Dumnezeiestii Parinti Ioachim si Ana – nascatorii nadejdii noastre

9-09-2008 Sublinieri

ioachim-si-ana-cu-prunca.jpg

Viata Sfintilor Parinti Ioachim si Ana din cartea “Casatoria, cale spre sfintenie. Vietile Sfintilor casatoriti – de David si Mary Ford:

sfintii-parinti-imbratisati.jpg

“Aceasta este perechea cea blagoslovita, aleasa de Hristos Dumnezeul nostru spre a fi parintii Maicii Sale, Stapana noastra de Dumnezeu Nascatoare si pururea Fecioara Maria. In cantarile lor auzim aceasta: “O, dumnezeiasca pereche, pe toti parintii ati intrecut, caci ati zamislit pe ceea ce intrece toata zidirea“. In Evanghelia Nasterii Mariei, atribuita Sfantului Matei, care ne vorbeste de acest eveniment, citim: “Blagoslovita si pururea-slavita Fecioara Maria, ivita din imparatescul trunchi al semintiei lui David, s-a nascut in orasul Nazaret si a fost dusa la Ierusalim, in Templul Domnului. Numele tatalui ei era Ioachim, si al mamei sale, Ana. Familia tatalui era din Galilea, din cetatea Nazaret, iar familia mamei era din Bethleem. Viata lor era nepatata si dreapta in ochii Domnului, cuvioasa si fara de gres inaintea oamenilor. Caci toate ale lor le imparteau in trei: o parte o afieroseau templului si slujitorilor templului; o alta o imparteau strainilor si saracilor; iar a treia o tineau pentru ei si pentru nevoile familiei. Astfel, indragiti de Dumnezeu si placuti oamenilor, vreme de douazeci de ani au dus viata in curatie in casa lor, fara niciun copil. Insa au facut legamant ca, de se va intampla ca Dumnezeu sa-i fericeasca cu vreun copil, sa-l afieroseasca slujirii Domnului. Din aceasta pricina, se duceau la fiecare praznic de peste an la Templul Domnului[1].

Protoevanghelia Sfantului Iacov afirma ca Ioachim a postit si s-a rugat intr-o pustie salbatica vreme de patruzeci de zile si patruzeci de nopti, cerand lui Dumnezeu un copil pentru el si pentru sotia sa: “Nu ma voi cobori sa mananc, nici sa beau, pana ce Domnul Dumnezeul meu nu-si va intoarce privirea catre mine, ci rugaciunea imi va fi hrana si bautura” (1,7).[2]

sf-parinti-ioachim-si-ana-in-rugaciune.jpg

In acelasi timp, Ana se duse in gradina, jelindu-se pentru lipsa copiilor si rugandu-se Domnului: “Dumnezeul parintilor nostri, blagosloveste-ma si asculta rugaciunea mea, asa cum ai blagoslovit pantecele Sarei si ai dat ei fiu pe Isaac[3].

Si iata un inger al Domnului a sezut langa ea, zicand: Ana, Ana, Domnul a auzit rugaciunea ta, si iata vei zamisli si vei naste, iar de samanta ta se va vorbi in toata lumea[4].

Protoevanghelia ne da apoi raspunsul Anei la aceasta vestire a ingerului: “Viu este Domnul Dumnezeul meu, ca orice voi naste, fie parte barbateasca ori femeiasca, va fi afierosit Domnului Dumnezeului meu si va sluji lui intru cele sfinte intreaga viata[5].

 

prayer_of_st_anna.jpg

Astfel, Ana dadu nastere unei fiice pe care a numit-o Maria. Iar “fata crescu, si cand a ajuns de doi ani, Ioachim zise Anei: Haide sa o ducem la Templul Domnului, ca sa ne implinim legamantul cu care ne-am legat catre Domnul, ca nu cumva sa se manie pe noi si sa nu mai primeasca prinosul nostru. Dar Ana raspunse: Sa asteptam pana la al treilea an, ca nu cumva sa nu-si mai cunoasca tatal si mama[6].

Cand copila sfanta a ajuns la varsta de trei ani, parintii si-au plinit legamantul si au dat-o preotilor spre a fi crescuta in Templul Domnului. Acest eveniment e pomenit si praznuit in Biserica Ortodoxa la 21 noiembrie, la praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului.

Traditia spune ca mai apoi Ioachim si Ana se duceau sa-si vada fiica o data pe an, la aniversarea aducerii ei la preoti. La fiecare dintre aceste prilejuri mama sa ii dadea cate o haina pe care o facuse in anul dinainte.

La cativa ani de la intrarea Mariei in Templu, Ioachim si Ana au trecut din aceasta viata. El avea pe atunci optzeci de ani, iar ea saptezeci si noua“.

 

joachim_anna.jpg

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului:

 

(8 septembrie), glas 2

Acesta este glasul lui Ioachim si al Anei ce tainic praznuiesc, zicand: Bucurati-va impreuna cu noi, Adame si Evo astazi, caci noua, carora de demult prin calcarea poruncii Raiul s-a incuiat, rod preaslavit ni s-a dat. Fiica lui Dumnezeu Maria, noua tuturor intrarea deschizand.

Stihira la Vecernia Mare a Nasterii Maicii Domnului, glas 4:

Ana cea stearpa si neroditoare astazi sa plesneasca cu mainile; sa se impodobeasca cele pamantesti, imparatii sa salte, preotii intru binecuvantari sa se veseleasca, si sa praznuiasca toata lumea, caci iata imparateasa si cea fara prihana mireasa Parintelui, din radacina lui Iesei a odraslit. De acum femeile nu vor mai naste fii intru intristaciuni; caci bucuria a inflorit, si viata tuturor oamenilor in lume vietuieste. De acum darurile lui Ioachim nu se vor mai intoarce inapoi; caci plangerea Anei intru bucurie s-a prefacut. Bucurati-va impreuna cu mine zicand, tot alesul lui Israel, ca iata au dat mie Domnul lacas insufletit al dumnezeiestii slavei Lui, spre veselia cea de obste si bucuria si mantuirea sufletelor noastre.

Slava la Vecernia Sfintilor Ioachim si Ana, glas 8:

Cei ce din coapse neroditoare au odraslit toiag sfant pe Nascatoarea de Dumnezeu, din care a rasarit mantuirea lumii, Hristos Dumnezeu, insotirea cea buna, impreunarea cea sfanta, Ioachim si Ana, acestia mutandu-se la lacasurile ceresti, impreuna cu fiica lor, Preacurata Fecioara, cu ingerii dantuiesc si fac rugaciuni pentru lume; a caror pomenire savarsind cu buna credinta, cantand zicem: Cei ce va chemati mosi lui Hristos, pentru fiica lui Dumnezeu si Preacurata Maria, rugati-va pentru sufletele noastre.


[1] Text adaptat dupa capitolul I al Evangheliei Nasterii Mariei, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, Wm.B.Eerdmans Publishing Co.,Grands Rapids, Michigan,1981,vol.VIII,p.384.

[2] The Protoevangelion of St.James, trad.de Alexander Walker, Ante-Nicene Fathers, vol.VIII, p.361. Protoevanghelia Sfantului Iacov si Evanghelia Nasterii Mariei sunt pretuite de Traditia Ortodoxa, dar nu se pun pe aceeasi treapta cu Scripturile Canonice.

[3] Protoev.lui Iacov, op.cit.,p.361.

[4] Ibid., p.362.

[5] Ibid.

[6] Ibid.

tandrete-intre-sfintii-parinti.jpg


Categorii

Crestinul in lume, Duminici si Sarbatori - Noime vii pentru viata noastra, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri, Sfintii Parinti Ioachim si Ana

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “Dumnezeiestii Parinti Ioachim si Ana – nascatorii nadejdii noastre

  1. Pingback: Război întru Cuvânt » Casatoria - taina cea mare
  2. sunt mandra ca port numele unei mari sfinte.

  3. Pingback: Război întru Cuvânt » De ziua “dumnezeiestii perechi” a Sfintilor Parinti Ioachim si Ana - Regretatul Pr. Constantin Mihoc despre relatia dintre sot si sotie
  4. Pingback: DE ZIUA SFINTILOR, DREPTILOR SI DUMNEZEIESTILOR PARINTI IOACHIM SI ANA: Cuviosul Paisie despre rolul mamei in educatia copiilor
  5. Pingback: Troparul Adormirii Sfintei Ana – mama Maicii Domnului (25 iulie) | † DOAR ORTODOX †
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate