PARINTELE SAVATIE BASTOVOI: De ce ne place atat de mult “Saint Valentines”?
Cititi si:
*
De ce ne place atât de mult “Saint Valentines”?
“Sărbătorile traditionale sunt zâmbetul unui popor. E destul să nimeresti la una din ele ca să afli, fără cuvinte, o istorie de secole, uneori de milenii. La noi, la români, una din aceste sărbători a devenit “Saint Valentines”.
Această sărbătoare, fără îndoială, are în ea o putere uluitoare. Desi românii au aflat de existenta ei de putină vreme, iar multi încă mai învată să-i pronunte denumirea corect, totusi ea a devenit foarte populară, stârnind mai multă vervă si pregătiri decât sărbătorile deja învechite, cum sunt Crăciunul si Pastele.
Trebuie să fie un mister la mijloc, pentru că altfel e greu de explicat ceea ce s-a petrecut în România anul acesta. Cum un popor cu o istorie atât de îndelungată, cu traditii sărbătoresti si folclorice, cum putine popoare mai sunt pe lume, a uitat într-un an totul, si a rămas cu această sărbătoare străină?
Este, într-adevăr, un rebus psihologic să explici cum tineri care nu au citit niciodată viata unui Sfânt arată atâta entuziasm fată de acest “Saint Valentines”.
Cultul Sfintilor a fost întotdeauna un prilej de poticneală în calea spre biserică, deoarece oamenii, de regulă, nu pot accepta să se închine în fata unui alt om. Protestantii găsesc în acest cult al nostru dovada cea mai bună că suntem idolatri, că dăm oamenilor cinstea cuvenită “unui singur Dumnezeu”. Ateistii văd în cultul Sfintilor un semn de alienare, o metodă de a-l supune si complexa pe om prin contrapunerea unui ideal inventat si irealizabil. Chiar si printre ortodocsi există multi care încă nu si-au rezolvat această problemă: cum să se închine în fata unui simplu om, nu e mai bine să se închine direct lui Dumnezeu?
Intr-un cuvânt, de la reforma lui Luther în 1517 si până astăzi preotii si credinciosii ortodocsi (si romano-catolici) apără cu multă dificultate credinta în Sfinti. Multi credinciosi ai Bisericii noastre au trecut la protestantism anume pentru că nu si-au putut rezolva acest conflict de constiintă: cum asa, în Biblie scrie să nu te închini, iar eu mă închin? Deci, până si cei care, vorba vine, cred în Dumnezeu, vedem că refuză cinstirea Sfintilor. Si când colo, după câteva reclame cu inimioare la ProTV, milioane de tineri îmbrătisează cultul Sfintilor, cei mai multi chiar înainte de a crede în Dumnezeu! Acest Pro TV a “convertit” în câteva zile mai multă lume decât Hristos în timpul vietii Sale pământesti! Numai acest fapt trebuie să ne pună pe gânduri în ce priveste calitatea acestui mod de sărbătorire a Sfintilor.
Este, într-adevăr, un mister, misterul irationalitătii dezlăntuite al betiilor dionisiace învesmântat în numele unui mucenic al lui Hristos. Mi se pare interesant de discutat în jurul acestei asocieri paradoxale. Prin ea am putea arunca un con de lumină asupra multor ciudătenii din viata noastră, dar mai ales, ceea ce este si mai neplăcut, să ne convingem de existenta unor realităti în care, de altfel, nu prea credem.
Deja este o banalitate a spune că nu există oameni necredinciosi, ci există doar religii nesuferite. Altfel cum unii oameni care nu s-au rugat niciodata la Sf. Nicolae îl cinstesc sărbătoreste pe Santa Claus în varianta lui americană? Cum cei care nu cred în Evanghelie se adună cu flămânzenie în fata televizoarelor ca să vadă “Ultimele ispite ale lui Hristos” de Scorsese? Da, un astfel de “hristos” se prea poate să fi existat, n-avem nimic de zis, ne convine. Însă varianta Lui bisericească e cam ireală, e chiar depresivă. Ii preferăm pe Afrodita si Dyonisos.
Oamenii nu rabdă un Dumnezeu care să se amestece în viata lor. Ei cred că ceva poate să existe, însă ceea ce există trebuie să se încadreze în câmpul lor de cunoastere si, mai ales, în câmpul preferintelor si al preocupărilor lor. Nietzsche, care declara cu seninătate că el este antihristul, nu lepăda niciodată de pe limbă numele lui Dyonisos si Zarathustra. Insă faptul de a nu recunoaste existenta lui Dumnezeu nu-L poate face pe Dumnezeu să dispară din Univers, chiar si numai pentru că sunt unii care îl roagă să rămână.
[…] Moda de a-si construi zei după poftele lor a apărut la greci, mai exact o dată cu Homer. Acesta e cel care a curătat lumea greacă de zeii amorfi, zoomorfi sau monstruosi, a populat-o cu oameni “divini” si cu zei asemănători oamenilor. Pentru aceasta el poate fi considerat marele reformator religios al Greciei. Dr. Bowra observă că “acest sistem complet antropomorfic nu are, desigur, nici o legătură cu adevărata religie sau cu moralitatea. Zeii lui sunt o inventie încântătoare si hazlie a poetilor”.
[…] Iată, în câteva cuvinte, răspunsul la întrebarea unui preot ucrainean, un bărbătoi mătăhălos cu voce groasă, pe care l-am cunoscut în iarna trecută la Moscova. Acesta îsi povestea cu simplitate necazul pe care îl avea din cauza felului în care sărbătoresc ucrainenii ziua lui Ioan Botezătorul – “Ivan Cupală“. Părintele, autoritar din fire, se revolta că primarul orasului a investit bani în reînnoirea acestei “sărbători traditionale ucrainesti”, cu toate că ar fi fost normal să se bucure de sprijinul autoritătilor laice. Când s-a mai văzut ca primarii comunisti să investească în sărbătorirea lui Ioan Botezătorul?
Numai că problema era putin alta: ucrainenii au un fel al lor de a-l sărbători pe cel mai mare ascet al tuturor timpurilor. Această zi echivalează cu ziua Afroditei sau “ziua dragostei” la nemti, numai că se cheamă “Ivan Cupală”. Adică anume în această zi ucrainencele au voie să-si însele bărbatii, “fără supărare”.
De unde acest amestec de sete dezlăntuită de păcat si sfintenie?
Noi am întepenit în păcat, în moarte si în frică. Insă atmosfera sărbătorească pe care am trăit-o în Adam în rai persistă în subconstientul fiecaruia. Persistă si tendinta obsedantă de a face binele cu orice pret. Nevoia noastră de a face binele e atât de mare, încât, după ce aflăm lucruri eronat întelese despre Dumnezeu, cum ar fi pedeapsa cu potopul, izgonirea din rai, ne revoltăm si vrem să înlocuim “răul” lui Dumnezeu cu “binele” nostru. Ne revoltăm împotriva lui Hristos pentru că l-a lăsat pe Iuda să se spânzure, desi stia că aceasta va face asa, ne revoltăm pentru că l-a dat afară pe săracul care nu avea haină de nuntă. Această atitudine fată de Dumnezeu este atitudinea Evei după ce a stat de vorbă cu diavolul. Dacă cineva nu crede că Dumnezeu există si că Biblia este adevărată, cel putin poate să se convingă că Biblia este o carte despre dânsul si că el este Adam întru toate.
Oamenii se îndepărtează de Dumnezeu pentru că ajung la concluzia că Dumnezeu le vrea răul, că i-a făcut ca pe niste robi ai Săi, de care ascunde tot ce e mai bun. Un astfel de Dumnezeu absurd, Care, pe de o parte, zice că e bun, iar pe de alta îsi maltratează făpturile, nu poate să existe. In om se răscoală conditia lui de conducător, care este în el dintru început, după chipul lui Dumnezeu.
Dar ce avem noi cu Dumnezeu? Noi pur si simplu nu credem ca El există si gata. Spune-mi, dar, atunci de ce sărbătorim “St. Valentines”? Dar “Santa Claus”? Dar “Ivan Cupală“? Pentru că ei sunt buni, sunt mai “de viată”! Dacă s-ar sărbători toti Sfintii asa, n-ar mai fi oameni care să nu umble la biserică, dar asa, cu posturile voastre, voi împiedicati oamenii să vină la Dumnezeu. Ce rost mai are o religie care, în loc să se îndrepte spre oameni, se îndepărtează de la ei? Degrabă n-o să rămână nimeni în Biserică, cel putin tinerii nu pot să accepte o credinta neguroasă ca a voastră, o credintă pentru babe si mosi impotenti. De ce nu faceti si voi ca indienii si chinezii, putină yoga, putină kama-sutra si ar fi bisericile pline? Că doar Dumnezeu a lăsat dragostea nu ca să ne călugărim, ci ca să o trăim!…
Cam asa arată discursul remixat pe care diavolul l-a soptit Evei în rai. De ce esti proastă, Eva, ai atâta putere, stăpânesti peste animale si peste stihii, nu-ti închipui că ai putea să stăpânesti si fără să ai asupra ta tot timpul controlul lui Dumnezeu? Oricum, El ascunde de voi un mare secret, de fapt El se teme că, dacă o să mâncati din acest pom, o să stăpâniti si peste El, de asta nici nu vă lasă. Tu însă nu fi proastă, mănâncă din el, învinge-L pe Acest răufăcător invidios care nu vă lasă să vă bucurati cu adevărat de viată!
Eva a simtit în sine grandoarea “misiunii” la care a fost chemată. Ea îsi adună fortele si “îl înfruntă” pe Dumnezeu. Sf. Efrem Sirul spune că ea a trăit atunci plăcerea monstruoasă pe care o are fiecare când săvârseste un păcat mare. Ea a simtit plăcerea biruitorului! Acea fericire, care nu este altceva decât plăcerea în fata unui obstacol învins. In această stare a alergat ea la Adam, pentru a se lăuda cu ce făcuse: “Poftim, Adam! Tu nu ai avut putere să o faci, dar eu, uite la mine am făcut-o! Tii minte acea poruncă pe care ne-a dat-o Dumnezeu? Ei, uite că eu am călcat-o si nu numai că nu am murit, ci am căpătat putere asupra tuturor! Poti să mănânci si tu dacă vrei, eu îti permit”.
Eva a alergat la Adam ca o regină. Ea era convinsă că a devenit mai mare decât Adam, căci îl înfruntase pe însusi Dumnezeu. De aceea Dumnezeu a si pedepsit-o supunând-o bărbatului său pentru totdeauna.
Primii oameni au simtit atunci euforia pe care o are fiecare după săvârsirea păcatului, acel mister care insuflă putere si stăpânire asupra tainelor Dumnezeiesti. Din cauza acestei euforii omul nu realizează adevărata sa stare, ca un lup care linge în înfierbinteală o lamă de cutit înmuiată în sânge, ascunsă în zăpadă. Asa cum lupul, după ce a lins sângele înghetat, ajunge la lamă si, tăindu-si limba, începe a-si mânca propriul sânge până moare, asa si omul cuprins de fierbinteala păcatului se omoarâ singur, bându-si sângele vietii celei vesnice pentru totdeauna.
[…] Oamenii au simtit dintotdeauna nevoia să dea faptelor lor un caracter universal si nobil, mai ales caracterele tari si energice, cum sunt tinerii. Pentru că universul spiritual la această vârstă e suficient de restrâns, tânărul atribuie continut metafizic tuturor sentimentelor si chiar senzatiilor mai puternice. Era si mai firesc să fie asa într-o lume în care tarabele cu cărti despre meditatie si descoperiri din Tibet sunt mai numeroase decât tonomatele de apă gazoasă din orasele sovietice. Unii găsesc că e foarte “tare” să ai bască si skateboard, altii se laudă cu brichete. Insă acestea reprezintă cazuri particulare, cel mult grupuri, dar nu pot fi generalizate. Aceste ocupatii rămân în zona minorului chiar si în mintea tânărului. Ele nu stau în firea noastră, adică ele au pătruns artificial în viata noastră, de aceea ne putem lipsi de ele foarte usor o dată cu vârsta. Dincolo de acestea însă există ceva de care nimeni nu sepoate lipsi, acel ceva este dragostea, care în mintea tânărului o reprezintă ideea cuplului fericit. Orice obstacol în calea realizării acestui cuplu este vrednic de dispret. Obstacolul cel mai mare însă este morala crestină si părintii. Tânărul îndrăgostit se trezeste dintr-odată atacat, pe de o parte, de Dumnezeu si, pe de alta, de proprii părinti. El rămâne, ce dureros, fără origini.
Traditia romano-catolică a rezolvat genial acest conflict, inventând această sărbătoare a Sfântului Valentin. Tânărul nu numai că este încurajat să aibă o “prietenă”, ci dobândeste si binecuvântarea Bisericii, adică a lui Dumnezeu, prin care se împacă si cu părintii, si cu istoria. El nu numai că îsi păstreaza ceea ce a avut, ci dobândeste si ceea ce nu avea. E un fel de a împăca oaia cu lupul.
O astfel de “împăcare” nu a existat niciodată în Biserica de Răsărit, ea nu există nici în Evanghelie. Singura nuntă descrisă în Noul Testament, nunta din Cana Galiieii, la care Hristos săvârseste prima din minunile Sale, preschimbarea apei în vin, are un deznodământ foarte curios – mirele, Simon Canaanitul, îsi va lăsa mireasa si va deveni unul din cei doisprezece Apostoli, ca să moară în cele din urmă ca mucenic în orasul Snanir, din Persia, răstignit în chipul lui Hristos.
[…] Iată câteva din “canoanele” care i-au “mentinut” în biserică pe tinerii romano-catolici:
“Este probabilă opinia potrivit căreia este doar păcat venial în îmbrătisarea dată din cauza desfătării trupesti si senzuale care se naste din sărut, fără primejdie de consimtământ ulterior si de polutie [ejaculare] – 1666“.
“Actul căsătoriei îndeplinit exclusiv pentru plăcere nu ar putea constitui câtusi de putin o greseală, nici măcar venială – 1679”.
“Este permisă provocarea avortului înainte ca fetusul să fie însufletit pentru a evita moartea sau dezonoarea unei tinere – 1679”.
“Polutia [masturbatia] nu este interzisă de dreptul natural. De aceea, dacă Dumnezeu n-ar fi interzis-o, ea ar fi uneori bună; câteodată ar fi chiar obligatorie cu riscul păcatului de moarte – 1679”.
Nimic deosebit, o simplă aschie din trunchiul urias al spiritualitătii romano-catolice. Dacă vom arunca o privire asupra trăirii mistice a unor sfinti romano-catolici, vom întelege usor originea unor astfel de conceptii lejere despre sexualitate.
[…] Cum să nu vinzi prezervative în numele Sf.Valentin, când directorul Centrului de Teologie si Educatie Crestină de pe lângă Colegiul Sf. Marcu si Sf. Ioan din Plymouth, Adrian Thatcher, poate să apere homosexualitatea cu citate din Biblie? “Din punct de vedere teologic, ne convinge Adrian Thatcher, sexualitatea este un mod ingenios prin care Dumnezeu ne cheamă să intrăm în comuniune cu altii. Sexualitatea noastră este o dovadă că suntem făcuti după chipul lui Dumnezeu; noi suntem făcuti pentru a intra în relatii cu cineva, si natura lui Dumnezeu este relatie”. “Crestinismul cere ca dragostea sexuală să întruchipeze iubirea care este Dumnezeu, reprezentând-o si exprimând-o, întrupând-o în fiecare comunicare sexuală care are loc între parteneri”. In sfârsit, sexologul anglican, crede că homosexualitatea între parteneri crestini se întemeiază pe pilde similare din viata Mântuitorului, asupra cărora, dati-mi voie, să nu insist. Crestinii din epoca actuală, spune el, trebuie să depăsească gândirea patriarhală asupra păcatului, pe care a răspândit-o Apostolul Pavel, ca o mostenire a traditiei iudaice.
Cu toate că si eu, ca si cazuistii romano-catolici, n-as vrea să am dusmani printre tânăra generatie, totusi voi încerca să expun în câteva cuvinte morala biblică în această privintă. Nicăieri în Scriptură nu ni se vorbeste de “îndrăgostiti” în afara căsătoriei. Această întâmplare firească dintre un tânăr si o tânără peste tot în Biblie se cataloghează drept desfrânare, adică păcat de moarte, pentru care evreii erau omorâti cu pietre. Orice relatie cu o fată presupunea căsătoria.
[…] Nu numai că nu era îngăduită relatia liberă cu o femeie, ci până si revenirea la femeia de care te-ai despărtit era oprită. De aceea, orice aventură tinerească era extrem de periculoasă, căci, pe de o parte, asta îl obliga să se căsătorească cu tânăra respectivă (De va amăgi cineva o fată nelogodită si se va culca cu ea, să o înzestreze si să o ia de sotie), iar pe de altă parte, Legea nu-i dădea voie să se mai despartă de ea, decât numai dacă îi oferea carte de despărtenie.
“Era o lege veche – scrie Ioan Gură de Aur – care nu oprea pe bărbatul care-si ura femeia să o alunge pentru orice pricină si să ia alta în locul ei… Dacă legea ar fi silit pe bărbat să tină în casă pe femeia pe care o urăste, bărbatul ar fi ucis-o. Asa de cruzi erau iudeii! Cum aveau să-si crute femeile lor, când nu-si crutau proprii lor copii, când omorau pe profeti, când vărsau sângele ca apa? De aceea Legea a îngăduit un păcat mai mic, dar a stârpit unul mai mare“.
Cartea de despărtenie îi oprea pe evrei de la dărâmarea familiilor si de la desfrâul care s-ar fi produs din cauză că bărbatii si-ar fi schimbat la nesfârsit femeile între ei. Dar această lege a fost dată iudeilor, după cum spune însusi Hristos, din pricina învârtoseniei inimii lor.
Dimpotrivă, o dată cu revărsarea harului prin Iisus Hristos, Noul Testament înăspreste criteriile cu privire la păcatul curviei:
“Ati auzit că s-a zis celor de demult: Să nu preacurvesti; Eu, însă, vă zic vouă că oricine se uită la o femeie spre a o pofti a si preacurvit cu ea în inima sa”. (Matei 5-27-28)
[…] Dar, spune Sf. Ioan Gură de Aur,
“este un altfel de a te uita la o femeie, asa cum se uită cei cu inima curată. De aceea Hristos n-a oprit uitatul, ci uitatul cu poftă”.
Dacă cineva se consideră ajuns la această măsură, chiar si după pildele din Pateric citate mai sus, acela să sărbătorească sărbatoarea îndrăgostitilor, aici pe pământ si sus în cer.
Si tocmai pentru că noi am avut fericirea (sau nefericirea, pentru multi) de a ne naste în zodia lui Hristos, nu mai putem să mergem la templul Afroditei având în piept insigna cu Sf. Vaientin. Vremea Luperkaliilor a trecut, fecioarele care îsi pierdeau fecioria pe malul Tibrului în vremea Imperiului Roman nu trebuie să si-o piardă astăzi în numele Sf. Valentin cu aceeasi seninătate. Nu trebuie să primim aceste soapte demonice, dacă avem măcar o mică simpatie pentru acest Sfânt Valentin, iar dacă ne place mai mult să rămânem în desfrâu, atunci să-l urâm pe acest Sfânt Valentin, să-l urâm cu adevărat, după cum si el a urât desfrânarea noastră!
Tânărul are cel putin două motive de a se alătura acestei sărbători: fie că e împins de pofta trupului, ceea ce e firesc, fie de acea plăcere a lui Nietzsche de a rescrie religia crestină, ceea ce e demonic. Nietzsche, care se credea atât de puternic, a ajuns să fie strivit de demonul său. Faptul că boala lui Nietzsche si toate ideile lui au fost insuflate de duhurile întunecate o arată ultima sa scrisoare, în care bolnavul semnează cu numele împotriva căruia a luptat toată viata, nu fără o influentă străină voii sale: “Crucificatul”. Cert este că si cei care sărbătoresc această sărbătoare sunt posedati de demoni nu numai pentru că reclamează desfrâul, ci mai ales pentru că se acoperă cu numele unui mucenic al lui Hristos, asa ceva poate să facă numai demonii. Iisus Hristos, ieri si azi si în veci, este acelasi. Să nu ne gândim că dacă vom fi multi, Il vom constrânge pe Dumnezeu să schimbe legile moralei divine, după cum se obtin azi legi în urma mitingurilor din piete. Aceste teologhiseli prea libere în jurul Sfintilor si a credintei crestine sunt extrem de grave si credem că la ele s-a referit Dumnezeu, în relatarea lui Asaf:
Iar păcătosului i-a zis Dumnezeu: “Pentru ce tu istorisesti dreptătile Mele si iei legământul Meu în gura ta? Tu ai urât învătătura si ai lepădat cuvintele Mele înapoia ta. De vedeai furul, alergai cu el si cu cel desfrânat partea ta puneai. Acestea ai făcut si am tăcut, ai cugetat fărădelegea că voi fi asemenea tie; mustrate-voi si voi pune înaintea fetei tale păcatele tale”.
Dacă iubesti pe cineva cu adevărat si vrei să-ti unesti viata cu el, du-te si spune-i, si căsătoriti-vă. Dar cum poti să vinzi declaratii de dragoste într-o emisiune televizată pentru un tricou sau o bască nenorocită? Atâta costă cuvintele tale? Fata pe care o iubesti nu-ti este deajuns premiu si spectator al dragostei tale sau crezi că te va iubi mai mult dacă va vedea că ceea ce îi spui numai ei în taină vei putea spune si unei pizza? Nu este o mai mare umilintă decât a-ti vedea iubitul sau iubita spunând si altcuiva cuvintele pe care credeai că ti le spune numai tie. Sau nu întelegi că dacă o poate spune la microfon, o poate spune si altcuiva, când nu esti tu de fată?
(…)
Toată această ceată de cuvinte încearcă să acopere adevărul despre durerea singurătătii. Cine nu stie că declaratiile de dragoste sunt mult mai rare decât certurile? Ele sunt atât de rare, încât încap toate într-o emisiune. Dacă ne-ar ajunge putere ca să ne scuturăm capetele de ameteala reclamelor si am feri putin această perdea artificială, ca să privim ce se petrece dincolo de declaratiile de dragoste, am vedea fata crudă a realitătii. In SUA, 53% de femei sunt singure, 20% nu au fost căsătorite niciodată si 33% sunt divortate sau văduve. Un raport elaborat de Alianta Evanghelică din Marea Britanie arată că 44% din bărbatii sub 30 de ani, enoriasi ai Bisericii Evanghelice (care nu acceptă călugăria! n. m.), sunt singuri.
Crimele de familie sau între amanti sunt extrem de frecvente. In timp ce la televizor se pocnesc baloane si se aplaudă cea mai ingenioasă declaratie de dragoste, politia semnează cronici de felul: “24.07.2000, satul Mândresti, judetul Bălti. In casa sa, cetăteanul R., anul nasterii 1957, fiind beat, i-a cauzat o ranâ de cutit în regiunea inimii sotiei sale, decesul a survenit instantaneu. / 13.07.2000, comuna Suruceni. La miezul noptii, cetăteanul P., anul nasterii 1956, a lovit-o cu un topor în cap pe fosta sa sotie, provocându-i o rană mortală. / 02. 04.2000, Chisinău, str. Vasile Lupu. In urma unui scandal iscat între sotii G., femeia si-a lovit sotul cu un ciocan în cap, traumatizându-l mortal. Peste două zile a scos cadavrul din casă si i-a dat foc. / La 22.06.2000, satul Gălăseni, judetul Bălti. Cetăteana S., a. n. 1952, cu un topor i-a cauzat răni în regiunea capului concubinului său B, a.n. 1959, care, ulterior, a si decedat”.
Numai în anul trecut, în Republica Moldova, aproape 30% dintre femeile asasinate au fost omorâte de către soti, ex-soti si amanti. Doar 3% dintre bărbatii asasinati au fost omorâti de către sotii, foste sotii sau amante. Sotii, fostii soti, amantii si fostii amanti au săvârsit mai mult de 26% dintre toate violurile si agresiunile sexuale. In 45% din cazuri, fetele mai în vârstă de 12 ani atacate de un grup de bărbati au recunoscut printre acestia persoane cunoscute. Numărul cazurilor când femeile au fost atacate de către parteneri intimi a fost de 3 ori mai mare între sotii ce trăiau separat, în comparatie cu cei divortati, si aproximativ de 25 de ori mai mare decât cei căsătoriti. Femeile de toate rasele au suportat într-o măsură egală atacuri din partea partenerilor intimi. Femeile maltratate căpătau leziuni corporale grave, fiind atacate de către cunoscuti mai des decât atunci când erau atacate de către străini.
[…] Si asta este doar o secventă, poate cea mai neînsemnată din spectacolul care se dă după culisele declaratiilor de dragoste. Aici ar trebui să anexăm statistica avorturilor, a sinuciderilor. Dar cine poate să facă o statistică a noptilor nedormite, a crizelor de gelozie, statistica primelor fumuri de tigară pe care le trage o fată după ce o părăseste iubitul? Cine face o statistică a lacrimilor pe care le varsă femeile după ce le posedă sotul beat? Cine face o statistică a simpatiilor femeilor trecute de treizeci de ani, care nu-si mai iubesc bărbatii? Inima omului nu e o jucărică pe care poti să o înfrumusetezi cu o fundită rosie, ea e ceva mai mult. Iar dragostea nu încape într-o caricatură cu cătelus de pe o felicitare americănească. Dragostea nu se măsoară.
Toată această mascaradă e înfiorător de tristă. Tânăr fiind, cum poti să îmbraci această mască de bufon si să uiti înăltimile de unde ai coborât, ca să spui câteva replici pe această scenă a desertăciunii în schimbul unor ochelari de soare? Cine e rău? Sfântul Valentin? Nu. Dragostea? Sigur că nu. Rea e numai atitudinea. Toată drama vietii noastre are la bază aceste jocuri necugetate ale tinerilor cu trupurile si sufletele lor. Tocmai pentru că dragostea trebuie trăită, nu trebuie să o consumati degrabă, tocmai pentru că e frumoasă, nu trebuie pusă spre vânzare, tocmai pentru că e atât de rară, nu trebuie neglijată când se iveste. Cum poate ceva atât de frumos, atât de înăltător, atât de rar si atât de scump ca dragostea, sa-ti iasă în cale chiar în acele zile neghioabe cu baloane si discutii fără haz? Nu credeti chiar pe oricine face astfel de declaratii, dacă vreti să le auziti măcar o dată în viată spuse cu sinceritate.
Nu construiti palatul prieteniei voastre din cărămizile multe si strălucitoare, care se dau pe gratis, ale poftei, ci căutati pietrele tari ale iubirii adevărate. Căci pofta, care este tot timpul în miscare, s-ar putea să vă lase singuri si să plece, iar dragostea…, dragostea nidodată nu cade.
Toate-mi sunt îngăduite, dar nu toate de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de ceva.
Morala crestină nu ne interzice să ne îndrăgostim, ci numai ne recomandă să nu ne ucidem între noi. Câti ulcerosi nu mănâncă murăturile care le plac, ca să nu-si producă dureri? Câti nu beau bere si nu se duc în baruri, chiar nu mănâncă carne, pentru că adună bani pentru masină sau televizor? Ce să mai spunem de afaceristii care muncesc în străinătate si nu-si văd familia cu anii pentru niste bani nenorociti? De ce, dar, ne miră că unii oameni folosesc cu măsură plăcerile acestei vieti, ca să nu ajungă la catastrofele în care au pierit semenii lor?
“Trupul nu este pentru desfrânare, ci pentru Domnul, si Domnul este pentru trup”. Cei care încalcă această lege de neschimbat se supun riscurilor descrise mai sus, ei nu vor scăpa niciodată de tirania propriilor patimi si de tirania demonilor. Ei nu vor ajunge niciodată la dragoste.
S-ar părea că e o contradictie în doctrina crestină: pe de o parte, Dumnezeu ne-a făcut atât de frumosi si a lăsat atractia aceasta atât de puternică între bărbat si femeie, iar pe de altă parte, ne recomandă fecioria. Ce-i asta, un fel de sadism divin? Da, pofta a sădit-o Dumnezeu, si, dacă vreti, pofta a tinut omenirea până acum. Nu, nu numai pentru că prin ea se nasc oameni noi, ci pentru că, dacă nu ar fi fost pofta, bărbatii si-ar fi omorât pur si simplu femeile, iar femeile ar fi fugit de ei. E atât de putină dragoste între femei si bărbati, încât numai pofta îi poate tine împreună. Câte perechi au fost gata să se despartă pentru totdeauna, dar pofta i-a întors înapoi. Dumnezeu stia asta.
Există două atractii diferite, una iratională, cea a poftei, care nu poate să lipsească, si cea a dragostei, la care se ajunge prin virtute. Mai înainte de a alerga la PRO TV ca să-ti ridici talonasul de câstigător, întreabă-te dacă ai priceput care e diferenta între ele. Dacă nu vezi nici o diferentă, aleargă mai departe.
Acum, o lume întreagă sărbătoreste biruinta poftei asupra dragostei. Chipul omenesc se retrage timid de pe arena lumii si în locul lui apare Animalul. Aceasta se simte în toată arta modernă, aceasta vedem în tablourile baroc, cu femei care ne arată spatele în locul feţei. Aceasta vedem în filmele cu măsti de animale umanizate, gen StarTrek. Aceasta se remarcă la femeile tinere care nu se mai văd din cauza picioarelor si a sânilor si a tinerilor din care au rămas numai gecile si pantalonii. A dispărut din viata noastră chipul pur si simplu, faţa celui iubit”.
(Extras din cartea “Intre Freud si Hristos” de Ierodiacon Savatie Bastovoi)
preluat de la Sfaturi ortodoxe
Legaturi:
- PARINTELE RAFAIL NOICA DESPRE CURVIE, despre pervertirea cuvintelor si despre “binecuvantarea” duhovnicului pentru RELATIILE TRUPESTI DINAINTE DE CUNUNIE. Cum ne putem insela folosind eretic cuvantul: “Toate ne sunt ingaduite…”?
- Sfantul Nicodim Aghioritul (14 iulie): CUM SA LUPTAM IMPOTRIVA PATIMILOR TRUPESTI
- Ierom. Ioan Buliga: JOCURILE DESFRANARII
- Monahul Paulin de la Putna despre imbracaminte, machiaj si privire intr-o cultura a curviei
- Parintele Arsenie ne invata cum sa stam impotriva curviei, a mandriei si a vorbariei
- CUVIOSUL PAISIE DESPRE TANARA GENERATIE: “Lipseste duhul de jertfa”
- Avva Ammun ne sfatuieste:“Tineretea are trebuinta de pazire”. CE SA FACI CAND VINE ISPITA?
Si din Atotmila Sa pentru om “faptul de a nu recunoaste existenta lui Dumnezeu nu-L poate face pe Dumnezeu să dispară”.
Trebuie doar sa sa-I dam voie si sa-I deschidem usa larg, pana la perete!
Dar Lui si numai Lui … fara compromisuri, fara atitudini caldicele…
Tinerii nu au de acum drepturi caci iata nu mai sunt copii, au obligatii mai mari si care cresc odata cu ei!
Si toti datori fiind catre Domnul avem astfel indatoriri unii catre altii…
“E atat de putina dragoste intre femei si barbati, incat numai pofta ii poate tine impreuna(…)Dumnezeu stia asta.” Ce trist. Cat de dureroase imi par aceste cuvinte.
Multumesc lui Dumnezeu, mai sunt tineri, fete si baieti curati la suflet si la trup. E o adevarata binecuvantare pentru mine sa ii cunosc.
Aceasta sarbatoare este traita in tarile de origine (de mult desacralizate), ca o “zi a comerciantilor”.O sarbatoare consumistica din care, de obicei, castiga patronii de baruri si restaurante. Atat si nimic mai mult.
@ Fabiana:
Din pacate, este ceva mai mult si mai grav. E una din modalitatile de promovare a curviei ca normalitate si de racolare la “religia” curviei si a celor mai fragede vlastare. S-a ajuns pana la propaganda acestei “sarbatori” murdare prin gradinite…
…a comerciantilor: adica de Paste oua rosii, ce Craciun cozonac si friptura de porc, mancam peste cand scrie in calendar ca e dezlegare la peste si cand mai creste copilul cum mai vorbeam si gaseste costumul lui Mos Craciun in debara ce-i spui?!…si te-a vazut cumparand si inimioare de ziua…cu pricina…
Ar fi minunat daca aceste randuri de mai sus ar fi citite de cat mai multi tineri.Proportia celor care merg la biserica,in orasul meu,este ,dupa cum spunea un Parinte extraordinar la o predica,de cca 3-5%,la o populatie de cca 80mii de locuitori.Cat reprezinta “tinerii”in acest procent,nu a spus,dar cred eu cam un sfert!Iar perceptia fata de biserica a acestora este de asemenea discutabila.Ceilalti…sunt receptivi la “emanciparea”cultivata de tv si mass-media.Desi marea majoritate ortodocsi suntem…
este adevarat ca unii sarbatoresc aceasta zi prin tot felul de fapte necuviincioase. Dar la fel fac unii cu Pastele si cu Craciunul, la fel si cu zilele onomastice, asta nu inseamna ca trebuie sa facem ca ei. Putem alege sa spumegam- desfranatii, destrabalatii,consumistii, etc., sau putem alege sa facem ceva dragut pentru cei/cele pe care ii iubim. Domnilor soti crestini, mai ales cei care sunteti casatoriti de multi ani- cand ati dus ultima oara sotiei o floare, o cutie cu bomboane, cand ati scos-o la o cina romantica in oras? Doamnelor sotii crestine, cand i-ati spus ultima oara sotului ce mult pretuiti calitatile pe care le are, cand i-ati pregatit mancarea preferata, cand i-ati arat cat de mandra sunteti de el?tinerii refuza azi casatoria fiindca au vazut prea multe casnicii lipsite de dragoste, de intelegere, de interes unul pentru altul.E responsabilitatea noastra sa le aratam copiilor nostri ca o casatorie poate fi ceva extraordinar, cu adevarat taina a iertarii si a iubirii, si daca cei lumesti pervertesc iubirea, haideti sa aratam noi reversul prin relatiile noastre. Depinde de noi cum privim aceata zi- ca o invitatie la fapte necuviincioase, sau ca o invitatie de a ne reaminti de celalalt si de a-i arata cat de mult il iubim, facand ceva special, deosebit pentru el/ea, jertfindu-ne egoismul in vreun fel.
sa meditam azi, si nu numai, la pasajul din 1 Cor.13, si sa vedem daca avem dragoste adevarata pentru cel pe care zicem ca-l iubim
p.s- pentru sotiile crestin ortodoxe (si nu numai) – va sugerez sa scrieti o lista cu 100 de lucruri pe care le apreciati si le iubiti la sotul dvs., si sa i-o dati azi,eventual langa mancarea lui preferata, cred ca i-ati face o mare bucurie.
@ irina:
Bun, de acord partial, dar de ce in aceasta zi, adica? Ca sa aratam ca recunoastem SI NOI aceasta zi?
Stim insa, aceleasi discutii le-am mai purtat pe site sau in alte parti, si la 8 martie, in alti ani.. Oare de ce nu putem renunta la obiceiurile lumii pervertite si le cautam mereu o”integrare”, pe usa din dos, in viata noastra. Noi, ca soti crestini, refuzam sa recunoastem aceasta zi ca avand vreo legatura cu familia. Si daca ne asumam identitatea de fii ai Bisericii, ar trebui toti sa respingem aceste “sarbatori” care spala creierele tinerilor si copiilor…
Iertati!
Locuiesc in Statele Unite, iar aici nu aminteste nimeni de “Saint”! Este “Valentine’s Day” si e similar cu “1 Martie” la noi. Toata lumea face mici daruri la toata lumea! Copii la parinti, parinti la copii, sotii intre ei, elevii la profesori si tot asa! Nimic mai mult!
Da, sunt alte tari (de exemplu Haiti) unde aceasta zi promoveaza desfraul! Pe 14 februarie se concep copii care dupa 9 luni sunt abandonati, deoarece au fost conceputi “din greseala” in aceasta “zi a dragostei”.
La noi, in Romania, oamenii se bucura sa aiba cat mai multe zile de sarbatorit. Sa nu exageram prea mult . . . am putea incepe sa nu mai numim aceasta zi “Saint” sau “Sfantul”. Sa fie ca in SUA, Valentine’s Day, cine vrea sa sarbatoreasca sa o faca, nimeni nu tine socoteala la banii altora. Cel putin asta e parerea mea. Ce e deranjant insa, e ridicarea la sfintenie a unei sarbatori, care, indiferent cat de ingaduitori am fi, tot pagana ramane.
Multumim parinte Savatie lui Dumnezeu ca existati!
Fie ca:
• Cuv. Auxentiu
• Cuv. Maron
• Cuv. Avraam
• Cuv. Filimon, ep. Gazei
• Gheorghe croitorul Metilineanul, ocrotitorii zilei de azi, 14 februarie sa fie cu noi in toate zilele vietii noastre!
@ acnaib:
Totusi astazi este praznuit si Sfantul Mucenic Valentin, preot din Roma, martirizat in 269, de la care porneste numele acestei “zile” asa-zise “a indragostitilor”:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/valentines.htm
Sa ne ocroteasca si Sfantul Mucenic Valentin, preot din Roma, martirizat in 269! Amin!
@acnaib:
🙂
Totusi, ceea ce ne mira este ca…
Probabil depinde totusi de stat? Fiindca e destul de ciudat ca ei doar sa fi exportat ceva ce ei insisi nu semnifica in acelasi fel, nu?
@acnaib
“…in Statele Unite, iar aici nu aminteste nimeni de “Saint”! Este “Valentine’s Day” si e similar cu “1 Martie” la noi.”
Trebuie sa spun frate sau sora, ca si altii locuiesc prin pribegia asta USA (poate mai mult decat au locuit in patria natala) si ca nu prea este asa cum spui mata.
Chiar unii il invoca in acesta zi pe St Valentine (cel contestat pana si de biserica catolica, vezi un articol mai sus), ca stiu sau nu ceea ce vorbesc, ceva similar cu St Patrick’day (sarmanii sfinti, sau sarmanii de noi mai degraba) cand este un alt prilej al vestului lipsit de Dumnezeu de a sarbatorii prin destrabalare (de data aceasta band bere pana nu mai stiu de ei). De fapt omul modern nu pierde nici un prilej (ca este sarbatoare sfanta sau nu) ca sa-si glorifice patimile trupesti.
e o diferenta intre 8 martie si Valentine’s Day – prima e o zi cu origini comuniste, a doua are origini in istoria Bisericii – daca e vorba sa cautam sursa obiceiului. Si cum zice Acnaib, aceasta e o sarbatoare la fel cu 1 martie – adica neutra dpdv religios. Sigur, are la origine un sfant, dar traditia ei s-a pastrat ca un obicei popular,ca sa zic asa, nu in legatura cu biserica. Si chiar nu vad legatura intre identitatea ortodoxa si sarbatorirea unei zile a indragostitilor.Da, oamenii se indragostesc, in general asta e primul pas spre casatoriile din ziua de azi, atatea cate mai sunt. Ma indoiesc ca vreunul dintre noi a avut o casatorie @aranjata@ de parinti, sau ca va @aranja@ casatorii pentru copiii lui, cum era obiceiul biblic de care pomeneste par. Savatie.
Eu prefer ca in aceasta zi sa fac lucruri ziditoare, sa le spun copiilor mei ca da, iubirea e frumoasa si tine o familie laolalta, si trebuie sa ne bucuram de ea. Unii o inteleg gresit, dar Dumnezeu ne invata ce inseamna adevarata iubire. Nu vreau sa ma focalizez (si nici pe copiii mei) pe ceea ce fac oamenii rau in aceasta zi, si nici sa neg ca exista- fiindca ei vad oricum ca este.Daca asta ma face mai putin ortodoxa decat altii imi asum riscul :). Asta aleg eu sa fac, desigur altii pot decide in alt fel, si Dumnezeu stie mai bine.
Iertati!
http://www.antena3.ro/externe/rusia-regiunea-belgorod-interzice-celebrarea-sfantului-valentin-118198.html
@ Irina:
Prevazusem ca nu vom fi auziti. Nimic nou, din pacate… Nu, nu e un obicei popular, nici ortodox si nici romanesc, precum 1 martie. Biserica ORTODOXA nu a randuit nimic pentru 14 februarie, deci nici o zi a dragostei curate sau a familiei ortodoxe. Asadar un ortodox nu are ce sarbatori astazi. Cine vrea sa se minta pe sine si sa impace Evanghelia cu lumea, este liber, desigur.
http://www.jurnalul.ro/fun/fun/romanii-de-doua-ori-mai-indecenti-decat-ceilalti-europeni-568320.html
http://www.ziare.com/life-style/valentine-s-day/valentine-s-day-un-kitsch-siropos-importat-de-la-americani-reportaj-ziare-com-1075184
Eu nu sunt de acord cu aceasta sarbatoare importata de la americani. Nu am nimic cu celebrarea Sfantului in sine dar la noi se exagereaza deja cu aceste pregatiri facute. Sa nu uitam ca Pastele si Craciunul sunt cu mult mult mai importante, sa nu mai zic de celelalte sarbatori. Nu cred ca era nevoie sa-i copiem si noi pe americani.
ok, daca e un obicei romanesc e bun (vezi 1 martie), si un ortodox are ce sarbatori, daca e un obicei @de import@ din vestul @lipsit de Dumnezeu@,ca s-o citez pe sora de mai sus, nu e bun.Eu, cel putin, vad o contradictie logica aici. Nu tot ce e romanesc si traditional popular egal cu ortodox, din cate stiu. Dar de ziua noastra de nastere ce sa zicem?ca nu e trecuta in calendar, Biserica ortodoxa n-a randuit nimic in ziua aceea. Ne facem tort sau nu?
eu va inteleg si sunt de acord sa ne delimitam ca ortodocsi de manifestarile murdare din aceasta zi,de preamarirea dragostei superficiale si exclusiv romantice, de consumism, etc., dar cine aduce nevestei un buchet de flori cu ocazia asta nu e mai putin ortodox decat cel care ii da un martisor pe 1 martie.
sora Ellaina, am fost in vestul lipsit de Dumnezeu recent si am intrat in librarii si in chioscuri de ziare. Nicaieri nu am vazut expuse reviste pornografice, sau indecente la indemana si ochii copiilor, cum vezi in tara noastra. Ca sa nu mai zic de altele. Hai sa nu mai hulim atata vestul, si sa avem impresia ca-i suntem superiori, fiindca nu au rost comparatiile. Domnul nostru Hristos zice ca pacatele – desfranari, betii, curvii, ura, invidie, samd. vin din inima omului, nu dintr-o arie geografica terestra.
@ Irina:
Daca ne arati si cand am sarbatorit noi, Razboi intru Cuvant, 1 martie, e foarte bine.
Am aratat doar ca 14 februarie nu e nici macar ceea ce este 1 martie, adica nu are NICI MACAR un substrat popular, ceea ce l-ar face mai usor de ingaduit. Nimic mai mult. Macar sa nu aiba o semnificatie anti-crestina, anti-ortodoxa, anti-familie. Iar ziua aceasta are, din pacate.
In rest, e obositor sa raspunzi la sofisme si indreptatiri repetate, la confuzii atat de grosiere, cca cea intre ziua privata de nastere si o “sarbatoare” colectiva, implementata cu interese clare impotriva familiei. Cum poti sa te bucuri de asa ceva?!
Buchete de flori… in alte zile. De pilda cele de nastere, onomoastice, si… oricand altcandva. Dar tocmai acum nu. Valabil pentru cei care ne delimitam 🙂
Adica vreti sa spuneti ca voi, ca persoane, n-ati dat un martisor, o floricica, cu ocazia acestei zile?asa o fi, n-am de unde sa stiu
oricum, atata timp cat Biserica nu a luat o pozitie oficiala in aceasta chestiune ce spunem noi raman pareri izolate ale unora sau ale altora, si fiecare judeca si actioneaza in functie de argumentatia pe care o considera corecta.
Eu personal nu promovez ziua indragostitilor, dar nici nu o resping, nu o consider antiortodoxa, antifamilie, samd. , ci poate folosita in acest scop. DEci ramane la latitudinea noastra s-o indreptam spre scopul corect. Si gata, inchei aici, ca m-am repetat destul.
va doresc o seara frumoasa
Doamne ajuta!
@ Irina:
Te rog să mă ierţi pentru ceea ce-ţi voi spune căci ştiu că te va supăra dar îmi asum păcatul. De la primul tău mesaj m-a bruscat ceva, urâcios. În toată argumentaţia ta se vede o sete, o patimă de a fi apreciată, linguşită, lăudată, dorinţă de a trăi viaţa ca un mic circ de gesturi senzuale, zglobii, tandre în acelaşi timp, pe care chiar consideri necesar să le şi transmitem copiilor noştri ca model de a trăi această viaţă. Este o agitaţie pe care o au oamenii care se tem să rămână singuri… cu Dumnezeu. Şi în mesajele următoare nu s-a văzut decât o dorinţă imensă de a apăra ceea ce ţie îţi dă valoare în proprii tăi ochi (şi a rudelor tale din ţară, probabil), societatea aceea americană, vestică, de consum, desfrânată care ţi-e idol şi pentru care ai făcut probabil sacrificii pentru a junge acolo. Însă pentru noi (unii), rămaşii, valorile voastre nu numai că nu ne odihnesc dar ne şi rănesc. Eu-l acela strigat prin toţi porii nu are nimic de-a face cu ortodoxia. Ortodoxia este pe atât de mare în om pe cât de mic este Eu-l în el. De aceea este un dialog al surzilor ca tu să ne vorbeşti de binecuvântările sărbătorilor occidentale, păgâne (care se redeşteaptă şi la noi de când cu “binecvântarea” libertăţii vestice). Duhul pe care tu-l cauţi să-ţi mângâie orgoliul, la noi este urâciune – indiferent de raţionalismul argumentelor tale.
Mie mi-e silă de ipocrizia sărbătorilor destrăblării, mi-e silă de hainele de firmă, mi-e silă de a-mi asocia numele cu vreo vedetă a lumii acesteia căci din toate nu ar răzbate decât un urlet lugubru… căci sunt o eroare…
Şi, dacă ai sta de vorbă cu sufletul tău (pe bune) probabil că ţi-ar răspunde că, de fapt,nu eşti deloc fericită în uniunea (SUA) ta…
Marian, locuiesc in Ro si sunt cat se poate de fericita, multumesc lui Dumnezeu :). Sper ca la fel esti si tu. O seara cu pace iti doresc !
🙂 nu cred ca e cazul sa trecem la aprecieri asupra plusurilor sau minusurilor interlocutorilor nostri .
@ Irina:
Îţi cer iertare pentru confuzia reunirii a două nume însă a fost din cauza conţinutului relativ identic al mesajelor.
@Marian
Din punctul meu de vedere mesajul tau catre Irina este cu mult mai necrestin decat mesajul ei despre Valentine’s Day, asta pentru ca tot vorbesti de ortodoxie si de micsorarea Eu-lui din noi.