Cea de-a „treia Roma” se va reuni cu „prima Roma”?

7-10-2009 4 minute Sublinieri

2083_210699_ctv_1013int

Traducerea articolului de la: http://www.zenit.org/article-26932?l=english

O întâlnire recentă ar putea marca un punct de cotitură

de Robert Moynihan

WASHINGTON, D.C., 21 SEPT. 2009 (Zenit.org) – Se întâmplă să nu vedem focuri de artificii. Evenimente cruciale trec în tăcere, aproape neobservate. La fel s-a întâmplat cu „Marea Schismă”, cea mai gravă ruptură din istoria Bisericii. Sfârşitul schismei ar putea veni mai repede şi mai neaşteptat decât ne-am putea imagina.

145_Hilarion_Alfeyev_41896140_ap_pope416La 18 septembrie, la Castelul Gandolfo, reşedinţa de vară a Papei din apropiere de Roma, arhiepiscopul ortodox rus Ilarion Alfeiev, în vârstă de 43 ani (savant, teolog, expert în liturgică, compozitor şi iubitor de muzică) s-a întâlnit cu Papa Benedict al XVI-lea, în vârstă de 82 ani (de asemenea, savant, teolog, expert în liturgică şi iubitor de muzică) timp de aproape două ore, potrivit unor surse informate. (Nu există încă surse „oficiale” despre această întâlnire – Sfântul Scaun nu a prezentat niciun comunicat oficial.)

Tăcerea sugerează importanţa celor întâmplate – probabil atât de mare, încât Sfântul Scaun crede că încă nu este prudent să dezvăluie public ce s-a discutat. Există totuşi numeroase „semne” că întâlnirea a fost deosebit de armonioasă.

Astfel, e posibil ca întâlnirea de la 18 septembrie să fi marcat un punct de cotitură în relaţiile dintre cea de-a „treia Romă” (Moscova) şi „prima Romă” (Roma) – divizate din anul 1054.

Săptămâna trecută, Arhiepiscopul Ilarion a fost la Roma timp de cinci zile, în calitate de reprezentant al noului Patriarh ortodox rus al Moscovei, Kirill. Arhiepiscopul Ilarion s-a întâlnit cu Cardinalul Walter Kasper, una din persoanele-cheie. La 17 septembrie, cardinalul a declarat postului Radio Vatican că a avut o conversaţie „foarte paşnică” cu Arhiepiscopul.

Cardinalul Kasper a mai dezvăluit un lucru uluitor: faptul că i-a sugerat Arhiepiscopului ca Bisericile Ortodoxe să formeze un fel de „conferinţă episcopală la nivel european”, care ar constitui un „partener direct de cooperare” în cadrul reuniunilor viitoare.

Acest lucru ar reprezenta un pas revoluţionar în organizarea Bisericilor Ortodoxe.

kirill si kasper

Întâlnirea Papei cu Patriarhul?

Cardinalul Kasper a declarat că o întâlnire dintre Papă şi Patriarh nu se află în agenda imediată, şi probabil că nu ar avea loc la Moscova sau Roma, ci într-un loc „neutru” (Ungaria, Austria şi Belarus sunt unele variante).

Arhiepiscopul însuşi a dezvăluit multe lucruri despre vizita sa la Roma când s-a întâlnit în seara zilei de 17 septembrie (înainte de întâlnirea cu Papa) cu Comunitatea Sant’Egidio, un grup catolic italian, cunoscut pentru acţiunile de ajutorare a săracilor din Roma [si pentru prolifica activitate ecumenist-sincretista, adaugam noi, reprezentand o “falanga spirituala” extrem de importanta si de puternica a Vaticanului pentru organizarea evenimentelor de sorginte masonica sub acoperirea unor scopuri nobile, n.n.]

Trăim într-o lume descreştinată, în vremuri pe care unii le numesc – greşit – ca fiind post-creştine”, a spus Arhiepiscopul Ilarion. „Societatea contemporană, cu materialismul său practic şi relativismul moral, este o provocare pentru noi toţi. Viitorul omenirii depinde de răspunsul nostru … Mai mult ca niciodată, noi creştinii trebuie să fim uniţi”.

Potrivit agenţiei de ştiri Interfax a Patriarhiei Moscovei, la data de 18 septembrie Arhiepiscopul Ilarion a discutat cu Papa despre „cooperarea dintre Biserica Ortodoxă Rusă şi cea Romano-catolică în ceea ce priveşte cultura şi valorile morale” – în special pe perioada „Zilelor Culturii Religioase Ruse”, un tip de manifestare cu conferinţe programate pentru primăvara anului 2010 la Roma. (N-ar fi exclus ca Papa însuhilarion3şi să participe la o astfel de manifestare).

De asemenea, prelatul i-a oferit Papei ca amintire o cruce pectorală, realizată în cadrul atelierelor Bisericii Ortodoxe Ruse. Astăzi, un raport al Interfax ne-a oferit detalii cu privire la remarcile lui Ilarion din această dimineaţă, în catacombele Sf. Calixt.

„Respinşi de toţi, departe de ochii lumii, în adâncurile pământului, în peşteri, primii creştini romani şi-au adus prinosul de rugăciune”, a spus Ilarion. „Viaţa lor a dat roade de sfinţenie şi eroism martiric. Sfânta Biserică s-a înălţat pe sângele lor vărsat pentru Hristos”.

Apoi, Biserica a ieşit din catacombe, iar unitatea creştină s-a pierdut. Prelatul a mai spus că păcatul omenesc este cauza tuturor învrăjbirilor, în timp ce unitatea creştinilor se poate săvârşi numai prin sfinţenie.

„Toţi cei care îndeplinim cu conştiinciozitate o îndatorire bisericească suntem chemaţi să contribuim personal la comoara sfinţeniei creştine şi să ne nevoim pentru unitatea creştinilor, aşa cum este poruncită de Dumnezeu”.

Un al doilea raport al Interfax a adăugat astăzi noi informaţii despre întâlnirea cu Papa.

008

Influenţă din ce in ce mai mare

În timpul unei discuţii cu Papa Benedict al XVI-lea, Arhiepiscopul Ilarion de Volokolamsk a subliniat statutul credincioşilor ortodocşi din vestul Ucrainei, unde trei eparhii ortodoxe au fost aproape distruse ca urmare a unor acţiuni coercitive ale greco-catolicilor, la sfârşitul anilor 1980 şi începutul anilor 1990”, a raportat Interfax.

Potrivit raportului, Arhiepiscopul Ilarion „a arătat necesitatea luării de măsuri concrete pentru a îmbunătăţi situaţia din Ucraina de Vest”, în teritoriile Lvov şi în eparhiile Ternopol şi Invano-Frankovsk”.

Între timp, chiar în Rusia, influenţa Bisericii Ortodoxe Ruse, în frunte cu Patriarhul Kirill, pare să fie în creştere, deşi nu fără opoziţii.

Instalarea patriarhului Kirill în Rusia şi influenţa sa în creştere în aspectele legislative pare să suscite opoziţii din partea forţelor „siloviki”-lor în legătură cu fostul KGB. Într-un articol din ediţia curentă a Argumenty Nedeli, Andrey Uglanov spune că activitatea extraordinară a lui Kirill a atras atenţia unor persoane cărora nu le convine să li se pună poziţia la îndoială, sau chiar să le fie contestată. Şi aceasta a devenit „marea problemă” a lui Kirill.

Aceşti „siloviki”, mai spune Uglanov, au fost ofensaţi de „acţiunile anti-staliniste şi anti-bolşevice” ale lui Kirill, inclusiv de apariţia sa la piatra de la Solovki, în piaţa Lubianka din Moscova în ziua comemorării victimelor represiunii politice.

În acest context, vizita lui Ilarion la Roma are o importanţă şi mai mare. Biserica Ortodoxă Rusă reprezintă o putere în Rusia, care însă se confruntă cu rezistenţă şi are nevoie de aliaţi.

Astfel, urmările vizitei lui Hilarion la Roma pot avea repercusiuni nu numai asupra depăşirii „Marii Schisme”, ci şi asupra viitorului cultural, religios şi politic din Rusia şi din Europa, în ansamblu.

În acest context, are o mare însemnătate faptul că Ilarion, „ministrul de externe al lui Kirill”, împărtăşeşte interesele profunde ale Papei Benedict al XVI-lea: liturgica şi muzica.

„Pe la vârsta de 15 ani am intrat prima dată în sanctuarul Domnului, Sfânta Sfintelor din Biserica Ortodoxă”, a scris odată Ilarion despre liturghia ortodoxă. „Dar numai după intrarea în altar am simţit „magia”, misterul şi „sărbătoarea credinţei”, care continuă până în ziua de azi”.

„După hirotonisire, mi-am văzut destinul şi marea chemare în a sluji Sfânta Liturghie. Într-adevăr, toate celelalte, predicile, îngrijirea pastorală şi bursele de studii teologice s-au axat pe aspectul central din viaţa mea – liturghia”.

bishop-hilarion-alfeyev-3

Liturghia

Aceste cuvinte par să aibă ecou în sentimentele şi experienţele Papei Benedict al XVI-lea, care a scris că întreaga fiinţă i-a fost formată de liturghiile din Sâmbăta Mare şi Duminica Paştelui din Bavaria, din copilărie, iar dintre toate strădaniile cărturăreşti, lucrarea sa despre liturghie (una din cărţi se numeşte „Sărbătoarea credinţei” are cea mai mare importanţă pentru el.

„Sfintele slujbe ortodoxe sunt o comoară nepreţuită care trebuie păzită cu grijă”, a scris Ilarion. „Am avut posibilitatea de a asista atât la slujbe protestante, cât şi catolice, care cu mici excepţii, au fost destul de dezamăgitoare… După reformele liturgice ale Conciliului Vatican II, slujbele din unele biserici catolice diferă foarte puţin de cele protestante”.

Din nou, aceste cuvinte ale lui Ilarion par să oglindească preocupările lui Benedict al XVI-lea. Papa a spus clar că doreşte să reformeze liturghia Bisericii Catolice şi să păstreze aspecte din vechea liturghie, care acum riscă să se piardă.

Ilarion a citat aprobator din Sf. ortodox Ioan de Kronstadt. Sf. Ioan de Kronstadt a scris:

„Biserica şi sfintele sale slujbe întruchipează şi desăvârşesc totul în Creştinism … Acolo este înţelepciunea dumnezeiască, accesibilă inimilor simple şi iubitoare”.

Aceste cuvinte răsună în scrierile Cardinalului Ratzinger, devenit Papa Benedict al XVI-lea, care a spus deseori că liturghia este o „şcoală” pentru credincioşii simpli, împărtăşind celor neînvăţaţi adevărurile profunde ale credinţei prin rugăciunile, gesturile şi imnurile sale religioase.

În ultimii ani Ilarion a devenit celebru prin compoziţiile sale muzicale, în special cele pentru Crăciun şi Vinerea Patimilor, care sărbătoresc naşterea şi Patimile lui Iisus Hristos. Aceste lucrări au fost interpretate în Moscova şi în Occident, la Roma, în martie 2007 şi la Washington DC, în decembrie 2007.

Astfel, stabilirea unor relaţii mai strânse între Roma şi Moscova ar putea avea implicaţii profunde şi în viaţa culturală şi liturgică a Bisericii din Occident. Am putea asista la o reînnoire a artei şi culturii creştine, precum şi a credinţei.

Toate acestea au fost în joc în cadrul reuniunii secrete de vineri după-amiază dintre Arhiepiscopul Ilarion şi Papa Benedict al XVI-lea, în castelul cu vedere spre Lacul Albano.

File photo of Pope Benedict XVI meeting Russia's Metropolitan Kirill (R) at the Vatican on May 18, 2006_


Categorii

Ecumenism, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

8 Commentarii la “Cea de-a „treia Roma” se va reuni cu „prima Roma”?

  1. S-au intilnit intre ei, nu noi cu ei.

  2. Sunt catolicii constienti ca la marea schisma din 1054 au detronat pe Hristos de la conducerea bisericii lor si l-au pus pe papa in schimb ?!
    Este papa constient de ruptura bisericii lui de Dumnezeu ?!
    mira-m-as !

    Sa dea Bunul Dumnezeu ca sa realizeze ca ei s-au despartit de Biserica lui Hristos cea Ortodoxa si Dumnezeu ii asteapta si-i vrea inapoi ! Noi ii asteptam cu bratele deschise !

    DOAMNE AJUTA !

    mircea

  3. astfel de oameni trebuiesc caterisiti.nu li se cade sa ia parte la discutii cu eretici.strica biserica lui HRISTOS.

  4. Nu stiu daca pe credinciosii catolici ii ajuta cu ceva ca “noi ii asteptam cu bratele deschise”.Sunt 1000 de ani de cand ei traiesc intr-un rit mult diferit de cel ortodox ,le-a intrat in suflet ca “asa este bine si nu altminteri”.Daca s-ar fi incercat dupa 50,100 de ani,era posibil,insa sunt 1000 de ani care au trecut,timp in care Vaticanul s-a zbarcit cu tot felul de rataciri si chiar fapte sangeroase !Nu este posibil,mai ales ca lumea de acum este total slabanogita duhovniceste si trebuie spus FRANC ca nu simte si nu traieste deloc in Hristos.
    Sau poate tocmai aceasta slabanogeala constituie posibilitatea unirii ?!!

  5. ILÁR adj. v. amuzant, comic, hazliu, nostim, vesel.
    Cred ca cineva se tine de glume. Mai exact: umor negru. Numele il reprezinta foarte bine.

  6. Pingback: Război întru Cuvânt » Se pregateste in Cipru vanzarea Bisericii catre Papa?
  7. nu prea vad eu aceasta intalnire una utila pentru noi crestinii ortodocsi.mie mi se pare ceva bizar…miroase a convertire…dar in folosul papal.e ca si cum un demon si un inger s.ar intalni si ar sta de vorba.oare pt a intoarce populatia descrestinata inapoi?…in nici-un caz.e ceva urat..sau nah…eu sper sa fie ceva bun.

  8. Pingback: Razboi întru Cuvânt » PAPA IN ROMANIA, IN 2011, PRECEDAT DE O VIZITA ECUMENICA A PATRIARHULUI DANIEL LA VATICAN?
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare