Avocatul Poporului ataca la CCR ordonanta securista care elimina anonimitatea CARTELELOR PRE-PAY/ Autoritățile române sfidează o decizie a CJUE care impune statelor membre apelul 112 inclusiv de pe telefoane fara cartele SIM

12-09-2019 3 minute Sublinieri

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu privire la Ordonanța de Urgență care modifică legislația privind sistemul pentru apeluri de urgență și comunicațiile electronice, a anunțat joi instituția condusă de Renate Weber.

Weber anunțase, la sfârșitul lunii trecute, că va analiza textul ordonanţei de urgenţă conform căreia cartelele pre-pay vor putea fi cumpărate doar cu buletinul, iar în cazul în care aceasta nu respectă decizia Curţii Constituţionale referitoare la stocarea şi folosirea datelor, actul normativ va fi atacat la CCR.

”Avocatul Poporului constată, între altele, că O.U.G. nr. 62/2019 afectează drepturi, libertăți și îndatoriri cetățenești. Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenței, a dovedirii existenței unei situații extraordinare, cu respectarea principiului proporționalității restrângerii exercițiului drepturilor afectate și a jurisprudenței Curții Constituționale, exigențe pe care actul normativ criticat nu le întrunește”, argumentează instituția.

Ce spune Avocatul Poporului:

”Argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situația extraordinară și nici urgența unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal și a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Cât privește argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menționează că aceasta era posibilă și prin reglementarea anterioară. În plus, din examinarea dispozițiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare și nici asigurarea garanțiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, și anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea și sancționarea apelanților abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situație extraordinară, nu este de natură a justifica urgența reglementării.

În ceea ce privește completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, justificarea oferită nu conține elementele necesare pentru care situația care nu poate fi amânată ori necesitatea colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite prin ordonanţă de urgenţă, cu atât mai mult cât aceeași reglementare prin lege a fost supusă controlului a priori de constituționalitate, aceleași norme introduse fiind constatate ca neconstituționale. De altfel, urgenţa reglementării nu se justifică nici prin prevederile conţinute, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 nu cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situaţie extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluției legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020.

În context, Avocatul Poporului observă faptul că O.U.G. nr. 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin afectarea dreptului la viață intimă, familială și privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală și art. 11 și art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.

Avocatul Poporului reamintește faptul că, prin Decizia nr. 461/2014 a Curții Constituționale, a fost admisă obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituțional și cele din art. II al ordonanței de urgență criticate, Avocatul Poporului observă că unele conțin aceleași soluții legale.

În fine, Avocatul Poporului apreciază că actul normativ criticat este în contradicție cu dreptul și jurisprudența europeană în materia comunicațiilor electronice și nu asigură un cadru adecvat și suficient de protecție a datelor cu caracter personal de la dispoziția administratorului SNUAU, conform legislației europene în materie, măsura colectării însăși fiind neadcvată în sensul depășirii scopului propus – acela de sancționare a apelanților abuzivi la Serviciul de urgență.”

Asociația pentru Tehnologie și Internet:

Deci zice CJUE că toate statele UE, inclusiv România, trebuie să accepte apeluri la 112 de pe telefoane fără SIM. Și să le localizeze.

În loc să se ia această măsură și la noi, România refuză acest lucru în mod ostentativ.(https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-23353507-nu-poti-suna-112-telefon-fara-sim-romania-apelurile-false-sunt-foarte-multe-localizarea-extrem-dificila-ancom.htm).

Daar în decizia CJUE scrie negru pe alb că “nu poate fi admis ca apelurile la 112 efectuate de pe un telefon mobil neechipat cu o cartelă SIM să fie excluse din domeniul de aplicare al acestei dispoziții” (e vorba despre directiva privind serviciul universal –
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=001E8A57BAAAA91269E4F8D4CDE8903D ).

APADORCH: Curtea Europeană de Justiție a stabilit într-un verdict dat ieri că autoritățile sunt obligate să localizeze apelurile date la 112, chiar și de pe telefoane fără cartelă SIM, în caz contrar statele vor putea fi trase la răspundere că nu respectă legislația europeană.

Verdictul Curții Europene a fost dat în cazul unei adolescente din Lituania, răpită și ucisă prin incendiere în 2013. Ea sunase de câteva ori la 112, dar autoritățile lituaniene nu au putut s-o localizeze și s-o salveze.

Cazul Caracal în România a scos la iveală, pe lângă slăbiciunile sistemului românesc, și faptul că România se află printre cele 8 state europene care au blocat accesul la 112 de pe telefoane fără cartelă. Mai mult, în urma dramei de la Caracal, a fost impusă și înregistrarea cartelelor preplătite, ca măsură de îmbunătățire a identificării apelanților, deși, așa cum spun toți specialiștii și, iată, inclusiv justiția europeană, localizarea unui apel la 112 cade în obligația statului indiferent dacă apelul e făcut de pe un telefon fără card în el. https://eena.org/aml-court-justice-eu-sim-less/

Bagă ăștia de la hotnews o știre despre atacarea OUG privind cartelele pre-pay de către Avocatul Poporului în care evocă o statistică. O dau așa, brut, cu o hartă care se citește greu spre imposibil. Cică „Vânzarea cartelelor SIM preplătite numai după ce prezinți date precum: nume, prenume, adresă, CNP etc. este obligatorie în 150 de țări la nivel mondial, iar dintre acestea 22 de țări sunt din Europa”.

Da. Dar alea care nu cer datele sunt SUA, Canada, Marea Britanie, Suedia, Finlanda. Printre cele care le cer obligatoriu, Rusia, China, cam toată Africa și Orientul Mijlociu, desigur și destule țări europene. Dar multă tradiție a privacy-ului în această din urmă ligă, nu găsiți? Iar sursa de unde preia hotnews harta are date interesante – 50% dintre țările care cer datele de identitate pentru achiziționarea cartelelor pre-pay NU au politici de protecție a datelor personale. Unele din ele cer și datele biometrice. Comes as a big surprise, huh?

Așa că hai să punem la dispoziție raportul original de cercetare, infograficul și harta cu pricina.


Categorii

1. DIVERSE, Servicii secrete, Stat politienesc

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare