UN NOU MINISTRU, ACEEASI “REFORMA” UCIGASA A SANATATII: Reducerea paturilor din spitale, a serviciilor medicale de baza, a accesului la compensate, PLUS PROGRAME DE VACCINARE, CARD SI FISA ELECTRONICA

31-08-2011 10 minute Sublinieri

Ministrul Sanatatii, Ladislau Ritli, a anuntat, marti, intr-o conferinta de presa ca una dintre masurile de reducere a cheltuielilor va fi micsorarea pachetului de servicii medicale de baza. Ministrul nu a precizat ce servicii vor fi scoase din pachet pentru ca in prezent nu dispune de un studiu economic privind impactul unei astfel de masuri.

Pana la sfarsitul acestui an, o echipa de specialisti va definitiva pachetul bazal de servicii suportat din contributia la Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate. “Pachetul de servicii medicale de baza este prea larg. Nu putem sa acoperim tot din contributiile contribuabililor”, a declarat Ladislau Ritli.

Alte masuri incluse in planul de reforma al ministrului Ladislau Ritli:

  • introducerea sistemului de coplata prin tichetul moderator de sanatate: “Coplata va optimiza circuitul pacientului in sistem si va fi un mecanism care va reduce utilizarea nejustificata a unor servicii din sistem, ca de exemplu accesarea serviciilor spitalicesti”, a declarat Ritli;
  • cresterea fondurilor alocate medicinei primare: “Acum, din bugetul Casei de Asigurari se aloca un procent de 7% pentru medicina de familie, iar cresterea se poate face progresiv daca se reduc paturile, daca spitalele isi vor reduce activitatea. Anul viitor, sper sa ajungem la 10-12%, procent alocat pentru medicina de familie. Pacientul merge prima data la spital si nu la medicul de familie. Bolnavul spitalizat este mult mai costisitor. Vrem sa aducem sistemul spre medicina de familie si prima masura in acest sens este daca putem sa alocam o suma mai mare asistentei medicale primare” a afirmat Ministrul Sanatatii;
  • implementarea taxelor de claw-back si pay-back din luna septembrie. Ministrul nu a oferit alte informatii referitoare la modul in care aceste vor fi aplicate si nici in legatura cu variantele ce vor fi propuse Guvernului. Acesta a precizat ca doreste sa incurajeze medicamentele generice. “Interventiile in politica medicamentului constau in contributii pe cresterea valorii consumurilor de medicamente, asa-zis sistem clawback, cu efect reglator si/sau contributii pe valoarea consumului de medicamente, care aduce venituri in sistem. Toate aceste sume care vor fi castigate merg in Fondul National Unic al Asigurarilor de Sanatate”, a precizat Ritli;
  • demararea unui program de constientizare si preventie privind cancerul, in special cancerul de col uterin;
  • reducerea mortalitatii infantile, fiind cea mai mare din Europa in momentul de fata;
  • reabilitatea medicinei scolare;
  • implementarea programelor de vaccinare;
  • imbunatatirea managementului financiar prin cresterea si diversificarea veniturilor din sanatate, prin eliminarea scurgerii de bani din sistem si prin introducerea sistemului de coplata.
  • Gandul:

Priorităţile noului ministru al Sănătăţii: reducerea numărului de paturi din spitale şi introducerea sistemului de coplată

Noul ministru al Sănătăţii, Ritli Ladislau, a prezentat, marţi, în cadrul primei sale conferinţe de presă, care sunt priorităţile instituţiei în perioada următoare. “În următoarele 4 luni vom pune accent pe depistarea unor soluţii de creştere a veniturilor, pe de-o parte şi stopare a pierderilor financiare, pe de altă parte din sectorul sanitar. Suntem în curs de definitivare a proiectului de act normativ care va impune implementarea mecanismele de clawback şi payback în sistemul de acordare a medicamentelor compensate şi gratuite”, a declarat demnitarul.

Ministrul Sănătăţii a mai spus că, până la sfârşitul acestui an, o echipă de specialişti va definitiva pachetul bazal de servicii suportat din contribuţia la Fondul Naţional Unic de Asigurări de Sociale de Sănătate (FNUASS). Procesul de informatizare a sistemului, prin introducerea cardului naţional, prescripţia electronică şi fişa electronică va continua şi va constitui o metodă de stopare a scurgerilor financiare din sistem.

De asemenea, introducerea sistemului de coplată, prin tichetul moderator de sănătate, va duce la o reglare a sistemului. Ritli Ladislau menţionează că sistemul de coplată va optimiza circuitul pacientului în sistem şi va fi un mecanism care va reduce utilizarea nejustificată a unor servicii din Sănătate, ca de exemplu accesarea serviciilor spitaliceşti.

Va continua descentralizarea unităţilor de sănătate publică

O altă măsură importantă anunţată de noul ministru al Sănătăţii este introducerea taxelor clawback şi payback. “Taxa clawback are efect regulator, ca să nu depăşim anumite limite şi nu are obligatoriu venituri. Taxa care aduce venituri este payback. Pacientul nu plăteşte nimic, taxele aplicându-se producătorilor de medicamente”, a mai spus ministrul. Printre măsurile vizate de minister se numără şi programele naţionale curative din fondurile Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi analiza sistemului din punct de vedere al unor reţele.

“Vom analiza serviciile de îngrijire din perspective de reţea. Analizăm dacă reţelele corespund din punct de vedere instituţional, dacă există specialişti, daca sunt capabili să dezvolte programe naţionale şi strategii şi dacă există dotări. Printr-o astfel de analiză identificăm necesităţile de bază ale unei reţele şi vom stabili strategii”, a declarat ministrul Sănătăţii.

O atenţie deosebită se va acorda şi măsurilor de prevenţie şi asta deoarece este necesară o reproiectare a acestor programe în acord cu priorităţile de sănătate. “În perioada următoare, vom pune accent pe prevenţie. Vrem să începem o campanie de conştientizare a populaţiei asupra importanţei screeningului de col uterin. Dorim să implicăm autorităţile locale în dezvoltarea de programe de sănătate care să ţină cont de specificul medical al zonei”, a precizat demnitarul. Alte două categorii de programe ce se au în vedere sunt cele referitoare la bolile transmisibile şi netransmisibile.

De asemenea se va continua descentralizarea unităţilor de sănătate publică. Se are în vedere şi reducerea numărului de paturi din unităţile sanitare de la şase paturi la mia de locuitori, la 5 paturi la mia de locuitori.

Ritli: 65% din lista de gratuităţi, înlocuită cu medicamente generice. Restul nu au corespondent

Ministrul Sănătăţii, Ritli Laudislau, a spus, marţi, că 65 la sută din lista de gratuităţi pentru programele naţionale de sănătate a fost înlocuită cu medicamente generice, pentru restul de 35 la sută nefiind corespondent. “65 la sută din lista de gratuităţi, C2, a fost înlocuită cu generice, restul produselor nu au generice, aşa că rămân în continuare pe listă”, a explicat ministrul Sănătăţii, conform Mediafax.

El i-a asigurat pe bolnavi că nu vor avea probleme cu medicaţia după intrarea în vigoare la 1 septembrie a noii liste de gratuităţi pentru programele naţionale de sănătate. În plus, ministrul a precizat că în cazul în care un medicament inovativ are mai multe generice vor fi alese mai multe produse ca să nu existe riscul ca un medicament ieftin să lipsească din farmacii.
Ministerul Sănătăţii a modificat metodologia de calcul a preţurilor de decontare pentru medicamentele care se acordă, gratuit, bolnavilor în cadrul programelor naţionale de sănătate, astfel încât să fie încurajat consumul de medicamente generice, informează instituţia într-un comunicat remis vineri.

Ordinul ministrului Sănătăţii privind aprobarea Listei şi preţurilor de decontare ale medicamentelor care se acordă bolnavilor în cadrul programelor naţionale de sănătate şi a metodologiei de calcul a acestora a fost publicat vineri în Monitorul Oficial. Forma finală a actului normativ cuprinde o serie importantă dintre propunerile şi observaţiile primite în cele aproximativ două luni de dezbateri publice, a precizat sursa citată.

Tratamentele bolnavilor cronici vor putea fi susţinute de către autorităţi

Conform noilor prevederi, de la 1 septembrie se va deconta preţul cu amănuntul al celui mai ieftin medicament generic existent în lista C2 (preţul cu amănuntul este preţul cu care medicamentul se vinde în farmacie) la care se adaugă 20%, astfel încât decontarea tratamentelor necesare bolnavilor cronici să poată fi susţinută, în continuare, de către autorităţile sanitare. În cazul în care un medicament inovativ din lista C2 nu are un generic corespondent, atunci acesta va fi decontat 100%, ca şi până în prezent.

În cazul în care în lista C2, pe lângă medicamentul inovativ există mai multe medicamente generice cu acceaşi substanţă activă, conform noilor prevederi, începând cu 1 septembrie, toate acestae se vor deconta la un preţ de maxim 120% faţă de preţul cu amănuntul (din farmacie) al celui mai ieftin medicament. Potrivit MS, Denumirile Comune Internaţionale (DCI), adică substanţele active, din lista C2 sunt cele pe care statul le acordă, gratuit, bolnavilor cu afecţiuni precum diabet, tuberculoză, HIV/SIDA, afecţiuni oncologice, hemofilie, transplant etc.

“Deoarece sunt medic şi pentru mine pacienţii sunt cei mai importanţi, de la început aş vrea să subliniez că, bolnavii trataţi în cadrul programelor naţionale de sănătate vor beneficia, ca şi până în prezent, de tratament gratuit. În ultimii ani, consumul medicamentelor pentru boli cronice a crescut în raport cu fondurile pe care le avem disponibile. Vrem să încurajăm folosirea medicamentelor generice, adică a acelor medicamente cu costuri mai mici, dar cu efecte terapeutice similare cu ale medicamentelor inovative”, a declarat ministrul Sănătăţii, Ritli Ladislau, citat în comunicat.

Conform primelor calcule realizate de reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în urma aplicării noilor măsuri vor putea fi realizate economii în valoare de aproximativ 150.000.000 de lei pe an, în cadrul programelor de sănătate, ceea ce va permite Ministerului Sănătăţii să poată susţine costurile necesare asigurării, în continuare a acestor medicamente gratuite pentru pacienţi.

În Lista C2 sunt incluse peste 1.400 medicamente necesare tratamentului unor boli cronice, care corespund la aproximativ 400 denumiri comune internaţionale.

EXCLUSIV: Care sunt cele două NOI TAXE pe care Guvernul le va impune producătorilor de MEDICAMENTE. Care ar putea fi impactul asupra pacienţilor

La presiunea FMI, după luni întregi de discuţii şi de negocieri, Guvernul va impune noua taxă de tip clawback în sistemul medical, care va fi plătită trimestrial, dar şi o taxă pe valoarea consumului de medicamente. Discuţiile oficialilor statului cu reprezentanţii industriei farmaceutice au fost aprinse. Printre ameninţările, voalate, lansate de către producătorii de medicamente, se numără inclusiv scoaterea de pe piaţă a anumitor medicamente, pentru a evita falimentul. Conform definiţiei de bază, taxa de tip clawback reprezintă, de fapt, o penalizare financiară aplicată firmelor care au încălcat anumite prevederi. În cazul de faţă însă, ea reprezintă o suprataxare a veniturilor companiilor din industria farmaceutică obţinute din vânzările pe care le fac peste bugetul alocat de stat medicamentelor.

Executivul va obliga producătorii de medicamente din România să plătească o taxă suplimentară de 70% din diferenţa între valoarea bugetului alocat de stat pentru medicamente într-un anumit trimestru faţă de trimestrul similar din 2009, an ales ca bază de referinţă, în cazul în care această diferenţă este mai mare de 10%, conform proiectului de Hotărâre de Guvern obţinut de gândul. În ceea ce priveşte taxa pe valoarea consumului de medicamente, aceasta va fi de 12% în cazul medicamentelor inovative şi de 7% în cazul celor generice.

În 2009, anul de referinţă ales de către ministerul Sănătăţii, CNAS şi Ministerul Finanţelor, bugetul statului pentru medicamente a fost de circa cinci miliarde de lei, conform celor mai recente estimări. În acest caz, dacă în 2012 bugetul alocat medicamentelor va fi de şase miliarde de lei, atunci piaţa farmaceutică va trebui să plătească statului, în contul taxei de tip clawback 70% din suma de 500 de milioane de lei, care reprezintă diferenţa dintre cele şase miliarde de lei alocate în 2012 şi cele 5,5 miliarde de lei (5 miliarde din 2009 plus 10% din această sumă).

Cel mai probabil, anunţul oficial va fi făcut astăzi, cu ocazia conferinţei de presă de la ora 14:00 pe care o va susţine noul ministru al sănătăţii, Ritli Ladislau. Săptămâna trecută, premierul Emil Boc i-a cerut în mod public noului ministru să prezinte mecanismul de aplicare a taxei de tip clawback.

Statul ar urma să obţină 200 de milioane de lei anul acesta şi apoi câte 600 de milioane de lei în anii următori

“Guvernul, prin ministerul Sănătăţii, Casă (CNAS, n.r.) şi Finanţe, a susţinut că este nevoie de aceste taxe pentru a se asigura un control mai bun asupra bugetului dar şi o predictibilitate sporită a cheltuielilor. Taxa de tip clawback ar urma să aducă venituri suplimentare de 200 de milioane de lei în primul an de aplicare şi de câte 600 de milioane de lei în anii următori”, au declarat pentru gândul surse oficiale, apropiate discuţiilor dintre reprezentanţii Guvernului şi cei ai pieţei farmaceutice.

Impactul asupra pacienţilor şi asupra celor care cumpără medicamente fără reţetă, de la farmacii, va fi unul indirect din moment ce preţurile medicamentelor sunt reglementate de către stat. Reprezentanţii industriei de profil au ameninţat însă, voalat, că este posibilă blocarea sistemului medical, fie prin închiderea afacerilor din România, fie prin renunţarea la anumite medicamente.

“De cealaltă parte, reprezentanţii industriei de profil au susţinut că taxa, datorită nivelului şi a modului de calcul, va duce la concedieri în industrie, la reducerea bugetelor de promovare, care includ şi studiile clinice şi, în final, la scoaterea de pe piaţa a anumitor medicamente”, a precizat sursele citate. “În ceea ce priveşte taxa pe venituri, argumentul adus de ei a fost că, cel puţin în cazul programelor naţionale (derulate de ministerul Sănătăţii pentru prevenirea şi tratarea cancerului, a diabetului, printre altele, n.r.) dacă statul compensează între 2% şi 50% iar taxa este de 7% sau de 12% rezultă că toate medicamentele compensate sub pragul de 7% nu sunt, de fapt, compensate”, au adăugat ele.

“Contribuţia prevăzută la art.2 se virează trimestrial, până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţia în conturi de venituri corespunzătoare ale bugetului FNUASS (Fondul Naţional Unic de Asigurări de Sociale de Sănătate, n.r.) deschise la Trezoreria Statului”, se precizează, la articolul 4, alineatul 3, în documentul obţinut de gândul.

Statul, incapabil să încaseze actuala taxă de tip clawback

În acest moment este în vigoare deja o taxă de tip clawback, calculată în funcţie de veniturile firmelor din industria farmaceutică, al cărei nivel variază între 5% şi 11% din venituri, în baza unei grile progresive.

Oficialii apropiaţi discuţiilor privind implementarea celor două noi taxe, ţinute între reprezentanţii Guvernului şi industria de profil, susţin însă că, pentru că aceasta nu a fost bine implementată, nu a adus încasările aşteptate. “Conform celor mai recente estimări, din cele 500 de milioane de lei care ar fi trebuit aduse în plus la buget, s-a încasat doar circa 5%“, ne-au declarat sursele.

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Lucian Duţă, a declarat recent, într-un interviu acordat Mediafax , că valoarea fraudelor din fondurile Casei, de peste patru miliarde de euro, se ridică la aproximativ 400 de milioane de euro. “Eu, când vorbeam de corupţia din România, nu mă refeream la aceste atenţii care li se dau doctorilor. Aceasta este perdeaua de fum pe care au aruncat-o toţi cei care produc adevărata corupţie în România (…). Vorbim despre un nivel al corupţiei pe fondurile CNAS de aproximativ 15%-20%”, a declarat el pentru agenţia de ştiri. În acelaşi timp, Duţă a recunoscut că sistemul medical este subfinanţat cu circa 750 de milioane de euro.

Restanţele statului faţă de producătorii şi distribuitorii de medicamente se ridicau la începutul acestui an la peste 1,3 miliarde de euro, după cum au declarat recent, pentru gândul, reprezentanţii industriei de profil.

Citeşte în Ziarul Financiar opinia producătorilor de medicamente privind introducerea taxei de tip clawback

Astăzi, conform anunţului Primului Ministru Boc dat acum o săptămână, ar trebui să fie dată publicităţii noua listă de medicamente compensate, o nouă regulă de compensare şi un sistem nou de taxare a comerţului cu medicamente, care de altfel este şi subiectul acestui material.

Taxare/impozitarea/contribuţia de tip clawback a fost introdusă în România în urmă cu exact 2 ani prin OUG 104/2009. La data publicării Hotărârii de guvern care va fi aprobată astăzi se vor fi stins definitiv obligaţiile de plată a contribuţiei cu pricina introduse acum 2 ani iar statul va renunţa irevocabil la venituri estimate de MF (si prevăzute in bugetul de stat)  de peste 500 milioane lei pe an si cumulat pe doi ani, de peste 200 milioane de euro!!

Nu voi analiza clawback-ul in acest material (voi reveni pe larg) insa trebuie sa fac unele precizări. OUG 104/2009 a avut un viciu de forma, o omisiune care putea fi lesne corectata: nu a precizat că taxarea de 5-11% pe cifra de afaceri cu medicamente se va aplica exclusiv la livrările plătite din bugetul CNAS. În lipsa acestei precizări (care necesita doar o simplă rectificare) contribuţia ar fi urmat să fie plătită şi pentru medicamentele vândute “la liber” ceea ce ar fi fost o exagerare însă NU ŞI O ILEGALITATE! Guvernul şi-a dat singur cu stângul în dreptul impunând un termen de emitere a ordinului comun de ministru şi preşedinte al CNAS de 15 zile.

Guvernul a abuzat de lege şi a încălcat-o în acelaşi timp!

Abuzul a fost ignorarea preambulului ordonanţei care avea în vedere “creşterea constantă a numărului de pacienţi care beneficiază de serviciile oferite de sistemul public de sănătate şi care a condus la creşterea semnificativă a cheltuielilor suportate din surse publice, se impune suplimentarea surselor de finanţare a sistemului public de sănătate în regim de urgenţă”.

Neaplicarea ordonanţei (respectiv necolectarea celor 200 de milioane de euro) este dovada cea mai evidentă a ceea ce înseamnă PROASTA GUVERNARE. Preambulul ordonanţei arată ca Guvernul avea cunoştiinţă de o situaţie grava, care impunea o măsură de urgenta – emiterea unei act normativ cu valoare de lege – sărind peste Parlament, după care, timp de 2 ani nu a mai făcut NIMIC pentru a rezolva aceasta urgenta legata de o categorie foarte vulnerabila de cetăţeni – bolnavii României.

Ilegalitatea stă în nerespectarea unei legi (chiar propria OUG) care impune un termen de 15 zile pentru emiterea normelor de aplicare. Această ilegalitate are un corespondent în Codul penal – art.248 şi 248 – respectiv Neglijenţă în serviciu şi Abuzul în serviciu în dauna interesului public, în funcţie de încadrarea pe care doreşte să o dea procurorul. Într-adevăr, neemiterea normelor s-a făcut cu bună ştiinţă, iar prejudiciul produs – neîncasarea sumelor datorate de operatorii privaţi – este cuantificabil până la ultimul leu! Preşedintele României, de regulă un apărător şi un susţinător al Guvernului, a înţeles în acest caz, în mod aproape paradoxal, să pună gaz pe foc acuzând, este drept, destul de criptic, într-o declaraţie publică, întârzierea aplicării taxei clawback  ca urmare a lobby-ului firmelor de medicamente. În acest caz abuzul în serviciu a devenit evident, neaplicarea legii s-a făcut interesat şi fapta este agravată de faptul că a existat şi un beneficiar al inacţiunii Guvernului – respectiv firmele de medicamente, care au rămas cu 200 de milioane de euro în plus în buzunar. Dacă Guvernul a beneficiat material sau nu, dacă a existat o plată pentru acest trafic de influenţă, este deja treaba procurorilor să afle.

Cert este însă că în clipa în care HG-ul de astăzi va fi publicata în MO – cele 200 de milioane de euro – care acum se află în provizioane în conturile firmelor se vor transforma brusc în profit (OUG 68/2011 – prevede abrogarea prevederilor OUG 114/2009 în momentul intrării în vigoare a HG-ului menţionat). Aşa se face că Guvernul, într-un mod paradoxal, fără nici o negociere, deşi are atât creanţe către furnizori dar şi dreptul de a încasa sume substanţiale, renunţă fără luptă la cele din urmă!

Am convingerea că motivul real al demisiei ministrului Cseke este tocmai neaplicarea legii şi consecinţele sale penale. Pot specula că ministrul Cseke, notar de meserie, a înţeles imediat că ştergerea datoriilor firmelor impuse de OUG 114/2009 – înseamnă expunerea sa definitivă şi irevocabilă la o condamnare penală. Finalizarea unui asemenea proces penal este un demers dificil de realizat în România însă faptele sunt indubitabile şi cred că este foarte probabil că ministrul să fi opus rezistenţă.

Primul ministru poartă responsabilitatea comună a acestei prejudicieri a bugetului Ministerului Sănătăţii, fiind informat fie de SRI (vezi lobby-ul, dimensiunea economică a problemei) fie de Curtea de Conturi (care face descărcarea anuală şi care nu ar fi putut să nu treacă în rapoartele anilor 2009 şi 2010 – prejudiciile create) sau de către Ministrul de Finanţe – care poartă răspunderea bugetului de stat şi care, de altfel, a introdus sumele de încasat în bugetul Ministerului Sănătăţii!

Măsurile care vor fi puse astăzi în practică vor atrage după sine o restricţionare brutală a accesului la medicamente a populaţiei bolnave. Problema esenţială este dacă aceasta era necesară. Răspunsul ar fi fost unul foarte nuanţat dacă Guvernul României ar fi avut în buzunar în plus 200 de milioane de euro. Din această perspectivă PROASTĂ GUVERNARE ŞI RESPONSABILITATEA MINISTERIALĂ CAPĂTĂ O ALTĂ DIMENSIUNE. (…)


Categorii

1. DIVERSE, Acordul cu FMI, Razboiul impotriva sanatatii, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “UN NOU MINISTRU, ACEEASI “REFORMA” UCIGASA A SANATATII: Reducerea paturilor din spitale, a serviciilor medicale de baza, a accesului la compensate, PLUS PROGRAME DE VACCINARE, CARD SI FISA ELECTRONICA

  1. N’aveti cumva prin arhive hotararile MS din epoca fanariota ? Si atunci accesul la putere se facea ca si astazi, proportional cu haraciul (bine, si cu preaplecaciunea la papucelul Sultanului sau sultanei)?

  2. Pingback: REGISTRUL UNIC DE VACCINARI: Ministerul Sanatatii inaugureaza monitorizarea online a vaccinarilor. Pe cand vor deveni obligatorii?
  3. Pingback: Ilie Serbanescu despre privatizarea asigurarilor de sanatate: SISTEMUL SANITAR MERGE CLAR SPRE EXTINCTIE
  4. Pingback: Guvernul REDUCE SERVICIILE MEDICALE ASIGURATE DE STAT si se angajeaza in fata FMI sa REDUCA LISTA DE MEDICAMENTE COMPENSATE
  5. Pingback: Ministerul Sanatatii elaboreaza LISTA NEAGRA A MEDICAMENTELOR SI ANALIZELOR MEDICALE
  6. Pingback: “REFORMA” SPITALELOR si efectele sale criminale (reportaj video). Romania: procent alocat sanatatii INFERIOR tarilor africane! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare