Autoritatea pentru protectia datelor personale NU ESTE DE ACORD CU LEGEA BIG BROTHER. Ministerul Comunicatiilor merge inainte…

12-09-2011 2 minute Sublinieri

Noul proiect al Legii privind retinerea pentru sase luni a datelor de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet, asa numita Lege Big Brother, contine in cea mai mare parte prevederi identice cu legea similara din 2008 care a fost deja declarata neconstitutionala, atentioneaza pe site-ul propriu Autoritatea nationala pentru protectia datelor personale (ANSPDCP), care nu a dorit sa avizeze acest proiect. Printre obiectii se numara accesul la date a organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale, lipsa unei proceduri clare de solicitare si comunicare a datelor retinute de furnizori catre autoritatile competente. Ionut Negrescu, secretar general adjunct in Ministerul Comunicatiilor, sustine ca proiectul, menit sa transpuna in legislatia nationala o directiva UE, va fi prezentat spre aprobarea Guvernului, posibil in aceasta luna, in pofida obiectiilor primite.

  • “Una din principalele obiectii ale ANSPDCP s-a referit la accesul la date a organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale, prin raportare la prevederile art. 4 din Directiva nr. 2006/24/CE, conform carora statele membre vor adopta masuri pentru a se asigura ca datele stocate vor fi folosite doar de catre autoritatile nationale competente in cazuri specifice si potrivit legislatiei nationale.
  • O alta obiectie rezida in lipsa unei proceduri clare de solicitare si comunicare a datelor retinute de furnizori catre autoritatile competente.
  • In acelasi timp, s-a solicitat ca proiectul sa contina prevederi referitoare la alocarea resurselor financiare si umane necesare indeplinirii noilor competente stabilite in sarcina Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal”, se arata in comunicatul autoritatii.

Concluzia institutiei este ca noul proiect de lege “contine, in cea mai mare parte, prevederi identice cu cele ale Legii nr. 298/2008” declarata neconstitutionala in anul 2009.

Ionut Negrescu, secretar general MCSI: Vom prezenta in Guvern argumente pentru obtinerea unui aviz pozitiv

Contactat de HotNews.ro, Ionut Negrescu, secretar general in MCSI a precizat ca proiectul va fi supus avizarii Guvernului in pofida acestor obiectii.

  • “Sunt doua mari observatii facute de ANSPDCP. Prima ar fi eliminarea procedurii exacte de solicitare si comunicare a datelor. In noul proiect se face referire la noul cod de procedura penala, unde se spune ca procurorul este cel care supravegheaza sau efectueaza urmarirea penala. Practic acum procurorul da avizul pentru aceste date. In legea anterioara era nevoie de mandat de la judecator. A doua vizeaza alocarea resurselor financiare pt ANSPDCP. Aici nu stiu ce sa zic, ei trebuie sa solicite buget cand se discuta in Parlament”, a spus Ionut Negrescu.

Intrebat despre obiectia legata de “accesul la date a organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale”, Negrescu a precizat ca “in proiect nu sunt mentionate numele institutiilor dar sunt definite clar tipurile de institutii ce pot avea acces la date”.

Nici ANCOM nu ar fi de acord cu anumite obligatii care i se impun prin acest proiect legislativ

Oficialul MCSI a mai spus ca la acest proiect de act normativ a primit nu punct de vedere si de la ANCOM in care autoritatea isi exprima dezacordul fata de anumite obligatii care i-ar reveni in situatia in care legea ar fi aprobata, precum cea de colectare a datelor stocate de furnizorii de telecomunicatii.

“Pana acum proiectul a fost avizat de MAI si SRI, iar de la ANCOM am primit un punct de vedere. Oficialii ANCOM au spus ca nu este de competenta lor sa verifice operatorii daca au baze de date si nici daca operatorii raspund util solicitarii venite din partea institutiilor. Mai precizeaza ca datele statistice nu trebuie colectate de ANCOM direct de la furnizori, ci de catre o institutie publica de la autoritatile competente”, a mai spus Ionut Negrescu.

Noul proiect legislativ ar mai trebui sa primeasca in perioada urmatoare avize de la Departamentul Afacerilor Europene (DAE), Ministerul Justitiei si Ministerul Finantelor. Oficialul MCSI spera ca proiectul de act normativ sa vie avizat de Guvern in aceasta luna. (…)

Faptul ca monitorizarea datelor electronice si a convorbirilor telefonice se va face direct de procuror si nu de judecator este o modificare cu totul semnificativa. Ideea statului de drept este de separare a puterilor in stat si de independenta a puterii judecatoresti. Fundamentul sau sta in faptul ca cetateanul, se presupune, nu poate fi obiectul abuzurilor statului. Un instrument special de garantare a acestei oprelisti puse puterii statale – sau, mai degraba, oamenilor din spatele ei – era tocmai prevederea ca orice actiune deschisa de stat impotriva unui cetatean – arestare, retinere, ascultarea telefoanelor, verificarea mailurilor, sa aiba nevoie de mandat judecatoresc, adica de aprobarea unei instante, teoretic, independente, lipsite de partinire in raport cu agentii statului si cetatean.

Procurorul reprezinta, in acest context, nu puterea judecatoreasca, independenta, ci statul, deci prin definitie el nu poate fi independent, nu poate fi lipsit de partinire. El este agent de actiune, alaturi de serviciile secrete si de politie, deci, practic, decizia revine la a stipula ca statul – de fapt, gruparea care il controleaza – se valideaza pe sine insusi in actiunile sale fata de cetateni. Accentul pus pe puterea procurorilor fata de neutralitatea judecatorilor este marca tuturor regimuri autoritare, a fost marca regimurilor comuniste (pastrand proportiile) si a fost posibila in zilele noastre tocmai prin consecintele evenimentului de la 9/11.

Dupa cum ne amintim, deja exista practica monitorizarii convorbirilor si mailurilor:


Categorii

1. DIVERSE, Era Big Brother, Guvernarea electronica (E-GUVERNARE), Opinii, analize

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

6 Commentarii la “Autoritatea pentru protectia datelor personale NU ESTE DE ACORD CU LEGEA BIG BROTHER. Ministerul Comunicatiilor merge inainte…

  1. Pingback: Libertate in loc de teama: PROTESTE IN GERMANIA FATA DE DIRECTIVA BIG BROTHER
  2. Pingback: BIG BROTHERUL COMPANIILOR DE TELEFONIE MOBILA: document secret
  3. Pingback: LEGEA BIG BROTHER de MONITORIZARE A CONVORBIRILOR TELEFONICE SI A MAILURILOR, depusa la Parlament
  4. Pingback: Suntem santajati sa ADOPTAM LEGEA BIG BROTHER/ Camere video de SUPRAVEGHERE pe SOSELE/ Avocatul Poporului considera ILEGALE practicile POLITIENESTI de inregistrare VIDEO si a CONVORBIRILOR TELEFONICE - Razboi întru Cuvânt
  5. Pingback: Curtea de Justitie a UE INVALIDEAZA DIRECTIVA BIG BROTHER. “O ingerinta de amploare vasta si gravitate deosebita in viata privata si protejarea datelor personale” - Recomandari
  6. Pingback: SRI si DNA DERANJATE DE STATUL DE DREPT. Maior si Kovesi insista pentru LEGEA BRIG BROTHER in ciuda verdictului CCR - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare