SINDICATELE PREOTILOR. Ce au spus IPS Bartolomeu Anania, Parintii Iustin Parvu, Arsenie Papacioc si alti duhovnici despre initiativa?
- Stiri.rol.ro [2008]: Parintele Arsenie: Sindicatele, straine de duhul Bisericii
Initiativa formarii unor sindicate preotesti starneste reactii diverse in sanul Bisericii Ortodoxe Romane riscand sa sminteasca atat preotii cat si credinciosii, dupa cum apreciaza unii ierarhi. Primele nuclee sunt la Craiova si Iasi. Forma de organizare sindicala presupune apararea drepturilor unei bresle in fata angajatorului. Preotia nu este insa o breasla de meseriasi, ci este o misiune la care cei hirotoniti sunt trimisi prin liber consimtamant la propovaduire si liturghisire. Mai mult, preotia nu se primeste prin contract de munca, ci printr-o Sfanta Taina, infaptuita de Dumnezeu. Daca preotul este slujitorul Domnului, impotriva cui va face greva, impotriva lui Dumnezeu?
Patriarhia Romana a afirmat deja ca “infiintarea de sindicate este necanonica si nelegala” iar Mitropolia Olteniei considera ca aceste “actiuni de tip sindical sunt construite prin si catre diviziune si conflict“. Pe langa aceste opinii oficiale, am dorit sa aflam indrumarile si sfaturile unor mari parinti duhovnici ai ortodoxie romanesti in ce priveste aceasta problema.
In timp ce parintele Mina Dobzeu intreaba prin noi chiriarhii tarii care sunt cauzele pentru care au aparut tocmai acum aceste manifestari, parintele Teofil Paraian e de parere ca ierarhii “au datoria sa descalceasca aceste ite“. Parintele Arsenie Papacioc considera ca sunt implicate “forte straine de duhul Bisericii” si sindicatele “vor pieri asa cum au aparut“. La fel ca si Inaltul Bartolomeu Anania si parintele Arsenie Papacioc, si parintele Justin Parvu, supranumit in lumea ortodoxa Duhovnicul Neamului, atrage atentia asupra unor influente externe, negative, anti-ortodoxe, si indeamna la pastrarea unitatii in Biserica.
IPS Bartolomeu: “O aberatie”
IPS Bartolomeu Anania, Mitropolitul Ardealului si Crisanei, ne-a declarat ieri pe aceasta tema: “Este o initiativa aberanta care, din cate am citit eu, reitereaza “lupta de clasa”. Pare a fi de sorginte comunista. Adica, ierarhii ar fi niste parveniti, au lefuri mari, traiesc in palate, duc o viata de huzur si trebuie sa revenim la egalitatea promisa de comunism. Asta este o sminteala. Dupa parerea mea avem de a face cu o instigatie. Bietii preoti care au cazut in aceasta capcana sunt folositi, impinsi din spate: ei sunt niste victime, la urma urmei. Este o actiune foarte bine organizata, de forte potrivnice ortodoxiei. Este de observat si ca aceste celule s-au creat la Craiova, de unde pleaca Inaltul Teofan, si la Iasi, unde se duce, pentru a fi intronizat Mitropolit al Moldovei si Bucovinei. Nu mi se pare intamplatoare aceasta coincidenta. Insa Dumnezeu le vede pe toate!“
Vor pieri cum au aparut
“Biserica are caile ei proprii de rezolvare a unor probleme. Sindicatele sunt forme de organizare propuse de forte straine de duhul Bisericii. Vor pieri asa cum au aparut“ a spus Parintele Arsenie Papacioc.
Parintele Justin Parvu: “Daca pastorul este alterat, sigur ca si coada se strica“
– Prea cuvioase parinte, cum calificati infiintarea unor forme de tip sindical in sanul Bisericii?
– Toate acestea nu sunt decat niste influente negative care s-au introdus in clerul nostru bisericesc acum. Nu este altceva decat o dezmembrare si o despartire a unitatii noastre crestine. Trebuie sa fim foarte atenti, pentru ca aici lucreaza vrajmasul asta eretic care dezbina tocmai ce este mai esential, clerul. Ori noi, tocmai acum, in aceste momente grele, trebuie sa ne inchegam fortele noastre de a duce lumea crestina pe un fagas bun si de rezistenta impotriva ereziilor care se napustesc sub diferite forme – forma politica, forma administrativa, culturala si in general, sub orice aspect. Ei cauta sa denigreze si sa aduca la tacere Biserica Ortodoxa. Daca Biserica Ortodoxa, la ora aceasta, nu este unita si pusa intr-o stare de rezistenta si activitate impotriva acestor rataciri, ne gasim in fata pericolului de a ne dezmembra si de a cadea in mainile “extraterestilor” si ereticilor.
– De unde credeti ca au aparut asemenea idei printre slujitorii Domnului?
– Ceea ce se intampla acum, prin aceste sindicate, – chiar daca unii nu isi dau seama si eu ii rog sa fie atenti si sa se potoleasca, – este o influenta numai si numai dinafara Bisericii si dinafara tarii noastre. Ei lupta impotriva Ortodoxiei, cu orice pret, sa o descompuna, sa o reduca la zero, sa ne determine sa ne aliniem intunericului acesta occidental. Pentru ca atunci, cand un preot a inceput sa ceara drepturi si sa faca greve, atunci el nu mai este pe linia traditiei, ci se alatura modernismului intunecat.
Acestia sunt preoti care nu si-au facut si nu isi fac misiunea lor si se gandesc numai la niste venituri. Dar nu exista preot care sa lucreze intr-adevar in ortodoxie, cu toata sinceritatea si devotamentul, ca sa traiasca si sa n-aiba cu ce intretine familia. Si daca ei nu lucreaza cu adevarat in credinta, si cu morala cu care trebuie sa slujeasca un preot Bisericii lui Hristos, cine o sa le aduca lor veniturile? Veniturile si credinciosul nu vin la biserica decat prin lupta si saracia si devotamentul preotului. Pai cine sa le dea lor? Ca doar Patriarhia sau Mitropolia nu au niste mosii speciale pentru tinerea clerului. Ca altadata preotul nici nu era salariat, altadata nu era ajutat de stat, nu era ajutat decat cu claca si bunavointa credinciosilor si era atasat si de sarbatori si in duminici si in toate imprejurarile si avea de toate, si preotul si credinciosul. Acum de ce sa se organizeze in sindicate, cand de bine de rau, totusi au si un salariu, au un venit parohial, au de toate, numai sa fie ei treji si sa lucreze in via aceasta a neamului ca sa dea roadele cuvenite. Sa puna mana, sa se osteneasca putin. Ei vor roade, vor venituri, fara nici un efort, asta e problema lor. Dar ia sa puna mana sa se osteneasca putin, sa faca o slujba de miezonoptica, sa faca o liturghie miercuri, vineri, sambata, sa faca la miezul noptii un sfant maslu, cand credinciosul este liber si poate sa vina acolo. Sa faca in asa fel incat sa-l poata apropia si aduce pe crestin la adevar. Pai daca chiar preotul nu merge la biserica si mai asteapta si sa-i umple biserica, pai, ce, credinciosul vine sa-l ia pe el de acasa si sa-l aduca la biserica? Nu vreau sa jignesc pe unii dintre preoti care fac atatea lucruri bune si cu adevarat se jertfesc pentru biserica lui Hristos, este o diferenta mare intre acestia si altii care fac, dupa cum spune si zicala: ca in noaptea asta nu mai este “Inviere”.
De aceea si biserica a scazut in credibilitate in fata poporului. Toate lucrurile acestea constituie o realitate dureroasa, pentru ca preotul este foarte slab pregatit pentru lucrurile acestea, de jertfire permanenta. Se gaseste, la un moment dat, preotul cu trei patru copii si nu-i mai merge parohia. Pai sigur ca nu-i merge parohia, daca el se face mare comerciant la Bucuresti, are magazine, in sfarsit, de efect la kilogram si mai face afaceri cu iazuri de peste si alte lucruri. Pai, cand credinciosul il vede pe preot ca alearga dupa toate acestea, turma ce sa mai faca? Daca pastorul este alterat, sigur ca si coada se strica.
– Cum se pot apara si Biserica si credinciosii de asemenea actiuni?
– Duhul de revolta al acestor preoti care s-au organizat in sindicate, nu ajuta nicicum Biserica, pentru ca apararea Bisericii nu sta in a face sindicate si bisericute, ci dimpotriva, preotul, trebuie sa fie omul de unitate si de rezistenta impotriva acestor influente, pentru ca nu sunt ortodoxe, nu sunt deloc canonice. Si singurul nostru refugiu este numai in linia Sfintilor Parinti. Daca s-ar ridica marii nostri sfinti sa vada ce facem noi, cum ar raspunde acestia lor? Ei au fost model de dragoste crestina, de daruire si de jertfire pentru poporul acesta, in unitate si rezistenta. Toti marii nostri duhovnici nu au facut altceva decat sa se jertfeasca in adevar pentru gandurile frumoase de unitate si de praznuire liturgica a acestui neam.
Ceea ce se intampla acum se intampla si poate pentru ca ne mai magulesc niste locuri, niste ranguri asa mai deosebite in lumea asta bisericeasca, si uite ca si asta este o ispita. Actiunea acestor preoti este o ispita a slavei desarte si de a ne ridica, considerand ca noi aducem un bine Bisericii, dar dimpotriva, o vatamam si o slabim prin aceasta impartire a noastra in sindicate, in partide si in nu mai stiu eu ce.
Adevarata rezistenta a Bisericii aceasta este, sa ne gasim prezenti la datoria noastra de preoti asa cum au facut si sfintii nostri Parinti.Si daca iesim din cadrul acesta si ne amestecam cu toate principiile acestea ale modernismului, noi ne pierdem si turma, ne pierdem si pe noi. Nu sunt decat actiuni eretice si sectare care cauta sa dezbine, “Divide et impera“.
[Comunicatul arata “uimirea” (daca nu teama) Patriarhiei Romane privind recunoasterea juridica a Sindicatului preotilor “Pastorul cel bun” din Mitropolia Olteniei. Zic posibila teama, deoarece Patriarhia Romana nu este parte in proces, ci Statul Roman, care poate contesta “cu fermitate” sau nu decizia CEDO. Cu privire la sindicatul preotilor mi-am exprimat deja parerea pe care mi-o si mentin (aveti, in acest sens, la finalul postarii cateva legaturi utile). Sindicatul preotilor arata poate cel mai bine gradul de secularizare care a cuprins Biserica noastra Ortodoxa. Dovada este ca unele dintre solicitarile lor sunt inacceptabile pentru misiunea la care sunt chemati, asa cum se spune si in comunicatul Patriarhiei Romane.
Nu spun insa ca si unii dintre ierarhii nostri n-ar fi atinsi de cangrena secularizarii, dovada fiind si unele abuzuri ale lor de care preotii sindicalisti mentioneaza pe buna dreptate si care raman nesanctionate. Solutia trebuie sa fie, pana la urma, de natura eclesiala! De aceea, sunt de acord ca schimbarea trebuie sa porneasca de sus in jos si nu invers, pentru ca, iata, ce se intampla daca porneste de jos si poarta cu ea pecetea secularizarii! […]
Intreb si eu, analitic… Daca Patriarhia a introdus un sistem laic in vietuirea preotilor – cotizare pt pensie, iesirea la pensie, inclusiv pierderea parohiei, etc., atunci de ce sa nu existe si aceasta forma de protectie, mai ales ca cei de la Patriarhie comit constant o suma de abuzuri impotriva parohiilor ?!
Cu tot respectul pentru personalitatile invocate, problema este mai complexa.
Preotii sunt expusi abuzurilor de tot felul si nu au nici o forma de aparare. Sunt exclusi de la luarea deciziilor si chiar sunt probleme serioase de discutat. Eu nu stiu ce implicatii presupune un sindicat dar lipsa de comunicare si comuniune, abordarea gen Basescu – Arafat din Biserica nu sunt semne bune. De ce nu prezentati aici si situatia din Vaslui, parca, unde cel putin unul din preoti, pe care l-am urmarit la tv, are perfecta dreptate. Pentru ca se iau decizii peste capul preotului cu implicatii directe in pastoratia sa. Raspundeti-mi la o intrebare: pe preot cine il asculta? La fel ca la medici, profesori,etc. meseria (misiunea) este sufocata de buruienile hartoagelor, darilor de seama de tot felul, activitatilor impuse “de sus”, de oameni total rupti de realitatile “de jos”. E drept ca aceste chestii nu trebuie discutate pe internet, poate nici de pr din Vaslui, ca smintim, dar dati voi solutii. Eu nu zic ca nu trebuie sa fie greu, dar ce poate fi evitat, trebuie evitat, in opinia mea, pentru ca mai avem si creiere.
Impotriva lui Moise s-au sindicalizat Datan si parca Core.
Omeneste evreilor le era foame si sete si poate frica de necunoscutul catre care erau manati.S-au sindicalizat iarasi, s-au saturat,dar unii au ingrasat pamantul (‘Nimic nu le lipsea din cele ce pofteau si mancarea le era inca in gura lor, Cand mania lui Dumnezeu s-a ridicat peste ei si a ucis pe cei satui ai lor’).
o sa vedem negresit si urmarea…curand
“Cu tot respectul pentru personalitatile invocate, problema este mai complexa.”
Daca nici cuvantul celor care au suferit in inchisori pentru credinta si neam nu mai este suficient, ce sa mai zicem? Greutatile si abuzurile prin care au trecut ei se compara cu cele care framanta preotii sindicalisti? Si chiar daca s-ar compara, cu atat mai mult ar trebui sa conteze sfatul si exemplul lor!
“E drept ca aceste chestii nu trebuie discutate pe internet, poate nici de pr din Vaslui, ca smintim, dar dati voi solutii.”
Oricat de complexa ar fi situatia solutiile nu pot fi decat ortodoxe. Niciodata nu a fost mai putin complexa situatia in biserica si in societate si niciodata nu a fost usor. Daca preotii care doresc sa se coalizeze si sa faca un sindicat s-ar coaliza in rugaciune, sistematic, ar veni ajutorul lui Dumnezeu. Asta daca mai avem credinta. Incepem sa credem mai tare in CEDO si organisme de tot felul? De la cine asteptam dreptate? De la cei care lupta pentru drepturile “minoritatilor” sexuale, de la satanisti?
Asa incepem sa “deraiem” si din asemenea initiative ies numai catastrofe cu consecinte pentru care toti cei care le-au avut sau au fost de acord cu ele, vor da socoteala inaintea lui Dumnezeu.
Nu se pot da solutii specifice cu atat mai mult cu cat problemele sunt complexe si diferite. Solutia este la Dumnezeu. Unele probleme se pot rezolva, poate, altele sunt canon. Trebuie o abordare duhovniceasca. Consultati duhovnici mari. Rugati-va inainte de a lua asemenea hotarari sa va lumineze Dumnezeu ce sa faceti. Trebuie rugaciune! Iertati!
ce buna ar fi fost o coalizare in rugaciune… pe tacute, fara sa stie media
Dar parca nici ei nu mai au rabdare si, poate, unii nici credinta.
De ce sa ne miram? O persoana -care, culmea, nici nu le prea are cu biserica – spunea acum ceva timp ca si pe Iisus l-au rastignit tot cei ce ar fi trebuit sa-l cunoasca. Asa si aici: acuzele, framantarile, nemultumirile chiar f bine justificate, apar acolo unde nu ar fi trebuit sa fie. Sau mai bine zis noi nu ar fi trebuit sa stim de ele. Pt ca daca in biserica nu e liniste, atunci noi unde sa ne ducem?
Nu se zice sa nu porti grija de ce vei vorbi, manca, imbraca? Pai daca cine ar trebui sa creada nu crede, noi ceilalti ce ar trebui sa facem? Mai ales acum cand incepe sa fie din ce in ce mai greu?
Nu vreau sa judec, nu cunosc problema in profunzime, sunt convinsa ca cei care cer sindicat au in felul lor dreptate, doar ca, un pic, doare.
“Rugati-va inainte de a lua asemenea hotarari sa va lumineze Dumnezeu ce sa faceti. Trebuie rugaciune! Iertati!”
Eu nu iau nici o hotarare, n-am nici o treaba cu sindicatul respectiv, sunt multe aiureli acolo (vezi pagina lui Dan Camen), dar anularea vocii preotilor si laicatului duce la astfel de forme extreme. Se vede ca n-ai discutat in viata ta cu un preot despre chestiunile “lumesti” ale preotiei. Toti trei duhovnicii de mai sus imi sunt foarte dragi dar au reactionat fata de o forma exrema de asociere a preotilor – sindicatul acesta, repet cu accente tragi-comice, inclusiv cu apelarea la CEDO, fara a se analiza de ce s-a ajuns la aceasta atitudine extrema.
“Se vede ca n-ai discutat in viata ta cu un preot despre chestiunile “lumesti” ale preotiei.”
Sunteti sigur?
Pentru Daniela:
Acum nu mai sunt sigur :). Iarta-ma!
Pentru Emanuela:
“Nu se zice sa nu porti grija de ce vei vorbi, manca, imbraca?”
Pai, problema nu e de mine, ca nu ma vait pe mine, oricat as duce-o de modest, crede-ma. Si nici de bani sau de drepturile preotului. E de oameni, ca in capul lor se sparg toate. Ei duc greul si ma doare sa fie apasati cu chestii inutile ce puteau fi evitate prin consultarea lor. Ei, uite ca plutesc in abstract ca sa nu “smintesc” pe cineva. Dar, sunt lucruri care mai pot fi indreptate, ca doar n-or fi perfecte toate. Mai ales ca este aceasta simfonie Stat-Biserica de te doare capul – iar gestionarea “simfoniei” va fi tot mai grea pe viitor fara sfatuire. Ei, uite am ajuns la marea erezie: sindicat=sfatuire/consultare pe verticala, in viziunea mea. Ce vreti mai duhovnicesc? Sper ca m-am indreptat…
Doamne ajuta!
La asta duce faptul ca preotii sunt “functionari”, adica platiti de la buget. Bugetul este “gestionat” de o putere politica si puterea, evident, cere si favoruri contra plata…
Si ce favoruri ar putea sa ceara puterea in zilele noastre daca nu sprijin pentru convingerea credinciosilor de cat de “bune” sunt : globalizarea, ecumenismul, francmasoneria…poate ca si papalitatea (unii ierarhi ortodocsi se viseaza papi la Vatican…)
Daca preotii ar trai, asa cum era in primele secole ale Bisericii, numai din contributia credinciosilor, fara sa aiba acces la un salariu de la bugetul statului, atunci nu ar mai servi la nimic sa se uneasca in sindicate, si ar ramane in “breasla” doar cei care sunt cu adevarat urmasi ai Sfintilor Apostoli, trup si suflet.
Din aceasta dilema este greu de iesit, ca sa-l parafrazez pe Caragiale : este bine ca Biserica sa fie legata de stat, fiind obligata sa-l slujeasca indiferent de oranduire/stapanire ? Sau este mai bine ca Biserica sa ramana neutra la afacerile statului, administrandu-se doar din donatiile credinciosilor ?
Poate ca raspunsul la aceasta dilema ii va face sa reflecteze pe preotii “sindicalisti”…
Cred ca raspunsul ar putea veni de la credinciosi, care nu cred ca vor dori preoti sindicalisti. Ducand rationamentul pe o paralela, vom ajunge si la preoti care prin sindicat sa se apere de credinciosi ??
Asa cum avem o forta de represiune la nivelul Jandarmeriei ??? Am ajuns la culmea absurdului: sa fim loviti si umiliti in strada de autoritati si institutii platite de noi toti. Probabil ca preotii sindicalisti se vor duce sa-i ingroape pe cei omorati in batai de jandarmii in costume de extraterestri ?!
Nu este mai putin adevarat ca, aceasta situatie ar trebui sa-i indemne si pe ierarhi sa se gandeasca serios unde au gresit, de s-a ajuns aici. Poate s-au departat prea mult de cei pe care -i pastoresc “administrativ”?! Pentru mine este cert ca sindicatul nu are nimic de-a face cu cele sfinte. Iar Parintele Iustin STIE ce spune. Trebuie numai sa stim (sa vrem)noi sa ascultam/sa citim ce spune Parintele.
Doamne-ajuta tuturor!