Lucratorii netrebnici si Piatra din capul unghiului. CUVIOSUL SERAPHIM ROSE IN “JUNGLA ZELOTISMULUI”. Fanatismul “supercorectitudinii”
“Cunoaştem mulţi convertiţi ce se agaţă de «corectitudine» ca de un biberon şi cred că şi-ar mântui sufletele mai bine dacă ar fi puţin mai «incorecţi», dar mai smeriţi” (Cuv. Seraphim Rose).
In loc de talcuire la Evanghelia lucratorilor celor rai va propunem urmatorul capitol, extrem de important si de interesant, din “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”.
Iar cine citeste poate sa faca singur corelatiile si asemanarile intre Evanghelie si acest fragment si, mai ales, pe alocuri izbitor, dintre experientele si ideile de aici si realitatile prea-tulburi din lumea noastra bisericeasca de astazi. Este, in acelasi timp, nemaipomenit de reconfortant sufleteste sa te intalnesti cu o gandire si o simtire atat de sanatoase, atat de firesc si de curat ortodoxe, ca cele ale Cuviosului Seraphim, aplicate la un gen de situatii si probleme concrete si complicate… situatii si probleme care pe noi ne smintesc si ne confuzioneaza teribil si care ne fac, adesea, pe cei aflati zilnic sub avalansa falsificarilor ideologizante si lumesti, sa ne indoim ca mai stim care este adevaratul duh al Ortodoxiei. Iata de ce cuvintele Parintelui Seraphim vin acum ca o apa limpede si limpezitoare pentru toate sufletele care au nevoie de o perspectiva realmente ortodoxa fata de tot ceea ce se intampla astazi in Biserica si in jurul ei.
“SUPERCORECTITUDINE”
Fanatismul împiedică înţelegerea omului, dar credinţa adevărată îi dă libertate. (Sf. Macarie de la Optina)
Dintre toate filosofiile moderne cu care se confrunta Alexei Young, în calitate de profesor şi, mai târziu, de director de şcoală, poate cea mai puternică era cea a evoluţiei. Vedea că cei mai mulţi părinţi ignorau formidabilele dovezi ştiinţifice împotriva evoluţiei şi, de asemenea, faptul că evoluţia era folosită (adesea cu totul deliberat) spre a submina înseşi temeliile concepţiei creştine despre lume. El s-a hotărât să scrie un articol pentru aceşti părinţi, spre a-i face mai conştienţi de hrana intelectuală pe care o primeau copiii lor. Trimiţându-l Părintelui Serafim ca să-l revadă, l-a primit înapoi cu câteva sugestii şi cu încurajarea de a-l tipări în Nikodemos.
După o vreme, Părinţii Gherman şi Serafim au rămas foarte surprinşi când au primit o scrisoare scrisă de un preot al Bisericii Ruse din Afara Graniţelor, aflat sub îndrumarea duhovnicească a Mănăstirii Schimbării la Faţă din Boston, în care acesta îşi exprima neplăcerea faţă de articol. Conform părinţilor de la mănăstirea din Boston, evoluţia era un „subiect interzis”; iar pe preotul respectiv îl durea faptul că Alexei nu este de acord cu părerea lor. Mirat să citea în Nikodemos un articol împotriva unui „fapt” aşa de bine stabilit precum era evoluţia, preotul scria că Alexei, fiind un convertit ce îşi păstrase „perspectiva romană”, nu trebuie să aibă „privilegiul publicării” şi afirma că el îşi retrage orice sprijin pentru Nikodemos.
Pe când lucra la Împărăţia omului şi împărăţia lui Dumnezeu, Pr. Serafim investigase rădăcinile sociale, filosofice şi duhovniceşti ale evoluţionismului. Mai târziu, pe când urma cursurile teologice înfiinţate de către Arhiepiscopul Ioan, studiase învăţătura Bisericii Ortodoxe referitoare la crearea universului aşa cum a fost transmisă prin Scripturi şi scrierile Sfinţilor Părinţi. Astfel, legând de multă vreme că evoluţionismul era opus concepţiei ortodoxe despre lume, a tras concluzia că criticii ortodocşi ai articolului lui Alexei „pur şi simplu nu îşi dau seama unde anume duce evoluţia, fie în latura ei ştiinţifică, fie prin implicaţiile sale religioase şi teologice”. El îi scria lui Alexei:
„E vădit că articolul tău a atins ceva foarte adânc (suntem sincer uimiţi că oameni atât de ageri în ce priveşte problemele eclesiologice, ecumenismul etc., par să nu fi dat prea multă atenţie unui lucru aşa de însemnat precum evoluţia; pricina este probabil faptul că ea pare a fi în afara sferei bisericeşti)“.
Pr. Serafim l-a sfătuit pe Alexei să nu-i socotească pe criticii săi „în eroare”, ci, mai curând, neconştientizaţi. I-a spus să nu intre deloc în dispute, ci împreună să pregătească o prezentare mai amănunţită a întregului subiect. „Fără îndoială articolul tău te va face «impopular» în unele locuri”, îi scria el. „Nu te lăsa descurajat ori împins într-o postură «defensivă»”.
Dar mai aveau să urmeze încă multe. Alexei voia să tipărească separat un articol despre Giulgiul din Torino pe care îl primise de la cineva. Trimiţându-l Părintelui Serafim să-l verifice, acesta i-a răspuns sugerându-i să nu-l publice în forma sa actuală, fiindcă era plin de expresii romano-catolice care i-ar fi făcut pe unii ortodocşi să îl respingă imediat. Din păcate, răspunsul a venit prea târziu: înainte ca Alexei să poată comunica obiecţiile Părintelui Serafim către autorul articolului, acesta tipărise articolul şi-l trimisese tuturor abonaţilor revistei Nicodemos. „Când am descoperit acest lucru, am rămas consternat“, nota mai târziu Alexei, „căci obiecţiile Părintelui Serafim erau bune şi chibzuite şi introduse în articol fără nici o greutate”. Articolul despre Giulgiu i-a făcut pe criticii lui Alexei să fie şi mai convinşi că era un catolic nepocăit. După cum îşi amintea Pr. Serafim,
„i-am trimis Părintelui două lungi scrisori în apărarea lui Alexei (recunoscând şi greşelile sale) şi rugându-l să aplice principiul Vlădicăi Ioan de a avea încredere şi de a-i încuraja pe lucrătorii misionari fără a încerca să-i facă să intre într-un tipar preconceput sau să-i forţeze să se supună unei «autorităţi» standard. La mâhnirea noastră, Părintele a răspuns că Vlădica Ioan greşea în această privinţă şi convertiţii trebuie să fie «struniţi» uneori”.
Pr. Serafim observase şi alte semne ale acestei mentalităţi.
„Am fost sincer îngroziţi”, scria el, „să aflăm că Părintele sugerase cam cu un an în urmă ca Vlădica Vitalie [al Canadei] să aibă în grijă convertiţii sau preoţii convertiţi, ca să evite «greşelile» trecutului. Da, poate că aceasta ar însemna sfârşitul «greşelilor» (deşi ne îndoim chiar şi de acest lucru), dar ar însemna şi sfârşitul mişcării misionare în Biserica din Afara Graniţelor. (Şi nu ar fi de nici un ajutor să se ocupe altcineva mai bun, căci principiul în sine este primejdios“.)
Curând, Alexei a primit o „Scrisoare deschisă” de 21 de pagini de la mănăstirea din Boston, împotriva articolelor pe care le tipărise.
„Este vădit că autorul ei”, îi scria Pr. Serafim lui Alexei, „s-a folosit în chip necuvenit de tine spre a te discredita cu totul, întemeindu-se pe reputaţia mănăstirii împotriva ta: un „nimeni”. El se lasă purtat de valul unei mode intelectuale care va trece şi nu va fi spre binele mănăstirii faptul că şi-a îngăduit să facă aceasta şi să nu înfrunte adevăratele probleme intelectuale ale zilei. Roagă-te Vlădicăi Ioan ca să te călăuzească. Să ştii că nu totul depinde de ceea ce «gândesc» unii oameni despre tine şi, de asemenea, că la timpul cuvenit se vor ridica voci şi în favoarea ta”.
„Scrisoarea deschisă” s-a publicat într-o broşură şi a fost trimisă în întreaga ţară. După ani, amintindu-şi de această acţiune şi de altele similare ale mănăstirii din Boston şi ale apropiaţilor ei, Pr. Serafim scria:
„Nu faptul că au avut obiecţii ne-a supărat, […] ci, mai curând, felul în care au făcut-o. Din corespondenţă cu [ei] am înţeles limpede că aceştia credeau că nu poţi avea păreri diferite sau interpretări în privinţa unor astfel de subiecte: «părerea ortodoxă» trebuia să fie cea în favoarea evoluţiei (!) şi împotriva Giulgiului. Noi socoteam că creştinii ortodocşi pot măcar să discute aceste subiecte în mod prietenesc; dar, după părerea lor, ele nu se pot discuta, ci trebuie acceptată părerea «experţilor ortodocşi». […] După aceasta au început să spună oamenilor «să se ţină departe de Etna», fiindcă Alexei Young era «doar un romano-catolic» şi cunoaştem oameni care le-au urmat sfatul. […]
Deci prima pricină de a fi supăraţi pe ei a fost descoperirea că alcătuiseră un partid politic [tabara ideologica, n.n.] în Biserica noastră iar cei ce nu erau de acord cu «linia partidului» erau eliminaţi şi priviţi ca non-existenţi, iar unii oameni sunt chiar avertizaţi asupra «primejdiilor» de a avea contact cu asemenea oameni. […] Urmând tradiţia rusească a «îndelungii răbdări», multă vreme nu am spus mai nimic spre aceste lucruri, şi nu avem faţă de ei acelaşi simţământ, nădăjduind că a fost doar o neînţelegere ce se va schimba cu timpul”.
Prin 1973, Părinţii Serafim şi Gherman au început a descoperi nu numai că se formase un „partid politic”, ci şi că folosea tehnici politice ca să-şi atingă scopurile. De pildă, în 1972, unul dintre preoţii grupului i-a sugerat lui Young să «contopească» revista sa Nikodemos cu revista lor, spunând că ar fi fericiţi să tipărească un periodic combinat spre a-l „uşura” pe Alexei.
“Pe atunci ni s-a părut ceva foarte ciudat”, îşi amintea Pr. Serafim, „şi l-am sfătuit pe Alexei să-şi continue publicarea independent; abia mai târziu ne-am dat seama că prin acest mijloc intenţionau să pună mâna pe Nikodemos şi să se asigure că nu vai tipări niciodată ceva care să fie în dezacord cu «linia partidului». Mai apoi, i-au spus lui Andrew Bond din Anglia că vor distribui publicaţia sa, The OldCalendarist (Vechii Calendarişti), în America, dar numai cu condiţia ca să nu se tipărească nici un articol fără a fi controlat de ei. În 1973, când i-am întrebat dacă ne pot ajuta la distribuirea propusului periodic de limbă rusă (pe care însă n-am mai reuşit să-l scoatem) au insistat să-i lăsăm pe ei să-l tipărească şi am început să ne dăm seama că până şi lucrarea noastră în limba rusă urma să fie «cenzurată la Boston», şi nici măcar de către vorbitori de rusă, ci de către convertiţi care învăţaseră puţin ruseşte.
Alte «tehnici politice» includeau răspândirea zvonului că unele publicaţii sau persoane sunt «în afara liniei partidului». De pildă, după publicarea articolelor despre Giulgiu, Alexei a primit un număr de scrisori de la [acest grup] prin care îşi anulau subscripţiile la Nikodemos oferindu-i, în loc de o critică prietenească, aşa cum te-ai fi aşteptat de la nişte fraţi creştini ortodocşi, doar o rece întrerupere a relaţiilor.Alexei a fost atât de deprimat şi rănit de tratamentul la care l-au supus atunci, încât ar fi renunţat cu totul la publicare dacă nu l-am fi sprijinit, spunându-i că nu toţi cei din Biserică aveau o atitudine atât de rece”.
Astfel, cu diverse prilejuri, părinţii au primit semnale clare că noul partid intenţiona să facă să predomine «linia de partid», cel puţin asupra convertiţilor din Biserica Rusă din Afara Graniţelor şi, dacă se putea, şi asupra ruşilor.
„Toată această tentativă”, scria Pr. Serafim, „este atât de străină duhului ortodox, încât am găsit-o extrem de dezgustătoare, un fel de iezuitism strecurat în Biserica noastră“.
Pr. Serafim a observat că noul partid începuse să practice principiul „iezuit” ce spune că „scopul scuză mijloacele”.
„În 1973, când am fost la o conferinţă a lor”, îşi amintea Pr. Serafim, „[unul dintre preoţii lor] mi-a spus un lucru pe care nu l-am luat prea mult în seamă atunci, dar pe care îl văd acum ca pe o parte a problemei» care au devenit ei pentru noi: Mi-a spus că dacă cineva lucrează în favoarea unei cauze bisericeşti bune, îi este îngăduit să mintă, să înşele etc., pentru acea «cauză bună». Din păcate, am văzut acest principiu iezuit aplicat în rândurile lor în modul cum răspândesc poveşti despre oamenii pe care nu-i agreează sau cum falsifică poziţia oamenilor pe care vor să-i critice etc. La un moment dat, facţiunea cu pricina a început a aduce citate împotriva lui Alexei din scrisori pe care acesta ştia precis că nu le scrisese niciodată!”.
„Faptul că ţi se pun în seamă scrisori ce nu există”, l-a sfătuit Pr. Serafim pe Alexei, „ar trebui să te facă să te trezeşti şi să-ţi dai seama că nu poţi lupta împotriva unor astfel de atacuri, dacă eşti un om cinstit. Deci nici să nu o faci. Lasă-i să facă şi să spună ce vor”.
„Scrisorile deschise” venite de la facţiunea în cauză i-au făcut în primul rând pe părinţi să concluzioneze că este ceva necurat la mijloc. Începând din 1973, aceste scrisori au fost trimise unor oameni din Biserica Rusă din Afara Graniţelor pe care partida respectivă voia să-i critice şi să-i îndrepte, printre aceştia fiind şi ierarhii principali şi câţiva episcopi.
„Aproape fără excepţie“, nota Pr. Serafim, „scrisorile cu pricina ne-au făcut o impresie proastă. Luate pe puncte, ele sunt «corecte», dar sunt scrise pe un ton de autoîndreptăţire, de ironie subtilă şi de rece superioritate“.
Multe scrisori erau de fapt ample eseuri pline de lungi pasaje teologice care abia dacă aveau vreo legătură cu subiectul discutat. Un tânăr convertit din Anglia, primind o astfel de scrisoare cu referire la el, a rămas foarte descurajat; dar Pr. Serafim i-a arătat ce se află în spatele ei; era, spunea el,
„un rece şi bine calculat vehicul al slavei de sine, ascunsă sub o mască de falsă smerenie şi «duhovnicie» (ruşii ar numi-o «unsuroasă»). […] Pr. Gherman, care are un mod cu totul rusesc de a aborda astfel de lucruri, după ce a citit scrisoarea, a spus: «Omul care a scris-o nu crede în Dumnezeu», adică: tot ceea ce e sfânt, duhovnicesc sau canonic în ea este folosit într-un alt scop, iar scrisoarea e lipsită de inimă şi de simţire ortodoxă. […] Scrisoarea nu merită nici un răspuns. Ei sunt experţi în această tactică şi orice răspuns ai da, ţi l-ar face bucăţi, ştiind prea bine cum să facă să pară că tot ceea ce spui e greşit“.
Pr. Serafim numea atitudinea care produsese acele scrisori ca fiind „duhovnicească doar privită în oglindă” [narcisista,n.n.]. Observase că toate scrisorile de la oamenii din partida respectivă
„respiră acelaşi aer, ca şi cum ar fi scrise de acelaşi om, deşi pe unii dintre scriitori îi ştim personal că nu sunt deloc aşa. […] Recent am dat peste nişte scrisori trimise nouă de la Boston în urmă cu doisprezece ani – şi ce diferenţă! Pe atunci erau doar nişte nevoitori, prea prinşi de truda zilnică spre a mai scrie asemenea epistole prolixe. Ce să se fi întâmplat?”
Ca să facă să predomine propriile păreri în Biserica Rusă din Afara Graniţelor, noua facţiune nu s-a oprit la „scrisori deschise”, ci a început să submineze sistematic autoritatea celor mai respectaţi dascăli ortodocşi din veacurile mai recente. Principala lor armă, nota Pr. Serafim, „este recenta modă academică de a căuta pretutindeni «influenţe apusene» în textele noastre teologice“.
Cei mai mulţi dintre dascălii mai recenţi, de la Sf. Nicodim Aghioritul până la Arhiepiscopul Averkie, au fost acuzaţi de a se fi aflat sub această influenţă, de a fi „scolastici”. Teologii partidei cu pricina dădeau de înţeles oamenilor că ei cunosc mai multe despre teologia ortodoxă decât Sf. Nectarie al Pentapoliei, Sf. Ioan din Kronstadt (care a vorbit despre „meritele” lui Hristos), Arhiepiscopul Ioan Maximovici (care autorizase scrierea slujbei unui sfânt părinte – Fericitul Augustin) şi Stareţii de la Optina.
„O asemenea impertinenţă”, scria Pr. Serafim, „nu poate decât să dăuneze adevăratei cauze a reînnoirii vieţii ortodoxe din izvoarele proaspete ale Tradiţiei ortodoxe”.
După cum şi-a dat seama Pr. Serafim, teama de „influenţa apuseană” se întemeia pe un semiadevăr.
„Pr. Mihail Pomazanski”, scria el, „şi alţi buni teologi vor admite fără şovăire că au existat asemenea „influenţe apusene” în textele teologice din ultima perioadă a istoriei ruse (şi greceşti), dar ei subliniază, că influenţele au rămas exterioare, neatingând vreodată inima învăţăturii ortodoxe. A spune altceva înseamnă a admite că ortodoxia s-a pierdut (!) în aceste veacuri şi abia acum tinerii «teologi» […] «regăsesc» ortodoxia Părinţilor. Dacă asemenea renumiţi teologi, precum Mitropolitul Filaret al Moscovei, Episcopul Teofan Zăvorâtul, Episcopul Ignatie Briancianinov, Arhiepiscopul Averkie de Jordanville, Pr. Mihail Pomazanski, nu sunt defel ortodocşi, ca şi, în general, teologia predată în seminariile noastre de mai bine de un veac, atunci înseamnă că ne aflăm într-o stare foarte primejdioasă, şi unde vom afla autoritatea teologică cu care să stăm tari împotriva tuturor erorilor şi ispitelor acestor vremuri? [Teologii noii partide] învaţă: Noi vă vom învăţa ce este corect, noi îi vom citi pe Sfinţii Părinţi pentru voi şi vă vom învăţa dogma corectă, noi avem traducători şi tâlcuitori excelenţi ce sunt mai ortodocşi decât Episcopul Teofan Zăvorâtul, Mitropolitul Filaret al Moscovei, Arhiepiscopul Averkie şi toţi ceilalţi. Aceştia joacă un joc nespus de primejdios: fără să vrea, ei îşi surpă de sub picioare temeliile ortodoxe”.
Pr. Serafim credea că aceşti aşa-zişi tradiţionalişti şi zeloţi făceau exact acelaşi lucru ca şi aşa-zişii liberali ai şcolii pariziene: rupeau verigile şi tăiau rădăcinile recente ce duc către vechii Părinţi, ca să poată deveni ei înşişi nişte autorităţi. Noii teologi din şcoala „tradiţionalistă” pretindeau acum că ei „au reuşit să se dezbare de uzura scolastică a teologiei noastre şi să se întoarcă la credinţa Părinţilor”. Acelaşi lucru îl pretindea şi şcoala pariziană. Iată ce-i scria Pr. Serafim unui preot:
„Acest lucru vă îndreaptă către un fel de protestantism, socotind că există o lacună în tradiţia teologică ortodoxă pe care numai grupul dvs. reuşeşte să o repare, sărind peste intervalul «robiei latine» şi întorcându-se la «izvoarele originare». […] Însăşi noţiunea de «robie latină» este pusă în joc de către Pr. Alexander Schmemann şi colegii săi cu scopul precis de a nimici ideea continuităţii Tradiţiei ortodoxe de-a lungul veacurilor. SĂ NU CĂDEŢI ÎN ACEASTĂ CAPCANĂ! Există mari teologi ai ultimelor veacuri ce au folosit expresii pe care ne-ar plăcea să le vedem îmbunătăţite; dar aceasta nu înseamnă că ei se aflau în «robia latină» sau că trebuie discreditaţi. Ei nu folosesc acele expresii în acelaşi context ca latinii, deci subiectul cu pricina nu este foarte important”.
„O Ortodoxie bine echilibrată”, scria altundeva Pr. Serafim, „poate primi cu uşurinţă orice influenţe străine, îndreptându-le şi făcându-le ortodoxe; dar o «linie de partid» unilaterală se rupe singură de curentul principal al Ortodoxiei”.
Până la urmă, Pr. Serafim a identificat acest neo-tradiţionalism ca pe un fel de „reînnoire dinspre dreapta“.
„Ortodoxia de Boston”, scria el, „este în realitate un fel de aripă dreaptă a «ortodoxiei pariziene», o ortodoxie «reformată» care, întâmplător, este foarte «corectă», dar, de fapt, este tot aşa de mult în afara tradiţiei ortodoxe ca şi Parisul, şi tot în aceeaşi măsură, o creaţie a logicii omeneşti. O ispită cumplită pentru vremea noastră” .
Referitor la lipsa de rădăcini din neotradiţionalism, Pr. Serafim scria:
“Ei trebuie «să facă totul singuri», fără nici un om şi fără vreo tradiţie stabilă să-i corecteze. «Rădăcinile» lor sunt mai curând în America secolul al-XX-lea, ceea ce explică tonul «modern» al epistolelor lor şi eşecul lor în a înţelege întreaga semnificaţie, originea religioasă şi contextul «evoluţiei.» […] Am văzut deja câteva exemple (în special atunci când încearcă să intre în sfera rusească, în care sunt cu totul pierduţi) ale felului în care se aruncă asupra anumitor subiecte pe baza simplei impresii şi la întâmplare, tocmai datorită lipsei unui teren teologic ferm. Nu au încredere în bătrânii lor ruşi (şi ne cam îndoim că au vreun bătrân grec de la care să primească sfat). […] Ba chiar se laudă că ei singuri sunt «mari teologi» ce tocmai au descoperit o tradiţie teologică pierdută; dar în fapt teologia lor este deosebit de grosolană şi simplistă, mai ales când e pusă alături de scrierile unui teolog cu adevărat mare, din tradiţia ortodoxă neîntreruptă – Pr. Mihail Pomazanski din Jordanville, care e subtil, rafinat, adânc şi total ignorat de «străluciţii teologi tineri.» […] Noi înşine, nefiind teologi, […] cerem adeseori sfat de la Pr. Mihail şi de la alţii în judecata cărora avem încredere şi o respectăm, ştiind că astfel suntem într-o bună tradiţie trebuie şi nu trebuie să ne încredem în judecata noastră imperfectă pentru orice răspuns”.
Unul dintre lucrurile cu care neotradiţionaliştii nu erau de acord era folosirea Catehismului din secolul al XIX-lea al Mitropolitului Filaret al Moscovei, care era cât pe ce să fie înlocuit, cândva cu Catehismul Mitropolitului Antonie Hrapoviţki. Ei numeau lucrarea Mitropolitului Filaret „romano-catolică” şi „groaznică”, chiar dacă , aşa cum am văzut, tocmai acest catehism era cel recomandat de către Arhiepiscopul Ioan.
O altă problemă o constituiau sfinţii despre care neotradiţionaliştii spuneau că sunt „neortodocşi” sau chiar eretici şi trebuie scoşi din calendar. Pr. Serafim a fost foarte dezamăgit când revista lor a publicat un atac la adresa Fericitului Augustin pe care îl iubea. Articolul îi numea pe cei ce-l cinsteau pe Augustin „neinstruiţi teologic” şi „cu înclinaţii latine”. Însă, aşa cum arăta Pr. Serafim într-o scrisoare, aceasta i-ar fi inclus şi pe Arhiepiscopul Ioan, pe Sf. Nicodim Aghioritul, ca şi tradiţia teologică greacă şi rusă a veacurilor al XIX-lea şi al XX-lea, ca să nu mai spunem de Părinţii de la al cincilea Sinod Ecumenic.
„Tradiţia universală a Bisericii Ortodoxe”, scria el, „îl acceptă pe Fericitul Augustin ca pe un Sfânt Părinte, deşi cu anumite greşeli [teologice] – cam la fel ca pe Sfântul Grigorie al Nyssei în Răsărit”.
Atacul la adresa Fericitului Augustin i-a dezvăluit Părintelui Serafim faptul că teologii neotradiţionalişti erau în afara duhului teologiei ortodoxe:
„nu fiindcă nu ar fi destul de deştepţi sau citiţi, ci fiindcă sunt prea pătimaş preocupaţi să arate cât sunt ei de corecţi întotdeauna”.
Într-o altă scrisoare spunea:
„Adevărata perspectivă ortodoxă este, întâi de toate, aceea de a nu te încrede în concepţia ta „teologică” abstractăşi de a te întreba: Ce gândesc bătrânii noştri, ce gândesc Părinţii mai recenţi? Şi luând părerile lor cu respect, începi să îţi compui propria imagine. […] Oricine a citit Mărturisirile Fericitului Augustin cu simpatie, nu se va mai grăbi «să-l scoată din calendar», căci vede în carte acea râvnă şi dragoste arzătoare care e tocmai lucrul ce lipseşte aşa de mult din viaţa noastră bisericească de azi! […] Şi poate că „occidentalismul” Fericitului Augustin îl face şi mai relevant pentru noi cei de azi, care suntem aşa de cufundaţi în Apus şi în modul său de gândire”.
Pr. Serafim îşi amintea cum, atunci când l-a întrebat pe Arhiepiscopul Ioan despre „dogma” Mitropolitului Antonie, el a evitat subiectul şi a început să vorbească despre Fericitul Augustin, ca şi cum în mintea lui îi asocia pe Mitropolitul Antonie şi pe Fericitul Augustin. Luând exemplu din atitudinea sa, Pr. Serafim a spus cândva:
„Dacă îl numim eretic pe Fericitul Augustin, atunci trebuie să-l numim şi pe Mitropolitul Antonie; dar dacă îl acceptăm pe Mitropolitul Antonie ca pe un mare ierarh, iertându-l pentru eroarea sa, atunci trebuie să facem la fel şi cu Fericitul Augustin”.
Părerea sa era în vădit contrast cu logica teologilor neotradiţionalişti care, respingându-l pe Fericitul Augustin, afirmau că Mitropolitul Antonie era de fapt singurul dascăl din vremurile mai recente care era cu totul liber de „influenţa apuseană”.
Aşa cum Pr. Serafim i-a spus odată Părintelui Gherman, adevărata „influenţă apuseană” se putea vedea la cei ce puneau părerea unui singur om (în acest caz, liderul partidei lor) deasupra mărturiei Tradiţiei vii. Tocmai un astfel de concept asupra autorităţii, spunea el, pricinuise erorile teologice din Biserica Romană contemporană. Într-o scrisoare el se lamenta:
„Oare ortodoxia noastră din America a devenit atât de îngustă încât trebuie să fim sub dictatura «papă-expert» şi să acceptăm o «linie de partid» în orice subiect imaginabil? Aceasta ar fi contrar tuturor celor ce am învăţat de la Vlădica loan şi am aplicat în munca misionară”.
Acest tip de îngustime era numit de Pr. Serafim cu termenul de „supercorectitudine” iar uneori îl mai numea şi „boala corectitudinii”. Vedea ce putere de atracţie poate avea ea asupra tinerilor, atât asupra celor convertiţi şi asupra ortodocşilor născuţi în Occident. Noile autorităţi „supercorecte” observa el,
„le oferă câteva «răspunsuri simple» la întrebări complexe, lucru foarte atrăgător pentru cei uşor nesiguri sau şovăielnici în credinţa lor. […] Cunoaştem mulţi convertiţi ce se agaţă de «corectitudine» ca de un biberon şi cred că şi-ar mântui sufletele mai bine dacă ar fi puţin mai «incorecţi», dar mai smeriţi”.
Prin demersul său modern şi extrem de logic, aripa „supercorectă” s-a plasat deasupra simplilor credincioşi greci din „vechea şcoală”; iar Pr. Serafim a simţit că mentalitatea lor era străină şi de cea a mult-pătimitorilor ruşi. Iată ce scria într-o scrisoare:
„Din toată «înţelepciunea» lor pare să lipsească un element de bază, unul pe care Sfinţii Părinţi îl subliniază ca fiind esenţial pentru autentica viaţă ortodoxă: suferinţa. «Înţelepciunea» născută din tihnă şi dispute goale nu are rost; dar înţelepciunea născută dintr-o suferinţă profundă (aşa cum a dat Dumnezeu mai ales ruşilor din ziua de azi) este singura cu adevărat echilibrată şi sănătoasă, chiar dacă ea nu poate da un răspuns rapid la orice întrebare pusă în glumă. Să încercăm a intra mai adânc în această suferinţă, dacă Dumnezeu ne va da harul Său!”
Unul dintre „răspunsurile simple” furnizate de către contingentul supercorect se referea la relaţiile dintre feluritele Biserici Ortodoxe. Ei susţineau că Bisericile nou-calendariste sau implicate în activităţi ecumenice erau „eretice” sau „nevalabile”, că „nu sunt deloc biserici”, că episcopii lor erau „pseudo-episcopi” şi că nu aveau har în Tainele lor.
Unii dintre preoţii de frunte ai noii facţiuni, înainte de a fi primiţi în Biserica din Afara Graniţelor fuseseră hirotoniţi de una din aceste Biserici nou-calendariste, Arhiepiscopia Greacă a Americii. Aceşti preoţi îşi alcătuiseră o întreagă teorie conform căreia Arhiepiscopia Greacă, datorită activităţilor ecumenice şi-ar fi pierdut harul cândva după hirotonia lor.
Din nefericire, unul dintre preoţi avea un frate care era încă preot în Arhiepiscopia Greacă. În timpul unei vizite la Platina, el i-a spus Părintelui Gherman: „Fireşte că nu mă rog pentru fratele meu!” – vrând să spună că nu se roagă pentru el la Sfânta Liturghie, când se pomenesc ortodocşii. Uluit, Pr. Gherman s-a dus să-i spună Părintelui Serafim. „Îţi poţi închipui aşa ceva?”, a întrebat el. „E vorba de fratele său de sânge, hirotonit de acelaşi episcop ca şi el!”
Părintele Serafim şi-a mijit ochii a mirare. „Ăsta cu siguranţă este «corect», a spus el oftând.
Când Cuvântul Ortodox a publicat un apel al Bisericii Ortodoxe din Uganda lovită de sărăcie, având nevoie urgentă de hrană, îmbrăcăminte, cărţi duhovniceşti, icoane etc., unul dintre preoţii supercorecţi le-a scris părinţilor pentru a întreba dacă aceşti ortodocşi africani erau „cu adevărat fraţi”. Preotul susţinea că dacă aparţineau unei jurisdicţii nou-calendariste (cum de fapt şi erau), adică „una lipsită de har”, nu trebuie ajutaţi. „Mai bine donez cât pot unei familii sau organizaţii ortodoxe care merită”, concluziona el.
„Cum am putea combate acest elitism rece?” – s-a întrebat Pr. Serafim la citirea acestei scrisori.
Concepţia supercorectă despre har – sau mai degrabă despre lipsa de har – a pricinuit multe probleme Bisericii Ruse din Afara Graniţelor. Liderii facţiunii supercorecte le dădeau de înţeles oamenilor, mai ales convertiţilor impresionabili, că episcopii Bisericii Ruse din Afara Graniţelor socoteau că această Biserică este singurul trup ortodox rămas în lume şi că aproape tot restul Bisericilor sunt lipsite de har. Însă, aşa cum observa Pr. Serafim,
„episcopii noştri refuză «definească» acest subiect şi să facă totul «alb şi negru»; şi sunt sigur că, poate fără excepţie, episcopii noştri nu numai că refuză să le declare fără har, ci cred (lăsându-le cel puţin avantajul unei îndoieli) că au har“.
Mulţi dintre aceşti ierarhi şi-au ridicat glasul cu putere împotriva ecumenismului, serghianismului etc., dar nu au rupt în mod oficial comuniunea cu vreo Biserică, afară de Patriarhia Moscovei – şi chiar şi în acest caz nu au îndrăznit să o declare „lipsită de har”. Aşa cum scria Pr. Serafim altundeva,
„Episcopii [Bisericii Ruse din Afara Graniţelor] chiar au refuzat în mai multe rânduri să facă o asemenea declaraţie; iar în declaraţia lor de la Sinodul din 1976, ei chiar s-au adresat preoţilor sinceri şi râvnitori din Patriarhia Moscovei în termeni rezervaţi doar preoţilor care posedă şi transmit harul lui Dumnezeu”.
Ducându-se în Grecia, facţiunea supercorectă a încercat să creeze legături politice între Biserica Rusă din Afara Graniţelor şi cea mai extremistă toate grupările vechi-calendariste, cea a mateiţilor, care credeau nu numai că toate Bisericile nou-calendariste erau lipsite de har, ci că orice Biserică ce avea de-a face cu ele era lipsită de har. Mai apoi, planul a căzut, fiindcă mateiţii au aflat că, contrar a ceea ce li s-a dat de înţeles, Biserica Rusă din Afara Graniţelor era mult prea „liberală” pentru ei.
În 1976, misiunea ortodoxă de limbă engleză a primit şi ea o lovitură când unele persoane (mai ales convertiţi nesiguri pe ei) care fuseseră botezaţi în alte Biserici Ortodoxe canonice au fost îndrumaţi de către contingentul supercorect să se reboteze în Biserica Rusă din Afara Graniţelor.
„Recent”, scria Pr. Serafim, „unii au dorit să vadă asemenea «rebotezări» săvârşite în eparhia noastră a Americii de Vest, dar Arhiepiscopul Antonie a refuzat cu multă înţelepciune să le îngăduie, lucru în care noi i-am dat tot sprijinul nostru – căci, într-adevăr, aceasta ar fi echivalat cu o declarare a absenţei harului în Arhiepiscopia Greacă“.
Episcopul Nectarie s-a alarmat auzind de această practică fără precedent. „Poate că al doilea botez”, a remarcat el, „spală harul de la cel dintâi”.
În 1976, la apogeul maniei corectitudinii, Pr. Serafim a explicat unui convertit de ce drumul lui nu poate urma acest tip de „zelotism”.
„«Stricteţea» lor”, scria el, „îi sileşte să se implice aşa de tare în politica bisericească încât problemele duhovniceşti devin cu totul secundare. În ce mă priveşte, ştiu că dacă ar trebui să mă aşez şi să mă gândesc ce nuanţă de «zelotism» este cea «corectă» astăzi, mi-aş pierde întreaga pace a minţii şi mi-aş pune mereu problema ruperii comuniunii, a felului cum li se va părea acest lucru altora, a «ce vor crede grecii» (şi care greci?) şi «ce va crede Mitropolitul?» Şi nu aş mai avea timp sau înclinare să primesc insuflarea pustiei, a Sfinţilor Părinţi şi a minunaţilor sfinţi din vechime şi din vremurile moderne care au trăit într-o lume mai înaltă. În vremea noastră mai ales, nu este cu putinţă să fii cu totul detaşat de asemenea probleme, dar să nu punem carul înaintea boilor“.
Într-o altă scrisoare scria:
„Noi cei care dorim să rămânem în adevărata tradiţie a Ortodoxiei trebuie să ne arătăm osârduitori şi fermi în ortodoxia noastră, fără a fi fanatici şi fără a îndrăzni să-i învăţăm pe episcopii noştri ce trebuie să facă. Şi, mai presus de orice, trebuie să ne străduim să păstrăm mireasma Ortodoxiei, fiind măcar puţin mai nelumeşti, desprinşi de toate grijile şi politicile, chiar ale Bisericii, hrănindu-ne cu hrana cea de dincolo de lume pe care Biserica ne-o dă atât de îmbelşugat“.
A existat o vreme când Pr. Gherman se temea că grupul supercorecţilor era destul de puternic spre a da tonul pentru toţi convertiţii la ortodoxia tradiţională din America şi în special cei din Biserica Rusă din Afara Graniţelor. Dar Pr. Serafim, deşi îl durea să vadă cum oamenii sunt prinşi de acest extremism, nu era prea convins. Citându-l pe Abraham Lincoln, el i-a spus părintelui Gherman:
„E adevărat că îi poţi prosti pe toţi oamenii un timp; îi poţi prosti pe unii chiar tot timpul; dar nu îi poţi prosti tot timpul pe toţi”.
Judecând după felul cum mergeau lucrurile Pr. Serafim a prezis că până la urmă, grupul supercorecţilor va pune la cale o schismă şi va sfârşi ca o sectă îngustă şi izolată. De-a lungul anilor a afirmat acest lucru de mai multe ori în scrisorile sale:
15 iunie 1976: „În viitor «aripa dreaptă» a ortodoxiei se va diviza probabil în mai multe mici «jurisdicţii», cele mai multe anatematizându-se şi luptându-se unele cu altele. […] Trebuie să menţinem contactul viu cu clericii ruşi mai bătrâni, chiar dacă unii dintre ei ne par poate puţin prea «liberali», altfel ne vom pierde în jungla «zelotismului» ce creşte în jurul nostru!”
8 iulie, 1980: „Noi înşine am simţit de la o vreme că Pr. … şi alţii care îi împărtăşesc atitudinea se îndreaptă direct către o schismă, care acum pare inevitabilă dacă nu îşi schimbă direcţia. Nimeni nu are nevoie de o astfel de schismă: sunt aşa de multe grupuri de ortodocşi «corecţi» în Grecia de azi (nici unul în comuniune cu ceilalţi), încât un nou grup nu va face decât să dovedească puterea diavolului de a diviza pe creştinii ortodocşi“.
27 octombrie 1980: „Privesc cu durere şi întristare întreaga situaţie…, dar nu am puterea de a face nimic. […] Inevitabila schismă pe care ei o pregătesc acum (dacă nu se schimbă cât mai curând) va fi ultimul pas într-un proces pe care numai ei îl pot schimba”.
17 septembrie 1981: „Judecând după ultima izbucnire, schisma este aproape şi mi-e teamă că «majoritatea tăcută» a preoţilor şi a mirenilor noştri vor ofta doar uşuraţi când vor fi plecat cei ce bagă zâzanie, lăsând în urma lor o recoltă negativă de rea-voinţă şi continuându-şi, pe un ton şi mai înalt, ponegrirea şi ura din noua lor «jurisdicţie».
Dumnezeu să ne păzească de toate acestea! Te rog să-mi ierţi francheţea, dar simt că este deja foarte târziu, şi oricine poate face ceva e mai bine să o facă acum. Ştiu că Dumnezeu va continua să păzească Biserica Sa şi cred că va face să prospere adevărata misiune ortodoxă care tocmai începe în Biserica noastră […] Dar tragedia sufletelor prinse într-o schismă produsă de încăpăţânare va fi incalculabilă“.
8 decembrie 1981: „Cât de tragic este faptul că unii îi scot pe cei din turma lor (chiar dacă mică) din comuniunea cu singurii oameni care ar putea încă să-i înveţe ce este ortodoxia şi să-i ajute să se trezească din fanteziile lor despre o ortodoxie supercorectă ce nu există niciunde în lume”.
Din nefericire, la scurt timp după adormirea părintelui Serafim prevestirea sa s-a împlinit aşa cum scrisese.
„Toate acestea vor trece ca un groaznic coşmar”, remarca Pr. Serafim într-o scrisoare. Privind înapoi la sprijinul pe care-l acordase grupului supercorecte în anii anteriori, scria: „Ne simţim noi înşine trădaţi mişeleşte. […] În toţi aceşti ani am crezut că sunt în acelaşi cuget şi suflet cu noi, dând tot ce au pentru cauza misiunii de limbă engleză. Dar în realitate, se pare că în tot acest timp nu au lucrat decât pentru propria slavă, abuzând cu cruzime de încrederea simplilor noştri episcopi, preoţi şi mireni ruşi… Ne temem că toate articolele noastre despre «zelotism» din anii trecuţi n-au făcut decât să producă un monstru!“
Bineînţeles, ambele părţi au rămas dezamăgite. Liderii noii partide, insuflaţi să adopte o poziţie zelotă, mulţumită în primul rând părinţilor de la Platina, socoteau că părinţii se vor alătura în chip firesc mişcării lor şi vor începe să asculte de directivele mănăstirii din Boston. Unii dintre ei au fost cu adevărat dezamăgiţi când a devenit limpede că părinţii nu au de gând să urmeze linia lor. Credeau că Pr. Serafim dorea o stricteţe absolută, la fel cum o doreau ei, dar se înşelau. Pr. Serafim dorea Adevăr, care este la un nivel mult mai adânc.
„Ei şi-au clădit o carieră bisericească proprie”, scria Pr. Serafim, „pornind de la o premisă falsă, dar atrăgătoare: că principala primejdie pentru Biserica de azi este lipsa stricteţii. Nu: primejdia principală este ceva mult mai adânc – pierderea savorii Ortodoxiei, o mişcare la care participă ei înşişi, cu toată «stricteţea» lor.«Stricteţea» nu ne va mântui, dacă nu vom mai avea simţământul şi gustul Ortodoxiei[…] “.
În timpul ultimului deceniu de viaţă Pr. Serafim a cheltuit o incredibilă cantitate de timp şi energie cu problema supercorectitudinii, fiind nevoit să susţină conştiinţa ortodoxă transmisă de Părinţi împotriva multelor idiosincrasii ale „teologiei” neotradiţionaliste. Era nevoie nu doar de articole, ci şi de răspunsuri bine chibzuite pentru mulţi oameni ce veneau la el uimiţi de noul ton dat în Biserică.
Privind în urmă, am fi înclinaţi să privim aceste lucruri ca pe o pierdere de timp. Aceştia erau, după cum spunea Pr. Serafim, „liceeni ce se jucau de-a ortodoxia”, încercând să dovedească că ei sunt mai duri decât toţi. Nu erau nişte gânditori sensibili precum Pr. Serafim şi nu erau defel interesaţi de ceea ce ar fi avut de spus, dacă aceasta nu era în acord cu linia partidului.
Însă anumite consideraţii ne duc la concluzia că nu şi-a pierdut defel timpul. În primul rând, aşa cum îşi dădea prea bine seama Pr. Serafim, erau în joc suflete, căci, conducând oamenii la schisma cu Biserica, facţiunea supercorectă îi lipsea de mijloacele mântuirii.
„Un număr de oameni”, scria Pr. Serafim, „au părăsit deja Biserica noastră plini de mânie şi văd cum alţii se pregătesc să urmeze aceeaşi cale. Avertismentele noastre din Cuvântul Ortodox sunt destinate să salveze cât mai mulţi oameni cu putinţă de la acest pas sinucigaş. Iată câteva semne de primejdie: foarte recent, preotul bisericii din… le-a spus la doi dintre fiii mei duhovniceşti pe care-i trimisesem acolo, că episcopii noştri ruşi îl «trădează» cu «ecumenismul» lor; un alt preot grec a spus turmei sale că, în curând, vor fi iarăşi fără episcopi, fiindcă trebuie să părăsească Biserica Rusă din Afara Graniţelor; un alt cleric îi numeşte pe faţă pe unii din episcopii noştri «eretici».Pericolele asupra cărora avertizăm nu sunt nicidecum imaginare“.
În al doilea rând, trebuie să luăm în considerare efectul pe care acest subiect l-a avut în rotunjirea mesajului Părintelui Serafim către lumea modernă. Aşa cum am văzut, supercorectitudinea (şi nu totdeauna în formele atât de evidente evidente mai sus) este o mare ispită pentru poporul ortodox din aceste vremuri din urmă, când „dragostea multora se răceşte“ (cf. Mt. 24, 12). Într-adevăr, corectitudinea e implicată chiar de cuvântul „ortodox”, care înseamnă „dreaptăslăvire”. Una din întrebările-cheie ale vremii noastre, cu care Pr. Serafim a trebuit să se confrunte, a fost: Cum poţi rămâne drept credincios fără a ajunge la îndreptăţirea de sine, la fariseim?
Tocmai datorită faptului că Pr. Serafim s-a confruntat cu extremismul „corect”, a fost în stare să-şi ajute contemporanii să iasă din această fundătură. De nu ar fi fost aşa, probabil că scrierile sale s-ar fi dovedit unilaterale. Chiar dacă el însuşi a evitat această capcană, cuvintele sale nu ar fi putut să-i împiedice pe unii indivizi mai puţin echilibraţi să se abată de la scopul mai adânc înspre dreapta. Însă, aşa cum se dovedeşte acum, mesajul său către oamenii de azi e plin de avertismente împotriva reînnoirii atât de dreapta, cât şi de stânga, împotriva legalismului şi exteriorizării lipsite de dragoste, deghizate în „tradiţionalism”. „Orice lucru exterior“, spunea el, „poate deveni ceva fals”.
În sfârşit, să nu uităm să pomenim valoarea tuturor acestor lucruri pentru formarea sufletească a Părintelui Serafim însuşi. Şi el era un convertit la „ortodoxia zelotă”; şi era necesar să pătrundă mai adânc în fenomenul zelotismului care în sine nu era o rezolvare. Ocupându-se de el şi mai ales suferind din pricina lui de-a lungul multor ani, Pr. Serafim fusese silit să elimine vestigiile unui elitism rece din credinţa sa creştină, păstrându-şi în acelaşi timp credincioşia pentru cauza „adevăratei Ortodoxii”. Aşa cum scria într-o scrisoare,
„Cred că, prin toate acestea, în ciuda aparenţelor, Dumnezeu ne ajută să ajungem la o Ortodoxie mai adâncă şi mai adevărată. Prea mult din ortodoxia noastră de azi este fariseică şi mărginită, sau cel puţin căldicică şi confortabilă, încât avem trebuinţă să fim puţin scuturaţi. Să dea Domnul ca măcar oile Sale să nu se piardă!“
Iar într-o altă scrisoare:
„În adâncul meu nădăjduiesc că vom trece prin toate acestea şi că în final inima profundă a Bisericii noastre se va face cunoscută”.
În suferinţa aceasta Pr. Serafim a reuşit, aşa cum vom vedea, să ajungă la rara combinaţie între apărarea fără compromis a Adevărului şi o caldă şi vie Ortodoxie a inimii. Iată ceea ce-i deosebeşte pe experţii „tradiţionalismului” mort de adevăraţii purtători ai Tradiţiei vii, precum Arhiepiscopul Ioan”.
(Din: Ierom. Damaschin, “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”, Editura Sophia, 2005)
- Ascultati: Cuvintele de invatatura rostite astazi la Manastirea Putna la Pilda lucratorilor celor rai
Cititi, pentru aceasta Duminica, si:
- Cuvânt la Pilda lucrătorilor răi al Arhim. Ioil Konstantaros
- SE POATE LUA SI DE LA NOI…
- Tâlcuire la pilda lucrătorilor celor rai – Sf. Ioan Gură de Aur
***
Legaturi:
- Ravna fara socotinta sau boala “supercorectitudinii”
- Parintele Serafim Rose – singuratate si indoieli pe calea cea stramta, imparateasca
- Cuv. Seraphim Rose: “Cerule! Ce se intampla cu oamenii?…” – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (I)
- Cuv. Seraphim Rose si lectia esentiala a discernamantului – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (II)
- DESPRE “SECTARISMUL ORTODOX” SI INSELAREA “DREPTILOR” HIPERCRITICISTI. Pur si simplu actual (III)
- Iara si iara… PERFUZII VITALE PENTRU INCERCARILE VREMURILOR
- Cuviosul Serafim Rose despre ispitele nou-convertitilor sau cum se poate pierde harul la cei ravnitori
- Din “Viata si lucrarile Parintelui Serafim Rose”: TOATA NADEJDEA LA HRISTOS!
- Cuv. Seraphim Rose: DESCOPERIREA LUI DUMNEZEU IN INIMA OMULUI
- FERICITUL SERAPHIM ROSE – ORTODOXIA MILEI LUCRATOARE SI A DURERII INIMII
- CUVIOSUL SERAFIM ROSE – “UN OM AL INIMII”
- PARINTELE SERAPHIM ROSE NE ARATA DE CE ESTE NECESAR SI CUM PUTEM SA DOBANDIM “CUGETUL PARINTILOR
- “O ortodoxie laica, dar care nu e lumeasca…” sau: Cum putem aduce mireasma pustiei in lume?
- SFANTUL SERAFIM ROSE SI PRIVIREA ATINTITA SPRE PATRIA CEREASCA
- Sfaturi parintesti de folos exceptional si pentru noi de la Cuviosul Serafim de la Platina
***
Câtă lumină aduce părintele Serafim celor ce şi-o doresc şi vor s-o folosească.Cu mare ruşine cutez să vorbesc fraţilor admin. în urma scandalului a cărui cauză m-am făcut şi eu.Eu înumi am avut mult de învăţat totuşi din el şi mi-am cunoscut şi mai mult nimicnicia.Cer iertare tuturor . Totdeauna m-am bucurat în adâcul inimii citind cântarea îngerilor, la Naştrerea Domnului ,,S lavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace între oameni bunăvoire’’. Cu nevrednicie o reiau pentru mine însumi şi pentru cei ce se bucură de ea. Vă rog de iertare.
11. Cine e nedrept, să nedreptăţească înainte. Cine e spurcat, să se spurce încă. Cine este drept, să facă dreptate mai departe. Cine este sfânt, să se sfinţească încă.
12. Iată, vin curând şi plata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia, după cum este fapta lui.
13. Eu sunt Alfa şi Omega, cel dintâi şi cel de pe urmă, începutul şi sfârşitul.
14. Fericiţi cei ce spală veşmintele lor ca să aibă stăpânire peste pomul vieţii şi prin porţi să intre în cetate!
15. Afară câinii şi vrăjitorii şi desfrânaţii şi ucigaşii şi închinătorii de idoli şi toţi cei ce lucrează şi iubesc minciuna!
ok. spun din start: acest comentariu NU este o critica. acest comentariu este o nemultumire…
sunt nemultumita profund de faptul ca eu, ca si cititor “de rand” al acestui site, incep sa nu mai inteleg NIMIC… din ce se petrece in “lumea ortodoxa romaneasca” . ma “confuzionez” din ce in ce mai tare intrand pe http://www.cuvantul-ortodox.ro in ultima vreme..
de ce? pentru ca eu, fiind pe dinafara conflictelor voastre “interne si secrete” (voi adica cei cu bloguri si siteuri ortodoxe, voi cei care va luptati … intre voi, Dumnezeu stie pentru ce… pentru ca eu, din afara prinvind, vad doar un mare HAOS si ATAT), si, eu, facand parte din categroia celor care nu se baga unde le fierbe oala, preferand sa raman un simplu crestin ortodox care isi cauta calea spre mantuire, intru zilnic pe razbointrucuvant.ro SI, in ultimul timp, PERCEP citind textele publicate aici un fel de… descurajare, un fel de lupta interna tacita. mai exact, voi nu mai scrieti textele pentru mine, ca parte a “publicului larg” ortodox, ci publicati texte din care “razbate” ca sunt dedicate… unui anumit scop, sau unor anumite persoane printre care nu ma regasesc.
dragii mei… va rog, daca puteti, sa iesiti din starea in care va aflati de la o vreme si sa va REVENITI si sa va amintiti scopul initial al acestui website pe care eu demult il simteam drept un castig si ajutor pentru TOTI crestinii ortodocsi deopotriva, fara a-l mai folosi ca o “unealta” pentru a demonstra… nustiucui nustiuce asa cum va percep azi.
si o intrebare, daca imi permiteti: de ce in ultimul timp publicati atat de multe texte despre convertiti, in special texte despre GRESELILE celor convertiti? nu spun ca este un lucru rau, Doamne fereste! … doar ca, eu personal (pentru ca vorbesc STRICT in numele meu) mi-as fi dorit de exemplu sa citesc mai sus un text, o talcuire legata de pilda LUCRATORILOR NETREBNICI SI PIATRA DIN CAPUL UNGHIULUI, din care toti ortodocsii sa avem de castigat si invatat, texte asa cum scriati acum un an, doi…
in final, VA ROG sa nu imi raspundeti la comentariu printr-o justificare, pentru ca nu asta imi doresc. imi doresc doar ca http://www.cuvantul-ortodox.ro sa redevina ce era INAINTE de confilctele despre care doar voi stiti ce si cum. nu imi mai doresc sublinieri cu rosu pe texte date de anumite contexte. vreau adevarurile ortodoxiei universal valabile si vreau sa va adresati, la fel ca in trecut, noua, ortodocsilor nevazuti (convertiti sau nascuti).
ma iertati daca indraznesc prea mult… dar va cer sa ma ajutati sa trec peste starea asta de “confuzie de outsider” si sa imi indrept atentia catre ceea ce conteaza pentru mantuirea mea, asa cum o faceati in trecut. inca am mare incredere in voi. pus si simplu incerc sa trag un semnal de alarma. nu vreau sa ma pierd… dar simt deja ca nu mai stiu incotro sa o apuc. ma ajuta enorm sa vad pana nu de mult ca rezonez cu alti oameni (cu voi cei de la razbointrucuvant). dar azi simt ca ma pierd si recunosc ca mi-e din ce in ce mai greu sa gasesc un sprijin in jur. pana nu de mult, “presa ortodoxa” si razbointrucuvant erau sprijinul meu. de cel putin 3 numere incoace “presa ortodoxa” a “slabit” si nu mai simt ca “lucreaza”, iar de ceva vreme si razbointrucuvant incepe sa dea semne ca e pe duca… ok, tot ce am inteles este ca “ceva s=a intamplat intre Parintele Justin si proiectul de la Aiud si altii”. ce anume? nu stiu, confuzie totala. si nici nu indraznesc sa ma bag. nu este treaba mea, e treaba celor direct implicati. bun. dar semnalul de alarma pe care incerc eu sa il trag acum este ca EFECTELE acelui conflict (care nu este treaba mea) le resimt eu. ce vina am eu, un oarecare, sa ma tulbur? si cand zic asta nu inseamna ca nu inteleg faptul ca inevitabil daca Biserica in sine este lovita (exterior sau interior) eu ca ultim credincios raman imun. asta inteleg, ca PRINCIPIU. dar eu ma leg strict de acest context. si reactionez la fel de corect si principial: pana ieri veneam aici sa ma adap si sa mananc ca aici gaseam apa vie si paine, de ceva vreme apa s-a tulburat si painea s-a acrit. va rog, nu ma lasati fara apa si paine!
probabil ca nu m-am facut inteleasa dar nu stiu cum sa fac sa ma reculeg si sa fiu coerenta pentru ca ma zbat intr-o confuzie continua. nu stiu daca cei care au provocat aceasta sminteala au stiut si si-au dorit ca toti (si cei implicati direct si cei pe dinafara) sa ajungem aici. si nici nu mai conteaza. tot ce imi doresc din tot sufletul este sa ne ridicam si sa ne repunem pe calea cea stramnta!
Dumnezeu sa ne ajute!
am scris textul fara sa il corectez, am scris ce am simtit, imi cer scuze pentru greselile de ortografie si exprimare
@ Monica-Laura
Scriam in introducere: “Este, in acelasi timp, nemaipomenit de reconfortant sufleteste sa te intalnesti cu o gandire si o simtire atat de sanatoase, atat de firesc si de curat ortodoxe, ca cele ale Cuviosului Seraphim, aplicate la un gen de situatii si probleme concrete si complicate… situatii si probleme care pe noi ne smintesc si ne confuzioneaza teribil si care ne fac, adesea, pe cei aflati zilnic sub avalansa falsificarilor ideologizante si lumesti, sa ne indoim ca mai stim care este adevaratul duh al Ortodoxiei. Iata de ce cuvintele Parintelui Seraphim vin acum ca o apa limpede si limpezitoare pentru toate sufletele care au nevoie de o perspectiva realmente ortodoxa fata de tot ceea ce se intampla astazi in Biserica si in jurul ei“.
Draga sora,
Te rugam sa ne ierti, dar este destul de ciudata si contrarianta nemultumirea fratiei-tale, cel putin in contextul intentiilor noastre precizate si declarate explicit in legatura cu aceasta postare, in special, dar si prin justificarile pe care le dai. Ne pare rau ca te dezamagim si ne cerem iertare daca am gresit, dar ne este greu sa intelegem.
Incercam sa le luam, cumva, sistematic:
1. Nu intelegem cum poate sa-ti sporeasca confuzia tocmai faptul ca incercam sa cautam si sa publicam cuvinte ale parintilor care sunt tocmai menite sa o risipeasca, sa aduca lamuriri si limpeziri duhovnicesti chiar si pentru problemele cele mai incurcate din Biserica, de care, fie ca vrem, fie ca nu, ne este tot mai greu sa fim straini sau sa facem abstractie. Cuvantul parintelui Seraphim Rose ne da tocmai duhul si principiile cu adevarat ortodoxe de raportare la situatii similare, cu care ne confruntam si noi, chiar daca amanuntele si contextele difera. Sau cuvantul Sfantului Ioan de Kronstadt, de aici: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/08/21/sf-ioan-de-kronstadt-despre-rautatea-celor-care-otravesc-biserica-cu-ponegriri-si-osandiri/ Deci daca nu gasim si aici solutii care sa ne lumineze ceata referitoare la anumite tendinte din Biserica, sincer, nu stiu unde le vom mai gasi. Ah, daca, eventual, nu ne plac sau nu ne convin, daca ne deranjeaza, poate, ceea ce intelegem din ele este o cu totul alta problema.
2. Nu am mai scrie deloc daca ar fi sa scriem aici pentru a intretine “conflictele noastre “interne si secrete” (cum le numesti). Am avut o singura postare mai “cu dedicatie” (cea cu parintele Arsenie Papacioc), insa, in rest, chiar nu ne facem iluzii ca am putea purta vreun dialog, fie si de la distanta, cu autorii altor bloguri sau cu cei care ne infiereaza prin alte locuri. NU PENTRU ACESTIA SCRIEM SI NICI PENTRU NOI INSINE, CI TOCMAI PENTRU “PUBLICUL LARG”, printre care ne gandim ca sunt destule suflete care ar avea nevoie de reperele unei Ortodoxii sanatoase, adevarate, ca sprijin pentru a nu cadea in diversele curse pe care le intinde vrajmasul. Iar aceste repere sunt scrierile unor parinti sfinti care au raspuns tocmai problemelor vremii lor.
Nu avem de ce sa ne luptam CU cei care ne ataca sau care smintesc si fac rau Ortodoxiei, nu a e de niciun folos, dar avem datoria sa nu fim indiferenti la ceea ce constiinta ne spune ca poate sa fie un pericol pentru ceilalti frati si incercam sa reactionam – cu toata buna-credinta si cu mijloace duhovnicesti – la tot ceea ce poate sminti credinciosii, la ispitele menite a-i atrage catre un duh gresit, neortodox sau catre grupari din afara Bisericii. Asadar, chiar nu ne preocupa o polemica – sterila – cu oamenii foarte convinsi de “corectitudinea” si “dreptatea” lor sau bantuiti de tot felul de ispite pe care doar un duhovnic sau doar Dumnezeu Insusi le poate “rezolva”. Ne preocupa, in masura puterilor, sa furnizam credinciosilor niste instrumente duhovnicesti cu care sa se poata orienta cat de cat in labirintul zilelor noastre. Nu cautam sa demonstram ceva cuiva, ci sa ajutam pe oameni sa nu cada in anumite capcane duhovnicesti.
3. Chiar daca fratia-ta zici ca nu te intereseaza sau nu te regasesti acum, gandeste-te totusi, ca: I) nu esti singura care citesti pe site si este inevitabil ca nevoile, asteptarile, interesele (macar de moment) ale oamenilor sa nu fie aceleasi, unii regasindu-se mai mult in unele postari, altii in altele, in functie de starea lor duhovniceasca sau de contextul lor; asa ca ar fi pripit sa generalizezi; si II) poate ceea ce citesti acum (si repetam: nu e de la noi, e ca si cum ti-ar fi picat in mana cartile parintelui Seraphim si ai fi gasit aceste lucruri, care au fost publicate tocmai fiindca sunt mantuitoare si tin de “adevarurile ortodoxiei universal valabile”) iti va folosi macar altadata, cand vei intelege, pusa in fata unei anumite situatii, cum se aplica anumite cuvinte gasite aici. Pentru ca, inclusiv pentru oamenii care nu au idee de smintelile prezente din “blogosfera” ortodoxa, ceea ce se descrie aici sunt probleme cu caracter general. De pilda, “boala supercorectitudinii”, “ortodoxia mintii” versus “ortodoxia inimii”, “ravna fara cunostinta”, etc. sunt probleme duhovnicesti universale, dincolo de orice context, si care ne privesc pe absolut toti! Chiar refuzam sa credem ca un credincios ortodox smerit si preocupat sincer de despatimirea sa nu a gasit in fiecare din aceste texte macar si numai un rand si pentru el insusi! Speram din inima ca e doar o chestiune de dispozitie mai proasta a fratiei-tale, sau de ceva subiectiv, incat ai putut sa nu observi “ceea ce conteaza pentru mantuirea” fiecaruia din aceste postari.
4. Convertiti suntem cu totii, daca am privi lucrurile duhovniceste si ne-am vedea cum suntem cu adevarat, indiferent cata “vechime” avem in Biserica. http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/03/04/suntem-convertiti-cu-adevarat/
Deci mesajele din respectivele postari chiar nu sunt numai pentru cei care s-au intors de putina vreme la Ortodoxie. Sunt descrise ispite care ne pasc pe toti, mai mult sau mai putin si nu ne este de folos sa le negam sau sa le aruncam la gunoi, amagindu-ne ca “nu-s pentru noi”.
5. Scopul acestui site a ramas acelasi de la inceput: formarea duhovniceasca si marturisirea credintei ortodoxe nefalsificate. Orientarea noastra nu s-a schimbat absolut deloc. Despre “Presa Ortodoxa” nu trebuie sa dam noi seama, pentru ca de acolo unii dintre noi au fost “aruncati afara”, dupa ce au fost folositi o vreme. Dar, ca simpla opinie, constatam si noi ca acolo se face mai putin marturisire (iar, asa, preluarea numelui revistei grecesti nu se prea mai justifica) si ca tendinta este spre articole care sa vizeze mai degraba sanatatea, familia, dar si viata duhovniceasca. Macar in aceasta privinta insa nu va puteti plange ca nu gasiti acolo “paine si apa”. Pentru ca totusi revista este buna, este ortodoxa, nu face rabat de la asta, puteti gasi mult folos in ea, dar sigur ca trebuia sa fie si altceva in ea, si din punctul nostru de vedere.
6. Nu stim, pana la urma, ce inseamna pentru fratia-ta “apa si paine”. Articolele de pe pagina principala de la noi credem ca sunt cel putin 90% duhovnicesti. Ai citit postarea de azi cu Sfantul Macarie de la Optina? Nu te ajuta nici aceasta? Sau ti se pare ca este cumva o exceptie in cadrul siteului nostru? 🙁
7. Cu putina atentie, ai fi gasit, chiar la inceputul postarii, o minunata talcuire a parintelui Hrisostom d ela Putna la Evanghelia de ieri, iar la sfarsit, alte vreo 3 linkuri, la alte talcuiri (Sf. Ioan Gura de Aur, Arhim. Ioil si p. Rafail Noica). E prea putin? In acelasi timp, am aratat deja ca gasim in capitolul acesta despre ultra-corecti tot un fel de exemplificare a ceea ce inseamna azi pentru Biserica “lucratorii cei rai” (neo-fariseii), care putem fi oricare, si din care cauza Imparatia se poate lua si de la noi. Am ales acest capitol, pentru ca Evanghelia trebuie mereu si mereu citita si inteleasa prin prisma prezentului, ea trimitand mesaje pentru orice vreme.
8. “Nu stiu daca cei care au provocat aceasta sminteala au stiut si si-au dorit ca toti (si cei implicati direct si cei pe dinafara) sa ajungem aici”.
Am raspuns la asta aici:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2009/08/21/sf-ioan-de-kronstadt-despre-rautatea-celor-care-otravesc-biserica-cu-ponegriri-si-osandiri/
Iarta-ne! Doamne, ajuta! Maica Domnului sa-ti daruiasca pacea si mangaierea harului!
@Monica-Laura
Din pacate, in ultimile zile nu am mai putut parcurge toate textele, dar acele texte care se refera la convertiti, pot sa le reconsider pentru mine, botezata fiind la 6 saptamani in Biserica Ortodoxa, dat fiind ca fac parte din categoria “caldicel”.
La Sfanta Liturghie, intr-o duminica, la ectenia pentru cei chemati, ma gandeam ca de ce sa-mi plec EU capul, atunci cand se zice, “capetele voastre sa le plecati”, ca doara EU sunt botezata de atatia ani… Si Dumnezeu m-a luminat intr-o buna zi, cand mi-a venit gandul ca, pe pacatoasa de mine, Dumnezeu o poate “chema”, chiar botezata fiind, pentru ca haina botezului nu mai este imaculata, ca atunci cand Dumnezeu m-a imbracat cu ea.
Din pacate, la cateva saptamani dupa experienta mea, ectenia pentru cei chemati a fost scoasa din Sfanta Liturghie. Sper sa se revina la ea, chiar daca unii neoprotestanti se leaga de acest moment, zicand, in ratacirea lor, ca “cei chemati iesiti”, inseamna ca trebuie sa parasesti Biserica Ortodoxa si s-o iei catre ei.
Getaa
Eu zic ca la Sfanta Liturghie, cand se zice “capetele voastre Domnului sa le plecati”, sa ne plecam pana la pamant in fata Creatorului ca multumire pentru tot ce face pentru noi,ca recunoastere a Lui de catre noi, ca osana adusa Lui,ca cea mai fierbinte ruga pe care o putem face. Daca am gresit cu ceva,imi cer iertare!
@Mihaela S
Prin mesaj doream sa explic ispita de care am avut parte, tocmai prin gandul acela “EU, cea botezata de la 6 saptamani”, EU, adica cea trufasa, care considera ca, ectenia catehumenilor este o parte din Sfanta Liturghie, care nu mi s-ar potrivi, dar pe care acum, o doresc sa fie repusa in drepturi, si pentru ca Dumnezeu m-a facut sa ma rusinez.
Ma pot regasi si in textele din lucrarile parintelui Seraphim Rose, despre convertiti, pentru ca proaspat botezati, sau cu “vechime”, avem parte de ispite si una din cele mai grave ispite este mandria. Faptul ca eu m-am indreptatit ca sunt crestina ortodoxa de la 6 saptamani sau extrapoland la neamul romanesc, ca noi romanii suntem crestini de 2000 de ani, dar nu avem purtare de grija si smerenie, s-ar putea sa o patim ca si lucratorii din Evanghelia de duminica. Dumnezeu sa ne pazeasca!
Iertare pentru “indreptatire” si pentru faptul ca nu am citat corect “capetele voastre Domnului sa le plecati”.
Doamne miluieste-ne!
@Monica-Laura
‘Adapa-te’ cu ceea ce ti se pare folositor si nu te tulbura/smintii, dand la o parte prin necitire/sarire a pasajelor care iti strica asezarea/pacea sufleteasca fiindca ai de unde…site-ul este PLIN OCHI de ceea ce-ti(ne) trebuie dandu-ne fiecaruia dintre noi posibilitatea de a ne vedea asa cum suntem si cum ar trebui sa fim prin auto-analiza, deschiderea ochilor sufletesti, dorirea celor ceresti, intarirea in credinta, nadejde si dragoste (dumnezeiasca)!
Simplu!
@ Pentru MONICA – LAURA, sunt aceste cuvinte…!!
Iubita Sora de Credinta Ortodoxa, in afara de “raspunsul” deosebit de lamuritor (eu asa l-am perceput…) pe care ti l-a dat unul din fratii administratori ai acestui site, indraznesc sa-ti spun si eu cate ceva care sa te mai “racoreasca” si “mangaie” si ajute sa “depasesti” mai repede starea de “confuzie” si “indignare” si “nedumerire” pe care zici ca o ai de ceva vreme cu privire la “directia” si “starea” oarecum “net deosebite” pe care acest site ar avea-o fata de inceputurile cele frumoase ale sale…!
Ca unul care am “iubit” si “pretuit” acest site mai mult decat oricare altul si am vazut in el “un site aproape unic” ca si continut si calitate a materialelor postate pe paginile sale virtuale, si ca unul care m-am implicat cat de cat in “parcurgerea” dupa puteri a bogatiei de invataturi care au fost prezentate si date prin intermediul sau, multimii de credinciosi ortodocsi din tara asta si de peste hotare, tin sa-ti spun ca “nedumeririle” si “supararile” fratiei tale sunt in mare parte neintemeiate si destul de exagerate…
Incerc si eu sa iti spun cateceva cat de cat sistematic…:
– Siteul acesta nu arunca oamenii in confuzie si nedumerire si nici nu debusoleaza si dezorienteaza pe cineva de la calea dreapta a ADEVARULUI fundamental despre lume si viata pe care fiecare dintre noi trebuie sa-l aflam si cunoastem si pastram cu mare grija in timpul vietii si existentei noastre pamantesti …
Ci prin ceea ce contine si ofera el, cititorilor sai fideli sau ocazionali sau vizitatori intrati pe pagina lui, din pura intamplare, ajuta enorm la LAMURIREA si CLARIFICAREA si ORDONAREA si LIMPEZIREA si CONSOLIDAREA unei “mentalitatii” si “viziunii” si “perceptii” si “opticii” si a unor pareri (cat de cat obiective) a cat mai multor categorii de oameni, despre ceea ce este si inseamna si reprezinta “ADEVARATA” si “AUTENTICA” ORTODOXIE in spectrul atat de variat al doctrinelor si mentalitatilor si filosofiilor care exista azi in lume…!
– “Meritul” si “aportul” sau deosebit (si aproape de neinlocuit si de ne…suplinit de alte siteuri oarecum similare ca el, in blogosfera ortodoxa), consta in “ajutorul” si “sprijinul” si “SANSA” si “formatia” si “calauzirea” pe care le ofera cititorilor sai de a ajunge SA PERCEAPA si mai ales SA DISTINGA CORTECT si cat mai precis, ADEVARATUL CRESTINISM adus de Hristos pe pamant, care este INVATATURA ORTODOXA DESPRE LUME SI VIATA (proprie doar Bisericii Crestine Ortodoxe de Rasarit…), de falsele si neauteticile si surogatele si gresitele si blasfemiatoarele “crestinisime” si mai ales erezii si filosofii si mentalitati sectare (proprii altor denominatiuni decat Biserica Crestina Ortodoxa) aparute in istoria Crestinismului, si cu deosebire dupa anul 1054.
– In efortul acesta de a-i ajuta pe cititori sa-si formeze o parere exacta si cat de cat precisa si o “capacitate si capabilitate si aptitudine de distingere si intelegere si sesizare” sanatoasa si matura si corecta despre ceea ce inseamna ADEVARATA ORTODOXIE si despre cum s-o recunoasca si deosebeasca si distinga si “repereze” pe piata de idei si “filosofii” si “falsuri” (ideologii false si pline de amagire a mintilor a milione de oameni), atat de abundenta a lumii de azi, fratii adminsitratori ai acestui site au recurs si recurg in continuare la o metoda deosebit de simpla, dar extrem de eficace si eficienta si anume la …postarea si prezentarea catre public, a unor seturi de “invataturi” (integrale sau mostre si fascicule fragmentare dar deosebit de concentrate si relevante si clarificatoare) “tematice”, extrase din Operele marilor DOCTORI si TEOLOGI si OAMENI DUHOVNICESTI AI BISERICII ORTODOXE (care au trait o viata cu Hristos de asa maniera si intensitate, incat au ajuns sa fie cinstiti si numiti de catre toata Biserica lui Hristos cea Ortodoxa ca “SFINTI PARINTI” sau “SCRIITORI si PROPOVADUITORI bisericesti” fara de greseala ai Invataturii lui Hristos despre lume si viata si mai ales …mantuire!, care cu vremea au devenit…”normativi” pentru alti propovaduitori si teologi si scriitori si pastori de suflete care trebuie si ei sa vesteasca lumii Tezaurul Ortodoxiei…pana la Sfarsitul veacurilor…).
– Invataurile postate pe site nu sunt “teorii seci” sau “filosofii abstracte” sau “teologii scolastice”, crestine, fara de har si fara de viata in ele, ci sunt INVATATURI si CUVINTE HARITOFORICE, adica pline de HAR si putere si energie duhovnicesca, capabile sa trezeasca si invie si ridice si vindece si inzdraveneasca, suflete si constiinte si inimi si puteri launtrice si talente si daruri ale multor oameni adormiti si cazuti si paralizati si imbolnaviti si ajunsi in “coma” si “letargia” si “paralizia” si “neputiinta” si “mlastina” si mai ales in “moartea” duhovniceasc a pacatelor si patimilor si disperarii si haosului si unei vieti despartite si autoneme si lipsite de harul mangaietor si hranitor si luminator al lui Dumenzeu…
– Aceste Invataturi si Indrumari ale Sfintilor Parinti care sunt postate …ZILNIC…de fratii adminsitartori, nu au o valoare doar “istorica” si literarra (si chipurile… “atat” pentru cititori) si nu sunt lipsite de “capacitatea de a fi aplicabile” si puse in practica de catre noi in viata noastra de zi cu zi, ci sunt EXRTREM DE ACTUALE si folositoare si NECESARE si ESENTIALE si VITALE si DE NEINLOCUIT pentru oricare om, daca vrea sa se mantuiasca si desavarseasca si ajunga in Imparatia lui Dumnezeu, dobandind nemurirea…
– Iar daca aceste Invataturi ale Sfintilor Parinti, aduc pentru multi oameni LUMINAREA SUFLETELOR si mintilor si inimilor si a constiintelor lor, care au fost intunecate si incetosate si tulburate si imbolnavite si slabite si schimonosite de pacate si patimi si erezii si de mentalitatea secularizata si atee si anticrestina a lumii…tot mai descrestinate care ne inconjoara si in care trebuie sa traim si mantuim, cum poti atunci sa spui fratia ta ca de la o vreme incoace ai cazut intr-o oarecare “confuzie” si “debusolare” si “dezorientare” (iti citez din memorie si nu “mot a mot”…spusele) duhovniceasca…, pe care chiourile ti-ar fi provocat-o tocmai acest site??
– In afara de fratele “BORIS” esti printre “foarte” putinii “nemultumiti” de calitatea continutului postarilor acestui site si mai ales de asa-numita “noua” (si “deosebita” de cea din trecut…) “directie” si “linie” si “orientare” pe care “chipurile” acest site le-ar avea…!
– Sa nu-ti fie cu suparare surioara, dar in “tevatura” si “balamucul” si “tulburarea” si “incaierarea” si “razboiul” duhovnicesc FRATRICID inceput intre adminsitratorii unor importante si vestite bloguri ortodoxe din blogosfera crrestina ortodoxa, acest site a cautat sa fie o mica… “ELVETIE NEUTRA” virtuala duhovniceasca, si sa le ofere celor implicati in acest razboi “CHEIA IMPACARII” si anume “RASPUNSUL DUHOVNCESC” si “OGLINDA” si “DREPATRUL” si “barometrul” INVATATURILOR si “recomandarilor” si “indrumarilor” si “sfaturilor” si “pildei” SFINTILOR PARINTI,…pentru “nebunia incaierararii lor…” virtuale, cu ajutorul carora ei singuri (cei ce s-au incaierat…)trebuiau sa-si vada si mai ales corecteze si opreasca si indrepteze greselile si pacatele si neoranduielile si “efectele smintitoare” si bulversante si naucitoare pe care le-au provocat in inimile si constiintele si sufletele multor crestini ortodocsi, aruncandu-i in mahnire si pacatul osandirii si judecarii si ponegririi si batjocoririi aproapelui si chiar in sminteala primejdioasa de a-si pierde increderea in Biserica noastra si in Lucrarile ei in lume!
Ai sesezat cumva surioara si aceasta mica/mare diferenta de “directie” si “cotributie” pozitiva a acestui site in comparatie cu a altora la calmarea duhovniceasca a oamenilor tulburati duhovniceste din blogosfera ortodoxa…si din Biserica noastra??
– SPECIFICUL si “NOTA DEFINITORIE” si “caracteristica si trasatura esentiala” a acestui site ortodox, este aceea ca el da si ofera in blogosfera crestina si pe internet “HRANA DUHOVNICEASCA” curata si sanatoasa, aceea “paine si apa pentru suflet” de care ai pomenit care este exclusiv (sau aproape in intregime duhovniceasca) in comparatie cu cea data si oferita de alte bloguri si siteuri ortodoxe…!
– Hrana aceasta duhovniceasca nu-i putina ci este atat de abundenta exact ca si “meniul suedez” oferit de unele restaurante celebre, si fiecare cititor este invitat si sfatuit sa isi ia de pe masa cu bucate duhovniceste ce doreste si cat poate el primi si mai ales…”incurgita” dupa structura si puterea “dintilor” mintii sale si ai organismului sau duhovnicesc…
Luand in considerare si aceste “modeste” observatii si atentionari ale mele pentru fratia ta, cred ca iti vei redobandi destul de repede “starea” duhovniceasca plina de seninatate si multumire launtrica pe care spui ca le-ai avut in trecut si la “zidirea” si intarirea careia spui a contribuit si acest minuat site crestin ortodox…!
Doamne ajuta!
Cred ca cine se afla cu sinceritate in cautarea painii ceresti si a apei vii din cuvintele sfintilor risca pe acest site mai mult imbuibarea de prea multa hrana buna, boiereasca, imparateasca 🙂 , nicidecum foamea!!! Pai, ce, numai Sfantul Macarie a fost hrana tare si buna in ultima vreme? Oho… Macar de-am avea noi timp sa mestecam cum trebuie, sa digeram si sa asimilam toate bucatele alese, tari si consistente de pe aici si nu numai! Sa spui insa ca “painea s-a acrit” dupa ce l-ai citit pe Sfantul Serafim Rose mi se pare insa deja ceva mai mult decat o nedreptate sau o exagerare, dar ma feresc sa o calific, pentru ca nu vreau sa ranesc nici eu sentimentele nimanui.
Si eu cred sau sper, ca si adminii, ca sunt vorbe aruncate poate un pic la nervi de sora noastra, poate ca era intr-o stare de tulburare mai mare, cum avem toti din cauza greutatilor din viata de zi cu zi, poate s-a saturat de certurile de pe internet (si eu la fel, dar tocmai asta am apreciat pe razbointrucuvant, ca au tratat destul de matur si intelept totul si au dat si raspunsurile duhovnicesti care se cuveneau) dar cred ca mai multa stapanire de sine nu strica atunci cand este sa ne pronuntam undeva prin cuvant. Nici Sfantul Serafim, nici cei care trudesc la razbointrucuvant nu cred ca meritau revarsarea in acest fel a nemultumirii, cu atat mai mult cu cat chiar tu recunosteai, draga Laura, cat folos ai avut de pe aceast pagina. Nu vreau sa te superi ca iti spun, cu dragoste de frate, dar cred ca astazi, majoritatea dintre noi, incepand cu mine, ne grabim foarte mult sa ne aratam nemultumirile si sa criticam -stiu ca ai zis ca tu nu critici, dar e tot acelasi lucru :)- si, stii cum se intampla? Ca tot in boul care trage mai mult se da cu biciul! Trebuie sa invatam sa fim mult mai recunoscatori, DACA VREM SA NU NI SE IA DARUL si sa invatam sa pretuim tot ce primim. nu sa facem capricii sau sa ne crestem pretentiile, ca niste copii rasfatati, care, cum li se pare ca nu mai au si astazi la meniu mancarea preferata, cum incep sa planga si sa protesteze, ca ei nu mai vor sa manance si gata.
In aproape toate cartile duhovnicesti gasim despre faptul ca trebuie sa punem gandul cel bun despre aproapele -si cu atat mai mult cand avem motive sa ne simtim datori la el, cand ne-a facut bine- si sa nu ne grabim sa judecam, sa vanam greseli, ba sa mai si tragem niste concluzii si verdicte cu caracter general de aici. Ci, ca prim gand, sa ne intrebam mai intai: nu cumva problema este la mine, nu cumva eu sunt nemultumit de mine de fapt (sau ar trebui sa fiu) si nu imi dau seama? Adica nu cumva tulburarea sau sminteala sunt si din cauza mea? Constiinta ne trage mereu semnalul de alarma (ca tot pomeneai si tu de el), dar am vazut ca toti, inncepand cu subsemnatul, avem primul impuls sa dam mereu vina pe ceva sau cineva din exterior. Aici cred ca trebuie sa mai lucram.
Cat despre stilisti, chiar cred ca e un pericol real si cine nu-l vede acum, macar sa retina ce s-a spus si sa fie atent in decursul timpului.Nu se stie cand cineva il va “agata” ca sa-l traga intr-acolo, cand ecumenismul va ajunge pe si mai inalte culmi la noi in biserica.
Sa ma iertati va rog de indrazneala si de cuvantul prost!
raspuns catre toti cei care mi s-au adresat:
multumesc din suflet pentru dragostea, rabdarea si intelepciunea cu care mi-ati demonstrat ca am gresit…
Doamne ajuta!
Utilitatea acestui demers, explicata chiar in articolul de aici (pentru cei care, poate, nu au avut timpul sau rabdarea sa mearga pana la sfarsit):
“Dumnezeu să ne păzească de toate acestea! Te rog să-mi ierţi francheţea, dar simt că este deja foarte târziu, şi oricine poate face ceva e mai bine să o facă acum. Ştiu că Dumnezeu va continua să păzească Biserica Sa şi cred că va face să prospere adevărata misiune ortodoxă care tocmai începe în Biserica noastră […] Dar tragedia sufletelor prinse într-o schismă produsă de încăpăţânare va fi incalculabilă“.
8 decembrie 1981: „Cât de tragic este faptul că unii îi scot pe cei din turma lor (chiar dacă mică) din comuniunea cu singurii oameni care ar putea încă să-i înveţe ce este ortodoxia şi să-i ajute să se trezească din fanteziile lor despre o ortodoxie supercorectă ce nu există niciunde în lume”.
Din nefericire, la scurt timp după adormirea părintelui Serafim prevestirea sa s-a împlinit aşa cum scrisese.
„Toate acestea vor trece ca un groaznic coşmar”, remarca Pr. Serafim într-o scrisoare. Privind înapoi la sprijinul pe care-l acordase grupului supercorecte în anii anteriori, scria: „Ne simţim noi înşine trădaţi mişeleşte. […] În toţi aceşti ani am crezut că sunt în acelaşi cuget şi suflet cu noi, dând tot ce au pentru cauza misiunii de limbă engleză. Dar în realitate, se pare că în tot acest timp nu au lucrat decât pentru propria slavă, abuzând cu cruzime de încrederea simplilor noştri episcopi, preoţi şi mireni ruşi… Ne temem că toate articolele noastre despre «zelotism» din anii trecuţi n-au făcut decât să producă un monstru!“
Bineînţeles, ambele părţi au rămas dezamăgite. Liderii noii partide, insuflaţi să adopte o poziţie zelotă, mulţumită în primul rând părinţilor de la Platina, socoteau că părinţii se vor alătura în chip firesc mişcării lor şi vor începe să asculte de directivele mănăstirii din Boston. Unii dintre ei au fost cu adevărat dezamăgiţi când a devenit limpede că părinţii nu au de gând să urmeze linia lor. Credeau că Pr. Serafim dorea o stricteţe absolută, la fel cum o doreau ei, dar se înşelau. Pr. Serafim dorea Adevăr, care este la un nivel mult mai adânc.
„Ei şi-au clădit o carieră bisericească proprie”, scria Pr. Serafim, „pornind de la o premisă falsă, dar atrăgătoare: că principala primejdie pentru Biserica de azi este lipsa stricteţii. Nu: primejdia principală este ceva mult mai adânc – pierderea savorii Ortodoxiei, o mişcare la care participă ei înşişi, cu toată «stricteţea» lor.«Stricteţea» nu ne va mântui, dacă nu vom mai avea simţământul şi gustul Ortodoxiei […] “.
În timpul ultimului deceniu de viaţă Pr. Serafim a cheltuit o incredibilă cantitate de timp şi energie cu problema supercorectitudinii, fiind nevoit să susţină conştiinţa ortodoxă transmisă de Părinţi împotriva multelor idiosincrasii ale „teologiei” neotradiţionaliste. Era nevoie nu doar de articole, ci şi de răspunsuri bine chibzuite pentru mulţi oameni ce veneau la el uimiţi de noul ton dat în Biserică.
Privind în urmă, am fi înclinaţi să privim aceste lucruri ca pe o pierdere de timp. Aceştia erau, după cum spunea Pr. Serafim, „liceeni ce se jucau de-a ortodoxia”, încercând să dovedească că ei sunt mai duri decât toţi. Nu erau nişte gânditori sensibili precum Pr. Serafim şi nu erau defel interesaţi de ceea ce ar fi avut de spus, dacă aceasta nu era în acord cu linia partidului.
Însă anumite consideraţii ne duc la concluzia că nu şi-a pierdut defel timpul. În primul rând, aşa cum îşi dădea prea bine seama Pr. Serafim, erau în joc suflete, căci, conducând oamenii la schisma cu Biserica, facţiunea supercorectă îi lipsea de mijloacele mântuirii.
„Un număr de oameni”, scria Pr. Serafim, „au părăsit deja Biserica noastră plini de mânie şi văd cum alţii se pregătesc să urmeze aceeaşi cale.
Avertismentele noastre din Cuvântul Ortodox sunt destinate să salveze cât mai mulţi oameni cu putinţă de la acest pas sinucigaş. Iată câteva semne de primejdie: foarte recent, preotul bisericii din… le-a spus la doi dintre fiii mei duhovniceşti pe care-i trimisesem acolo, că episcopii noştri ruşi îl «trădează» cu «ecumenismul» lor; un alt preot grec a spus turmei sale că, în curând, vor fi iarăşi fără episcopi, fiindcă trebuie să părăsească Biserica Rusă din Afara Graniţelor; un alt cleric îi numeşte pe faţă pe unii din episcopii noştri «eretici». Pericolele asupra cărora avertizăm nu sunt nicidecum imaginare“.
În al doilea rând, trebuie să luăm în considerare efectul pe care acest subiect l-a avut în rotunjirea mesajului Părintelui Serafim către lumea modernă. Aşa cum am văzut, supercorectitudinea (şi nu totdeauna în formele atât de evidente evidente mai sus) este o mare ispită pentru poporul ortodox din aceste vremuri din urmă, când „dragostea multora se răceşte“ (cf. Mt. 24, 12). Într-adevăr, corectitudinea e implicată chiar de cuvântul „ortodox”, care înseamnă „dreaptăslăvire”. Una din întrebările-cheie ale vremii noastre, cu care Pr. Serafim a trebuit să se confrunte, a fost: Cum poţi rămâne drept credincios fără a ajunge la îndreptăţirea de sine, la fariseim?
Tocmai datorită faptului că Pr. Serafim s-a confruntat cu extremismul „corect”, a fost în stare să-şi ajute contemporanii să iasă din această fundătură. De nu ar fi fost aşa, probabil că scrierile sale s-ar fi dovedit unilaterale. Chiar dacă el însuşi a evitat această capcană, cuvintele sale nu ar fi putut să-i împiedice pe unii indivizi mai puţin echilibraţi să se abată de la scopul mai adânc înspre dreapta. Însă, aşa cum se dovedeşte acum, mesajul său către oamenii de azi e plin de avertismente împotriva reînnoirii atât de dreapta, cât şi de stânga, împotriva legalismului şi exteriorizării lipsite de dragoste, deghizate în „tradiţionalism”. „Orice lucru exterior“, spunea el, „poate deveni ceva fals”.“