PARINTELE SERAFIM ROSE (2 septembrie) – MODEL DE MARTURISIRE “POZITIVA” A CREDINTEI, IN DUHUL AUTENTIC ORTODOX
Teologia dincolo de mode
(fragment)
Propovaduirea Apostolilor si invataturile Parintilor Bisericii, o credinta au pecetluit, care si haina adevarului purtand, cea tesuta din bogoslovia cea de sus, drept indrepteaza si slaveste taina cea mare a bunei-cinstiri. (Condacul Sfintilor Parinti de la al Saptelea Sobor de la Niceea)
In vremurile ce ne stau inainte, diavolul se va folosi de orice prilej pentru a-i face pe adevaratii crestini ortodocsi sa se manie unii pe altii pentru pricini mari si (mai cu seama) mici. Va trebui sa ne silim sa nu muscam momeala. (Parintele Serafim Rose, 1974)
In anul 1976, la o luna dupa cea de-a zecea pomenire a adormirii Arhiepiscopului Ioan, Parintele Serafim a tinut o cuvantare inaintea fratilor despre ceea ce el numea „caracteristica principala” a teologiei Arhiepiscopului Ioan [Maximovici, n.n.], adica libertatea.
„Este cu totul cufundat in traditia ortodoxa“, spunea Parintele Serafim, „si este el insusi un izvor de adevarata teologie ortodoxa. Nu are nici un fel de influenta straina sau vreo supra-accentuare a unei parti a traditiei pricinuita de o anume controversa. […] Cel mai insemnat lucru pe care il invatam din scrierile sale este acesta: in teologie, sa ramai deasupra nivelului controverselor. Orice scriere a Arhiepiscopului Ioan am cerceta, fie ca e o predica sau un articol mai lung, vedem ca nu se afla in ea absolut nici o controversa. Chiar si atunci cand combate pe cineva, ca de pilda pe Parintele Serghie Bulgakov, si este nevoit sa arate unde citeaza eronat din Sfintii Parinti si unde invatatura lui nu este ortodoxa – ei bine, nici macar acolo nu lasa impresia ca ar polemiza, precum teologii nostri academici. Dimpotriva, este cat se poate de linistit. Exista o anume invatatura a Parintilor – iar el o prezinta; iar acolo unde Parintele Serghie Bulgakov se abate de la ea, el arata abaterea. Cuvintele sale sunt convingatoare nu in virtutea argumentatiei logice, ci mai degraba prin felul cum prezinta invatatura patristica in textele ei originale.
Unii dintre cei ce frecventeaza scolile de tip academic se bucura cand «dovedesc» ca cineva a luat-o razna si sunt «triumfatori». Este ca o bataie intre liceeni. Arhiepiscopul Ioan era mai presus de aceste lucruri, aratand calm si limpede care este adevarata invatatura a Bisericii si nu se tulbura pentru niste amanunte. Libertatea aceasta a duhului sau teologic este foarte importanta pentru noi […]
Pentru Arhiepiscopul Ioan, invatatura Bisericii era in primul rand ceea ce citim in Condacul Sfintilor Parinti: ceva «tesut din bogoslovia cea de sus». Ea vine de la Dumnezeu; are o cu totul alta mireasma; nu este pur si simplu ceea ce citesti in carti. Cele citite in carti te ajuta si este bine sa le inveti. Insa trebuie sa avem in vedere ca mai presus de aceasta este o teologie ce vine de sus, de la Dumnezeu.
Iata de ce Arhiepiscopul Ioan ne aduce atata insuflare noua celor de astazi si ne da pilda sa nu ne amestecam in maruntisuri, in controverse marunte, ci sa tinem minte ca teologia este ceva ce vine de sus, de la Dumnezeu. El insusi fiind de fata zi de zi la dumnezeiestile slujbe, folosea in primul rand acest izvor pentru prezentarea teologiei. Poate ca, mai mult decat oricare alt teolog al vremurilor noastre, el citeaza din slujbele Bisericii, caci pentru el teologia nu insemna lectura unor carti si scrierea unor lucruri scoase din ele, ci insemna in primul rand absorbirea invataturii Bisericii din slujbe. Iata de ce din lucrarile sale lipseste atitudinea de controversa, de polemica, chiar si atunci cand dovedeste ce este corect si ce este gresit“.
Vorbind despre duhul teologic al Arhiepiscopului Ioan, Parintele Serafim descria, fara indoiala, exemplul pe care el insusi sa straduise sa il urmeze. Pe masura trecerii anilor petrecuti la manastire, incepuse sa-si schimbe tonul scrierilor despre chestiuni bisericesti contemporane, indepartandu-se mult de tonul accentuat polemic pe care-l adoptase in primii sai ani de zelotism. Schimbarea s-a petrecut treptat si subtil, dar un punct de cotitura mai clar se poate vedea in anul 1976, anul cand Parintele Serafim oferea si observatiile mai sus despre scrierile Arhiepiscopului Ioan. Era anul, sa ne amintim, cand problemele provocate de zelotismul „supercorect” ajunsesera la culme: perioada de multa suferinta pentru Parintele Serafim, cand si-a dat seama ca primele sale articole „zelotiste” dadusera nastere unui monstru. Insa suferinta a adus cu ea si mai multa smerenie si maturitate in credinta. Privind la ceea ce ajunsese factiunea supercorectilor, macinata de necontenite lupte, a vazut ceea ce nu dorea sa devina; a vazut ca inasprirea tonului impotriva celor din Biserica, oricat de „dreapta” ar fi fost cauza, este cel mai adesea contraproductiva. In articolul sau intitulat „Calea Imparateasca”, scris in 1976, observa:
„Din nefericire, se intampla uneori, mai ales in toiul unei controverse, ca pozitiile ortodoxe in principiu sanatoase sa fie exagerate intr-o anumita latura si, astfel, sa se creeze in anumite minti impresia cu totul gresita potrivit careia cauza adevaratei Ortodoxii de astazi este un fel de «extremism», un fel de «reactie a aripii de dreapta» fata de predominanta directie «de stanga» urmata de intai-statatorii Bisericilor Ortodoxe”.
Avand in vedere aceste lucruri si avand in vedere smeritoarele raspunderi si provocari pe care preotia le-a adus in viata sa, era cat se poate de firesc ca scrierile Parintelui Serafim sa-si schimbe tonul. El insusi era constient de aceasta schimbare. Intr-o scrisoare din 1981, comentand unele articole din Cuvantul Ortodox (mai ales pe cele privind Patriarhia Moscovei), observa „o imblanzire a tonului nostru” si ca „episcopii nostri ne-au spus ca prefera acest gen de abordare”. Intr-o alta scrisoare, adresata redactorului unei publicatii ortodoxe din Anglia, scria:
„Dumnezeu ne-a dat talantul libertatii, iar noi, cei care avem putinta sa ne miscam, sa scriem si sa tiparim, avem obligatia de a-i insufla pe cei pe care putem cu adevarata Ortodoxie a inimii. Nu am nimic impotriva cate unui articol «polemic» pe ici pe colo (articolele dvs. din ultimul numar erau foarte bune) – insa textele de acest fel ar trebui sa fie numai incidentale in raport cu lucrurile mult mai insemnate care se spun si care ar trebui sa aiba un ton de compasiune, mai presus de simpla polemica si iritare“.
Parintele Serafim se ferea de asemenea sa se implice in controverse publice prelungite, cu nesfarsitele lor replici si auto-justificari. Atunci cand vedea ca ortodoxia ce-i fusese predata era atacata, de obicei, scria un singur articol in apararea ei, asa cum facea si Arhiepiscopul Ioan, si se rezuma la atat. Asa cum am vazut, el nu a miscat nici macar un deget atunci cand criticul cartii Sufletul dupa moarte a ridicat armele impotriva lui, adresandu-i o sarcastica „Scrisoare deschisa”; si astfel controversa starnita de acel critic s-a stins pana la urma de la sine. Un an mai tarziu a aparut o alta ocazie de controversa teologica publica, atunci cand Parintele Serafim a aflat ca un preot tinand de factiunea supercorecta intentiona sa publice o carte de Dr. Kalomiros despre creatie si evolutie, in care sa includa fragmente din corespondenta dintre Dr. Kalomiros si Parintele Serafim. Oamenii faceau deja fotocopii ale acestei corespondente, pe care Dr. Kalomiros o difuzase in pofida dorintei exprese a Parintelui Serafim. Incercand sa inabuse in fasa orice fel de controversa, Parintele Serafim i-a scris preotului respectiv:
„Sunt absolut impotriva publicarii corespondentei mele cu Dr. Kalomiros pe aceasta tema, publicare pe care o vad doar ca pe o incercare de a pricinui noi dispute intre crestinii ortodocsi si de a semana discordie in turma cea mica a lui Hristos. A fost deja prea mult si nu este nevoie sa mai punem iarasi paie pe foc, […] Singura mea preocupare este aceea de a evita inutile certuri publice intre membrii aceleiasi Biserici Ortodoxe”.
Cand i se cerea sfatul, Parintele Serafim cauta sa impace disputele in care nu era direct implicat. In 1979 a inceput sa primeasca scrisori despre un razboi personal ce se purta intre doua manastiri ortodoxe din America. Egumenul uneia dintre manastiri avea crize emotionale si incepuse sa aiba serioase probleme cu inima, din pricina ca intai-statatorul altei manastiri ii pusese la indoiala credibilitatea, pretinzand ca-i stie „adevaratul” trecut. Prima manastire angajase un avocat spre a o da in judecata pe cealalta pentru „distrugerea reputatiei”, in cazul in care s-ar fi putut strange destule probe de calomnie in public. Cand manastirea i-a trimis Parintelui Serafim un articol care lua apararea egumenului lor, Parintele Serafim i-a sfatuit pe calugari „sa renunte a se lupta la acest nivel de controversa“.
„Singura noastra nadejde de a purifica atmosfera“, spunea el, „este sa ne ferim de orice controversa pe cat este cu putinta, sa ne ridicam deasupra ei cat putem, sa ne indreptam privirea spre cele de sus si sa nu ne lasam distrasi de cele de jos. Usor de zis, dar greu de facut – insa merita efortul”.
Tot in 1979, cand un misionar ortodox i s-a plans de afirmatiile si scrierile unor episcopi, Parintele Serafim i-a spus ca
„cel mai bun lucru este sa «uitati»”.
„Toate aceste lucruri”, continua el, „alcatuiesc un trist fundal pentru truda noastra ortodoxa – aici aveti dreptate. Insa va rog sa ascultati aceste cuvinte: Nu putem ingadui ca atitudinile noastre, insuflarea si truda noastra misionara sa-si ia tonul de la acesti factori negativi: trebuie ca noi insine sa generam o perspectiva pozitiva care sa ne insufle atat pe noi insine, cat si pe ceilalti”.
Cautand sa identifice motivele controverselor bisericesti actuale, Parintele Serafim scria:
„este ceva legat, intr-un fel sau altul, de marea problema a Ortodoxiei din ziua de azi (atunci cand cauta sa fie serioasa si credincioasa traditiei): prea mult calcul si prea putina inima. Am vazut aceasta si la […] preotii care urmeaza «linia bostoniana», si la numerosi convertiti; dar ce sa mai spun de altii – o vad si la mine, este parte din aerul pe care-l respiram in vremurile noastre «luminate» si orientate spre minte”.
Iar altundeva scria:
„Trebuie sa fie mai multa inima in Ortodoxia noastra si mai putina «logica de tip canonic», care duce la discordie si la schisma“.
Pentru a vedea un altfel de ton predominand in Biserica, Parintele Serafim se straduia sa propovaduiasca ceea ce el numea „Evanghelia ortodoxa pozitiva”. In anul 1978 a scris un lung eseu despre Fericitul Augustin care, spunea el, era
„o incercare in aceasta directie – aceea de a corecta partialitatea unora dintre «expertii teologi», fara a starni insa o batalie, ci aducand in prim plan virtuti crestine obisnuite, precum cumpatarea, iertarea, toleranta [ingaduinta, n.n.] etc. – care adeseori sunt pierdute din vedere atunci cand punem accentul exclusiv pe «corectitudine»” .
„ajutandu-ne astfel pe noi toti sa vedem slabiciunile lui si ale noastre intr-o lumina ceva mai limpede – caci, intr-o masura surprinzator de mare, slabiciunile lui sunt foarte apropiate de ale noastre” .
Dupa cum s-a mentionat mai sus, exagerarile teologice ale Fericitului Augustin nu erau mult deosebite de erorile unui ierarh mult mai apropiat de noi, Mitropolitul Antonie Hrapovitki. La fel cum Arhiepiscopul Ioan cautase odinioara sa evidentieze latura buna a Mitropolitului Antonie si sa-i indrepte cu blandete invatatura, tot asa proceda si Parintele Serafim cu Fericitul Augustin. Iata ce spunea si Sf. Fotie al Constantinopolului, citat de Parintele Serafim:
“Nu luam ca invatatura acele locuri unde ei s-au abatut, ci imbratisam oamenii” .
Aparut mai intai in Cuvantul Ortodox, eseul Parintelui Serafim s-a publicat postum si in volum, in colectia „Texte teologice ortodoxe” a editurii St. Herman Brotherhood. In duhul Arhiepiscopului Ioan, colectia urmarea sa prezinte invataturile pozitive ale Bisericii, ca o contracarare nepolemica a devierilor teologice moderne.
Parintele Alexei Young, in introducerea la studiul despre Augustin publicat la un an de la moartea Parintelui Serafim, amintea urmatoarele:
„In viata personala, Parintele Serafim se ferea cu tot dinadinsul de orice controversa sau tulburare. Ori de cate ori patimile pareau gata sa se dezlantuie, dorea sa fie cat mai departe. Este deci o ironie ca acest calugar pasnic a gasit necesar nu o data sa se pronunte raspicat (prin cuvantul tiparit) intru apararea vreunui «dezmostenit al soartei». «Dezmostenit al soartei» era orice persoana sau orice lucru din Biserica ce ii parea ca este tratat nedrept, fara milostivire, cu aroganta, in mod necinstit sau pus sa slujeasca interesele unei politici meschine.
(extras din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose” de Ierom. Damaschin, Editura Sophia, Bucuresti, 2005)
Legaturi:
- CURSUL DE SUPRAVIETUIRE ORTODOXA AL CUVIOSULUI SERAPHIM ROSE sau cum sa evitam fenomenul “maimutarelii duhovnicesti”
- CUVIOSUL SERAPHIM ROSE: PERSPECTIVA ORTODOXA ASUPRA LUMII (audio – inedit)
- Cuv. Seraphim Rose: ESTE MAI TARZIU DECAT CREDEM! VA MAI SUPRAVIETUI CREDINTA NOASTRA?
- CUVINTE DE TREZIRE SI DE LIMPEZIRE DUHOVNICEASCA DE LA CUVIOSUL SERAFIM ROSE (†2 septembrie): “Este mai tarziu decat credem”; “Nu trebuie sa umblam dupa semne spectaculoase, ci mai degraba sa cautam semne duhovnicesti…”
- CUVIOSUL SERAFIM ROSE (†2 SEPTEMBRIE 1982) si “noii inchinatori ai Americii”
- Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN (15 iunie) SI “RAVNITORII” SUPERCORECTI (I)
- Parintele Serafim Rose despre FERICITUL AUGUSTIN SI “ZELOTII” SUPERCORECTI (II): “Simt in aceste inimi reci o pregatire pentru lucrarea lui Antihrist”
- Parintele Serafim Rose denunta viclenia cea mai mare care ameninta Biserica de azi: „noul crestinism” umanist, ecumenist si lumesc
- Parintele Damaschin de la Platina, ucenicul Cuv. Seraphim Rose: SA STAM PURUREA NECLINTITI IN CREDINTA NOASTRA!
- PARINTELE SERAPHIM ROSE NE ARATA DE CE ESTE NECESAR SI CUM PUTEM SA DOBANDIM “CUGETUL PARINTILOR”
- Fericitul Seraphim Rose: CUM SA CITIM PE SFINTII PARINTI?
- Din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”: ADEVARUL CA PERSOANA (cap. 13)
- Din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”: Influente timpurii (cap. 16)
- Din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”: LUMEA ACEASTA TREBUIE SA SE SFARSEASCA (cap. 17)
- Cuv. Serafim Rose despre invatatura si faptele eretice ale flagelului ideologic al ecumenismului
- SFATURI PARINTESTI DE FOLOS EXCEPTIONAL SI PENTRU NOI de la Cuviosul Serafim de la Platina
- CUVIOSUL SERAFIM ROSE – “UN OMAL INIMII”
- Sfantul Serafim Rose (2 sept.) – Cautatorul Adevarului pana la capat si cu orice pret
- SFANTUL SERAFIM ROSE SI PRIVIREA ATINTITA SPRE PATRIA CEREASCA
- Minunile si mijlocirile Cuviosului Seraphim Rose dupa adormirea sa
- Parintele Seraphim si chemarea la convertire adevarata pentru crestinii fierti care suntem
- Despre uimitoarea convertire a unui protestant prin cercetarea minunata a Cuviosului Serafim Rose
- Ortodoxia confortabila si inchipuita sau despre ispitele generatiilor rasfatate
- Iara si iara… PERFUZII VITALE PENTRU INCERCARILE VREMURILOR
- Sa facem ceea ce putem cit mai este timp!
- “De-ajuns este mie!” – Primirea lui Hristos si dorul slobozirii de veacul acesta
- Cuviosul Serafim Rose: “Astăzi in Rusia, mâine în America”
- VIITORUL RUSIEI SI SFARSITUL LUMII
- Cuv. Serafim Rose: Ce sa facem pentru a discerne si a rezista ispitelor acestor vremuri?
- “VEDEŢI SĂ NU FIŢI AMĂGIŢI!”
- Fiara, Antihristul si profetul mincinos in talcuirea Vladicai Averchie Tausev (“Apocalipsa Sfantului Ioan: un comentariu ortodox”)
- Cuviosul Serafim Rose si lectia rezistentei marturisitoare si patimitoare a Rusiei prigonite
- CUVIOSUL SERAFIM ROSE DESPRE SEMNUL RACIRII INIMII. Cum “ajuta” galceava teoretica a calendarului la denaturarea credintei
- CUVIOSUL SERAPHIM ROSE: NU PUTEM CITA CANOANE UNUI OM CARE SE INEACA. Supercorectii, Patriarhia Moscovei si cazul dramatic al pr. Dimitrie Dudko
- “In ce stramta camasa de forta a logicii vor sa ne sileasca sa intram…” – ULTIMUL CONFLICT AL PARINTELUI SERAPHIM CU GRUPAREA ZELOTISTA
- “O ASTFEL DE „CORECTITUDINE” VA PRODUCE MEREU NUMAI SCHISME si in cele din urma ajuta numai miscarea ecumenica…”
- Cuv. Seraphim Rose: “Cerule! Ce se intampla cu oamenii?…” – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (I)
- DESPRE “SECTARISMUL ORTODOX” SI INSELAREA “DREPTILOR” HIPERCRITICISTI. Pur si simplu actual
- CUVIOSUL SERAPHIM ROSE IN “JUNGLA ZELOTISMULUI”
- Fericitul Seraphim Rose despre ORTODOXIA MILEI SI A DURERII INIMII si “SUPER-ORTODOXIA” INIMILOR RECI
- “O ORTODOXIE LAICA, DAR CARE NU E LUMEASCA…” sau: Cum putem aduce mireasma pustiei in lume?
- Din “Viata si lucrarile Parintelui Serafim Rose”: TOATA NADEJDEA LA HRISTOS!
- Din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”: PAREREA DE SINE
- Fiecare dintre noi poate fi un Iuda… Cum?!
- ATITUDINEA FATA DE EPISCOPI SI CANOANE sau Despre falsificarea sensului ascultarii duhovnicesti
- Intoarcerea Acasa
- INIMA INDURERATA
- Cuviosul Serafim Rose despre ISPITELE NOU-CONVERTITILOR sau cum se poate pierde harul la cei ravnitori
- Cuv. Seraphim Rose: DESCOPERIREA LUI DUMNEZEU IN INIMA OMULUI
- Daca exista controverse in Ortodoxie, unde este ultimul cuvant?
- Cuv. Seraphim Rose: Ce putem face pentru cei raposati?
- Pomenirea mortilor
- Ce inseamna sa-i iubim pe vrajmasii Bisericii si cum o putem face?
- CUVIOSUL SERAPHIM ROSE DESPRE RAPORTAREA LA DUHOVNICI SI LA AUTORITATILE DUHOVNICESTI SI DESPRE CALAUZIRE
- Parintele Seraphim Rose: Nu trebuie sa asteptam nimic altceva decat sa fim rastigniti
- Sfantul Serafim Rose: INNOIREA DUHOVNICEASCA NU VINE DE LA SINE!
- Parintele Serafim Rose – singuratate si indoieli pe calea cea stramta, imparateasca
- Cuv. Seraphim Rose: “Cerule! Ce se intampla cu oamenii?…” – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (I)
- Cuv. Seraphim Rose si lectia esentiala a discernamantului – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (II)
***
- Acatistul Sfantului Serafim Rose
- Audio – Parintele Seraphim conferentiind despre “Semnele sfarsitului lumii” !
- Audio – Father Seraphim Rose: Spiritual Father (Parintele Damaschin vorbind despre Parintele Seraphim Rose – mp3)
Iisuse de n-ai fi pe lume
Precum ai spus: „-pân’la sfârşit-”
Ce-ar fi creştinul azi întrânsa
Când răul s-a dezlănţuit?
De n-ai fi dat lumina vieţii
Şi adevărul n’ai fi spus
De n’ai fi fost şi om pe lume
Şi taine de n’ai fi adus,
De n’ai fi arătat (prin chinuri)
Slăvita Crucii biruinţă
De n-ar fi mărturie lumii
Ce-am fi cules din suferinţă ?
Ce-am fi iubit pe-această lume ?
Şi ce-ar fi fost azi mai presus
De năzuinţele pierzării
Atât de aprige, Iisus ?
Ce-am fi’nţeles din vieţuire
După atâtea mii de ani
De evoluţie umană
Când înşişi ne suntem duşmani ?
Ce ţintă ne-ar fi fost supremul?
Ce idol? Care Dumnezeu ?
În lumea noastră’n care totul
Fără de Tine iese rău?
Că rău-i astăzi pretutindeni
Şi nimeni nu-l mai izgoneşte,
Nu-l izolează, nu îl mustră
Ci dimpotrivă şi-l doreşte!
Plăcerile vieţii moderne
Au spart zăgazurile firii
Iar cel ce sincer luptă astăzi
Iisuse-n scopul mântuirii,
Este’ncolţit de grele curse
Prin tot ce mişcă-n jurul său
Iar lipsa vie de modele
L’ntoarce iar şi iar în rău.
Că sufletul lovit continuu
Nu ştie un’să mai privească
Ce să urmeze, ce s’aleagă
Când toate vin să-l înrobească .!
Ne-au prevenit părinţii noştri
Cei sfinţi şi vrednici din vechime
Că-n timpurile de pe urmă
La rău i se va zice „bine”!
Că lumea va privi năucă
La viaţa cea adevărată
Gândind că este-o nebunie
Şi-o năzuinţă demodată!
Că-i greu să mai pătrunzi în cuget
Să scoţi ce-i rău şi necurat
Când ţinta lumii nu-i lumina
Şi Dumnezeu, cu-adevărat.
Azi şi cei care vin Iisuse
Pe calea ta mântuitoare
Sunt chinuiţi de îndoială
Și greu cernuţi de înșelare.
Că toate trag spre rătacire
Slăvitule Mântuitor,
Și-au târât viaţa otrodoxă
Cu totul spre exterior.
Au dispărut vechii sihaştrii
Smerenia și simplitatea,
Și’n locul lor a intrat falnic,
Azi titlul și publicitatea.
Azi la putere-i teoria
Şi vorba adresată minţii
Nu forţa sfântă a trăirii
Nu Adevărul pocăinţei.
Toţi lămurim ortodoxește,
Orice cuvânt ce l’ai rostit,
Cât mai adânc și cât mai public,
Dar fără să îl fi trăit.
Toţi punem preţ pe instruirea
(Ce’nobilează azi credinţa)
Fără’a trăi cele’nvăţate,
Intocmai cum cere credinţa.
Tu tot ce’ai învăţat Iisuse,
Ai comfirmat și-ai dovedit,
Prin crucea care ai purtat-o
Spre’a fi tot omul mântuit.
Crucea vorbește fără vorbe
Adeverind tot ce ne’ai spus.
Că n’ai venit să ne’aduci vorbe
Ci să ne mântuiești, Iisus.
De nu ne’ar fi vorbit calvarul
Și chinul crunt al răstignirii,
N’am fi’nţeles că-n suferinţă
Se află taina mântuirii.
N’am fi primit nici pocăinţa,
Nici mila ei și nici iubirea,
Nici Adevărul Tău Iisuse,
In care este mântuirea.
Că nu atrage, nu convinge,
Cuvântul, (cât de bine spus),
Fără dovada vieţii noastre.
(Care comfirmă tot ce’am spus).
Cruca vorbește despre Tine
Și arată cât ești de smerit,
Cât de real, de viu, de sincer,
Ai confirmat tot ce’ai vorbit.
De’aceia fără de trăirea
Și adevaul pocainţei,
Nici noi dar nici semenii noștri
Nu cred în vorbele credinţei.
Zadarnic vorbe iscusite
Și fraze artistic intonate
Dacă de însăși viaţa noastră
Concret și viu nu-s comfirmate.
Acum nu mai avem modele
Asemenea Doamne Iisus,
Dar Crucea Ta în tot și’n toate
Ni-i totdeauna de ajuns.
Ea ia făcut vrednici p’apostoli
Pe mucenici, pe marii sfinţi,
La ea privind avem modelul
Și’ndemnul de’a trai smeriţi.
La ea privim în greul vieţii
Cel imposibil de parcurs,
Și cu nadejdea învierii,
Îti cerem ajutor de sus.
La ea privim când ni se pare
Că vom pieri sub suferinţă.
Ea ne dă viul și puterea
Să îndragim dreapta credinţă.
In aceasta carte a Parintelui Serafin Rose http://www.scribd.com/doc/7362773/Serafim-Rose-Semnele-Sfarsitului-Lumii am gasit scris spre sfirsit ca rusi fac propaganda cum ca Sfintul Andrei a fost in Rusia si nu in Scitia. Tot aici mai scrie si cum daca citesti scrierile sau rugaciunile unui sfint ( imi scapa numele ) poti sa te indracesti( asta chiar in undeva in ultima pagina …este publicata la o editura cunoscuta si nimeni nu o corecteaza. Doamne ajuta!
@ Morosan:
Pentru ca nu are ce corecta. Ideea este ca, citind fara discernamant, omul poate intelege gresit si poate urma in chip ratacit (fiindca nu intelege si e la ani lumina de ceea ce citeste acolo) experientele foarte inalte descrise in anumite carti ale sfintilor care au ajuns la o masura foarte mare – si e exemplificat cu Sf. Simeon Noul Teolog. Autorul nu face decat sa reia o idee a Sf. Ignatie Briancianinov si sa avertizeze asupra citirii dezordonate si fara sfatuire a cartilor. Deci nu de rugaciunile sfintilor era vorba. Nu cartile in sine pot indraci pe cineva, fireste, ci lipsa de discernamant si trufia celui necercat care cauta sa se ridice deodata la trepte ceresti inaccesibile lui. Intotdeauna trebuie sa avem in vedere tot contextul unei afirmatii ca sa nu ne simtim, spre vatamarea noastra.
Întotdeauna am avut o mare admiraţie faţă de adevăraţii convertiţi la ortodoxie, aşa cum a fost Cuviosul Seraphim Rose, cum a fost pr. Nicolae Steinhardt, cum este teologul Jean Claude Larchet, cum este chiar pr. Rafail Noica, ce s-a întors la ortodoxie după o lungă perioadă protestantă. Putând compara prin trăirea proprie ortodoxia cu alte forme de manifestare a credinţei, au putut face diferenţa. Descoperind ortodoxia la vârste diferite, şi dându-şi seama de adevărata ei valoare, au mers dincolo de cunoaşterea ei superficială, de trăirea ei normativă, şi au putut să desluşească marile adevăruri simple dar profunde de care noi ceilalţi reuşim să ne îndepărtăm din nebăgare de seamă şi din rutina obişnuinţei. Adevărurile de cristal precum „ortodoxia este firea omului” spus de părintele Rafail Noica sau „Omul trebuie să lupte pentru a deveni ceea ce este, adică trebuie să ducă un război greu pentru a primi ceea ce i s-a dat”, spus de părintele Nicole Steinhardt şochează prin simplitatea lor, ne readuc cu picioarele pe pământ şi ne reorientează către lucrurile cu adevărat importante.