IPS HIEROTHEOS VLACHOS acuza lipsa de consecventa a promotorilor terminologiei ”BISERICI SI CONFESIUNI EXTERODOXE” din documentele SINODULUI CRETAN
Realitate și comentariu: Consecvență ecleziologică
Sursa: parembasis.gr
În textul cu titlul «Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine», care a fost pus spre dezbatere și votare la Sinodul din Creta, s-a făcut referire la alte «Biserici și Confesiuni creștine» în afara Bisericii Ortodoxe.
La dezbatere au fost propus din partea a trei Biserici Ortodoxe să se scrie «Biserici eterodoxe», «Confesiuni eterodoxe» și «Confesiuni creștine» în loc să se scrie «Biserici și Confesiuni eterodoxe». La final s-a decis să fie utilizată definiția «Biserici și Confesiuni eterodoxe» și să fie delimitate astfel «cu denumirea lor istorică».
Așadar, textul final face referire la «Biserici și Confesiuni eterodoxe». Evident că sunt caracterizate drept «Biserici eterodoxe» așa-numitele «Biserici» Orientale, adică anticalcedonienii sau monofiziții și nestorienii, ale căror opinii teologice au fost condamnate de Sinoadele Ecumenice IV, V și VII, precum și romano-catolicii, ale căror opinii despre filioque și actus purus au fost condamnate de către Sinoadele Ecumenice VIII și IX, în timp ce grupările protestante și anglicanii sunt caracterizate drept «Confesiuni».
Termenul eterodox este înțeles desigur drept „diferit de ortodox” și , în consecință, „eretic”. Unele eforturi pe care le depun teologii mai noi ca să despartă termenii eterodox și eretic sunt evident nefondate și se încadrează în mentalitatea contemporană a «ambiguității constructive». Totuși teologia ortodoxă nu se poate exprima prin «ambiguități constructive».*
Cu toate acestea, decizia finală a Sinodului din Creta cu privire la «Bisericile eterodoxe» a fost aplaudată de Întâistătătorii prezenți, de Episcopi, monahi și laici.
Aceasta înseamnă că această decizie este obligatorie și acest fapt se referă mai ales la cei care au semnat textul acesta. Este de la sine înțeles că de atunci și în continuare, până să se facă alt Sfânt și Mare Sinod, va trebui să se vorbească despre Biserici eterodoxe. Spre exemplu, să spună «Biserica eterodoxă a Romei», nu «Biserica Romano-Catolică», și «Confesiuni creștine» cu privire la protestanți, nu «Biserici creștine».
Rezultatul este acela care trebuie să caracterizeze faptele și cuvintele noastre. Nu se poate să semnăm una și să mărturisim alta.
Scriu aceasta pentru că aceiași care au semnat textul din Creta cu «denumirea istorică a Bisericilor și Confesiunilor eterodoxe» au continuat, imediat după Sinodul din Creta, să vorbească despre Biserici. Și nu pot să susțină că nu putem să-i delimităm diferit pe ceilalți pentru că ei înșiși i-au delimitat diferit în textul în cauză.
Așadar, în zilele noastre trebuie să mărturisim ca Episcopi ceea ce ne-am angajat înainte de hirotonia noastră întru Episcop, fie să acceptăm deciziile Sinoadelor Ecumenice, care-i caracterizează pe eterodocși drept eretici, fie cel puțin să fim consecvenți cu cele ce le-am semnat, adică să-i caracterizăm drept «Biserici și Confesiuni eterodoxe». Toate celelalte sunt justificări, oportunisme și verbalism teologic.
Ι. de Ν.
traducere din greaca de m.l. Preluarea se face doar cu acordul explicit al siteului cuvantul-ortodox.ro
Nota*: Ambiguitati constructive desemneaza o tehnica discursiva prin care sunt folositi in mod deliberat termeni vagi, ambigui, in special in chestiuni cu miza sau sensibile, pentru a promova anumite obiective mai greu de declarat ca atare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Constructive_ambiguity
Deci metodele folosite sunt împrumutate de la Henry Kissinger…
@exegeticus:
Nu direct de la… Aici e ca in poezie: si pentru ca trebuia sa aiba un nume…
Tehnica e veche, fireste, conceptualizarea ei, numirea, e de data noua.
Prima epistolă îndurerată a mitropolitului Filaret
(1969)
Preşedintele Sinodului Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei
75 East 93rd Street, New York, N.Y. 10028
Telefon: LEhigh 4-1601
Către înalt prea sfinţiţii întâistătători ai Sfintelor Biserici Ortodoxe, mitropoliţi, arhiepiscopi şi episcopi
O epistolă îndurerată de la smeritul Filaret,
Mitropolitul Bisericii Ortodoxe Ruse din afara Rusiei
A doua epistolă îndurerată a mitropolitului Filaret
(1971)