PETRE TUTEA INDEZIRABIL. Intentia de a numi o strada din TIMISOARA cu numele filosofului roman a starnit furia gardienilor CORECTITUDINII POLITICE

29-01-2014 5 minute Sublinieri

petre-tutea-3

  • ActiveNews: 

Patru profesori din Timişoara nu vor ca o stradă din oraş să poarte numele lui Petre Ţuţea

Primăria Municipiului Timişoara a decis să numească o mică străduţă pietonală din oraş după numele filosofului român, Petre Ţuţea, stârnind mânia a patru profesori universitari din oraşul de pe Bega.

Aceştia au trimis o scrisoare deschisă oficialităţilor locale unde cer revocarea acestei decizii pe motiv că Petre Ţuţea a fost legionar şi personalitatea sa nu se încadrează în “identitatea oraşului nostru pe care ne-o dorim legată de valori ale libertăţii, democraţiei, toleranţei şi progresului.”

Cei patru profesori, Lect.dr. Constantin Parvulescu, Lect.dr. Claudiu Mesaros, Conf.dr. Ciprian Panzaru şi Prof.dr. Robert D.Reisz mai spun că filosoful român, 13 ani de închisoare sub comunişti, este “o personalitate controversată şi neconsonantă cu spiritului civic şi cultural al Timişoarei.”

Unul din semnatari, profesorul Robert D. Reisz, a scris în 2010 un “manifest contra cultului genialităţii”, în care acuza faptul că sistemul de învăţământ românesc este Eminescu , prin el, o anumita imagine a “creatorului vag paranoid şi asocial”.

Eu, cultural, sunt un european, dar fundamentul spiritual e de ţăran din Muscel. La închisoare, grija mea a fost să nu fac neamul românesc de râs. Şi toţi din generaţia mea au simţit această grijă. Dacă mă schingiuiau ca să mărturisesc că sunt tâmpit, nu mă interesa, dar dacă era ca să nu mai fac pe românul, mă lăsam schingiuit până la moarte. Eu nu ştiu dacă vom fi apreciaţi pentru ceea ce am făcut; important e că n-am făcut-o niciodată doar declarativ, ci că am suferit pentru un ideal. E o monstruozitate să ajungi să suferi pentru un ideal în mod fizic – Petre Țuțea

RĂSPUNSUL timişorenilor adresat celor care l-au atacat pe Petre Ţuţea

După ce ieri anunţam protestul a patru profesori din Timişoara împotriva ideii ca gânditorul şi filosoful român Petre Ţutea să dea numele unei străzi în municipiul de pe Bega, iată că reacţiile nu au întârziat să apară. , consilier local în Primăria Timişoara, a sărit în apărarea marelui filosof, demontând acuzaţiile aduse de profesorul  lui Petre Ţuţea într-un editorial de pe siteul vestul.ro, intitulat “Ce aveţi cu Petre Ţuţea?”. În material, autorul îl citează pe profesorul , decanul Facultății de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest.

Iată un fragment din editorialul lui Flavius Boncea

Și, în cele ce urmează, intenționez să ofer câteva contraargumente punctuale la scrisoarea adresată Consiliului Local.

În primul rând, faptul că Petre Țuțea nu a avut nici o relație biografică cu orașul Timișoara nu este un motiv pentru ca o stradă din oraș să nu îi poarte numele. Peste tot în lume, nu doar în România și nu doar în Timișoara, există denumiri de străzi ale unor personalități care nu au avut vreo legătură biografică cu localitatea respectivă. Simpla valoare de simbol național sau universal a unei personalități poate justifica onorarea ei prin atribuirea numelui unei străzi, fără să existe neapărat o legătură spațială între respectiva personalitate și entitatea administrativă care a hotărât să o onoreze astfel.

În al doilea rând, Petre Țuțea nu este o personalitate controversată a istoriei României. Faptul că a simpatizat cu Mișcarea Legionară nu este un motiv pentru a ne dezice de Petre Țuțea.De ce? În primul rând, Țuțea nu a fost un membru al „nomenclaturii” legionare. El a îndeplinit strict sarcini de funcționar – a fost, în anii ’30, referent și apoi șef de secție în Ministerul Economiei Naționale, iar în 1940 șef de secție în Ministerul Comerțului Exterior.

În al doilea rând, Petre Țuțea nu a fost condamnat niciodată pentru nici o crimă, nu i s-a atribuit nici o atrocitate așa cum se face, de regulă, cu Mișcarea Legionară. Trecem peste faptul că Mișcarea Legionară este singura mișcare naționalistă, alături de Strajnicii din Bulgaria, care a fost scoasă de sub acuzare la Tribunalul de la Nürnberg, fiind exonerate, la același tribunal, de orice culpă și entitățile pe care le reprezentau legionarii: Guvernul Național și Armata Națională, fiind considerate că nu sunt vinovate nici de crime de război, nici de genocid, nu sunt nici fasciste, nici naziste și nici colaboraționiste.

Petre Țuțea a făcut pușcărie, este adevărat, dar a făcut-o condamnat fiind de către comuniști. El a fost arestat de către autoritățile comuniste impuse de sovietici și ținut în închisoare fără a fi condamnat (!) timp de cinci ani (1948-1953). A fost arestat din nou pe 22 decembrie 1956 sub acuzația de uneltire contra ordinei sociale, fiind condamnat la zece ani de închisoare. I se intentează un nou proces în 1959, în urma căruia a fost condamnat la 18 ani muncă silnică, din care a executat opt ani în diverse penitenciare, mai ales la Aiud. A fost eliberat în 1964 din cauza stării precare de sănătate, șubrezită în urma torturilor din închisoare, dar a rămas permanent sub observația Securității.

O dezicere de Petre Țuțea pentru că ar fi simpatizat cu Mișcarea Legionară și pentru că a scris articole în presa legionară ar însemna o dezicere de alte mari simboluri românești, cum ar fi Constantin Noica, Mircea Eliade, Radu Gyr, Gheorghe Racoveanu, Mircea Vulcănescu sau mulți alți intelectuali din generația anilor 1930. Mai mult decât atât, chestionat fiind după 1989 despre Mișcarea Legionară, însuși Petre Țuțea spunea că „legionarismul era în înseşi ideile epocii, dar legionarismul nu putea să iasă câştigător deoarece avea la bază o eroare – naţionalismul absolut, care este impracticabil. De la excesul de naţionalism li s-a tras sfârşitul legionarilor”.

În al treilea rând, este total incorect să îl prezentăm pe Petre Țuțea ca simbol al unei „configurații ideologice de extremă dreaptă”. Petre Țuțea a fost eseist, filozof, economist și om politic – dar, prin întreaga sa activitate, a fost un apărător al creștinismului și al valorilor noastre naționale. Nu a fost niciodată antisemit, dimpotrivă

(„Nu am fost şi nu sunt antisemit, pentru că ar însemna să fiu anticreştin. Pentru că, să fim cinstiţi, Hristos nu e din Fălticeni”; „Evreii au geniu religios. Ei au creat două religii, iudaică şi creştină. Mai glorioase nu văd religii în lume… Sunt o rasă superioară, sunt părinţii religiei noastre. Pentru ei cultura înseamnă religie. Restul este artă şi ştiinţă. Cultura înseamnă la ei spirit şi numai ei au lăsat cultură pe unde au stat, ovreii. Cultura Europei e iudaică şi civilizaţia e multiformă. Iudeo-germano-latino-slavă”).

La fel cum este incorect să vorbim și despre o lipsă de operă a lui Petre Țuțea, cel care a fost supranumit un Socrate român datorită preocupărilor filosofice și rolului educativ pe care l-a asumat prin exemplul său personal în orice circumstanțe, chiar și în închisoare. Din cauza persecuției a publicat foarte puțin înainte de 1989, numeroasele descinderi în locuința sa ducând la confiscarea a zeci de manuscrise, studii și materiale, inclusiv a proiectului „Prometeu”. Doar după prăbușirea regimului comunist scrierile și interviurile sale au început să fie difuzate prin toate mediile.

În scrisoarea făcută publică de cele patru cadre didactice de la UvT (și care a fost preluată în mare parte din mass-media fără vreun comentariu sau vreun semn de întrebare) se spune că ne dorim ca identitatea orașului nostru să fie legată de valorile libertății, democrației, toleranței și progresului. Am convingerea că Petre Țuțea reprezintă toate aceste valori, la fel cum și acceptarea lui Petre Țuțea reprezintă respectul față de aceste valori.

Cât despre cei care își dau cu părerea prin diferite rețele de socializare și pe diverse forumuri despre acest subiect, în necunoștință de cauză și, probabil, cu grave lacune culturale, îmi permit să preiau un comentariu făcut de profesorul Alin Gavreliuc, decanul Facultății de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest:

Sunt complet consternat de tonul reacțiilor, ca și cum ne-am afla în fața unei calamități, cu implicații simbolice și politice foarte grave. Nu știu câți dintre cei care au dat sentințe știu cine a fost și ‘cum’ a fost Petre Țuțea. E negreșit, în opinia mea, una dintre cele mai vii personalități culturale care supraviețuiește României interbelice și care ne transmite un mesaj puternic legat de «cum ar fi putut fi» această țară dacă ar fi fost populată de oameni ca el. Deși mai degrabă socratic – destinul social și politic românesc nu i-a putut îngădui să producă o ‘operă’ -, Țuțea a fost în zilele pe care le-a trăit, imediat după 1989, una dintre cele mai răscolitoare figuri publice. A scoate din context, a ridica piatra cu atâta ușurință, a cataloga dincolo de a-l ‘asculta’ pe cel lovit mi se pare inacceptabil. Nu știu dacă este oportun să primească numele unei străzi (și nu asupra acestei topici mă pronunț, repet, ci asupra tonului discursului revoltat), dar pentru cineva care ne-a mărturisit puterea eliberatoare a credinței în așezarea unei lumi, care a destructurat cu atâta forță delirul comunist, care a plătit cu atâta suferință propriul său crez mi se pare că avansăm o ‘judecată’ profund nedreaptă. Astfel calificând și condamnând fără ezitare – de la Nicu Steinhardt, Eliade, Cioran, Noica, Vulcănescu, Radu Gyr la Petre Țuțea -, cei care merg pe această cale, evacuând din istorie și memorie, igienic, pe toți cei care nu sunt ‘politically correct’, nu fac, în opinia mea, decât să sporească cacofonia identitară (deliberat am scris așa) în care «noi, românii» încercăm, cu bune și rele, să ne (re)găsim un «rost»…


Categorii

1. DIVERSE, Corectitudine politica/ Marxism cultural, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Inchisorile comuniste/ Crimele comunismului

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

32 Commentarii la “PETRE TUTEA INDEZIRABIL. Intentia de a numi o strada din TIMISOARA cu numele filosofului roman a starnit furia gardienilor CORECTITUDINII POLITICE

  1. Si – intamplator sau nu – toti contestatarii sunt scoliti la Colegiul Noua Europa a lui Andrei Plesu – fabrica de cadre a noii ”elite” masonice conducatoare, finantata din banii lui George Soros. Cea care a ejectat in societatea romaneasca atatea ”somitati”. Desigur, nu singura, ci impreuna cu GDS, editura Humanitas, revista Catavencu etc..
    Nimic nu este intamplator!

  2. Pana acum vreo patru ani acest ”colegiu” publica o lista anuala a absolventilor. Acum nu mai face asta. Mai mult au sters ciar si listele veci!

  3. Sa adaugam la lista si Polirom

  4. 4 oameni se opun? Asta-i toata Timisoara? Restul comunitatii nu are niciun cuvant de spus? Asadar, democratia, de fapt, reprezinta dictatura minoritatii si nu a majoritatii. Se contureaza tot mai mult a fi asa. Din pacate. De la natura legilor votate la vot in sine.

  5. Frate Ghersim,
    Sunt cei 4 care… fac mai mult decât restul.
    Sau somităţile care dintr-o “greşeală” mică pot face un păcat uriaş şi dintr’un merit uriaş unul de nimic, (spre cinstea Timişoarei şi mai cu seamă s neamului românesc).
    Spre cinstea (şi cinstirea lor), aş numi acea stradă cu numele lor, pentru a se şti (peste timp), de ce nu s fost vrednic Ţuţea şi prin nevrednicia lui ia învrednicit pe aceştia.

  6. L-am ascultat pe prof. Alin Gavreliuc, decanul Facultăţii de Sociologie şi Psihologie, la prima conferinţă a Asociaţiei Psihologilor Creştini Ortodocşi în Timişoara. Vorbea cu mare competenţă, dublată de smerenie şi dragoste de Ortodoxie, de Sfinţii Părinţi. Mi-ar fi plăcut să am aşa profesor la facultate! Mă bucur de reacţia pe care a avut-o acum, în susţinerea lui Petre Ţuţea!

  7. Timisoareni nu va mai lasati calcati de acesti impostori, daca doriti o strada numita Petre Tutea faceti o petitie cu semnaturi si rezolvati problema. Rusine sa le fie celor patru venetici !

  8. Cine sunt acestia patru? Jalnice instrumente in mana celor care vor sa ne amputeze valorile? Oameni care nu pot sa-si faca un nume altfel decat facand agitatie in felul acesta? Deci, pur si simplu nu mai trebuie bagati in seama! Li se acorda prea multa atentie. Prea multe explicatii si justificari la fiecare icnet de-al lor. Cu o asemenea atitudine le dai voie sa te incalece. Daca o sa asteptam pana ne dau ei voie sa ne cinstim personalitatile de valoare, eroii si sfintii nu ajungem nicaieri. Pur si simplu trebuie lasati deoparte. Si-au spus parerea, foarte bine, e dreptul lor. S-au exprimat in deplina libertate. Li s-au tolerat toate ineptiile fara sa li se inchida gura dar nu au dreptul sa le si impuna. La revedere! Mergem inainte

  9. imi pare rau,asta e duhul intelectualilor timisoarei,pro-homosexualiate,pro-avort, pro-cip si pro-europa

  10. nu mai e loc pe pamant pentru crestinii credinciosi
    suntem tocmai bun de noul aiud

  11. Poate acei profesori ne pot spune ce au facut ei sau familiile lor si majoritatea romanilor in timpul regimului comunist. Au tacut din gura si au fost comunisti? Pai atunci nu suntem ipocriti cand acuzam pe cei care ar fi fost asociati cu alte ideologii?

  12. “… personalitatea sa nu se încadrează în “identitatea oraşului nostru pe care ne-o dorim legată de valori ale libertăţii, democraţiei, toleranţei şi progresului.””

    Daca era propusa cu numele o curva locala, se incadra perfect la criteriile alea.
    Sau, daca-i zicea simplu: “strada ghe.i.”, nu era mai pe gustul lor?

    Vai, au ajuns sa se oripileze “elitele” de Tutea! “Portdrapelele” (cui?) din Timisoara.. Au insa si dreptate, nu se identifica cu nimic din telurile acestui mare om!

  13. Mi se pare mai putin relevant ce au facut ei sau ai lor in timpul regimului comunist, desi nu e de lepadat. Conteaza mai mult purtarea de acum, pe cine “servesti” acum.
    Cei patru (calareti magnifici), care dupa reactiile lor nu sunt decat niste bieti neo-comunisti, au titlul de doctor in stiinte, vezi-Doamne – niste oameni care “au” ce sa spuna si care ar trebui ascultati, ca si cand acele titluri dau vreo garantie, inclusiv asupra corectitudinii lor. Bag de seama, insa, ca sunt doar un paravan si un pretext al ridicarii unor pietre, spre a servi aceleasi interese ca in urma cu 60 de ani: ciocu’ mic si joc de glezne, uitarea si renegarea trecutului, adormirea constiintei, reeducarea etc.

  14. Eu nu am zis ca e relevant; dadeam un exemplu ironic si relativ intamplator. Tocmai ca nu e deloc relevant, cum nu e nici faptul ca zic ei ca Petre Tutea ar fi fost asociat cu legionarii. Chiar si daca e, sa nu incepem din nou discutia ca in orice ideologie sau curent se pot gasi si lucruri bune, naive.

    Altfel, nici un om pe acest pamant nu este perfect. Nici Petre Tutea nu e perfect, dar putem lua lucrurile bune care sunt destule, importante si de un anume fel. Dar cu oamenii “corecti” politic nu poti discuta pentru ca ei se cred perfecti si dau direct dispozitii — cine are dreptul sa existe si cine nu.

    Mi-a atras atentia si ce “argument” aduceau pentru a-si sustine propria pozitie atat de transanta : “valori ale libertăţii, democraţiei, toleranţei şi progresului”. Aceste cuvinte pot fi atribuite oricui. Si lui Ceausescu si Stalin. Adica e clar ca vorbesti cu oameni de 2 bani spalati si/sau auto-spalati pe creier intr-un fel sau altul.

  15. Mie nu-mi miroase a bine. iar si-au gasit motiv sa dea in “legionari’. Sa inteleg din ceea ce spun domnii ca legionarii nostri au fost un fel de criminali? Observ tot mai des in media romaneasca o tendinta: nu dam cu pietre in comunisti, aia au fost ingeri in schimb dam cu pietre in legionari, ca daca au putut sa duca atatea invinuiri, mai pot si morti sa fie invinuiti. In curand o sa asistam la un proces(din nou, caci cate nu au mai avut) la un proces de condamnare al legionarilor si nu al comunistilor.

  16. @traista cu merinde

    Pai este logic intr-un fel! Legionarii au deranjat deoarece au aratat ca se poate si altfel (ma refer aici in primul rand la principiile teoretice, in mare parte puse si in practica, dar intr-o anumita masura si denaturate), pe cand comunistii au fost ”unsi” de ei, sustinuti, incurajati si (mai apoi) daramati tot de ei. Cu alte cuvinte (ceea ce, de fapt, se stie deja) au ”facut cartile” pentru cei ce au urmat. Si care ne apasa pe noi astazi.
    Oricum, este trist cand adevarul stiintific (istoric in cazul de fata) este stabilit prin hotariri de guvern si prin legi – a se vedea si cazul maresalului Ion Antonescu, probabil ultimul roman mare om politic (in adevaratul sens al cuvantului: corectitudine, toleranta, spirit de sacrificiu, dragoste de tara, credinta si neam).

  17. @menumorut:

    Legionarii au fost temuti pentru ca erau foarte bine organizati si pentru ca nu puteau fi usor controlati de diversii potentati ai vremii pana in 1938, incepand cu Carol al II-lea, dar continuand si cu altii. In materie de doctrina si program nu erau foarte diferiti fata de alte organizatii politice de aceeasi culoare si fata de spiritul timpului, deci nu asta i-a facut temuti in primul rand. In scurta guvernare au pus in pericol stabilitatea sociala prin decizii care bulversau societatea, deci nici aici nu putem spune ca au demonstrat ceva maret care sa fie urmat, reluat. Cat despre Antonescu, se pot afirma multe, numai ca era “tolerant” nu…

    Cumva discutia e alta – nu e vorba despre adevar istoric cat de faptul ca o serie intreaga de personalitati sunt pur si simplu puse la index, intr-un stil iritant si obsedant de vanatoare de vrajitoare. O dementa.

  18. Ca sa fiu mai bine inteles: o miscare social-politica intemeiata de seminaristi si teologi nu avea si nu are cum sa placa nici comunistilor de ieri si nici globalistilor de azi. Legionarii au avut la baza adevarurile, principiile si crezurile crestin-ortodoxe, chiar daca, asa cum spuneam si anterior, au comis si greseli (deh, firea umana pacatoasa!). Dar li s-au pus si foarte multe fapte in spate, cazul cel mai notoriu fiind acuzatia de omor a lui Nicolae Iorga. Cu toate ca s-a stiut (mai corectspus banuit) inca de atunci ca este mana masoneriei. Iorga intrase in masonerie de tanar, de la 20 ani, sub influenta anumitor junimisti si in primul rand a lui Titu Maiorescu. Dupa care, la scurt timp (nu se stie exact la cat – probabil doi-trei ani) s-a dezis de aceasta organizatie subversiva, inclusiv la modul public, sustinand doua conferinte in care condamna aceasta mafie demonica. Personal, caut de ceva vreme textele acestor conferinte, dar nu am reusit sa le gasesc, nici in arhivele oficiale nici in depozitele bibliotecilor, cu toate ca sunt sigur ca ele se pastreaza inca. Dar nu am reusit sa intru in posesia lor, asa cu mi s-a intamplat si cu alte documente, aflate in repertoarele acestor institutii, dar pentru care mi s-a spus ca imi trebuie aprobare speciala. De unde – nimeni nu a reusit sa-mi spuna, dar am fost plimbat, la modul cel mai elegant cu putinta, de la Ana la Caiafa.

  19. @admin

    Totusi indraznesc sa spun ca Antonescu a fost tolerant, mai ales daca avem in vedere spiritul si faptelle epocii. Salvarea evreilor din Romania acelor ani i se datoreaza in buna masura.

  20. @menumorut:

    Vezi si comentariul anterior.

    Nu credem ca greselile legionarilor au provenit doar din firea umana, ci si din doctrina lor si a modului in care au gandit actiunea politica. Acestea nu au avut la baza ortodoxia, genul militarizat legionar are prea putina legatura cu rezistenta tipica unei societati ortodoxe… Noi am mai discutat acestea, inclusiv aici: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/10/11/tovarasul-crin-legionarii-extremistii-si-adevarata-miza-criminalizarea-crestinilor-si-a-discursului-nationalist-cum-este-pusa-in-pericol-legalitatea-cinstirii-sfintilor-inchisorilor-de-un/

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2007/12/12/autodemascarea-spovedania-satanica/comment-page-1/#comment-1637

    Pe vremea lui Antonescu au fost salvati evrei, e adevarat, ceea ce arata si ca puteau fi salvati. La fel de adevarat este, insa, ca au fost persecutati, deportati, ucisi si ca Antonescu a fost implicat in aceste acte….

  21. La toate problemele importante cu care se confrunta tara noastra, acesti distinsi profesori dorm, tac, nu exista. Dar atunci cand o personalitate importanta romaneasca mai ales crestin ortodoxa, incearca sa se impuna macar prin numele pus unei umile strazi, deja este tras la fund.
    Ce democratie avem in tara noastra? Va dati seama ca tot acesti profesori sunt cei care il trag in jos pe Eminescu in afara tarii? In tara este aniversat, insa peste hotare se stie foarte putin despre el.

    Ma gandesc ce-i doare mai tare: legionarismul, crestinismul ortodox sau romanii inteligenti care si-au iubit tara?

  22. Profesorii care sunt impotriva lui Tutea nu stiu daca sunt masoni, nu stiu daca sunt ortodocsi, dar stiu sigur ca nu-si iubesc tara.

  23. Ei si ce daca au protestat acesti “domni” profesori impotriva numirii acelei strazi cu numele MARELUI om de cultura roman care a fost Petre Tutea?
    Domnii acestia si-au exprimat (ca si cetateni) o opinie si nimic mai mult, o opinie care se va adeveri pana la urma “Nepertinenta” si mai ales “IMPERTINENTA”, pe de-o parte datorita felului si tonului revoltator in care a fost exprimata, iar pe de-alta parte datorita GRAVELOR ERORI avute si facute in ceea ce priveste cunoasterea inexacta a unor imporante momente si date din viata Marelui Filosof care a fost Petre Tutea.
    Sa nu uite acesti “domni” petionari ca dumnealor sunt doar 4 si nu sunt 400.000 de cetateni cat are aproape Timisoara la momentul actual (fiind al 3 oras al tarii), si iarasi sa nu uite acesti domni petitionari ca foarte putini timisoreni le impartesesc punctul lor de vedere, iar ceilalti cei mai multi AU O ALTA PARERE despre Marele Filosof pe care l-a dat neamul romanesc, ba multi timisoareni chiar ii PRETUIESC sincer memoria si numele si opera.
    Si pornind de la aceasta constientizare a numarului lor infim sa concluzioneze ca opinia lor (PLINA DE ANTIPATIE “revoltatoare” la adresa celui care a fost supranumit “SOCRATELE Romaniei”) este extrem de “minoritara” fata de a restului de cetateni ai Timisoarei, fapt care atrage o consecinta inexorabila si anume NELUAREA IN SEAMA!

    Foarte bine este ca deja AU PRIMIT acesti domni profesori UN RASPUNS “intemeiat” si solid argumentat de la Consilierul Local Flavius Boncea.
    Consider ca acest Domn Consilier a exprimat in punctul sau de vedere inclusiv OPINIA altor cetateni.
    Daca as fi emis ei eu, ca un cetatean simplu ce sunt al Orasului Timisoara, un punct de vedere asupra acestui subiect, nu cred ca as fi reusit sa il exprim mai bine decat acest Domn Consilier, fapt care ma face sa achiesez la el in itegralitate si sa mi-l insusesc.

    Este pacat ca Un asemena OM DE CULTURA si o asemenea PERSONALITATE CULTURALA a Romaniei, ale carui scrieri si cuvinte pline de intelepciune SUNT IUBITE si PRETUITE de o Tara Intreaga, (si CITATE de multi romani, chiar In Bisericile Ortodoxe) a ajuns sa fie “contestat” de catre niste Profesori care in societatea conteporana romaneasca sunt niste ANONIMI, fie ei si universitari!
    Grav este ca acesti “domni” profesori RASTALMACESC SENSUL celor 4 CUVINTE, respectiv VALORI care spun ei ca constituie “spiritul” civic si cultural al Timisoarei Si anume: LIBERTATE, DEMOCRATIE, TOLERANTA sI PROGRES.
    Asa cum spunea si Consilierul Flavius Boncea, Petre Tutea a INTRUCHIPAT ca Roman si ca Om De Cultura, in persoana sa si in viata pe care a trait-o, toate aceste VALORI la un loc.
    A LUPTAT TOATA VIATA Lui pentru LIBERTATE, cu sabia ascutita a mintii si judecatii sale sclipitoare.
    A luptat pentru ADEVARATA Democratie a poporului roman.
    A fost TOLERANT fata de oamenii cu care a venit in contact, de la oameni de cultura si pana la tarani simpli sau colegi de puscarie, in sensul ca nu a agresat nici verbal si nici fizic pe nimeni pentru ca nu i-ar impartasi ideile sale, ci si le-a impus datorita FORTEI justetii lor.
    Si a luptat pentru PROGRESUL TARII SALE, vazand acest progres indeosebi intr-o profunda Cultura si Educatie CRESTINA a romanilor.
    Poate ca daca ar fi folosit acesti domni profesori alte cuvinte in a-si fi exprimat aversiunea lor fata de Tutea decat acestea PATRU (libertate, democratie, toleranta si progres), ar fi avut (cine-stie?) poate o alta priza la cititori si eventual la edilii Orasului Timisoara, numai ca tocmai in ceea ce ei au cautat sa-l denigreze pe Tutea, au STARNIT “altceva”, neasteptat si neanticipat, si deosebit de important pentru momentul de acum cand multi dintre romani vad si sesizeaza ca exista o REALA CRIZA DE REPERE in societatea romaneasca, ceva pe care nu l-au avut đn vedere.
    Si anume prin EVOCAREA Marelui Om DE Cultura care a fost Petre Tutea, si prin exprimarea unei pozitii transante “plina de REPULSIE” la dresa lui, AU STARNIT o REAPRECIERE si REVALORIZARE si FOCALIZARE a atentiei romanilor asupra Persoanei si vietii lui Tutea si o REDESTEPTARE a INTERSEULUI Romanilor pentru El si pentru OPERA Lui, fapt care atrage o AUGMENTARE a prestigiului sau si a ADMIRATIEI maselor de romani pentru ceea ce a fost cu adevarat Petre Tutea in viata sa si pentru CEEA CE A LASAT POSTERITATII!

    In secolul trecut, Marele Om De Cultura care a fost Parintele american Seraphim Rose, ii indemna pe tinerii studenti americani care erau interesati de Crestinismul Rasaritean, asa: INAPOI LA SCRIERILE SFINTILOR IGNATIE BRIANCIANINOV si TEOFAN ZAVORATUL!
    Cred ca nu va fi departe vremea cand se vor auzi si in UNIVERSITATILE din Romania, si mai ales la Facultatile de Filosofie, aceste cuvinte (ca un indemn facut de Profesori Responsabili, tinerilor romani care cauta o CARARE CURATA si SANATOASA de gandire): “INAPOI LA TUTEA!”, daca vreti sa fiti intelectuali adevarati!

    Petre Tutea A SUFERIT pentru ideile sale, pe cand azi multi asa-zisi oameni de cultura SE PROSTITUEAZA INTELECTUAL pentru niste beneficii materiale de moment, calcandu-si crezuri si idei pe care le sustineau cu infocare in scrierile si discursurile lor de la catedre.
    Petre Tutea este IUBIT de foarte multi intelectuali din Romania fiindca cuvintele sale au AVU VALOARE fiindca au fost VII si pline de “ISTETIME”!
    In comparatie cu acest Mare “DOMN” al Culturii Romane, acesti “domni” profesori, fie ei si unviersitari sunt niste bieti intelectuali al caror prestigiu si influenta in randul intelectualitatii romane nu poate nicidecum rivaliza si concura cu prestigiul si influenta celui care a fost supranumnit “Marele Socrate” al neamului romanesc.

    Cand vor ajunge si dumnealor sa aiba o asa mare influenta si “priza” la masele de romani, cand vor ajunge si cartile acestor domni profesori sa fie citite cu acelasi nesat si cu aceeasi aviditate cu care sunt citite CARTILE lui Petre Tutea, poate vor avea si dansi “greutatea” necesara intelectuala ca sa CONTESTE pesoana si prestigiu unui MARE ROMAN si MARE DOMN AL CULTURII ROMANE!
    Pana atunci, acest demers al lor de a lua atitudine impotriva prezentei cncrete si fizice a NUMELUI lui Petre Tutea in Timisoara (caci spiritual este prezent ORIUNDE in lume unde traiesc romani LUMINATI la cap si sanatosi in gandire care au o elementara cultura universitara), ramane un sarman gest necugetat care le va atrage o serioasa “sanctionare” venita din partea opiniei publice care se va manifesta printr-o “demonetizare” a NUMELUI si prestigiului lor pe care l-au avut pana acum intre semenii, si care nu este exclus sa culmineze cu o “izolare” si chiar uitare totala a lor din memoria si din constiinta timisorenilor pe care o data, acesti domni ii indemnau sa nu accepte sa-l PRIMEASCA pe Petre Tutea in viata Orasului de pe Bega.
    Si vor regreta ca le-a trecut prin minte asa ceva…!
    Dumnezeu sa aiba mila de noi toti!

  24. Referitor la asa-zisa NECONSUNANTA dintre NUMELE lui Petre Tutea si “spiritul” civic si cultural al Timisoarei, mi-a trecut prin cap o idee…
    Si anume daca s-ar face un INVENTAR al Strazilor din Timisoara care poarta NUME de personalitati de etnie NEromana, fie austriaca si mai ales maghiara, si daca s-ar face o CERCETARE ISTORICA AMANUNTITA cu privire la CINE au fost de fapt acele Personalitati de etnie neroamana care au ajuns ca importante strazi din Timisoara sa le poarte numele, CRED si consider ca nu se poate sa nu se gaseasca VREUN NUME care sa nu aiba legatura cu vreun moment sau perioada de timp DEOSEBIT DE NEFASTA sau TRISTA din Istoria romanilor din Banat, in care acestia, adica romanii banateni, sa nu fi avut de suferit ASUPRIRI si NECAZURI de la cei ale caror nume il poarta strazile din Timisoara.
    Si as fi foarte curios daca s-ar afla in Timisoara vreun istoric sau intelectual care SA DOVEDEASCA cu probe istorice si cu argumente pertinente ca NUMELE acelor personalitati de etnie NEromana SUNT CONTRARE “spiritului” civic si cultural al Timisoarei intrucat le REAMINTESC romanilor de momentele de ASUPRIRE pe care le-au suferit in Banatul lor…si prin urmare acele nume de personalitati NEromane NU SUNT DEMNE sa fie purtate de strazile unui oras EMINAMENTE ROMANESC!

    Daca am lua spre exmplu doar Numele CELEBRU al lui Eugeniu de Savoya (pe care il poarta o strada din Timiosara) cu care se “mandresc” banatenii, nu ne-ar fi greu sa DESCOPERIM ca in vremea lui EUGENIU de SAVOYA, nu romanii banateni SIMPLI si taranii banateni simpli, care constituiau talpa tarii, au dus-o bine si au trait frumos si prosper, ci NOBILIMEA austrica, germana si maghiara!
    In vremea lui Eugeniu de Savoya NU BISERICA Ortodoxa din Banat era ocrotita de statul austriac, ci cea catolica si reformata!
    In vremea lui Eugeniu de Savoya nu romanii banateni s-au putut bucura de RESURSELE pamantului lor, ci in vremea sa AU FOST EXPLOATATE mult mai mult ca in vremea turcilor resursele Banatului, care au luat drumul Vienei??
    Nu romanii banateni s-au folosit pe vremea lui Franz Ioseph si a Mariei Tereza de minereul de fier din Muntii Bnatului si de aurul Banatului si de alte bogatii ale Tarii Banatului, ci Coroana Austriaca, iar dupa Pactul de la 1867, s-a folosit BUDAPESTA!
    Oare are NUMELE lui Eugeniu de Savoya vreun atuu si vreo PRIORITATE in ISTORIA romanilor banateni in fata NUMELUI altor personalitati romanesti, cand el NEFIIND Roman nu a avut cum SA-I IUBEASCA pe romani si nu a avut cum SA SIMTA ROMANESTE…?
    Dar Petre Tutea SI-A IUBIT TARA si a suferit pentru ea!

    In alte cuvinte spus cred ca ar fi fost mai“intelept” si nimerit din partea celor 4 domni profesori, CA INAINTE DE A SE FI ORIPILAT dumnealor de asa-zisa si inventata de catre ei nepotrivire si “NEconsunanta” dintre NUMELE lui Petre Tutea si valorile care chipurile reprezinta “spiritul” civic si cultural al Timisoarei, SA FI CERCETAT daca exista cu adevarat ALTE nume de personalitati pe care DEJA LE POARTA strazile din Timisoara, si care nume le readuc aminte romanilor din Banat de vremuri TRISTE, cand erau slugi si necajiti in propriul lor pamant…si pentru aceste NUME ar fi fost intelept ca sa ii fi sesizat pe EDILII Timisoarei cu un memoriu CA SA LE SCHIMBE prin masuri administrative…!

    Si tot referitor la cele 4 valori care “definesc” chipurile “spiritul” civic si cultural al Timisoarei, tin sa adaug ca ESTE GRESITA o asemenea viziune a acestor domni profsori cu privire la NUMARUL LIMITAT (la patru) al acestor valori, care ar defini si caracteriza adevaratul spirit al Orasului Timisoara.
    “SPIRITUL” Timisoarei cel autentic NU SE POATE REZUMA si SIMPLIFICA si DEFINI doar prin si la 4 valori, oricat ar fi aceste de inteligent alese, fiindca ele nu pot exprima si defini SUFICIENT DE COMPLEX si de nemincinos si de “multumitor” si profund CE ESTE IN REALITATE acest Oras de pe BEGA ?, ci SPIRITUL Orasului Timisoara se poate DEFINI si CARACTERIZA SI prin alte valori si atribute si trasaturi, care SUNT mult mai multe decat cele 4 care au fost mentionate, si pe care nu le poti cuprinde pe o intreaga foaie de hartie, precum:

    -Timisoara, ORAS ROMANESC,
    -Timisoara, ORAS CRESTIN preponderent ORTODOX,
    -Timiosara, ORAS CU VALOARE DE SIMBOL al Reinvierii ROMANISMULUI in toata Transilvania (ma refer la epoca lui Eftimie Murgu)
    -Timisoara, Oras cultural,
    -Timisoara, Oras datator de MARTIRI la Revolutia din 1989, pentru BINELE ROMANIEI,
    -Timisoara, Oras APARATOR al SUVERANITATII si SIMBOLURILOR poporului si STATULUI roman intr-o regiune aflata in imediata apropiere a unor state care CONTESTA suveranitatea poporului roman si a statului roman in Banat…etc);
    – Timisoara, Oras cu pronuntat caracter ANTICOMUNIST si ANTIOPRESIV, indiferent de unde ar veni o astfel de asuprire…

    Asadar, ianainte de a se fi “luat” de Marele Petre Tutea, acesti domni profesori, ar fi fost mai nimerit ca dumnealor sa fi facut o cercetare minutioasa a VALORII ISTORICE si a necesitaii MENTINERII unor nume de personalitati pe care le poarta unele strazi din Timisoara, si poate ar fi fost mai apreciati de catre timisoreni pentru demersul lor decat pentru cel facut in legatura cu OPOZITIA fata de NUMELE lui Petre Tutea, fiindca Tutea ARE si a ramas in constinta romanilor, cu un NUME “NOBIL” de roman ISTET si IUBITOR de neam romnesc !

    Dumnezeu sa aiba MILA de noi toti!

  25. M-am uitat pe link-urile pe care mi le-ati trimis. Interesante puncte de vedere! Este foarte bine punctat felul in care ML a amestecat ortodoxia cu politica – greseala, chiar daca dezideratul initial era frumos!

  26. Petre Tutea va ramane vesnic in sufletele romanilor alaturi de toti cei pe care el i-a numit romani absoluti.

  27. Pingback: RADU PREDA, noul director al IICCMER: “Este datoria mea sa pun pe agenda institutului CAZURILE SFINTILOR INCHISORILOR… Hristos a inviat, dar CAND PUTEM AFIRMA CA AM INVIAT SI NOI? Poate la anul?” - Recomandari
  28. FOARTE IMPORTANT! Am gasit foarte multe dovezi DIN CARTILE LEGIONARE DE CĂPĂTÂI in privinţa caracterului antisemit, fascist, dar mai ales ecumenist al mişcării legionare: http://silviu-ion.blogspot.ro/2015/05/marile-probleme-ale-miscarii-legionare.html.
    Trebuiesc redistribuite cele găsite de mine acolo. Doamne ajută!

  29. @Silviu:

    Sigur, acum toata lumea incepe sa vorbeasca ba despre caracterul moral al organizatiilor legionare, ba despre fascismul si …mai nou ecumenismul legionarilor. In contextul care conteaza, adica cel de azi, dat de legea abuziva a Instititului Elie Wiesel Romania, astfel de discutii sunt o diversiune, cu stiinta sau fara stiinta. Nu ceea ce a fost, pe fond, legionarismul este important acum, ci ceea ce permite si nu permite, ceea ce condamna si restrange ca drepturi respectiva lege.

    Altfel, sigur ca ar fi utila o dezbatere pe fond asupra legionarismului din interbelic, insa nimeni nu doreste asta.

  30. Pingback: ALEXANDRU FLORIAN despre PETRE TUTEA: Nu are dreptul sa dea numele unei strazi, fiindca ar fi promovat ideologia legionara si ar fi AUTOR MORAL AL CRIMELOR LEGIONARE. Ion Spânu: Directorul “Elie Wiesel” este fiul unui binecunoscut ideolog bol
  31. Pingback: Marian Munteanu despre PETRE TUTEA, “EXPRESIA DESAVARSITA A PATRIOTISMULUI COMPETENT”. Românii, victime ale unui razboi psihologic (Video)/ MARTURII INEDITE din dosarele Securitatii despre VIATA CRESTINA a marturisitorilor IOAN IANOLIDE si VA
  32. Pingback: MARTURII INEDITE din dosarele Securitatii despre VIATA CRESTINA a marturisitorilor IOAN IANOLIDE si VALERIU GAFENCU: ”Neg că ar exista asemănare între principiile lui Gafencu și principiile legionare”/ “Lazăr sau vremea dintre valuri”
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare