asigura nu o Romanie puternica ci o Romanie colonie a tarilor bogate ale UE, o tara care isi leaga singura mainile in ceea ce priveste politica economica si sociala.

Cat priveste agricultura, asa cum a semnalat un cititor, printre masurile de revitalizare se enumera, asa cum fusese anuntat deja, comasarea terenurilor agricole (vezi p. 13). Prin urmare, gosodaria taraneasca de subzistenta trebuie eliminata…

Asa cum ne-am obisnuit deja, printre cele mai ambitioase programe sunt cele ce tin de e-guveranare sau guvernarea electronica. Caci ce poate lipsi unei tari sarace si devalizate economic decat un sistem informatizat/digitalizat capabil sa monitorizeze cu de-amanuntul persoanele si tranzactiile/activitatile cotidiene? Iata obiectivele (vezi p. 23):

Realizarea interoperabilitatii la nivel national, coordonata cu UE, pentru eficientizarea activitatilor publice in sensul orientarii pe servicii electronice si centrate pe evenimentele din viata unui cetatean.

Susținerea unei sistem de coordonare instituțional care sa asigure aplicarea cadrului de interoperabilitate, asa cum este agreat la nivel european din punct de vedere strategic si organizational. (…)

Implementarea unui sistem centralizat de autentificare şi identificare unică a utilizatorilor (certificat digital, one time password, amprenta digital, etc)

Totul ca parte a Agendei digitale europene 2020.

Si nu doar atat, ci si:

Încurajarea comercianților în folosirea canalelor de vânzare electronice: ecommerce, m-commerce, atât pe piața internă, cât și în afara țării

Problema acestor proiecte de digitalizare a proceselor administrative si economice ce tin de cotidian este de natura civica, reprezentand un risc enorm fata de libertatea oamenilor. Supravegherea si monitorizarea cetatenilor capata, dintr-o data, o amploare ubicua. Pe langa acest aspect, e de retinut faptul ca aceste proiecte sunt extrem de costisitoare, implica (si sunt sustinute) si de corporatii IT, si sunt si ineficiente si cu multiple efecte perverse (erori in sistem, pierderea unor date/informatii importante, blocaje etc.).

La capitolul energie, ascuns printre alte “masuri” ridicol de generaliste, gasim si (vezi p. 47):

Liberalizarea pieţei de energie simultan cu creşterea autonomiei consumatorilor (posibilitatea de comparare a preţurilor, de schimbare a furnizorilor de energie, transparenţa la facturare);

Trebuie precizat, aici, faptul ca liberalizarea pietei energiei nu va duce la nicio autonomie a consumatorilor, ci DIMPOTRIVA. Ea va duce la autonomia PRODUCATORILOR/DISTRIBUITORILOR, care vor scumpi tarifele in mod automat. Chiar si teoria economica nu lasa loc de prea multe discutii cu privire la acest aspect: in ceea ce priveste monopolurile naturale (retelele de distributie a apei, energia) liberalizarile si privatizarile NU DUC la ieftinirea serviciilor, ci la SCUMPIREA lor, cea mai eficienta exploatare dpdv economic si social a acestora fiind prin intermediul unor companii de stat. Asadar, bietul consumator va fi lasat prada corporatiilor… si se va simti foarte autonom! Adica lipsit de orice protectie in fata acestora.

Se mai precizeaza faptul ca liberalizarile de preturi vor fi atenuate prin protejarea consumatorilor vulnerabili (vezi p. 48):

Introducerea, in urma consultarilor cu companiile din domeniu, a unei contributii suplimentare pe veniturile suplimentare obtinute de companiile producatoare de gaze naturale in urma liberalizarii pietei, in scopul asigurarii resurselor financiare pentru subventionarea consumatorilor vulnerabili;

Oare cat de disponibile vor fi aceste companii care fac lobby tocmai pentru a putea vinde mai scump energia si gazele? Cel mai probabil isi vor scoate oricum banii prin tarifarea consumatorilor care nu vor intra in categoria “vulnerabililor”...

Dar ”surpriza” (?) vine din acest obiectiv pe care si-l asuma guvernul Ponta (vezi p. 51):

Demararea acțiunilor de explorare pentru identificarea zacamintelor exploatabile din sisturi bituminoase;

Cam atat a fost cu moratoriul, si e clar ca exploatarile gazelor de sist vor incepe. De asemenea, e la fel de clar ca statul va contribui cu fonduri pentru exploatarile cat se poate de privatizate in ceea ce priveste beneficiile ale zacamintelor de gaze din Marea Neagra, cum se precizeaza la aceeasi pagina.

In materie de externe, nimic nou si nimic substantial. Aceleasi generalitati si acelasi suport neconditionat (decat de “crearea locurilor de munca” – sanchi) pentru “adancirea” guvernantei europene, a Uniunii Monetare si bugetare, acelasi discurs europenist de lemn cu privire la rolul si extinderea UE, aceleasi proiecte care nu mai exista decat pe hartie, gen Nabucco, sau asumari ale parteneriatului cu SUA si ale proiectului scutului de la Deveselu. In materie de Rep. Moldova, guvernul isi aroga rolul unei implicari mai active in negocierile 5+2 privind statutul Transnistriei – desi Romania nu face parte, formal, din ele (vezi p. 59).

Cat priveste relatiile cu tarile mari europene, prima enumerata este… Germania, iar Marea Britanie printre ultimele, inaintea Poloniei (vezi p. 60). Adica exact invers fata de ce ar trebui sa fie o strategie de politica externa benefica intereselor nationale prin care am cauta sa scapam sufocantei presiuni dinspre Berlin si izolarii in care ne afundam tot mai mult. Va fi interesant de vazut cum anume va fi aplicata declaratia de intentie privind dezvoltarea relatiilor de vecinatate cu Ungaria… Este prezenta, distinct, si problema relatiei cu Rusia, unde este mentionata tema Tezaurului:

(…) În plan bilateral, se va pune accent pe dezvoltarea cooperării economice şi pe o mai bună cunoaştere şi interacţiune la nivelul societăţilor. Este necesară revalorizarea Tratatului politic bilateral, de la încheierea căruia se împlinesc 10 ani în 2013, a Comisiei interguvernamentale mixte privind colaborarea economică şi tehnico-ştiinţifică, înfiinţarea Institutului cultural românesc de la Moscova. Se vor continua demersurile pentru reluarea şi dinamizarea activităţii Comisiei mixte bilaterale privind soluţionarea problemelor izvorând din istoria comună, inclusiv Tezaurul României.

Poate gasim ceva mai acatarii la capitolul resurse minerale? Ei, as! Na-ti-o franta ca ne-a dres-o guvernul Ponta (vezi pp. 79-80):

Revizuirea cadrului legislativ, în domeniul sectorului minier, în vederea perfectionarii acestuia prin: reanalizarea si implementarea unui cadru de reglementare previzibil, care sa sporeasca atractivitatea pentru potentialii investitori privati in sectorul minier; elaborarea si aprobarea strategiei industriei miniere. Ultima strategie din industria miniera a expirat in 2010 toate masurile luate pina in prezent in sector sunt lipsite de o evaluare corecta a implicatiilor induse in economie; modificarea şi completarea Legii Minelor 85/2003 pentru a se preciza modalitatea de reconcesionare a perimetrelor miniere inchise, simplificarea procedurilor administrative de acordare a licentelor si permiselor miniere, actualizarea redeventelor miniere si a taxelor de explorare/exploatare, etc; revizuirea cadrului legislativ şi a reglementărilor specifice procesului de închidere a minelor, reconstrucţia ecologică şi monitorizarea postînchidere a zonelor afectate; constituirea sistemului national de monitorizare a depozitelor de deseuri miniere; armonizarea cadrului legislativ conex Legii Minelor, cu noile prevederi, etc. …

Reducerea graduală a rolului statului în activităţile miniere de explorare şi exploatare a resurselor minerale: reanalizarea si promovarea actelor normative pentru atragerea in circuitul economic a unor perimetre de cercetare si/sau exploatare in prezent blocate in procesul de aprobare la diferite nivele guvernamentale (cca. 440 de licente de explorare/exploatare); reofertarea fostelor perimetre miniere pentru care exista deja cereri; valorificarea produselor miniere existente pe stoc la diferiti producatori; reorganizarea managementului societatilor miniere de stat, prin transferul competenţelor, drepturilor şi obligaţiilor manageriale către o entitate de drept privat prin contracte specific;

Asadar: restrangerea rolului statului, acordarea licentelor de exploatare pe banda rulanta, actualizarea (! – deci doar atat, nu renegocierea sau cresterea!) redeventelor, incurajarea transferului de la stat la privat… E clar ca Rosia Montanta si cianura scrie pe muntii nostri care aur poarta! Asadar, e clar ca toata chestiunea cu moratoriul pe gazele de sist si cu sistarea exploatarii RMGC a fost motivata strict conjunctural, electoral, si ca vom vedea cum sunt demarate toate aceste exploatatii, inclusiv privatizarea, adica vanzarea pe nimic a Cuprumin!

La mediu este de precizat faptul ca guvernul si-a asumat pana si in titulatura Ministerului ideologia falsa a incalzirii climatice sub numele sau mai soft de schimbari climatice. Ar fi de dorit, de asemenea, o …clarificare a acestui obiectiv generic (vezi p. 95), mai ales daca tinem cont de influenta MONSANTO la noi in tara:

Unificarea şi clarificarea cadrului legal naţional privind organismele modificate genetic.

La sanatate sunt enumerate tot felul de generalitati, fiind ocolita spinoasa problema a legii sanatatii si a asigurarilor. Se mentioneaza doar departajarea intre pachetul de baza, ”pentru toti cetatenii”, si cel suplimentar, pentru cei asigurati in sistem privat, fara alte detalii (vezi p. 101). Exista insa opinia de aici conform careia, de fapt, se continua si aici agenda guvernului Boc. Se asuma repornirea activitatii Institutului Cantacuzino.

Insa la capitolul minoritati sunt enumerate cateva principii interesante:

Ne propunem să adoptam Legea cadru privind statutul minorităților naționale din România și să susținem înființarea instituțiilor care fac obiectul acestei legi (p. 122).

Si:

Se va ține cont de tradițiile, cultura diferitelor zone ale țării la reorganizarea administrativă (p. 123).

Oare ce parere va avea istoricul Dinu Giurescu despre aceste obiective asumate in programul de guvernare al USL?!

Sintetizand, observam o continuitate a agendei pe care pana acum Basescu incerca sa o aplice batand cu pumnul in masa, jignind poporul si adaugand masuri anti-sociale sadice. Poate ca actuala guvernare isi inchipuie ca va putea ocoli o masiva cadere de popularitate daca nu va aplica acelasi gen de taieri sau daca va avea un discurs mai uman. Daca asta isi inchipuie – sau daca nu-i pasa – greseste profund, caci aplicarea acestui ”program” in realitate, compilatia sintetizata a programelor FMI&CE – nu are cum sa ajute in vreun fel bugetul tarii. Poate, pe termen scurt, dar e posibil ca nici macar asa, pentru ca trebuie platite inapoi, catre FMI, transele imprumutate pana acum si e posibila si inrautatirea ”crizei zonei euro”. Oricum, nimeni nu are asteptari pozitive cu privire la anul urmator, ci dimpotriva (vezi aici si aici), asa ca e foarte posibil sa asistam la continuarea austeritatii si la inrautatirea situatiei din sanatate. Comentatorii pro-Basescu, de altfel, isi pun toate ”sperantele” tocmai in aceasta inrautatire care sa duca la un decont electoral masiv al guvernului Ponta si, astfel, la re-intrarea in rol principal a presedintelui. Altii, agenti de influenta notorii, deja pledeaza intens ca Romania sa ceara ajutor de urgenta de la UE pentru… a nu intra in incetare de plati si in imposibilitatea de a-si plati salariile si pensiile. Pe termen lung, deznodamantul acestui program FMI&UE e clar: prabusirea economica si sociala. Nu te poti dezvolta cand iti dai resursele, cand renunti la monpolurile naturale, cand iti legi mainile dpdv fiscal si monetar…

Mai sunt si alte domenii si lucruri care probabil ne-au scapat sau care ar merita o atentie deosebita. Ca aspect general, programul este scris pe genunchi, cu texte lipsite de diacritice alaturate unor texte scrise corect, cu diacritice, fiind o insailare copy-paste de documente generaliste, lipsite de substanta, care confunda notiunile de program, strategie si masuri cu enumerarea unor obiective generice, seci, intr-un limbaj plin de platitudini si stereotipii. Printre ele, strecurate, obiective care ne arata ca guvernarea va continua pe aceleasi coordonate ca si pana acum…

Legaturi:


Categorii

Acordul cu FMI, Alegeri in Romania, Batalia pentru resurse, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Minciuna incalzirii globale ("Schimbarile climatice"), Opinii, analize, Razboiul impotriva Romaniei, Razboiul impotriva sanatatii, Scutul antiracheta (Deveselu), Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

16 Commentarii la “ANALIZA: Programul guvernului Ponta II: continuarea COLONIZARII ECONOMICE, EXPLOATARILOR MINIERE SI ALE GAZELOR DE SIST, GUVERNARII ELECTRONICE, STATUTUL MINORITATILOR…

  1. Privind fotografia, nu ma pot gandi decat la cuvintele lui Tudor Gheorghe:
    lipitori de saracie!

    “Ramura de brad,
    Ramura din cer
    Semn de colindat
    Leru-i, leru-i ler!

    Mult as sta si-as colinda
    Cum ma-ndeamna inima.
    Dar la poarta latra cainii
    Si se supara stapanii!

    Ca stapanii nu-s boieri,
    Au fost slugi pana mai ieri.
    Cand se suie scroafa-n pom
    Cine tace nu e om! (…)”
    http://www.youtube.com/watch?v=OfV35JBLxpM

  2. Asta-i asa, ca sa ne para rau de blamul electoral dat guvernantilor marionete-UE. Pt ca oricum planul merge inainte “votat de populatie”. Cine mai stie care ar fi solutiile viabile?! Peste toate, au inteles toti care este vointa poporului si care e mersul trebusoarei care ni se coace mereu si mereu.
    Nu numai sforarii din umbra sunt vinovati, ci si cei ce accepta sa joace rolul de interfata compromisa. Da-ne, Doamne, si conducatori cu cap, mai putin cu dependenti de stapanii tirani ai acestei lumi.

  3. Ok.. pot fi făcute mai multe observații pe baza documentului dat publicității.

    Una peste alta, la nivel de deziderat programul de guvernare cuprinde multe direcții care ar trebui implmentate, multe aspecte oportune, în mai toate domeniile. Dacă e să vorbim de agricultură găsim dorința de implementare a unor măsuri care să protejeze micii producători și să le ofere instrumente de dezvoltare, prin crearea rețelelor de distribuție, etc. LA fel în toate domeniile, avem și bune și rele.

    O problemă ar fi însă faptul că sunt prezentate de-a valma obiective clare şi simple principii, probabil aşa reiese din redactarea diverselor aparate de resort din cadrul ministerelor responsabile de fiecare domeniu în parte. Însă poate mai mult decât oricând, ar fi fost nevoie ca eventualul program de guvernare să plece de la aceste documente:
    Programul de guvernare 2001-2004
    Programul de guvernare 2005-2009
    Programul de guvernare 2009-2012

    Altfel, este uşor să menţionezi pe hârtie o sumă de obiective mai mult sau mai puţin generale, care singure, sună bine dar care nu au nici o logică privite în context. Apoi, nu avem parte nici măcar de banala analiză SWOT de care te loveşti la tot pasul, care să aibă în vedere unde s-a greşit, ce nu s-a realizat, motivele erorilor din trecut etc. Cu alte cuvinte, nu pare că guvernanţii care şi-au asumat noile mandate înţeleg exact ceea ce s-a întâmplat înaintea lor, nu este vizibil un parcurs normal al experienţei instituţionale a guvernărilor trecute, iar aici nu aştept descrieri ale greşelilor celorlalţi, denunaţrea grelei moşteniri, etc.

    Pe româneşte, nu pare că am învăţat nimic din greşelile făcute deja şi nici din lucrurile bune (dacă există). Intrăm în aceeaşi logică păguboasă care ne-a dus la dezastrul actual de mai multe ori în trecut, cu măsurile pretins salvatoare şi cu răsturnarea mesei. Pur şi simplu, programul de guvernare NU PARE CĂ SE REFERĂ LA ROMÂNIA DE AZI, şi că ar fi putut fi aplicat/prezentat ca deziderat de implementare în orice moment al ultimilor 20 de ani. Faptul că spune multe lucruri (noi?) chiar nu are importanţă.

    Mai sunt două aspecte de subliniat. Primul ar fi că nu există cultura diversităţii de opinie. Practic, România la nivel de elite nu ştie să facă altceva în afara celor menţionate mai sus, nu există în dezbaterea publică idei alternative, măsuri consistente care să ofere guvernanţilor un produs finit spre aplicare. Există multă critică deconstructivistă care, până la un punct, este permisă nespecialiştilor, dar nu există acea viziune care este dorită din partea societăţii civile (privită specializat), care viziune nu se referă (decât ca excepţie) la măsuri opuse celor întreprinse deja. Nu poţi guverna pe un program “să nu mai facem aşa!” ci trebuie produs material intelectual consistent “cum să..”. Problema este că elitele neangajate propriu zis în actul de guvernare produc în cel mai bun caz, teorii iar nu măsuri concrete de implementare or, dacă le produc, sunt de importanţă secundară, disparate, fără efecte notabile. Acest lucru are loc din pricina izolării actului de guvernare, la toate nivelele, de societatea care este guvernată, din numeroase motive, plecând de la cultura inexistentă a dialogului social şi până la teama responsabililor de a nu fi denunţaţi ca impostori/necompetenţi. Drept consecinţă, este confortabil să aplicăm cu rigoare contabilicească programe importate/impuse din afară, calificând drept profesionalism conştiinciozitatea îndeplinirii sarcinilor trasate, străduindu-ne să ne prezentăm activitatea cât mai prolix şi ermetic, să nu cumva să se trezească cineva să facă sugestii care să ne tulbure.

    Al doilea aspect se referă la faptul că avem de fapt în faţă un document de propagandă, care nu angajează pe nimeni, aşa cum nu a făcut-o niciodată, a cărui implementare nu este urmărită de nimeni, nici măcar de cei responsabili (ce să mai vb de electorat), o condiţie formală dată publicităţii aşa cum este depunerea jurământului de parlamentar. Plecând de la aceste chestiuni putem conveni că adevăratul program de guvernare va deveni evident la momentul bugetării, atunci când se alocă resursele şi la momentul emiterii primelor acte normative, când vom vedea exact priorităţile Guvernului din tot acest plan.

    Până una alta, indiferent de ce ar cuprinde, avem în faţă vorbe fără nici o credibilitate!

    Iertaţi-mi vă rog slava deşartă şi vă rugaţi pentru mine păcătosul! Domane, ajută!

  4. dvs ii numiti pe aceasta gasca de hoti guvern? Ce diferenta intre vechea garda pdl-ista cu actuala usl-ista= aceias gasca de hoti si slugi ale strainilor. Ori cum legile si programele guvernului vor fii cum va vrea stapanii occidentului iar noi tot saraci ramanem.

  5. Pingback: “ACORDUL DE COLABORARE” (coabitare) PONTA-BASESCU – documentul infam care consfinteste statutul de sluga de lumea a treia al Romaniei in Europa. PANA UNDE SE POATE INJOSI SI CAT POATE TRADA UN PREMIER DISPERAT DE PUTERE? - Razboi întru
  6. Pingback: Cu Wesley Clark si FMI de-a dreapta si de-a stanga sa si profitand de uriasa majoritate parlamentara, Ponta ne ameninta cu REFORME NEPOPULARE si DUREROASE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  7. Pingback: Bulgaria si Ungaria SCAD preturile la GAZE SI ENERGIE/ Efectele crizei: SARACII AU SARACIT SI BOGATII S-AU IMBOGATIT/ Guvernul Ponta renunta la impozitarea progresiva ca sa nu ”sperie” INVESTITORII SI FMI-ul - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  8. Pingback: GUVERNUL PONTA DA DRUMUL GAZELOR DE SIST. Spre americani…/ Ilie Serbanescu: decizia in economie apartine strainilor! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  9. Pingback: FMI in Romania. Care e miza noii misiuni? ILIE SERBANESCU: “ESTE VIZITA IN COLONIE A AGENTILOR DE VANZARI VESTICI. Ponta, ca si Boc, lustruieste pantofii FMI!” - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  10. Pingback: Alexandru Athanasiu: ROMANII AU FOST COBAII FMI, PENTRU INTERESELE FINANTEI MONDIALE! [video] - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  11. Pingback: Ponta cu arme si bagaje de partea CORPORATIILOR AMERICANE: SUSTIN GAZELE DE SIST/ La Vaslui s-a dat deja LIBER LA EXPLORARE pentru CHEVRON! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  12. Pingback: “Ciocoii vechi si noi”. Guvernul Ponta si IMPOZITAREA MICILOR AGRICULTORI - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  13. Pingback: Avize in serie pentru EXPLORAREA GAZELOR DE SIST in Vaslui si Baile Felix - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare