TINERII ROMÂNI – profil sociologic. (In)formati de internet, lesne protestatari, lenesi politic, dar si ceva surprinzator: MAJORITATEA NU E DE ACORD CU AVORTUL NEINGRADIT

13-12-2014 8 minute Sublinieri

skate-park-herastrau-voluntari-tineri-pentru-tineri

Principalele probleme cu care se confrunta Romania sunt coruptia, saracia si lipsa locurilor de munca, cred tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 29 de ani. Rezultatele apartin unui sondaj realizat de CURS pentru Fundatia Friedrich Ebert – Romania. Raportul publicat de fundatie arata ca 50% dintre tinerii de peste 18 ani din Romania locuiesc cu parintii si ca, desi peste 80% dintre tineri se declara crestin-ortodocsi, o treime dintre ei spun ca nu cred in Dumnezeu. In plus, autorii studiului noteaza ca raspunsurile cu privire la problema avortului “anunta o posibila tema importanta in anii ce vor veni. Mai mult de jumatate din populatia tinerilor doreste restrangerea drepturilor la avort in Romania”.

Fundatia Friedrich Ebert – Romania a publicat raportul “Tineri in Romania: griji, aspiratii, atitudini si stil de viata“, realizat de Centrul de Sociologie Urbana si Regionala – CURS pentru fundatie. In deschiderea studiului, Fundatia precizeaza ca tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 29 de ani reprezinta 18,8% din populatia rezidenta a Romaniei, conform datelor de la cel mai recent Recensamant (2011). Rata somajului in randul tinerilor din Romania a fost de 24,3% in trimestrul doi al anului 2014, putin peste media europeana de 22%.

Studiul a fost realizat la nivel national, in perioada 19-31 iulie 2014, a avut 1.302 respondenti cu varste cuprinse intre 15 si 29 de ani.

“Prin acest studiu, Fundatia Friedrich Ebert – Romania si-a propus sa suplineasca un gol in cunoasterea situatiei persoanelor cu varste cuprinse intre 15 si 29 de ani. Initiativa Fundatiei Friedrich Ebert se inscrie in cadrul unui efort regional de analiza a situatiei tinerilor. Studii de acest gen sunt efectuate periodic, o data la cativa ani, in Germania, avand la baza aceeasi metodologie de cercetare”, spun autorii raportului.

Principalele concluzii ale studiului

  • In perceptia tinerilor, principalele trei probleme cu care se confrunta tara in acest moment sunt: coruptia, saracia si locurile de munca/somajul.
  • Aproape trei sferturi dintre tinerii de 14-29 de ani si 50% dintre tinerii de peste 18 ani din Romania locuiesc cu parintii
  • Aproape jumatate dintre tineri isi considera parintii ca facand parte din clasa de mijlociar unul din trei ii vede in clasa muncitorilor.
  • Situatia materiala este criteriul cel mai important de clasificare sociala folosit de tineri atunci cand discuta despre clase sociale; nivelul de scolarizare si nivelul veniturilor sunt urmatoarele doua criterii folosite pentru auto-plasarea in structura de clasa sociala; in cea mai mare parte, tinerii considera ca apartin aceleiasi clase sociale ca parintii.
  • Pe fondul expansiunii sistemului de invatamant post-1989, tinerii sunt mai bine educati decat parintii lor, se arata in cadrul studiului
  • Tinerii din mediul rural si cei din regiuni sarace au sanse mai scazute de a absolvi scoli post-liceale sau de a urma studii universitare. Dintre respondentii care si-au incheiat carierele scolare, femeile tind sa fie mai bine educate decat barbatii
  • Influentarea notelor prin metode ilegitime (mici atentii, mita etc.) apare ca un fenomen cu variatie regionala, iar tinerii cu varste cuprinse intre 25 si 29 de ani par se fi confruntat cu acest fenomen mai des decat decat adolescentii din acest esantion
  • Un sfert dintre tineri fac meditatii, fetele mai mult decat baietii, cu mai multi tineri pregatiti in particular in mediul urban decat in cel rural;
  • Doar un tanar din trei se declara macar multumit de sistemul de invatamant din Romania, iar multumirea creste pentru respondentii cei mai tineri;
  • O treime dintre respondenti afirma ca, peste 10 ani, se vad ca persoane realizate intr-o alta tara si nu in Romania; mai mult, aproape 40% dintre respondenti afirma ca si-ar dori sa emigreze, chiar si daca numai temporar (pentru studii sau munca).
  • Veniturile tinerilor (angajati) difera in mod substantial si cresc odata cu varsta, barbatii castigand mai mult decat femeile, orasenii mai mult decat cei de la sat, tinerii din Bucuresti cel mai mult si cei din Moldova cel mai putin.
  • Relatiile personale sunt considerate esentiale pentru gasirea unui loc de munca, urmate de experienta profesionala si pregatirea educationala.
  • Salariul este de departe cel mai important criteriu pentru alegerea unui loc de munca, urmat de criteriul sigurantei locului de munca

Stil de viata/consum media si Internet:

  • Spre deosebire de adulti, tinerii petrec mai putin timp in fata televizoarelor si mult mai mult timp pe internet. 
  • Dintre respondenti, cei mai tineri (adica adolescentii) apar ca cei mai activi utilizatori de Internet, care este folosit in principal ca sursa de informare si divertisment
  • Tinerii cu parinti cu nivel ridicat de scolarizare si/sau provenind din clasa de sus ori de mijloc tind sa utilizeze intr-o mai mare masura Internetul si sa aiba posibilitati mai variate de petrecere a timpului liber.

Religie

  • Desi peste 80% dintre tineri se declara crestin-ortodocsi, o treime dintre ei nu cred in Dumnezeu sau resping alte enunturi de baza ale credintei crestin-ortodoxe.
  • Cei care se identifica de o alta religie crestina (protestanti, romano-catolici, neo-protestanti etc.) tind sa declare mai des faptul ca ei cred in Dumnezeu.
  • Peste 60% dintre tineri sustin ca respecta sarbatorile religioase si se roaga, insa numarul celor care tin post, se spovedesc sau merg la slujba saptamanal este mult mai scazut.
  • Fetele tind sa fie semnificativ mai religioase decat barbatii – atat in termeni de spiritualitate cat si in termeni de conformare la canoanele bisericesti obisnuite. Fetele tind sa fie mai conservatoare decat barbatii in ceea ce priveste abstinenta sexuala inainte de casatorie si pozitia fata de avort;
  • Datele oferite de aceasta cercetare cu privire la problema avortului anunta o posibila tema importanta in anii ce vor veni, spun autorii studiului, care noteaza ca mai mult de jumatate din populatia tinerilor doreste restrangerea drepturilor la avort in Romania.

Participare civica si politica:

  • Tinerii sunt foarte dezamagiti de principalele institutiile politice din tara, mai ales cele de la nivel central. Tinerii sunt de asemenea extrem de dezamagiti si de politicienii tineri, iar interesul lor pentru politica este scazut.
  • Foarte multi tineri au incredere ca vor avea o viata mult mai buna decat au avut parintii lor. Aceasta incredere este, probabil, legata de posibilitatile ce le sunt oferite de libertatea de miscare in Uniunea Europeana, explica autorii studiului
  • Aceasta generatie pare a avea o oarecare propensiune catre protest, se arata in raport. Desi sunt apatici fata de modurile clasice de a face politica, ei par a fi gata sa se mobilizeze in eventualitatea unor proteste pe diverse teme. Problema lor pare a fi faptul ca nu au gasit o modalitate de a face tranzitia intre participarea politica informala – de protest si impotrivire – catre participarea politica formala si procesul de luarea deciziilor.
  • Tinerii chestionati se informeaza despre viata politica din tara in primul rand prin intermediul Internetului, ceea ce arata atat o deschidere catre noile medii de comunicare, cat si o relativa respingere a mass-mediei traditionale clasice, precum televiziunea si presa scrisa.

[…]/ integral pe hotnews.ro

Nota noastra:

In ceea ce priveste atitudinea fata de avort, cifrele mai exacte sunt urmatoarele:

19% dintre tineri considera ca avorturile ar trebui interzise total prin lege; 37% spun ca avorturile ar trebui sa fie permise doar in caz de urgenta; 36% sustin ca avorturile ar trebui sa ramina permise prin lege, ca in prezent; 8% nu au raspuns.

Alte date relevante din studiul citat:

– doar 47% dintre tineri considera ca e “la moda” sa te casatoresti;

– 87% dintre respondenti folosesc internetul pentru accesarea retelelor sociale;

– doar 2% dintre tineri se declara atei/fara religie;

– 63% dintre tineri cred in existenta Raiului si Iadului; 73% considera ca Dumnezeu a creat lumea; 64% considera ca Dumnezeu e sursa indatoririlor morale;

– in ceea ce priveste comportamentul religios: 

comp-rel

Mai marii Bisericii nu trebuie insa sa se culce pe o ureche. Studiile pe focus-grupuri au relevat o tendinta puternica a tinerilor de a acuza neconcordanta intre invataturile religioase si practicile reprezentantilor BOR. Efect al campaniilor mass-mediei, dar si al neglijentei ierarhilor BOR ce stabilesc, deseori, prioritati gresite prin raportare la realitatea sociala. De altfel, aici se va lovi in Biserica. Nu se va lovi neaparat in institutie ca atare, ci in aceasta discrepanta perceputa intre rolul normativ al BOR si aparentele amplificate la maximum (catedrala, “lux”, “averea bisericii” etc.). Reactia BOR nu poate fi doar de negare prin comunicate, ci trebuie sa fie una resimtita in social si amplificata mediatic. Si, in orice caz, asa cum arata si autorii studiului, fata de proportia celor care se declara credinciosi, practicantii sunt mai putini (iar in cazul ortodocsilor practicantii sunt mai putini, proportional, decat in cazul minoritatilor religioase). Mai mult decat atat, s-ar parea ca exista o tendinta de religiozitate personala, decuplata de aspectul canonic-institutional (slujbe, spovedanie, post, pelerinaje). O indepartare care trebuie corelata cu disponibilitatea de a asuma o atitudine critica fata de ierarhie si preoti. 

De interes este si aceasta concluzie:

Femeile tind să fie semnificativ mai religioase decât bărbații – atât în termeni de spiritualitate cât și în termeni de conformare la canoanele bisericești obișnuite. Astfel, ne-am aștepta ca femeile să fie și semnificativ mai conservatoare sau mai aproape de poziția bisericii în raport cu relațiile sexuale premaritale, problematica avorturilor și a atitudinii față de minorități sexuale. Într-adevăr, femeile tind să fie mai conservatoare decât bărbații în ceea ce privește abstinența sexuală înainte de căsătorie și poziția față de avort. Totuși, femeile par a nu fi foarte influențate de poziția bisericii în privința toleranței față de minoritățile sexuale: femeile par a fi mai tolerante decât bărbații în legătură cu homosexualitatea.

– care sunt atitudinile fata de avort, abstinenta si homosexualitate?

avort-homosexualitate

Se observa ca atitudinile religioase cele mai puternice se manifesta in cazul avortului. Autorii studiului au observat faptul ca rata de respingere a avortului e legata de viata sexuala: abstinentii sunt in mai mare masura impotriva avortului decat cei care si-au inceput deja viata sexuala. Se mai observa faptul ca intrebarea legata de homosexualitate este pusa tendentios. Nu se cere parerea despre practica sexuala, ci despre acceptabilitatea persoanelor homosexuale. De la bun inceput se distorsioneaza raspunsul, caci respondentul va resimti presiunea sociala de a raspunde corect, adica de a nu face figura de intolerant care respinge persoane. 

De asemenea, de interes este si aceasta observatie a autorilor:

Datele oferite de această cercetare cu privire la problema   avortului   anunță   o   posibilă   temă importantă în anii ce vor veni. Mai mult de jumătate din populația tinerilor doresc restrângerea drepturilor la avort în România. Efectul este diminuat ușor odată cu înaintarea în vârstă, dar chiar și la palierul 25-29 de ani, aproape 60% din tineri ar dori ca legislația privind avortul să fie limitată. Aproape o cincime (19%) dintre cei cei intervievați doresc interzicerea totală prin lege a avorturilor și peste o treime (37%) susțin de asemenea că întreruperile de sarcină ar trebui interzise cu excepția cazurilor în care viața mamei este pusă în pericol. În condițiile în care datele World Health Organization arată că România este una din țările cu cea mai ridicată rată de avort din Europa (ori, altfel spus, țara unde avortul este încă principala metodă de contracepție), este posibil ca această temă să capete vizibilitate pe viitor, mai ales dacă va găsi și un actor politic pregătit să reprezinte acest tip de idei.

Mare parte din motivul pentru care tema avortului a fost ignorată de politicieni și alte grupuri este tocmai amintirea interzicerii avortului pe vremea comunismului. Probabil că mulți dintre cei mai în vârstă ar considera o discuție despre limitarea drepturilor la avort ca pe o întoarcere nedorită la comunism, dar generația tânără, probabil și pentru că nu a fost expusă la acea perioadă, nu vede problema în același mod. În Occident, mai ales în Statele Unite, avortul este o temă extrem de polarizantă politic, ce a fost fructificată intens de partidele politice pentru a obține sprijin. Datele acestea arată că există un potențial ridicat pentru o dezbatere în care o parte importantă a populației (mai ales populația tânără) să ceară modificarea legislației.

In ceea ce priveste atitudinea fata de democratie, politica, este de remarcat ca pe lista motivelor de protest nu coruptia este, totusi, cea mai importanta tema:

protest

Realmente interesanta este si masurarea increderii in institutii:

instit

A se observa procentul ridicat de incredere pe care tinerii il au in Biserica, ce este pe primul loc intre institutii, alaturi de Armata. Procente foarte mici de incredere au partidele politice, parlamentul si Guvernul, adica sistemul si modul clasic de a face politica. Relevant este si faptul ca procurorul general are o rata de incredere mai mare decat judecatorii. 

Din concluziile autorilor in ceea ce priveste tinerii si politica:

Situația culturii politice a tinerilor din România este destul de sumbră. Deși tinerii se simt capabili să schimbe lucruri în politică, ei sunt foarte dezamăgiți de principalele instituțiile politice din țară, mai ales cele de la nivel central. Tinerii sunt de asemenea extrem de dezamăgiți și de politicienii tineri, iar interesul lor pentru politică este scăzut. Practic, tinerii ca grup nu prea vor să aibă nimic de-a face cu politica, așa cum este în prezent.

Toată această dezamăgire a tinerilor pare a avea, totuși, un debușeu extrem de puternic în încrederea lor în viitor. Foarte mulți tineri au încredere că vor avea o viață mult mai bună decât au avut părinții lor. Această încredere este, probabil, legată de posibilitățile ce le sunt oferite de libertatea de mișcare în Uniunea Europeană. […]

Această generație pare a avea o oarecare propensiune către protest. Apatia lor este față de politica organizată clasică, însă ei par a fi mobilizați în eventualitatea unor proteste pe diverse teme. Problema lor pare a fi faptul că nu au găsit o modalitate de a face tranziția între participarea politică informală – de protest și împotrivire – către participarea politică formală și procesul de luarea deciziilor;

Tinerii din studiul nostru se informează în primul rând prin intermediul Internetului, ceea ce arată atât o deschidere foarte bună către noile medii de comunicare, cât și o relativă respingere a massmediei tradiționale clasice, precum televiziunea și (acum defuncta) presa scrisă;

Cateva observatii proprii:

politica veche va muri si din cauze generationale. Tinerii se informeaza de pe internet, sunt disponibili de proteste, insa sunt varza ideologic si nu au o intelegere a mecanismului democratic clasic. Tanarul nostru e un fel de protestatar de ocazie si fara cauza, declicul de angajament social-politic fiind internetul; potential, o masa de manevra perfecta, dar care va crede despre ea ca e “informata” si activa politic, angajata civic. 

– e posibil sa asistam la o constructie similara cu cea americana in ceea ce priveste patrunderea religiosului in politica – teme acceptabile pentru ca genereaza clivaj, insa pe fond secularizarea continua nestingherit; avortul poate ca va fi tema acceptata de dezbatere, insa doar partial si doar marginal, implicand batalii intense pentru obtinerea unei legi in care sa fie prevazuta consilierea ante-avort, de pilda, adica facand posibile eforturi intense doar pentru castiguri mici;

– devine mai clara importanta orei de religie si a educatiei sexuale; tinerii romani sunt inca mult prea permeabili fata de valorile religioase. 

– e absolut necesar sa se inteleaga propensiunea educata/formata a tinerilor catre un angajament religios de tip subiectiv, personal, acompaniat cu o atitudine critica fata de Biserica institutie. BOR nu trebuie sa priveasca procentele relativ considerabil de mari ale tinerilor cu atitudini religioase drept favorabili siesi, ci mai degraba ar trebui sa faca eforturi in plus pentru a–i aduce pe tineri in Biserica. Tinerii trebuie castigati pentru Biserica, si BOR trebuie sa inteleaga ca nu se poate face asta doar cu misiune de fatada (prezenta pe internet, ceva actiuni si tabere). BOR nici nu trebuie sa apeleze la trucuri de PR ca Vaticanul cu papa Francisc, ci trebuie sa devina mai aproape de propriile sale invataturi si canoane. 

– este condamnabila autosuficienta reprezentantilor BOR, care nu au fost in stare sa finanteze pana in acest moment (macar) un studiu sociologic solid, intemeiat, in ceea ce priveste atitudinile, valorile si practicile religioase ale romanilor sau/si ale tinerilor. Poate asa am fi aflat si noi, eventual, ce atitudine reala este fata de homosexualitate, si nu fata de persoanele homosexuale.

*


Categorii

Avort, Homosexualitate, Internet, New Media, Noile Tehnologii, Opinii, analize

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

10 Commentarii la “TINERII ROMÂNI – profil sociologic. (In)formati de internet, lesne protestatari, lenesi politic, dar si ceva surprinzator: MAJORITATEA NU E DE ACORD CU AVORTUL NEINGRADIT

  1. Pingback: PARTIDUL FACEBOOK – NOUA ERA A (ANTI)-POLITICII. “Forta buna” a imposturii, wall-ul de ură si batalia pentru noul consens majoritar - Recomandari
  2. http://adevarul.ro/news/societate/cine-sunt-vor-cred-tinerii-romani-1_54995440448e03c0fdfcb9e6/index.html

    În mod clar, din acest punct de vedere, tinerii sînt diferiţi de părinţii lor. Dar acest lucru este valabil peste tot în lume; nu de pomană se invocă adesea aşa-zisul conflict între generaţii în explicarea atitudinilor şi comportamentelor tinerilor. Dincolo de aceste fenomene universale, principalele diferenţe dintre tinerii din România şi părinţii lor ar fi următoarele: 1) Aşa cum am mai spus, subiecţii noştri s-au format într-o realitate politică şi economică radical diferită de cea în care s-au format părinţii lor. Libertatea de expresie, de circulaţie, alegeri libere, democraţie (imperfectă, desigur), acces neîngrădit la informaţie, economie de piaţă, abundenţa de produse şi servicii – toate acestea sînt lucruri luate ca fiind de la sine înţelese de tinerii din studiul nostru. Pentru părinţii lor, acestea erau idealuri ori chestiuni SF. De aici decurg multe diferenţe de raportare la realitate: potrivit altor sondaje CURS, generaţia părinţilor şi a bunicilor regretă elementele de protecţie socială ale defunctului regim: accesul la creşe, grădiniţe, şcoli, facultate, locuinţe, siguranţa locului de muncă, acces la servicii de sănătate. Tinerii nu regretă aceste lucruri, pentru că nu le-au cunoscut. Din păcate, aceşti tineri şi generaţiile viitoare nu vor avea nici măcar şansa de a cunoaşte aşa-zisul stat al bunăstarii, caracteristic Occidentului în epoca Războiului Rece. Dacă pentru părinţi şomajul, concedierile sau schimbarea frecventă a locului de muncă reprezintă încă lucruri injuste şi de neînţeles, pentru tineri, a nu avea un loc de muncă, a fi concediat repetat sau a nu ţi se respecta drepturile de salariat sînt chestiuni „naturale”. Incertitudinea ridicată şi marginalizarea (economică, socială) sînt, pentru tinerii de azi, chestiuni date ori parte a regulilor jocului. Or, şi din acest motiv, cred, radicalismul şi capacitatea de revoltă a tinerilor din Romania şi alte foste ţări surori sînt diminuate.

    Citeste mai mult: adev.ro/nh1cp4

  3. Pingback: Patriarhul Daniel la inceputul anului scolar: TINERII SUNT DEBUSOLATI, FARA MOTIVATIE DE A INVATA, FARA IDEAL, AVAND DESEORI CA UNICA PREOCUPARE NAVIGAREA PE INTERNET, DEVENIND MANIPULABILI/ Impotriva propagandei seculariste: FINANTAREA PUBLICA A CULTELOR
  4. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMANI. Tinerii isi verifica si de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ Curtea de Justitie Europeana invalideaza cadrul actual al TRANSFERULUI DE DATE PERSONALE
  5. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica si de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ Curtea de Justitie Europeana invalideaza cadrul actual al TRANSFERULUI DE DATE PERSONAL
  6. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ Curtea de Justitie Europeana invalideaza cadrul actual al TRANSFERULUI DE DATE PERSONALE i
  7. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ CUM SE ASCULTA SE LOCALIZEAZA PRIN SMARTPHONE. “Strumfii” folositi de servicii
  8. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica de peste 200 de ori dispozitivele mobile! (Video)/ CUM SE ASCULTA SI SE LOCALIZEAZA PRIN SMARTPHONE. “Strumfii” folositi de servi
  9. Pingback: NE FACE INTERNETUL MAI PROSTI? (dezbatere-Video)/ DEPENDENTA DE NOILE TEHNOLOGII LA ROMÂNI. Tinerii isi verifica de peste 200 de ori dispozitivele mobile!/ CUM SE ASCULTA SI SE LOCALIZEAZA PRIN SMARTPHONE. “Strumfii” folositi de serviciile se
  10. Pingback: EFECTUL CAMPANIEI COLECTIV SI MODELARE A PERCEPTIILOR. Sondaj INSCOP – ADEVĂRUL: increderea in Presedintie ar creste, pe cand cea in BISERICA ar fi in scadere | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare