Sfanta Imparateasa Teodora – prostituata? Sau REVISTA HISTORIA – IGNORANTA SI TABLOIDIZATA?

1-10-2013 2 minute Sublinieri

teodorA_San_Vitale_in_Ravenna_008

Teodora  s-a născut în jurul anului 500 la Constantinopol, în familia unui paznic de animale, la circul din capitala imperială. Teodora şi cele două surori ale ei rămân orfane de tată şi sunt nevoite să cerşească în arena circului, pentru a nu muri de foame.

Teodora debutează ca dansatoare de circ şi ulterior devine actriţă, în paralel practicând şi meseria de prostituată. După câţiva ani, a renunţat la viaţa artistică şi are o relaţie de scurtă durată cu un guvernator dintr-o provincie din Africa de Nord. Se reîntoarce la Constantinopol, şi se mută într-o casă din apropierea palatului imperial, unde îşi câştiga existenţa torcând lână.

Narses, unul dintre eunucii de la palat, are un vis profetic. În vis îi apare o maimuţică ce îi spune că va deveni servitorul şi omul de încredere al unei femei celebre, Teodora. Mare îi este mirarea când întâlneşte a doua zi o femeie cu acelaşi nume, actriţă şi în acelaşi timp o femeie de moravuri uşoare. Condiţia ei umilă nu părea să-i prevestească un viitor atât de strălucit. Dar, după cum vom vedea, frumoasa curtezană va deveni curând împărăteasă, destinul acţionând implacabil în cazul acestei femei de excepţie.

O dată cu întâlnirea cu Iustinian, nepotul împăratului Iustin şi moştenitorul tronului, starea ei socială se va schimba radical. Devine amanta adorată şi cu perspective mari de a ajunge pe tron, deşi exista o lege care interzicea mariajul dintre un demnitar şi o curtezană.

Se pare că amorezul obţine abrogarea legii respective şi se căsătoreşte cu aleasa inimii, abia după moartea Euphimiei, soţia împăratului Iustin. Iustinian a remarcat isteţimea soţiei sale, care avea să devină în curând principalul său consilier în probleme de stat.

Cu ocazia revoltei lui Nika, din anul 532 d.Hr., împărăteasa Teodora îşi demonstrează curajul, salvând Coroana. Poporul se răzvrătise împotriva impozitelor instituite de Iustinian, care începuse un proiect de construcţii şi făcea în acelaşi timp şi pregătiri de război, pentru a cuceri Occidentul. Înspăimântat, împăratul se hotărăşte să fugă, dar Teodora se dovedeşte mai puternică.

Prin negocieri purtate de Narses cu revoltaţii şi printr-un atac surprinzător cu trupe loiale împăratului, răscoala a fost înăbuşită.

După această întâmplare, Iustinian îi acordă încredere totală. Ea este cea care se va amesteca atât în politica internă (reorganizarea administraţiei, un nou cod de legi, reducerea privilegiilor aristocraţiei), cât şi în cea externă, nutrind ambiţia de a reda măreţia Imperiului Roman.

Teodora era o femeie frumoasă, de talie mijlocie, cu faţa ovală şi ochii mari, negri. Dar pe lângă frumuseţe se dovedeşte a fi deopotrivă inteligentă şi abilă. Îşi copleşeşte rudele cu bogaţii şi onoruri pentru a-şi ascunde originea umilă.

Deşi a fost prostituată în tinereţe, împărăteasa Teodora devine protectoarea moralei. Întăreşte instituţia căsătoriei şi face divorţul mai dificil. Unul dintre motive ar fi şi acela că nu a putut să îi dăruiască lui Iustinian un moştenitor. La vârsta de 50 de ani moare răpusă de cancer, lăsându-l pe Iustinian distrus. Ea va rămâne în istorie un simbol al irezistibilului farmec feminin, dar şi al autorităţii exercitate adesea fără scrupule.

Nota noastra:

Mai rar asa prostie de articol “istoric” in revista HISTORIA. Dar, nu-i asa, traim vremurile in care absolut orice se tabloidizeaza.

Deci:

1. Sfanta Imparateasa Teodora a fost, intr-adevar, actrita si de joasa conditie sociala, insa asta nu inseamna numaidecat ca era prostituata. Si chiar de ar fi fost, asta nu spune altceva decat ca o prostituata a devenit imparateasa si, mai “socant” de atat, sfanta. Deh, asa e in crestinism, omul chiar are sansa sa devina sfant indiferent de trecut. Si totusi, a ramas in istorie nu pentru ca a fost prostituata, ci pentru ca a ajuns sfanta. Cand l-a intalnit pe Iustinian depasise demult perioada tineretii zbuciumate si avea o viata linistita, religioasa.

2. Rolul Sfintei Imparatese Teodora este mult supraestimat, importanta sa cu adevarat reala si semnificativa  fiind, astfel, ratata. Puternic implicata in chestiunile imperiale, totusi nu ea este elementul decisiv pentru represiunea revoltei “Nike” si nici pentru politica sotului sau, Sfantul Iustinian, de refacere a Imperiului. Ea este insa cea care il intareste in anumite momente cheie, cum este cazul si in episodul rascoalei mentionate.

3. Exista gafe impardonabile in text, cum ar fi “revolta lui Nike”, de parca Nike ar fi un personaj istoric. Nike era strigatul de lupta al factiunilor ce au provocat marea revolta din Constantinopol, fapt istoric mult prea complex pentru a fi expediat in cateva randuri.

4. De asemenea, exista exprimari impardonabile, cum ar fi “amorez” (pentru Sfantul Justinian) sau faptul ca ar fi fost amanti Justinian si Teodora. O prostie, avand in vedere stilul de viata ascetic al imparatului si dragostea curata, sincera si puternica dintre cei doi. De altfel, si Teodora s-a “molipsit” de stilul de viata al sotului sau…

5. Originea sociala umila nu era asa nenorocire in Bizant, avand in vedere ca au existat destule dinastii de origini modeste, chiar Justinian provenind dintr-una. Dar pentru aristocratia de la HISTORIA arborele geneaologic desigur ca e de mare importanta…


Categorii

1. DIVERSE, Opinii, analize

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

9 Commentarii la “Sfanta Imparateasa Teodora – prostituata? Sau REVISTA HISTORIA – IGNORANTA SI TABLOIDIZATA?

  1. O mentiune interesanta apare in cunoscuta carte a lui Gibbon privind caderea imperiului roman ,in care la capitolul dedicat ascensiunii lui Justinian acesta apare mentionat cu expresia “taranul dac Justinian”.

  2. Teodora a sprijinit partida monofizita din imperiu pentru a reunifica si din punct de vedere religios, nu numai politic, provinciile rasaritene(Egiptul si Siria). Am impresia ca a fost scoasa din randul sfintilor sau poate ma insel eu . La facultatea de teologie din Bucuresti, Teodora este protectoarea monofizitilor.

  3. @Florea:

    Nu are cum sa fie cineva scos din randul sfintilor, ca si cum oamenii “baga” sau “scot” pe cineva in randul lor. Imparateasa Teodora a gresit in privinta monofozitilor, asta nu e un secret pentru nimeni, nici pentru Biserica, insa lucrurile bineinteles ca probabil stau mult mai nuantat istoric vorbind si doar este speculat de promotorii filo-monofiziti de astazi.

  4. Theodora a fost inclusa si ea in campania murdara de defaimare a imparatului Justinian ilustrata de “Istoria secreta” a lui Procopius din Cezareea. Justinian este unul din cei mai uriti imparati de catre evrei si liber-pansisti.

  5. teodora sotia lui iustinian nu a fost nicodata canonizata. sfanta teodora imparateasa a fost sotia lui Teofil iconockastul, la cca 300 de ani dupa Iustinian.

  6. @Alina:

    http://www.calendar-ortodox.ro/luna/noiembrie/noiembrie14.htm

    Tot în această zi, pomenirea binecredincioşilor împăraţi Iustinian şi Teodora.

    Sfântul şi drept-credinciosul Împărat Iustinian I (11 mai, 483 – 14 noiembrie, 565) a condus Imperiul Roman de Răsărit de la 1 august 527, până la moartea sa, în noiembrie 565. Soţia sa a fost Împărăteasa Teodora. În afara faptului că a fost unul din cei mai importanţi conducători ai antichităţii târzii şi o figură majoră în istoria imperiului bizantin, Iustinian a fost de asemenea şi un apărător al Ortodoxiei şi un ctitor de biserici. În timpul domniei sale Bizanţul a câştigat glorie prin victorii militare în Persia, Africa şi Italia, care au avut ca rezultat dezrădăcinarea păgânismului printre germanii vandali şi triburile vizigote. Iustinian este cunoscut şi sub numele de “ultimul împărat roman”, fiind împăratul care a recucerit Roma din mâinile ostrogoţilor. Biserica Ortodoxă îl prăznuieşte pe Iustinian pe data de 14 noiembrie (în unele sinaxare, pe 15 noiembrie).

  7. Bună ziua, vă rog pe facebook aveți site?
    Felicitări pentru expuneri!

  8. @ Rodica:

    Nu. Va multumim!

  9. Când Sf. Sava cel Sfințit a fost la curtea împăratului Iustinian, Teodora îi cere să se roage pentru ” rodirea pântecelui ei*, dar bătrânul avva ii răspunde altfel. Dupa ce a ieșit de la întrevederea cu împărăteasa a zis: “Credeti-mă că nu va ieși din pântecele aceleia nici un rod, ca să nu sugă dogmele lui Sever si să nu tulbure mai rău decât Anastasie Biserica!” (din viața Sf. Sava, ed. Sf. Nectarie, pag. 353)
    Unul dintre nepoții Teodorei de la fiica nelegitima, născută înaintea căsătoriei cu Iustinian, pe nume Atanasie era si el monah monofizit.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare