CUVIOSUL SERAFIM ROSE DESPRE SEMNUL RACIRII INIMII. Cum “ajuta” galceava teoretica a calendarului la denaturarea credintei

21-04-2010 Sublinieri

“Am spus mai înainte că Părintele Serafim nu şi-a schimbat niciodată poziţia de principiu împotriva ecumenismului şi a reformei în Biserică. Totuşi, în anii de pe urmă, văzând cum unii îi numesc „eretici” pe cei din alte jurisdicţii pentru că participă la întruniri ecumenice, şi-a dat silinţa să-şi definească poziţia mai clar. Iată ce scria în articolul său „In apărarea Părintelui Dimitri Dudko”:

„Unii aşa-zişi râvnitori ai Ortodoxiei folosesc acest termen [ecumenism] într-o manieră total imprecisă, de parcă simpla utilizare a termenului sau contactul cu o organizaţie ecumenică ar fi deja o «erezie». Asemenea păreri sunt vădit nişte exagerări. «Ecumenismul» este o erezie numai dacă implică negarea faptului că Biserica Ortodoxă este adevarata Biserică a lui Hristos. Prea puţini dintre întâi-stătătorii ortodocşi care participă la mişcarea ecumenică au mers atât de departe; însă marea majoritate a participanţilor ortodocşi la mişcarea ecumenică nu au susţinut aşa ceva; iar câţiva (între care răposatul Părintele Georges Florovsky) au ajuns să-i irite pe protestanţii din mişcarea ecumenică, afirmând în mod repetat la întrunirile ecumenice că Ortodoxia este Biserica lui Hristos. Desigur, am putea critica participarea chiar şi a acestor persoane la mişcarea ecumenică, care în cel mai bun caz este mult prea vagă şi poate duce în rătăcire în ce priveşte natura Biserici lui Hristos; dar nu-i putem numi pe acesti oameni «eretici», şi prea putini dintre personalităţile ortodoxe au învăţat că ecumenismul este cu adevarat o erezie. Bătălia pentru adevărata Ortodoxie în vremea noastră nu este ajutată de asemenea exagerări”.

Intr-altă parte Părintele Serafim spunea:

Reacţia exagerată împotriva mişcării ecumenice este animată de acelaşi duh lumesc prezent în mişcarea ecumenică însăşi”.

Tot astfel, deşi nu şi-a schimbat poziţia cu privire la calendarul bisericesc, Părintele Serafim avertiza impotriva exagerarii importanţei acestei chestiuni care provoacă inutile certuri si dezbinari. In prelegerea sa de la pelerinajul Sf. Gherman din 1979, după ce a vorbit pe larg despre însufleţitoarele evoluţii din Biserica Ortodoxă din Africa, Părintele Serafim s-a referit la îngrijorarea ortodocşilor supercorecţi, reticenţi deoarece convertiţii ortodocşi africani erau după noul calendar:

„Cei ce vor cu tot dinadinsul să fie corecţi ar putea să ne atragă atenţia că Biserica Ortodoxă din Africa ţine de Patriarhia Alexandriei, care este pe stil nou; şi poate că dânşii cred că nu ar trebui să avem nici o legătură cu ei. Aş vrea să spun câteva cuvinte despre aceasta. Bun lucru este a păstra vechile tradiţii şi canoane ale Bisericii. Iar cei ce în chip jalnic şi inutil se îndepărtează de ele vor fi judecaţi de Dumnezeu. Cei ce au introdus noul calendar în Biserica Ortodoxă în anii ’20 şi după aceea, şi care prin aceasta au adus dezbinare şi au deschis calea modernismului în Biserică, greu răspuns vor avea de dat.

Dar oamenii simpli din Africa nu înţeleg nimic din toate acestea, iar a le predica despre vechiul calendar corect nu ar duce la nimic altceva decât la o gâlceava legată de chestiuni teoretice care nu ar face decât să împiedice primirea simplă a credinţei ortodoxe. Cel mai adesea convertiţii din Occident sunt foarte pricepuţi în a dezbate astfel de probleme teoretice, ajungând să scrie tomuri întregi şi tratate despre canoane şi interpretarea lor. Dar aceasta nu este decât o ortodoxie a minţii, plina de duh de calcul şi îndreptăţire de sine. In primejdioasele zile ce ne stau în faţă este nevoie de mult mai adânca Ortodoxie a inimii, pe care o dezvăluie scrisorile simple pe care le primim din Africa”.

Intr-o vreme, Părintele Serafim nutrise nădejdi faţă de o mişcare zelotistă ortodoxă unită, spre a contracara amăgirile vremurilor de pe urmă.

„Cu ani în urmă“, scria el în 1979, „când Părintele Gherman şi cu mine eram tineri şi naivi, visam la o mişcare viguroasă a Ortodoxiei râvnitoare, unită într-un cuget, care să lucreze printre tinerii convertiţi ca şi printre ruşi, greci etc. Dar vai, am ajuns, bătrâni şi înţelepţi, şi nu mai aşteptăm prea mult. Toţi ai noştri care sunt mărturisitori ai Ortodoxiei au şi o latura mult prea omenească. […] Mi se pare că la majoritatea ortodocşilor zelotişti este o anume îngustime intelectuală care, combinată cu o anume orientare politică, dă naştere la facţiuni de stânga sau de dreapta si pierde din vedere <<sarcina comuna>>, despre care am crezut si credem ca este atat de limpede – mai ales în contrast cu revizionismul grosolan care se petrece acum în Mitropolie (OCA), Arhiepiscopia Greacă etc.”.

Dar dacă Părintele Serafim şi-a pierdut nădejdea în orice «mişcare zelotistă», el nu şi-a pierdut niciodată nădejdea în mişcarea sufletelor care vin în chip minunat la Hristos, în Biserica Sa Ortodoxă, din tot felul de nenorociri, păcate şi împrejurări disperate. Aşa s-a întemeiat întregul creştinism: oamenii păcătoşi au văzut harul în Iisus Hristos, iar sufletul lor a răspuns; ei au văzut că se îneacă şi El i-a salvat; şi din aceştia Hristos a zidit Biserica Sa care va dăinui până la sfârşitul veacurilor.

In prelegerea sa de la pelerinajul Sf. Gherman din 1981, intitulată „Căutarea Ortodoxiei”, Părintele Serafim îşi împărtăşea optimismul pricinuit de faptul că oameni din întreaga lume, în cele mai diverse împrejurări, descoperă adevăratul chip al lui Iisus Hristos în Ortodoxie:

„Americani, atât tineri, cât şi bătrâni, sătui de învăţăturile arbitrare şi lipsite de rădăcini ale protestantismului contemporan, descoperă creştinismul adânc şi adevărat al Ortodoxiei. Romano-catolici, aflaţi într-o structură eclesiastică în plină degringoladă, descoperă că Ortodoxia este tot ceea ce credeau ei odinioară că ar fi romano-catolicismul. Tineri evrei, atât din Uniunea Sovietică, cât şi din lumea liberă, descoperă tot mai mult răspunsul la vidul duhovnicesc de astăzi din mijlocul poporului lor convertindu-se la Ortodoxie. […] In Rusia, căutarea rădăcinilor este evidentă şi se leagă de redescoperirea conştiinţei naţionale în rândul poporului rus după mai bine de 60 de ani de ateism şi de nimicire a instituţiilor religioase ruseşti. Dacă cineva încearcă să revină la ceea ce a fost înainte de regimul ateu, dă inevitabil de Ortodoxie. Ceva asemănător se petrece la o scară mult mai mică cu tinerii ortodocşi din Grecia care resping occidentalismul modernist ce a otrăvit societatea grecească de mai bine de un secol; tinerii aceştia îşi descoperă rădăcinile în trecutul ortodox al Greciei şi, mai presus de toate, în centrul vieţii ortodoxe, monahismul”.

După cum am văzut, Părintele Serafim era deosebit de interesat de convertirea popoarelor din Africa la creştinismul ortodox, corespondând cu oameni de acolo, publicând articole despre ei şi străduindu-se să sprijine convertiţii ortodocşi africani.

Ce am putea spune despre Africa?” – întreba el în cadrul prelegerii sale. „Ce fel de rădăcini ortodoxe şi-ar putea găsi africanii? Oricât ar părea de surprinzător, Ortodoxia – şi creştinismul în general – creşte mai rapid si Africa decât oriunde în lume şi, în doar câţiva ani, Africa va deveni principalul continent creştin, atât ca număr de credincioşi, dar şi ca osârdie a credinţei lor. Tertulian, scriitorul creştin din veacul al II-lea, spunea că sufletul omenesc este crestin din fire, iar aceasta se vădeste in râvna cu care primesc creştinismul popoarele africane odinioară păgâne, deşi el s-a propovăduit doar în zona subsahariană în ultima sută de ani. Romano-catolicismul şi diversele secte protestante au făcut mulţi adepţi în Africa, dar cei ce caută cu adevărat rădăcinile crcştinismului găsesc Ortodoxia. Poate că nu toţi cunoaşteţi istoria a doi seminarişti anglicani din Uganda anilor ’20, care prin studiile lor au ajuns la concluzia că numai Ortodoxia este «adevărata credinţă veche» din care au ieşit toate sectele moderne din Occident. Astăzi Bisericile Ortodoxe Africane din Uganda, Kenia şi din alte ţări din estul Africii sunt pilde ale rodniciei căutării Ortodoxiei. Cu foarte putin ajutor din partea lumii ortodoxe, ele au ajuns la deplinătatea Ortodoxiei, ferindu-se de capcanele în care au căzut mulţi convertiţi din Occident“.

După adormirea Părintelui Serafim, o misiune din cealaltă latură a continentului african, cea din Zair, a cunoscut o creştere însemnată, mulţumită îndeosebi cuviosului Ieromonah Cosma Aslanidis (+ 1989) şi altor calugări misionari de la Muntele Athos. Ulterior, un preot grec din Australia, Arhimandritul (acum Episcopul) Nectarie Kellis, a început o misiune ortodoxă în Madagascar, care la ora actuală este înfloritoare. Mii de suflete au fost botezate în aceste ţări, slujind lui Iisus Hristos în smerenie, sărăcie şi adevăr. Părintele Serafim s-ar fi bucurat să vadă toate acestea.

[…] In strânsă legătură cu căutarea rădăcinilor, arăta Părintele Serafim, se află şi căutarea stabilităţii:

Stabilitatea Ortodoxiei este adevărul neschimbător pe care l-a primit şi l-a transmis din generaţie în generaţie, din vremea lui Hristos şi a Apostolilor Săi, până în zilele noastre. Deci nu este de mirare că atrage sufletele însetate mai ales de adevăr – de acel adevăr care vine de la Dumnezeu şi care dă sens şi un punct de sprijin tuturor celor rătăciţi pe marea acestei vieţi. Insă probabil lucrul cel mai profund şi mai atractiv al Ortodoxiei de astăzi este mesajul ei de dragoste. Cel mai dezamăgitor lucru din lumea de azi este că a devenit asa de rece si lipsita de inima. In Evanghelia de la Matei, Domnul nostru ne spune că principalul semn al vremurilor de pe urma va fi faptul ca dragostea multora se va raci (Mt. 24, 12); iar Apostolul dragostei, Sf. Ioan Teologul, scrie ca Domnul a spus ca principalul semn de recunoaştere a ucenicilor Săi este dragostea dintre ei (In. 13, 35).

Cei mai influenţi dascăli ortodocşi din vremurile mai recente au fost şi cei mai plini de dragoste, atrăgând oamenii la bogăţiile credinţei ortodoxe prin pilda dragostei lor copleşitoare şi plina de jertfelnicie: Sf. Ioan din Kronstadt, Sf. Nectarie al Pentapoliei şi Arhiepiscopul nostru Ioan Maximovici. […]

Pătrunzându-ne de învăţăturile evanghelice şi încercând să trăim după ele, ar trebui să avem dragoste şi milă pentru sărmana omenire din ziua de azi. Nu cred ca oamenii să fi fost freodată mai nefericiţi decât azi, în ciuda tuturor facilităţilor şi aparatelor pe care ni le furnizează societatea noastră. Oamenii sufera si mor din lipsă de Dumnezeu iar noi îi putem ajuta dandu-le pe Dumnezeu. Este adevărat că dragostea multora s-a răcit în zilele noastre, dar noi să nu fim reci. Cata vreme Hristos ne trimite har şi ne încălzeşte inimile, nu avem voie sa ne racim” .

Nădejdea Părintelui Serafim pentru convertirea sufletelor la Ortodoxie era înrădăcinată în credinţa că Biserica Ortodoxă, fiind cu adevărat Biserica întemeiată de Hristos, detine plinătatea harului lui Hristos şi toate mijloacele date de El omenirii spre a se pregăti pentru împărăţia Lui. Intr-o scrisoare către Alison, scrisă in 1963 la puţin timp dupa convertirea sa, Părintele Serafim afirma:

„Ortodoxia este pregătirea sufletelor pentru această Impărăţie, Impărăţia Cerurilor. Bisericile schismatice au uitat, într-o măsură mai mare sau mai mică, acest adevăr şi au făcut compromisul cu lumea; singura Ortodoxia a ramas nelumeasca. Ţelul vieţii ortodoxe (de care toţi suntem departe) este acela de a ne trai viata aceasta amintindu-ne mereu de cealalta si a deslusi inca de pe acum, prin harul Domnului, inceputul acelei vieti”.

Nădejdea Părintelui Serafim în Biserică era, în ultimă instanţă, o nădejde în viaţa cealaltă, căci numai crezând în Hristos şi participând la viaţa Trupului Său pe pamant, vom trăi pururea în Trupul Său în ceruri. Aceasta – viaţa veşnică în Hristos, în împărăţia Cerurilor – era ţelul ultim al Părintelui Serafim”.

(Fragment din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose” de Ierom. Damaschin, Cap. 99, “Nadejde”)

Legaturi:


Categorii

Din "Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose", Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Marturisirea Bisericii, Parintele Serafim Rose, Razboiul nevazut, Stilisti/ schismatici

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

40 Commentarii la “CUVIOSUL SERAFIM ROSE DESPRE SEMNUL RACIRII INIMII. Cum “ajuta” galceava teoretica a calendarului la denaturarea credintei

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Greşeala veche ne-a costat
    Că mult şi greu ne-am dezbinat,
    Pentru ce n-a cerut Iisus
    Şi-n chip viclean ni s-a impus.

    Greşeala nu-i o erzie
    Chiar dacă mulţi ar vrea să fie,
    Iar clendarul mult iubit
    N-a fost şi nu-i desăvârşit.

    Dreptatea care ne dezbină,
    E omenească nu-i divină,
    Că răi fiind şi în păcate,
    Ne sfâşiem fără dreptate.

    Cine e fără de păcat
    Şi drept şi sfânt cu’adevărat
    Să judece, să osândească
    Să ia şi piatra să lovească.

    Când Dumnezeu cere iubire
    De ce-o avem îndreptăţire ?
    Doar pentru-a face dezbinare
    Când Tatăl ne-a cerut iertare ?

    Prin ,,Tatăl nostru’’ ne’osândim
    Când nu iertăm şi nu iubim.
    Precum iertăm vom fi iertaţi
    Noi ,,drepţii’’ cei neândreptaţi.

    Ne mântuieşte calendarul,
    Sau el administrează Harul ?
    Sau poate i-a desăvârşit
    Pe-aceia care l’au păzit ?

    Pentr-o dreptate omenească
    Distrugem dragostea frăţească.
    Şi în ce fel facem dreptate
    Când ne-acuzăm frate pe frate ?

    Când ne-acuzăm şi ne jignim
    Ce lege sfântă împlinim,
    Şi cum vom îndrepta păcatul
    Când bucurăm pe necuratul ?

    Oare unirea nu-i mai bună
    Azi în biserica străbună
    Ca fraţi sfinţiţi de la altar
    De MAMA unică cu har ?

  2. In textul preluat de admin se arata: “Ulterior, un preot grec din Australia, Arhimandritul (acum Episcopul) Nectarie Kellis, a început o misiune ortodoxă în Madagascar, care la ora actuală este înfloritoare. Mii de suflete au fost botezate în aceste ţări, slujind lui Iisus Hristos în smerenie, sărăcie şi adevăr. Părintele Serafim s-ar fi bucurat să vadă toate acestea.”
    As adauga: noi toti am fi dorit sa vedem toate acestea, pe mai departe…
    Stiti ceva despre continuarea misiunii din Madagascar, dupa moartea naprasnica (in 2004) a episcopului Nectarie Kellis? Reamintim ca acest episcop misionar a fost ucis, impreuna cu alte 15 persoane (printre care un Patriarh, doi Episcopi, preoti, calugari, generali si alti ofiteri superiori din armata Greciei), cind elicopterul s-a prabusit in Marea Egee, in drum spre Muntele Athos… Evenimentul a avut loc pe data de 11 Septembrie 2004, la mai putin de doua saptamini de sfirsitul olimpiadei greceasti… In ciuda rezonantei (data, locul, rangul inalt al persoanelor in cauza, implicarea armatei, etc.) nu veti gasi mare lucru pe nici un website!!! Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca in pace pe toti cei dusi!
    Deci, mai stiti ceva despre continuarea misiunii din Madagascar, dupa disparitia Episcopului?

  3. @Petru:

    Iti multumim pentru completari! Noi martiri, necunoscuti… “de care lumea nu era vrednica…”

    Episcopul Nectarie Nellis, episcop nou-calendarist, apartinand Bisericii Greciei, a murit, intr-adevar, alaturi de Patriarhiul Alexandriei, in acel accident de elicopter: http://en.wikipedia.org/wiki/Nectarios_%28Kellis%29_of_Madagascar

    http://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Peter_VII_of_Alexandria

    Aici este o scurta prezentare a ortodoxiei din Madagascar:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Christianity_in_Madagascar

    Si o pilda foarte frumoasa:

    Once to village came two American Baptist missionaries. They sermonized for three days. Finally they promised to build a church, a school and a hospital if everyone were converted. But the elder of the village speaking for all of the locals answered to them: “We could demand your departure at the very first day, but we listened to what you wanted to say. Now, when you have finished your sermon, we ask you to leave our village and never come back. We don’t need your churches, schools and hospitals as we are Orthodox christians”. The locals were not christened by the time and not given a promise to build something.

    Si faptul ca erau saraci lipiti pamantului:

    Orthodoxy is most frequently accepted by poorer people. In the villages and settlements people live in huts made of palm leaves, chapels and temples are usually of the same material. Local priests serve in these temples and chapels straggled in rural area. In the mission there are lot of work, and lack of workers. Orthodox mission is the poorest in terms of the resources, but it tries to participate in aid programs.

    Dar cine sa mai aiba urechi pentru astfel de pilde? Pe cine mai intereseaza astazi, la noi, implinirea Evangheliei?

  4. Hristos a inviat!
    Parintele Serafim:”eram tineri si naivi, visam(…)dar am ajuns batrani si intelepti(…).
    Mi-a fost dat sa ascult conferinte pline de “insufletire” ale unor tineri, dar si sa stau la picioarele unui batran intelept.Am avut bucuria sa-mi petrec 50 de minute cu Parintele Iustin, dupa 16 ore de mers cu masina si alte 5 de asteptare la usa sfintiei sale. A meritat toata osteneala, pentru ca Parintele in 6-7 cuvinte mi-a demonstrat de ce trebuie sa raman in Biserica! Restul timpului mi-a povestit cata suferinta a indurat si cat de mult iubeste Biserica si tara.
    Tuturor celor care au indoieli, le recomand sa caute la faptele Parintelui Iustin, nu la ceea ce se spune ca a zis sau a facut.
    Doamne ajuta!

  5. Logica absolutizarii criteriului calendarului deci a timpului pentru implinirea comuniunii ortodocsilor din intreaga lume ar impune urmatoarea axioma: praznuirea Sfintei Invieri la aceeasi ora. Insa nici Sfinta Lumina “nu ne poate ajuta” din lipsa de punctualitate. Pur si simplu nu coboara la minut.
    Logica trairii liturgice a impartasirii noastre cu Hristos prin lucrarea Sfantului Duh, una fiind pentru ca Duhul Sfant unul este, ne aduna pe noi toti, cei imprastiati, intr-o unitate a vesniciei, a prezentei Imparatiei Cerurilor in noi indiferent de ₊ul sau ₋ul GMT-ului.
    Imediat dupa ~90 am auzit povestea unui om politic care in aproximativ 3 ani a trecut prin 4 sau 5 partide. L-a intrebat cineva “totusi, care-ti este orientarea politica?” – a raspuns “eu merg drept, partidele se misca in stanga si-n dreapta”.
    Iertata sa-mi fie aceasta paralela insa mare atentie zelotisilor ca nu cumva trecerea lor prin ortodoxie sa fi fost doar un scurt popas in cautarea “dreptatii si a adevarului lor”.
    Proiectul “eRomania” este un pas urias inainte in tentativa de “incatusare electronica” a poporului nostru. Daca pasapoartele biometrice au reprezentat primul pas, aplicarea proiectului eRomania ar reprezenta pasii 2 si 3 ai unei dictaturi biometrice (déjà inceputul determinarii comportamentale).
    Care este sensul mesajului din ianuarie 2009 al Parintelui Justin?
    Noi in 2010 ne batem pastorul ca sa ne putem risipi “mistic” in propriile ambitii.

  6. Despre Episcopul Ioan cel Minunat de la Sihla, rus de origine:

    “Văzând pe duhovnic, l-a binecuvântat cu amândouă mâinile şi i-a zis cu glas profetic: „Părinte Teodul, te duci la Sihăstria, la Părintele Cleopa ? De multe ori mă duc şi eu la Mănăstirea Sihăstria şi stau la slujbă în biserică, însă, cu darul lui Dumnezeu, nu mă vede nimeni. Ştiu că sfinţia ta vrei să te retragi din Agapia la Sihăstria, dar să nu te duci. Rămâi acolo şi fă ascultare, că nu degeaba te-a trimis Dumnezeu la Agapia. Acolo este mântuirea sfinţiei tale !”

    Mai e ceva de comentat fratilor? Daca acolo “este mantuirea sfintiei tale”, dupa cum a spus acest SFANT RUS, cum isi permit stilistii sa zica ca Biserica noastra n’ar avea Har? C’o zice Glicherie cel ceruit? Oh Dumnezeule…

    Atatea dovezi de sfintenie si minuni dar ei… raman exact ca protestantii! O dau inainte cu interpretarea lor zilotisto-radicala a Sfintelor Canoane, negand lucrarea Duhului Sfant in Biserica! Ce blasfemie…

  7. Adancime de intelepciune si de echilibru in fragmentele acestea… M-au impresionat cuvintele Pr Serafim: „Reacţia exagerată împotriva mişcării ecumenice este animată de acelaşi duh lumesc prezent în mişcarea ecumenică însăşi”.

  8. “La celalalt sa te duci cu pasi de porumbel. Asadar, sa te apropii de el in mod delicat si cu blandete, pentru ca semenul tau are si el fricile si supararile sale. Are si asa destula greutate pe suflet, ca sa-i mai adaugi si tu“. (Cuv. Iustin Popovici)

  9. Hristos a inviat!
    Fratilor, stiti mai multe detalii despre episcopul de pe calendarul nou hirotonit de sf. ioan maximovici? stiti cine e?
    multumesc!

  10. tocmai am alfat ca a mai hirotonit in olanda alti doi episcopi, unul care era calendarul nou iar celalalt pe calendarul catolic, in speranta ca ei vor trece pe calendarul vechi la un mom dat…

  11. Foarte frumoase pilde, apropo de ortodoxism, misionarism si saracie.

    Vreau sa spun ca prin mediile academice Occidentale, atunci cind se vorbeste de Ortodoxie se arunca in fata ca ultim argument suprem anti-Ortodox, faptul ca cele mai sarace popoare din Europa sint cele ortodoxe, ca exact la ortodoxi raportarea la munca, disciplina, respect fata de celalalt este diferita in mod negativ fata de cea din Occident. Si se vine cu nenumarate exemple gen: mafia din Rusia, coruptia din Romania, saracia din Bulgaria, masele de imigranti din Polonia si Romania care numai de bine nu pleaca de la ei din tara etc. Si este foarte interesant cum acesti “academici” au creat un discurs in care contrasteaza gindirea protestanta cu cea ortodoxa si cum o reflecta pe aspecte economice. Atunci cind vii si le spui ca ortodoxia nu este o ideologie sau un sistem economic care are ca principal scop imbogatirea unei societati…. ramin tablou, si apoi te trateaza cu zeflemea.Si uite asa s-a format un curent academic plin de dispret si condescendenta la adresa ortodoxiei, pe de o parte dar ridicind in slavi ceva ce este muribund sau pe cale de disparitie: protestantismul.

  12. Pingback: Război întru Cuvânt » “In ce stramta camasa de forta a logicii vor sa ne sileasca sa intram…” – ULTIMUL CONFLICT AL PARINTELUI SERAPHIM CU GRUPAREA ZELOTISTA
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Nu poate sa fie adevar fara dragoste si nu poate sa fie dragoste fara adevar! Poate sa nu te copleseasca dragostea lui Hristos? – CUVANT AL PR. MIHAI ALDEA
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » Pr. Mihai-Andrei Aldea: DE UNDE INCEPE SI CUM SE FACE LUCRAREA DE PROPOVADUIRE (MARTURISIRE)? Cum putem sa-i iubim pe cei aflati in rataciri si pacate grele? Cum poti sa cazi din Adevar chiar fara sa stii?
  15. Pingback: Razboi întru Cuvânt » PRIMA “TAIETURA” STILISTA IN TRUPUL BISERICII DE DUPA INFIINTAREA B.O.S.V. Adevaratele motive ale plecarii in Grecia a parintelui Nichita de la Brancoveni. “Sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminteR
  16. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE SERAFIM ROSE SI CONDITIILE RAPORTARII ORTODOXE LA SFINTII PARINTI: “Fara durerea inimii, nu poti fi decat un smochin neroditor, un plictisitor ‘stie-tot’ care este totdeauna ‘corect’&#
  17. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN (15 iunie) SI “RAVNITORII” SUPERCORECTI (I)
  18. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN SI “ZELOTII” SUPERCORECTI (II): “Simt in aceste inimi reci o pregatire pentru lucrarea lui Antihrist”
  19. Pingback: Război întru Cuvânt » Sa recitim impreuna (V): VLADICA AVERCHIE TAUSEV (35 de ani de la adormire) DESPRE O FORMA DE APOSTAZIE FOARTE ACTUALA, dar ignorata atunci cand ne centram doar pe corectitudinea formala. CE CAUTA INTRIGILE IN BISERICA?
  20. Pingback: CURSUL DE SUPRAVIETUIRE ORTODOXA AL CUVIOSULUI SERAPHIM ROSE sau cum sa evitam fenomenul "maimutarelii duhovnicesti"
  21. Pingback: PARINTELE SERAFIM ROSE (2 septembrie) - MODEL DE MARTURISIRE "POZITIVA" A CREDINTEI, IN DUHUL AUTENTIC ORTODOX
  22. Pingback: PARINTELE CLEOPA – cateva invataminte esentiale dintr-o viata plina de minuni
  23. Pingback: CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (I) “Puterile intunericului, sionistii, vor sa loveasca in Ortodoxie! Kissinger, om intunecos” (VIDEO)
  24. Pingback: Profetismul dostoievskian “la lucru” (II): “Spre asta ne indreptam…” -
  25. Pingback: Duminica Slabanogului din Vitezda: DESPRE IPOCRIZIA LEGALISTA SI LIBERTATEA DUHULUI: “De ce ajungem sa pretuim mai mult o regula decat un om?” -
  26. Pingback: PARINTELE SERAFIM ROSE – UN OM AL INIMII – 30 ani de la plecarea sa in patria cereasca († 2 septembrie 1982) -
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate