CARDUL DE SANATATE BLOCHEAZA SISTEMUL. Medicii de familie contesta sistemul la AVOCATUL POPORULUI. In ciuda disfunctionalitatilor, autoritatile vor sa impuna OBLIGATIVITATEA cardurilor si la URGENTE

18-01-2016 4 minute Sublinieri

card2

Cardul de sănătate a intrat în atenţia Avocatului Poporului, după ce medicii de familie au depus vineri un memoriu de 10 pagini, în care se plâng de disfuncţionalităţile sistemului informatic ce gestionează cardul de sănătate. 

Concret, medicii de familie au explicat punctual în memoriu care sunt problemele pe care le întâmpină de când sunt obligaţi să consulte şi să dea reţete ori trimiteri în baza cardului de sănătate. De altfel, ei au explicat că sistemul funcţionează din ce în ce mai prost şi că nu îşi pot face meseria. „Memoriul nostru are 10 pagini şi cuprinde toate probleme identificate de noi în aceste luni în care l-am folosit la capacitate maximă”, a declarat, pentru „Adevărul”, doctorul Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Medicii de familie s-au plâns că sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate le-a dat bătăi de cap doctorilor şi vineri. Mai precis, aceştia nu au putut să valideze reţetele. „N-am reuşit să validez reţetele, sistemul a fost chinuit şi am constatat că în ultimele săptămâni problemele au fost tot mai frecvente”, a spus şi medicul Gabriel Munteanu. „Până să existe cardul de sănătate, reţeta electronică a funcţionat excelent, plus că a şi fost foarte bine promovată în rândul doctorilor de familie la momentul respectiv. De când funcţionează ca şi componentă a cardului de sănătate, avem probleme la validare”, a completat Sandra Alexiu.

Cardul de sănătate a devenit obligatoriu de la 1 septembrie 2015, devenind unicul instrument de validare al serviciilor medicale. În lipsa lui, asiguraţii nu pot primi reţete de la medicul de familie, nu pot fi consultaţi şi nu beneficiază de bilete de trimitere către specialist.

În cazul persoanelor care au refuzat, din motive religioase, cardul de sănătate, este valabilă adeverinţa de asigurat, care se ridică de la casa de sănătate la care este arondat acesta, odată la trei luni.

În prezent, singurii care beneficiază de servicii medicale fără a avea cardul de sănătate asupra lor sunt copiii şi persoanele care ajung la urgenţe, însă oficialii au menţionat încă din vara anului trecut că se ia în calcul introducerea obligativităţii cardului de sănătate şi la urgenţe, pentru a avea un control mai eficient asupra costurilor din sănătate.

Asta având în vedere faptul că, în ciuda măsurilor luate până acum, românii preferă să meargă la urgenţă şi sar peste consultaţiile medicului de familie şi peste cele ale medicului specialist din ambulator, aşa cum se procedează în alte ţări europene.

După numai şase luni de când a devenit obligatoriu, cardul de sănătate NU poate fi folosit. Softul aferent are grave probleme de funcţionare şi nu poate fi reparat pentru că deja a expirat contractul iniţial de mentenanţă, încheiat cu firma care a implementat programul în 2012.

A fost scos la licitaţie un nou contract, dar nu s-a înscris nimeni.

Între timp, medicii se plâng că nu pot face consultaţii din cauza problemelor constante cu cardul de sănătate, iar pacienţii pierd ore întregi la cabinetele medicale.

Deşi statul a plătit peste 180 de milioane de euro, medicii şi pacienţii se plâng de disfuncţionalităţi constante în sistemul electronic de sănătate.

Una dintre probleme ţine de mentenanţa programului care asigură gestionarea cardurilor de sănătate.

Casa Naţională de Asigurări a organizat o licitaţie în iunie 2015 pentru atribuirea contractului de mentenanţă, însă nu s-a înscris nicio firmă.

Conform unor surse, motivul ar fi fost preţul mult prea mic şi administrarea unui sistem cu probleme. Din august 2015, de când licitaţia a fost anulată, şi până în prezent, mentenanţa a fost asigurată cu forţe proprii, după cum spune preşedintele Casei Naţionale de Asigurări.

Lipsa unei mentenanţe corecte a sistemului creează numeroase probleme, pacienţii fiind nevoiţi să aştepte cu orele pentru o consultaţie, sau să întâmpine dificultăţi la eliberarea reţetelor.

De asemenea, din cauza problemelor cu cardul de sănătate, consultaţiile durează cel puţin o oră. Multe carduri de sănătate, eliberate de către casă ajung direct blocate la pacienţi, pentru că nu sunt înregistrate în sistem.

O altă problemă în lipsa mentenanţei o reprezintă securitatea datelor personale ale pacienţilor.

Sistemul Informatic Integrat de Sănătate a întâmpinat de la bun început probleme. Ba mai mult, una dintre firmele căruia i-a fost atribuit contractul şi care ar fi trebuit să se ocupe de mentenanţa programelor, a fost băgată în insolvenţă la sfârşitul anului 2014, înainte ca sistemul să devină operaţional.

Medicii de familie și asigurații din întreaga țară nu au putut folosi marți dimineața cardul de sănătate din cauză că sistemul informatic al CNAS a picat din nou.

De la punerea în funcționare a sistemului, pe 4 mai 2014 (după 8 ani de pregătiri, investiții și teste) , CNAS a numărat, oficial, în doar 8 luni, 12 ”disfuncționalități” ale sistemului, însă utilizatorii reclamă dificultăți periodice în utilizarea cardului de sănătate, atât de numeroase că nimeni nu le mai contabilizează. Cel puțin 3 astfel de ”disfuncționalități” neraportate – care-i exasperează și pe medici și pe pacienti – s-au înregistrat doar în ultimele 2 săptămâni.

Proasta funcționare a sistemului are cauze multiple, începând chiar cu calitatea conceptului, cu modul de implementare, având legătură inclusiv cu modul de accesare de către utilizatori.

Motivul central este, însă, de cursă lungă: incompatibilitățile ”congenitale” ale sistemului, provenite din modul în care au fost puse cap la cap elementele, ar reclama, pentru o mai bună funcționare,  upgradări. Însă upgradările Nu se pot face dintr-un motiv simplu: contractul s-a finalizat, banii- 184 milioane de euro- s-au cheltuit și nu s-au mai alocat alții.

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate analizeaza posibilitatea utilizarii cardului de sanatate pentru validarea serviciului si in cazul urgentelor, dar la externare, cu exceptia asiguratilor in stare foarte grava sau in coma, afirma presedintele Casei de Asigurari de Sanatate, Vasile Ciurchea, citat de Mediafax.

“Casa Nationala de Asigurari de Sanatate analizeaza cu specialistii posibilitatea utilizarii cardului de sanatate si pentru asiguratii care ajung la spital ca urgenta medicala. Atentie, nu vorbim de asiguratul cu politraumatism, de cel in coma sau in stare foarte grava, adica la urgenta majora de cod rosu. Vorbim de acele urgente mai mici, cum ar fi o durere de spate, de stomac sau de bila”, a explicat presedintele CNAS.

In cazul internarilor de urgenta, cardul ar urma sa fie utilizat la externare: “Dupa ce pacientul fost tratat si urmeaza sa fie externat, la plecarea din spital, va fi utilizat cardul, astfel incat, daca omului i-a fost rau si nu s-a mai gandit la cardul de sanatate, lunadu-si cu el doar buletinul, pentru ca fara un act de identitate nu poate fi internat, la externare, cineva sa-i poata aduce cardul la spital si sa fie validat serviciul. Este o analiza pe care o facem acum pentru anul 2016”, a mai spus Ciurchea.

Unii medicii din spitale spital spun ca au folosit deja acest sistem, chiar daca nu era obligatoriu.

 


Categorii

1. DIVERSE, Carduri electronice/ cipuri, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

1 Commentariu la “CARDUL DE SANATATE BLOCHEAZA SISTEMUL. Medicii de familie contesta sistemul la AVOCATUL POPORULUI. In ciuda disfunctionalitatilor, autoritatile vor sa impuna OBLIGATIVITATEA cardurilor si la URGENTE

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare