NOUA RELIGIE A CORONAVIRUSULUI. Campanie OUTDOOR în București și Iași cu „ICOANE” COVID-19 CU MEDICI, după modelul icoanelor cu Pantocrator. Cine a plătit pentru posterele răspândite prin toată țara?/ REACȚIA LUI VASILE BĂNESCU, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei

28-04-2020 5 minute Sublinieri

ACTUALIZARE

Campania de Outdoor este o inițiativă a McCann, după cum pare din această postare de pe Facebook a lui Cătălin Dobre:

Sometimes miracles come from people.
This series from Wanda Hutira is part of a new project by McCann Romania.
We want to turn the cities into places that give power to the ones that need it most these days, doctors. They are walking the streets on their way to doing the toughest job right now. So we took it as our job, as a creative community, to send our “thank you” message to the doctors. Every artist with a unique interpretation. The visuals will appear on outdoors across the country. More to come soon! #supportthedoctors

Gabriel Popa, Facebook:

Religia virusului

Vă spuneam nu demult că religia virusului își are deja „preotesele” și „profeții” ei. Precum Madonna și Bill Gates, care ne explicau cum virusul este „the great equaliser”, marele egalizator.

Între timp „preoții” virusului ne spun zi de zi și pe toate canalele că trebuie să ne obișnuim „să trăim cu virusul”. Uitați-vă de pildă doar la articolul de mai jos, de azi, de pe portalul Adevărul:

Obișnuiți-vă cu virusul! Cum se pregătesc marile metropole versus cum se pregătește Bucureștiul

Acum au apărut și imaginile simbolice și „iconografia” acestei religii. Dispersate ubicuu în „outdoor media”, prin toată țara.

Chiar, cine o fi plătit toată nebunia asta? Cine a dat brieful de creație, cine a executat și pe ce bani?

Vedeți câteva întrebări și în postarea de mai jos, a lui Eduard Barbu, de pe Facebook.

Eduard Barbu:

Priviți aici.
Campania outdoor care rulează acum în București și Iași.

Imagini care îmbină semne sacre și hibrizi zei-medic, cu aureloă. Fără vreun slogan; pur și simplu, doar imagini.

Mai întâi, dacă se poate afla cine a operaționalizat această campanie, ce agenție? Apoi, și cel mai important, ce instituție a plătit și în ce scop?
E o campanie demarată de municipalități?
E o campanie de “conștientizare”, dar să conștientizăm ce?
E o campanie de modelare? E un ritual?

Deci, în plină pandemie, ce minți pot aproba așa ceva? Cineva a dat un brief către o agenție. Au fost designeri care a făcut execuția. S-au achiziționat spații de expunere pentru o perioadă de timp. S-au dat bani. Dar, înainte de toate, s-a CONCEPUT mesajul.

Primele două poze – București, pare-se că în zonele Delfinului și Cișmigiu. Făptura hibrid, zeu-medic, binecuvântează cu mâna dreaptă asemenea lui Hristos Pantokrator. În scurt, mesaj care nu poate să treacă decât ca blasfemiator pentru practicanții ortodocși și ca bizar-straniu pentru oamenii raționali, mai mult sau mai puțin sensibili față de iconografia sacră. Imagine expusă public în timpul sau imediat după încheierea Săptămânii Luminate.

A doua poză – Iași, Podul de Piatră. Făptura hibrid, zeitate feminină, un soi de soră medicală. Shiva și Parvati sunt reprezentați, în imageria hindu, cu patru mâini.

A treia, probabil inspirată din imageria niponă, specia kami, shintoism. Iași, Gara Mare.

Oamenii care-au făcut asta, adică ăia care au livrat creative brief-ul către design, mă-ndoiesc că s-au jucat și că cineva le-a dat acces la panouri, tot așa, ghiduș.

Întrebare simplă – ce e cu panarama asta de campanie?

Nu de alta, dar mai zilele trecute mă gândeam că, în cheie simbolică, în eventualitatea împlinirii scenariului “toți românii trebuie să poarte măști după 15 mai”, parcă s-ar pune României…
BOTNIȚE.

Cătălin-Claudiu Romașcanu

Blasfemie asupra lui Hristos Dumnezeu 

RĂSPUNDE CINEVA PENTRU ACEASTĂ BLASFEMIE ? Pentru “autorități ” primul panou se află în București, str. Bogdan Petriceicu colț cu Mihail Kogălniceanu. Hula împotriva Lui Hristos Dumnezeu, ne va da Dumnezeu pe măsura atitudinii, nu numai în București se pun asemenea mizerii, ci și în alte orașe mari.

Daniela Nane

Până aici! Mi se pare odioasă această faptă și știu că vine un moment când cei care au contribuit la asta vor plăti greu blasfemia.

Până atunci, cer instituțiilor abilitate să înlăture de urgență aceste mizerii din oraș. Și să nu credeți că ne țineți ocupați cu asta, ca să vi se voteze fărădeLEGEA, suntem cu ochii pe voi!

(LE: Vă rog să nu dați fețișoare furioase, că scade vizibilitatea postării, mai bine distribuiți. Și scrieți la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării
LE2: Acționați fără să vă tulburați. Pacea sufletului și iubirea au putere mare! )

Cătălin Sturza:

O agenție de publicitate din România (una din cele mai „de fițe” de pe piață) a lansat o campanie care chipurile ar „celebra” eforturile medicilor în lupta cu noua coronavirus. Campania conține imagini și simboluri religioase folosite în contexte care frizează blasfemia. Imediat după lansarea ei au apărut foarte multe reacții negative, inclusiv în rândul medicilor, care ar fi „beneficiarii” simbolici ai campaniei. Acest fapt îmi arată, din capul locului, că această campanie și-a ratat ținta. Formulez câteva observații, pe marginea ei.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10222958154846889&id=1369203616

– Campania are un iz new age, combinând simboluri religioase din creștinism, hinduism și budism. Sensul ar fi acela de „sanctificare” a medicilor, pe post de martiri sau de mucenici. Însă simbolurile folosite par să sugereze o interpretare exact pe dos. „Aura” medicilor este reprezentată, de exemplu, de noul coronavirus care aduce cu un soi de insectă. Adică e reprezentată de molimă, frică și moarte, iar reacția e una de repulsie. În plan teologic, sensul sanctității este unul opus, „aura” sfinților din icoane reprezentând lumina dumnezeiască; ea poate simboliza normalitatea (și sănătatea) sfințeniei, curajul (biruința) și viața. Campania pare, astfel, să transmită un mesaj exact pe dos, ofensator la adresa medicilor.

– Campania folosește imagini și simboluri criticate de-a lungul crizei coronavirus, precum camerele de luat vederi. Personalități precum Giorgio Agamben sau Mircea Miclea ne-au avertizat, în ultimele luni, asupra riscului alunecării pe o pantă totalitară, spre o societate de tip panopticum (Michael Focault), o societate a supravegherii. Susține această campanie o viziune de tip totalitar?

– Se remarcă și constanta obsesiei germofobe, prin prezența în toate imaginile a unor elemente precum masca, mănușile, dezinfectantul și costumele medicale. Dacă această campanie vrea să încurajeze și să „întărească” oamenii în timpul acestei situații de criză, este oare o idee bună să alimentezi astfel această obsesie?

– Unul din posterele campaniei folosește icoana Pantocrator în sens mundan și la limita blasfemiei. Cuvântul Pantocrator provine din limba greacă și se traduce prin „Atotstăpânitorul” sau „Atotțiitorul”. Icoana face trimitere la cuvintele lui Hristos, care afirmă: „Eu sunt alfa și omega, începutul și sfârșitul”. Ne spune, cumva, această campanie, că asistăm la începutul unei noi lumi, sau a unei noi „normalități”? (a se vedea și simbolurile de tip panopticum de mai sus, și obsesia germofobă). „Normalitate” pe care ar trebui să o celebrăm? Și căreia ar trebui de fapt să ne închinăm cu toții?

– Observ, în treacăt, și că din campanie lipsește orice imagine care să facă trimitere la profetul Mahomed sau la Islam. Asta nu dovedește oare că oamenii care au creat-o erau conștienți că această campanie va ofensa sensibilități religioase – ba chiar urmăreau, poate, acest lucru? (dar având grijă, în același timp, să nu atingă vreo sensibilitate „corectă politic”).

– Campanii similare au folosit, în Belgrad de exemplu, imaginea unor medici – fapt absolut luădabil. Ce sens are, în acest context, folosirea unor imagini religioase? Ne sugerează oare nu sanctificarea medicilor, ci „consacrarea” unei noi (pseudo)„religii”, covid-19?

https://www.facebook.com/hashtag/supportthedoctors

Sunt doar câteva întrebări. Dacă această campanie a intenționat să „celebreze” medicii, a reușit mai degrabă să-i irite și să îi facă pe mulți dintre ei să protesteze. Dacă a vrut să ne încurajeze pe noi, mai degrabă a reușit să ne accentueze anxietatea. Și dacă a vrut să ne vorbească despre viață, „sanctitate” și normalitate – a reușit de fapt să ne vorbească despre moarte, blasfemie și despre o falsă „normalitate”. Pe care, sunt sigur, nimeni nu și-o dorește.

P.S.: Ar fi interesant să aflăm și ce instituție a plătit pentru această campanie și în ce scop. Afișajul de tip outdoor nu este deloc un ieftin – în fapt, în lumea publicității și a marketingului, acesta reprezintă chiar un „lux”. Este o campanie plătită de un client (municipalitatea? un client privat?) sau este o campanie pro bono, asumată ca atare de agenție? Care este obiectivul ei? Urmărește să creeze awareness? Are alt obiectiv? Aceste lucruri ar trebui să fie transparente și cred că este dreptul opiniei publice să le afle.

Adina Nenciu:

Este greu de inteles ce se doreste cu aceste panouri din minunata lume noua. Prototipul uneia este Iisus Hristos Pantokrator (Atotputernic).
– Daca aureola simbolizează sfinţenia si slava dumnezeiască, aici vedem aura covid-like ca sursa a “puterii” medicului.
– Daca binecuvantarea din icoana ne trimite cu gândul la Mântuitorul Iisus Hristos de la care vine binecuvântarea peste toată făptura, aici vedem “binecuvantarea” cu stetoscopul ( nici macar directa, ci prin intermedierea unui dispozitiv rece).
– Daca in icoana avem Evanghelia (vestea cea buna prin excelenta), aici vedem foaia de observatie (vestea “buna” de care depinde viata pacientului, care detine “adevarul” absolut si care consemneaza marea vindecare).
Medicii au salvat vieti si inainte de covid si vor mai salva si dupa. Aptitudinile lor depasesc cele ale utilizarii unui stetoscop (se descurca si fara si se descurca si cu mai multa aparatura). Ceea ce fac medicii pentru pacienti depaseste ceea ce e consemnat in foaia de observatie, inclusiv la nivel personal, uman. Dar si medicina si medicii au limite. Dincolo de aceastea unii (nu toti sunt de acord aici) l-au recunoscut pe Iisus Hristos, Medicul prin excelenta.
Medicii sunt mult mai mult decat “vindecatori” de covid. La fel cum si viata este mult mai mult decat a trece de aceasta pandemie. La fel cum si oamenii sunt mai mult decat infectati sau neinfectati cu covid. La fel cum si Adevarul este mult (infinit mai mult) decat ce e oferit ca adevar in aceste zile.
Trist. Urat. Jignitor.
Si din perspectiva unui crestin si din perspectiva unui medic.

***

Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei – pentru „Cuvântul ortodox”:

Cred că este vorba despre o ridicolă campanie de promovare a unei viziuni distopice asupra situației provocate de pandemie.

O încercare jenantă de rapt simbolic și maltratare vizuală a iconografiei creștine, situată sub semnul prostului gust hrănit de incultură și de o ideologie hidoasă care nu știe decât să caricaturizeze creștinismul.

Cum altfel să explici deificarea iconică a unor personaje care trimit la imaginea medicului sublimată grotesc în aceea a unui „sfânt” cu aer hristic?

Nu este vorba, deci, doar despre un demers blasfemiator, ci și de o ofensă adusă categoriei profesionale atât de onorabile a medicilor, care, ca noi toți, nu se cred cu certitudine sfinți sau mântuitori improvizați și nu pretind un cult public.

 

Legături:

PSIHOLOGIA PANDEMIEI. Profesorul MIRCEA MICLEA despre “NOUA RELIGIE A SIGURANȚEI” în contextul combaterii coronavirusului. “Să ne uităm și în alte părți, SĂ INTEGRĂM PERSPECTIVELE, informațiile. Prin GÂNDIRE CRITICĂ și integrare ne vom apropia mai mult de adevăr și, cum zice Cartea, ADEVĂRUL NE VA FACE LIBERI!”

http://analize.cuvantul-ortodox.ro/contagiunea-si-normalizarea-starii-de-urgenta/

[/notanoastra]


Categorii

1. DIVERSE, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Pandemia de coronavirus/ COVID-19, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Vasile Bănescu

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

3 Commentarii la “NOUA RELIGIE A CORONAVIRUSULUI. Campanie OUTDOOR în București și Iași cu „ICOANE” COVID-19 CU MEDICI, după modelul icoanelor cu Pantocrator. Cine a plătit pentru posterele răspândite prin toată țara?/ REACȚIA LUI VASILE BĂNESCU, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei

  1. Asta înseamnă compromisul făcut de Biserică în periaoda Sfintelor Sărbători Pascale. Și din păcate lucrurile nu se termină aici. Exact ca păcatul care începe cu gândul nevinovat. Trebuie schimbat versul din imnul României: “…Preoți cu crucea-n frunte căci oastea e Creștină…” Până unde trebuie să meargă ascultarea față de mai marii noștri? Dacă în iarnă ne vor anunța că virusul s-a localizat în zidurile Bisericilor iar acestea trebuiesc demolate?! (Doamne ferește!…) Am pierdut la puncte prima repriză a “meciului de box” cu sataniștii. Poate ne vom “trezi din pumni” la următoarele…

  2. LA TOATE PROBLEMELE CARE SUNT LA ORA ACTUALA PATRIARHIA RASPUNDE CU INTARZIERE. AM UN MARE SEMN DE INTREBARE IN ACEASTA PRIVINTA.

  3. Pingback: REDESCHIDEȚI BISERICILE! Arhiepiscopul Teodosie: "BISERICA A FOST ȘI ESTE MARGINALIZATĂ! Relaxarea trebuie să înceapă cu bisericile, pentru că destul au stat închise" (VIDEO)/ CÂND ȘI ÎN CE CONDIȚII se poate intra în biserici și pa
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare