update 9 ianuarie: AUTORITATILE ROMANE SE INTRUNESC “DE URGENTA” CA SA REINTRODUCA LEGILE BIG BROTHER, profitand de cazul atacului terorist de la “Charlie Hebdo”

8-01-2015 15 minute Sublinieri

PE PLAN EUROPEAN, JUNKER VREA COORDONARE ANTITERO

6d7c0-Big Brother

UPDATE

Directorul Serviciului Român de Informaţii (SRI), George Maior, spune că situaţia generată de ultimele evenimente din Franţa relevă o nouă dimensiune a ameninţărilor teroriste, de natură să pună în pericol grav securitatea naţională şi ordinea publică. 

Referindu-se la situaţia generată de ultimele evenimente din Franţa, directorul SRI a arătat, la şedinţa Grupului Interministerial Strategic pentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii şi a Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, că noile ameninţări teroriste ar putea pune în pericol grav securitatea naţională şi ordinea publică, dar şi credibilitatea şi autoritatea instituţiilor de aplicare a legii, notează Mediafax.

La rândul său, vicepremierul pentru securitate naţională, Gabriel Oprea, a subliniat că asigurarea unui climat de securitate publică presupune existenţa unor mecanisme operaţionale eficiente ale structurilor de stat, în paralel cu un nivel înalt de responsabilitate în ceea ce priveşte asigurarea garanţiilor procesuale ale persoanelor investigate.

În aceste condiţii, s-a stabilit că se impune o abordare integrată şi o utilizare la maximum a mecanismelor de colaborare ale Grupului Interministerial Strategicpentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii şi Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, pentru prevenirea şi combaterea evenimentelor de natură să afecteze grav mediul de securitate.

“Toate instituţiile prezente aici, membre ale celor două structuri – GIS şi CNSSU – au atribuţii specifice, dar împreună, beneficiind de un cadru normativ şi operaţional bine structurat – pot genera o reacţie fermă, rapidă, de natură a asigura siguranţa publică, prevenirea şi contracararea tuturor fenomenelor generatoare de pericol la adresa cetăţenilor”, a susţinut viceprim-ministrul pentru securitate naţională, ministrul Afacerilor Interne Gabriel Oprea, în cadrul şedinţei comune de lucru.

  • Hotnews: 

Sedinta de urgenta la Ministerul Afacerilor Interne: Un nou proiect de lege Big Brother si un proiect de lege pentru prelucrarea datelor personale, pe ordinea de zi

O sedinta interministeriala a avut loc, vineri dimineata, la sediul Ministerului Afacerilor Interne in contextul atacurilor teroriste din Franta, la care au participat seful SRI, George Maior si ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, informeaza B1TV. Ministrul Gabriel Oprea a convocat Grupul Interministerial Strategic pentru prevenirea si combaterea macrocriminalitatii si Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta. Pe ordinea de zi s-au aflat un nou proiect de Lege Big Brother privind retinerea datelor de telefonie si internet, dar si un proiect de lege privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice. 

Oficialii prezenti nu au facut inca declaratii, insa Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a publicat joi pe site-ul propriu agenda discutiilor:

“Ca urmare a dinamicii situatiei de securitate la nivelul Uniunii Europene si in zonele de interes strategic ale Romaniei, precum si pentru dezvoltarea capabilitatilor pe linia interventiei in situatiile speciale de urgenta, viceprim-ministrul pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne, Gabriel Oprea, a convocat vineri, 9.01.2015, la ora 9.00, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, o sedinta comuna a Grupului Interministerial Strategic pentru prevenirea si combaterea macrocriminalitatii si a Comitetului National pentru Situatii Speciale de Urgenta, avand pe ordinea de zi urmatoarele puncte:

 

1. Prezentarea situatiei de securitate la nivelul Uniunii Europene si in zonele de interes strategic ale Romaniei;
2. Necesitatea asigurarii instrumentarului normativ necesar structurilor din domeniul securitatii nationale, in vederea prevenirii si combaterii terorismului si a criminalitatii de mare anvergura, respectiv proiectul de lege privind retinerea datelorgenerate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, proiectul de lege privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, precum si platforma comuna de monitorizare si plata on-line a amenzilor la regimul circulatiei pe drumurile publice.

[…]

Societatea civila acuza autoritatile ca se folosesc de tragedia din Franta pentru aprobarea de urgenta a unor masuri legislative care incalca drepturile omului

 Mai multe organizatii non-guvernamentale si-au exprimat joi“ingrijorarea cu privire la insistenta cu care institutiile abilitate ale statului re-propun acum, in regim de urgenta, un pachet de masuri de supraveghere generalizata care incalca drepturile omului”. Acestea amintesc ca respingerea Legii Big Brother dateaza din iulie 2014 si ca “urgenta” invocata de autoritati pentru analiza in regim de urgenta a efectelor nu reprezinta altceva decat folosirea tragediei franceze drept pretext pentru propulsarea unor agende legislative de securitate care ignora drepturile fundamentale. […]

Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a anunțat că le va propune statelor membre UE un plan de combatere a terorismului, după atacul care a vizat redacţia revistei Charlie Hebdo, relatează AFP. „În cursul săptămânilor care urmează, vom prezenta un nou program de combatere a terorismului”, a anunţat Juncker într-o conferinţă de presă comună cu Laimdota Straujuma, premierul Letoniei, ţară care asigură preşedinţia semestrială a Consiliului Uniunii Europene.

Deocamdată, este prematur să anunţăm detalii, dar explorăm un anumit număr de piste”, a spus preşedintele CE. Uniunea Europeană intenţionează să intensifice colectarea şi schimbul de informaţii privind riscurile teroriste. “Vom ameliora calitatea cooperării între statele membre. Contracararea terorismului ţine de competenţele fiecărui stat, dar este logic că trebuie să existe interconexiuni, a explicat Jean-Claude Juncker.

Federica Mogherini, Înaltul reprezentant UE pentru Afaceri Externe, a insistat asupra “urgenţei” instituirii unui registru european privind datele pasagerilor, un proiect blocat din 2011 de Parlamentul European.

Cei aproximativ 3.000 de europeni deveniţi membri ai grupurilor teroriste din Irak şi Siria reprezintă o ameninţare gravă pentru securitatea Uniunii Europene. […]

Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a declarat joi că trebuie păstrat un echilibru între drepturile omului şi secretul corespondenţei, însă prioritar este dreptul la viaţă, chiar dacă ajunge să fie îngrădit dreptul la comunicare.

“Cu siguranţă trebuie păstrat un echilibru între drepturile omului, dreptul la corespondenţă, la comunicare, de a nu te imixtiona, autoritate a statului, şi de a nu îngrădi astfel de drepturile. Dar, pe de altă parte, haideţi să spunem că şi dreptul la viaţă este tot dreptul persoanelor, este dreptul nostru, al tuturor, şi atunci, între dreptul la viaţă şi dreptul la secretul corespondenţei, bineînţeles alegem dreptul la viaţă, chiar cu diminuare sau cu îngrădirea, în limite legale bineînţeles şi cu respectarea procedurilor legale, a dreptului la corespondenţă şi comunicare“, a spus Tiberiu Niţu, după şedinţa de plen a Consiliului Superior al Magistraturii.

Procurorul general al României a subliniat faptul că, în urma incidentelor din Franţa, instituţiile statului vor avea o altă perspectivă asupra Legii “Big Brother” şi a Legii cartelelor pre-pay.

“Cred că, în actualul context, şi celelalte instituţii implicate în elaborarea actelor normative, în promulgare, în controlul asupra constituţionalităţii vor avea o opinie puţin schimbată. (…) Dacă un titular de abonament este identificat, dreptul lui nu a fost în niciun fel încălca. Atunci de ce cel care ia o cartelă preplătită ar fi ilegal să fie identificat?”, a spus Tiberiu Niţu, referitor la faptul că judecătorii Curţii Constituţionale au stabilit că Legea “Big Brother” încalcă legea fundamentală.

Anterior, procurorul general al României a declarat că, în contextul atacului din Paris, comis împotriva săptămânalului satiric Charlie Hebdo, că legile privind cartele preplătite şi retenţia datelor ar putea constitui, dacă le-am avea, instrumente potrivite pentru a preveni actele de terorism.

Întrebat dacă se impune o nouă lege, pe modelul legii privind reţinerea datelor generale, cunoscută drept Legea “Big Brother”, dar care a fost contestată şi declarată neconstituţională, procurorul general al României a spus că nu vrea să facă aprecieri sau comparaţii cu alte legi, dar consideră că se impune adoptarea unor acte normative eficiente, care să poată constitui instrumente foarte bune pentru a putea preveni actele de terorism.

Procurorul general al României a mai spus că, pentru a acţiona ferm împotriva teroriştilor şi pentru a putea preveni actele de terorism, nicio măsură nu este disproporţionată.

Legea 82/2012, cunoscută drept legea “Big Brother”, prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă şi mobilă şi de internet să reţină, timp de şase luni, anumite date ale abonaţilor, care să fie trimise, la cerere, autorităţilor din domeniul siguranţei naţionale pentru acţiunile de prevenire, cercetare, descoperire şi urmărire a infracţiunilor grave. Curtea Constituţională a decis, în 8 iulie 2014, că Legea “Big Brother” este neconstituţională.

[…]/ integral pe mediafax.ro

In contextul ultimelor amenintari din Statele Membre UE si al recentului atentat cu caracter terorist din Franta, Ministerul pentru Societatea Informationala a convocat joi, 8 ianuarie 2015, in regim de urgenta, grupul de lucru interinstitutional pentru analiza efectelor concrete in plan national ale respingerii legii stocarii datelor de trafic ale utilizatorilor de telefonie si internet – asa numita lege Big Brother de catre Curtea Constitutionala (CCR). “In urma deciziei CCR si in lipsa in lipsa adoptarii la nivel european a unui nou act legislativ UE privind retinerea datelor (..), s-a creat un vid legislativ”, sustine ministrul Comunicatiilor.

Comunicatul de presa transmis joi de Ministerul Comunicatiilor:

In contextul ultimelor amenintari din Statele Membre UE si al recentului atentat cu caracter terorist din Franta, Ministerul pentru Societatea Informationala convoaca astazi, 8 ianuarie 2015, in regim de urgenta, grupul de lucru interinstitutional pentru analiza efectelor concrete in plan national ale hotararii preliminare pronuntata de Curtea de Justitie a Uniunii Europene privind Directiva 2006/24/CE privind retinerea datelor generate sau prelucrate de catre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice destinate publicului si de modificare a Directivei 2002/58/CE si ale Deciziei Curtii Constitutionale nr. 440 din 8 iulie 2014.

“In urma deciziei CCR si in lipsa in lipsa adoptarii la nivel european a unui nou act legislativ UE privind retinerea datelor generate sau prelucrate de catre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice destinate publicului, s-a creat un vid legislativ cu posibile consecinte negative asupra desfasurarii activitatii organelor de urmarire penala, a instantelor de judecata si a organelor de stat cu atributii in domeniul securitatii nationale. Este imperios necesar sa identificam solutii urgente si acoperitoare pentru prevenirea unor astfel de probleme cum este cea a terorismului. Mai mult decat atat, este nevoie sa gasim formula optima, care sa asigure atat securitatea individului, dar care sa nu atenteze la spatiul privat, datele personale sau libertatea de expresie”, a declarat Sorin Grindeanu, Ministrul pentru Societatea Informationala.

Grupul de lucru a fost creat la solicitarea Primului-Ministru in luna aprilie a anului 2014 si este compus din reprezentanti ai Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Public, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, Directia Nationala Anticoruptie, Consiliul Superior al Magistraturii, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, Ministerul pentru Societatea Informationala si Ministerul Justitiei”.

Amintim ca judecatorii Curtii Constitutionale au decis in data de 8 iulie in unanimitateca Legea 82/2012, cunoscuta drept legea “Big Brother”, este neconstitutionala. Curtea “a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile Legii nr.82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice sunt neconstitutionale”.

Totodata, in data de 16 septembrie, Curtea Constitutionala a decis ca Legea referitoare la identificarea utilizatorilor de cartele telefonice prepay este neconstitutionala, judecatorii CCR admitand o sesizare a Avocatului Poporului in acest sens. Avocatul Poporului atacase pe data de 9 iulie 2014 la Curtea Constitutionala legea privind identificarea celor care folosesc cartele telefonice preplatite si retele Wi-Fi, pe motiv ca aceasta ar aduce atingere principiului garantarii si ocrotirii vietii intime familiale si private de catre autoritatile publice si principiului proportionalitatii prevazut expres de art. 53 alin. (2) din Constitutie.

Serviciul Roman de Informatii a avertizat in 20 septembrie ca deciziile Curtii Constitutionale de a declara drept neconstitutionale asa-numita Lege BigBrother si Legea cartelelor prepay au creat “un vid legislativ, cu consecinte grave, greu de anticipat, asupra securitatii nationale” si ca aceste consecinte sunt “deja resimitite in reducerea drastica a capabilitatilor operationale, in imposibilitatea institutiilor statului de gestiona riscuri si amenintari iminente la adresa securitatii nationale, precum si in crearea unor vulnerabilitati fara precedent, de natura a afecta siguranta cetatenilor”.

Tiberiu Nitu: Legile privind cartelele preplatite si retentia datelor, instrumente potrivite impotriva terorismului

Legile privind cartelele preplatite si retentia datelor ar putea constitui instrumente potrivite de lupta impotriva terorismului, daca ar fi in vigoare, a declarat joi, 8 ianuarie 2015, procurorul general Tiberiu Nitu, potrivit Agerpres.“Pentru o prevenire eficienta a actelor de terorism avem nevoie de instrumente potrivite si legile privind cartelele preplatite si retentia datelor ar putea constitui astfel de instrumente potrivite, daca le-am avea. Se impun a fi adoptate legi eficiente care sa poata constitui instrumente foarte bune pentru a putea preveni actele de terorism. Ati mentionat ce se intampla la Paris… Uitati-va ce inseamna sa incerci sa combati! E groaznic ceea ce se intampla!”, le-a declarat Nitu jurnalistilor, la sediul Consiliului Superior al Magistraturii.Potrivit lui, asemenea acte normative sunt “imperios necesare”, astfel ca nicio masura in sprijinul luptei impotriva terorismului nu poate fi considerata ‘disproportionata’ in raport cu faptele.

Citeste si: Tiberiu Nitu: Legile privind cartelele preplatite si retentia datelor, instrumente potrivite impotriva terorismului

Legea privind securitatea cibernetica a Romaniei, care vizeaza accesul autoritatilor la datele informatice, este atacata in prezent la Curtea Constitutionala

De amintit si faptul ca luna trecuta Parlamentul a aprobat legea privind securitatea cibernetica a Romaniei, care prevede constituirea Sistemului National de Securitate Cibernetica, coordonarea unitara a activitatilor acestui Sistem fiind facuta de MAE, MAI, MApN, SRI, SIE, STS, SPP, ORNISS si CSAT.Legea stabileste cadrul general de reglementare in domeniul securitatii cibernetice si obligatiile ce revin persoanelor juridice de drept public sau privat in scopul protejarii infrastructurilor cibernetice, inclusiv furnizorii de servicii de internet, si prevede obligatii privind asigurarea securitatii sistemelor lor si notificarea clientilor in situatia unor incidente/atacuri cibernetice si luarea de masuri pentru a restabili conditiile normale de functionare.

Art 17 al acestei Legi prevede urmatoarele:

a) Sa acorde sprijinul necesar, la solicitarea motivata a Serviciului Roman de Informatii, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Serviciului de Protectie si Paza, CERT-RO si ANCOM, in indeplinirea atributiilor ce le revin acestora si sa permita accesul reprezentantilor desemnati in acest scop la datele detinute, relevante in contextul solicitarii”.

Treisprezece organizatii neguvernamentale au facut un apel luni, 22 decembrie 2014, catre Presedintele Klaus Iohannis, catre liderii grupurilor parlamentare, catre Inalta Curte de Casatie si Justitie si catre Avocatul Poporului pentru a sesiza Curtea Constitutionala asupra Legii Securitatii cibernetice, care, in forma adoptata recent de Parlament, ar incalca garantiile constitutionale privind viata privata.Acestea au reclamat printre altele ca prin aceasta lege se ofera access la date informatice intr-un mod extrem de vag pentru foarte multe institutii.

Asta inseamna ca oricare din aceste institutii, daca are o solicitare motivata ar trebui sa fie lasata sa aiba acces la datele detinute. Cine stabileste daca aceasta solicitare este suficient de motivata si daca datele sunt relevante? De ce nu un judecator, asa cum prevede acum Codul de procedura penala (art 138 si 140), au atentionat ONG-urile.

Pentru detalii citeste si: Societatea civila ii cere presedintelui Klaus Iohannis sa nu promulge Legea Securitatii cibernetice pentru ca ar incalca garantiile constitutionale privind viata privata 

Lider liberal, atac la serviciile secrete: Sefii Procuraturii Generale si SRI pun presiune asupra Curtii Constitutionale

Deputatul PNL Radu Zlati a declarat joi ca sefii Procuraturii Generale si SRI folosesc tragedia din Franta pentru a pune presiune asupra Curtii Constitutionale (CCR), care are pe rol judecarea contestatiei pe care liberalii au depus-o cu privire la Legea securitatii cibernetice.

“Este intristator insa faptul ca factori de raspundere din fruntea unor institutii de forta ale statului roman, ma refer la conducatorii Procuraturii Generale si ai SRI, au gasit de cuviinta de a folosi tragedia care indoliaza societatea franceza pentru a pune presiune asupra Curtii Constitutionale, care are pe rol judecarea contestatiei pe care PNL a depus-o cu privire la Legea Securitatii Cibernetice”, spune Radu Zlati intr-un comunicat remis joi AGERPRES.

El spune ca CCR a respins deja ca fiind neconstitutionale prevederi ale Legii 82/2012 (Legea “Big Brother”) si spera ca CCR sa respinga Legea securitatii cibernetice (“Big Brother 2”).

“In contextul in care Curtea se afla in pronuntare, nu pot accepta ca judecatorii CCR sa fie supusi unor presiuni de orice fel, din partea oricaror factori institutionali din Romania, astfel incat o lege care, prin formulari ambigue, afecteaza libertatile fundamentale ale omului si cetateanului, sa poata fi impusa romanilor. Nici macar atunci cand sunt folosite imprejurari tragice, care mai degraba ar fi predispus la reculegere si la o adanca meditatie asupra activitatii proprii”, considera deputatul liberal.

In opinia sa, inainte ca liderii institutiilor sa ceara inasprirea masurilor de urmarire a cetateanului, “sa prezinte societatii romanesti dovezi ca si-au facut curat in propria ograda”.

“Cand coruptia este vazuta de catre cei mai multi romani ca fiind principalul element care conspira la siguranta statului roman, dar insusi conducatorul institutiei care lupta impotriva actelor de mare criminalitate si terorism este arestat pentru coruptie, bunul simt ne spune ca acelasi fenomen al coruptiei nu ar putea ocoli nici alte institutii de forta ale statului precum Procuratura, Serviciile Secrete, DNA, Armata. Inainte ca lideri ai acestor institutii sa ceara inasprirea masurilor de urmarire ale cetateanului, sa prezinte societatii romanesti dovezi ca si-au facut curat in propria ograda. Caci legi avem. Nu avem caractere care sa le puna in aplicare. Si nu doresc sa sacrific libertatea comuna sau cea individuala pe altarul securitatii, inainte de a fi sigur ca acest sacrificiu este necesar si ca va fi rasplatit prin obtinerea unui bine colectiv si individual mai mare”, mai sustine Zlati.

El deplange tragedia care a lovit poporul francez si prezinta condoleante familiilor indoliate de actul iresponsabil si nejustificabil al teroristilor.

Procurorul general al Romaniei, Tiberiu Nitu, a declarat joi, la sediul CSM, ca este nevoie neaparat de legea privind cartelele preplatite si retentia datelor si ca trebuie sa primeze dreptul la viata chiar cu diminuarea sau cu ingradirea in limite legale a dreptului la corespondenta si comunicare.

  • Antena3:

UPDATE. Grindeanu: Vor exista dezbateri publice pentru legea “Big Brother”

UPDATE. Ministrul Comunicaţiilor, Sorin Grindeanu, a explicat, la finalul întâlnirii, că trebuie ajuns la un echilibru în ceea ce priveşte această lege, pentru a nu încălca dreptul la viaţă privată a cetăţenilor.

“Vom ţine cont şi vom face dezbateri publice, aşa cum spune legea, vom ţine cont şi de punctele de vedere venite din societatea civilă, trebuie, aşa cum am spus şi la audieri, să avem grijă în a avea o balanţă între nevoia de securitate a cetăţeanului şi dreptul la o viaţă privată şi libertate de exprimare, până la urmă. Vreau să vă spun că aceste modificări pe care noi le-am înaintat au venit din partea inclusiv unor reprezentanţi ai societăţii civile. Şi din partea asta.”

—Autorităţile române au reluat discuţiile pentru introducerea legii “Big Brother”, într-o nouă formulă, după ce în anul 2012 CCR a decis că legea este neconstituţională.

Corespondentul Antena 3, Vasile Marcu, a explicat că la sediul Ministerului Comunicaţiilor s-au adunat reprezentanţi ai structurilor de securitate din România, dar şi din justiţie, pentru discuţii.

“Sunt specialişti din mai multe ministere, din STS, Ministerul Justiţiei, DNA, DIICOT, dar şi de la serviciile secrete. Toţi vor să găsească o formulă prin care legea “Big Brother” să fie reactivată, după ce a fost declarată neconstituţională de judecătorii CCR. În momentul de faţă, sunt peste 12.000 de dosare blocate, dosare care au la bază interceptări telefonice şi care acum nu mai pot fi folosite în instanţă. Trebuie spus că legea Big Brother a fost declarată neconstituţională în 2012 de judecătorii CCR, care au considerat că nu respectă drepturile omului şi încalcă libertăţile personale.”

Sorin Grindeanu, ministrul Comunicaţiilor, a explicat, în exclusivitate pentru Antena 3, că autorităţile române îşi propun să găsească un echilibru perfect pentru această lege, la fel cum au reuşit şi alte state europene.

“Alte state din UE au găsit modalitatea prin care să împace ambele probleme, şi nevoia de securitate a cetăţenilor dar şi tot ce ţine de libertatea de expresie şi drept la spaţiu privat, vom găsi balanţa perfectă prin care să acoperim acest vid legislativ. Ne referim la Legea 506, cea care reglementează domeniul comunicaţiilor, să o aducem la zi, în acord şi cu deciziile CEDO, nu doar să o aducem la zi, dar să şi adăugam anumite chestiuni care ţin de reglementarea pe domeniul cartelelor prepay.”

Ioan Mircea Paşcu, despre noua lege “Big Brother”: Este o tendinţă la nivel internaţional

Au trecut mai bine de 24 de ore de la atentatul de la redacţia Charlie Hebdo, autorităţile franceze sunt în continuare în alertă iar evenimentele au lăsat urme în toată lumea, nu doar în Franţa. Astfel, în România a fost deschisă din nou discuţia despre legea “Big Brother”, pentru care se caută o soluţie, după ce aceasta a fost declarată neconstituţională în 2012.

Europarlamentarul Ioan Mircea Paşcu, fost ministru al Apărării, a explicat, pentru Antena 3, că, după atentatul de la Charlie Hebdo, balanţă înclină în favoarea supravegherii, la nivel internaţional.

“Una dintre concluzii a fost că, într-adevăr, iar se mişcă balanţa în favoarea supravegherii, intervenţiilor în viaţa privată, dar este, iată, o chestiune inevitabilă. S-a discutat despre colaborarea între ţările europene, care probabil trebuie să fie mai strânsă de acum înainte. Este un moment psihologic cu o încărcătură foarte mare. Impactul emoţional este atât de puternic încât probabil şi abordările trebuie să fie noi. Asta este senzaţia mea în acest moment şi discuţia de ieri pare să indice că încolo se mişcă lucrurile.”

Paşcu a opinat că reacţia autorităţilor franceze a fost impecabilă.

“Reacţia autorităţilor a fost impecabilă. S-au luat toate măsurile posibile şi cred că statul francez a făcut din această chestiune una de onoare. Este o provocare la adresa onoarei Franţei, şi Franţa este o ţară mare. Să nu uităm acest lucru. Sunt convins că şi alte naţiuni au oferit tot sprijinul pentru a-i prinde pe aceşti oameni. Franţa este mobilizată total în acest moment.”

Bun-așa. Procurorul general Tiberiu Nițu e primul oficial care a ieșit la înaintare folosind pretextul atentatelor asupra redacției Charlie Hebdo de la Paris, pentru a justifica legile supravegherii, zise și Big Brother.

“Pentru o prevenire eficientă a actelor de terorism avem nevoie de instrumente potrivite și legile privind cartelele preplătite și retenția datelor ar putea constitui astfel de instrumente potrivite, dacă le-am avea. Se impun a fi adoptate legi eficiente, care să poată constitui instrumente foarte bune pentru a putea preveni actele de terorism. Ați menționat ce se întâmplă la Paris… Uitați-vă ce înseamnă să încerci să combați! E groaznic ceea ce se întâmplă!”

“Important este să putem preveni, iar ca să putem preveni avem nevoie de instrumente potrivite și astfel de acte normative care să ne poată permite să anticipăm, să cunoaștem ce fac astfel de oameni, sunt nu extrem de binevenite, sunt imperios necesare. Și noi am luat toate măsurile, ne-am implicat alături de alte instituții pentru a adopta astfel de legi. Pentru a acționa ferm împotriva teroriștilor și pentru a putea preveni actele de terorism, nicio măsură nu poate părea ca fiind disproporționată” (sursa aici)

Dacă e ceva groaznic în această declarație, e faptul că pe sângele caricaturiștilor de la Charlie Hebdo, Tiberiu Nițu (și, sunt covins, vor urma și alți oficiali, că așa-ziși ”analiști de serviciu” au început deja de aseară) lobează legi care aduc restrângere unor drepturi civice cel puțin la fel de importante precum libertatea de exprimare. Dacă ar fi avut curiozitatea să se documenteze și să analizeze colecția revistei Charlie Hebdo, sunt convins că primii pe lista celor a căror acțiuni ”ar fi trebuit anticipate” s-ar fi aflat taman caricaturiștii și redactorii acestei reviste. Că el și colegii lui de la ”servicii” le-ar fi lipit direct pe frunte eticheta de ”anarhiști”, ”eco-teroriști”, ”reprezentanți ai intereselor Rusiei”, ”dușmanii din interior” ș.a.m.d. pe frunte.

Asta pentru a înțelege monstruozitatea logicii conform căreia restângerea unor drepturi civice s-ar putea justifica sub pretextul amenințării teroriste. Acceptarea unei astfel de logici ar duce la pierderea războiului cu terorismul încă de la început. Pentru că ar instaura exact neîncrederea și frica pe care urmăresc să o instaureze atentatele absurde ale tuturor dezaxaților și fanaticilor de orice fel din lumea asta. Războiul cu terorismul poate (și merită) să fie câștigat doar în condițiile în care lupți cu alte arme decât cele ale neîncrederii, suspiciunii, fricii de celălat, fie că e vecin, fie că e un străin. Și cu respectarea drepturilor civice. Orice altă abordare e perdantă din start.

***

UPDATE: Nici nu am publicat bine materialul că s-au trezit și alții (vezi aici).

Nota noastra:

In primul rand s-ar cuveni ca aceste idei tasnite la momentul oportun din capetele mai marilor procuraturii si serviciilor sa fie amendate din punctul de vedere al bunului simt. A profita de un astfel de eveniment sangeros pentru propulsarea propiei agende si a propriilor interese este pur si simplu reprobabil. Legile Big Brother din Romania nu au absolut nici cea mai mica legatura cu problemele magrebienilor fanatizati din Franta. Noi nu avem nici foste colonii, nici populatii mari de imigranti musulmani, nici amenintari iminente care sa justifice asa ceva. Nici nu am finantat en gros miscari jihadiste prin Siria, Irak sau Libia ca sa ni se intoarca acum, in fata, chestiunea musulmana. Tocmai de aceea interventia procurorului general este de un oportunism cinic, pentru ca profita de o situatie puternic emotionala pentru a impinge inainte o agenda care serveste strict unor scopuri politienesti, securiste, cu mize locale si deloc internationale, deloc legate de vreo inchipuita amenintare a fundamentalismului islamic.

In al doilea rand, trebuie spus raspicat ca, la nivel de generalitate, este o contradictie imensa sa ceri restrangerea drepturilor cetatenesti si extinderea atributiilor de supraveghere si control cand iti dai, din plin, masura incompetentei tale. Daca nici macar pe cei care au fost in Siria si au cazier cu acte de violenta nu esti in stare sa-i descoperi cand planuiesc, achizitioneaza armament si ataca un sediu ultra-cunoscut si ultra-expus, atunci mai potrivite sunt demisii in lant si revizuirea drastica a metodelor de prevenire, nu o extindere a lor. Probabil putini isi aduc aminte ca, in contextul scandalurilor legate de NSA, PRISM si alte acronime sub care se ascund vaste operatiuni de ascultare/interceptare/prelucrare a comuncatiilor prin telefon si internet, s-a relevat faptul ca acestea sunt indreptate mai ales spre oamenii simpli, cetateni platitori de taxe si cuminti, nu atat spre jihadisti care conspira atentate. De ce? Pai pentru ca e la mintea cocosului ca un jihadist nu va folosi telefoane si comunicatii obisnuite, banale…

Infrastructura construita de NSA, totusi, ar putea fi potrivita doar pentru a aduna informatie de la cei mai prosti teroristi. Programul de supraveghere PRISM este focusat pe accesarea serverelor celor mai mari companii de internet americane, ce contin servicii populare ca Skype, Gmail si ICloud. Acestea nu sunt servicii pe care elementele periculoase le-ar folosi. 

Intr-un raport din ianuarie 2012 intitulat “Jihadism on the Web: A Breeding Ground for Jihad in the Modern Age” Serviciul de securitate olandez a tras o concluzie convingatoare asupra retelelor web underground islamiste concentrate in jurul unor “forumuri nuclee”.Aceste siteuri faceau parte din Deep Web sau Undernet, adica multitutidinea de resurse online care nu sunt indexate de motoarele de cautare obisnuite. 

Măcelul de la redacția ziarului Charlie Hebdo ar putea să aibă pentru Europa impactul pe care 11 septembrie l-a avut asupra Americii și, imediat după aceea, asupra tuturor.

Puțină lume mai știe astăzi că, după ce avioanele de pasageri, pline cu civili nevinovați, au fost prăbușite asupra Turnurilor Gemene și a Pentagonului, viața noastră s-a schimbat fundamental. Și nu în bine. De atunci, în numele securității naționale a statelor s-au săvârșit breșe adânci în democrație. De atunci, nu mai există viață personală decât cu voia serviciilor și a agențiilor statale, totul este înregistrat, fișat, analizat și monitorizat. Din acest punct de vedere, atentatele de la 11 septembrie au reușit acolo unde criminalii se așteptau foarte puțin: în esența libertății și a drepturilor fundamentale ale omului din lumea democratică.

În Europa, în ultimul deceniu, am avut atentatele răsunătoare de la metroul din Londra și de la Gara Centrală din Madrid. De fiecare dată, “bătrânul continent” a făcut față urii. Musulmanii, aflați în număr foarte ridicat în Europa, nu au fost decât în mică măsură stigmatizați din cauza acțiunilor unor demenți. Lucrurile însă nu au mers spre bine. David Cameron, Angela Merkel sau Nicholas Sarkozy au anunțat, pe rând, eșecul multiculturalismului.

Atentatul de la Paris riscă să provoace o falie adâncă între lumea creștină și cea musulmană, cu posibilitatea de propagare de-a lungul și de-a latul continentului. Mai multe moschei din regiunea pariziană au fost atacate cu cocteiluri Molotov, a doua zi după atentat. Charb, faimosul desenator și director al publicației Charlie Hebdo, spunea că “islamul provoacă frică”, iar ei luptă, prin munca lor, tocmai să-i bagatelizeze pe extremiști. Într-o lume aflată într-o profundă criză economică, radicalizarea se poate produce. În Franța trăiesc circa șase milioane de musulmani. Extremiști sau predispuși extremismului sunt, probabil, câteva sute. Și asta judecând după numărul de cetățeni francezi care s-au alăturat Jihadului declanșat de Statul Islamic în Siria și Irak. E suficient însă pentru o mișcare de masă în Franța și alte state europene.

Instituțiile publice sau aeroporturile sunt mai ușor de apărat. Școlile, spitalele, magazinele, stațiile de metrou sau de tren, vaporașele de pe Sena sau de pe Tamisa sunt practic imposibil de protejat. Fundamentaliștii islamici în Europa au aflat ce poți face cu o pușcă și ce impact mediatic poți avea. De partea cealaltă, frica, în primul rând, nu va discerne deosebirea, esențială altminteri, dintre musulmani și extremiști, care, de altfel, nu au nimic a face cu religia, ci cu asasinatul.

Unde și când va avea loc următorul atentat? Din acest moment, în orice stat european, oricând va ajunge o armă pe mâna unui dement ce-și justifică acțiunile prin prismă religioasă. În Europa există riscul ca rejecția lumii musulmane în ansamblul său să devină o chestiune atât de pregnantă, încât partidele politice își vor face platformă și vor obține zeci de milioane de voturi pe seama lor. După Paris, Europa se va schimba fundamental, prin influențarea mentalului colectiv. Și nu în bine.

*


Categorii

1. DIVERSE, Era Big Brother, Panopticon, Teroarea "terorismului", Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

21 Commentarii la “update 9 ianuarie: AUTORITATILE ROMANE SE INTRUNESC “DE URGENTA” CA SA REINTRODUCA LEGILE BIG BROTHER, profitand de cazul atacului terorist de la “Charlie Hebdo”

  1. Offf, off… Ce atata graba dom’le procuror general? La ce bun masuri peste masuri, atata timp cat “teroristii” lasa buletinul de identitate la locul faptei?
    Pe de alta parte, ma intreb cum vor proceda “teroristii” mai incolo, cand nu vom mai avea acte de identitate la purtator? Ca indicii vor lasa? O falanga sau un ochi?

  2. Trag concluzia ca procurorul general e un om al SRI-ului, altfel nu se explica iesirea de azi.
    De parca teroristii ar locui la noi in tara, ca SRI-ul sa le controleze calculatorul (spre deosebire de Occident, unde sunt cartiere intregi de musulmani cu potential terorist).
    Sau de parca teroristii si-ar da buletinul lor cand ar cumpara cartele pre-pay, si nu ar putea sa faca rost de un alt buletin sau sa il falsifice.
    Declaratiile astea sunt din categoria ‘sa-i prostim pe prosti’.

  3. Da, dar “Big Brother” doar pentru mediu infractional !
    Azi tot ce inseamna structura de siguranta nationala este tinuta de politruci “cu arma la picior”, adica n-au voie a se atinga de ei(infrcatori) ca sa ne exaspereze pe noi ! Scopul se subantelege !

  4. Pingback: MARI SEMNE DE INTREBARE privitoare la ATACUL DE LA “CHARLIE HEBDO”. Evenimente contradictorii si o suspecta PARALIZIE A AUTORITATILOR FRANCEZE - Recomandari
  5. Cred ca autoritatile romane sunt bucuroase in urma atacurilor din Franta , pentru a justifica impunerea legii big brother.Sper sa nu se faca legea asta.Vom fi mult mai ingraditi.

  6. http://www.dcnews.ro/razvan-dumitrescu-pentru-mru-e-un-inceput-de-antaj-daca-nu-sunte-i-in-stare-pleca-i-acasa_464387.html

    http://www.dcnews.ro/georgica-severin-atac-la-mru-pe-facebook-a-inceput-sa-execute-ordine_464394.html

    Senatorul PSD Georgică Severin îl critică pe consilierul personal al lui Klaus Iohannis, Mihai Răzvan Ungureanu, pentru că a afirmat că toţi cetăţenii europeni trebuie să aleagă “între libertăţi şi drepturi cetăţeneşti şi nevoia de siguranţă”.

    “Un fost ministru de externe, fost șef de serviciu de informații, fost prim-ministru și actual senator (intrat de pe locul 2), totodată actual consilier al președintelui Johannis (nu înțeleg cum legal și moral este posibil ca președintele să fie consiliat oficial de vicepreședintele unui partid), demonstrează, încă o dată, că nu este decât interfața serviciilor sau, mai bine zis, a conglomeratului politico-militar ce începe să se manifeste pe față și la noi. Despre cine este vorba, știți cu toții: Mihai Răzvan Ungureanu, zis și MRU. Sau o fi numele de cod, nu știu. Oricum, respectivul domn, profitând de drama din Franța, a început să execute ordinele primite! Cu o seninătate uimitoare, MRU ne anunță că trebuie să alegem între drepturile noastre cetățenești și siguranța personală! Probabil, cele două elemente nu ar mai fi compatibile dacă MRU și cei pe care-i are în spate, nu știu cu cine, când și unde vorbim, gândim, iubim sau urâm! Dacă trebuie să fac o opțiune, eu aleg fără șovăire respectarea drepturilor mele civile și constituționale“, a scris Georgică Severin.
    – See more at: http://www.dcnews.ro/georgica-severin-atac-la-mru-pe-facebook-a-inceput-sa-execute-ordine_464394.html#sthash.z6VdUoy4.dpuf

  7. https://www.facebook.com/iuliancapsali.parlamentuleuropean?fref=nf

    In niciun caz cetatenii tarii nu ar trebui sa intre in logica celor care vor sa-si consolideze puterea prin constrangere si controlul permanent in viata privata a acestora. Este un pericol imens ca toti timorații sa inceapa sa suspine după un Stat Absolut. Astazi si in zilele urmatoare se discuta asa numita Lege Big Brother. Nu putem fi identificati la pausal, cu totii, ca potentiali teroriști. Libertatea, in care intra desigur si viata privata a persoanei, este sacrosanta.
    Acte de terorism au fost si vor fi. Nu prin suprimarea libertății persoanei vor putea fi aceste acte barbare ca sa fie tinute sub control, pentru ca este la mintea cocosului ca celulele teroriste nu o sa comunice prin sms, mail sau telefon modul de actiune. Toate camerele de pe strazile Parisului nu au putut preintampina crima. Nici macar Agentia Națională de Securitate americană – NSA, care a interceptat, conform Le Monde, peste 70 de milioane de înregistrări de date telefonice ale unor cetăţeni francezi, fara sa ceara voie nimanui. Nu se poate transforma Pamantul intr-o cusca electronica in care orice “individ” ar trebui sa se deplaseze dupa directia indicata de mass media si servicii, care incap sa nu mai fie ale poporului, ci ale unor puteri supra-naționale.

    Apropos, ca om care a facut armata peste un an si jumatate, am observat si eu profesionalismul total al presupușilor teroristi. Fac parte, dupa cum au actionat, din trupe de elita. Nu inteleg cum au putut fi identificati dupa un act de identitate uitat in masina furata. Este absurd. Sper doar atat: ca dupa ce Europa a fost somata de elitele financiar-corporatiste, al caror purtator de cuvant este Soros, sa intre intr-un razboi cu Rusia, sa nu se dorească orchestrarea haosului in Bătrânul (si bolnavul) Continent printr-un conflict rasial de proportii. Asa cum trupele care formeaza actualmente ISIS au fost (si probabil mai sunt) finantate de monarhiile Golfului si chiar de partenerii occidentali ai acestora, iar acum sunt vazute ca un pericol mondial, ne putem astepta la orice scenarii-balon care sa sufle intr-o islamofobie deja extrem de puternica in Vest. Si care sa convina si Rusiei, care o sa poată sa-si regleze conturile in zonele unde au populatii musulmane răzvrătite.

  8. Pingback: Emisarul american NULAND vrea LEGILE BIG BROTHER/ “Soldatul-universal” român/ TROMPETELE Big Brother in Romania – exemple jenante de ”societate civila” si ”presa quality” sau ORCILE LUI SAURON - Recomandari
  9. Pingback: La timp pentru LEGILE BIG BROTHER. “ATACURI CIBERNETICE” la o serie de siteuri institutionale raportate de SRI si ALARME FALSE cu bombe de pe CARTELE PRE-PAY - Recomandari
  10. Pingback: Dupa seria de false si …ciudate alarme, SRI CERE LEGEA SECURITATII CIBERNETICE/ Legile Big Brother si stocarea datelor personale: SPIONAREA OAMENILOR OBISNUITI SUB PRETEXTUL TERORISMULUI/ Posibilele masuri “anti-teroriste” pan-europene -
  11. Pingback: In ciuda presiunilor SRI, CCR a declarat NECONSTITUTIONALA LEGEA SECURITATII CIBERNETICE in “ansamblul” ei - Recomandari
  12. Pingback: CRIMA, RELIGIE SI CARICATURI. Ce schimbari prefigureaza atacurile de la Charlie Hebdo si de la magazinul evreiesc? Marsul de la Paris: MAREA ADUNARE MONDIALA. SE VA NASTE BIG BROTHERUL EUROPEAN? | Cuvântul Ortodox
  13. Pingback: NARAVURI SECURISTICE. Demisia neasteptata a lui George Maior, seful SRI. Cum sunt primite numele sefilor serviciilor secrete “IN PLIC” | Cuvântul Ortodox
  14. Pingback: TUR DE ILUZIONISM in complicitatea presei de propaganda, a clasei politice si a falselor constiinte civice: NOUA LEGE BIG BROTHER ESTE MAI INTRUZIVA DECAT PROIECTELE ANTERIOARE!/ Programul de spionaj NSA este ILEGAL | Cuvântul Ortodox
  15. Pingback: TERORISM CU PASAPORT DE REFUGIAT? Comentarii si reactii pe marginea ATENTATELOR DE LA PARIS. Eludarea cauzelor reale, construirea “DEMOCRATIEI” TOTALITARE si FANTEZIILE PSIHOTICE/ Papa Francisc: este un capitol din AL TREILEA RAZBOI MONDIAL |
  16. Pingback: TERORISM CU PASAPORT DE REFUGIAT? Comentarii si reactii pe marginea ATENTATELOR DE LA PARIS. Eludarea cauzelor reale, construirea “DEMOCRATIEI” TOTALITARE si FANTEZIILE PSIHOTICE/ Papa Francisc: este un capitol din AL TREILEA RAZBOI MONDIAL/ C
  17. Pingback: TERORISM CU PASAPORT DE REFUGIAT? Comentarii pe marginea ATENTATELOR DE LA PARIS. Eludarea cauzelor reale, construirea “DEMOCRATIEI” TOTALITARE si FANTEZIILE PSIHOTICE/ Papa Francisc: este un capitol din AL TREILEA RAZBOI MONDIAL/ Compasiunea
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare